
 
 

143 
 

  * Sorumlu Yazar /
 Corresponding Author:

Yalova University,        
Yalova, Turkey 

       cengizsunay@hotmail.com  

Makale Bilgileri /       
Article Info: 

Gönderim / Received: 
07.06.2017 
Kabul / Accepted: 
23.09.2017 

 

Atıf için / To cite this article: 

  Sunay, C. & Ataseven, E. (2017). Prelude to a coup: The press and the May 27 1960. Curr Res Soc Sci, 3(3), 143-153.  

 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) • 143-153 

 

Prelude to a Coup:  

The Press and the May 27 1960 

Cengiz Sunay
*1

 – Emrullah Ataseven
2 

1 
Yalova University, Faculty of Law, Yalova, Turkey 

2 
Ağrı İbrahim Çeçen University, Faculty of Science and Letters, Ağrı, Turkey 

 

 
Abstract 

Before, during and in the aftermath of the May 27 coup the mainstream press was utilized by the 

military bureaucracy as a means to persuade people about ‘justifications of the coup’. The press 

is a useful instrument for this purpose. It is obvious that the coup organizers attempted to 

manipulate the public opinion through the newspapers and journals close to them. However, the 

effect of press used in order to legitimize the coup and bolster public support did not bring about 

the desired outcomes; this can be seen in the fact that the public support for the parties close to 

the Democratic Party continued in the elections after the coup. Therefore, it is clear that this 

military intervention was formed not only by means of internal dynamics but also through 

international environment and external dynamics. Nevertheless, the approach of mainstream 

press towards this intervention was built on the approval of the actual state rather than analyzing 

the coup, discussing the siginificance of intervention in the international system or criticizing 

what happened in the aftermath of the coup. In this study, the attitude of mainstream press was 

questioned and exemplified. Furthermore, a discussion on the history of formation of press-

power party-opposition party axis in Turkey was carried out. Particularly, the attitude of the 

mainstream press, which can be regarded as a primary source in terms of examining Turkish 

Political Life, to the May 27 was problematized. 

Keywords: The May 27 Coup, the Press, International System, Disinformation. 

Darbeye Giden Yol: 27 Mayıs ve Basın 

Öz 

27 Mayıs Darbesi öncesinde, sırasında ve sonrasında, ana akım basın, askeri bürokrasi 

tarafından ‘darbenin gerekçeleri’ konusunda halkı ikna etmek için kullanılmıştır. Basın bu amaç 

için kullanılan etkili bir enstrümandır. Darbecilerin kendilerine yakın gazete ve dergilerle 

kamuoyunu yönlendirme çabaları vakıadır. Bununla birlikte, darbeyi meşrulaştırmak ve 

kamuoyu desteğini güçlendirmek için kullanılan medyanın istenilen etkiyi tam anlamıyla 

yaratamadığı darbe sonrası yapılan seçimlerde Demokrat Parti çizgisine yakın partilere halk 

desteğinin sürmesinden görülebilir. Dolayısıyla, bu müdahale yalnızca iç dinamiklerle değil, 

uluslararası konjonktür ve dış dinamiklerle bağlantılı şekilde biçimlendirilmiştir. Ana akım 

  

 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



144                                                                                                                                        Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) 

basının bu müdahaleye yaklaşımı ise darbeyi 

analiz etmek, uluslararası sistemde bu 

müdahalenin ne anlama geldiğini tartışmaktan 

veya ortaya çıkan durumu eleştirmekten ziyade, 

fiili durumun fazla sorgulanmadan kabul edilmesi 

üzerine inşa edilmiştir. Bu çalışmada ana akım 

basının bu tutumu sorgulanmış ve 

örneklendirilmiştir. Buna ilaveten, Türkiye’de 

basın – iktidar - muhalefet ekseninin 

biçimlendirilmesi tarihine dair bir tartışma 

yürütülmüştür. Türk Siyasi Tarihi’nin incelenmesi 

açısından birincil kaynaklardan birisi olarak 

gösterilebilecek olan basının, özellikle ana akım 

medyanın, 27 Mayıs koşullarında takındığı tutum 

ve gösterdiği reflekslerin sebepleri üzerinde 

durulmuştur. 

Anahtar Kelimeler: 27 Mayıs, Basın, 

Uluslararası Sistem, Dezenfermasyon. 

Introduction 

Verba volant scripta manent. The attitude adopted 

by the Turkish mainstream press both before the 

coup d’etat and during the trial of the people under 

arrest still linger in memories. 

“That those fallen are going to be put on 

trial has become definite. The National 

Unity Committee issued an order for 

making the provisions” (Akşam, July 20 

1960). 

It is quite possible to mention that how disturbing 

the attitude adopted against this fallen and tail 

discourse for the electors, as it is seen in 1961 and 

1965 elections (Ahmad, 1994, p. 251-275). The 

founder and leader of the Justice Party (Adalet 

Partisi) and one of the Chiefs of Staff of the 

Turkish Army for two months (from June 3 1960 

to August 4 1960) Ragıp Gümüşpala said: “There 

are no fallen or tail, there are only citizens!” 

(Örtülü, 1966, p.121), his words may be taken for 

granted for today but at a time when the impact of 

the May 27 was still hot such a statement could 

also be interpreted as betrayal to the revolution. 

Despite the negative attitude adopted and slanders 

by the mainstream press during the Yassıada 

trials, the partial hesitation seen in the October 15 

1961 elections about the fact that which party is 

the heir to the Democratic Party disappeared in the 

October 15 1965 elections and the AP [Adalet 

Partisi] (the Justice Party) was unarguably 

accepted as the unique inheritor of the DP for the 

electors (Bozbeyli, 1977, p.74; Bozbeyli, 2000, 

p.64).  

The failure of the May 27 coup d’etat plotters and 

their partners in feeling the pulse of public opinion 

was manifested through the fact that they 

overgeneralized the approval displayed for the 

coup in big cities to the whole country. In fact, 

what motivated the 14s, a radical sect within the 

National Unity Committee [Milli Birlik Komitesi], 

for remaining in power at least one electoral 

period and then participating the elections as the 

National Unity Party was the visible support of 

this small fraction. However, the base the DP was 

standing on was the traditional commons, who 

with the introduction of multi-party system could 

manifest themselves and known as the silent 

majority, rather than the sections that the 

Committee members were observing, and those 

expecting an electoral victory by looking at the 

deceptive inertia of people had ignored that these 

commons would disappoint them in the elections.  

In the first days of the coup young people on the 

tanks with soldiers or the city dwellers hanging 

Turkish flags on their windows and balconies 

doubtlessly did not mean much except for the 

expression of approval by a small group. 

(Sağıroğlu, et al, 1960, p.97). Also, the rude 

behaviours towards the DP members expressed, 

especially the unkind manners seen by the public 

during the Yassıada trials, led to a decline even in 

the support of those groups backing the coup. The 

abuses became so unbearable that the bespoke 

leader of the coup Cemal Gürsel himself had to 

give this harsh warning: “Those harassing the DP 

members are going to be punished” (Milliyet, 

June 28 1960).  

With the court decisions declared on September 

11 1961, four among 102 defendants were 

condemned to death and only Celal Bayar could 

evade this punishment thanks to age limit, his 

penalty being changed to imprisonment. Even the 

executions of death penalties, which still deeply 

affect people, were not satisfactory for some 

people at that time. For instance, it is claimed that 

one of the most hard-line members of the MBK 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3)                                                                                                                                        145 

(the National Unity Committee) Suphi Gürsoytak 

says: “If we don’t hang at least 50-60 people, the 

legitimacy of the coup will be questioned” and 

upon this statement more than fifty graves are 

digged for caution (Perin, 1970: 24). Today, it is 

well known that the social support for the coup 

has dramatically declined in the aftermath of the 

sad fates of Adnan Menderes, Fatin Rüştü Zorlu 

and Hasan Polatkan, who are buried in three of 

the mentioned graves (For the details see: Dilligil, 

1989, p.36). 

It is interesting that the DP was overthrown before 

a probabale early election prior to the May 27 in 

which the DP would test its support and at that 

time the party was apparently losing power (Belen 

Keleş, 1995, p.94). It has been claimed by the DP 

members that in this setting, solutions for some 

problems were appearing, woes were alleviating 

and a fresh period was beginning between 1957 

and 1960. Those supporting these claims also 

asserted that the coup plotters noticed these 

improvements and began to worry about the fact 

that they would not be able power grab with an 

early election and with an anti democratic, unfair 

and baseless manner seized the power (Ağaoğlu, 

1972, pp.232-233).  

It is also claimed that a special effort was made in 

order to provoke and influence especially the 

lower levels of the military bureaucracy with a 

defamatory campaign against the government and 

it is known that some of those plotters regretting 

later on admitted this campaign (Er, 2007, p.62). 

Those executing the coup de facto and, in a sense, 

the civil section of the coup argue that the DP 

aimed at obliterating the opposition by constantly 

making laws contradicting the constitution and 

establishing an autocratic rule by not calling 

elections. They build their claims on these 

statements that are claimed to be stated by the 

members of the party in power: I will not let be 

called an ousted prime minister, if necessary we 

can govern with dictatorship, if you want you can 

bring back even the caliphate, if needed I can 

manage the army with reserve officers, it is time 

for banishment and criticism (Öztuna & 

Gökdemir, 1987, p. 89). However, the reason why 

these statements are expressed is a comprehensive 

report on the preparations for a coup d’etat, 

resulting with the May 27. The writer of the report 

Nusret Kirişçioğlu, who is one of the members of 

the investigation committee, points out that the 

chair of the supreme court of justice Salim Başol 

did not allow the report be read during the trial 

(Kirişçioğlu, 1973, p.256).  

The dimension of disinformation for the purpose 

of reinforcing the legitimacy of May 27 coup was 

at an unbelievable level. Both during the years the 

DP was in power and after the coup took place the 

defamation through the press was used for 

justifying the extrajudicial executions. Also, 

behind the convicted executions there existed this 

deliberate information pollution. In this study, 

how the public was deceived through the press in 

order to be persuaded for the legitimacy of 

military coup is going to be demonstrated by 

presenting examples.   

1. The Press before the May 27 Coup d’ Etat 

It is possible to examine the relationships between 

the press-the power-the opposition in a few stages; 

the period from the DP was founded on January 7 

1946, after a short hesitation following the 

abandoning of single party system political life, to 

the May 14 1950 elections when the DP came in 

power can be designated as the first stage.  

In this stage, due to the autocratic aspect of the 

single party system there existed a biased press 

and quite limited press freedom. Especially, in the 

aftermath of 1925 Takrir-i Sükûn Kanunu (Law on 

the maintenance of order) a number of newspapers 

were shut down, some important newspapers, 

even irrelevant to the scope of the law, were 

banned and their owners were arrested. The first 

newspapers and journals that were shut down were 

Tevhid-i Efkâr, İstiklâl, Son Telgraf, Aydınlık, 

Orak Çekiç and Sebilürreşat. The journalists that 

were arrested on the grounds that they incited the 

Şeyh Sait Uprising indirectly were: Eşref Edip, 

Velid Ebüzziya, Abdulkadir Kemali (Öğütçü), 

Fevzi Lütfi (Karaosmanoğlu), Sadri Ethem 

(Ertem), İlhami Safa, Gündüz Nadir, Ahmet Emin 

(Yalman), Ahmet Şükrü (Esmer), Suphi Nuri 

(İleri), İsmail Müştak (Mayakon) (Tunçay, 1981, 

p.142).  

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



146                                                                                                                                        Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) 

After the authorities silenced the Progressive 

Republican Party (Terakkiperver Cumhuriyet 

Fırkası) and some celebrated generals, the regime 

gained a more authoritarian character; as a result 

the General Press Directory forced the press to 

comply with strict enforcements upon gaining the 

status of decision maker (Kabaklı, 1989, p. 273).  

The failure in transition to an open regime that is 

open to competition through a second organized 

opposition party at the end of 1930 also led to the 

withdrawal of newspapers close to this party from 

the world of press; the regime again returned to its 

single voiced character under the single party 

authoritarian government (Tunçay, 1981, p.269 & 

Kabacalı, 1999, p.142). 

The National Chief period officially beginning on 

November 11 1938 found itself on the verge of a 

world war that would break out nine months later. 

About six years the regime hesitated to get 

involved into the war and began to focus on 

reintroducing the multi-party system once again, 

which was realized at the end of the war upon the 

victory of the democratic forces (except for the 

USSR) and the convenient international setting 

appeared (Yeşil, 2001, p. 54).  

The attitude of the mainstream press during the 

war years bears resemblance to the acitivities of 

the forces waging war in Turkey. While writers 

like Nadir Nadi, Peyami Safa were thinking that 

Germany would win the war and recommending 

for Turkey a policy in this direction (Nadi, 1964, 

p.37 et al); writers like Ahmet Emin Yalman were 

insisting on the inevitable victiory of the allied 

forces (Yalman, 1970, p.275). 

In this regard, the adaption problems of Turkey, 

with its single party, single chief and mechanisms 

for setting up a controlled public opinion, with the 

new international environment that was being 

reshaped in the aftermath of the Second World 

War appeared.
i
 From the Takrir-i Sükûn (Law on 

the Maintenance of Order) to the transition to the 

1935 state-party unity understanding, the country 

was de facto governed with dictatorship and until 

the end of the war, until 1945, it was officially 

governed with dictatorship under the control of the 

national chief
1
 (Gürkan, 1998, p.165). What 

happened to the Progressive Republican Party 

(Zürcher, 1992, p.152)  and the Free Republican 

Party [Serbest Cumhuriyet Fırkası] (Avşar, 1998, 

p.197) was still lingering in memories, therefore 

the foundation of a new opposition party could 

only be realized by means of a signal, more 

precisely, a permission. It is clear that it is the 

National Chief that this signal is expected from 

(Akandere, 1998, p. 331). It is known that May 19 

1945 and November 1 1945 are two important 

dates in the Turkish political life when these 

expected indications were given (Kara-İncioğlu, 

without date, pp.265-278). It is also known that 

after the first sign the National Development Party 

[Milli Kalkınma Partisi] (MKP) was founded and 

after the second one the DP was established as two 

important political parties (Eroğul, 1990, p.46). It 

can be said that the establishment of the DP 

created the most serious expectation in the public 

compared to the other parties.  

The first evidence of the petty schism created by 

the presentation of report regarding abolition of 

anti democratic laws and governing the country in 

line with the constitution was the Memorandum of 

the Four (Dörtlü Takrir). Following this, when the 

mainstream press began to talk with sympathy and 

give wide coverage to figures like Celal Bayar, 

Adnan Menderes, Refik Koraltan and Fuat 

Köprülü the relationship between the mainstream 

press and the DP showed up (Yeşil, 2001, pp.189–

192).
ii
 Given the fact that the close and sincere 

relations established with the DP by many people 

with leftist tendencies in this stage triggered 

accusations in Republican People's Party 

[Cumhuriyet Halk Partisi] CHP regarding a 

communist and DP cooperation, it can clearly be 

understood how some roles were changing in the 

Turkish politics in fifties (Karpat, 1996: 154, also 

Sertel, 1978, p.217 & Sertel, 2000, p.253). Also, a 

great majority of the press later on would argue 

that the DP could not fulfill the promises it made 

during the years, 1946-1950, it was in opposition. 

2. The DP-Press Relations during the DP Rule 

In terms of the ruling party-mainstream press 

relations the first years of the DP rule, 1950-1954, 

can be defined as the stage when the initially good 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3)                                                                                                                                        147 

relations got tense afterwards. However, it was the 

DP that relieved journalists by changing the the 

Press Law dated 1931 on July 24 1950 as soon as 

it came to power (Özgen, 2004, p.34). In this 

regard, the first reason of the displeasure arose 

between the DP and the mainstream press was 

stemming from the criticism of newspapers 

against the ruling party, it seems that the other 

reason of this rupture in relations was originating 

from the fact that many old parliament members 

writing in the mainstream press could not develop 

an impartial and independent journalist identity 

and continued to engage with the former ruling 

party (Toker, 1991a, p. 116).  

It can be argued that the link between a vast 

majority of the journalists and the former ruling 

party continued after the CHP became the party in 

opposition (Erer, 1965, p.225 et al). It seems that 

the determination of the mainstream press in 

following the path of the leader of main 

opposition party attacking the new ruling party 

was the reason for DP’s negative attitude against 

the mainstream press like an opposition party. In 

this setting, the leader of the former ruling party 

was almost always stating that they lost the 

election because the DP could deceive people 

(Erer, n.d., p. 52). 

Afterwards, the ruling party had to establish its 

own group of public information and press 

division, the Zafer newspaper at the outset, which 

was called by the CHP members as partisan 

media. For example, it was claimed that the 

newspaper of Mükerrem Sarol, Türk Sesi, could 

afloat with the aid of government support and 

official advertisement, it was said that even public 

schools were forced to subscribe to this newspaper 

(Toker, 1991b, p.106). The fact that to be able to 

afloat within the media sector at that time was 

depending on getting public advertisements and 

procurements may not legitimize DP’s support for 

its advocates but it is understandable to some 

degree (Erer, n.d., p. 135).  

In this regard, especially the enactment of the law 

regarding the transfer of CHP’s properties 

obtained illegally in 1953 became a turning point 

(Arsebük, 1953, pp. 426–432). It seemed that 

closing the Ulus (this newspaper was reopened as 

Yeni Ulus later on), which was regarded as the 

media organ of the CHP, was defined as an attack 

on the opposition and reinforced the degree of 

enmity between the ruling party and the 

opposition (Arcayürek, 1985, p. 109). 

Between 1954 and 1957 is the second stage of the 

DP rule and in this period the ruling party-press 

relations evolve into a phase in which the press is 

oppressed, rather that a period in which the ruling 

party is pressurized by the press. The ruling party, 

by successfully making use of public 

advertisement and procurement leverage, managed 

to win some figures in the media over (Öymen, 

2009, p.457). In addition to the leverage of public 

procurements, the paper supply tool of the 

government is an important move for breaking the 

resistance of the mainstream press. Nevertheless, 

the most efficient newspapers and journals of the 

media still take side with the main opposition 

party (Birgit, 2005, p.299).  

Furthermore, the ruling party, which was 

struggling to balance the opposition it faced in the 

media, began to preclude the use of the radio by 

the opposition (Aksoy, 1960, p.113). The first 

dissidence within the ruling party also rose in 

consequence of an event at this time. The 6-7 

September Events occurring at a time when the 

Cyprus Issue was a hot topic in the Turkish 

foreign policy was regarded as a clear complot 

organized by the government. During the Yassıada 

trials the Chair of the Higher Investigation 

Committee, Altay Ömer Egesel also often utilized 

this claim by giving reference to the media 

(Ağaoğlu, 1972, p.190; Dosdoğru, 1993, p.147 

and Güven, 2005, pp.76-78).  

Upon the introduction of the claims appeared in 

the media about corruptions and abuses conducted 

by some ministers to the court led to another 

discussion. These arguments called as discussions 

on the right to prove did not give a chance to the 

journalists accusing ministers with such charges 

for presenting their proofs with regard to their 

claims; upon this attitude by the ruling party, 

nineteen DP members broke away from their party 

believing that such an action to be unjust and they 

decided to establish the Freedom Party (Hürriyet 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



148                                                                                                                                        Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) 

Partisi) (Toker, 1991b, p.154). The arrestments of 

some jorunalists pursuant to some provisions 

amended in the press law also were seen at this 

time. However, it is also necessary to state that a 

major part of the criticism seen was involving in 

defamation by going beyond reason.  

The years between 1957 and 1960 is the period in 

which the mainstream press broke away from the 

ruling party. On the newspaper columns it was 

often seen the news about infraction of rules in the 

last election or transforming some provinces and 

towns into smaller administrative units only 

because they supported the opposition parties.  

3. The Press in the Aftermath of May 27 Coup 

In the beginning of 1960, the indications of a 

military coup d’etat could be fully felt. Especially, 

the student protests occurring in İstanbul on April 

28 and in Ankara on April 29 extended to the 

NATO Summit Meeting on May 2 and the Kızılay 

Square in Ankara on May 5. The civil students 

were behaving as if they were oriented by 

someone and were giving the impression as if they 

represented the general feeling of the young 

people. And on May 21 1960 the silent 

manifestation of the cadets took place. These 

events occurring just before the coup were 

reflected with a high level disinformation in the 

aftermath of the coup. In the days as the May 27 

was approaching the grapevine was put down on 

paper and in the aftermath of the coup no mercy 

was shown for the victims and fallen 

(Küçükkılınç, 2010, pp.23–41).   

Especially, in the Kim and Akis journals the claims 

by the opposition party against the ruling party 

were presented as absolute truths; the fact that the 

owner of the latter journal was the son-in-law of 

the leader of Main Opposition Party turned this 

journal almost into the semi-official media organ 

of the party (Ilıcak, 1975, p.13). It was true that 

before the coup the managing editors of the 

newspapers and journals, though in these media 

organs also news involving in defamation 

appeared, were being taken into custody, arrested 

or imprisoned; and that was interpreted as a 

prelude to an intervention. The prison where those 

were sent into custody was nicknamed as Ankara 

Hilton at that time (Arcayürek, 1984, p. 89). 

 “In order to determine number of martyrs 

a committee was established. The police 

officers who buried university students after 

they killed them are being interrogated. The 

new work undertook shoul not be abused” 

(Tercüman, 31 May 1960). 

“Dr. Gedik, who cold-bloodedly executed 

illegal deeds of the Menderes rule, threw 

himself out of window and immediately 

died” (Tercüman, 31 May 1960). 

“Those abusing İnönü are paying the price 

before the court. 11 DP members were 

arrested on charges of attempting to 

assassinate İnönü in Topkapı. The number 

of Uşak events suspects rose to 29” 

(Milliyet, 28 June 1960). 

“Menderes’s terrifying plans were 

revealed. A fabricated uprising would be 

organized and many people would 

unmercifully be killed. In the store of the 

Ziraat bank, 2 thousand guns and many 

military uniforms were found” (Tercüman, 

31 May 1960).  

“It is said that the ousted president told that 

there are no reservations about the 

extermination of 1500 cadets” (Milliyet, 9 

June 1960).  

“A new document pertaining to a plot by 

the ousted authorties was found” (Akşam, 

17 August 1960). 

“The prosecutor implied that Celâl Bayar 

escaped from the independence war” 

(Akşam, 16 October 1960). 

As it is seen in such news, the press also was 

mentioning about the incredible methods applied 

by the security forces in April and May of 1960 

when the student demonstrations began. Such 

news as that hundreds of students were killed, the 

bodies of some students were turned into animal 

feed by being grinded in the machines of the Meat 

and Fish Authority; the bodies of some others 

were buried in unknown places appeared. 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3)                                                                                                                                        149 

Furthermore, these publications were recorded 

even in the official registers of the state (TC Milli 

Birlik Komitesi İrtibat Bürosu [TC the National 

Unity Committee Contact Office], 1960, p.12). 

One of the first actions of the coup organizers was 

the release of everyone detained, arrested or 

convicted for press crimes in accord with the 

MBK [the National Unity Committee] Paper 

Number 22, being valid from May 28 1960 at 3 

a.m. The manner adopted by the great majority of 

the press after the ousting of DP is such a 

substantial issue that it can be subject of a bulky 

book (Altuğ, 1991, p.39). The DP, which came in 

power by promising that it will not engage in 

revanchism (devr-i sabık), itself became the victim 

of revanchism. For example, almost no news was 

appearing regarding what was happening to the 

DP members during the detentions; although no 

escape attempt was seen, such news as that some 

of the DP members were caught at the border or 

some others were caught while escaping after 

gathering their belongings light in weight but 

heavy in value appeared (Perin, 1990, p.37). Even 

a bulletin in which the escape of former power 

possessors with 12 planes full of gold and 

jewellery had been depicted was published and it 

was distributed to the public.
iii
 

In fact, those killed by the security forces is 

thought to be not more than five people, one of 

them, Turan Emeksiz, was killed by a ricocheting 

police bullet (Fersoy, 1979, p.144); however, the 

mainstream media was claiming that hundreds of 

the Revolution Martyrs had become the symbol of 

this new era.  

The stories of those losing their lives, in fact, are 

very different than reflected in the media. 

Lieutenant Ali İhsan Kalmaz, Cadet Sökmen 

Gültekin and Ersan Özey, who was just 11 years 

old, were all killed by the bullets of coup plotters. 

Nedim Küçüközpolat lost his life under a tank 

tread on which he was trying to climb excitedly 

(Civaoğlu, 1994, p.80). The deaths of these 

people, clearly, were not enough for labelling the 

ruling party as bloodshedder but this was reflected 

in such a way. 

 The Investigation authority, formed under the title 

of Higher Investigation Committee, was 

continuing to gather proofs against the defendants 

and meanwhile the mainstream press was 

reflecting the events in such a manner that as if the 

corruptions and abuses had been proved. The most 

unimaginable claims were these: The governor of 

İstanbul Ethem Yetkiner had one and half million 

Liras the source of which was abuses (Tercüman, 

2 June 1960). The mayor of İstanbul during the 

coup, Kemal Aygün, embezzled the bonds of the 

municipality and misused the dues of guardians 

(Akşam, 12 July 1960). The Prime Minister, 

Adnan Menderes, during his ten years of 

presidency got 480 thousand Liras salary and 

compensation; he also took travel allowances, 

both in 1954 and 1957 elections, for the electoral 

campaigns (Milliyet, 13 July 1960). The President 

Celal Bayar was a shareholder in a coffee import 

business (Akşam, 27 September 1960) and he also 

said that there were no reservations about the 

extermination of 1500 cadets after the silent 

demonstrations of cadets on May 21 1960 

(Milliyet, 9 June 1960). Menderes, who returned 

from the US trip, conducted for the purpose of 

economic aid, empty handed wanted to give 

Ardahan to Russians in return for a loan from the 

USSR (Hürriyet, 17 June, 1960). All these were 

headline-grabbing news. 

Except for the press, in this regard, there were 

books by these writers aiming at distorting the 

truth: (Çulcu, 1960; Bürün, 1960; Elevli, 1960; 

Evliyazade, 1960; Sözmen, 1960)
iv
. Further, some 

deranged writers (Özbey, 1960; Benlioğlu, 1947; 

Günel, 1960; Koran, 1961) were reflecting 

information pollution and using vulgar swearing 

for the former ruling party members in their books 

and booklets. It seems that these publications did 

not only encourage the coup organizers but also 

influenced the death sentences of Menderes, Zorlu 

and Polatkan.  

Conclusion  

In the aftermath of the July 15 coup attempt, the 

major break experienced in the Turkish military 

coups traditions and the fact that paradigm 

concerning this subject should be revised was 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



150                                                                                                                                        Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) 

thoroughly discussed and it is still being 

discussed. The Army is regarded as the pioneer 

institution of the Turkish modernization and 

modernization is a secular project within the 

Turkish context; thus the military was long seen as 

both the project site and the hard power of the 

modernization and before the July 15 coup attempt 

it is known that for long time the military had 

adopted a spoils system in which secular 

tendencies were favoured. However, this last coup 

attempt indicates that any ideological spoils 

system within the military may spell trouble. 

As a natural consequence of restructuring the 

military as the guardian of regime instead of 

people, May 27, March 12, September 12 and 

April 27 coups or memorandums occurred 

reflexively in accordance with this military 

doctrine. Although what happened during the July 

15 attempt was dreadful, it is also observed that 

this event bear similarities with the previous coups 

or memorandums in terms of instrumentalisation 

of the military for a specific purpose.  

It is interesting that the cadre that staged the coup 

on May 27 were mostly colonels, majors, 

commanders and captains belonging to a small 

clique, only five generals were in action, and this 

fact became known just one week after the coup. 

Although the coup plotters were insisting that the 

intervention was the consequence of internal 

dynamics, it is clearly seen that also the external 

dynamics played a mojor role. The government 

had to face a super powers rivalry in the region in 

the aftermath of the Second World War and this 

put the government in an awkward position. 

The government that faced the May 27 coup 

supported the US and its allies in the Korean War 

and afterwards Turkey became a NATO member; 

it is known that the United Kingdom denounced 

this decision. It is not a secret that the USA was 

struggling to grab the power in the Middle East 

and the United Kingdom was resisting. However, 

after the Second World War the new world order 

or system was based on a bipolar structure in 

which the US and the USSR were in a power-

grabbing struggle.  

The reason why the USA conceded the Eastern 

Europe to the Soviet expansionism in the 

aftermath of the War, when US had used nukes 

and was seeming to have the leverage to impose 

its demands, has much been discussed and still a 

satisfactory answer seems to have not been found. 

Within the Turkish publication world, there exist 

some conspiracy theories related to this issue 

(Kaynak, 2003, 2004, 2005, 2006a, 2006b, 2006c, 

2009; Kaynak and Gürses 2007; Kaynak ve Mete, 

2008); according to these theses the US ceded the 

Eastern Europe so that Europe cannot gain its 

former strength and can be controlled more easily 

this way, however the dominant paradigm seems 

to ignore these theories.  

More questions may be propounded; indeed, 

geostrategy seems to have played a major role in 

shaping the post war Europe. France, Italy and 

Greece, where strong socialist tendencies existed 

at that time, could have been sovietized but on the 

contrary Poland, Roumenia, Hungary, Bulgaria 

and Albania had to be Soviet subjects; this can be 

explained by means of jeopolitics rather than 

ideological tendencies. Prior to the pull down of 

Berlin Wall; the way of making alliance between 

Warsaw Treaty countries and USSR was based on 

sphere of dominance of Russia; also the way of 

forming an alliance between NATO and USA can 

be interpreted in the same way. 

Therefore, as a member of NATO, what happened 

in Turkey in the military interventions mentioned 

above cannot be explained only by internal 

dynamics contrary to the general tendency. In the 

Turkish military coup cases, when one seeks an 

external factor, mostly the CIA is indicated 

especially by the Turkish leftist intelligentsia who 

are influenced by the European leftist traditions 

rather than a Moscow based Sovietic 

understanding of left. In any case, a curtain of 

mystery surrounds the Turkish military 

interventions to some degree. 

In the case of May 27 coup, it does not seem to be 

possible to legitimize the coup by emphasizing the 

internal dynamics like poverty and shortages in 

the country, inflation, declining purchasing power 

of fixed income class, pressure of government on 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3)                                                                                                                                        151 

the press, universities and jurisdiction, pressure on 

the opposition and investigation committees 

established by the government, which are quite 

anti democratic practices. 

Why so? Aside from the Ottoman past who can 

claim that such shortages and difficulties were not 

witnessed in the Turkish history, especially during 

the single party, eternal and national cihef 

periods? Did those shortages and recessions not 

make Fethi Bey’s Free Rebuplican Party the 

primary candidate for power even after one month 

the party had been founded? Did this party not 

have to abolish itself upon the suggestions or 

commands of İsmet Paşa and his supporters in 

spite of Atatürk’s earlier objections? 

In case of liberty of speech and press freedom, did 

we not witness the arbitrary shut down of 

newspapers, the control over the newspaper 

owners and censure durng the national chief 

period? Was the universities not shaken off by 

1933 the University Reform Act on the grounds 

that they do not sufficiently contribute to the 

revolution? 

 The explanations and approaches reflecting the 

period between 1925-1946 in the Turkish history, 

a time when it was not easy to find out exactly 

what the public opinion was regarding the social 

and economic problems, as an era of bliss is 

misleading and in the same vein, it is not rational 

to argue that the Democratic Party was 

overthrown because it was not democratic enough.  

All science would be superfluous if the outward 

appearance and the essence of things coincided. It 

seems that the literature attempting to legitimize 

the May 27 desire people to believe that 

appearance should be deemed to be essence. More 

important than all of these: The protagonist of all 

these processes seems to be İnönü but this fact is 

usually ignored which displays the weakness of 

the plots regarding the grounds of the coup. It is 

known that İnönü lost Atatürk’s favour in the last 

days of him; after his death İnönü became the 

president with the support of parliament and army 

while still his role as the second man was explicit 

and as a political figure having this background it 

is interesting that he was presented as the leader of 

the democratic front during the opposition years.   

Trying to predict effects from causes is one of the 

significant methods of forming a vision for future 

but the causes of historical events rather can be 

put forward in company with their effects. If the 

May 27 is the cause of internal dynamics or a CIA 

operation, some questions should be answered. 

The ruling party overthrown with the May 27 

coup was a pro-USA party in the USA-UK 

competition that was witnessed during that time. 

USA did not have a beef with the DP ruling but 

there were two fronts within the US struggling 

with each other. Therefore, there are some claims 

that the pro-European or pro-British front in the 

USA gained the initiative and this front turned its 

back on the DP for some reasons, the demands of 

the DP for loans were rejected and as a 

consequence, Menderes had to organize a trip to 

USSR for economic aid. The event behind the 

narrative that USA organized the coup is told that 

way but this alone cannot prove the claim that the 

coup was supported by some deep fractions in the 

US which were struggling to maintain the USA-

USSR balance in the world and confine Europe. 

Why so? Because in the aftermath of May 27, the 

social project envisaged with a top-down approach 

and the 1961 Constitution, which is simply the 

draft of this project, and the laws enacted in line 

with this constitutions paved the way for a left 

oriented, to put it more correctly an anti-

American, structuring in the country. Until the 

March 12 1971 Memorandum among the left or 

right fractions there is one common ground: Anti 

Americanism. To socialist left, USA was the 

center of imperialism and to conservative right 

groups; it was a great malice establishing Israel in 

the Middle East among Muslims and Palestinian 

people. 

Following the Second World War, there was a 

USA which had seized the leadership of the world 

order and here the CIA, the universities working 

closely with the intelligence service and think 

tanks could develop strong visions. Therefore, it is 

hard to believe that the US allowed the 

establishment of an Anti-American structure in 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 



152                                                                                                                                        Curr Res Soc Sci (2017), 3(3) 

Turkey by overhrowing the DP by not being able 

to predict such effects. 

At this point, it can be claimed that Turkish 

political figures cannot acquire the skill to learn 

lesson from mistakes by basing the disasters 

experienced, including the July 15 attempt, on a 

wrong external factor or a few trivial internal 

dynamics. 

In this study, the function of mainstream press 

before, during and in the aftermath of May 27 was 

investigated. It was seen that the mainstream 

media contributed to legitimize the coup by 

depicting the events after this incident in a way 

that conforms to apparent causes of the 

intervention. The May 27 and all the following 

coups, memorandums or coup attempts should be 

interpreted by taking into consideration the global 

competitions of the great powers or systems 

within the world system.  

References 

Ağaoğlu, S. (1972). Demokrat Partinin doğuş ve yükseliş 

sebepleri: Bir soru. İstanbul: Baha Matbaası.  

Ağaoğlu, S. (1972). Marmara’da bir ada. İstanbul: Baha 

Matbaası.  

Ahmad, F. (1994). The Turkish experiment in democracy 

(1945–1980). (A. Fethi, çev.) İstanbul: Hil Yayını. 

Akandere, O. (1998). Milli Şef Dönemi: Çok–partili hayata 

geçişte rol oynayan iç ve dış tesirler 1938–1945). İstanbul: İz 

Yayıncılık. 

Aksoy, M. (1960). Partizan radyo ve DP. Ankara: Ayyıldız 

Matbaası.  

Altuğ, K. (1991). 27 Mayıs’tan 12 Mart’a. İstanbul: Yılmaz 

Yayınları. 

Arcayürek, C. (1984). Bir iktidar bir ihtilâl 1955–1960: 

Cüneyt Arcayürek açıklıyor–3. Ankara: Bilgi Yayınevi.  

Arcayürek, C. (1985). Yeni iktidar yeni dönem 1951–1954: 

Cüneyt Arcayürek açıklıyor–2. Ankara: Bilgi Yayınevi.  

Arsebük, E. (1953). CHP’nin Haksız İktisaplarının İadesi 

Hakkındaki Kanuna Dair. AÜHF Dergisi, 10(1–4), 426–432.  

Avşar, A. (1998). Serbest Cumhuriyet Fırkası: Bir partinin 

kapanmasında basının rolü. İstanbul: Kitabevi Yayınları. 

Belen, N. (Keleş) (1995). Türkiye’ye damgasını vuran bir 

dönem, bir olay, bir yaşam: Dr. Baha Akşit, Demokrat Parti 

dönemi Yassıada Mahkemeleri ve Yassıada sonrası. İzmir: 

Turgut Yayıncılık. 

Benlioğlu, F. Ş. (1947). Demokrat Parti’nin içyüzü ve 

hataları. İzmir: Anadolu Matbaası. 

Birgit O. (2005). Evvel zaman içinde. İstanbul: Doğan Kitap.  

Bozbeyli, F. (1977). Birinci cemre: Siyasi hikâyeler. İstanbul: 

Selçuklu Matbaa Tesisleri. 

Bozbeyli, F. (2000). Alaca siyaset: Siyasi hikâyeler. İstanbul: 

Babıâli Kültür Yayıncılığı. 

Bürün, V. (1960). Kansız İhtilal: Türk Ordusunun zaferi. 

İstanbul: Ekicigil Yayınevi,  

Cıvaoğlu, G. (1994). CHP vitrini çok iyi hazırlamıştı, 

Baykam, Bedri (1994). 27 Mayıs İlk Aşkımızdı, Ankara: Ümit 

Yayıncılık. 

Çulcu, S. (1960). Yassıada’dan geliyoruz. İstanbul: 

Dizerkonca Matbaası. 

Dilligil, T. (1989). İmralı’da üç mezar. İstanbul: Dem 

Yayınları.  

Dosdoğru, M. H. (1993). 6/7 Eylül olayları. İstanbul: Bağlam 

Yayınları.  

Elevli, A. (1960). Hürriyet için: 27 Mayıs 1960 Devrimi. 

Ankara: Yeni Desen Matbaası.  

Er, A. (2007). Hatıralarım ve hayatım: 27 Mayıs’tan 12 

Eylül’e, Ahmet Yesevi’den Yunus Emre’ye. İstanbul: Pamuk 

Yayıncılık. 

Erer, T. (1965). Basında kavgalar. İstanbul: Rek–Tur Kitap 

Servisi. 

Erer, T. (tarihsiz). On yılın mücadelesi. İstanbul: Ticaret 

Postası Matbaası.  

Eroğul, C. (1990). Demokrat Parti: Tarihi ve ideolojisi. 

Ankara: İmge Kitabevi. 

Evliyazade, M. Ö. (1960). Onları anlatıyorum: Müthiş ifşaat. 

İstanbul: Yeni Doğuş Matbaası, 1960.  

Fersoy, O. C. (1979). Fatin Rüştü Zorlu. İstanbul: Hun 

Yayınları. 

Günel, Y. (1960). Seçkin Devrim 1960: Milli İnkılâbın ilim ve 

sanat yönünden izahı. Ankara: Ayyıldız Matbaası. 

Gürkan, N. (1998). Türkiye’de demokrasiye geçişte basın: 

1945–1950. İstanbul: İletişim Yayınları, 

Ilıcak, N. (1977). 15 yıl sonra 27 Mayıs yargılanıyor–1. 

İstanbul: Kervan Yayınları. 

İncioğlu, N. K. (tarihsiz), Türkiye’de Çok Partili Sisteme 

Geçiş ve Demokrasi Sorunları, Ersin Kalaycıoğlu ve Ali 

Yaşar Sarıbay (Ed.), Türkiye’de Siyaset: Süreklilik ve 

Değişim. İstanbul: Der Yayınları. 

Kabacalı, A. (1999). Türk Basınında Demokrasi. Ankara: 

Kültür Bakanlığı Yayınları. 

Kabaklı, A. (1989). Temellerin Duruşması. İstanbul: Türk 

Edebiyatı Vakfı Yayınları. 

Karpat, K. (1996). Türk Demokrasi Tarihi: Sosyal, 

Ekonomik, Kültürel Temeller. İstanbul: AFA Yayıncılık. 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 

http://auhf.ankara.edu.tr/dergiler/auhfd-arsiv/AUHF-1953-10-01-04/AUHF-1953-10-01-04-Arsebuk2.pdf
http://auhf.ankara.edu.tr/dergiler/auhfd-arsiv/AUHF-1953-10-01-04/AUHF-1953-10-01-04-Arsebuk2.pdf


 

Curr Res Soc Sci (2017), 3(3)                                                                                                                                        153 

Kaynak, M. (2003). Yel üfürdü su götürdü: Ailem, 

çocukluğum, gençliğim, mesleğim, yaşadıklarım ve 

gördüklerim… İstanbul: Babıâli Kültür Yayıncılığı.  

Kaynak, M. (2004). Komplo Yok: İstanbul: TİMAŞ.  

Kaynak, M. (2005). Büyük Ortadoğu Projesi ve Türkiye 

üzerine stratejik analizler. İstanbul: Truva Yayınları,  

Kaynak, M. (2006a). Başımıza çuval geçirenler. İstanbul: 

Truva Yayınları,  

Kaynak, M. (2006b). Yeni Dünya Düzeni, Söyleşiyi Yapan: 

Faruk Bilgin. İstanbul: Profil Yayıncılık.  

Kaynak, M. (2006c). İstihbarat ve terör oyunları. İstanbul: 

Selis Kitaplar,  

Kaynak, M. ve Gürses, E. (2007). Yeni Ortadoğu haritası: 

“Ortadoğu’da haritalar değişiyor… Türkiye kendisine yer 

arıyor”. İstanbul: Profil Yayıncılık.  

Kaynak M. ve Mete, Ö. L. (2008). Erdoğan operasyonu: 

Küresel sermayenin iktidar savaşı. Konuşan: Orhan Çelebi ve 

Emine Dolmacı, İstanbul: TİMAŞ. 

Kaynak, M. (2009). Örtülü operasyonlar: İstihbaratta yeni 

stratejiler. İstanbul: Truva Yayınları.  

Kirişçioğlu, N. (1973). 12 Mart, İnönü-Ecevit ve Tahkikat 

Encümeni raporum. İstanbul: Baha Matbaası. 

Koçak, C. (1996a). Türkiye’de Milli Şef dönemi: 1938–1945 

Dönemin iç ve dış politikası üzerine bir araştırma. C–1. 

İstanbul: İletişim Yayınları.  

Koçak, C. (1996b). Türkiye’de Milli Şef dönemi: 1938–1945 

Dönemin iç ve dış politikası üzerine bir araştırma C–2. 

İstanbul: İletişim Yayınları. 

Koran, M. (1961). İhtilalim. İstanbul: Sıralar Matbaası. 

Küçükkılınç, İ. (2010). 27 Mayıs ve basın. Türkiye Günlüğü, 

Sayı 101, BAHAR, 23–41. 

MKP (1950). Milli Kalkınma Partisi Nizamnamesi–İzahları 

ve Köy Kalkınması. İstanbul: Şaka Matbaası. 

Nadir N. (1964). Perde aralığından. İstanbul: Cumhuriyet 

Yayınları. 

Nesimi, A. (1977). Yılların içinden. İstanbul: Gözlem 

Yayınları. 

Örtülü, E. (1966). Üç ihtilâlin hikâyesi. Konya: Milli Ülkü 

Yayınevi. 

Öymen, A. (2009). Öfkeli yıllar. İstanbul: Doğan Kitap.  

Özbey, C. (1961). Demokrat Parti’yi nasıl kapattırdım? 

Ankara: Emek Basım-Yayımevi. 

Özgen, M. (2004). Türkiye’de basının gelişimi ve sorunları. 

İstanbul: İÜ İletişim Yayınları. 

Öztuna, Y. ve Gökdemir, A. (1987). Türkiye’de askeri 

müdahaleler. İstanbul: Tercüman Yayınları.  

Perin, M. (1990). Yassıada faciası Cilt 1: 27 Mayıs 

Darbesinden idamlara kadar işkence altında ezilenlerin 

dramı. İstanbul: Dem Yayınları. 

Perin, M. (1970). Yassıada ve infazların içyüzü. İstanbul: M. 

Çevik Matbaası.  

Sağıroğlu, H. K., F. Yeşilyurt, A.H. ve Göktürk İ. 

[Hazırlayanlar], (1961). Hürriyet meşalesi : 27 Mayıs milli 

Türk ihtilali. İstanbul: MTTB, İstanbul Üniversitesi İktisat 

Fakültesi Talebe Derneği Yayınları No: 1. 

Sertel, S. (1978). Roman gibi 1919–1950. İstanbul: Cem 

Yayınevi. 

Sertel, Z. (2000). Hatırladıklarım. İstanbul: Remzi Kitabevi.  

Sözmen, A. N. (1960). Hicviyeler arasından Yassıada’ya 

kadar panorama. İstanbul: Fakülteler Matbaası. 

Sunay, C. (2010). 27 Mayıs ve Küfür Edebiyatı. Türkiye 

Günlüğü, Sayı 101, BAHAR, 42–68.  

TC Milli Birlik Komitesi İrtibat Bürosu (1960). Yassıada 

broşürü: Ekim–1960. İstanbul: TC Milli Birlik Komitesi 

İrtibat Bürosu.  

Toker, M. (1991a). DP’nin altın yılları 1950–1954: 

Demokrasimizin İsmet Paşa’lı yılları 1944–1973. Ankara: 

Bilgi Yayınevi. 

Toker, M. (1991b). DP yokuş aşağı 1954–1957: 

Demokrasimizin İsmet Paşa’lı yılları 1944–1973. Ankara: 

Bilgi Yayınevi. 

Tunçay, M. (1981). TC’nde tek parti yönetiminin kurulması 

(1923–1931). İstanbul: Yurt Yayınları. 

Tunçay, M. (Hazırlayan), (1991). Arif Oruç’un yarın’I, 1933: 

Tek parti yönetimine yurtdışından muhalefet eden bir yayın 

organı. İstanbul: İletişim Yayınları.  

Yalman, A. E. (1970). Yakın tarihte gördüklerim ve 

geçirdiklerim: 1922–1944. C–3. İstanbul: Rey Yayınları. 

Yeşil, A. (2001). Türkiye’de çok partili hayata geçiş. Ankara: 

Kültür Bakanlığı Yayınları. 

Yetkin, Ç. (1999). Serbest Fırka olayı. İstanbul: Toplumsal 

Dönüşüm Yayınları. 

Zürcher, E. J. (1992). The Progressive Republican Party, (G. 

Ç. Güven,çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları. 

                                                           

Notes 

i
 For the details see (Koçak, 1996a ve 1996b). 

ii
 For a narrative that can shake what we know about 

the establishment of the DP see Nesimi, 1977: 211–

222. 

iii
 For the facsmile of the bulletin, see. 

http://www.takvim.com.tr/guncel/2014/02/27/menderes

e-de-ayni-tuzagi-kurdular [Access: 15 May 17]. 
iv
 The criticism on these books had been conducted in 

this work, see Sunay, 2010. 

  R
ES

EA
R

C
H

 A
R

TI
C

LE
 

http://www.takvim.com.tr/guncel/2014/02/27/menderese-de-ayni-tuzagi-kurdular
http://www.takvim.com.tr/guncel/2014/02/27/menderese-de-ayni-tuzagi-kurdular

