
SOVYETLER BİRLİĞİ 
DÖNEMİ’NDE AZERBAYCAN’DA 
GÖRSEL - İŞİTSEL YAYINCILIK

VE HABERCİLİK ANLAYIŞI

Vefalı ENSEROV*

ÖZET

Azerbaycan’da düzenli olarak radyo ya-
yınlarının başlaması ülkenin 27 Nisan
1920’de Ruslar tarafından işgalinden son-
raki döneme rastlamaktadır. İster radyo,
isterse de 1956 yılından itibaren yayınına
başlayan televizyon istasyonu, Sovyet
ideolojisinin daha da pekişmesi yönünde
merkez denetime bağlı faaliyet göstermiş
ve böylece Azerbaycan Devlet Radyo ve
Televizyon Kurumu adı ile Sovyetler Bir-
liği’nin çöküşüne dek ülkede görsel-işit-
sel yayıncılığın tek temsilcisi olmuştur.
Çalışmada Sovyet dönemi Azerbay-
can’ında devlet tekelinde bulunan ve mer-
kez Moskova direktifinde yayınları
düzenlenen radyo ve televizyonun tarihi
gelişimi, yapısı, faaliyeti ve habercilik işl-
evi de dahil yayın içerikleri incelenmek-
tedir.

Anahtar Kelimeler: Azerbaycan Rad-
yosu, Azerbaycan Televizyonu, Haberci-
lik, Sovyet Denetim Sistemi. 

AuDIO VISuAL PuBLISHING 
AND MONITORING 

MENTALITYIN AZERBAIjAN 
DuRING THE SOVIETS uNIONS

ABSTRACT

Steady broadcasting in Azerbaijan has
begun after the disoccupation of Russians
on 27 April 1920. Either Radio or TV sta-
tions were being managed by Russian
Ideology under the name of Azerbaijan
State Radio and Television Association.
Thus, Azerbaijan State Radio and Televi-
sion Association has been the only repre-
sentative of Audio - Visual publishing in
Azerbaijan during the Soviets Union.
This text explains the historical improve-
ments, structure, activities, monitoring
function and internal publishing contents
of Radio and Television in Azerbaijan
which was monopolistically controlled by
Russians during the Soviets Unions.

Key Words: Radio of Azerbaijan, Televi-
sion of Azerbaijan, Monitoring, Soviet
Audit System.

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

131

* Dr./ETM Tefekkür Üniversitesi, Gazetecilik Bölümü, vefens@yahoo.com



GİRİŞ

Azerbaycan’da hem işitsel, hem de görsel
yayıncılık olgusu Sovyetler Birliği döne-
minde başlamış ve Sovyet ideolojisine
hizmet anlayışı çerçevesinde merkez
Moskova güdümünde gelişme göstermiş-
tir. Nitekim Sovyet rejiminin ideoloji
aracı olarak yayınları düzenlenen Azer-
baycan Radyo ve Televizyonu 1990’lı yıl-
lara kadar devlet tekelinde faaliyetini
sürdürmüştür.
Azerbaycan’da ilk radyo yayınları her ne
kadar Azerbaycan Demokratik Halk
Cumhuriyeti (1918-1920) döneminde
Gence şehrinde başlasa da, ülkede radyo
yayıncılığının Sovyetler Birliği döne-
minde (6 Kasım 1926’da) başladığı kayıt-
lara geçmiştir. Sovyet ideolojisi çerçe-
vesinde yayınları düzenlenen Azerbaycan
Devlet Radyosu, merkez yönetimin direk-
tifinde propaganda aracı olarak soğuk sa-
vaşta dışa yönelik yayınlar da yapmıştır.
Sovyetlerin çöküşüne kadar Azerbay-
can’da radyo yayıncılığı devlet tekelinde
tek resmi istasyon bünyesinde Moskova
yönetiminin güdümünde gelişmiştir.
Başlangıçta günlük sadece 1 saat olan ya-
yını, bir ay sonra 3 saate, 1933’te 8,5
saate, 1940’lara gelindiğinde ise 5 saat ar-
tarak günlük 13,5 saate ulaşmış ve daha
sonraki yıllarda çeşitli programların ek-
lenmesi ve haber bültenlerinin hacminin
genişlemesiyle radyonun günlük yayın
saati de buna paralel artarak devam etmiş-
tir.  Radyo programlarının neredeyse tü-
münün ağırlıklı olarak Sovyet siyasi
ideolojisinin unsurlarını içerdiği bilinen
bir gerçektir. Sovyet propaganda aygıtı
olarak çalışan radyonun özellikle haber
bültenlerinde resmi-ideoloji gazete haber-
lerinin okunması, Sovyet Malumat Büro-
su’nun siyasi ve ideoloji içerikli ha-

berlerinin tercüme edilerek yayınlanması
ve haber bültenlerinin genellikle merkez
partinin çalışmalarını kapsayarak can sı-
kıcı olması, yayın içeriklerinin monoton,
daha çok resmi ve ideoloji yönlü olması,
hatta folklor içerikli programların bile si-
yasileştirilmesi, haliyle Sovyet düşünce
sisteminin Azerbaycan’da  yayılmasını
hızlandırmış ve pekiştirmiştir.  
Radyo yayıncılığında olduğu gibi, Azer-
baycan’da televizyon yayıncılığı da Sov-
yetler Birliği’nin çöküşüne dek merkez
ideolojinin belirlediği çizgi doğrultu-
sunda gelişmiştir.  Bağımsızlığın ilanına
kadar ülke televizyonculuğunda rakipsiz
tek istasyon olarak yayınlarını sürdüren
devlet kanalı Azerbaycan Televizyonu
(AzTV), Sovyetler Birliği’nin merkez
Radyo Televizyon Kurumu çerçevesinde
bölgesel bir kurum olarak yönetilmiştir.
Bütün bunlarla beraber Glavlit adlı sansür
sisteminin dikkatinden en ufak bir ayrın-
tının bile kaçmaması radyo - televizyon
yayınlarının Sovyetler Birliği döneminde
ne tür bir faaliyet çizgisinde düzenlendi-
ğini ortaya koymakta ve yukarıda söyle-
nenleri bir kez daha doğrulamaktadır.   
İlk haber programı olan “Son Haber” bül-
teni de dahil radyo ve televizyon haber
bültenlerinin tamamında resmi ve ideoloji
propaganda unsurlarının ağırlıkta olduğu
yazılı kaynaklardan da anlaşılmaktadır.
Bu anlamda hem radyo, hem de televiz-
yon haber bültenlerinin farklı dönemler
için genel görünümü de bu çalışmada in-
celenmektedir.  
Sovyetler Birliği döneminde Azerbay-
can’da radyo ve televizyon yayınlarının
başlaması ve gelişim aşamalarının, teknik
olanaklardan program içeriklerine kadar
araştırıldığı ve haber programlarının in-
celendiği bu çalışmada literatür taraması
yönteminden yararlanılmıştır.

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

132



1. AZERBAYCAN RADYOSu

1.1. Azerbaycan’da Radyo Yayınlarının
Başlaması

Radyo olgusunun Batı merkezli ortaya çı-
kışından sonra, harekete geçen Rusya yö-
netimi tarafından Nijni Novgorod
laboratuarında teknik ekibin çalışmalara
başlatılması sonuç vermiş ve 1919 sene-
sinin 27 Şubatı’nda Rusya’da ilk kez
insan sesi radyo yayınında duyulmuştur.
Bu gelişmeyi takiben Sovyet Rusya’sı
1922 yılının 21 Ağustosu’ndan itibaren
ilk deneme yayınlarını başlatmış (Ali-
zade, 1991: 9) ve bundan iki yıl sonra 23
Ekim 1924’te ise Moskova merkezli
Radyo-Telefon istasyonundan sürekli ya-
yınlara geçilmiştir (Rüstemov, 2005: 47).
Sovyetler Birliği’nde merkezi radyo ya-
yınlarının hızla geliştiği başlangıç dönemi
sürerken, artık Sovyetler Birliği’ni oluş-
turan ülkelerden olan Azerbaycan Sovyet
Sosyalist Cumhuriyeti Halk Komiserleri
Sovyet’inin 22 Nisan 1925 tarihli toplan-
tısında Bakü’de bütün Azerbaycan’a hiz-
met edebilecek ve yayın alanı 600 km
varan bir radyo istasyonunun  inşası ka-
rara bağlanmış ve bu gelişmeyi takiben 6
Kasım 1926’da Azerbaycan’da ilk radyo
yayını gerçekleşmiştir (Alizade, 1991:
11-12). Böylece Azerbaycan’da radyo ya-
yıncılığının temeli atılmıştır.
Her ne kadar radyo yayıncılığının baş-
lama tarihi 6 Kasım 1926 olarak göste-
rilse de, ülkede ilk radyo yayını bundan 7
sene öncesine, Azerbaycan Halk Demo-
kratik Cumhuriyeti dönemine dayanmak-
tadır.
Azerbaycan Cumhuriyeti 28 Mayıs 1918
yılında kurulduktan kısa süre sonra ülke-
nin başkenti Gence şehrinde 1918 yılının
yazında, yeni hükümet tarafından kurulan

bir radyo istasyonu faaliyete başlamıştır.
Eylül ayının 15’inde Türk ordusunun yar-
dımı ile düşmanlardan kurtarıldıktan
sonra Bakü başkent seçilse de, Gen-
ce’deki radyo istasyonu rabıta maksatlı
kullanılarak, bağımsız Azerbaycan Cum-
huriyeti’nin faaliyeti ile ilgili dış ülkelere
ara-sıra bilgiler verilmekte idi (Muharre-
mov, 1999: 71).  O dönemde Fransa ile
sık ilişkiler içerisine giren Azerbaycan
Hükümeti, 1919 yılının Ekim ayında
Fransa Hükümeti ile karşılıklı anlaşma
çerçevesinde Gence radyo istasyonunun
Eiffel Kulesi’ndeki Avrupa radyo istasyo-
nuna bağlantısının gerçekleştirilmesi ge-
reği Fransa’nın Telgraf ve Telefon Kuru-
mu Azerbaycan’a teknik  yardımda bu-
lunmuştur.  Bunu takiben Kasım 1919’da
ilk defa Gence radyo istasyonu Eiffel Ku-
lesi’ne bağlanarak Azerbaycan hükümet
sözcüsü tarafından “Azerbaycan radyo is-
tasyonunun yayına başlaması” dolayısıyla
tebrik mesajı iletilmiştir (Muharremov,
1999: 71-72).  Bununla da Azerbaycan’da
Gence merkezli ilk radyo yayını gerçek-
leşmiştir. 
Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti’nin
ömrü gibi, Gence radyosunun ömrü de
kısa olmuş ve Bolşevik Rusların Azerbay-
can’ı 27 Nisan 1920’de işgali ile bu rad-
yonun gelişim çalışmaları da yarım
kalmıştır.
Gence radyo istasyonunun malum akıbe-
tinden sonra, daha önce de belirttiğimiz
gibi, Azerbaycan’da kitlesel radyo yayın-
larına 6 Kasım 1926 yılında geçildi.  Baş-
langıçtan itibaren Azerbaycan Türkçesi,
Rus ve Ermeni dillerinde programlar
sunan radyonun, 6 Kasım’ı takiben 7-8
Kasım günlerinde yayınını yaklaşık 30
bin kişinin dinlediği (Alizade, 1991: 13)
belirtilmekte ve ilk günlerde Bakü stüd-
yosunun program saatinin günlük bir saati

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

133



geçmediği, yaklaşık bir ay sonra ise ya-
yınların 3 saati bulduğu (Alizade ve Mu-
harremli, 2006: 16) yazılmaktadır.  İlk
başlarda yalnız Bakü’de dinlenebilen ve
stüdyodan sadece gazetelerin baş maka-
lelerinin okunduğu -Merkezin talimatı ile
rejimin ideolojik yapısını ve faaliyetini
yansıtan makaleler seçilmekte ve okuma-
lar Rusça yapılmaktaydı- ve çeşitli konser
programlarının seslendirildiği Bakü rad-
yosu, yaklaşık 5 ay sonra, 1927 yılının
Şubat-Mart aylarından itibaren kadrolaş-
maya ve kendine çeki-düzen vermeye
başladı (Alizade ve Muharremli, 2006:
16). Azerbaycan’da Bakü Radyosu’nun
yayına başlaması edebiyatçıları, bilim
adamlarını, müzisyenleri vs. gibi ülkenin
ileri gelenlerini galeyana getirmiş ve bu
coşku Bakü radyosunun yayınlarına da
yansımıştır.  
Azerbaycan radyosunun teknik altyapı-
sını geliştirme çalışmalarını takiben 1929
yılının sonlarına doğru yeni RV-8 radyo
istasyonunun açılması dolayısıyla tanınan
Azerbaycan bestecilerinden Müslüm Ma-
gomayev, o dönemin meşhur “RV -8
Marşı”nı bestelemiş ve bu marş yeni stüd-
yodan yayınlanmıştır (Rüstemov, 1969:
5).  Bu ve bunun gibi diğer örnekler, Sov-
yet düşünce sisteminin ve ideolojisinin
Azerbaycan’da yayılmasının hızlanma-
sında radyonun etkisinin büyük olduğunu
göstermektedir.
1 Aralık 1928’den itibaren Azerbaycan ve
Rus bölümlerinden ibaret işçi radyo üni-
versitesini faaliyete başlatan Azerbaycan
Radyosu’nun, 1929 yılına gelindiğinde
toplam yayın içeriğinin %36’sının edebi
– bedii programlardan oluştuğu (Alizade,
1991: 15) ve bu potansiyelin sonucu ola-
cak ki,  1930’da da ilk radyo tiyatrosunun
yayına konulduğu (Rüstemov, 1969: 6)
yazılı kaynaklardan anlaşılmaktadır. 

Sovyetlerde merkez Komünist Partisi’nin
siyasi ideoloji yapısının daha da pekiş-
mesi ve etki alanının daha da genişlemesi
maksadıyla Moskova radyosunun hari-
cinde en önemli eyalet radyosu olan Azer-
baycan radyosundan da etkili bir araç
olarak yararlanılmıştır.   Bunu, Bakü rad-
yosunda resmi – ideoloji gazete haberle-
rinin okunması,  siyasi enformasyon ve
kitlesel propaganda içerikli programların
1929 verilerine göre o yıl için toplam ya-
yının %51’ni oluşturması (Alizade, 1991:
21) kanıtlamaktadır. 
İlerleyen yıllarda Sovyetler İttifakı’nın
diğer cumhuriyetlerinde olduğu gibi A-
zerbaycan’da da radyo, merkezi Komü-
nist Partisi’nin ideoloji propaganda aygıtı
haline gelmiş ve bu durum, 2.Dünya Sa-
vaşı yıllarında ve sonrasında daha da pe-
kişerek devam etmiştir. 

1.2.  Azerbaycan Radyosu’nun Gelişim
Süreci

1.2.1. 1930’lardan 2. Dünya Savaşı’ na
Kadarki Dönem 

6 Kasım 1926’da yayınına başlayan Azer-
baycan Radyosu’nun ilk başlarda ister
teknik, isterse de yayın içeriği bakımın-
dan yoksun olduğu görülmektedir.  O dö-
nem için en tutarlı ideoloji araç olarak
radyonun öneminin bilincinde olan Bolş-
evik yönetimi, çok geçmeden Azerbaycan
Radyosu’nun teknik donanımını arttırmış
ve program akışını kendi siyasi-ideoloji
prensipleri yönünde formata sokmuştur.  
Merkez direktifinde yapılan değişiklikler
ve yeniliklerden en önemlisi ise Azerbay-
can Radyosu’nda haberler programının
başlaması idi.
28 Ağustos 1932’de Sovyetler Birliği ge-
nelinde faaliyet gösteren merkezi radyoda

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

134



siyasi haberlerden oluşan Son Haberler
programı yayınlanmaya başlandı.  Hemen
ardından Sovyet Merkezi Radyo Prog-
ramları Komitesi’nin 341 numaralı kararı
ile aynı yılın 1 Eylül’ünde Merkezi En-
formasyon Kurum’u oluşturuldu (Ali-
zade, 1991: 19).  Bu yenilikler olduğu gi-
bi Azerbaycan’da da tekrarlandı ve 5
Mayıs 1933’de Azerbaycan Halk Komi-
serleri Sovyet’inin kararı ile HKS’ye
bağlı Radyolaştırma ve Radyo Program-
ları Komitesi kuruldu (Muharremov,
1999: 95). 1933 yılında toplam günlük
yayınının 8,5 saatten ibaret olduğu Bakü
Radyosu ile Moskova Radyosu arasında
1934 yılında kurulan radyo rabıta aracılı-
ğıyla merkez radyosunun Son Haberler
bülteninin direkt Bakü Radyosu’ndan ya-
yınlanmasına başlandı (Alizade, 1991:
20).
Haberlerin hazırlanması ve radyodan
okunması süreci ile bağlı Rüstemov şöyle
yazmaktadır: “Önceleri Sovyet Malumat
Bürosu’nun haberleri Azerbaycan Telgraf
Ajansı’nda tercüme edilerek radyoya
gönderiliyordu.  Moskova’dan verilen en
yeni haber iki-üç saatten sonra Azerbay-
can dilinde yayınlanıyordu.” (Rüstemov,
1969: 14) 
1930’lu yılların ortalarından itibaren rad-
yoda siyasi ve ideoloji propaganda çizgisi
daha da güçlenmiş, rejim düşmanlarına
ve küçük burjuvalara karşı sürdürülen
mücadele bir hayli hızlanmış (Alizade ve
Muharremli, 2006: 26), devlet organları
ve Sovyet sansür mekanizmi radyo prog-
ramlarını sıkı denetimden geçirmiş ve
programların  konusu, ideoloji yönü ve
hatta biçimi bile merkez tarafından dikte
edilmiştir (Muharremov, 1999: 97).
1936 yılında 35 Kilovatlık güce sahip
yeni radyo istasyonundan yayınlarını sür-
düren Azerbaycan Radyosu’nun Özbekis-
tan, Türkmenistan ve Kırım’da dinlen-

mesi ve 4 Aralık 1937’de ilk kez Azer-
baycan ve komşu Gürcistan radyoları ara-
sında yapılan program değiş tokuşu
(Alizade, 1991: 23) o dönem için işitsel
yayıncılık bakımından uğurlu adım sayıl-
makta idi. 18 Temmuz 1938’de Azerbay-
can SSC Yüksek Sovyet’inin 1. toplantı
açılışının tamamının radyoyla canlı ya-
yınlanması da akıllarda kalan önemli
olaylardandı. 1940 yılının sonlarına doğ-
ru Azerbaycan’da radyo dinleme noktala-
rının sayı 51 bine ulaşmaktaydı. Ayrıca
ül- kenin 32 farklı ilçesinde yerli radyo
programları faaliyete başlamıştı.  2. Dün-
ya Savaşı’na yaklaşıldıkça Sovyet merkez
radyosu ile birlikte Azerbaycan radyosu
da, faşizme karşı programlar hazırla-
makta ve çeşitli siyasi programlarda ulus-
lararası önemli meselelere değinmekte ve
alman faşizminin Avrupa’da yol açtığı
tahribata ve kargaşaya dikkat çekmekte
idi (Muharremov, 1999: 105-106). 
Bu dönem için Azerbaycan radyosunda
en önemli yenilik her ne kadar Moskova
güdümlü ve merkezin bir benzeri olsa da
Son Haberler adı altında bir enformasyon
programının başlaması olmuştur kuşku-
suz. Azerbaycan radyoculuğunun ilk ha-
ber bülteni özelliğini taşıyan bu haber
programı, özgür ve ilkeli habercilik anla-
yışı çerçevesinde faaliyetini sürdürmese
de Azerbaycan işitsel haberciliğinin teme-
lini oluşturmaktadır. 

1.2.2. Dünya Savaşı Yıllarında

Savaşın başlaması ile ülkenin her tarafına
hüzün ve durgunluk çökse de, birliğin
radyosu sıkı bir iş rejimine geçmiş ve
savaş yıllarında merkez radyosu gibi
Azerbaycan radyosu da savaşın gerektir-
diği prensipler doğrultusunda yayınlarını
sürdürmüştür.

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

135



Bu yıllarda dikkat çeken en başlıca eği-
limlerden biri Moskova merkez radyosu
ile yerli radyolar arasında ilişkilerin daha
da arttırılarak yayınların sıkı bir plan çer-
çevesinde yürütülmesi idi (Alizade, 1991:
25). Sovyet Malumat Bürosu savaş orta-
mında bütün enformasyon akışını deneti-
mine alan ve yönlendiren, her türlü
söylenti ve asparagasın önlemini alan or-
gana dönüşmüştür (Muharremov, 1999:
108).  
Savaşın başlamasından itibaren Azerbay-
can Radyosu da yeni iş rejimine geçerek
merkez yönetimin taleplerine uygun faa-
liyet göstermiş ve haber programlarının
sayı ve hacmi arttırılmıştır.  Moskova
Radyosu’nun programlarının yerli rad-
yoya girişi ve toplumsal-siyasi enformas-
yonun çoğalması dolayısıyla Azerbaycan
Radyosu’nun günlük yayını 5 saat artmış
ve bu anlamda en ağır yük Son Haberler
programının üzerine düşmüştür.  Gece ya-
yınlarına da başlayan Son Haberler bül-
teni, Moskova’dan Rusça yayınlanan en
önemli siyasi-resmi haberleri Azerbaycan
diline çevirerek yaklaşık 30 dakika sonra
yayınladığı (Alizade ve Muharremli,
2006: 41-42) belirtilmektedir.
Sovyetler Birliği savaş yıllarında toplam
28 yabancı ve çok sayıda yerli dillerde
radyo yayınlarını sürdürerek (Alizade,
1991: 25) bir anlamda enformasyon mü-
cadelesinin içine girmiş ve savaş biti-
miyle de galip taraf olmuştur.  Nitekim
1941 yılında Azerbaycan Radyosu’ndan
İran ve Türkiye’ye yönelik yayınlara da
başlanmıştır. 
Azerbaycan Radyosu’nun savaş döne-
mindeki yayınlarının konuları genel ola-
rak aşağıdaki şekilde gruplaştırılmak-
tadır: (Muharremov, 1999: 113). 
1- Sovyet Malumat Bürosu’nun her türlü
haberleri;

2- Sovyet halkının kendi ülkesini koruma
azmi;
3- Faşistlerin yenilerek geri çekilmesi;
4- Azerbaycan askerlerinin savaş bölge-
lerindeki kahramanlıkları;
5- Sanayi ve köy emekçi işçilerinin savaş
arkasındaki fedakarlıkları;
6- Aydın kesimin mücadele ruhlu çalış-
maları;
Moskova Radyosu ile birlikte Azerbay-
can Radyosu da 9 Mayıs 1945 yılında sa-
vaşın zaferle bitmesini büyük coşkuyla
Son Haberler bülteninden duyurmuştur. 

1.2.3. Dünya Savaşı’ndan Sonraki
Dönem

1941-1945 yılları arasında gerçekleşen ve
Sovyet Rusya’sının zaferi ile sonuçlanan
2.Dünya Savaşı sonrasında her alanda ol-
duğu gibi radyo yayıncığında da yeniden
yapılanmanın ve gelişmenin gerçekleştiği
görülmektedir.
Savaş sonrasında ülke genelinde çökmüş
ekonomiyi yeniden kalkındırma ve dü-
zenleme dolayısıyla 1946’da SSCB Ali
Sovyet’inin kabul ettiği karar gereği, ül-
kede radyo ve radyo teknolojisinin geliş-
tirilmesi ve savaş öncesi döneme nazaran
radyo alıcı ağının %75 genişletilmesi dü-
şünülmüştür (Muharremov, 1999: 116).
Bunu takiben 1949 yılında elektromıkna-
tıs ses kayıt tekniğini kullanmaya başla-
yan Azerbaycan Radyosu’nda, 1951’de
kurulan ikinci program radyonun yayın-
cılık olanaklarını hayli genişletmiştir
(Alizade, 1991: 31).
Bu yıllarda radyo yayıncılığının gelişimi
tüm hızıyla sürerken Sovyetler Birli-
ği’nde ve ardından Kafkaslarda ilk kez
Azerbaycan’da olmak üzere ortaya çıkan
televizyon (1956 senesinde) deneme ya-
yınlarına başlamış bulunuyordu.

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

136



Önceki dönemlerde de olduğu gibi, bu
yıllarda da radyo üzerinde merkez dene-
timi daha keskin bir hal alarak devam et-
mekteydi.  Şöyle ki, radyoda yayınlanan
bir müzik eserinde sade bir kelime veya
her hangi bir cümle çalışanların kaderini
belirleyebilmekteydi. Örneğin, 1953 yılı-
nın sonlarında Azerbaycan Radyosu’nda
SSCB halklarının müzik toplusundan iba-
ret programda, tesadüf eseri yayınlanan
bir Gürcü şarkısında Beriya’ya rağbet ez-
gisi olduğu için kıyamet kopmuş ve radyo
çalışanları önce Devlet Emniyet Komite-
si’ne, sonra Partinin Merkez Komitesi’ne
çağrılarak cezalandırılmış ve ardından da
bu dikkatsizlik yüzünden radyonun birkaç
deneyimli  gazetecisi işinden uzaklaştırıl-
mıştır (Muharremov, 1999: 117).  Sovyet-
lerde merkez yönetiminin kitle iletişim
araçları üzerindeki sıkı denetiminin boyu-
tunu ortaya koymak için bu basit örnek
bile yeterlidir. Yeri gelmişken, Sovyet-
lerde sansür sistemi “Glavlit” (Glavnoe
Upravleniye Po Delam Literaturı i İzda-
telstvo-Edebiyat ve Yayın İşlerinin Genel
Yönetim Merkezi) olarak bilinen bu dev-
let denetimi 1922 yılının Haziran ayında
HKS (Halk Komiserleri Sovyeti) tarafın-
dan oluşturulmuştur.  O günden itibaren
tam 70 yıl süresince ifade özgürlü üze-
rinde en sert sansür sistemi olarak tarihe
geçen “Glavlit” askeri sansür, dış sansür,
dışta enformasyonu denetim, yerli organ-
ları denetim, merkezi gazeteler ve radyo
programlarını denetim, kütüphane ve
kitap ticareti, basımevleri üzerinde dene-
tim, gizli bölüm vs. gibi bölümlerden
oluşmuştur.  1938 yılında SSCB’de “si-
yasi açıdan zararlı” görüldüğü gerekçe-
siyle 1606 eser sahibinin eserlerini yok
eden ve binlerce kitabı yasaklayan Glavlit
yönetimi, genellikle eğitimsiz, antidemo-
kratik şahıslardan oluşuyordu.  Stalin dö-
neminde en katı şeklini alan Glavlit

sansür sistemi, Azerbaycan’ın önde gelen
aydınlarını (Hüseyin Cavit, Mikail Müş-
fik, Ahmet Cavat ve b.) acımasızca katle-
derek ülke halkına ve özgür düşünceye
gözdağı vermiştir (Memmedli, 2006: 32-
35).  Aydın insanları ortadan kaldıracak
kadar en katı yöntemlere başvuran bu
gizli devlet denetim organının faaliyeti
1980’lerin sonlarına kadar sürmüştür.  Bu
sansür aygıtı, hiç bir ayrıntıyı gözden ka-
çırmamış, hatta ideoloji yanı olmayan,
içerik bakımdan herhangi bir özellik taşı-
mayan basit ve günlük yayınları, sıradan
konuşmaları da sansür kapsamına almış-
tır.  Bir örnek vermek gerekirse, Azerbay-
canlı ses sanatçılarından Mirza Babaye-
v’in okuduğu ve Sovyet sistemine hiçbir
şekilde aykırı olmayan “Kelebek” şarkı-
sının AzTV’de yayınlanmasını takiben
“çiçekten çiçeğe konarak özgürce dolaşan
ve her çiçeğe kendi geçmişinin izlerini
koyan kelebeğin burjuva ahlak normlarını
tanıttığı” gerekçesiyle yayın sorumluları
Az. KP MK’de günlerce sorguya çekil-
mişlerdir (Guliyev, 2004: 55).
Radyoculuk alanında teknik olarak deği-
şim ve gelişmeler sürse de (ki, bu geliş-
tirme ve genişletme çabaları merkez
yönetimin daha çok kendi ideolojisini ve
siyasetini yurt içi ve yurt dışında yayma-
sına olanak sağlamakta idi) yayın içeriği
bakımından tek seslilik, resmilik, ideoloji
yönlülük ağır basmaktaydı. 
Özellikle haber programlarında, haberler
can sıkıcı, bir birinin benzeri ve genellikle
merkez partisinin çalışmaları, kolhoz ve
sovhozlarda (Kolhoz – zirai üretim koo-
peratifi; Sovhoz – devlet çiftliği anlamına
gelmektedir) gerçekleşen işçi yarışmaları
vs. hakkında olmakta ve hatta edebi,
müzik ve sanatla bağlı yayınlar bile siya-
sileştirilmekte idi (Muharremov, 1999:
122). 

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

137



Resmi enformasyon programlarının dı-
şında Azerbaycan Radyosu yayınlarının
içeriğinde kendisini gösteren Sovyet
ideolojisi milli Folklor programını bile et-
kilemiştir. Şöyle ki, Azerbaycan Radyosu
yönetimi tarafından folklor programla-
rında güzelleme söyleyen bir ozandan
Sovyet ideolojisi, sosyalizm olgusu hak-
kında yazıp okumasının talep edildiğini
ve bir sonraki programda bu talebin ye-
rine getirildiğini (Muharremov, 1999:
123) anlatan yazar, dönemin gerçek duru-
munu şöyle değerlendirmektedir: “Top-
lumda ortamın havası böyle idi ve  her
hangi parlak bir fikir radyoda kendine
zorlukla yer edine bilmekteydi.  Sovyet
şerefine söylenen şişirme övgüler ve ülke
başkanı Stalin’in müdrikliğinden bahse-
den programlar radyo yayınlarından ağır
bir taş gibi asılmaktaydı.”  
60’lı yıllarda radyo yayınlarında kendini
gösteren eğilimlerden birisi de haber
programlarının artışı ve dolgunlaşmasıdır.  
“Radyo Yayınlarında Enformasyonu Ge-
liştirme Hakkında” Sovyet İttifakı Komü-
nist Partisi Merkez Komitesi’nin 24
Haziran 1964 yılında çıkardığı kararla,
enformasyon alanında bir takım yenilik-
lere imza atıldı.  Karardan hemen sonra
merkez radyosuna bağlı “Mayak” (1
Ağustos 1964) haberler ve müzik prog-
ramı, onu takiben 15 Ekim 1964’de ise
Azerbaycan Radyosu’na bağlı “Araz” ha-
berler ve müzik programı yayınına baş-
ladı.  Bu süreç birliği oluşturan diğer
ülkelerde de (ör. Ukrayna’da “Promin”
programı) sürdürüldü (Alizade, 1991:
34).
1966 yılının 13 Haziran’ında “Günün
Sesi” (Bu değişiklik sadece Azerbaycan
Radyosu için geçerlidir. Moskova merkez
radyosunda programın adı Son Haberler
olarak kalmaktaydı) şeklinde adının de-

ğiştirildiği (Alizade ve Muharremli,
2006: 54) ana haber programı - Son Ha-
berler, 1950 yılında Azerbaycan dilinde
günlük toplam 4 kez yayınlandığı halde,
1968 yılına gelindiğinde ise günlük yayın
sayısı (hem I radyo yayını ile hem de
Araz programı ile) 24’ü bulmuştur (Ali-
zade, 1991: 35). 
1970 yılında Az. SSC Bakanlar Sov-
yet’ine bağlı Radyo Programları ve Tel-
evizyon Komitesi, Bakanlar Sovyet’inin
Devlet Televizyon ve Radyo Programları
Komitesi’ne (Alizade, 1991: 36), 1985 yı-
lından itibaren ise Devlet Televizyon ve
Radyo Programları Şirketi’ne (Alizade,
1991: 38) çevrildi ve bu radyo - televiz-
yon üzerinde devletin siyasi statüsünün
daha da arttığını göstermekteydi. Bu ku-
rumun adı Azerbaycan bağımsızlığına ka-
vuştuktan sonraki yeni dönemde ise Azer-
baycan Devlet Televizyon ve Radyo Ka-
palı Hissedar Cemiyeti (Kurumu) olarak
değiştirilecekti. 
Bunun ardından yerli radyoda genel ola-
rak farklılık ve yayın içeriklerinde zen-
ginlik sezilmeye, yeni ve değişik prog-
ramlar (Bu yeni programlardan “Bulak”,
“Ben Fehleyem (İşçiğim), “Natevan Kız-
lar Kulübü”, “Rus Dili”, “Sabahınız
Heyir (Günaydın)” vs.lerini örnek göste-
rebiliriz ) ortaya çıkmaya başladı. Azer-
baycan Radyosu’nun 1975 yılından iti-
baren ayrıca her gün ortalama 3 saatlik
stereofonik yayınlara başlaması (Alizade
ve Muharremli, 2006: 55) Azerbaycan’da
radyo yayın teknolojisi açısından yaşanan
önemli gelişmelerdendi.
1978 yılında, Azerbaycan’da bir milyona
kadar radyo alıcı cihazın olduğunu ve 457
bin adet radyo noktasının faaliyet göster-
diğini (Alizade, 1991: 37), 1980’li yılla-
rın sonuna doğru ise Sovyetler Birliği
genelinde toplam 144 milyon radyo alıcı

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

138



cihazının, ayrıca 66 milyon radyo alıcısı-
nın ve 77,8 milyon yayın noktasının bu-
lunduğunu (Alizade, 1991: 38) yazılı
kaynaklardan  öğrenmekteyiz.
1980’lerin sonlarına kadar ister radyo, is-
terse de televizyon yayınları konusunda
farklı tarihlerde Sovyet İKP MK (İttifakı
Komünist Partisi Merkez Komitesi) bir
düzine kararlar almış ve bu kararlar,
radyo ve TV yayınlarının merkez deneti-
minde ve güdümünde tutulmasına ve ya-
yıncılığın komünist rejimin çıkarları
doğrultusunda yenilenmesine yaramıştır.
1982 yılının verilerine göre, Moskova
Radyosu tarafından Sovyetler Birliği ge-
nelini kapsayıcı günlük 26 saatten çok
toplam 130 haber bülteni hazırlanmakta
ve yayınlanmaktaydı (Alizade, 1991: 38).
Bu da Sovyet yönetiminin propaganda
içerikli haberciliğe ne kadar önem verdi-
ğinin bir göstergesidir.
Bu aşamada diğer gelişmelerle birlikte
göze çarpan en önemli olgu, enformasyon
içerikli programlarda ortaya çıkan artıştır.
Sovyetler Birliği toplumunun bütün alan-
larının hızla yenileştirilmesi mücadeleleri
dönemi olarak tarihe geçen 1980’li yıl-
larda, Azerbaycan Radyosu da en yüksek
gelişim seviyesine ulaşmış, programlarda
çeşitlilik ve yenilikler, haber programla-
rında (her ne kadar merkez ideoloji ve si-
yasi enformasyonun ağırlığı sürse de)
hacmin küçülmesi ile toparlayıcılık dik-
kat çekmekteydi.  En önemlisi de, dinle-
yicilerle fikir alış verişinde bulunulma ve
onların düşünce ve isteklerini dikkate
alma gibi diyaloga dayalı özelliklere
sahip “Mektup Günü” radyo programının
(Alizade ve Muharremli, 2006: 57) yara-
rını vurgulamak gerekmektedir. Kapalı
toplum olan Sovyetlerde ve onun yayın-
cılık anlayışında bu çok önemli bir atı-
lımdı.

1980’lerin sonlarına doğru Sovyetler Bir-
liği’nde yavaş yavaş çözülmeler başladı.
Yenilikçilik, yeniden yapılanma (Garba-
çov’un perestroykası) söylentileri yayılıp
düşüncelerde yer edindikçe ve bunu taki-
ben daha sonraları ortaya çıkan çeşitli so-
runlar, (birliği oluşturan ülkeler arasın-
daki sürtüşmeler, Ermenistan’ın Azerbay-
can’dan haksız toprak talepleri ile gelişen
Dağlık Karabağ sorunu vs.) oluşumundan
itibaren “halklarına” sürekli “komünizm
cenneti” sözünü veren Sovyetleri parça-
lanmaya ve çöküşe doğru götürüyordu.  

2.  AZERBAYCAN TELEVİZYONu

2.1. Azerbaycan’da Televizyon Yayın-
larının Başlaması

Geçmiş Sovyetler Birliği’nde muntazam
televizyon yayınlarının başlaması 2.
Dünya Savaşı’nın bitiminden hemen
sonra 1946 yılına denk gelmektedir.
SSCB’de ilk televizyon deneme yayını
ise 1931 senesinde Nisan ayında gerçek-
leştirilmiştir (Rüstemov, 2005: 51).  Mos-
kova merkezli televizyonun yayına başla-
masından tam 10 yıl sonra Kafkasya ve
Orta Asya bölgesinde ilk kez Azerbay-
can’da olmak üzere Bakü’den televizyon
yayınları başlamıştır. 1954 yılının Ey-
lül’ünde temeli atılan Bakü televizyon
stüdyosunun inşasından yaklaşık bir
buçuk sene sonra – 14 Şubat 1956’da
muntazam yayınlara geçildi (Alizade ve
Muharremli, 2006: 68) ve böylece Azer-
baycan’da televizyon yayıncılığının te-
meli atılmış oldu.  SSCB Kültür Bakan-
lığı’nın emri ile yapılan Bakü televizyon
stüdyosunda yayınların başlaması Sovyet
İttifakı Komünist Partisi’nin 20. Kurulta-
yı’nın açılış gününe denk getirilmiştir
(Muharremov, 1996: 99).  İlk başlarda

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

139



haftada sadece bir saate yakın yayın sü-
resine sahip olan bu televizyonun, 1957
yılında haftada 5 gün olmakla haftalık
toplam yayın süresi 2 saat 5 dakikaya çı-
kartılmıştır (Hudiyev, 2002: 153). Aynı
yıl, Bakü ve etraf ilçelerde yaklaşık 10
bin televizyonun olduğu ve açılışından
itibaren ilk bir yıl içerisinde yaklaşık 8
bin izleyici mektubu alındığı (Memme-
dov, 1985: 79) kaydedilmiştir ki, bu da
televizyonla yeni tanışan Azerbaycan top-
lumunun mavi ekrana merakını ve bu
yeni gelişmeyi çok yakından takip ettiğini
göstermektedir. 
İlk televizyon programlarının Bakü ve
etraf ilçelerden toplam 60 bin izleyicisi-
nin olduğu tahmin edilmektedir.  Daha
yeni yayınına başlayan Azerbaycan tel-
evizyonunda sinema filmleri, sinema der-
gileri ve önceden kaydedilmiş konserler,
edebi tiyatrolardan parçalar gösterilmek-
teydi. Ayrıca merkezden (Moskova’dan)
Bakü stüdyosuna hazır programlar gön-
derilmekteydi. Bunların çoğunluğunu
propaganda amaçlı toplumsal -siyasi
programlar ve farklı merkez stüdyola-
rında hazırlanmış bilimsel belgeseller
oluşturmaktaydı. 1956 yılının Nisan ayın-
dan itibaren ise Bakü stüdyosundan canlı
konserler, toplumsal-siyasi söyleşiler, ba-
şarılı emekçi işçilerin konuşmaları yayın-
lanmaya başlanmıştır (Alizade ve
Muharremli, 2006: 74).
İlk altı aylık süreçte çeşitli teknik aksak-
lıklar ve problemler yaşasa da Bakü stüd-
yosu bu zaman zarfında yaklaşık 100 adet
konulu film yayınlamıştır (Muharremov,
1996: 101).  Yayınlanan bu filmlerden
yalnız ikisinin Azerbaycan dilinde olduğu
istatistik verilerden anlaşılmaktadır.  O
dönemde yayınlanan programların ço-
ğunluğu Rusça olmuş ve 1956 yılının Ha-
ziran, Temmuz ve Ağustos aylarında
Azerbaycan dilinde sadece bir uzmanın

konuşmasına yer verilmiştir (Alizade ve
Muharremli, 2006: 77).  Bu da daha işin
başındayken bile televizyon yayınları
üzerinde yapısal ve yönetsel olarak zaten
var olan Rus siyasetinin içeriksel etkisi-
nin bir göstergesidir.  
1957 yılının 9 Haziran’ında stüdyo dışın-
dan ilk defa olarak canlı yayınını gerçek-
leştiren (bir futbol karşılaşmasından
röportaj) (Muharremov, 1996: 103) Azer-
baycan Televizyonu’nda aynı yıl içeri-
sinde televizyon tiyatrosu kendine yer
edinmeye başladı (Alizade ve Muhar-
remli, 2006: 77).  1957-1958 yılları Azer-
baycan televizyonunda birtakım teknik
yeniliklerin (yeni verici kulenin yapımı
vs.) yılları olmuştur.  
Kültür Bakanlığı’na bağlı olan Bakü tel-
evizyonu, 1957 yılının Ekim’inden itiba-
ren Radyo Enformasyon Kurumu ile
birleşerek Bakanlar Sovyet’inin direkti-
finde yeni kurulan Devlet Radyo ve Tel-
evizyon Programları Komitesi tarafından
yürütülmeye başlanmıştır (Muharremov,
1996: 102).  Ve bu kurum adı altında tel-
evizyon yayıncılığı Sovyetler Birliği’nin
parçalanmasına kadar devam etmiş, Azer-
baycan bağımsızlığına kavuştuktan son-
raki yeni dönemde kurumun adı değiş-
tirilmiştir. 

2.2. Devlet Tekelinde Rakipsiz Televiz-
yon Kanalı: Azerbaycan Televizyonu
(AzTV)

Radyo yayıncığında olduğu gibi, Azer-
baycan’da televizyon yayıncılığı da Sov-
yetler Birliği zamanında başlamış ve 2.
Dünya Savaşı’ndan sonra yeni gelişim sü-
recine giren Sovyet rejimi direktifinde
Moskova güdümünde faaliyetini sür-
dürmüştür.  Sovyetler Birliği’nin çökü-
şüne kadar (1990) rakipsiz olarak devlet

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

140



tekelinde bir televizyon istasyonu - Azer-
baycan Devlet Televizyonu (AzTV) var-
lığını sürdürmüştür.
Genel olarak Sovyetlerde Azerbaycan tel-
evizyonunun gelişim sürecinden bahse-
derken ona Sovyetler Birliği televiz-
yonculuğunun bir altbölümü gibi yaklaş-
mak gerektiğini (Guliyev, 2004: 55) vur-
gulamaktadır Azerbaycan Devlet Radyo
ve Televizyon Programları Komitesi’nin
eski genel müdürlerinden olan Elşad Gu-
liyev.    
Azerbaycan televizyonunun tarihi ile il-
gili daha objektif bilgilerin elde edilme-
mesinden, yazılı kaynakların, arşiv belge-
lerinin azlığından ve bu konuda yöntem-
bilim prensiplerinin belirlenememesinden
üzüntü duyan bir diğer yazarımız, Azer-
baycan televizyonunun Sovyetler Birliği
dönemini 3’e ayırmaktadır: (Muharre-
mov, 1996: 96-97). 

1. Başlangıç dönemi (1953 – 1960): Bu
dönem televizyonun teknik altyapısının
oluşturulduğu ve stüdyonun inşası ve
genel hazırlıkların yapıldığı aşama olarak
kaydedilmektedir.

2. Kitlesel programcılık (yayıncılık) dö-
nemi (1960 – 1980): Bu dönem televiz-
yon programlarının sayının ve yayın
türlerinin arttığı ve biçimlendiği, video
kayıtların ve stüdyo dışından çekimlerin
eşzamanlı gerçekleştiği ve televizyonun
bir sistem gibi yönetilmesinin oluştuğu
yılları kapsamaktadır.

3. Toplumsal hayat üzerinde etkinin
artması dönemi (1980 – 1990): Televiz-
yon gazeteciliğinin yeni gelişim aşama-
sına girmesi, ekranın özellikli yaratıcılık
alanı gibi kabul görmesi, programların
toplumsal hayata daha da yaklaşması,

milli uyanış belirtilerinin kendini göster-
mesi ve özellikle enformasyon program-
larında yönlendiricilikten ve propagan-
dadan gerçek haberciliğe geçme eğilim-
lerinin artması vs. bu dönemi kapsamak-
tadır.
29 Ocak 1960 yılında Sov. İKP MK’nin
“Sovyet Televizyonunu Daha da Geliştir-
mek Hakkında”  adlı kabul ettiği karar en-
formasyon programları ve haber yayın-
larıyla da ilgili düzenleme getiriyordu.
Bu karardan sonra aynı yıl içerisine Azer-
baycan Televizyonu “Günün Yenilikleri”
adı ile ilk haberler programını yayınla-
mıştır.  Bu haber programı aynı yılın Ni-
san ayından itibaren ise “Son Haberler”
adı ile yayınlanmaya başlandı (Rüstemov,
2005: 52).
Ülke içinde ve dışında gelişen olaylardan
haberdar etmek için enformasyon aracı
olarak televizyonun kullanılmasını öngö-
ren kararda bir de şöyle yazılmaktadır:
“Basın ve radyo ile birlikte televizyon da,
Sovyet insanının komünist ideali ve ah-
lakı ruhunda, burjuva  ideolojisine ve ah-
lakına karşı duruş ruhunda terbiye edil-
mesinde, devlet planlarının başarı ile ye-
rine getirilmesi için emekçi işçilerin se-
ferber edilmesinde mühim rol oyna-
malıdır.” (Alizade ve Muharremli, 2006:
81) 
1961 yılında Azerbaycan’ın diğer bölge-
lerinde kurulan yeni televizyon istasyon-
ları (ör. Gence’de, Şuşa’da - Dağlık
Karabağ’da) ülke genelinde yayın ağının
genişlemesini sağlamış ve onun ardından
1962 yılının Ocak ayında ise Azerbay-
can’ın Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti’nde
televizyon istasyonu kullanıma açılmıştır.
Bu yerli istasyon hem Bakü’nün yayınla-
rını, hem de 1963 yılının Martı’ndan iti-
baren kendi bölgesinde muntazam yayın-
larına başlayan Nahçıvan televizyonunun

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

141



yayınlarını yerli vatandaşlara ulaştırmada
önemli rol oynamıştır (Muharremov,
1996: 107-108).  Her geçen gün TV prog-
ramlarının günlük süresi de artmış ve
1962 senesine gelindiğinde AzTV’nin
günlük yayın süresi 7 saate ulaşmıştır
(Alizade ve Muharremli, 2006: 83).
AzTV’nin haberler programlarında da
zaman ilerledikçe değişiklikler yaşanmış-
tır. Maalesef bu değişiklikler ve yenilikler
Moskova merkez televizyonunu takip et-
mekteydi. Azerbaycan’da kapsamlı ha-
berler programının yayını Moskova mer-
kez televizyonunun “Zaman” enformas-
yon programının yayınına başlamasından
sonraya tesadüf etmekte (Guliyev, 2004:
56), 1967 yılından itibaren televizyonun
ana haber bülteni “Günün Ekranı” şek-
linde yeni adı ile yayınlanarak en çok iz-
lenen ve merak edilen program haline
geldiği (Alizade ve Muharremli, 2006:
86) belirtilmektedir.  Günümüzde ise Az
TV’nin ana haber programı “Haberler”
adı altında yayınını sürdürmektedir. 
1970 yılında Moskova televizyonunun
renkli yayınlanmaya başlamasını takiben
1973’de de Azerbaycan Televizyonu dü-
zenli olarak renkli yayınlarına geçmiştir
(Muharremov, 1996: 113). 1970’li yıllara
kadar ister haber programlarında, isterse
de diğer programlarda tekdüzelik sürmüş
ve anlaşılan o ki, 1970 yılından itibaren
Azerbaycan Devlet Üniversitesi’nin (şim-
diki Bakü Devlet Üniversitesi) İletişim
fakültesinde televizyon gazetecilerinin
yetiştirilmeye başlanması (Memmedov,
1985: 89) televizyon programcılığının ka-
litesini biraz daha yükseltmiştir.    
1960 -1980 yılları arasında AzTV’de top-
lumsal-siyasi ve edebi-bedii programların
ve belgesel filmlerin üretiminin nitelik ve
nicelik yönünden paralel gelişmesi dikkat
çeken en önemli özelliklerdendi.  Şu da

bir gerçektir ki, bir taraftan bu gelişmeler
yaşanıyor olsa da, AzTV’de merkez gü-
dümlü mevcut siyasi rejimin karakterine
ve onun talebine uygun olarak toplumsal-
siyasi, ekonomik ve hatta kültürel prog-
ramların çoğunluğu  propaganda özel-
likleri taşımakta idi (Alizade ve Muhar-
remli, 2006: 88-90).  Yazarımız o döne-
min televizyon yayınlarının noksanla-
rından bahsederken şunları vurgulamak-
tadır: “Programlarda propagandacılık ve
yönlendiricilik alışkanlığının doğurduğu
sahtecilik, yerli yersiz resmiyetçilik,
programlarda doğallığın boğulması, ko-
nuşmalardaki sunilik ve ezbercilik, nor-
mal yaşam tarzı süren bir insanın ideal-
leştirilmesi, o dönemde beyazperde ile iz-
leyici arasında uçurum oluşturmaktaydı.
Kimi zaman programlarda sunulan her-
hangi bir istatistik rakam o iktisadi başa-
rıyı elde eden insandan daha değerli bir
gösterici gibi abartılıyordu.” (Alizade ve
Muharremli, 2006: 91)  Bütün bunların
altında merkez güdümlü Sovyet rejiminin
yönetim biçimi yatmaktadır kuşkusuz.     
Ortaya çıktığı günden itibaren Azerbay-
can televizyonu faaliyetini merkezi Mos-
kova televizyonunun programı ve iş ku-
ralları çerçevesinde modelleştirmiş ve bu
doğrultuda giden merkezileşme süreci ba-
ğımsız bir şekilde televizyonculuk anla-
yışının gelişmesine engel olmuştur. Aynı
zamanda merkez televizyon yayınlarının
güçlü vericilerle birliği oluşturan en uzak
eyaletlere kadar yayınları ulaştırılmakta
ve bu da yerli yayınların üzerine gölge
düşürmekteydi (Dadaşov, 1992: 14).  
Sovyet yayıncılığı ve genel olarak bütün
medya araçları aslında teksesli “Sovyet
Halkı” oluşturulması sürecinde kullanıl-
mıştır.  Bu “Sovyet Halkı”nın bir kesi-
mini de köylülerden ve işçilerden ibaret
yeni “televizyon nesli”nin “zihni zümre-

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

142



leri”, kapalı çerçevede yaşadıklarının bi-
lincinde bile olmayan ve her şeyi bil- dik-
lerini zanneden “yeni aydın zümreler”
(Dadaşov, 1992: 14-17) oluşturmaktaydı
ki, Sovyet güdümlü yayıncılık  anlayışı-
nın Azerbaycan insanının düşünce tarzı
üzerindeki etkisini irdeleyen yazarımız
“bu insanlar dünyanın her tarafından ha-
berdar olsalar da, seçkilerde hangi bakana
oy verdiklerinden habersizdirler.” (Dada-
şov, 1992: 17) - diyerek, o dönemin ger-
çeğini önümüze sermektedir.   
Televizyon yayınlarının o dönem için

Azerbaycan insanı üzerinde (bilim, sanat,
kültür, dünya görüşü vs. ile ilgili) birçok
anlamda olumlu etkisi olduğu vurgulansa
da  “AzTV’nin tarihi, genel olarak propa-
ganda tarihi, kitleleri sosyalizm ideolojisi
uğrunda seferberliğe çağırış tarihidir”
(Alizade ve Muharremli, 2006: 70) deni-
lerek AzTV’nin gerçek ve öz değerlendi-
rilmesi yapılmaktadır. Azerbaycan tele-
vizyonunun sosyal eğitim işlevinden bah-
seden bir kaynakta ise, 1956- 1991 yılla-
rını kapsayan Sovyetler Birliği dönemin-
de bu işlevin bile komünist ideolojisinin
propagandası çerçevesinde oluştu- rul-
duğu ve totaliter rejimlere özgü kurallarla
yürütüldüğü (Alibeyli, 2005: 75) belirtil-
mektedir. “Azerbaycan televizyoncu-
luğu merkezi televizyonculuğun etkisi al-
tında formalaşmış, onun iş ve icra siste-
mini uzun yıllar körü körüne taklit et-
miştir.  Farklı yıllarda sayısız solgun
programlar orijinalmiş gibi ülke insanına
tekrar tekrar izletilmiştir.” (Dadaşov,
1992: 22) 
“Televizyon ve Enformasyon” isimli bir
makalesinde o dönemin AzTV Haberler
bölümünün baş redaktörü, enformasyon
kaynaklarından bahsederken, haberlerin
adeta SİTA’dan (Sovyetler Birliği Telgraf
Ajansı), AzerTA’dan (Azerbaycan Telgraf

Ajansı), yurtiçi muhabirlerden ve haber
programı ekibinden ve merkezi Moskova
televizyonundan alındığını (Guliyev,
1971: 11) vurgulamaktadır. Aynı maka-
lede haber programlarında en önemli nok-
sanlardan birinin programlarda şerhçinin
(şerhçi: açımlamacı, tahlilci, Anchorman)
olmadığı vurgulanmaktadır.  Dünyanın
birçok ülkesinde haber programlarında
şerhçilerin olduğunu ve halk tarafından
sevildiklerini belirten yazar, ülkede haber
şerhçilerinin “şimdilik” olmamasından
üzüntü duyduğunu dile getirmekte, çok
geçmeden bunun gerçekleşeceğinden
(Guliyev, 1971: 11) umutla bahsetmekte-
dir. Ancak ülkede televizyon şerhçisinin
olmayışı durumu Sovyetler Birliği’nin
çöküşüne dek devam etmiştir.  Sebep de
çok açıktır: Sovyet rejiminin gözetildiği
kapalı bir toplumda siyasi-toplumsal ha-
berlerin daha açımlayıcı, analiz edici tah-
lilini verici bir durum söz konusu ola-
mazdı.  Bu durumu yine 1983-1990 yılla-
rı arasında Azerbaycan Devlet Televizyon
ve Radyo Programları Komitesi’nin mü-
dürü Guliyev’in de bir kitabında ülkenin
televizyon tarihinde çalışan şerhçi gaze-
tecilerin olmamasından, olsa da yüzey-
sel oluşundan (Guliyev, 1993: 92) bahset-
mesi, bir diğer kaynakta ise merkezi Mos-
kova televizyonunda yayınlanan “Yeni-
likler Startı” -1961- 1971 yılları arasında
Moskova merkez televizyonunda haftalık
olarak yayınlanan şerh (yorum) ve haber
programıydı ve açımlayıcı, çözümleyici,
serbest ve az çok demokratik oluşuyla
akıllarda kalmıştır- haberler ve yorumlar
(şerhler) programının tecrübesinden
AzTV de yararlanabilirdi (Memmedov,
1985: 82) şeklinde bahsedilmesiyle şerhçi
olgusunun Azerbaycan’da  gelişmediği
fikri doğrulanmaktadır. 
1980’li yıllardan itibaren birliği oluşturan

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

143



bütün toplumlarda olduğu gibi Azerbay-
can’ın iletişim alanında da bir değişim
rüzgarları esmeye başladı.  
1980’li yılların AzTV’nin rönesans dö-
nemi olarak nitelendirildiği (Hanım,
2004: 83) bir kaynakta, diğer yayın türleri
ile beraber bu yıllar itibariyle enformas-
yon programlarının yenilenmesi, yeniden
yapılanması ve ilk defa AzTV’de “Haber-
ler” isimli haber bültenin günde 5 kez ya-
yınlanmaya başlaması ve Sovyetler Bir-
liği’nde ilk olarak AzTV’de şikayet ve
önerilerin dikkate alındığı “Televizyonun
Toplumsal Kabul Odası” programının or-
taya çıkışı (Hanım, 2004: 86) belirtilmek-
tedir.  Bu gelişme yayınlarla ilgili kamu-
oyu görüşünün öğrenilmesine yardımcı
olmaktaydı. 1985 yılında AzTV’ye gön-
derilen 18 bin izleyici mektubu sayısı
1988 yılına gelindiğinde 200 bini aşmak-
taydı (Muharremov, 1996: 124).   Az
TV’de ve genel olarak eski birliğin bütün
kitle iletişim araçlarında ve onların yayın
içeriklerindeki değişime Gorbaçov’un ye-
niden yapılanmasının (perestroyka) ve
açıklığının (glasnost) (1985) da etkisi
büyük olmuştur.  Sovyet ideolojisinin ya-
sakladığı konular teker teker gündeme
gelmeye ve enformasyon açlığı çeken
halklar gerçekleri görmeye ve uzun yıllar
yalnız propaganda aracı rolünü oynayan
TV giderek gerçek enformasyon aracına
çevrilmeye başlamıştır. Yeniden yapı-
lanma, demokrasi olgusunun gelişimi kit-
le iletişim araçları, keza televizyon için
yepyeni enformasyon ortamı oluşturmuş-
tur.  O değişim döneminin durum değer-
lendirmesini yapan Giritli şöyle yazıyor:
“Öğle anlaşılıyor ki, Sovyet basınına ta-
nınan imkanlar, Gorbaçov’un ülkenin
ekonomisini modernleştirmek ve canlan-
dırmak çabalarını desteklemeyi öngör-
mekte, Sovyet uzmanlarının vurguladığı

gibi, Glasnost haberleşmenin hatırı için
haberleşme özgürlüğünü amaçlamakta-
dır.”(Giritli, 1988: 58)
Azerbaycan televizyonunda değişime ve
yeniliğe örnek gösterilecek programlar-
dan biri 1981 – 1987 yılları arasında ya-
yınlanan “Ozan” adlı folklor -kültür
programıdır ki, bu aylık program halkı
eğitmekle kalmamış, milli şuurun uyan-
masında da etkili olmuştur (Alizade ve
Muharremli, 2006: 95-96).
Genel olarak baktığımızda o dönemde
Azerbaycan’da toplam baskı sayısı 3,3
milyon olan 160 gazete, 123 dergi bulun-
maktaydı.  Görsel - işitsel yayıncılıkta ise,
ülkede tek örnek teşkil eden Azerbaycan
Devlet Televizyonu ve Radyosu’nun ya-
yınları günlük 68 saati geçmekte idi.
Azerinform Haberler Ajansı (şimdiki
AZERTAC Haber Ajansı) ise ayda yakla-
şık 500 haber - röportaj ve 150 kadar da
fotoğraf sunmaktaydı (Guliyev, 2004:
23).  
Her ne kadar yenileşme ve demokratik-
leşme eğilimleri kendini gösterse de, tel-
evizyon toplumun isteklerinin sesi değil,
yine de Sov. İKP’nin elinde “mutlu gele-
cek için” insanların bilincini etkileme
adına propaganda aracı olarak kalmak-
taydı.  Bu nedenledir ki, AzTV halkın is-
teklerine değil, Sovyet ideolojisine, Sov-
yet egemenliğine hizmet etmekte ve bu
anlamda “milli çıkarlar” söz konusu ola-
mamakta idi.  Keza, 1988 yılında patlak
veren Karabağ olaylarını (Ermeni milli-
yetçilerinin ve terörcülerinin  taşkın- lık-
ları ve tahribatları) zamanında ekranlara
taşımayan, hatta olayları çarpıtarak örtbas
eden başta AzTV olmakla bütün KİA, ha-
bercilikte büyük bir fiyasko yaşayarak,
ağır sonuçlar doğurdular.  Çünkü ülkede
baş verenleri haberleştirerek ekranına ta-
şımayı başaramayan televizyonun yayın-

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

144



ları kendi iradesi dışındaydı ve bunun için
“yukarıların” onayı gerekmekteydi (Ali-
zade ve Muharremli, 2006: 104). Hatta
Rus askeri birliklerinin siyasi sebeplerle
20 Ocak 1990 yılında Bakü’de dinç aha-
liye karşı gerçekleştirdiği katliamdan bir-
kaç saat önce Azerbaycan televizyonunun
enerji bloğunun patlatılması - Azerbaycan
halkının özgürlük sesini boğmaya çalışan
Moskova yönetimi tarafından televizyo-
nun enerji bloğu patlatıldıktan 9 gün
sonra, 28 Ocak günü tamir edilmiş ve ya-
yınlar birkaç ay daha Rus harpçilerinin
sıkı denetiminde sürdürülmüştür - ve ya-
yınların tamamen kesilmesi (Muharre-
mov, 1996: 127) durumun vahametini
gözler önüne sermekte ve Sovyetlerin ha-
berleşme özgürlüğü gerçekliğine ve tar-
tışmalarına belki de son noktayı koymak-
ta idi.  Sovyetler Birliği’nde haberciliğin
işleyiş tarzını eleştiren yazarımız şöyle bir
değerlendirme yapmaktadır: “Geçmiş
SSCB’de enformasyonun yönetim tara-
fından  yönlendirilmesi, açıklığın (şeffaf-
lığın) hiçe indirgenmesi gibi tarihi tec-
rübe, bu tür toplumun gelişimden uzak
kaldığını göstermektedir.  Rastlantı değil-
dir ki, objektif enformasyonu toplumdan
gizleterek güçlü sansür uygulayan Sovyet
devletinin güçlü ekonomik ve doğal kay-
nakları olmasına rağmen ülke bu anlamda
dünyanın geride kalmış bir bölgesine dö-
nüşmüştür.” (Memmedli, 2006: 68)  Bu
kapalı sisteme ve merkez güdümünde ya-
yıncılığa alışan, özgür irade ile faaliyet
gösteremeyen diğer kitle iletişim araçları
gibi Azerbaycan televizyonu da, gerçek
işlevlerini yerine getiremeyerek en son
örnekte olduğu gibi halkın sesine dönüş-
mesi gerekirken despotizmin, ezilenler
üzerinde ezenlerin bir bakıma görüntülü
silahı  rolünü oynamıştır, hem de kendi
halkının ezilmesi pahasına..
Bütün bunları takiben Sovyetler Birli-

ği’nin çökmesi sonucu birliği oluşturan
diğer ülkeler gibi Azerbaycan da bağım-
sızlığını ilan etti ve daha sonraki aşamada
her alanda olduğu gibi ülke medyasında
ve haberciliğinde de yeni bağımsız ve
özgür bir dönem başladı.  

SONuÇ

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra
her alanda olduğu gibi, Azerbaycan ileti-
şimi alanında da yeni bir sayfa açılmış
oldu. Eski değerlerden sıyrılarak kendini
yeni değerler içerisinde bulan bugünkü
bağımsız Azerbaycan’da yeni medya or-
ganizasyonları özgür bir biçimde ve çağ-
daş gereksinimler çerçevesinde yapılan-
maktadır. Ama bu durum Sovyet rejimi
zamanı tamamen farklı olmuştur. Zaten
devlet tekelinde rekabetsiz faaliyet göste-
ren ve merkez Moskova’ya bağlı, Sovyet
sisteminin gerektirdiği şekilde organizas-
yonunu düzenleyen Azerbaycan Radyo
ve Televizyon Kurumu o dönemde sıkı
denetim altında ve Sovyet ideolojisine
hizmet anlayışı çerçevesinde 1990’lı yıl-
lara kadar varlığını sürdürmüştür. 
Her ne kadar Azerbaycan’da ilk radyo ya-
yınları 1919 yılında, Azerbaycan Halk
Cumhuriyet’i döneminde başlasa da, ül-
kede düzenli radyo yayınlarının başla-
ması 1926 yılında Sovyet dönemine rast-
lamaktadır.  Dolayısıyla radyo yayınları-
nın başlaması ve gelişmesi bu düzen içe-
risinde olmuş, yayınlar merkez deneti-
mine tabi tutularak düzenlenmiştir. 
Azerbaycan radyosunun düzenli yayına
geçmesinden yaklaşık 8 sene sonra zaten
merkez radyoda yayınlanan Son Haberler
programı Bakü radyosunda da yayına so-
kulmuş ve bu haber bülteni Azerbaycan
radyo haberciliğinin temelini oluşturmuş-
tur.  İçeriklerinden biçimlerine kadar tüm
yayınlar: her çeşit program ve haber bül-

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

145



tenleri devlet denetiminde ve diktesinde
hazırlanmış, haberler ise çoğunlukta mer-
kez partinin resmi açıklamalarından, parti
çalışmalarından ibaret olmuştur. Sovyet-
ler Birliği döneminde bütün birlik ülkele-
rinde olduğu gibi Azerbaycan’da da diğer
kitle iletişim araçları ile beraber  radyo-
televizyon yayınları üzerinde de Sovyet
sansür sistemi olan Glavlit’in denetimi
sıkı olmuş ve özellikle siyasi açıdan za-
rarlı görülen her türlü basın ve yayın iç-
eriği konusunda bu sansür kurumu Sov-
yetlerin çöküşüne kadar etkinliğini sür-
dürmüştür.  
60’lı yıllara gelindiğinde radyo haber
programlarında artış görülmüş ve bu artış
diğer çeşitli programlarla beraber 1970
’lerde de sürmüştür. 1980’li yıllarda ise
radyo programlarında çeşitlilik ve yeni-
likler kendini göstermiş ve yayınlara
biraz daha ılımlı düzenlemeler getirilmiş-
tir.       
Moskova merkezli televizyon yayınları-
nın başlamasından 10 yıl sonra Kafkasya
ve Orta Asya bölgesinde ilk kez Azerbay-
can’da başlatılan televizyon yayınları da
radyoda olduğu gibi Sovyet ideolojisine
hizmet anlayışı içerisinde gelişme göster-
miştir. Televizyon yayınları 1956 yılında
başladığından itibaren radyo ile bütünle-
şerek Azerbaycan Devlet Televizyon ve
Radyo Programları Kurumu adı ile faali-
yet göstermiş, yayınları da Sovyet anla-
yışı çerçevesinde Komünist ideali ve
ahlakı ruhunda, rejim çıkarları doğrultu-
sunda düzenlenmiştir. Azerbaycan tel-
evizyonu da merkezi televizyonun etkisi
altında formalaşmış ve dolayısıyla tel-
evizyonda haber programlarının başla-
ması ve gelişmesi de Moskova televiz-
yonunun haber programlarını izlemiştir. 
Yayınlarına başladığı günden Azerbaycan
toplumu üzerinde Sovyet sisteminin etki-
leme ve propaganda aracı olarak faaliyet

gösteren AzTV’de de, Garbaçov’un yeni-
den yapılanma ve açıklığının etkisi ile de
olacak ki, 1980’lerin ortalarından itibaren
yayın yasakları da azalmaya başlamıştır.
Buna rağmen daha sonraki yıllarda ve ba-
ğımsızlık döneminde bile bu dönemden
kalma sansür alışkanlıkları ve monoton
yayıncılık biçimi devam etmiş ve devlet
sansürü ancak 1998 yılında resmen orta-
dan kaldırılmıştır.

KAYNAKÇA 

ALİBEYLİ, E. (2005). Azerbaycan Tel-
evizyonu. Bakü: MBM Yayınları.
ALİZADE, Y. & Muharremli, G. (2006).
Azerbaycan Efiri (Yayını), Tarih ve Çağ-
daşlık. Bakü: Nurlan Yayınları.
ALİZADE, Y. (1991). Radyo Gazetecili-
ğinin Temelleri. Bakü: Bakü Devlet Üni-
versitesi Yayınları.
DADAŞOV, A. (1992). Gerçekliğin Asta-
nasında (Eşiğinde). Bakü: Işık Yayınları.
Giritli, İ. (1988). Günümüzde Haber-
leşme, Olaylar, Sorunlar, Gözlemler. İs-
tanbul: Der Yayınları.
GULİYEV, E. (2004). Televizyon: Ku-
ramsal, Gelişim Eğilimleri. Bakü:  Şark-
Garp Yayınları.
GULİYEV, E. (1993). Televizyon İki
Asrın Ayrıcında. Bakü: Işık Yayınları.
GULİYEV, N. (1971, Kasım). TV ve En-
formasyon. Muhbir Gazetesi, 11, 11-12.
Hudiyev, N. (2002). Radyo, Televizyon ve
Edebi Dil. Bakü: Azerbaycan Devlet Neş-
riyatı Yayınları.
HANIM, İ. (2004). TeleFenomen, Elşad
Quliyev’le 16 Saat Sohbet. Bakü: Şark -
Garp Yayınları.
MEMMEDLİ, C. (2006). Gazeteciliğin
Çağdaş Gelişim Eğilimleri. Bakü: ELM
Yayınları.
MEMMEDOV, Z. (1985). Konuşan Ay-
nanın Sırrı. Bakü: Işık Yayınları.

Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

146



MUHARREMOV, G. (1999). Radyo Dal-
galarında. Bakü: Azerbaycan Devlet Ya-
yınları.
MUHARREMOV, G. (1996). Televizyon
Hakkında Etütler. Bakü: Azerbaycan
Devlet Yayınları.
RÜSTEMOV, A. (2005).
Jurnalistika(Gazetecilik). Bakü: Bakü
Üniversitesi Yayınları.
RÜSTEMOV, T. (1969). Efirde (Yayında)
Adımlar, Bakü: Azerbaycan Devlet Ya-
yınları.

Sovyetler Birliği Dönemi’nde Azerbaycan’da Görsel - İşitsel Yayıncılık Ve Habercilik Anlayışı - Vefalı ENSEROV

147



Atatürk İletişim Dergisi  Sayı 1 / Ocak 2011

148


