
Turk:ish Broadcasting Policy in a 
Historical Context: 

Continuties and Discontinuties in 
the 1990s 

Abstract 

85 

This article addresses the questlon of whether a radical dmnge in T urkish bro.:ıdcasting 
scene in the 1990s implies a similar trend in broadcasting policy process_ Broadcasting 
history in Turkey is ana!yzed in terms of Jegal-institutıonal arrangements in order ta shed 
light on basic characteristics of the broadcasting arena and po!icy process, including the 
foctors and actors involved withfn that process. The a,ıa!ysis reveals the fact !hat in spite 
of the impact of worldwide privatization/deregulation movement and the entrance of new 
players ta the Turklslı broadcastlng sccme, powerful olct' players stil! endure and main 
characterlstics of the po!icy process has not changed much. 

Beybin Kejanlıoğlu 
Ankara Üniversitesi 
iletişim Fakültesi 

kültür ve iletişim · culture & communication © 2001 • 4(2) • yaz/summer: 85-104 



86 • kültür ve iletişim • cu{ture & communication 

Turkish Broadcasting Policy in 
a I-Iistorical Context: 
Continuties and Discontinuties in the 1990s

1 

I would like to express my 
gr.ılitude to Nilgan Abise\, 
whose cncouragcmcnt ıınd 
support mııJc this p.ıper 
possiblc, .:ınd to !ı.l.ıine 
Ch.ınter, whose corrections 
mııde the final copy 
comprchensiblc. 

2 
Most p.ırts of the tcxt 
bclow can be found in 
Turkish in B. Kejanlıoğlu, 
"Türkiye'dc Radyo TV 
Yayıncılı&t Siyasası." 
Bıığımsıı: 1/ı:tişim Agı Yad 
Mrılyıı EJitim Proiı'!'<İ 
St•miıwr Ncıtlnrı, 1997. 

"Since the late 1980s Turkish broadcasting has undergone a 

rapid transformation." All the analyses of national media in the 1980s 

could begin with such a sentence because there is nothing specific to 

Turkey in terms of deregulation, liberalization, commercialization, 

privatization and intemationalization processes. As a matter of fact, 

outlining some peculiar characteristics or different feahıres of . 

broadcasting policy in each country is not so much related to the 

question of wlıat but Jıow. in other words, what counts in sud1 

analyses is not the prodııct or oııtcome per se but the process and the 

Jactors and actors involved within that process. Looking at the process 

can give us hints about politics and administration in that counh·y, as 

well as broadcasting policy. 

in this article I will tell you, first, the story of broadcasting 

policies in Turkey from their inception up unlil the early 1990s 

which, in hım, gives basic characteıistics of tl1e broadcasting arena 

and policy process. Most of these d1aracteristics are still valid today, 

in spite of the fact that the broadcasting scene has changed 

draınatically. The 1990s broadcasting arena and the continuities and 

discontinuities in the broadcasting scene and policy will constitute 

the second part of thill article. 

A Story of Broadcasting in Turkey: 
The Scene and lts Evaluation 

Broadcasting in Turkey until the earl y 1990s can be divided into 

three broad phases in terms of legal-instihıtional arrangements': 

Kejanlıoğ/u • Turklsh Broadcasting Policy... • 87 

1. Commercial radio (1926-1936) 

2. State monopoly (1936-1964) 

3· TRT's (Tıırkislı Radio aıul Tclevisı'oıı C (1964-earlıı l990s) oıporııtion) monopoly 

Commercial Radio 

A private coınpany, Tiirk Telsiz Telefoıı AŞ, was granted a ten-

year radıo broadcasting ınonopoly license in 1926 d d 1 an•~ 
regu ar broadcasts in May 1927, first in İstanbut and then in Ankara. 

Tl:emınpany built two sınall radio studios (Kocabaşoğlu, 1980: 9-13' 

hGtdılızbar, 1985: 2732) and used the PTT teclmical infrastnıcture, whicl~ 
a een ınstalled by a Fr I . ' ene l company, Teleplıonie Smıs File. The 

fırst three years of d' b. d . ' . ra ıo ıoa casbng corresponded with ııthe period 
of reconstructıon under the conditions of open economy." in those 

years, the state created and supported the nat'o 1 b . . d 

t f d ı 
, ı na ourgeoısıe an 

rans erre t ,e operation of bl' . ' pu ıc economic enterprises to private 
companıes füat included some politicians (MPs) as h . 1 ld , s aıe10 ersor 
as members of administr ti b d 11 . a ve oar s. 1us, shareholders of Tiirk 
Tclsız Telefon AŞ were the Barik ol Aff . tl An . aırs, 1e atolıan News 

Agency, two politicians and a mercl1ant. However in the 1930 

T:key. closed its doors to loreign capital and be;an a policy :; 

m ustrıalısation under statist policies (Boratav, 1988: 45). it is in this 

context that the state became more interventionist in broadcasting . 
the early 1930 d k d' ın ' san too ra ıo under its direct control in 1936. 



88 · kültür ve iletişim · culture & con1municatıon 

In culttıral terıns, "wireless telephony" or radio was 
initially regarded as "a kind of intemational hobby like dance 
and sports", or asa farın of "civil and nıode;n entertainınent" 
(Kocabaşoğlu, 1980: 74). These terms, "civil" and "modern" 
meant "Western". By turning its face to the West, the Republic 
of Turkey has, from its very inception, been involved in 
cultivating a "new", "modern" culture. From the 1930s 
onwards, radio acquired an educational role. But in practice it 
cori.tinued primarily asa medium of entertainınent and music. 
in an attempt to spread Western classical music through 
establishing music schools and organisations such as the 
Presidency's Philharmonic Band, the state alsa intervened in 
radio, which was mostly dependent upon disseminating 
music. in 1934, broadcasting Turkish music was even banned 
fora period (Kocabaşoğlu, 1980; Kocabaşoğlu,1985: 2733). 

The eınphasis in the 1930s on entertainment and 
education is comprehensible in the context of the Turkish 
State's culturnl policy of "Westernization". Such a holistic 
attempt to educate from above people of different 
backgrounds, or to cultivate a son1ewhat Westernized culture, 
required that the means of comınunication,be under the direct 
and strict control of the state. This was realizecl in 1936. 

State Monopoly 
The second phase (between 1936 and 1964) is usually 

referred to as the "period of state monopoly" in broadcasting. 
Radio was under the control of the PTT from 1936 to 1940. 
This period is considered a "transitional phase"; ie. the 

transition fron1 a comnıercial to a state monopoly. 

From 1940 onwards, the Press Department becan1e 
responsible lor raclio broaclcasting. Raclio underwent 
institutional and adn1inistrative in1proveınents during the 
Second World War: considerable funcls from the state budget 
vvere devoted to radio's developn1ent; rndio broadcasts 
started addressing different audiences; and radio becan1e one 
of the ınain sources of inforn1ation about the war. 

Kejan/ıoğ/u · Turkish Broadcasting Policy.,. • 89 

Consequently, clemand for radio sets ancl the number of raclio 
listeners increasecl. Hovıever, despite al! these c\evelopments, 

radio was still ?. part of the bureaucratic machine ·and was 
even labelled "the mouthpiece of the government/ state ancl 
the ear of the nation" (Kocabaşoğlu, 1985: 2735). 

During the Seconcl Worlcl War, American corresponclents 
and members of the British Council in Turkey usecl Raclio 
Ankara. in 1944, there was a radio program exchange with the 
US. Moreover, US radio stations and the BBC inspirecl 

program procluction in Turkey. Raclio program personnel 
were eclucated by Marshall Plan experts anda program on the 
Plan was broaclcast, as was another entitlecl "NATO Hour". 

in 1946, Turkey witnessed the first multi-party elections 
after 23 years of one party (Republican Peoples Party) rule. 
The opposition party, the Democrat Party (DP), won the next 
three succcssive general elections (1950, 1954 ancl 1957) and 

governed the country throughout the entire l950s. What made 
radio a crucial subject in that decade was the ban on 
broadcasts by the opposition and its extensive use as a 
propaganda medium by the government. These years in 
broaclcasting history in Turkey are called the periocl of 
'partisan raclio' (Aksoy, 1960). Leading DP figures were 
severely punished by the military regime af ter 1960 because of 
their use of the state radio along with other crimes (Şahin, 
1974: 104-105). According to some scholars and professionals 

who workecl at radio in those years (e.g., Aksoy, 1960; Gülizar, 
1994: 69°79; Kocabaşoğlu, 1980: 345-353), the economic crisis 
ancl criticisms by the opposition party and by the press had an 
iınportant role in the DP's partisan use of radio. 

Moreover, the DP's populist rhetoric, which inclucled 
Islanıist con1ponents, against the strict ~ecularism of the 
Republican People's Party was clirectly reflected in the 

introduction of religious programs to raclio. lmmecliately after 
winning the 1950 general elections, the DP allowed the calling 

for prayer in Arabic ancl introducecl religious programs on 



90 • kültür ve iletişim · cu/ture & communication 

radio. Froın the mid-1950s onwards, religious broadcasts 
increased (Gülizar, 1994: 65-68; Kocabaşoğlu, 1980: 316-317). 

I-Iowever, these developments did not mean that Turkey 

had tumed its back on the West; insteacl, while a populist party 

program was being purstted, there was no break in relations 
with the US. Raclio İzmir {1951) started operating in these years 

as a result of technical aicl from the American News Center. in 
addition to technical aid, the An1erican En1bassy in Ankara, the 

USIS and the VOA produced programs for Turkish raclio 
(Kocabaşoğlu, 1980: 356; Kocabaşoğlu, 1985: 2734-2735). in 

1954, military agreements between the US and Turkey led to 
the broadcast of American radio stations for the personnel of 

military bases in Turkey. Also, Turkish people who liked 
listening to Westeın ınusic becan1e fans of those stations' 

broadcasts (Kocabaşoğlu, 1980: 363). (Even after the 1960 

military intervention, listeners could t11ne in to the VOA­
originated "anti-Con1munist" bands on several programs and 

state-funded public spots (Kocabaşoğlu, 1980: 417-419). 

TRT's Monopoly - Three Military lnterventions and 

Successive 'changes in the Legal Framework 

of Broadcasting 
After the ınilitary intervention of 1960, radio reınained 

under the control of the Press (and Information) Department 

for a few more years. in the meantime, the 1961 Constitution 

was prepared and passed. That Constitution is generally 
regarded as Turkey's most democratic Constitution, yet the 
lack of den1ocratic consensus and popular support in 

preparing it resulted in it being severely criticised throughout 

the 1960s. A new broadcasting law was passed in 1963-one of 
the last laws to be issued for two years in accordance with the 

Constitution (Şahin, 1974: 119-120). This law considered 

establishing an inclependent public corporati?n, resulting in 
the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) being 

created in May 1964 as an autonoınous public body. Thus, the 

thircl phase in Turkey' s broadcasting history is characterisecl 

Kejan/ıo{j/u · Turkislı Broadcasting Policy .. • 91 

by TRT's monopoly, which came to a de facto endin the late 

1980s, and legally in the early 1990s. 

After TRT started operating, there was a large increase in 

technical, adrninistrative and program personnel; the 

corporation gained financial power; program making was 

improved; and broadcasting hours increased. All this 

occurred in a relatively short time span. However, TRT had 

intra-organizational problems such as an excess in personnel, 

a lack of co-ordination among staff, and a strict hierarchical 

structure (Öngören, 1985: 2748-2750). The ,introduction of 

television within this structure ınade the organizational 

operations worse. 

in the context ofa transition to a planned economy and 

the establishment of the State Planning Organization, 

television was considered to require extensive investment, 

which was not forthcoming in the 2nd development plan. 

However in 1968, television was introduced in Turkey with 

technical aid from Germany and professional training mainly 

from Germany and Britain. These countries also supplied 

programs. 

Constitutional and legal guarantees were not sufficient to 

ensure TRT's autonomy, and the Corporation was subject to 

partisan use (Şahin, 1974). Forma! rules applied in indirect 

ways and unwritten rules of power politics were used to 

intervene into its operation. The political pressures in the 

period 1964-1971 inclucled the following: TRT was not allowed 
to develop relations with other institutions; TRT's accounts 

were controlled illegally; the Minisf.ry of Finance atteınpted to 

keep revenue froın license fees for itself; state funding was 

tarcly or was not given; and staff appointments were delayed 

(Şahin, 1974; Topuz et.al., 1990: 95-98). From 1965, successive 

governments announced that there would be clıanges to TRT's 

legislation and an an1endn1ent was on Parliaınent's agenda 

when the military intervention of 1971 occurred. 



92 · kültür ve iletişim • cufture & communıcation 

Although radio broadcasting was under a TRT monopoly 

with TRT broadcasting one nation-wide channel, ınore than 70 
radio stations existed in 1971 serviciılg soıne schools and 
institutions. An1ong these were a 'police radio' and a 
'meteorology radio' that had relatively large audiences. 
Moreover, as stated earlier, there were American radio stations 
servicing militaıy personnel at the American (NATO) bases in 
Turkey. (Aziz, 1981; Kocabaşoğlu, 1985: 2736-2737). 

After the ınilitaıy intervention of 1971, a new Director­
General, who had a ınilitary background, was appointed 
illegally to TRT. He hied to strengthen regional rnclio 
progran1s to protect Turkey from what was argued were 
hannful foreign broadcasts (Gülizar, 1985). Later, the 
goveı11ment' s interference in TRT occurred in the legal realm 
as well. An amendment to the Constitution encling TRT's 
autonomy was followecl by an amenclment to TRT' s legislation 

which increased the government's political and financial 
control over the corporation. 

An amendınent to article 121 of the Constitution not only 
abolishecl the autonomy of TRT but also set the corporation' s 

program policy to be the furtherance of the eclucational ancl 
informative role of radio ancl television. Article 121 required 
TRT' s "Commitment to the unity of the State; to the national 
deınocratic, secular ancl social Republic which is basecl on 
respect for huınan rights; to general moral values; and to 
acctıracy in news provision." 

in the 1970s, TRT' s programming often changecl, usually 
following a change in the Director-General. For instance, İsmail 
Cem (who is now Minister of Foreign Affairs) initiatecl clay­
time broaclcasts on TV; he supported the production of sports 
programs, documentaries, current affairs, new TV dramns ancl 

encouraged !ive broadcasts on radio (Dedeoğlu, 1991: 25-26; 
Gülizar, 1995: 78). However, when a conservative Director­
General was in office (Nevzat Yalçıntaş, but mninly Şaban 

I(arataş -interestingly, their sun1ames end with. "taş", \vhich 

Kejanhoğ/u • Turkish Broudc,ısting Po!icy... , 93 

means "stone", and TRT was considered to be passing through 

the "Stone Age" under their directorate), both programming 

policy and program content changed draınatically towarcl a 

"Turkish-Islnm synthesis". Tlıc Komıı Readiııg Coııtcst, Tlıe Grcnt 
Turks, and Coııqucst are among the program litles produced in 

this period, and the use of soıne words ancl naınes in prograıns 
was forbiclden (Gülizar, 1995: 141-143). 

in the 1970s, 25-34 percent of radio programs were 
coınprisecl of educational / cultural and news content; 

advertisements coınprised 4-5 per cent and the reınainder was 

filled with Turkish and foreign classical and pop music 
(Kocabaşoğlu, 1985). Until the micl-80s, there was only one 

black and white television channel, and foreign prograıns 
constituted 32-33 percent of total programming in the 1970s 
(Cankaya, 1990). 

The 1980 military intervention differecl from that of 1971 

in damping down coınpletely on political activity rather than 

merely curtailing its paran1eters. Following this intervention, 

tl1e National Security Council issued a new broadcasting la1,v in 

November 1983, which was basecl on an article of the 1982 

Constitution and introduced after the general elcctions that 

had brought the Motherland Party (ANAP) to power. That law 
was in force until . the amendment of article 133 of the 
Constitution in 1993 ancl the passing ofa new law in 1994. 

The military rulers' strategy regarcling broadcasting was 

to keep radio and television under n1ilitary control for son1e 
time after 1983. To this enci, the regulatory authority RTYK 

(Radyo Televizyon Yüksek Kımılu) was established with a board 

of directors, most of whom were to be appointecl by the 

president, Kenan Evren. Apart from the establishınent of this 

agency, the structure of broadcasting ren1ained ınore or less 

the same and TRT held its ınonopoly status (Kejanlıoğlu, 1998). 

There were strict rules on content concen1ing "national 
econon1ic interests", "national security policy" and. the unity of 



94 · kültür ve iletişim · culture & communication 

the state, though most problematic of all in the .1980s was 
article 19, which allowed the government to produce a 30 
minute prograın without using TRT's facilities, and requiring 
that it be broadcast monthly on TRT channels. This 
development relates to both the arguments conceıning the 
growth of independent/ private production companies and to 
those regarding the partisan use of radio and TV (Çelenk, 

1998; Kejanlıoğlu, 1998). 

The main indicators ofa movement towards coınrnercial 
broadcasting, or the change in the l 980s from a system of 
state ınonopoly to a dua! broadcasting systeın were: (a) the 

airing of independent productions by TRT froın 1985 
onwards, (b) the launch by the PTT of cable television in 1988, 
and (c) the transfer of the control of transınitters from TRT to 
the PTT in,1989. These developments did not seem to directly 
influence the state ınonopoly in broadcasting but did actually 
have a crucial impact on the transformation process, when 
interpreted in the light of worldwide deregulation and 
priva"tization policies, a restructuring of world ınarkets, and 
technological convergence. in fact, Prime Minister Turgut 
Özal announced in March 1989 that he would increase the 
nuınber of television channels, including channels funded by 
foreign capital, to 15-16. He added that because of the 
convergence of broadcasting and telecomn1unications, 
broadcasting would be taken under the control of the PTT 

(Kejanlıoğlu, 1998). 

Characteristics of Policy: An Evaluation 

This story of broadcasting brings some significant actors 
and factors to the fare and gives the basic characteristics of 

broadcasting policy and the policy process in Turkey. 

T!ıe ıııaiıı actots aııd faclots: 

1. in Turkish broadcasting, the state has always been the 

ınain, active agent. ~he authoritarian understanding of the 

Kejanlıoçjlu · Turkish Broadcasting Po/icy.',, • 95 

state and its control over broadcasting was evident even 
vvhen a private company ran radio in its first years. When I 
say the state, 1 reler particularly to the military branch of the 
state-the Constitutions and rnost in1portant laws have been 
put into force directly or indirectly by the military: lor 

instance, the 1961 Constitution, the 1963 Broadcasting Law, 
the 1971 and 1972 amendınents to the Constitution and the 

law, the 1982 Constitution, and the 1983 Broadcasting law. 
The ınilitary also established or strengthened radio stations 
close to national borders. 

2. Despite the military's dominant role, there has alsa 
been civil government influence in broadcasting. This can be 

seen in the Democrat Party's use of radio in the 1950s which, 

although severely punished by the ınilitary, established the 
principle of the partisan use of radio and television. it alsa 
demonstrates that the media was perceived as an instruınent 
of manipulation and propaganda. Within the limits drawn by 

the military ("national security"), governınents have always 

found a way to intervene into the operation of radio and TV, 
even when TRT was an autonomous public corporation. 

3. Whether the ınilitary was in power or not, all 
governn1ents have had one coınn1on tendency­
Westernization, and particularly Aınericanization after the 
Second World War. Contrary to recent arguınents, I believe 
we can argue that a situation of "dependency" existed in those 
days in relation ta technical infrastructures, training, and 
programming. The wireless technical infrastructure was 
installed by a French company and the television one through 

financial aid from Gerınany. Radio İzmir was built with aid 
from the US, and as !ate as 1985, the US Armed Forces 

provided new technology and capacity for television. in 

addition, German and British experts trained Turkish 
broadcasting personnel. Even Ankara University' s 
Coınmunication Faculty was established with UNESCO aid 

to educate students in the ınedia professions. 



96 , kültür ve iletişim • culture & communication 

Basic clıamcteristics of lıroadcastiııg policies and tlıc policy 

process: 

1. Broadcasting policies have not been subject to long­
term or even short-term planning. The only exception was the 
Broadcasting Law of 1963 and related reports by TRT and the 
State Planning Organization on the role of radio as a tool of 
cultural promotion and education. The fact that TRT was 
given this role after radio had been well established as a 

propaganda ınecliunı suggests that it was, in a sense, a 
reactive policy and its implementation failed. Inaclequate 
technical resources macle the attainment of this goal clifficult, 
along with an elitist and didactic understanding of eclucation. 
The policy therefore clicl not result in concrete reforms or any 
improvement in people's claily lives (Oskay, 1978). 

2. Even when broadcasting was subject to planning, the 
plans were not carried out. For instance, although the State 
Planning Organization knew that television required 

expensive investn1ent ancl clid not include provision for such 
investment in its clevelopment plan, Turkey nonetheless 
witnessed the introduction of television broadcasting. 

Sinıilarly, froın a legal perspective, broadcasting was always 
among the ]ast areas to be consiclerecl. From the ınicl-1960s to 
1971, ~uccessive governınenls announced that there would be 
changes in broadcasting law, but an arnendment was rnade 
only after the nıilitary intervention. I-Iowever, the regulation 
of broaclcasting clicl not have a priority status for the military 
either: the 1963 ancl 1983 broaclcasting laws were among the 

!ast to be passecl at the time. 

3. Broaclcosting policy usually occurrecl after the fact­

several changes and innovations having been introduced de 
facto. Examples inclucle the introcluction ol radio 
advertisernents in l 950f the broadcasting of several radio 

stations in 1971, the PTT's introcluction of cable TV in 1988 
against the constitutional ınanclate of TRT's monopoly, ancl 

the existence of two Director-Generals for TRT in 1975-8. 

Kejan/ıog/u • Turkish Broadcasting Po/icy." • 97 

4. Broaclcasting policies were usually macle by the 

military as reactions to the perceivecl threat to national 
security, or, in case of TRTfs policies, as an attempt at 

ınanipulation. What was ınissing in these policy processes 

was the aııdieııce or pııblic. The. "public" as a bocly of "citizens" 

ancl as a part of the policy-making process is nonexistent, its 
representatives serving to only 'legitiınate the ruling group' 
(Habermas, 1973: 67). 

The Dual Broadcasting System: 
TRT and Commercial Radio and TV Stations 
in the 1990s' 

Broadcasting in the Early 1990s 

Turkish broaclcasting once again underwent de facia changes 

in 1990. in January of that year, Presiclent Turgut Özal announced 
that "there is no rule to prevent broadcasting in Turkish from 

other countries ... If a person leases a channel, he can broadcast 

prograıns to Turkey via satellite". Following this announcement it 

was reported that the Rumeli Holding's company Magic Box 

lncorporated (MBI), which had been establishecl in Liechtenstein 

had leased a transponder in Germany in order to launch a Turkis!'. 
tel.evision channel. Consequently, Star 1 began broadcasting on 1 

~arch 1990 and it later became public that President Turgut 
Ozal' s son, Ahmet Özal, wiıs one of the part owners of MBI (Çaplı, 
1994: 136). 

Star 1 initially began with a campaign to sell satellite dishes 
to extend its penetration. However, this marketing strategy ceased 

to be successful because of the attempt by several municipal 

governments ta build receivers and transmitters in their own 

regions. Although clish manufacturing was recluced, Star J 

nonetheless reached its target auclience through municipalities, 

most of which were ruled by the main opposition party, the Social 
Democratic Populist Party. in acldition, despite the fact that the 

transfer of transmitters from TRT to the PTT was against the 

3 
Some p.ırls of the text below 
are t.:ıken from D. O. 
Kejnnlıoğ:lu, "Oroadcilsting 
Policy in Turkey since 1980," 
Bo,qaziçi Joıınıal, Summer 
2001, wlıere il more detailed 
ilnillysis of Turkish 
broadcasting policy in tlw 
l990s ciln be foun<l. 



98 . kültür ve iletişim • culture & communication 

Constitution, 110 ne\v law ,vas prepared and the PIT alsa mobilized 

its facilities in the service of Star 1 (Kejanlıoğlu, 2001). 

Although the Social Democratic Populist Party claimed the 

'illegality' of ıhe private channel and was against the PTT's 

extended role in broadcasting, it also tried to launch a prıvate 
channel, Mega-10, and to use PTT services just before the 1991 

general elections. However, the life of the channel corresponded 

only with that of the election caınpaign period. 

in 1992 and 1993 several commercial television channels 

started broadcasting. At first, Star 1 had to change its name to 

Iııterstar because of the dispute between the company's owners, 

Ahmet Özal and the Uzan family. The Uzun family added a sisler 

channel, Tcleon, to ils capacity, and Ahınet Özal started the channel 

Kallal 6 in 1992. Four more television channels becaıne available in 

1992: SlıowTV, Flas/ıTV, HBB, and Kallal E. The following year saw 

the enlrance of 1najor national newspapers into the broadcasting 

arena with Tiirkiye's TGRT, Milliyct's (and then J-lürriyet's) Kalla/ D, 

Sabalı's ATV, and Zaııımı's STV. Moreover, the first Turkish pay TV 

service, CineS, started broadcasting in March 1993 (Kejanlıoğlu, 
1998: 256-7; Kejanlıoğlu, 2001). Each year a new gente has acquired 

popularity in the content of the major national channels: far 

example, the predominance ane year of talk shows is followed the 

next by game shows and then reality television ete. 

Commercial radio stations proliferated even faster from the 

ınid-1992 onwards. From June to October 1992, nine stations went 

on air and in March 1993 the nuınber of radio stations ,vas 

estimated to be between 400 and 700 (Kejanlıoğlu, 1998: 257-260; 

Kejanlıoğlu, 2001 ). These stations were and continue to be mostly 

relüınt on popular music and callMins. 

The city govemors who had received in Jaınıary and March 

1993 directives froın the ministries of lnternal Affairs and 

Transportation to elese private radio stations and soıne television 

channels that were not beaming broadcasts outside Turkey via 

satellitc, banned their broadcasts on 30th March 1993. The official 

Kejanlıoğ/u • Turkısh Broadcvsting Polıcy.., • 99 

reason for tlıis ban was technical; this being that the proliferation of 

stations was resulting in a polluting of füe frequency spectrum. 

Another official reason was to convince the opposition to '\<Vork on 

a Constitutional amendment relating to broadcasting (Art. 133). 

Other plausible reasons revealed by the press included the taking of 

measures ag~inst the dissemination of Islamic radios (Çaplı, 1994: 

139) anda plan by the Govemment to direct attention away from its 

unfulfilled promises (Kejanlıoğlu, 1998: 260-3). There were alsa 

claiıns that the dccision was related ta the lobbying activilies of the 

music industıy looking far copyright revenues (Aksoy & Robins, 
1993). 

The Process Leading to the Broadcasting Bili, 
the New Law and its lmplementation 

The coalition agreement between the Tme Path Party (DYP) 

and the Social Democratic Populist Party (SHP) included as a 

priority the provision ofa legal environment for private television 

and radio stations (Cıımlıııriyct, 21.11.1991). However, it took more 

than one and a half years to make an amendment in the 

Constitıılion. The National Assembly passed the amendment of 

article 133 of the Constitution on Sth July 1993. This new article 

abolishcd the state ınonopoly in broadcasting and was only 

realized by silencing the radio stations in order to endorse the 

necessity to make a change. The attcmpt in 1992 by the Minister of 

State responsible far broadcasting, Gökberk Ergenekon, ta prepare 

a consensual draft bili was siınply set aside, despite the foct that he 

had asked 180 public and private institutions to submit their 

proposals for the new broadcasting law and had collected views 

and advice from 83 (Ôzcl Radyo-Tclcvizyoıı Kaıııııııı Koıııısııııdaki 
Görüş ve Diişiiııccler, 1992). 

Although the Head of the National Assembly and the 

representatives of the True Path Party, tlıe Social Democratic 

Populist Party, and the Motherland Party had signed an agreeınent 
relating to the then farthcoming broadcasting law, large media 

interests tried to influence the members of the True Path Party and 
0 continued lobbying while the bili was on the agenda of the 



100 , kültür ve iletişim , cu/ture & communication 

4 
According to the nrticle 29, 
privatc rııdio and television 
broadcasters can only be 
cstablished as incorporntcd, 
Inc., companies. A company 
can own only onc rndio 
station and one tclevision 
channel. A sharcholder can 
only hold a. maximum 20% 
share-ofa company or of 
different compan\es. Forelgn 
capit.:ıl's and Turkish 
newspaper owners' slıare in 
.:ı company ca.nnot exceed 
20%. Forcign 
sha.reho!dership is limited to 
oniy one privııle r.:ıdio. and 
te\evision compa.ny, People 
or institutions thııt hold more 
thıın a 10% share of il 
particulıır radio and 
telcvision compııny cannot 
\ıavi! undcrtııkings from the 
Statc or pub\ic institutions. 
Thc terms of a.dministrııtive, 
finıınciııl and technical 
conditions would be set by 
RTÜK (Artidc 30) and ali the 
private sta.tions s\ıou!d obey 
program quotas (Artıde31). 

National Assembly. The Assembly passed only the first 24 
articles of the bil! in November. MPs could not reach _an 

agreement on the remaining articles, especially the 29th whıch 
regulates ownership,' and the bill languished for five months_. lt 
returned to the Assembly's agenda after some provocatıve 
reporting by private television channels on the Serb!an action in 
Bosnia and the !ive broadcasting of the .related demonstrations, 
later labeled as the "sheria demonstrations". The National 

Assembl y passed the bil! in a single day on 13th April 1994 

(Kejanlıoğlu, 2001 ). 

The articles relating to the RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst 

Kurulu -Radio and Television Supreme Board)-nos. 5 to 15-
are the most important because they establish this Board as the 

supreme regulatory agency responsible for the application of 
all the rules (or almost all the other articles of the law). The 

RTÜK consists of nine members nominated far a period of six 

years by the National Assembly-five nominated by the 

party / parties in power and four by opposition partıes. 1,ı1ree 
new members are appointed every two years. The RTUK ıs 
supposed to n1ake organizational interventions into tl1e 

broadcasting arena (e.g., allocating frequencies), to set rules 

and regulations related to broadcasting, and to monıtor 
programs and impose appropriate sanctions in the case of 

violations of rules and regulations. 

in its seven-year history, the RTÜK has issued some 

regulations and taken mostly punitive action agaınst 
broadcasters (Kejanlıoğlu, et.al., 2001). The suspension of 
broadcasts has become a common response of the Board and 
has ]ed to severe criticism apinst it and the daim that it acts, as 

a "Censure Board". Even though the RTÜK has been able to 
fulfill its requirements in tlıe areas of regulation, monitoring 

and punishment, it was stopped from auctioning frequencıes, 
which it was mandated and intended to do in the !ast quarter of 

1997, by the National Security Board, more than half of whose 

members are n1ilitary commanders. 

Kejan/ıoğlu • Turkish Broadcasting Poficy.,. , 101 

Today, there are 16 registered national television channels 

on air. When we include all terrestrial, cable and satellite 

charmels except digital packages, tl,e number rises to 55, and if 
all loca! and regional channels are included, this number 

quintuples (MediaScape Raporları: Tiirkiye'de Medya 2000: 31). The 

total number of radio stations, most of which are loca!, is more 
than 1200. All of these channels and stations are operating 

without licenses and are thus stili not legal! 

Conclusions: Discontinuities and 
Continuities in Broadcasting Policy 
The first sentence of the conclusion is the first sentence of 

!his piece: "Since the !ate 1980s Turkish broadcasting has 

undergone a rapid transfonnation." Today, we have hundreds of 
television cl1annels and more than a thousand radio stations. All 

of them are commercial except those of TRT. This rapid 

proliferation of channels demonstrates that new actors have 
entered into the broadcasting arena. Although most of them­

especially loca! and regional bro.adcasters-do not seem 

powerful, big businesses have always found loopholes in 

regulations which have enabled them to pursue their goals. 

Media moguls have come and gone. Now, all have invesbnents 
in other sectors of the economy, especially in banking, and two of 

them have the global giants CNN and CNBC as shareholders. 

Another new actor is the regulatory authority, the RTÜK. it 

seems very powerful on paper and its punitive actions, which are 
heavily publicized by the major media, reinforce such an image. 

I-lowever, the RTÜK has largely ignored regulations about 
advertisements and has published new ones in contradiction to 

the European Convention (Pekman, 2001). Therefore, both the 
RTÜK and the major media can easily infringe the rules and 

regulations on advertising in order to enl1ance their ınajor source 

of revemıe-advertising! in fact, not only does the RTÜK seem to 

be financially vulnerable' but advertising has become a very 

important sector as well. 

5 
Moreover, as RTÜK cou!d 
not allocnle frequencies nnd 
issue licenses nfter tlıc 
N ati ona! Security Ooard's 
intcrvention in 1997, it is, not 
as a.dministrativcly (and 
thinking of rcvenuf.!s from 
!icenscs, again fin.ıncially) 
powerful rıs it seems to be. 

1 



102 , kültür ve iletişim , cufturc 8ı corrınıuniccıtıon 

Partisan use of state radio and TRT until the l 980s has 

carried over to private channels, each of which takes sides with a 
particular political party in order to enhance potential 

investments in different sectors. in other \vords, business 

ventures today are also. political ventures, and tl1e un,vritten 

rules of power politics still dominate the scene. 

In addition, old players in the broadcasting scene still 

endure. In the l 990s, we stil! witnessed the military' s active role 

in broadcasting. The ban on broadcasts in 1993, the issuing of the 

1994 broadcasting law, and the cancellation of the frequency 
allocation in 1997, were all related lo the military's pursuit of 

'national securily'. Moreover, tl1e n1ilitary l1as al\vays been the 

main agent in the developn1ent, in1portation and dissen1ination 
of technology. In an age of "convergence", it thinks that it holds 

tl1e right to intervene for tecl1nical reasons into every area of life. 

As mentioned above, in the l 980s, broadcasting policies in 

Turkey were not at all the product of rational models of policy­

making, and nothing nıuch has changed. Although anlicipated, 

no policy fornıulation or planning had taken place when the first 

commercial TV channel was lmınched in 1990. Both the 

an1endınent lo the Constitulion and the new broadcasting bill 

occurred as a result of particular evenls-the ban on broaclcasts 

of Islaınic radio ancl television stations, and the private channels' 
broadcasting of the "sheria den1onstrations"-that were 

considered to threaten "nalional security" 

Sucl1 an attitude to,vards broadcasting in1p1ies a 

bureaucralic (and technocratic) view of policy in which the 

professional becoıncs the n1ere agent. Even when politicians 
decide, as in Lhe case of Turgut Özal1s decisions, it is like a one­

man sho\V where decisions are ınade aut of sight and the 

public/s experience policy as afait accoıııpli (Kaya, 1994). 

As Habermas argues, "the specialization of large-scale 

research anda bureaucratized apparat11s of po\ver reinforce each 

other only too wcll while the public is excluclecl as a political 

Kejanlıoglu • T k w 'ish Brondı:asting Poficy.. 

force" (79). So long as public deliberation is excludecl froın the 

polıcy process, ancl so long as broadcasting policies ancl laws 

carry th~ burden of illegitiınate acts, the audience / s will go on 
consuınıng as "consu " l ' mers anc experiencing dC.ja vu as 
"specta tors." 

References 

Aksoy, Asu & Kevin Rolıins (1993). "Gecekondu-Styl O d . . 
Confront ti f C 1 • e ro.:ı c.ıstını:; ın Turkey· A 

il on° u tur.ıl Values." lııtcrMcdin 21(3); 15-17. · 

Aksoy, Mu.:ın1mer (1960). Pnrtiz.mı Radyo ve DP. Ank.ıra: Forum. 

Aziz, Aysd {1981). Rndııo ı•cTckt•i::.yoııa Giris " B A k .. ~ ' ,. -· asım. n ara: AU SBF Y.:ıyınl.ırı. 

Bor.:ıt.:ıv, Korkut (1988). Tilrkiyt• ikli~ııt Tarihi: 1908-1995. btrınbul; Gerçek Y.ıyın~'vi. 

C.ı1nk.ıy.:ı, Özden (1990) r·ı -k T,·/ · lvfozaik. . ı ı < cvı:::yıl//ımıııı Progrrıııı Ynpısı (1968-1985). btanbııl: 

Cııııılıııriyt't. 21.11,1991. 

Çaplı, Illiknt (199,1) "Turkl' "I T 1 - . I3!uml' ( · l) L 1 ~· n t' .t'Vısıoıı mu/ Ilı,• Vi,·w<.'r Iııtrn•;;;t. J. Mitchdl und J. G 
(f t.:( • • ont on. Jolın Lıbb~'Y· 135-14G · 

Çl'k>nk 51'.'vilay (1998) T" k' 'f T . Pnı 11/J.:$' c;· ·k·. /". ~r f ,_· ı'l,•_ııı~yoıı Pnıgrımı nrctimi: Bn~ıııı:;ı;; 
S0s~, 1J ;;;;: 11~~ ~~~:tü;~:·ı~~ ~/~PJ:~;~':;~:::l~ıl,kAar~l:'Ankta,t~ Ünivt•r:;itl'.si 

· · , ıv .. ~ıssl'r.ııon. 

De<ll'oğlu Taıwr (19911 A ı ı T · , . ııı ıır ıı d,'1.•ı::.yoıı. İı-;tanbul: Milliyet Yayınları. 

Gülizar, Jüli<l0 (1985). "Türkiye RJ<l 11 ,. _. _ İst.ınbul: İletişim. 2738-27,ı;. Y< arı. Tılrkıyr Cıımlıııriydi ı1ıı:;ikltıııcdisi. Cilt 10. 

Gülizur, Jülide {1994). J-fo/,a/cr Ritfi Şimdi Oyıııı I-lınııılıırı. Ank.ır.ı: Ümit Yayıncılık 

Güliz.ır, Jülide (1995). TRT Mcydmı Sıwıışı. Ank.ıru: Ün'Ut Yayıncılık. . 

H.ıbC'rmn,; Jürgcn (1973) T, l R [\ıiifics. J. J. Shapir~ (;wıır'. ı'\ nfJİllıı~I So~·icty: Stııdcııt Pwfı':;t, Scicııet•, mııl 
r.ıns. ı.,On r.ı. Hcınt'mann 

K.ıy.ı, R.:ısit (1994) "AF ·t A ı· ' ·. . .u ccomp ı: Tr,ınsform.ıtion of Mcdi.ı Struc ur, . . .. 
METU Sluılws III Dn't'/tıpmc'lll 2l( 3); JBJ~i0,1. l lS ın Turkey. 

Kej.:ınlı_oğ\u, neybin (1997). 'Türkiyl•'de Rad O TV y . :,, ,. . .. l/ı:tı~im A~ı Ycrd Jı,frdyıı [iifiı p . .. · r, - ,1yınnlıgı Sıy.ıs.ı:.ı. - BııSfmısı::. 
12 Ekim.• ::; ıı ıoıcşı cmıııa Nvtlııı-ı. Ank,ır,1: AÜ !LEF. 11-

Kcj.:ınlıoğ\u, D. Bcybin (1998). Tiirkiı c'd,• y 1 • I . . Ho.ııııtlıırııılıı Tiirkiıı,•'ıf, Ra lı ı T.I 
1 

._ ııyıııyu ık I'ıılıtikıı •. ~ı: [l,.mııııııik ı,,, Siyıısııl 
• . • • < ' 'Jı c t'T. 11-ı/mı ıııımcı/ı,•ı Ankl .:ı· A k Unıversitcsi Sosy,1J 13T J, E .. . : .. · ,, · • r · n .ır.:ı . ı ım lf nstıtusu, .:ın unpublishc<l PlıD disst>rtation 

Kcjnnlıoğlu, D. 13eybin (2001). "13ro.ıdcastin Polic i . . Joıırmıl. Summer. - g Y n Turh·y sıncc 1980." B(),~ıı::.içi 

Kejunlıo~lu, Bey~ıiı1, GüL'iı.:!rcn Ad,ıklı & Scvi\.:ıy (denk (2001) ·•y , ·ılık 
Duzl•tlierıciKurulLuvl'RTÜK"I M 1 . ·. · __ il}lllc ta 
Yııyıııcılı,~111111 Diıımııik/ai. U. Kl,).ın7ıof'•;·~.ı;: ~;"ı(~~ılı)ffAı; ~ı:~ki,ıı,l'.'ılc Tı'lcvi::.y('II 

c, ·' · s. nrs..ır.ı: mgl'. 93.14.ı. 

· 103 



104 · kültür ve iletişim · cu/ture & communication 

Kocabaşoğ:lu, Uygur (1980). Şirket Te/siziııdeıı Devlet Rndyosımn (TRT Ôııcesi 
Döıwııule Rndııoııım Tnl'ilısel Gdişimi ve Türk Siyasal I-Iııyııtı İçiııdeki Yeri). 
Ankara: AÜ SBF Yayınları .. 

Kocabaşoğ:lu, Uygur (1985). "Radyo." Türkiye Cımılırıriyeti Aıısiklopedisi. Cilt 10. 
İstanbul: İletişim. 2732-2737. 

MediııScnııe Raporları: Tllrkiye'de Medyn 2000. Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yayın 
Araştırma ve Uygulama Merkezi (BYAUM). 

Oskay, Ünsal (1978). Toplııııısnl Gelişmede Radyo ,,e Televizyon: Azgdişmişlik Açısımlnıı 
Olmınk/nr ve Sıııırlar. 2. Basım. Ankara: AÜ SOF Yayınları. 

öngören, Mahmut Tali (1985). Tilrkiye Cımılıııriyeti Aıısikloredisi. Glt 10. İstanbul: 
İletişim. 2748-2756. 

Özel Rııılyo-Telroizyoıı Kamımı KoıııısımdaJ..i Gür(lş ve Dflşilııceler (1992). Ankara: Desen Ofset. 

Pekmnn, Cem (2001), "Çokuluslu Reklamcılık, Uluslararası Düzenlemeler ve Ulusal 
Uygulamalar: Kuralları Kim İster?" in ML•dya Politikaları: Tllrkiye'de Tc/ı:vizyoıı 
Ynymcılığııwı Diıınmiklcri. O. Kejanhoğlu, S. Çelenk ve G. Adaklı (c-ds.). Ankara: 

imge-. 205-241. 

Şahin, I-Ialuk (1974). Broaılcastiııg Aııtoııomy iıı Tıırkey. 1961-1971, Indiana University, 
an unpublislwd PhD thc-sis. 

Topuz, Hıfzı, et.al. (1990). Yarıııın Radyo ve Tekvi::yoıı Dilzeııi: Ôı:gilr, Ôı:ak ve Çoğıılcıı 
Bir Alternatif İst.:ınbul: İLAD ve-TÜSES yayınları. 

TC Anayasası 1961; 121. Madde dc-ğişikliği 1972. 

TC Anayasası 1982; 133. Madde dc-ği.şikliğ:i 1993. 

2954 sayılı Tilrkiye Raılyo ve Televizyon Knıııııııı 1983. 

3517 sayılı Radyo ve Tc/evizyoıı Verici istasyoıı/arıııpı Posta Telgrııf ve Telefon İşletmesi 
Grııd Miltliirliiğll Tarnfıııtfaıı Kıırıılııirısı tıe Iş/ı::tilıııesi }Iakkııulıı Kmııııt 1989. 

3984 sayılı Radyo ııe Tclcvizyoıılarm Kıırıılıış ve Yayınları I-Iakkmda Kmıım, Yüııctme/ikler 
ve Tdıliğh.'ı· (1996). Ankara: RTÜK. 

Olympic Dreams: 
Representations of Aborigines 
in the Australian Media 

Abstract 
The paper discusses the manner in whic!ı indigenous Australians are represented ih the Australian 
media. lt queries whether the seemingly positive representations in the Opening Ceremony of the 
2000 Sydney Olympics are representative of more general media representations of Australia's 
indigenous peoples. it re.:ıds the indigenous presence in the Opening Ceremony as an engagement 
with polltical!y c!ıarged debates in Australia on whether and how to promote reconcifüıtion 
between indigenous and settler communities. it concludes by arguing that. while the Opening 
Ceremony can be read as a significant improvement on mainstream media representations, it leli 
significantıy short of constitutiİ1g a progressive rearticulation of tlıe centra! place of Aboriginies in 
Austra!ia's co!onial history and contemporary society 

Alaine Chanter 

University of 
Canberra 
Division of 
Communication 
and Education 

kültür ve iletişim · cu/ture & communication © 2001 • 4(2) • yaz/summer: 105-120 

105 


