Marmara Iletisim Dergisi , Sayi:7, Temmuz 1994

ASYA'DA MEDYA

Dog. Dr. Yasemin G. INCEOGLU
MARMARA UNIVERSITESI
lletigim Fakiiltesi

Stiphesiz Asya'daki Sosyalist-Komunist iilkelerde hiikiimet ve ha-
berlesme arasi iligkiler kapitalist diizendekine gore farkli bigimler ortaya
koymaktadir. Ornegin Cin'de kitle haberlesme araglarinin ve kiiltiirel iireti-
min denetimini devletten ¢ok Komunist Parti elinde bulundurmaktadir.

Hong Kong, Endonezya, Malezya, Singapur ve Tayland gibi iilkeler-
de yazili medya 6zel miilkiyetteyken, elektronik medya kamu ve devlet miil-
kiyetindedir. Bu iilkelerde resmi olarak yasal denetimler kadar, Malezya ve
Singapur'da gazeteci ve editorlerin tutuklanmalari ve Endonezya'da yayinla-
rn yasaklanmas gibi resmi olmayan ama gergek anlamda birgok baski uygu-
lanmaktadir (Reeves,1993,s.80).

Tayland'da modern kitle haberlegmesi bir hayli gelismistir. 70'i agkin
giinliik gazete zaman zaman sansiir ve denetim altinda olsa da, 6zel sektoriin
elindedir.

Tiim TV kanallar1 devlet tarafindan sahiplenilmis, idareleri, program
alimlar1 ve reklamlar1 6zel sirketlere birakilmigtir. TV programciligr kanunla
kisitlanmug, tiim yayinciliga kati sansiir kurallart uygulanmustir.

Sansiir, ulusal birlik ve barig tehdit altinda oldugu zaman, pornografi
ve miistehcen dil kullaniminda sug igeren davraniglari destekleyici durumlar-
da uygulanmaktadir (Hamilton,1990,5.9).1970'ler boyunca hemen hemen
tiim ASEAN iilkeleri-Tayland, Malezya, Singapur ve Endonezya medyada
yabanci miilkiyetini onleme ¢abalari igine girdiler. Singapur Strait Times gi-
bi gii¢lii yerel medya gruplari, medya iiriinlerini ihrag etmekte ve bagka iilke-
lerde yabanci sermayeye izin vermektedirler (Lent,1982,s.187).

83



Asya'daki Haber Ajanslar::

Tiim diinya gevresinde, elli yil once yalniz 28 ulusun ajanst varken,
simdi iilkelerin %56'sinin (Toplam 90'1n1n) ulusal haber ajanslart mevcuttur.

Hindistan/ The Press Trust of India

Pakistan/ Pakistan'da iki biiyiik haber ajanst vardir. APP(Associated
Press of Pakistan) ve Pakistan Press International. APP 1947'de kurulmus,
kitle haberlesme araglarina ulusal ve uluslararasi haber iletmektedir. PPI
1956'da kurulmustur. ik adi PPA-Pakistan Press Association'mig.Her ikisi-
nin de Pakistan'm biiyiik sehirlerinde biirolar1 oldugu gibi, diinyadaki biiyiik
haber ajanslartyla degis-tokus anlagmalart vardir. .

Benglades/ Devletin sahip oldugu Ingilizce dilini kullanan haber
ajanst Bengladesh Sangbad Sanstha'dir. Ozel haber ajansi Eastern News
Agency (ENA)dir. 1988'de kurulan son model kompiiterize sisteme dayali
diger ajans da United News of Bengladesh (UNB)'dir.

Sri Lanka/ Press Trust of Ceylon
Sandesa News Agency

Nepal/ Rashtriya Samachar Samiti(RSS)-Katmandu'da 1962'de ku-
rulmus. 75 degisik yerde muhabirleri ile AP, AFP ve Xinhua ile degistokus
anlagmalari var.

Bhutan/Ajansi yok.

Afganistan/ Bakhtar News Agency /BNA. Birsiirii Sosyalist devletle
haber degis tokusu igin anlagmalar imzaladi. Sovyet kamera, labaratuar, mal-
zeme ve kagitla donatlmigtr. 1980'de Asya, Avrupa, Orta Dogu, Kuzey ve
Bat Afrika ve Sosyalist iilkeler i¢in bir radyo servisi (Ingilizce dilinde) bas-
latt. TASS'n yardimiyla BNA 27 degisik iilkeye uluslararasi haber iletmek-
tedir., UNESCO'nun ¢abalariyla 1970'lerde iilkelerin ulusal haber ajanslari
kurmalarina onayak saglanmustir. 1987'lerdeki duruma gore, Burma (Myan-
mar), Kambogya, Laos, Endonezya, Malezya, Filipinler, Singapur ve Viet-
nam'm ulusal haber ajanslar1 vardir. Kambogya'nin Vietnam savast dncesi
haber ajansi SPK yiiz muhabirden fazla muhabir ile ulusun en biiyiik haber
kurulugudur.

84



Tayland/ Thai News Agency direkt devlet denetimi diginda olmast
ile bir istisna olusturmaktadir.

Malezya/ Bernama ajansi 1968'de Haberlesme Bakanliginin emriyle
kurulmugtur. Gelirinin ¢ogunu hiikiimet abonmanlarindan (devlet kontro-
liindeki radyo ve TV hizmetleri dahil) elde etmektedir. Birgok Ugiincii Diin-
ya ajanslari gibi haberleri, dolaysiz olarak diger ulusal ajanslar ile, dolaylt
olarak ise, Baglantisizlar Haber Ajanslari Havuzu ile paylasir.

Endonezya/ Ug ulusal haber ajanst var. Antara(1937). Bagimsizlik
hareketi hakkindaki haberleri yaymak iizere kurulmustur. 1964'de resmi
ajans statiisiine kavugmug, Devlet ve 6zel sektoriin temsilcilerinden olugan
bir Konsey tarafindan idare edilmektedir. En eski ve en biiyiik haber ajansi
olarak Antara, kitle haberlesme araglarina, yabanct elgiliklere ve ticari kuru-
luslara, haber ve foto hizmetleri saglar.

Endonezya'daki 27 biirosu diginda, diinyanin birgok biiyiik sehrinde
biirolar1 ve muhabirleri ile diinyanin birgok biiyiik ajanslari ile degis tokus
anlagmalar vardir. Ayrica ASEAN Gazeteciler Konfederasyonu, Baglanti-
sizlar Haberler Havuzu ile OANA(Organization of Asian News Agencies-
Asya Haber Ajanslar1 Kurulusu)'nun aktif iiyesidir.

Antara diginda PAB-1965'de kurulmus. Genel haberciligin yanisira,
Silahli Kuvvetler hakkinda da haber vermektedir. KNI-1966'da kurulmus.
Onbir Cakarta gazetesinin olusturdugu ajans hiikiimet ve siyasal baglardan
oOzgiir bagimsiz bir kurulustur. 1970'de ekonomide uzmanlagmis yabancilar
igin KNI Daily Bulletin adli Ingilizce bir biilten gikarmaya baglamustir.

Filipinler/1987'de basin ozgiirliigiiniin yeniden diizenlenmesiyle
devlet denetimindeki Philippine News Agency faaliyetini durdurdu. Kuzey
Kore, Giiney Kore ve Mogolistan'in hepsinin devlet denetiminde haber
ajanslar1 vardir,

IKI ORNEK: 1- HINDISTAN'DA MEDYA

Hindistan kiiltiirel {iretim ve haberlesmede karmagiklik ve farklilik
ornegi olusturmaktadir. Film tiretimi ve dagitiminda, devlet miidahalesinin
en dikkati ¢eken bigimi sansiirdiir. Bu konuda faaliyet siirdiirmek tizere 1950
yilinda sansiir kurulu kurumsallagmistir.

85



Bombay ve diger sehirlerde film sahnelerine icki yasag: getiren ulusal
reformcu bir program ortaya konmustur. Bu arada Klasik Hint miizigi yayint
yapan AIR kanali faaliyete ge¢mistir (Barnouw and Krishnas-
wamy,1980,s.214).

Ozgiirliik dncesi donemde Hint yazili basint partilerarast geligkiyi or-
taya koymada ve ulusal taleplerin birlesmesinde kilit rol oynamustir. Times
of India, Indian Express ve Hindustan Times gibi biiyiik giiglii gruplarim gok
sesliligi tehdit eden biiyiik tekellesmelere neden olduklar1 gozlemlenmistir
(Sarkar, 1984,5.210).

Ulusal yaymcilik ve dzellikle TV'nin (Doordarshan) gelisimi ve Hum
Log, Mahabbarata ve Ramayana gibi soap opera'larin bagarist sonucu artan
ticarilegtirme siireci sonunda devlet ile Doordarshan arasindaki iligki bagladi
(Reeves,1993,5.86). Ozellestirme baskilari biiyiirken, program icerigi ve
iiretiminde devlet denetiminin miktart {izerinde de birtakim tartismalar yapild.

1960'l: yillardan beri Hindistan ulusal hiikiimeti sinemada aktif bir rol
oynamustir. 196071arda bir Film Enstitiisii (simdiki Film ve TV Enstitiisii) ile
Ulusal Film Arsivi kurulmustur. Ulusal Film Geligtirme Kurumu semsiyesi
altinda 1980 yilinda Film Finans Kurumu ve Hint Film fhracati kurulusu ara-
ciligryla hiikiimet sinema endiistrisine dolaysiz bir bigimde katilmig oldu.

ilk kez Hindistan'in devlet denetimindeki televizyonu Doordarshan
ciddi bir rekabete girdi. Merkezi Hong Kong'ta bulunan uydu istasyonu Star
TV, 2 Ekim 1992 giiniinden itibaren, baslangigta ii¢ saat, 1993'de ise 24 saat-
lik yayin yapmaya baglamistir.

Her ne kadar Hint yazili basininda nispeten daha fazla gok seslilik his-
sediliyorsa da, radyo ve TV devletin propaganda aract olmaktan teye gide-
memektedir.

Bagbakan Rajiv Gandhi'nin giinlerinde Doordarshan'a Rajiv'e hiir-
met-riayet anlamina gelen "Rajivdarshan” denmekteydi. Devletten bagimsiz
ve ozerk , BBC gibi bir kurulusun kurulma dnerisinden ise pek bir sonug ¢ik-
madi. Halen de bakanlarin ve resmi gorevlilerin katildiklar: tiim seminerlere
veya agtlig torenlerine yer veren sikici radyo ve TV programlar yayinlamaktadir.

Gegtigimiz yil, Star TV, Giiney Cin Denizi'nden hizir gibi yetisti.
Hintli izleyiciler Ingilizce ve Cince programlart izlemekte bir hayli hevesliy-

86



diler, kisa zamanda biiyiik sehirlerdeki uydu ¢anak sayilarinda artig kaydedil-
di.

Star TV'nin hesaplarina gore istasyonun Hindistan'da sekiz milyona
yakin seyircisi var. Ontimiizdeki iki ii¢ y1l i¢inde 20-30 milyon izleyici ¢eke-
cegine inanilmaktadir. Onceleri Haberlesme Bakanlig, Star TV izleyicileri-
ni "Elitist" olmakla suglad:. Zira 25 dolari bulan uydu ¢anagm maliyeti ve ya-
yinin izlenmesi ile ti¢ dolar1 agan aylik kira iicretini halkin biiyiik bir boliimii
ddeyememektedir.

Doordarshan't izleyen Hintli sayst bugiin 300 milyonu buldugundan,
hiikiimet Star TV'nin ortaya ¢ikmasindan simdilik ¢ok rahatsizlik duymuyor.
Ancak yine de hiikiimet, yeni fikirlerin ortaya atilmast igin bir komite kurul-
masina on ayak oldu: Ama pek basarili oldugu soylenemez. Ciinkii Snerilerin
higbiri dikkate alinmadi. Yeni Hint kanalinin en biiyiik silahi ise sahip oldugu
zengin Hint filmleri arsivi.

Hintli olmayan gruplar bu girisimin arkasinda yer almaktadir. Asia
Today adli sirketleri bes yillik kontrat ve uydunun kullantmi igin Star TV'ye
15 milyon dolar ddeyecekler. Asia Today yalniz Hint pazarina degil, aym za-
manda tiim diinyada Hindu dilini konugan genis bir alana da hitap etmek iste-
mekte. Muhtemel miisteriler arasinda Pakistanlilar var. Dilleri Urduca, Hin-
du diline yakin bir dil.

Asia Today'in en biiyiik yatirimcist Rejan Isac, iilkeleri diginda, Orta
Asya'da yasayip Star TV'yi izleyen 20 milyon Hintli ve Pakistanlinin oldugu-
nu bildirmekte ve gimdi de Arap dilinde programlar baglatmay1 diigiinmekte-
dir (G.Inceoglu,1992,s.41).

Hindistan'in haber ajansi The Press Trust Of India /PTI

Ulkede giinliik gazeteciligin belkemigini olusturur. 1947'de kurul-
mug ve kar amaci giitmeyen bir kurulustur. Diger iki ajans, Hindustan Sa-
machar ve Samachar Bharati'dir. Londra ve New York'da haber biirolar: ve
otuz bagkentte muhabirleri vardir. Yiiz iilke ile haber degis-tokus anlagmalart
vardir. En biiyiik rakibi UNI (United News of India) 1961'de kurulmustur. 25
bagkentte haber biirolart ve muhabirleri vardir.

Dart ajans da devlet tarafindan 1975'de "Samachar” adli tek bir ajansa
doniigtiiriilmiistiir. Samachar hiikiimet propaganda aract olarak kullanilmus,
1977'deki hiikiimet degisikliklerinden sonra dort ajans eski bigimlerine do-

87



niigmiis, ama ajanslarm faaliyetleri devlet denetimi altinda devam etmistir
(G.Inceoglu,1993,s.44).

2 - CIN'DE MEDYA

Cin'de ifade 6zgiirliigii tamamen siyasal konjiiktiire baglidir. Cin li-
derlerinin hemen hepsi, lider ile bir milyar1 agkin niifuslu yonetecegi halk
arasinda agik bir dialog'tan ¢ok, Komunizmin yiiksek standartlart dogrultu-
sunda tilkenin idare edilmesi gerektigi fikrinde birlesmiglerdir.Hatta 4 Hazi-
ran 1989'dan itibaren politik fikirlerin serbest dolagimini da engelleme yolu-
na gitmislerdir.

1970'lerin ortalarinda Kiiltiirel Devrim felaketinden sonra tekrardan
medya giivenirliligini kurmak igin bir hareket baglamigti.Reformcu lider
Deng, iilkeyi kiiltiirel devrim doneminde uygulanmaya baglayan devlet de-
netimindeki ekonomiden, ekonomik bir reforma dogru kaydirmak istemis-
tir. Bunun igin de medya ile igbirligine girmek gerekiyordu. Kat1 Komunist
rakiplerine karst bu savagt kazanmanin tek yolu, basina ekonomik yetersiz-
likleri ve siyasal gokiisii yazma iznini vermekti.Boylece biiyiik bir tabu yikil-
mis oldu-basin Komunist Partiyi yanlighklartyla portrelemeye bagladi.

o

Basinin devletin "bekgi kopegi" olmasi gerektigi fikri Bat diinyasina
ozgii bir kavramdir. Bu tiir bir goriise Asya iilkelerinde ragbet gosterilmedigi
gibi, ozellikle Cin gibi gazeteciligin politik bir arag olarak kullanildig: iilke-
lerde oldukgca yabancilik duyulmaktadir.

1986 yilinda Komunist Parti'nin propaganda sefi Teng Teng "bu an-
* dan itibaren gazeteler neyi yazip, neyi yazmayacaklarina kendileri karar ve-
recekler" beyanint yaparken, Komunist Parti'nin resmi organi "People's Da-
ily" gazetesi "medya, kitlelerin toplumun degisik yasam bigimleri hakkinda-
ki farkli goriiglerine yer vermelidir" demekteydi.

1989 yilinda Tiananmen meydani'ndaki olaylardan sona medya en
biiyiik hedeflerden biri haline geldi: demokrasi eylemcileri tutuklandi, hatta
oldiiriildii. Tiananmen meydan1 katliamindan sonra birgok katt ortodoks ko-
muniste politik agidan giivenilir olduklarindan medyadaki anahtar konumlar
verilmisti. Giiniimiiz Cin medyasinda tig tiir gazeteci bulunmaktadur: Deng'in
reformlarin1 yavaslatacak olan Komunist gazeteciler, Deng'in ekonomik re-
form ve politik statiiko programini savunan gazeteciler ve demokrasi tarafta-
r1 gazeteciler.

88



Cin'de medya hiikiimetin bir kolu olarak goriilmektedir. Hiikiimet
medya ile ilgili herhangi bir yasal diizenlemenin yapilmasi gerektigini dii-
stinmemektedir, zira hiikiimet ve medya i¢igedir. Hiikiimet tiim gazetelerin
bir arastirma enstitiisi, ig yeri gibi bir kurulug tarafindan kaydedilmesini iste-
mektedir. Kigisel miitegebbisler kendi adlari altinda kaydedilemezler. Ancak
bazi gahislar bu kurali,yayin izni almak igin kendi arastirma enstitiilerini ku-
rarak, ¢ignemektedirler. 1982 Anayasast iftira'ya kars: birtakim ¢nlemler al-
mustir, ancak davalar ¢ok az sayidadir,glinkii davalar: mahkemeye getirecek
¢ok az sivil avukat vardir.

Tiananmen Meydan: olaylarindan sonra hiikiimet , gazetecileri ideo-
lojik olarak ortodoks ¢izgiyi izlemeye yonelten gazetecilik ahlak ilkelerini
uygulamaya koymustur.

Cogu devletin sahip oldugu Cin gazeteleri yalniz kamuyu bilgilendir-
mek degil, ayn1 zamanda hiikiimeti memnun etmek i¢in kamunun fikirlerini
bi¢imlendirmeyi amaglamaktadirlar. Gazeteler hig bir surette hiikiimeti eles-
tiremezler. Bati diinyasinda en ¢ok taninan Cin gazetesi Komunist Parti'nin
resmi organi ii¢ milyon tirajli "People’s Daily" dir. Aboneleri fabrikalar,
diikkanlar ve sosyal kuruluglardir. Yalnizca birkag bin kisi gazeteyi satin al-
makta- gazetenin donuk ve resmi goriintiisiinden otiirii az kisi gazeteyi be-
genmektedir. Mart 1991'de gazete bir siir yayinladi-siir gaprazdan okunuldu-
gunda Bagbakan Li hiikiimetine son verilmesini istiyordu. Ordunun gazetesi
"Liberation Army Daily” ise Cin'de en kat1 ortodoks gazetedir.

Tiananmen'den once, Peking Youth News gazetesi Komunist ideolo-
ji karsit fikirler 6ne siirmiistii. 1989'dan beri diger standart Cin yayinlarina
yakin bir ¢izgi izlemektedir. Ancak okuyucusu degismemistir-demokrasi
yanlis1 dgrencilerden olugmaktadir.

Legal Daily, Literature and Art Gazette ile Science and Technology
Daily, 4 Haziran'da ¢oken politik reform hareketi yanlisi gazetelerdir. The
Literature and Art Gazette' in tiraj1 oldukga diisiiktiir. Komunist yetkililer
sanat gevrelerine kugku ile baktiklarindan, gazeteyi yakin takibe almuslardir.
Zaten gazetenin bagina bir politik teorisyen getirilmistir.

Shanghai'da yayinlanan World Economic Herald ve Economics
Weekly gibi gazeteler tamamen kapatlmigti. Guangming Daily gazetesi-
nin muhabiri Dai Qing, Tiananmen'den sonra durugma yapilmaksizin on ay
boyunca hapsedilmigti. O zamandan beri de ev hapsinde tutulmus, gazeteci-

89



lik mesleginden men edilmis, ABD Disisleri Bakan1 James Baker'in Kasim
1991'de Cin'e yapug: ziyaret siiresince Dai evinden alinip bir tatil yoresine
gotiiriilmiigtii.

Cin'i 1989 demokrasi yanlist hareketten once terkeden gazeteci Liu
Binyan'a gore "'Tiananmen Meydaninda verilen zarar Kiiltiirel Devriminde-
kine kiyaslanmayacak kadar ¢oktu.

Gazeteler Komunist Parti'nin Propaganda Boliimii'niin denetimi al-
unda olup, basinda Anti-Amerikan bir ¢izgi izlenmistir. Vurgulanmak iste-
nen sey, cinayet, tecaviiz ve dejenere bir yagam bigimi benimsemis olan ABD
aslinda hig de gog edilmeye diisiiniilecek bir tilke olmadigidir.

En onemli yerel gazeteler Guangdong Bolgesi'ndeki Shenzhen Spe-
cial Zone Daily ve Yangcheng Evening News'dur. Shanghai'm ¢nde gelen
gazeteleri ise Wen Hui Daily, Xinmin Evening News ve Liberation Daily'dir.
Liberation Daily Komunist Parti'nin reformcu kanadi Deng Xiaoping'e ya-
kinligryla taninmaktadir. Cin'de farkli goriigleri temsil eden koge yazarlari
olmadig1 gibi, gazeteler Beijing'deki parti yetkililerinin goriiglerini yansit-
maktadir.

Reklama yer vermesiyle taninan Ingilizce dilindeki China Daily ga-
zetesi belki de Bati diinyasindaki gazetelere ornek olugturmaktadir. Gazete
Cin'in dig diinyaya daha agik bir imaj vermeye galisug bir donemde, 1981'de
kurulmustu.

Ingiliz ve Avustralyal1 gazeteciler Cinlilere gazetenin yabanci oku-
yuculara daha hog goziikmesi konusunda yardimci oldular. 8 sayfalik gazete
uydu yolu ile Avrupa ve Kuzey Amerika'daki basimcilara ulagtiriimakta-
dir.China Daily gazetesinin editori Huang Quing'e gore, gazetenin amact
"Diinyaya Cin'in ekonomik geligimini gostermekitir".

Gazetecilik Egitimi:

Cin'de yaklagik 40 gazetecilik boliimi ve okulu vardir. Cin'deki gaze-
tecilerin yalnizca %6's1 staj yapmis, yarisindan azinin okul egitimi vardir.
1980'lerin ortalarinda, gazetecilik ok popiiler bir meslekti, ancak Tianan-

men'den sonra bu heves sond.

Shanghai'daki Fuden Universitesi, Beijing'deki People’s Universitesi
ve Guangzhou (Canton)'daki Xiamen ve Jinan Universiteleri bu alandaki en

90



lyi tiniversitelerdir. Bu tiniversitelerin yanisira, Xinhua Haber Ajansi'na bag-
Ii Cin Gazetecilik Okulu'nun staj programlart da vardir. Bundan bagka, Bei-
jing Yaymcilik Enstitiisii ve arastirmaya yonelik Gazetecilik Enstitiisiinii
biinyesinde bulunduran Cin Sosyal Bilimler Enstitiisii vardir.

1986'da kurulan Cin Gazetecilik Okulu, uygulamali staj yapmakta-
dir. Cin egitim yontemleri Avrupa ve ABD'den farklilik gostermektedir. Ga-
zetecilik Okulu'ndaki 68renciler "uluslararast bir olay1 diger uluslararast ba-
sin organlarinin nasil ele aldigini inceledikten sonra, Cin goriis agis1 altinda
ele almaktadir.

Beijing Yaymncilik Enstitiisii 1959'da CCTV ve diger radyo ve TV is-
tasyonlart igin egitimli personel saglamak iizere kurulmustu. 10.000 6grenci-
den fazlasini mezun etmistir.

Cin Sosyal Bilimler Akademi'sinde teoriye dayali kitle haberlesme
aragtirmasi mezun dgrencilerce yapilmaktadir. Konular Iletigim Teorisi, Cin
Basin Tarihi ve Basin Hukuku olusturmaktadir. Genelde Cin gazetecilik 6g-
rencileri egitim i¢in yurt digina giderler. Tiananmen Meydani'ndan 6nce Cin
medyast ile Bau gazetecilik enstitiileri arasinda degistokus programlart mev-
cuttur.

GAZETECILERIN KURULUSLARI:

Hiikiimet bu kuruluglar1 gazetecileri denetlemek igin, gazeteciler ise
birbirlerini denetlemek igin kullanirlar. Bu kuruluglarin en 6nemlisi All -Chi-
na Journalists' Association'dir. Her gazeteci resmi basin karti elde edebilmek
igin bu kuruluga katilmalidir. 420.000 iiyesi vardir. Parti'nin Propaganda Bo-
liimii'niin kontroliindedir.

Kurulugun tiyesi Li Xiande "gazetecilik ekonomik geligim igin bir
hizmet sunmalidir” demektedir. Kurulugun diger faaliyetleri arasinda gaze-
tecilerin yabanct iilke gazetecileri ile degistokusunu diizenlemek ve yabanci
gazeteciler igin basin konferanslar1 yonetmek sayilabilir.

YABANCI GAZETECILER

1986 yilinda New York Times gazetesinin Beijing biiro sefi Shaauxi
ve Sichuan sehirleri arasindaki sinira yakin bir yerde motosikleti iizerinde
yakalanip giinlerce hapsedilmistir. New York Times'dan Nicholas Kristof

91



Cin'de kotii isim yapan Li hakkinda makale yazdig1 i¢in sozli ihtar almugti.

Cin'deki batili gazeteciler Cin emniyet personeli tarafindan siirekli
gozetim altindadirlar. Cinli yetkililerin asgariye indirmek istedikleri sey,
Cinli vatandaslarla yabanci gazetelerin birbirlerine yakinlagmalaridir. Bei-
jing'deki Washington Post muhabiri Lena Sun'in ofisi didik didik aranmig ve
Cin polislerce baz1 dosyalarina el konmugtur. Y abanci hiikiimetlerin bu tiir
olaylar kargisindaki protestolaria Cin hiikiimeti duyarsiz davranmigtir.

YAYINCILIK

150 milyon Cinlinin TV'si vardir. Radyolar daha yaygin olarak kulla-
nilmadigmdan ve Cin yabanci yaymlart alabildiginden, radyolar dig haber-
lerde en iyi kaynak sayimaktadirlar.

TV yayinciligi Cin Merkezi Televizyonu (CCTV-China Central Te-
levision) tarafindan denetlenmektedir.1958'de kurulan TV'nin 2400 galigant
olup, giinde toplam 30 saat {i¢ kanaldan yayin yapmaktadir. Kanal 1 ve 2 uydu
yolu ile tim Cin'e, Kanal 3 ise Beijing bolgesine yayin yapmaktadir.

CCTV programinin %60'1m eglence ve spor olusturmaktadir. Bueg-
lence programinin biiyiik boliimii Cin TV Uretim Merkezi'nde tiretilmekte-
dir. Ornegin CCTV'nin Turner Broadcasting ile program antlagmast vardir.
Cin'de baz1 yabanci TV dizileri de yayinlanmaktadir.

{nlii italyan yonetmen Bernardo Bertolucci'nin Son Imparator adli
filmi Cin'de biiyiik ilgi uyandirmug olsa da, biiyiik begeni toplamamugtir. Cin-
selligin yogun oldugu sahneler kesilmigtir. Diger kargilagilan bir giicliik de
Bati filmlerinin ¢ok pahali olmasidir.

Hong Kong 'ta biirosu olan CCTV giinde li¢ kez kendi iirettigi haberle-
ri yayinlar. World Today ve Economic News'un 30 minutes gibi haber prog-
ramlar1 sunar. Haber izleyici sayst 500 milyonu gegmektedir.

Kendi izleyici aragtirmasini kendisi yapar. ABD'de oldugu gibi
Cin'de de prime-time/en gok TV izleme saati akgam 7-11 arasindadir. Her ne
kadar reklama yer verse de, reklamlar kazang kaynag: olarak degil, kamu hiz-
meti olarak goriilmektedir. CCTV'nin biitgesinin biyiik bir boliimii devletten
elde edilmektedir.

Cin'de gazetelerin yaygin bir bicimde okunmayan uzak bolgelerde

92



radyo en 6nemli haber kaynagin: olusturmaktadir. Cin'in niifusunun %95'i
kadar1 radyo yayinlarini dinleyebilmekteler. Radio Beijing tiim diinyada
Cin'in Sesi olarak faaliyet gostermektedir. En 6nemlileri, Voice of America
(VOA-Amerika'nin Sesi), BBC(British Broadcasting Corporation-Ingiliz
Yayincilik Kurumu) olmak tizere alt1 yabanci radyo istasyonu yaymn yap-
maktadir.

Cin Yayincilik Kurumu-Broadcasting Corporation of China Cin'in
orta ve gliney boliimii'nde yogunlasan niifusa, Taiwan'dan 24 saat yayin yap-
maktadir.

Hong Kong yakininda Giiney Cin halk: yerel Hong Kong istasyonla-
rin1 izleyebilmekteler. Cin halkt Dogu Avrupa'daki olaylar hakkinda haber-
leri bilgiyi yabanci radyo yayinlarindan elde etmektedirler. Son zamanlarda
ABD hiikiimeti, Cin gibi {ilkelerde "objektif" haber miktarini ¢ogaltan Radio
Free Asia-Ozgiir Asya Radyosu adli bir Amerikan Servisi kurma olasilig
lizerinde aragtirma yapmaktadir. Cin hiikiimeti ise Clinton yonetimine Ozgiir
Asya Radyosu projesinin kargisinda yer aldigini bildirdi. (Hevvel and Den-
nis, 1993, pp. 22-40)

Xinhua Haber Ajansi:

Xinhua haber ajansi'ndan 6nceki ajans 1931'de kurulmusg olan Kizil
Cin Haber Ajansi'ydi. Xinhua (Yeni Cin Haber Ajanst) ise 1937'de kurul-
mustur. 1949'da Cin Halk Cumhuriyeti'nin kurulmastyla birlikte, Xinhua il-
kedeki en biiyiik ve diinyadaki sayili onemli haber ajanzlarindan birini olus-
turmaktadir.

1981'de 50.y1ld6niimiinii kutlayan ajansin 90 denizagir1 biiroda yiiz-
lerce galigant vardir. 5000'nin tizerindeki kadrosuyla giinde 50.000 sozciigii
Cin medyastna, 60.000 sozciigii de alt dilde denizagiri iilkelere gegmektedir.
Hong Kong'ta ajansin rolii bir haber ajanst olmaktan ¢ok daha oteye gider,
500 kisilik kadrosunun otuzu ajansin haber boliimiinde galisir. Xinhua'nin
boliimleri 1983'de Hong Kong devletinin boliimlerine uymak tizere degisti-
rilmigtir.

Asya kitasinda 21, Afrika'da 28, Avrupa'da 15 ve Okyanuslarda iki ta-
ne olmak tizere toplam 107 dig biirosu vardir. 63 yabanci ajansla degistokus
anlagmalar1 vardir. Yirmiyi agkin yayini vardir:

93



1 Xinhua News Bulletin (Cince, Ingilizce, Fransizca, Rusca,
Ispanyolca ve Arapga dillerinde yayinlanir).
2 The News Photograph (Haftada ii¢ say1)

3 The Reference News (4.800.000 tirajli giinliik)
4 The Economic Information (500.000 tirajl giinliik).
5.0utlook Weekly (Politik ve giincel olaylar dergisi-300.000 tirajli)

6.The Globe (500000 tirajli uluslararasi olaylar hakkinda
bilgi veren aylik dergi).

7 Fortnightly Review (3.500.000 tirajh tagra halkina
hitab eden dergi).

8 Journalism Studies (Gazeteciler igin aylik dergi).

9. The World of Photography (150000 tirajlt aylik).

KAYNAKLAR:

Barnouw,Erik and Krishnaswamy, S (1 980) Indian FilmNew Y ork:Oxford
University Press.

G.Inceoglu (1993), Haber Ajanslar1 (Ders Notlar1),I.U Iletisim Fakiiltesi
Basimevi ve Film Merkezi.

G.Inceoglu(1992), 'Hindistan'da devletin TV tekeli deliniyor', Babiali Ma-
gazin, 15 Eyliil-15 Ekim 1992,5.39.

Heuvel and Dennis (1993) The Unfolding Lotus:East Asia's Changing
Media,The Freedom Forum Media Studies Center.

Reeves, Geoffrey (1993) Communications and the Third World.

Sarkar,R.C.S. (1984) The Press in India, New Delhi: S.Chand Company.

94



