
 

 

History Studies 

www.historystudies.net 
 

 

 

ISSN: 1309 4173 / (Online) 1309 - 4688 (Print) 

Volume: 14, Issue: 2, May 2022 

www.historystudies.net  

12 EYLÜL 1980 SONRASI BAKANLAR KURULU KARARIYLA 

YASAKLANAN YAYINLAR (1980-1987) 

 
Publications Banned By The Ministry Decision After 12 September 1980 (1980-1987) 

Dr. Öğrt. Üyesi Deniz Güner  
Kırklareli Üniversitesi 

denizguner@klu.edu.tr 

 

 

 

Makale Türü-Article Type : Araştırma Makalesi-Research Article 

Geliş Tarihi-Received Date : 27.12.2021 

Kabul Tarihi-Accepted Date : 15.03.2022 

DOI Number  : 10.9737/hist.2021.1084 

 

 

 

 

Atıf – Citation: Deniz Güner, “12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu 

Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987)”, History Studies, 

14/2, Mayıs 2022, s. 335-374. 

  

http://www.historystudies.net/
http://www.historystudies.net/
mailto:denizguner@klu.edu.tr
https://orcid.org/0000-0002-1496-0913




 

 

History Studies 

www.historystudies.net  

 

 

HISTORY STUDIES 
Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 

International Journal of History 

14/2, Mayıs – May 2022 

335-374 

Araştırma Makalesi 

 

12 EYLÜL 1980 SONRASI BAKANLAR KURULU KARARIYLA 

YASAKLANAN YAYINLAR (1980-1987) 

Publications Banned By The Ministry Decision After 12 September 1980 (1980-1987) 

Dr. Öğrt. Üyesi Deniz Güner 

 

Öz Abstract 

Türkiye 1970’li yılların sonuna gelindiğinde bir yandan 

Amerika Birleşik Devletleri ambargosu nedeniyle 

ekonomik darboğaz içinde bulunurken diğer yandan sağ-sol 

çatışmasının yarattığı kaos ortamı ile mücadele etmekteydi. 

Dönemin askeri otoritesi, “İstikrar ve güvenliği” sağlamak 

üzere 12 Eylül 1980 tarihinde ülke yönetimine el koymuş ve 

Türkiye’de yeni bir dönem başlamıştı. 12 Eylül 1980 Askeri 

Darbesi Türkiye tarihinin dönüm noktalarından birisidir. 

Toplumun içine düştüğü kutuplaşmanın sıkıyönetim ile 

baskılandığı lakin sonraki yıllarda kutuplaşmayı daha da 

derinleştirecek sorunların tohumlarının ekildiği bir dönemin 

başlangıcıdır. Bu süreçte basın ve yayın da gerek 

sıkıyönetim komutanlıklarının yayınladığı bildiriler gerekse 

5680 sayılı Basın Kanunu aracılığı ile denetim altında 

tutulmuştur.  

Bu çalışmanın esas konusunu oluşturan “1980 Askeri 

Darbesi sonrasında Bakanlar Kurulu Kararıyla yasaklanan 

yayınlar” tasnif edilirken Türkiye’nin bazı hassasiyetleri 

somut biçimde ortaya çıkartılmıştır. Çalışma için Türkiye 

Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı 

veri tabanından temin edilen 31 karar incelenmiş ve 

yasaklama gerekçesi belirlenmiş 379 yayın çalışmaya dahil 

edilmiştir. Çalışmaya dahil edilen ilk karar, 12 Eylül 1980 

Askeri Darbesi sonrasında Bakanlar Kurulu tarafından 

gerçekleştirilen ilk yayın yasaklaması olan 4 Mayıs 1981 

tarihli Bakanlar Kurulu Kararıdır. Çalışmaya dahil edilen 

son karar ise 11 Eylül 1987 tarihinde alınan Bakanlar 

Kurulu Kararıdır. Bu tarihten sonraki kararlara henüz erişim 

mümkün olmamaktadır. 

Bu çalışma, 12 Eylül Askeri Darbesi sonrasında Türkiye’nin 

tehdit algılarını ortaya koymanın yanı sıra, sırasıyla 1923-

At the end of the 1970s, on the one hand, Turkey was 

dealing with an economic bottleneck due to the United 

States embargo, on the otherhand she was struggling 

with the chaos created by the right-left conflict. The 

military authority of the period seized the country's 

administration in 12 September 1980 to ensure 

"stability and security" and a new era began in Turkey. 

The Military Coup on 12th September 1980 is one of 

the turning points in the history of Turkey. It is the 

beginning of an era in which the polarization, that 

soceity was falling into, was suppressed by martial 

law but the seeds of problems, which would deepen 

the polarization in the following years, were planted. 

In this process, press and publication were kept under 

control via the declarations issued by the martial law 

commands as well as through by the 5680 Press Act. 

While the "Publications Prohibited via the Decision of 

the Council of Ministers after the 1980 Military 

Coup", which are the issue of this study, have been 

classified, Turkey's sensitivity have been revealed 

concretely. For the study, 31 decisions provided from 

the database of Presidency of the Turkish Republic's 

President's State Archives were examined and 379 

publications, whose reason for prohibition was 

determined, were included in this study. The first 

decision included in the study is the Minister's 

Council Decision on May 4th, 1981, the first 

publication ban taken by the Ministers' Council after 

the 12th of September 1980 Military Coup. The last 

decision included in the study is the Minister's 

Council Decision made on 9/11, 1987. Decisions after 

this date are not yet accessible. 

http://www.historystudies.net/


12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
336 

336 
14 / 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1938, 1939-1960, 1961-1980 yılları arasındaki süreçlerdeki 

tehdit algılarını karşılaştırma imkânı sağlamaktadır. 

Anahtar kelimeler: Basın, Sansür, Yasak Yayın, 12 Eylül 

1980, Bakanlar Kurulu Kararları 

 

 

Besides revealing the threat perceptions of Turkey 

after the 12 September Military Coup, this study 

provides the opportunity to compare the threat 

perceptions in the processes between 1923-1938, 

1939-1960, 1961-1980, respectively. 

Keywords: Press, Censorship, Banned Publications, 

12 September 1980, Minister's Council Decisions 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 337 

14 / 2 
 

Giriş 

Türkçe gazeteciliğin bilinen ilk örneği 2 Aralık 1828’de Mısır’da yayına başlayan Vekâyî-i 

Mısriye gazetesidir.1 Osmanlı’da Türkçe gazetecilik faaliyetleri doğrudan devletin kontrolünde 

olduğu için başlangıçta herhangi bir sansür faaliyeti görülmemektedir. Ancak Tercümân-ı Ahvâl 

gazetesinin yayınlanmaya başlaması ile durum değişmiştir. İbrahim Şinasi ve Ağah Efendi adlı 

iki gazetecinin hazırladığı bu gazete yalın dili, güncel sorunlara yer vermesi ve muhalif içeriği ile 

halkın ilgisini çekmiştir. 28 Mayıs 1861 tarihli Ceride-i Havadis gazetesinden anlaşıldığı 

kadarıyla2 gazetede işlenen sosyal konular halk tarafından ilgiyle karşılanmıştır. Bu durum 

hükümet tarafından bir tehdit olarak algılanmış3 ve Ceride-i Havadis’in yayını 43. sayısından 

sonra durdurulmuştur.4 

Kesin olmamakla birlikte Türkiye’de yasaklanan ilk kitap, Enderunlu Fazıl’ın Defter-i Aşk 

adlı kitabıdır.5 Kitabın müstehcen içeriği nedeniyle yasaklandığı düşünülmektedir.6 Şairin bir 

diğer yasaklanan mesnevisi ise 1101 beyitten oluşan Zenannâme’dir.7 O da Defter-i Aşk gibi 1837 

yılında bir baskı yapmış, nikaha karşı olduğu gerekçesi ile dönemin Dışişleri Bakanı Mustafa 

Reşid Paşa’nın emriyle toplatılıp imha edilmiştir. Kitap, 1839’da şairin diğer kitapları olan 

Hûbannâme, Çenginame ve Şevkengiz’le birlikte İstanbul’da yeniden basılmıştır.8 Bu durum 

yasaklanan kitaplar ile ilgili denetlemelerin henüz belirli bir standart ile yapılmadığının 

göstergesidir.  

Yayıncılığın yaygınlaşmaya başlaması ile denetimler artmış, 1864 yılında Fransız basın 

yasasından çevrilen Matbuat Nizamnamesi9 ve 27 Mart 1867 tarihli Âli Kararnamesi çıkartılmış, 

böylelikle İstanbul’da yayınlanan gazeteler kontrol altında tutulmaya çalışılmıştır.10 1876 yılında 

kısa bir süreliğine de olsa Kanunu Esasi’nin yürürlüğe konması ile basına kanun çerçevesinde 

özgürlük tanınmıştır. 1878 yılında ise anayasanın askıya alınması ile birlikte basın ve yayın 

üzerinde devlet baskısının arttığı bir dönem başlamıştır.11  

II. Meşrutiyet’in ilanı ile sansür kaldırılmış olsa da bu özgürlük ortamı sadece bir yıl sürmüş 

ve 16 Temmuz 1909 tarihinde çıkartılan Matbaalar Kanunu ile yeniden sert tedbirler 

uygulanmıştır.12 1909 tarihli bu nizamname çeşitli değişikliklerle 1931 yılına kadar yürürlükte 

kalmıştır. Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na girmesiyle (1914) birlikte hazırlanan yeni 

Sansür Talimatnamesi ile basın üzerindeki denetim arttırılmıştır.13 Savaşın sona ermesinin (1918) 

 
1 Belkıs Ulusoy Nalcıoğlu, Osmanlı’da Muhalif Basının Oluşumu, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2013 s. 43. 
2 Ali Birinci, “Hassas Bir Mevzuda ‘Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü’ Hassasiyetten Uzak Bir 

Kitap”, Kebikeç, C.1, S.1, 1995, s. 4. 
3 1858 yılında yürürlüğe konan Ceza Yasası’nın 138. maddesine göre Ceride-i Havadis yetkilerini aşarak yayın 

yapmıştır. Söz konusu maddeye göre devletin emir ve ruhsatıyla açılmış olan matbaalarda saltanat ve hükümet üyeleri 

ile saltanatın tebaası olan bir millet aleyhinde yayın yapan gazete, kitap ve muzır evrak zaptedilebilecektir. Ayrıca 

gerekirse matbaa geçici veya tamamen kapatılabilecek ve on mecidiye altına kadar da para cezası uygulanabilecektir. 

Osman Saffet Arolat, “Türkiye Basın Tarihinde 120 Yıllık Baskı Dönemi”, Yurt ve Dünya, S.8, Mart 1978, s. 280. 
4 Nalcıoğlu, age, s.104 
5 Birinci, agm, s. 94. 
6 Sabahattin Küçük, “Enderunlu Fazıl” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C.11, İstanbul 1995, s. 189. 
7 Murat Bardakçı, Osmanlı'da Seks, İnkılap Kitabevi, İstanbul 2009, s. 121. 
8 Küçük, agm, s. 189. 
9 Matbuat Nizamnamesinden önce 1857 ve 1858 tarihlerinde çıkartılan Nizamnameler ağırlıklı olarak kitap basımı ile 

ilgilidir. Server Rifat İskit, Türkiye’de Matbuat Rejimleri, Tan Matbaası, İstanbul 1939, s. 10. 
10 Mustafa Yılmaz- Yasemin Doğaner, “1961-1973 Yılları Arasında Bakanlar Kurulu Kararı ile Yasaklanan Yayınlar”, 

Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, C.10, S.37, Mayıs 2006, s. 248. 
11 Vedat Yenerer, Türkiye’deki İktidarların Kılıcı Sansür, Bil Matbaacılık, Ankara 2013, s. 7-8.   
12Alpay Kabacalı, “Basına Her Yıl Bayram Mı? Sansür Nasıl Kalktı?”, Tarih ve Toplum, C.8, S.43, Temmuz 1987, s. 

43.  
13 Çetin Özek, Türk Basın Hukuku, Fakülteler Matbaası, İstanbul 1978, s. 18. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
338 

338 
14 / 2 

ardından İstanbul’da Sultan Vahdettin’in sansürü ortaya çıkmış, işgaller ile birlikte bu defa 

yabancıların sansür kurullarının yasakları da görülmeye başlanmıştır.14 

Cumhuriyet’in ilanı sonrasında, 1924 Anayasası’nın 77. maddesi ile basına serbestlik 

tanınmıştır. Devletin basın ve yayın üzerindeki denetimi 4 Mart 1925 tarihinde çıkartılan Takrir-

i Sükun Kanunu ile devam etmiştir.15 Bu kanuna ek olarak 3 Mayıs 1925 tarihinde çıkartılan 

Havale-i Şarkiye’de İdare-i Örfiye Mıntıkasında Tatbik Edilecek Sansür Talimatnamesi ile Şeyh 

Sait isyanı sonrasında gerçekleştirilebilecek olumsuz propagandanın önü kesilmiştir.16 1931 

yılına gelindiğinde muhalif basının kontrol edilmesi için Matbuat Kanunu çıkarılmıştır.17  

İkinci Dünya Savaşı (1939-1945) yıllarında denetlemeler, yetkileri genişletilmiş Matbuat 

Umum Müdürlüğü aracılığıyla yapılmıştır. Savaş sırasında ilan edilen sıkıyönetimler süresince de 

sıkıyönetim komutanlıkları sansür işleriyle ilgilenmiştir. 1950 yılında Demokrat Parti, iktidara 

gelmesinin ardından 5680 sayılı Basın Kanunu’nu yürürlüğe koymuştur. Böylelikle 1931 Matbuat 

Kanunu yürürlükten kalkmış18 ve yasaklamalar yeni kanunun 31. maddesine göre Bakanlar 

Kurulu Kararıyla yapılmaya başlanmıştır.19  

Bu çalışmanın konusu, 24 Temmuz 1950 tarihinde yürürlüğe konan 5680 sayılı Basın 

Kanunu’nun 31. maddesinde belirtilen “Yabancı memleketlerde çıkan basılmış eserlerin Türkiye’ye sokulması 

veya dağıtılması Bakanlar Kurulu kararıyla menolunabilir.” hükmü doğrultusunda gerçekleştirilen 

yasaklamalardır.20 

Cumhuriyet’in ilanından itibaren yasaklanan yayınların genel seyrine bakıldığında benzer 

başlıkların tehdit unsuru olarak algılandığı görülmektedir. Bu konular bulundukları dönemin iç 

ve dış politik kaygılarıyla birebir örtüşmektedir. Örneğin komünizm propagandası Türkiye’deki 

basın ve yayın yasakları içerisinde oldukça ciddi bir yere sahiptir. Cumhuriyet’in kurulduğu 

yıldan itibaren komünizm propagandası Türkiye’nin hassasiyetlerinden birisi olmuş ve ilk üç yıl 

içerisinde en fazla yasaklanan konu olmuştur.21 II. Dünya Savaşı’nın yaklaşmakta olduğu yıllarda 

konu bir kez daha gündeme gelmiş, savaş sürecindeki belirsizliğe bağlı olarak Türkiye’nin 

izlediği denge politikası komünizm propagandası gerekçeli yayınların yasaklanmasına ara 

verdirmiştir. Soğuk Savaş süresince Doğu Bloku’na mesafe koyan Türkiye’nin komünizm 

propagandası yapan yayınlara karşı tutumunun gittikçe sertleştiği görülmüştür. Bakanlar Kurulu 

Kararı ile yasaklanan yayınlara bakıldığında Soğuk Savaş yıllarında Türkiye’nin en ciddi tehdit 

algılarından birisi komünizmin Türkiye’ye sirayet etmesi endişesidir. 1950 yılından 1987 yılına 

kadar geçen süreçte alınan Bakanlar Kurulu Kararları ile en fazla yasaklanan konu komünizm 

propagandası olmuştur. 

 

 

 
14 Bülent Varlık, “Mütareke ve Millî Mücadele Basını”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi C.5, İstanbul 

1986, s. 1200.    
15 Mehmet Sena Kösedağ, “Türk Basın Kanunu’nda Yapılan Değişikliklerin Yazılı Basında Temsili”, Uluslararası 

Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.9, S.43, Nisan 2016, s. 2023. 
16 Yılmaz-Doğaner, agm, s. 249.  
17 Nurşen Mazıcı, “1930'a Kadar Basının Durumu ve 1931 Matbuat Kanunu”, Atatürk Yolu Dergisi, C.5, S.18, Ağustos 

1996, s. 141. 
18 Ayşe Elif Emre Kaya, “Demokrat Parti Döneminde Basın-İktidar İlişkileri” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi 

Dergisi Istanbul University Faculty of Communication Journal, C.1, S.39, Ağustos 2010, s. 95. 
19 5680 Sayılı Basın Kanunu 31.madde: “Yabancı memleketlerde çıkan basılmış eserlerin Türkiye'ye sokulması veya 

dağıtılması Bakanlar Kurulu Kararıyla menolunabilir. Bu gibi basılmış eserlerin, Bakanlar Kurulundan acele karar 

alınmak üzere, İçişleri Bakanlığınca karardan evvel dağıtılmaları menolunabileceği gibi, dağıtılmış olanlar da 

toplattırılabilir”. Resmî Gazete, 24 Temmuz 1950, S.7564, s. 18810. 
20 Resmî Gazete, 24 Temmuz 1950, S.7564, s. 18810. 
21 Deniz Güner, Sansür ve İktidar, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2015, s. 309. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 339 

14 / 2 
 

1. Komünizm Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Sovyetler Birliği’nin 1979 yılında Afganistan’a müdahalesi ve Afganistan’da kurulan Sovyet 

yanlısı yönetim uluslararası siyaseti germiştir. Bu durum Sovyet yayılmacılığının devam ettiğini 

göstermiş ve Türkiye’yi stratejik olarak daha da önemli hale getirmiştir.22 Türkiye üzerinde etki 

kurmak isteyen Sovyetler Birliği’nin en etkili araçlarından biri komünizmdir. Dolayısıyla 

Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren bir tehdit olarak görülen komünizm endişesi 1980 yılına 

gelindiğinde hiç olmadığı kadar artmıştır. 

12 Eylül 1980 Askeri Darbesi sonrasında komünizm propagandası nedeniyle 124 yayın 

yasaklanmıştır. Konuyla ilgili ilk karar El Hedef adlı dergi ile ilgilidir. Almanya’dan postaya 

verilerek Ege Üniversitesi’ne gönderilen Arapça El Hedef adlı dergi Irak ve diğer ülkelerin 

komünist partilerinin faaliyetlerini anlatan Marksist ve Leninist içeriği nedeniyle 31 Ağustos 

1981 tarihinde yasaklanmıştır.23 İkinci karar ise 15 Ocak 1982 tarihinde alınmıştır. 99. sayısı 

“bütün dünya işçileri birleşiniz” sloganı ile yayınlanan Peykar (Savaş) adlı dergi komünizm 

propagandası yaptığı gerekçesiyle sakıncalı görülmüştür.24 Ayrıca 14 Şubat 1982 tarihli Bakanlar 

Kuruluna ait tutanakların ekinde yasaklanması talep edilen lakin yeniden incelenmek üzere 

komisyona iade edilen yayınlar da mevcuttur. Komisyona iade edilen yayınların yasaklanıp 

yasaklanmadığına dair herhangi bir karar bulunamamıştır. Ancak kararın ekindeki rapor dikkat 

çekicidir.25 Raporda ekli listede yer alan eserlerin 1,5 asır önce yazıldığına dikkat çekilerek artık 

birer klasik haline geldikleri belirtilmiştir. Söz konusu eserlerin bir bilim adamının 

kütüphanesinde tetkik için bulunabileceği fakat ticari maksat ile ithal edilmelerinin sadece döviz 

israfı olacağı ifade edilmiştir.26  

Türkiye’deki rejimi eleştirdiği ve komünizm propagandası yaptığı gerekçesiyle 

“Emperyalizme, Faşizme, Tekelciliğe ve Şovenizme Karşı Tek Cephe” sloganı ile yayınlanan Tek 

Cephe adlı gazete 20 Eylül 1982 tarihinde yasaklanmıştır.27 Çoğunlukla Almanya’daki Türk 

işçiler için yayınlanan bu tip sol eğilimli yayın organları 12 Eylül Askeri Darbesi’ni Türkiye’deki 

basının aksine rahatlıkla eleştirmiştir. 

“Evren’in ‘demokrasiye dönüş’ takviminin yaprakları bir bir düşüyor. Anayasa için halk oylamasının 

1983’e kalma ihtimali de Evren’in yaptığı son açıklama ile ortadan kalktı... Anayasa Komisyonu’nun büyük 

kısmını yazdığı taslak Temmuz’da Danışma Meclis’i üyelerine dağıtılacak. Cunta kendi tayin ettiği 160 kişiye 

dahi güvenmediği için komisyondan gelen taslağın genel kurulda görüşülmesi için birkaç hafta süre tanıyor... 

Arada çıkacak çatlak seslerin oylamayı etkilememesi için sözümona siyasetin yasak olduğu bir dönemde 

‘Danışma Meclisi’ üyeleri arasında çoğunluk sağlayacak ‘Atatürkçü Liberaller Grubu’ oluşturuluyor... 

‘Disk sorgusu’, ‘kitlesel işçi davaları’, ‘Diyarbakır Askeri Cezaevindeki devrimcilere yapılan işkenceler’, 

‘1 Mayıs kutlamalarında öldürülenler’... Sadece iki aylık kesiti özetlenen bu devlet terörü sürüp giderken 

Türkiye’de demokratik referandum yapıldığını ileri sürmek komedyadan başka bir şey değildir. Bu komedyayı 

dünya kamuoyuna teşhir etmek yurt dışındaki Türkiyeli demokratların görevidir.”28 

Diyen Tek Cephe gazetesinin Türkiye’ye girişi engellendikten sonra da yayın çizgisi 

değişmemiştir. 

Sol eğilimli yayınların Balkanlar’da oldukça popüler olması buralardan gelen her türlü basılı 

materyalin sıkı bir denetime tutulmasına neden olmuştur. Bu kapsamda Türkiye’ye girişi 

 
22 Esra Türe, Ara Rejim Döneminde Türkiye’de Siyasal Hayat (1980-1983), (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü 

Eğitim Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Samsun 2020, s. 60. 
23 BCA, (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi), Bakanlar Kurulu 

Kararları, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 434.358.3. 
24 BCA, 30.18.1.2/443.419.8. 
25 Bkz Ek: 1 a, 1 b. 
26 BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 
27 BCA, 30.18.1.2/461.538.8. 
28 “Terör Altında Referandum Komedyası”, Tep Cephe, 15 Haziran 1982, s. 1. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
340 

340 
14 / 2 

engellenen yayınlardan biri de Zeri Kosoves (Kosova’nın Sesi) adlı dergidir. Zeri Kosoves, 

Kosova’daki Arnavutların bağımsızlık için başlattıkları hareketleri desteklemek gayesiyle 

kurulan “Yugoslavya Arnavut Cumhuriyeti İçin Hareket” isimli örgüt tarafından çıkartılmaktadır. 

Dergi Arnavutluk’un mevcut rejimini överek Marksist ve Leninist propaganda yaptığı 

gerekçesiyle 8 Kasım 1982 tarihinde yasaklanmıştır.29 Bu yıl alınan son kararla da Milano’da 

basılan Classe Operaia adlı dergi, İtalya’da meydana gelen işçi hareketlerini ve grevleri aktardığı 

gerekçesiyle 14 Aralık 1982 tarihinde yasaklanmıştır.30 

1983 yılı komünizm propagandası nedeniyle en fazla kararın alındığı yıl olmuş ve 84 yayının 

Türkiye’ye girişi engellenmiştir. İlk olarak 22 Mart 1983 tarihinde alınan kararla Almanya, 

Fransa, Amerika, İran, İsveç ve Belçika’da yayınlan 6231 yayın sol içerikli olup, “bölücü yıkıcı 

ve ayrılıkçı konuları içerdiği, ayrılıkçı grupları destekleyip, onları Türk Devletine karşı eylemlere 

teşvik ettiği” gerekçesiyle yasaklanmıştır.32 Aynı gerekçeyle Fransa’da basılan İnprecor adlı dergi 

ve Les Champs De Yuréghir (Yüreğir Tarlaları) adlı roman da 9 Mayıs 1983 tarihinde alınan 

kararla yasaklanmıştır. Söz konusu roman Yılmaz Güney tarafından yazılan Boynu Bükük Öldüler 

adlı kitabın Fransızca halidir. Dolayısıyla Les Champs De Yuréghir daha önceden sakıncalı 

görülen bir kitabın tercümesidir. 9 Mayıs 1983 tarihli karar ile yasaklanan bir başka yayın ise 30 

Ekim-5 Kasım 1982 tarihli Le Nouvel Observateur adlı Fransızca dergidir. Dergi, Yılmaz Güney 

ile yapılan “Türkiye’de 50 bin siyasi tutuklu var” başlıklı röportaj nedeniyle yasaklanmıştır. 

Federal Almanya’da basılan Faşizme Karşı Birleşik Direniş Cephesi adlı Bülten ve Devrimciler 

Ne İçin Savaşıyor? adlı kitapçık 12 Eylül 1980 askeri müdahalesi ve Türkiye Cumhuriyeti 

aleyhindeki içeriği ve komünizm propagandası yaptığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. Aynı kararla 

Türkiye’ye girişi engellenen son yayın ise İran’daki Tudeh Partisi tarafından Frankfurt’ta 

yayınlanmakta olan Rah-ı Tudeh adlı Farsça dergidir. Söz konusu derginin komünizm 

propagandası ve bölücülük yaptığı, Türkiye ve özellikle 12 Eylül 1980 askeri müdahalesini hedef 

alan yazılara yer vererek, “bölgemizdeki emperyalizm kalesi Türkiye” başlığı altında İran’ın 

Türkiye’ye gerek ticari gerekse siyasi alanlarda güvenmemesi gerektiğini savunmaktadır.33 

Türkiye Komünist Partisi’nin (TKP) yayın organı olan Türkiye Postası adlı gazete, aşırı sol 

fikirler ihtiva edip yönetimi tehdit ettiği için 31 Ağustos 1983 tarihinde yasaklanmıştır.34 Söz 

konusu gazetenin 17 Haziran 1983 tarihli nüshasındaki bir köşe yazısında 12 Eylül yönetiminin 

sivil idarenin hakimiyetine engel olduğunu aktardığı haberi şu şekildedir. 

“Cuntanın sivilleşmeye niyeti yoktu, çünkü o tekelci kapitalizmin uzun vadeli onarıcısı, koruyucusu ve 

bekçisi olarak ipleri elinden kaçırmak istemiyordu... İpler elden giderse göstermelik ve antidemokratik seçimler 

yoluyla da olsa iktidar bir kez sivil kadroların eline geçti mi açılan gediklerden kimlerin dalış yapabileceğini, 

böyle bir oluşumun yığınların psikolojisini nasıl etkileyeceğini ve 12 Eylül’ün bir anlamda sona ereceğini 

biliyordu... 

Cuntanın bildiğini biz de biliyoruz. Şu halde Türkiye demokrasi güçleri açısından cuntayı korktuğuna 

uğratmalıyız. Cuntanın o pek korktuğu sivilleşmeye yönelik her girişim onu sendeletmeye yardımcı olması 

açısından iyidir. Örneğin gericilikte, gerçek demokrasi ve emek düşmanlığında, Amerikancılıkta cuntadan hiç 

de aşağı kalmayacak olan BTP’nin (Büyük Türkiye Partisi) kurulması bile cuntayı sendeletmiş, BTP’yi 

kapatması ise karşısındaki güçleri çok daha yaygınlaştırmış, bilinçlendirmiştir... 

Bizler onların tüm zaaflarından yararlanıp, tüm gediklerinden sızacağız. Sol lafazanlığa, kısa görüşlü 

devrimbazlığa düşmeyeceğiz. Ama diktatörlüklerin yıkılışında işçi sınıfının öncülüğü, emekçi yığınların gücü 

olmadıkça kurtuluşa giden yolun açılmayacağını da bileceğiz...”35 

 
29 BCA, 30.18.1.2/464.563.1. 
30 BCA, 30.18.1.2/467.585.6. 
31 Bkz Ek: 2 a, 2 b. 
32 BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 
33 BCA, 30.18.1.2/480.67.3. 
34 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
35 Oya Baydar, “İlk Hedef Cuntayı Sendeletmektir”, Türkiye Postası, 17 Haziran 1983, s. 3. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 341 

14 / 2 
 

Millî Güvenlik Konseyi’ni (MGK) ve Emniyet Teşkilatını küçük düşürücü, halkı yönetime 

karşı ayaklanmaya teşvik edici içerikleri nedeniyle Devrimci Çizgi ve Orak Çekiç adlı dergiler, 

31 Ağustos 1983 tarihinde alınan kararla sakıncalı görülen diğer yayınlardır.36 Bu örnekte de 

görüldüğü gibi bazı yayınlar bir yandan komünizm propagandası yaparken diğer yandan da 

Türkiye aleyhinde propaganda yapmıştır.  

Afganistan’da Fransızca olarak yayınlanan Le Virai Visage de La Contre Revolution-Afgane 

(Afgan Devrimleri Karşısındaki Gerçek Yüz) adlı kitap Sovyetler Birliği’nin Afganistan’ı işgal 

etmesini “dostça bir yardım” olarak nitelendirmesi ve Sovyetler Birliği rejimini öven içeriği 

nedeniyle 10 Ekim 1983 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. Kitapta bu işgal Birleşmiş 

Milletler Yasası’nın 51. maddesi düzenlemelerine uygun olarak yapılmıştır denmektedir. Ayrıca 

bazı istatistiki bilgiler vererek Afganistan bütçesinin ilk defa Sovyetler Birliği’nin yardımlarıyla 

düzlüğe çıktığı iddia edilmektedir.37 

İran’da Farsça olarak yayınlanan 3438 yayın, gizli örgüt kurma, terörist faaliyetler, silah 

eğitimi, Marksist ve Leninist görüşler doğrultusunda propaganda mahiyetindeki içerikleri 

nedeniyle 3 Kasım 1983 tarihinde yasaklanmıştır.39 Konuyla ilgili olarak 1983 yılında alınan son 

karar ile Federal Almanya’da yayınlanan Karl Marx Zum 100. Todestag adlı Almanca kitap Karl 

Marx’ın hayatını, felsefi görüşlerini ve 1848 Komünist Devrimini anlatan yazılara yer verdiği için 

10 Kasım 1983 tarihinde yasaklanmıştır. Aynı kararla yasaklanan diğer yayınlar ise İngiltere’de 

“İngiltere Kıbrıslı Türk Öğrenciler Federasyonu” yayın organı olan Uğras adlı dergi, İsveç’te 

yayınlanan Sosyalist İşçi adlı dergi ve Bahreyn’de Arapça olarak yayınlanan Es-Sevret’ür 

Risaliye adlı dergidir. Söz konusu dergiler Marksist ve Leninist görüşlere, yıkıcı ve bölücü 

yazılara yer verdikleri, Şiîliği tek taraflı anlatarak mezhepçilik yaptıkları gerekçesiyle 

yasaklanmıştır.40 

Ankara’daki Sovyetler Birliği Büyükelçiliği tarafından Türkiye’de dağıtımı yapılmak istenen, 

Moskova basımlı, Türkçe 100 Soru 100 Cevap adlı kitap ve Moskova’da yayınlanan Soviet Youth 

And Socialism (Sovyet Gençliği ve Sosyalizm) adlı kitap komünizm propagandası yaptıkları 

gerekçesiyle 8 Ağustos 1984 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır.41 Doğu Almanya’da 

yayınlanan ve “Türkiye İşçi Partisinin” yayın organı olan Çark Başak adlı dergi ise aşırı sol 

örgütlerin faaliyetleri ve Avrupa’daki sol güçlerin eylemlerine yer veren içeriği nedeniyle 23 

Ekim 1984 tarihinde yasaklanmıştır.42 

Kabil’de Farsça olarak basılan Peyam-ı Şehid Gozide-i Eşar (Şehidin Haberi Seçilmiş Şiirler) 

adlı kitap ise cemiyeti sınıflara ayırıp birbiri aleyhinde tahrik edici fikirlere yer vermesi ve 

komünizm propagandası yapması nedeniyle 11 Nisan 1985 tarihinde yasaklanmıştır. Aynı 

kararla, The African Communist 60 Fighting Years ve The İnternational Cultivator’s Handbook 

adlı kitaplar, Marksizm ve komünizmin tarihi, gelişimi, Afrika Komünist Partisi, Afrika’da 

komünizmin yayılışı, dünya komünistlerinin Marksist Leninist yaklaşımla birleşmeleri, 

uyuşturucu maddelerin ekim ve yetiştirilmesini aktaran içerikleri nedeniyle yasaklanmıştır.43 

Almanya’da Türkçe olarak basılan Atılım adlı gazete ise yasadışı “Türkiye Komünist Partisi” 

merkez yayın organı olup komünizm propagandası yaptığı için 2 Temmuz 1985 tarihinde 

yasaklanmıştır. 1974 yılından beri aynı yayın çizgisinde olan gazetenin yasaklanmasının 1985 

yılına denk gelmesi yasaklamaların sistematik bir biçimde yapılmadığına sadece ele geçen 

 
36 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
37 BCA, 30.18.1.2/492.130.3. 
38 Bkz Ek: 3 a, 3 b, 3 c. 
39 BCA, 30.18.1.2/495.145.10. 
40 BCA, 30.18.1.2/495.147.4. 
41 BCA, 30.18.1.2/514.249.1. 
42 BCA, 30.10.1.2/519.278.6. 
43 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
342 

342 
14 / 2 

yayınlar üzerinden karar alındığına örnektir. Gazetenin Türkiye’ye girişinin yasaklanmasından 

önceki son sayısının manşet haberi dikkat çekicidir. 12 Eylül Askeri Darbesi’nden sonra 

gerçekleştirilen ilk geniş katılımlı miting olan “işsizlik ve pahalılığa karşı demokrasi” mitinginin 

haberi “daha güçlü mitingler için şimdiden kolları sıvayalım!” başlığı ile verilmiştir. 

“İstanbul’daki mitingin başarısı Evren-Özal yönetiminin demokrasi güçlerine yönelttiği tehditleri arttırdı. 

Evren, düzenleyenleri ve katılanları ‘12 Eylül öncesine dönmeye çalışanlar’ diyerek suçlamaya çalıştı... Özal ise 

‘Türkiye’de güdümlü demrokrasi olduğu, ordunun yönetimi elden bırakmadığını söyleyenler solculardır’ diyerek, 

bütün rejim karşıtı güçleri antikomünizmle geriletmeye çalıştı...”44 

 2 Temmuz 1985 tarihindeki karar ile yasaklanan bir başka yayın ise Mir Said Sultan Galiyev-

Makaleler adlı kitaptır. İngiltere’de Rusça olarak basılan kitapta Tatar komünist lider Mir Said 

Galiyev’in Milletlerin Hayatı adlı Sovyet Devrimi yıllarında çıkan dergiye gönderdiği makaleler 

bulunmaktadır. Mir Said Galiyev, diğer Rus komünistlerinden farklı olarak milletlere mahsus bir 

komünizm fikrini ortaya atmıştır. “Müslümanlar arasındaki dinsizlik propagandası metotları” 

başlıklı makale, Bakanlar Kurulu’na göre “dinsizlik propagandasının ana prensiplerini anlatmış 

ve dolayısıyla komünizm propagandası yapmıştır”.45 

“Son yüzyıl içinde Müslüman dünyanın tümü Avrupa emperyalizmi tarafından sömürüldü. Batı’nın 

ekonomisine katkı sunarken, Müslümanların dinlerini derinden yaraladı. Batı emperyalizmi başlangıçta Haçlı 

Seferleri şeklinde yayılırken, sonraları ekonomik fetihler halini aldı. Fakat Müslümanların çoğu, emperyalist 

savaşı her dönem siyasal çekişme olarak algıladı. İslâm, pek çok Müslüman’ın nazarında, ezilmiş, savunmaya 

terk edilmiş bir din olarak görünmektedir. Bu nedenler inananlar arasında dayanışma duygusunu 

sağlamlaştırmaktadır. Müslümanların nazarında İslâmiyet, ulus ve kavim ayrımı olmayan bir bütündür... 

Müslümanlar arasında dine karşı propaganda yürütürken, bizler, İslâm’ın son düşmanları olan ve bu 

uğurda milyonlarca para harcayan Rus misyonerlerine benzetilme tehlikesi ile karşı karşıyayız. Dikkatsizce 

gerçekleştirilen dine karşı propaganda, Müslümanların yakın geçmişteki anılarını tazeleyebilir ve olumsuz 

neticeler verebilir. Propagandada Müslüman sosyalistler yer almalıdır. İslâm’ın özel konumu nedeniyle yeni 

yöntemler kullanılmalıdır. Bürokratik tavırlar ve saldırganlıklar terk edilmelidir. Mesele dine karşı savaş değil, 

dine karşı propagandadır. Hiçbir dinle savaşmadığımızı yüksek sesle duyurmalıyız. Sadece dinsizlik hakkındaki 

görüşümüzü yaymak istiyoruz ve doğal olarak da bu hakkımızdır. Bu yaklaşım bizleri, gerici Rus 

misyonerleriyle karıştırmaktan kurtaracaktır.”46 

Görüldüğü üzere komünizm propagandası yapan yayınlar oldukça geniş bir coğrafyada 

hazırlanmaktadır. Ancak sol görüşlerin Türkiye’de yayılması için propaganda yapan yayınların 

önemli bir kısmı Almanya’da basılmış ya da Almanya’dan Türkiye’ye gönderilmiştir. Bu dönem 

“Türkiye Komünist Partisinin” aynı anda onlarca gazete, dergi ve broşür aracılığı ile Almanya’da 

Türkçe ve zaman zaman da Kürtçe olarak faaliyet sürdürdüğü görülmüştür. Bu kapsamda 

Türkiye’ye girişi engellenen yayınlardan biri de Faşizmin Çözülüşü adlı kitaptır. Kitap faşizmin 

Türkiye’deki çözülme sürecini ele alırken Türkiye’deki mevcut idareyi de faşizme hizmet 

etmekle itham etmiştir. Kitapta komünistlerin önündeki en büyük engel finansal oligarşi olarak 

gösterilmiştir. Bu oligarşinin işçileri milliyetçilik, Türkçülük, toplumsal reform ve liberallik gibi 

manevralarla davalarından uzaklaştırdığı aktarılmıştır.47 Dolayısıyla aşırı sol görüşlere yer veren 

kitap 4 Aralık 1985 tarihinde yasaklanmıştır. Aynı kararla, Avrupa ve Amerika’da Farsça olarak 

basılan Zaman-ı Nev (Yeni Asır), Endişe ve İnkılap (Düşünce ve İnkılap), Yugoslavya’da Türkçe 

olarak basılan Çevren (Şubat 1985 No:45) ve Almanya’da basılan “Türkiye Kürdistanı Sol 

Birliği” yayın organı olan Sol Birlik adlı dergi de yasaklanmıştır.48 Söz konusu derginin 1 Ağustos 

1985 tarihli nüshasındaki komünizm karşıtları ile ilgili yazısı dikkat çekicidir. 

 
44 “Daha Güçlü Mitingler İçin Şimdiden Kolları Sıvayalım!”, Atılım, 15 Haziran 1985, s. 1. 
45 BCA, 30.18.1.2/534.375.3. 
46 Mehmet Poyraz, “Sultan Galiyev’i İdama Götüren Müslümanca Söylemleri”, https://www.dunyabizim.com/sultan-

galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-makale,2108.html (E.T. 28.01.2021). 
47 Rıza Yürükoğlu, Faşizmin Çözülüşü, İşçinin Sesi Yayınları, Printed by Morning Litho Printers 1984, s. 106. 
48 BCA, 30.18.1.2/544.421.9. 

http://www.historystudies.net/
https://www.dunyabizim.com/sultan-galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-makale,2108.html
https://www.dunyabizim.com/sultan-galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-makale,2108.html


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 343 

14 / 2 
 

“12 Eylül sonrasında doruğa tırmanan azgın antikomünizmin her geçen gün yeni bir örneği sergileniyor. 

Gerici burjuva basını en pespayesinden antikomünist yaverlerle dolup taşıyor. Burjuvazinin sözcüleri, çanak 

yalayıcıları iyice gemi azıya alan antikomünist çığırtkanlıkta birbirleriyle yarışıyorlar. Burjuva partileri 

‘komünizm mikrobuna’ karşı en etkili panzehirin kendi ellerinde olduğunu ispat için çırpınarak, cuntadan geri 

kalmadıklarını göstermeye çalışıyorlar. ‘Vatan millet’, ‘millî birlik ve beraberlik’ türküleri her zaman olduğu 

gibi antikomünist nakaratlar eşliğinde yüksek perdeden ve koro halinde yineleniyor. Burjuvazinin borazanını 

çalmaya başlayan kimi eski solcular da bu koroya kendilerince katkıda bulunuyorlar...”49 

1986 yılında konuyla ilgili Bakanlar Kurulu tarafından alınan herhangi bir yasak kararına 

erişilememiş, 1987 yılında ise 22 yayın yasaklanmıştır. Lenin Für Anfanger, Marx Für Anfanger, 

Karl Marx Auswahl Und Einleitung, Politische Schriften, Marx-Engels L Philosophie, Marx II 

Politische Ökonomie, Marx-Engels III Geschichte Und Politik, Marx-Engels IV Geschichte Und 

Politik adlı Almanca kitaplar, komünizmin önderlerinin ve savunucularının hayatlarını, 

komünizmin başarılı olabilmesi, iktidarı ele geçirebilmesi için gerekli olan çalışmaları ve 

komünizmin görüşlerini anlattığı için 5 Mart 1987 tarihinde yasaklanmıştır.50 Aynı kararla 

Tatavvuru’n Nazariyyat ve’L-Enzimeti’s Siyasiyye adlı Arapça kitap sosyalizm dışındaki sistem 

ve görüşlerin çıkmaz yol olduğu, bu rejimin gerçekleşmesi için Rusya, Çin, Küba’da uygulanan 

şiddet eylemlerinin mazur görülmesi gerektiğini, esasen şiddet eylemlerinden işçi sınıfının 

etkilenmediği gibi görüşlere yer verdiği için yasaklanmıştır. Son olarak yine aynı karar ile devrim, 

anarşizm, komünizm gibi fikirlerin yayılması ve övülmesi amacıyla yazılan, millî egemenliğe, 

Cumhuriyet’in varlığına, millî güvenliğe ve kamu düzenine aykırı görülen 1351 Fransızca kitap 

yasaklanmıştır.52 

2. Yönetim Şekli, Yöneticiler ve Ülke Aleyhindeki İçerikleri Nedeniyle Yasaklanan 

Yayınlar 

Türkiye 12 Mart 1971 Muhtırası sonrasında gerek siyasi gerekse ekonomik istikrarsızlıklarla 

mücadele etmiştir. Üst üste yığılan sorunlar sağ sol çatışmasına dönüşmüş, güvenlik sağlanamaz 

hale gelmiş ve ordu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu’nun 35. maddesinde geçen: “Silahlı 

Kuvvetlerin vazifesi; Türk yurdunu ve Anayasa ile tayin edilmiş olan Türkiye Cumhuriyeti’ni kollamak ve korumaktır.” 
ibaresini gerekçe göstererek harekete geçmiştir. 12 Eylül 1980 tarihinde Türk Silahlı Kuvvetleri 

yönetime el koymuş53 darbe ile birlikte Genel Kurmay Başkanı, Kara Kuvvetleri Komutanı, Hava 

Kuvvetleri Komutanı, Deniz Kuvvetleri Komutanı ve Jandarma Genel Komutanından oluşan 5 

kişilik MGK kurulmuştur.54 MGK Başkanı Kenan Evren, darbenin gerekçelerini açıklayan bir 

konuşma yaptıktan sonra MGK’nın 1 numaralı bildirisi açıklanmıştır. Bildiriye göre MGK, her 

türlü siyasi faaliyeti yasaklamış, yasama ve yürütme yetkileri yeni Bakanlar Kurulu oluşturulana 

kadar MGK tarafından kullanılmıştır. 2 numaralı bildiriyle ülke genelinde saptanan 13 

sıkıyönetim bölgesine 13 general sıkıyönetim komutanı olarak atanmış,55 MGK Başkanı Kenan 

Evren, 21 Eylül 1980’de eski Deniz Kuvvetleri Komutanı Bülent Ulusu’yu Başbakan olarak 

görevlendirmiş, aynı gün Bakanlar Kurulu olağanüstü bir hızla belirlenmiştir.56 

12 Eylül 1980 sonrasında Bakanlar Kurulu Kararıyla yapılan ilk yasaklama 4 Mayıs 1981 

tarihinde gerçekleşmiştir. Toronto’da bulunan “Uluslararası İslam Birliği Öğrenci Teşkilatı” 

tarafından yayınlanan El Ahbar (Haberler) adlı Arapça derginin 15 Eylül 1980 tarihli 33. 

sayısındaki “Türkiye Haberleri” başlıklı bölümde, “Türkiye’deki yeni yönetimin çalışmaları 

hakkında asılsız haberler verilmiş, menfi propaganda, bölücülük ve din sömürücülüğü yapılmış, 

 
49 “Antikomünizm Demokrasi ve Halk Düşmanlığıdır”, Sol Birlik, 1 Ağustos 1985, s. 4.  
50 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
51 Bkz Ek: 4 a, 4 b. 
52 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
53 Yusuf Ziya Keskin- Gülsemin Akın, “12 Eylül Ara Rejimi Döneminde Türkiye’de Siyasi Gelişmeler (1980-1983)”, 

Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,  S.26, Sonbahar 2020, s. 704.   
54 Milli Güvenlik Konseyi Tutanak Dergisi, C.1, I. Birleşim, 19.9.1980, s. 5. 
55 “Silahlı Kuvvetler Yönetime El Koydu”, Milliyet, 12 Eylül 1980, s. 1. 
56 Bedirhan Toprak, “12 Eylül Darbesi”, Cumhuriyet Ansiklopedisi, Yapı Kredi Yayınları, C.3  İstanbul 2005, s. 517. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
344 

344 
14 / 2 

Atatürk İlkeleri ve laik Türkiye Cumhuriyeti aleyhinde yazılar kaleme alınmıştır.” Diyanet İşleri 

Başkanlığı aracılığıyla tercüme edilen derginin yasaklamaya neden olan bölümleri şu şekildedir;  

“Kaddafi Orta Doğu’da bağımsız bir Kürt devleti kurulmasını ve bu devletin Türkiye, İran ve Arap ülkeleri 

ile işbirliği halinde olmasını desteklediğini açıkladı.”, “Türkiye’deki Askeri İktidar MSP zamanında açılmış 

olan İmam Hatip Okullarını kapattırdı, toplam 3000 okuldan halen 60 tanesi açık durumda.”, “Askeri İktidar 

önceki hükümetler zamanında Ayasofya Camiinde namaz kılınmak için açılmış olan odalardan birisini 

kapattı.”, “Askeri iktidar İstanbul Üniversitesi, Eczacılık Fakültesindeki Müslüman Öğretim Üyeleri ve 

öğrencilerine karşı çok tehlikeli bir uygulama başlatmıştır.”, “Uluslararası Af Örgütünün açıkladığına göre 

Türkiye’de son askeri ihtilalden beri tutuklu bulundukları yerde 8 kişinin ve işkence sonucu 4 kişinin öldüğü 

belirtildi.”, “Avukatlar, Askeri Mahkemelerde bazı işkencelerin yapıldığını protesto ediyorlar, Başbakan 

Bülend Ulusu’da ülkesindeki siyasi tutuklulara karşı işkence yapıldığını itiraf etmiştir.”, “Türk İnkılâbından 

beri Türkiye’deki siyasi baskı kurbanlarını sayısı 132 kişiyi bulmuştur. Tutuklananların sayısı ise çok 

fazladır.”, “Avrupa İslam Cemiyeti halen tutuklu bulunan MSP Başkanı Necmettin Erbakan ve arkadaşlarını 

savunmak üzere tanınmış avukatlardan birinin savunması için gönderilmesine izin verilmesini, Müslümanların 

serbest bırakılmalarını veya açık olarak sivil mahkemelerde yargılanmalarını Türk Hükümetinden istemiştir.”, 

“Yeni Hükümetin yaygın işlerinden biridir Trabzon’daki Karadeniz Üniversitesinde bulunan öğretim üyeleri 

ve öğrencilere karşı aldığı karardır ki, başını açmayan ve sakalını kesmeyen öğretim üyeleri ve öğrenciler 

fakülteye giremezler.”, “Askerler tam teçhizatlı bir şekilde Türkiye’nin şehir ve kasabalarına girerek, büyük 

bir tezahürat ve selamlamalar içinde her köye Atatürk’ün heykelini hediye etmektedirler. Sanıyorlar ki bu 

uygulamalarla açlıktan ve pahalılıktan kıvrananların hayat seviyelerini yükselteceklerdir”. 57 

Konuyla ilgili ikinci yasaklama 7 Ağustos 1981 tarihinde yapılmıştır. Umut adlı dergi, Türkiye 

Gerçeği ve Yeni Hedef adlı gazeteler MGK’nın icraatını eleştirdikleri gerekçesiyle 

yasaklanmıştır. Frankfurt’ta faaliyette bulunan “Avrupa Türkiye Halk Birlikleri Federasyonu” 

yayın organı olan Umut dergisi halk üzerine baskı ve işkence yapıldığını, basına sınırlamalar 

konulduğunu, Türkiye’deki uygulamaların antidemokratik olduğunu, MGK’nın bulanık bir 

siyaset yürüttüğünü iddia etmiştir. Hollanda’da “Yurtdışı Vatanseverler Birliği” tarafından 

basılan, Türkiye Gerçeği adlı gazete ise 12 Eylül 1980 askeri müdahalesinin zamanla amacından 

saptırıldığını, siyasete yabancı olan ordunun içten ve dıştan yapılan yönlendirme teşebbüslerinin 

kısmen de olsa etkisinde kaldığını ileri sürmüştür. Ayrıca gazeteye göre Türkiye Komünist Partisi 

taraftarı suçlular serbest gezerken, milliyetçi fikir mahkûm edilmiştir.58 Söz konusu yayınların 

Türkiye’deki yeni yönetimin çalışmalarını eleştirdiği tespit edildiğinden MGK’nın 52 numaralı 

bildirisine uygun olarak Türkiye’ye sokulması ve dağıtılmasının sakıncalı olduğuna karar 

verilmiştir. Böylelikle yasak kararlarına MGK’nın 52 numaralı bildirisi59 de dahil olmuş ve bu 

bildiriye uygun olmayan yayınlar 15 Temmuz 1950 tarihli 5680 sayılı Basın Kanunu’nun 31. 

maddesine dayanılarak Bakanlar Kurulu Kararı ile yasaklanmıştır.  

 
57 BCA, 30.18.1.2/423.287.10. 
58 BCA, 30.18.1.2/431.343.7. 
59 Millî Güvenlik Kurulu’nun 52 Numaralı Bildirisi: “Eski parlamenterlerin, siyasi parti yöneticilerinin ve 

mensuplarının dünkü, bugünkü ve gelecekteki durumları konu yaparak beyanlarda bulundukları, yorumlar ve 

yayınlar yaptıkları görülmekte, umumi yerlerde siyasi gösteri izlenimi veren özel toplantılar düzenleyerek bunu siyasi 

amaçlarla kamuoyuna yansıttıkları izlenmektedir. Bu nedenlerle 12 Eylül Harekatı’nın amaçlarına bir an önce 

ulaşmasını sağlamak maksadıyla her kademede, her türlü siyasi parti faaliyetleri ile birlikte aşağıda açıklanan 

hususlar yasaklanmıştır. Faaliyetleri yasaklanmış bulunan siyasi partiler ve parti mensupları arasındaki siyasi 

çekişmelerin sürdürülmesi, 11 Eylül 1980 tarihinde parlamento üyesi bulunan siyasi parti mensupları ile her 

kademede siyasi parti yöneticisi ve mensuplarının Türkiye’nin geçmiş ve gelecek hukuki veya siyasi yapısıyla ilgili 

olarak kendi anlayışları doğrultusunda sözlü ve yazılı beyanda bulunmaları veya makale yazmaları ve bu amaçlarla 

toplantı yapmaları, Sıkıyönetim uygulamalarına ilişkin olarak Sıkıyönetim Komutanlarının koyduğu yasakların ve 

aldığı kararların herhangi bir şekilde tartışılması Kamu davası açılıncaya kadar haklarında soruşturma ve kovuşturma 

yapılan siyasi parti, işçi teşekkülleri, meslek kuruluşları, dernek ve siyasi kişilerle ilgili olarak kamuoyunu yanıltıcı 

ve ilgilileri etkileyici yazı yazmak, sözlü ve yazılı beyanda bulunmak, yorumlar yapmak, açılan kamu davalarında 

verilecek olan mahkûmiyet veya beraat kararları kesinleşinceye kadar ilgilileri suçlayıcı veya savunucu herhangi bir 

yorum ya da yayında bulunmak... Bu kararla konulan yasaklara uymayanlar hakkında, fiilleri başka bir suçu oluştursa 

dahi, ayrıca 1402 sayılı Sıkıyönetim Kanununun 16’ncı maddesi uyarınca yasal işlem yapılacaktır” Resmî Gazete , 5 

Haziran 1981, S.17361. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 345 

14 / 2 
 

1982 yılı yönetim karşıtı yayınlar yoğun olarak takibe alınmış ve 42 yayın yasaklanmıştır. İlk 

olarak, Federal Almanya’da faaliyette bulunan “Millî Devlet ve Demokrasi Yolunda Birlik 

Cephesi” adlı kuruluş tarafından çıkarıldığı anlaşılan Kenan Evren’e Açık Mektup,60 

Vatanseverler Niçin Yürüdü adlı broşürlerle, Yazık Olur Vatana ve Bizden Söylemesi isimli şiirler 

Devlet Başkanı Kenan Evren hakkında asılsız ve mesnetsiz iddialara yer verdiği gerekçesiyle 1 

Ocak 1982 tarihinde yasaklanmıştır. Vatanseverler Niçin Yürüdü adlı broşürdeki şu satırlar 

dikkate değerdir.  

“17 Ekim 1981 Cumartesi günü Bonn Şehri, on binlerce vatansever, milliyetçi Türk insanının haklı ve gür 

sesine şahit oldu... Saatlerce süren sağanak yağmura rağmen, 17 Ekim günü on binleri Bonn’a sürükleyen 

kuvvet; yıllardır soysuzlaştırmak, yozlaştırmak ve kendi özünden koparılmak istenen bir milletin kendi kaderine 

sahip çıkma arzusuydu. Asrımızda bütün insanlığı ülkemizin dünya üzerindeki yeri ve önemi dolayısıyla 

özellikle Türk milletini; bağımsızlığı, devlet varlığı vatanı ve diğer bütün mukaddesleriyle birlikte tehdit eden 

komünizm tehlikesi karşısında direnmek gibi millî bir vazifeyi yerine getirmek maksadıyla on binler Bonn’da 

toplandı... Yıllardır bu milleti Müslümanlığından Türklüğünden koparmanın acı sonuçlarını içimiz kan 

ağlayarak yaşamadık mı? Sanki millet ve vatanımızı tehdit eden tehlikeler karşısında şimdiye kadar gafil 

kalındığı yetmemiş, üst üste işlenen hatalar yüzünden devletimiz yok olma noktasına gelmemiş gibi halâ bir yılı 

aşkındır milletin gözüne kül serpmekten öteye gitmeyen Evren yönetimini uyarmak için on binlerce vatansever 

yürüdü... 

Laikliği dinsizlik gibi anlayıp, laikliğin ithal edildiği Avrupa ülkeleri kadar bile dine önem vermeyen 

icraatların sahiplerine on binler Bonn’da sordu. Dinsiz millet olur mu? Ortaöğretime konan Kur’an dersleri 

kaldırılıyor, din dersleri mecbur edilecek denip arkasından uygulamaya bir yıl sonra başlanacağı 

söyleniyor...” 61  

Broşürden de anlaşıldığı üzere 12 Eylül yönetimi ne sol ne de sağ görüştekileri memnun 

etmemiştir. 

Belçika’da “Hristiyan Sendikalar Konfederasyonu” tarafından Türk işçileri için aylık olarak 

yayınlanan Emek adlı gazetenin Eylül 1981 tarihli nüshası 15 Ocak 1982 tarihinde yasaklanmıştır. 

Adı geçen gazetede “Türkiye’de Darbe Sonrası” başlığı altında Türkiye’nin politik ve ekonomik 

durumu eleştirilmekte, sendikal hakların ve basın özgürlüğünün yok edildiği ileri sürülerek MGK 

“cunta” olarak nitelendirilmekte, yasama, yürütme ve yargı erklerinin cuntanın elinde toplandığı 

ifade edilmektedir. Ayrıca 12 Eylül 1980’de Türk ordusunun yönetime el koyarak, 5 Generalden 

oluşan MGK’nın parlamento ve hükümetin tüm yetkilerini üstlendiği, siyasi partilerin görevlerine 

son verdiği, basın ve kitle iletişim araçlarını kontrol altına aldığı; sendika yöneticileri, militanlar 

ve işçilerin tutuklandığı belirtilerek ordu eleştirilmiştir. MGK’nın politik ve ekonomik alanda 

hiçbir başarıya ulaşamadığı, Kürtlerin ağır baskılara maruz kaldığı, 200.000’den fazla insanın 

Askeri hapishanelerde işkence gördüğü, resmî açıklamalara göre 20 kişinin işkencede öldüğü 

iddia edilmiştir.62 

Türkiye’de basın ve yayın aracığıyla yapılan kara propagandayı engelleyen en etkili 

yöntemlerden biri Bakanlar Kurulu yasaklamalarıdır. Bunun dışında sıkıyönetim komutanlıkları, 

valilik ya da emniyet birimleri vasıtasıyla birçok lokal karar da uygulanmıştır. Ancak yasağın 

bütün ülkeyi kapsaması Bakanlar Kurulu Kararı ile gerçekleşmiş olmasına bağlıdır. Bu kapsamda 

aşağıda vereceğimiz örnek dikkate değerdir. Zira adı geçen yayınların yasaklanması için talep 

doğrudan 2. Ordu ve Konya Sıkıyönetim Komutanlığı’ndan İçişleri Bakanlığına yapılmıştır. 

Kendi ideolojileri doğrultusunda kamuoyu oluşturmak amacıyla asılsız ve yersiz iddialar ileri 

sürdüğü ve yönetim aleyhinde yazılara yer verdiği belirlenen sağ ve sol akımlı söz konusu 

yayınların Türkiye’ye girişi 31 Mart 1982 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. Yasaklanan bu 

yayınlardan bazıları şunlardır: Türkiye’de Terör, Bölücülük ve Demokrasi, Alparslan Türkeş’in 

Kızıl Savcılara Cevabı, MHP Genel Başkanı Alparslan Türkeş’in Millî Güvenlik Kurulu’na 

 
60 Bkz Ek: 5 a, 5 b. 
61 BCA, 30.18.1.2/444.424.9. 
62 BCA, 30.18.1.2/443.419.8. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
346 

346 
14 / 2 

Mektupları, Türkeş Konuşuyor, Türkiye’deki Gelişmeler ve Dış Faktörler, 12 Eylül’den Sonra 

Suçlanan MHP Affedilen CHP, Vatansever İşçi ve Öğrenci Kardeşlerimiz, Fikir ve Kültür Dergisi 

Ocak, Türk Federasyon’dan Haberler, Gönül Seferberliğine Çağrı, Vatana Hasret, Roja Nu, 

Denge Şoriş’li Kürdistan, 1 Mayıs’a Doğru, Devrimin Sesi, Emeğin Sesi, Faşist Cuntaya Karşı 

Yürüyüşe Katılalım, Libya’da Partizan Taraftarlarının Çıkardığı Broşür, Seminere Katılalım, 

Atif (Almanya Türkiyeli İşçiler Federasyonu), İlticacılar Üzerindeki Baskılara Son, Cuntaya 

Hayır.63  

12 Eylül 1980 Askeri Darbesi sonrasında Türkiye’de kalan pek çok sanatçı, şair, yazar sansüre 

maruz kalmıştır. Lakin bunlar Bakanlar Kurulu Kararlarına yansımamıştır. Daha önce de 

belirttiğimiz gibi bu dönemdeki yasaklar çoğunlukla sıkıyönetim komutanlıkları aracılığıyla 

gerçekleşmiştir. Yapılan sansürün basında yer alması ise zaten yasaktır. Bu nedenle tam bir listeye 

ulaşmak imkansızdır. Ancak o yıllarda yurt dışında yaşayan isimlere uygulanan sansür Bakanlar 

Kurulu Kararlarına yansımıştır. Bu kapsamda Arif Ozan olarak tanınan Arif Şirin sık sık 

sansürlenen bir isim olarak karşımıza çıkmıştır. Şaire ait Kim, Düşünün, Kara Gün ve 1 Numaralı 

Mahkeme Heyeti adlı şiir ve bildiriler 21 Haziran 1982 tarihinde yasaklanmıştır. Kararın gerekçesi 

olarak söz konusu yayınların devletin yargı organlarına alenen hakaret eden tehdit mahiyetindeki 

sözlere ve iddialara yer vermesi gösterilmiştir. 

“Mahkeme değilse şartlanmış yönde, neden yapılmıyor millet önünde..? 

Bu alçak yargının Türk tarihinde, kirini düşünün...Haktan şaşmayın..! 

... 

Mahkeme politik... Hukuksa süsü, bugün belki hoştur davulun sesi, 

Demedi demeyin; benden demesi, yarını düşünün...Haktan şaşmayın...”64 

Ayrıca yine aynı kararla Ozan Arif’e ait C-5 adlı şiir de devletin güvenlik kuvvetleri ile yargı 

organlarını aşağılayıcı ve küçük düşürücü içeriği nedeniyle yasaklanırken Federal Almanya’da 

basılan ve T.C. Merkez Bankası Genel Müdürlüğüne gönderilen adı belirtilmemiş bir gazete de 

yasaklanmıştır. Yasaklamanın gerekçesi ise gazetenin MGK’nın 52 Numaralı Bildirisine aykırı 

olarak eski parlamenterlerin, siyasi parti yöneticilerinin ve mensuplarının dünkü, bugünkü ve 

gelecekteki durumlarını konu alan yazılara yer vererek, faaliyetlerine son verilmiş siyasi partiler 

ve mensupları arasındaki siyasi çekişmeleri sürdürür mahiyette görüşler ileri sürmesidir. 21 

Haziran 1982 tarihli karar ile yasaklanan son yayın ise Şam’da basılan En-Nezir (Adak) adlı 

dergidir. Dergi, yöneticileri eleştiren ve halkı yönetime karşı kışkırtan içeriği nedeniyle sakıncalı 

görülmüştür.65 

22 Haziran 1982 tarihinde alınan karar ise sinemaya uyarlanması sonrasında Türkiye’nin 

uluslararası imajını uzunca bir süre karalamış olan Nacht Express (Gece Yarısı Ekspresi) adlı 

kitap ile ilgilidir. Türkiye’de esrar kaçakçılığı yaparken yakalanan Amerikalı Billy Hayes’in 

tutuklu olduğu hapishaneden kaçışını konu alan söz konusu kitap Türk toplumunu, yargı 

organlarını ve polisi rencide edici ve gerçeklere aykırı bir tarzda kaleme alındığı, Türkiye 

aleyhtarı fikirlere ve sözlere yer verdiği gerekçesiyle yasaklanmıştır.66  

Atatürk’e karşı olduğu bilinen Dr. Rıza Nur’un hatıratını yayınlayan ve “Kuveyt İçtimai Islah 

Cemiyeti” tarafından Arapça olarak çıkartılan El-Müctema adlı dergi Atatürk hakkında asılsız 

iddialarda bulduğu için 8 Kasım 1982 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. Aynı kararla 

sansürlenen bir başka yayın ise Ulusal Bağımsızlıktan Yana Demokratik Bir Anayasa adlı 

bildiridir. Söz konusu bildiri, hazırlanan Anayasa Taslağını, “Türkiye halkı için çağdaş, dünya 

 
63 BCA, 30.18.1.2/448.453.10. 
64 Arif Şirin, “Düşünün”, https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p (E.T.  08.07. 2021). 
65 BCA, 30.18.1.2/455.495.4. 
66 BCA, 30.18.1.2/455.498.9. 

http://www.historystudies.net/
https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 347 

14 / 2 
 

açısından gerçek bir utanç belgesi” olarak yorumlamış, “cuntanın zorbalığından korkarak böyle 

bir anayasanın yasallaşmasına göz yummak, halkımıza ve dünya demokrasi güçlerine ihanettir...” 

ifadelerine yer vermiştir. 8 Kasım 1982 tarihinde yasaklanan diğer yayınlar ise Var Vag-Yolumuz-

Demokratik Sol İşçi Gazetesi ve İGM Metall Tr Haberler-Türk Emekçileri İçin Metall’den Seçme 

Yazılar adlı gazeteler ile Bir Taslağın Destanı ve “… ve 8 Haziran’da Geçti” adlı şiirlerdir. 

İsveç’ten yollanılan ve Türkçe olarak yayınlanan Var Vag-Yolumuz-Demokratik Sol İşçi Gazetesi 

Türkiye’nin yönetimini, dikta rejimi olarak nitelendirdiği için; İGM Metall Tr Haberler-Türk 

Emekçileri İçin Metall’den Seçme Yazılar isimli gazete ise 12 Eylül 1980 tarihinden sonra 

tutuklanan siyasi suçluların cezaevlerinde ağır işkencelere maruz kaldıkları, avukatları ve 

aileleriyle görüştürülmedikleri ve savunmalarını yapamadıklarını iddia ettiği için yasaklanmıştır. 

Ozan Arif tarafından Frankfurt’ta yazılan Bir Taslağın Destanı ve “… ve 8 Haziran’da Geçti” 

adlı şiirler ise ülke yönetimine ve Türk Ordusu’na ağır ithamlarda bulunduğu, anayasa taslağını 

hakarete varan sözlerle tenkit ettiği için yasaklanmıştır.67 Bir Taslağın Destanı adlı şiirin ilgi 

çeken dizeler şu şekildedir.  

“Taslağı yazanlar gökten mi inmiş 

Yavrular bu işi nerden öğrenmiş! Bu devlet ne millî ne de değilmiş. 

... 

Her devrin itleri siz halâ susun, yaltakçısı olun beş on deyyusun. 

Taslağın içinde gazete, basın. Kökünden kesilmiş dile benziyor...”68 

12 Eylül askeri müdahalesi sırasında yaşandığı iddia edilen ve uluslararası arenada Türkiye’yi 

zor durumda bırakabilecek içerikteki yayınlar sıklıkla sansürlenmiştir. Şerafettin Kaya tarafından 

yazılan Diyarbakır’da İşkence adlı kitap bu kategoride değerlendirilebilir. Atatürk, MGK ve 

güvenlik kuvvetlerine hakaret ettiği gerekçesiyle 14 Aralık 1982 tarihinde yasaklanan kitapta 

ayrıca Şerafettin Kaya’nın Diyarbakır Hapishanesinde tutuklu olarak kaldığı sürede kendisine 

yapıldığını ileri sürdüğü işkenceler aktarılmıştır.69 12 Eylül 1980 askeri müdahalesinden sonra 

yurtdışına kaçan aşırı sol örgüt mensuplarının Federal Almanya’da çıkarttıkları Yabanel adlı 

dergi, Türkiye’deki yönetimi “Faşist Diktatörlük” olarak nitelendirmesi, işkencenin adeta bir 

kural haline getirildiği ileri sürülerek polis, jandarma ve MİT yetkilileri ile birlikte bütün 

yöneticileri suçlaması nedeniyle 19 Ocak 1983 tarihinde yasaklanmıştır. Aynı kararla, Türkiye 

aleyhindeki içeriği sebebiyle “Devrimci-Yol” örgütü tarafından Almanya’da çıkarılan Devrimci 

İşçi adlı gazetenin Türkiye’ye girişi menedilmiştir.70 9 Mayıs 1983 tarihinde alınan kararla La 

Missione Dei Frati Minori İn Turchia E Gracia (Türkiye ve Yunanistan’daki Fransisken 

Misyonları) adlı İtalyanca kitap tarihi gerçekleri çarpıtan ve konu ile ilgili güncel uygulamalara 

ters düşen görüşlere yer verdiği için yasaklanmıştır. Aynı kararla, Federal Almanya’da basılan 

Tevhid adlı Türkçe, Arapça, Urduca ve Almanca dillerindeki bülten Atatürkçülüğe aykırı konuları 

kapsadığından yasaklanırken, Askeri Faşist Diktatörlüğe Karşı Yürüyüş ve Mitinge Çağrı, Faşist 

Cuntaya Karşı Halkımızın Demokratik Halk Devrimi Mücadelesiyle Dayanışma Gecelerine 

Katılalım, Nubar Yalım Yoldaş Faşist Cuntanın Diplomat Maskeli Eli Kanlı Katilleri Tarafından 

Hunharca Katledildi, adlı Türkçe yayınlar da Türkiye Cumhuriyeti Aleyhindeki miting ve 

toplantılara çağrı niteliğindeki bildiriler olup, bölücü, yıkıcı ve 12 Eylül askeri müdahalesini 

kötüleyen içerikleri nedeniyle yasaklanmıştır.71 

Federal Almanya’da basılan Kitle adlı dergi Türkiye yönetimini diktatörlük olarak 

nitelendirdiği için, Kanada’da yayınlanan Merhaba adlı dergi ise TRT ve Millî Eğitim Bakanlığı 

 
67 BCA, 30.18.1.2/464.563.1. 
68 Arif Şirin, “Bir Taslağın Destanı”, https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p (E.T.  08.07. 2021). 
69 BCA, 30.18.1.2/467.585.6. 
70 BCA, 30.18.1.2/469.7.7. 
71 BCA, 30.18.1.2/480.67.3. 

https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p


12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
348 

348 
14 / 2 

icraatının tamamen “Allahsız ve gayri millî” olduğunu, Türk halkının Kemalizm adı altında 

uyutulduğunu, halkın %92’sinin anayasayı kabul ederek insani haklarının feshedilebileceğini 

kabul ettiğini içeren yorumları nedeniyle 31 Ağustos 1983 tarihinde alınan kararla 

yasaklanmıştır.72 Dergide “İş başındaki faşist generaller Cuntası süngü zoruyla geçirtmiş olduğu kölelik belgesini 

anayasa diye tanıtarak zulmüne ve zorbalığına hukuki kılıf geçirtme çabasını, şimdi de bu belge doğrultusunda 

hazırlanacak seçim ve siyasi partiler kanunuyla sürdürmektedir...”73 denilmiştir. 

Konuyla ilgili olarak 1983 yılındaki son kararla Kıbrıs’ın Rum Kesiminde yayınlanan Kıbrıs 

Bülteni adlı yayın Türkiye’nin 1974’te yapmış olduğu Kıbrıs Barış Harekatı’nı istila ve işgal 

olarak nitelendirerek Rumların görüşlerini tek taraflı olarak savunduğu için 10 Kasım 1983 

tarihinde yasaklanmıştır.74 Almanya’da Türkçe olarak basılan Diyarbakır Zindanlarında Katliam 

adlı bildiri, 6 Kasım 1983 seçimlerinin halka baskı yapılarak gerçekleştirildiğinden demokrasiye 

atılmış bir adım olmadığı, cezaevlerinde bulunan siyasi mahkûmlara işkence edildiği ve bu 

nedenle Diyarbakır’da bir çok mahkûmun öldüğü belirtilerek gerçekdışı beyanlarda bulunduğu 

gerekçesiyle 8 Ağustos 1984 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır.75 Federal Almanya’da 

Türkçe olarak yayınlanan  Gerçek adlı derginin Hava Kuvvetleri eski komutanı ve 

Cumhurbaşkanlığı Danışma Konseyi üyesi Tahsin Şahinkaya hakkında küçük düşürücü, yersiz 

iddialara yer verilmesi; Türkiye’deki yetkililer aleyhinde yurt dışındaki komünist örgütler 

tarafından sürdürülen yıkıcı, bölücü propagandanın devamı olarak görülmesi ve millî birlik ve 

beraberlik ruhunu zedeleyici ideolojik nitelikteki propagandayı içermesi nedeniyle 2 Mayıs 1984 

tarihinde yasaklanmıştır. Federal Almanya’da Türkçe olarak yayınlanan Bedelli Askerliğin İçyüzü 

adlı kitap da yurtdışında çalışan Türk işçilere uygulanan bedelli askerliği tenkit ettiği, alınan 

paranın fazla olduğunu ve bedelin indirilmesi için protestolar yapılması gerektiğini telkin ederek 

vatandaşları millî bir görev olan askerlikten soğutmaya çalıştığı için yasaklanmıştır.76 

Yunanistan’da Yunanca olarak basılan ve “Cumhurbaşkanı Kenan Evren Ankara/Türkiye” 

adresine gönderilen kartpostal, yıkıcı ve bölücü mihraklar paralelinde yazılar içermesi nedeniyle 

10 Ekim 1984 tarihinde,77 Bülent Ecevit tarafından yazılıp KKTC’de basılan Bağımsızlık ve 

Özgürlük adlı kitap ise “12 Eylül askeri müdahalesinin dayandığı prensipler ve uygulamaları 

tenkit eder mahiyette ifadelere yer verdiği ve 2969 sayılı kanuna muhalefet ettiği” gerekçesiyle 

23 Ekim 1984 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır.78  

Almanya’da İngilizce ve Almanca olarak basılan Novum Gebrauc-Hsgraphik (11/1984) adlı 

dergi Türkiye’yi küçük düşürücü resimlere yer verdiği için 11 Şubat 1985 tarihinde,79 

Almanya’da Josef Bauer tarafından yazılan Die Türken’in Österreich adlı kitap Türk milleti 

hakkında “vahşi Türk cani Türk” gibi “gerçek dışı insafsız ve küçük düşürücü” ibarelere yer 

vermesi nedeniyle 11 Nisan 1985 tarihinde yasaklanmıştır. Aynı kararla, Almanya’da Türkçe 

olarak basılan Yazın adlı dergi yıkıcı, bölücü fikirlere yer vermesi, Türk vatandaşlığından 

çıkarılan Yılmaz Güney’den övgü ile bahsetmesi, devlet ve hükümet büyüklerini ve icraatlarını 

tenkit etmesi ve Türk Hükümetini terörist olarak nitelemesi nedeniyle yasaklanmıştır.80 

Yugoslavya’da Türkçe olarak basılan Çevren (Aralık 1984 No:44) adlı dergi, Türk halkına 

bölücü ve kışkırtıcı mesajlar verdiği için, 2 Temmuz 1985 tarihinde,81 İslamcı Gençliği El Kitabı 

 
72 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
73 “Faşist Generallerden Demokrasi Beklenemez”, Kitle, 9 Ocak 1983, s. 1. 
74 BCA, 30.18.1.2/495.147.4. 
75 BCA, 30.18.1.2/514.249.1. 
76 BCA, 30.18.1.2/507.214.2. 
77 BCA, 30.18.1.2/518.274.4. 
78 BCA, 30.10.1.2/519.278.6. 
79 BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 
80 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
81 BCA, 30.18.1.2/534.375.3. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 349 

14 / 2 
 

adlı yayın ise Türkiye’nin yönetim biçimini ve gençlerin yetiştirilmesini beğenmediği ve gençleri 

yönetime karşı ayaklanmaya teşvik ettiği için 4 Aralık 1985 tarihinde yasaklanmıştır.82 

1986 yılına gelindiğinde konu ile ilgili herhangi bir karar alınmadığını 1987 yılında ise 5 

yayının sakıncalı olarak belirlendiğini görmekteyiz. İlk olarak 5 Şubat 1987 tarihinde Darbeye 

Adım Adım ve Berxwedan adlı yayınlar yasaklanmıştır. İsveç’te yayınlanan Darbeye Adım Adım 

adlı kitap “Türk güvenlik kuvvetlerini kontrgerilla, devlete karşı işlenmiş fiilleri ilerici 

demokratik hareketler ve bu suçların faillerini de masum insanlar olarak nitelemektedir. Kısaca 

devletin kendisini koruması için aldığı bütün tedbirlere karşı çıkmakta, buna karşılık devlete karşı 

işlenen bütün fiiller teşvik edilmekte ve dolayısıyla halk kışkırtılmaktadır.” Berxwedan adlı 

gazete ise “devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, millî egemenliğe ve 

Cumhuriyet’in varlığına aykırı” yayın yapmakta, yalan beyanlarla Türkiye’yi küçük düşürücü 

fikirler ileri sürmektedir.83  

12 Eylül askeri müdahalesi sonrası demokratik hak ve hürriyetlerin kısıtlandığı, askeri 

yönetimin her şeye müdahale ettiği ve işkence iddialarına yer verdiği gerekçesiyle Modell Türkei 

Ein Land Wird Kaputtsaniert, İslam Weltbedrohung Durch Fanatismus, Die Türkei adlı kitaplar 

ile Tebliğ ve Toplum adlı dergiler, Mustafa Kemal Atatürk aleyhindeki görüşleri ve “devletin 

ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, millî güvenliğe aykırı” içeriği nedeniyle 5 Mart 1987 

tarihinde yasaklanmıştır.84  

3. İran İslam Devrimi ve Şiîlik Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

İran İslam Devrimi 1980 Askeri Darbesi’ne zemin hazırlayan olaylar içerisinde en az 

komünizm tehlikesi kadar etkili olmuştur. İran’da Batı yanlısı Şah yönetimi 1 Şubat 1979 

tarihinde yıkılmış, 4 Kasım 1979 tarihinde ise Amerika’nın Tahran Büyükelçiliği işgal edilmiştir. 

Bu durum Batı için Türkiye’yi daha da önemli ileri bir karakol haline getirmiştir.85 

İran’da 1979 yılında yaşanan yönetim değişikliği ve ideolojisi Türkiye’nin hassasiyetleri 

arasına girmiş, konu ile ilgili olarak 55 yayın yasaklanmıştır. İlk olarak 15 Ocak 1982 tarihinde 

alınan karar ile Dede Korkut adlı derginin 7. sayısı ile İnkılâp Yolunda adlı derginin 7, 8 ve 9. 

sayıları yasaklanmıştır. Söz konusu yayınlarda İran İslam Devrimi ve Humeyni övülerek bütün 

Müslümanlar cihada çağrılmıştır. İran İslam Cumhuriyeti Kurucusu ve Lideri İmam Humeyni’nin 

Hacc Mesajı adlı broşür ise bütün Müslümanların bir araya toplanmasını ve İran’daki rejimin tüm 

İslam ülkelerinde uygulanması gerektiğini vurguladığı için 1 Şubat 1982 tarihinde 

yasaklanmıştır.86 “İran İslâm Cumhuriyeti İrşad-ı İslâmi Bakanlığı” tarafından Türkçe konuşan 

Müslümanlara hitap edebilmek ve irtibat sağlamak amacıyla Türkçe olarak basılan İslam Çağrısı 

adlı derginin ülkeye girişi 31 Mart 1982 tarihinde menedilmiştir. Dergide İran İslam Devrimi’nin 

diğer İslam topraklarında da örnek alınması gerektiği ifade edilerek İslam Devrimi sağlanırsa 

kapitalizm, nasyonalizm, Siyonizm, faşizm, laiklik ve demokrasi gibi bütün “küfür düzenlerinin” 

ortadan kalkacağı ileri sürülmüştür.87 Konuyla ilgili bir başka karar ise 21 Haziran 1982 tarihinde 

alınmıştır. İran Ulaştırma, Telefon, Telgraf Bakanı Murtaza Fesva imzalı Müslüman Kardeşlerim 

adlı bildiride, İran’daki devrimin dünyada İslam Devrimi olarak örnek teşkil etiği ve büyük 

başarılara ulaştığı anlatılmıştır. Ayrıca bildiride emperyalist güçler tarafından aldatılan bazı 

gruplarla mücadele etmek amacıyla bütün Müslümanlar komünizm ve emperyalizme karşı savaşa 

çağırılmıştır.88  

 
82 BCA, 30.18.1.2/544.421.9. 
83 BCA, 30.18.1.2/570.568.10. 
84 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
85 Türe, age, s. 59. 
86 BCA, 30.18.1.2/444.424.8. 
87 BCA, 30.18.1.2/447.450.7. 
88 BCA, 30.18.1.2/455.495.4. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
350 

350 
14 / 2 

İran’daki rejim değişikliğinin 3. yıl dönümü dolayısıyla yapılan çeşitli miting ve 

toplantılardaki konuşmaları ve konferansları ihtiva edip siyasi bir muhtevaya sahip olduğu, 

belirlenen 11 kitap ve dergi cinsinden yayının Türkiye’ye girişi 22 Haziran 1982 tarihinde 

menedilmiştir. Tahran’da basılıp Erzurum İran Konsolosluğu tarafından Atatürk Üniversitesi 

İslami İlimler Fakültesi öğretim üyelerine gönderilen İslam; İzzet Keramet Mükemmel İnsanlık 

Yoludur, Lider Humeyni ve 22 Behmen, Mesihin Doğumu Bayramında İran Devrimi Risalesi, 

Lider Humeyni ve 17 Şehrayir, Lider Humeyni, Lider Humeyni ve 12 Ferverdin, Lider Humeyni 

ve Beynelminel Hac Toplantısı, Lider Humeyninin Hayatından Bölümler, Şehit Cumhurbaşkanı 

Recainin Hayatından Bir Nebze, İnsan Değiştirmenin Eksenidir, İran’da İslam Devriminin 

Sonuçları adlı dergi ve kitapların İran’ın yeni rejiminin başarılarını anlatarak propaganda 

yaptıkları belirlenmiştir.89 Aynı gün alınan bir başka kararla İmam, Message of Revolution 

(Devrim Mesajı), Le Message de l’İslam (İslam Mesajı), Serveş Lil Alemi İslam (İslam Alemi 

İçin) adlı dergiler ve A Biography Of Martyr Ayatullah Beheshtı (Şehit Ayetullah Behesti’nin Bir 

Biyografisi), A Biography Of İmam Khomenini (İmam Humeyni’nin Biyografisi), İdeology, 

Culture and The Revolution (İdeoloji, Kültür ve Devrim), The Dawn of The İslamic Revolution 

(İslam Devriminin anlaşması), İmam Khomeini’s Message For (İmam Humeyni’nin Mesajı) adlı 

kitaplar yasaklanmıştır. Söz konusu yayınlarda Humeyni ve İslam Devrimi hakkında bilgi 

verilmiş, İran’daki yeni rejimle birlikte gerçekleşen sosyal, ekonomik, kültürel değişiklikler 

övülmüş, bu değişimler İslami kurallarla bütünleştirilmiş ve İslam Cumhuriyeti en iyi rejim olarak 

nitelenmiştir.90 1982 yılında hükümetin dışarıdan gelebilecek her türlü ideolojiye karşı ne kadar 

da tedirgin olduğu konuyla ilgili yapılan yasaklamaların yoğunluğundan anlaşılmaktadır. Bu 

hassasiyetin nedenlerinden biri Türkiye’nin sıkıyönetim koşulları altında idare ediliyor olması ve 

zaten kutuplaşmış durumda olan vatandaş arasında yeni görüşlerin yayılmasının engelleme 

çabasıdır. “İslam Devrimi” konulu her türlü yayını sakıncalı bulan hükümetin aynı yıl içerisinde 

din derslerini zorunlu hale getirmiş olması da dikkate değer bir başka husustur.  

Konuyla ilgili olarak alınan kararlarda diğer başlıklar altında değerlendirdiğimiz yayınlardan 

farklı olarak dikkat çeken bir husus vardır. O da “İran İslam Devrimi ve Şiîlik Propagandası” 

nedeniyle sakıncalı görülen yayınların doğrudan İran’daki resmi makamlar tarafından hazırlanmış 

olmasıdır. Örneğin İslami İrşad Bakanlığı tarafından yeni rejiminin propagandasını yapmak 

amacıyla yayınlanan ve dolayısıyla Türkiye’nin rejimi ve laiklik ilkesi ile bağdaşmadığına karar 

verilen İslam Yolunda Savaş, Hakikati Aramak, Baas Partisi Cinayetleri, İman-Hicret-Cihad, 

İslam Açısından Laiklik adlı kitaplar 20 Eylül 1982 tarihinde yasaklanmıştır.91 İran halkının 

çoğunluğunun mensup olduğu Caferi mezhebinin ve İran rejiminin, Türkiye’de propagandasını 

yapmak amacıyla hazırlandığı belirlenen Barış Muhakkak Sağlanacaktır-Savaş ve 

Düşündürdükleri-Baas Partisi ve Cinayetleri başlıklı broşür 8 Kasım 1982 tarihinde, Mesaj adlı 

aylık dergi ve Syed Husain M. Jafri tarafından yazılan The Origins and Early Development of 

Shi’a İslam (Şiîlik İslam’ının ilk gelişimi ve Orijinleri) adlı kitap 14 Aralık 1982 tarihinde 

yasaklanmıştır.92 

Türkiye’de yeni anayasanın yürürlüğe girmesi sonrasında konu ile ilgili olarak alınan Bakanlar 

Kurulu Kararlarında yarı yarıya bir düşüş gözlemlenmiş ve 1983 yılında sadece 17 yayın sakıncalı 

görülmüştür. Tahran’da basılan Soroush (The Message Of The İslamic Revolution) adlı dergi 

İslami temellere dayalı olarak İran’da gerçekleştirilen devrimin propagandasını yaptığı ve aşırı 

dinci görüşleri işlediği gerekçesiyle 19 Ocak 1983 tarihinde,93 War Against Revolution (İhtilale 

Karşı Savaş) adlı kitap ise Şiîliğin ve Humeyni rejiminin propagandasını yaptığı gerekçesiyle 22 

 
89 BCA, 30.18.1.2/455.498.10. 
90 BCA, 30.18.1.2/455.499.1. 
91 BCA, 30.18.1.2/461.538.8. 
92 BCA, 30.18.1.2/464.563.1. 
93 BCA, 30.18.1.2/469.7.7. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 351 

14 / 2 
 

Mart 1983 tarihinde yasaklanmıştır.94 İran İslam Devriminin, diğer İslam ülkelerine örnek olması 

gerektiğini savunan İslâm Devriminin Uyandırılması Konusunda Dersler ve Fi İran adlı kitaplar 

ile Hicret Edenlerin Sesi, El Mücahit ve Enneşretül Arabiye adlı Arapça dergiler 9 Mayıs 1983 

tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. Söz konusu yayınlarda, İran’daki bütün idamlar ve 

icraatlar Allah’ın emriymiş gibi değerlendirilmiş, Şiî mezhebi övülüp başka mezhepler anlamsız 

ve zayıf gösterilmiştir. Yasaklanan bir diğer yayın ise İslamic Republic Party Weekly Bulletin adlı 

İngilizce dergidir. “İran İslam Cumhuriyeti Partisi’nin” haftalık yayın organı olan dergi, Humeyni 

rejiminin propagandasını yapmış, İslami temellere dayalı olarak İran’da gerçekleştirilen devrimi 

övmüş, bölge üzerinde emperyalist güçlerin emelleri ve yaptıklarını kınayarak, savaştan dolayı 

Irak’ı ağır bir dille suçlamıştır. “İran İslam Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı Darel Tehvid” yayınları 

tarafından hazırlanan ve hadîs-i şerifleri Şiî düşünce çerçevesinde yorumlayarak Şiîlik 

propagandası yaptığı belirlenen Nefehatü Risaliye ve Eş-Şahsiyyetül İslâmiye adlı Arapça 

kitapçıklar, İran İslam Cumhuriyeti lehine Türkiye’de ve İslam aleminde kamuoyu oluşturmaya 

yönelik içerik barındıran İran, İslam’a Aykırı Hareketleri Affetmeyecektir ve Ayetullah 

Muntaziri’nin Mesajı adlı bildirilerin de Türkiye’ye sokulması 9 Mayıs 1983 tarihinde alınan 

kararla yasaklanmıştır.95 Aynı yıl The Ministry of İslamic Gutdance, İslamic Rebublic Of İran adlı 

İngilizce Takvim 31 Ağustos 1983 tarihinde,96 İslam devrim komitelerini anlatarak Humeyni’den 

İslam dünyasının lideri olarak bahseden Islamic Revolution Future Path Of The Nations 

(Ulusların Gelecekteki Yolu İslam Devrimi) adlı kitap, İran İslam Cumhuriyeti’nin “devrimi 

ihraç” politikası gereği bastırdığı ve propaganda amacıyla Türkiye’ye gönderdiği belirlenen 

Suverün Minel Harb, İbadüs Sevre, El Mer’etü’ Avdetü’d Devri Fi Zıll’il İslam adlı kitaplar ile 

Eş-Şehid Savt’üs Sevrat’il İslamiyye, (İslam Devrimi’nin Sesi Eş Şehid) adlı dergi de 10 Kasım 

1983 tarihinde yasaklanmıştır.97  

Konuyla ilgili olarak 1984 yılından itibaren sadece 4 karar alınmıştır. Bu durum Türkiye’nin 

bu alandaki tehdit algısının hafiflemiş olduğu yönünde yorum yapılmasına olanak sağlamaktadır. 

İran’da Arapça olarak yayınlanan Tarik üs Sevre (Devrimin Yolu) adlı dergi Şiî düşüncesinden 

hareket ederek Türk halkı arasında bölücülük yapan içeriği nedeniyle 2 Mayıs 1984 tarihinde,98 

Keyhan adlı dergi ise 11 Nisan 1985 tarihinde yasaklanmıştır. Söz konusu dergi Müslümanların, 

Şahlığın yıkılışına ve İran İslam Cumhuriyeti’nin kuruluşuna katkılarını aktarmış, Türklerin de 

bu hareketi örnek almalarının önemini belirtmiştir. İmam Humeyni’nin rehber ve liderliğini 

anlatan dergi ayrıca daha önceden Bakanlar Kurulunca Türkiye’ye sokulması ve dağıtılması 

sakıncalı görülen yayınların da reklamını yapmıştır.99 

Son olarak Bağdat Alimleri Kongresi adlı Arapça kitap ve Risaletü Tavdihi’l- Mesâil adlı 

Farsça kitap Şiîlik propagandası yaparak millî bütünlüğü bozucu içeriklerinden dolayı 5 Mart 

1987 tarihinde yasaklanmıştır.100  

4. Hristiyanlık Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Cumhuriyet tarihi süresince Hristiyanlık propagandası nedeniyle yasaklamanın en fazla 

olduğu dönem 1980-1987 yılları arasıdır. 1923-1932 arası konuyla ilgili yasaklama yapılmamış, 

ilk karar 1933 yılında alınmıştır. 1933-1939 aralığında 9, 1940-1949 aralığında 1, 1950-1959 

 
94 BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 
95 BCA, 30.18.1.2/480.67.3. 
96 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
97 BCA, 30.18.1.2/495.147.4. 
98 BCA, 30.18.1.2/507.214.2. 
99 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
100 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
352 

352 
14 / 2 

aralığında 10,101 1960-1973 aralığında 6102 yayın yasaklanmıştır. 1980 yılında 10103 yayın 

yasaklanırken araştırmamıza dahil ettiğimiz süreçte 36 yayın yasaklanmıştır.  

Türkiye’deki misyonerlik çalışmalarının tarihi kökenleri göz önüne alındığında misyonerliği 

Ermenilerden bağımsız olarak yorumlamak oldukça zordur. 1979-1985 yılları arasında 

Türkiye’de artan Ermeni terörü ile eş zamanlı olarak Hristiyanlık propagandası nedeniyle 

gerçekleşen yayın yasaklamalarının da artmış olması dikkate değer bir husustur. 

Hristiyanlık propagandası gerekçeli ilk karar 19 Ağustos 1981 tarihinde alınmış ve Avrupa’nın 

değişik ülkelerinden posta yoluyla Türkiye’ye gönderilen Değerli Arkadaş, Başlangıçta Allah, 

Yeryüzünde İlk Adam Öldürme, Kuvvetli Işık, Gerçek Yaşam adlı broşür ve kitapçıklar 

yasaklanmıştır.104 

İnsanın barış ve mutluluk içinde yaşayabilmesi, öbür alemde kurtuluşa ermesi için Hristiyan 

olması gerektiği fikrini telkin eden ve Hristiyan misyonerlik teşkilatları tarafından Almanya’da 

bastırılan Mukaddes Kitap Gerçekten Tanrı’nın Sözü Müdür? adlı kitap ve Krallığın İyi Haberi 

adlı broşür 21 Haziran 1982 tarihinde,105 Ben Günah İşledim ve Tanrı İnsan Sorunları adlı kitaplar 

22 Haziran 1982 tarihinde,106 Tarassut Kulesi Yehova’nın Krallığını İlân Eder-Bütün Dinler 

İnsanı Tanrıya Götürür Mü?, Tarassut Kulesi Yehova’nın Krallığını İlân Eder-Mukaddes Kitap 

Dünya Kudretleri Arasındaki Rekabeti Önceden Bildirdi Mi?, Tarassut Kulesi Yehova’nın 

Krallığını İlân Eder-Memnun Olmanın Sırrı Nedir? adlı yayınlar ise 20 Eylül 1982 tarihinde 

alınan kararlarla yasaklanmıştır.107 

İsrail’den gönderilen ve Türkler arasında çalışacak ve yaşayacak olan yabancılara el kitabı 

olarak hazırlandığı belirtilen A Witness Hand Book-For Persons Living Among Turks adlı yayın 

8 Kasım 1982 tarihinde,108 Zaman ve Sonsuz Olayı adlı kitap ise 22 Mart 1983 tarihinde alınan 

kararla yasaklanmıştır. “Tanrı Bildirisini Yayma Derneği” tarafından Almanya’da yayınlanan 

Zaman ve Sonsuz Olayı adlı Türkçe kitap, İsa peygamber haricindeki bütün peygamberlere ayrı 

ayrı iftira atmış, sadece İsa peygamberi gerçek bir peygamber olarak kabul etmiş ve Allah’ın oğlu 

olduğunu ileri sürerek tanrılaştırmıştır.109 Hristiyanlığı öven içerikleri nedeniyle Karanlık ve Işık, 

Bayramların Öz Anlamı, Tanrıyı Bilmek Nedir?, Kurtuluşun Yolu, Dağ Yamacındaki Toplantı 

adlı yayınlar ile Hristiyanlarca mukaddes sayılan Yuhanna, Luka, Matta ve Markos isimli 

İncillerden seçilmiş pasajlar içerdiği belirlenen Küllü Âmin ve Entüm Bihayr 1983 adlı Arapça 

takvimin Türkiye’ye girişleri 31 Ağustos 1983 tarihinde alınan kararla engellenmiştir.110 

İngiltere’de yayınlanan Face The Facts ve Amerika Birleşik Devletleri’nde yayınlanan The 

Living Bible111 adlı kitaplar ise Hristiyanlık dininden övgü ile bahsetmesi ve Hristiyanlık 

propagandası yapması nedeniyle 10 Kasım 1983 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır.112 

1984 konu ile ilgili en fazla yayının sansürlendiği yıl olmuştur. İlk olarak Kutsal Kitaptan 

Resimlerle İsa Mesih,113 İnayet ve Hakikat Müjdesi adlı kitaplar 2 Mayıs 1984 tarihinde,114 

 
101 Güner, age, s. 308-315. 
102 Yılmaz-Doğaner, agm, s. 267. 
103 BCA, 30.18.1.2/291.61.6. 
104 BCA, 30.18.1.2/432.348.7. 
105 BCA, 30.18.1.2/455.495.4. 
106 BCA, 30.18.1.2/455.498.9. 
107 BCA, 30.18.1.2/461.538.8. 
108 BCA, 30.18.1.2/464.563.1. 
109 BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 
110 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
111 5 Şubat 1987 tarihinde bu yasak kalkacaktır. BCA, 30.18.1.2/570.568.6. 
112 BCA, 30.18.1.2/495.147.4. 
113 5 Şubat 1987 tarihinde bu yasak kalkacaktır. BCA, 30.18.1.2/570.568.6. 
114 BCA, 30.18.1.2/507.214.2. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 353 

14 / 2 
 

Amerika’da Türkçe olarak basılan Mormon Tarikatından Seçmeler ve İsa Mesih Hakkında Diğer 

Bir Tanık  adlı kitaplar 8 Ağustos 1984 tarihinde,115 Mutluluk Yolu ve Prepare The Way of Lord 

adlı kitaplar ile I Believe, First Confession adlı broşürler 10 Ekim 1984 tarihinde,116 New World 

Translation of The Holy Scriptures, You Can Live Forever İn Paradise On Earth, School and 

Jehovah’s Witnesses, Paul The Leader, Habercilerin İşleri, Tanrı’nın Sözünü Bileyim adlı kitaplar 

da 23 Ekim 1984 tarihinde yasaklanmıştır.117 

Son olarak, İsviçre’de Türkçe olarak basılan Gökten Yardım adlı broşür 14 Şubat 1985 

tarihinde,118 Tatlı Pınar adlı Türkçe takvim ve Monte Carlo’da Türkçe olarak basılan İnanç ve 

Yaşam adlı broşür 2 Temmuz 1985 tarihinde,119 The Plain Truth adlı dergi ise 4 Aralık 1985 

tarihinde,120 Sudan’da Arapça olarak basılan Tremmülât Fi’l- Hayati’l Muasıra (Çağdaş Hayat 

Hakkındaki Düşünceler) ve Risâletü’l-Enbiya (Peygamberler Risalesi) adlı kitaplar 11 Eylül 1987 

tarihinde Hristiyanlık propagandası gerekçesiyle yasaklanmıştır.121 

5. Laikliğe Aykırı İçerikleri Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

1980 öncesi dönemde konuyla ilgili olarak doğrudan laiklik ilkesine dayalı yasaklamaların 

sayısı anlamlı bir bütün oluşturmayacak derecede azdır. Dolayısıyla bir yasaklama gerekçesi 

olarak “laikliğe aykırılık ve aşırı dinci görüşler” ifadesi 1980 sonrası döneme özgü bir yasaklama 

ifadesidir. 12 Eylül 1980 askeri müdahalesi sonrasında konuyla ilgili olarak 34 yayın 

yasaklanmıştır. En fazla yasaklama 13 yayın ile 1983 yılında yapılmıştır. 

İlk olarak 15 Ocak 1982 tarihinde alınan kararla Savtül İslam, Allahü Ekber, Mahjubah, The 

Magazine For Muslim Women, Echo Of İslam (İslam’ın Sesi), adlı dergiler ile Esaretten Hürriyete 

adlı broşür ve laikliğe aykırı görüşleri içerdiği ifade edilen bazı kartpostallar halkı 

ayaklandırmaya yönelik aşırı dinci görüşleri yansıttıkları gerekçesiyle yasaklanmıştır.122 İkinci 

karar ise 20 Eylül 1982 tarihinde alınmış ve “Hizb-i İslami Afganistan Avrupa Bürosu” yayın 

organı olan Vahdet adlı Türkçe gazete yasaklanmıştır. Söz konusu gazete şeriat düzenini övüp 

İslam devleti kurulması fikrini savunan içeriği nedeniyle Atatürk ilke ve devrimlerine aykırı 

nitelikte görülmüştür. Kararın ekinde “Hizb-i İslam Örgütü”, kökü yurtdışında bulunan ve yurt 

içinde de aşırı dinci kişiler ve irticai kesimler tarafından desteklenen bir örgüt olarak belirtilmiştir. 

Yasaklanan bir diğer yayın ise Hicret adlı Türkçe gazetedir. Hicret, bütün Müslümanları fetih 

ruhu ile ayaklanmaya çağırmış, laikliği dinsizlik olarak göstermiş ve İslami esasları tahrif ederek 

kendi görüşüne göre yorumlamıştır. Ayrıca gazete, şeref ve haysiyetini kurtarmak isteyen 

inananları, “şeytana terkedilmiş gençliğe, iffeti ayaklar altında çiğnenmiş kadına, zulme, 

sömürüye, tahakküme” karşı savaşa çağırmaktadır.123 Yemen Arap Cumhuriyeti Evkaf Bakanlığı 

tarafından yayınlanan Arapça El-İrşad adlı dergi de içeriğinde “laiklik aldatıcı bir seraptır” 

ifadesine yer verdiği, Atatürk ve laiklik aleyhtarı fikirler içerdiği gerekçesiyle 8 Kasım 1982 

tarihinde yasaklanmıştır.124  

Almanya’da yayınlanan ve şeriat düzenini savunarak Türkiye’deki yöneticileri İslamiyet’e 

gereken önemi vermemekle suçlayan Sesleniş-Nida ve Nida-Hakkın Sesi adlı Türkçe dergiler 19 

Ocak 1983 tarihinde,125 sağcı, bölücü, yıkıcı ve laikliğe aykırı konular içerdiği belirlenen ve 

 
115 BCA, 30.18.1.2/514.249.1. 
116 BCA, 30.18.1.2/518.274.4. 
117 BCA, 30.10.1.2/519.278.6. 
118 BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 
119 BCA, 30.18.1.2/534.375.3. 
120 BCA, 30.18.1.2/544.421.9. 
121 BCA, 30.18.1.2/584.635.10. 
122 BCA, 30.18.1.2/443.419.8. 
123 BCA, 30.18.1.2/461.538.8. 
124 BCA, 30.18.1.2/464.563.1. 
125 BCA, 30.18.1.2/469.7.7. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
354 

354 
14 / 2 

Suriyeli Mücahitlerin Haber Gazetesi olarak yayınlanan Şehadet gazetesi, Bremen’de yayınlanan 

Cihad adlı broşür, “Avrupa Ülkücü Türk Dernekleri Federasyonu” tarafından yayınlanan Haber 

Bülteni 22 Mart 1983 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. 22 Mart tarihli kararla sakıncalı 

görülen bir diğer yayın da Ülker Türk adlı broşürdür. Söz konusu broşür Atatürk’e, Kemalizm’e, 

İstiklal Marşı’na saygısızlık ederek küçümsediği ve laikliği benimsemiş görünüp, laikliğe ters 

düşen ifadeleri nedeniyle yasaklanmıştır.126 Birleşik Arap Emirlikleri’nde basılmış El-Islah ve 

İspanya’da basılmış El-Ahbar adlı dergiler ise laikliği dinsizlik olarak yorumladıkları için 9 Mayıs 

1983 tarihinde yasaklanmıştır. Adı geçen yayınlarda laiklik ile İslam dininin Türk toplumundan 

çıkarıldığı iddia edilmiş, Türkiye rejim ve yöneticileri tenkit edilmiş, Millî Selamet Partisi ve 

lideri lehine propaganda yapılmıştır. Aynı kararla, Hac, Umre ve Peygamber’in (SAV) Mescidini 

ziyaret Rehberi adlı Suudi Arabistan’da basılmış Türkçe kitapçık ile Hac Rehberi adı Türkçe 

broşür de Anayasa ve laiklik ilkeleri ile bağdaşmayan fikirlere yer verildiği için yasaklanmıştır.127 

Said Nursi’nin eserlerinden ve “Amerika Risale-i Nur Enstitüsü” yayınlarından olan Belief of 

Unbelief ve Fruits From The Tree of Light adlı kitaplar nurculuk propagandası yapması ve laiklik 

ilkesi ile ters düşen fikirleri, Nur The Light adlı İngilizce dergi ise laiklik ilkesi ile çelişkili durum 

yaratan içeriği nedeniyle 31 Ağustos 1983 tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır.128 

İran’da Türkçe olarak basılan Hacc adlı kitap, millî birlik ve bütünlüğü bozucu, Cumhuriyet 

kazanımlarına ve laiklik ilkesine aykırı içeriği nedeniyle 14 Şubat 1985 tarihine129 Amerika’da 

basılan Socıal Change İn Muslim Societies, Fifteenth Century of The Prophet’s Lichter Für Die 

Nacht Die Zukunft ve Gott Mensch Und Das Jenseits adlı kitaplar nurculuk propagandası yaptığı 

için 11 Nisan 1985 tarihinde,130 İran’da Türkçe olarak basılan İslam Toplumunun Ekonomik 

Yapısı, Hakk ve Bâtıl, Materyalizme Eğilim Nedenleri, İslam ve Milliyetçilik ve Genel Hatlarıyla 

Kur’an’da İslami Düşünce adlı kitaplar Türkiye’nin devlet rejimine ve laiklik ilkesine aykırı fikir 

ve düşünceler ihtiva ettikleri gerekçesiyle 2 Temmuz 1985 tarihinde yasaklanmıştır.131 

Almanya’da yayınlanan Tebliğcinin El Kitabı adlı kitap, Türk Devleti’nin bütünlüğüne, 

Atatürk ve Cumhuriyet ilkelerine aykırı olarak demokratik parlamenter sistemi kaldırıp, yerine 

şeriat kanunlarına dayalı bir rejim kurmak idealini aktardığı ve bu yolda halkı bilinçlendirerek 

cihada teşvik etmek amacıyla yapılacak çalışmaları içerdiği gerekçesiyle 5 Şubat 1987 tarihinde 

alınan kararla yasaklanmıştır.132  

El Müstakbel Li Hazed-Din adlı Arapça kitap, hilafetin kaldırılması, laik bir düzenin 

getirilmesi, İslam kanunlarının yerine Avrupa kanunlarının yürürlüğe konması gibi konularla 

ilgili olarak aleyhte görüşler içermesi nedeniyle, Federal Almanya’da yayınlanan 1985-1986 

yılına ait Hicri ve Miladi takvimler ise “Anayasa’da Kur’an, devlette İslam olmalıdır”, “dini 

devletten devleti dinden ayıramazsınız” gibi ifadelere yer vermesi nedeniyle 5 Mart 1987 

tarihinde yasaklanmıştır.133 

6. Kürtçülük Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Etnik temelli bölücü propaganda çeşidi olan Kürtçülük konusu Cumhuriyet’in her döneminde 

hassasiyet teşkil etmiştir. 1923-1939 arası konuyla ilgili olarak en az 14 yayın yasaklanmıştır. 

1940-1949 arası 10, 1950-1960 arası 23,134 1961-1973 arası 14135 yayın yasaklanırken 1974 

 
126 BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 
127 BCA, 30.18.1.2/480.67.3. 
128 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
129 BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 
130 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
131 BCA, 30.18.1.2/534.375.3. 
132 BCA, 30.18.1.2/570.568.10. 
133 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
134 Güner , age, s. 308-315.  
135 Mustafa Yılmaz- Yasemin Doğaner, Cumhuriyet Döneminde Sansür, Siyasal Kitabevi, Ankara 2007, s. 14. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 355 

14 / 2 
 

yılından darbe sürecine kadar yasaklama olmamıştır. Araştırmamıza dahil ettiğimiz süreçte ise 

konuyla ilgili 23 yayın yasaklanmıştır. 1980’li yıllarda Kürtçülük propagandası gerekçeli 

yasaklamaların komünizm propagandası ile karşılaştırılamayacak derecede az olması o yılların 

tehdit algıları ile ilgilidir. Kürtçülüğün Türkiye’nin tehdit algıları içerisinde ilk sıraya yükselmesi 

terör eylemlerinden destek alması sonrasına ve çalışmamızın dışında kalan bir döneme denk 

gelmiştir. 

Kürtçülük propagandası nedeniyle alınan ilk karar 31 Ağustos 1981 tarihlidir. Karara göre 

Alman Kültür Merkezi tarafından İzmir Resim ve Heykel Müzesi Müdürlüğüne gönderilen The 

Children of This World-4th. World Exhibition of Photo Graphy (4. Bu Dünyanın Çocukları 

Fotoğraf Sergisi) adlı fotoğraf albümü yurt bütünlüğünü bozucu etki içermektedir. Albümde 

sergilenen fotoğraflardan 70. sıradaki Türkiye’yi temsil ettiği belirtilen fotoğrafın açıklama 

bölümünde Kurdish Mother with her child “Eastern Turkey” (Çocuğu ile birlikte bir Kürt Anne 

“Doğu Türkiye”) ibaresi yer almaktadır. Ayrıca Ankara, İstanbul ve Antalya’da daha önce 

sergilenen söz konusu resme ne şekilde müsaade edildiğinin araştırılmasına, Dışişleri Bakanlığı 

tarafından da Alman Kültür Merkezinin diplomatik yoldan dikkatinin çekilmesinin uygun 

olacağına oybirliği ile karar verilmiştir. Aynı kararla, Almanca olarak hazırlanmış, Rotel-Tours, 

Das Rollende Hotel (1980-1981) adlı turizm rehberi Türkiye ile ilgili bölümlerde Adıyaman ilini 

bir Kürt şehri olarak tanıttığı ve eski Ermenistan’dan bahsettiği için yasaklanmıştır.136 

Encydopédie de L’ıslam adlı ansiklopedinin İslam ülkeleriyle ilgili konuları içeren 85 ve 86. 

ciltlerinde Türkiye’nin doğu bölgeleri Kürdistan olarak tanıtılmış olduğu için söz konusu yayın 1 

Şubat 1982 tarihinde yasaklanmıştır.137 Türkiye’nin doğu bölgelerini Kürdistan olarak tanımlama 

çabaları Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren alışkanlık haline gelmiş bir propaganda vasıtasıdır. 

Kürtçülüğün bir ideoloji haline geldiği 1930’lu yıllardan itibaren pek çok yayın da bu nedenle 

yasaklanmıştır. 

Sadece haritalar değil Kürt edebiyatı oluşturmaya çalışan ve bu esnada bölücülük yapan 

yayınlarda Cumhuriyet tarihi boyunca sakıncalı listeye alınmıştır. Örneğin Amsterdam’da basılan 

Recueil de Notices et de Recits Kourdes (Kürt Hikayeleri ve Kısa Notlar) adlı Fransızca kitap 

Türk halkı arasında bölücülük yaratan hikayelere yer vermesi nedeniyle 31 Ağustos 1983 

tarihinde yasaklanmıştır.138 The Road To Peoples Authority adlı kitap ve Aljamahiriya-

Cemahiriyye isimli albüm ise Türkleri “emperyalist” olarak tanıtıp, Türkiye, İran ve Irak’taki 

Kürtlerin bağımsız bir devlet kurması gerektiğini ifade etmesi ve Libya’daki İslami sosyalist 

düzenin propagandasını yapması nedeniyle 10 Ekim 1983 tarihinde yasaklanmıştır.139  

Avusturya’da Almanca olarak yayınlanan Von Bağdat Nach Stambul (Bağdat’tan İstanbul’a) 

ve Durchs Wilde Kurdistan (Vahşi Kürdistan’dan Geçerken) adlı kitaplar, “Türkün saf ruhunun 

tehlikeli İslam taassubuna girmesiyle, doğru yolu bulacak yerde bataklığa gömüldüğü” şeklindeki 

manevi değerleri tezyif edici fikirleri içerdiği ve Kürtlük, ağalık gibi bölücü propagandalara yer 

verdiği için 2 Mayıs 1984 tarihinde,140 Paris’te Fransızca olarak basılan Les Kurdes et Le 

Kurdistan adlı kitap ise 8 Ağustos 1984 tarihinde yasaklanmıştır. Les Kurdes et Le Kurdistan adlı 

kitapta, Türkiye’de 18 Kürt vilayetinin bulunmasına rağmen Kürtçenin yasak olduğu, buna 

rağmen Kürt edebiyatının yayına devam ettiği ancak Yaşar Kemal, Cahit Sıtkı, Yılmaz Güney 

gibi Kürt edebiyatçılarının eserlerini Türkçe yazmak durumunda oldukları belirtilmektedir. 

Ayrıca Kürtlere siyasi hayatta ve kültürel alanda baskılar yapıldığı ve 12 Eylül 1980 öncesi 

faaliyet gösteren siyasi partilerin bu konudaki tutumları anlatılarak Kürtçülük propagandası 

 
136 BCA, 30.18.1.2/434.358.3. 
137 BCA, 30.18.1.2/444.424.8. 
138 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
139 BCA, 30.18.1.2/492.130.3. 
140 BCA, 30.18.1.2/507.214.2. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
356 

356 
14 / 2 

yapılmaktadır. Paris’te Fransızca olarak yayınlanan Dossier Du Kurdistan ve Almanya’da 

yayınlanan Kurdistan Report adlı dergiler ile Ma Vie De Kurde adlı kitap “yasa dışı Kürtçü 

komünist PKK Örgütü” ve eylemleri ile çeşitli ülkelerdeki Kürtçülük faaliyetlerini anlattığı, 

Atatürk zamanında Kürtlerin ezildiği ileri sürülerek Atatürk hakkında gerçek dışı ifadelere yer 

verdiği gerekçesiyle 8 Ağustos 1984 tarihinde,141 Generaller Yargılanmalıdır, Unesco’ya Mektup 

adlı kitaplar ile İnstitut Kurde de Paris adlı bülten ise Türkiye ile ilgili yıkıcı ve bölücü fikirlere 

yer verdiği gerekçesiyle 23 Ekim 1984 tarihinde yasaklanmıştır.142 

Almanya’da Günther Deschner tarafından yazılan Saladins Söhne (Selahaddin’in Oğulları) 

adlı kitap, yıkıcı bölücü fikirler ihtiva ederek, Türkiye toprakları içerisinde bağımsız bir Kürt 

devleti kurmaya yönelik düşüncelere yer vermesi nedeniyle 11 Nisan 1985 tarihinde,143 İsviçre’de 

basılan Der Kelim adlı kitap Türkiye haritalarında Doğu Anadolu Bölgesini Kürdistan ve 

Ermenistan olarak gösterdiği için 2 Temmuz 1985 tarihinde,144 Kuveyt’te basılan, El-Ahbar adlı 

dergi 29. sayfasındaki Türkiye haritasında, doğu bölgesini Kürdistan olarak gösterdiği için, 

Arapça Gureba adlı dergi bölücü ve ayrılıkçı fikirlere yer verdiği için, İngiltere’de yayınlanan 

Monarch Magazine adlı dergi 20 ve 21. sayfalarındaki Avrupa ve Ortadoğu haritasında 

Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerini Kürdistan olarak gösterdiği için, 

Almanya’da basılan Geschıchte Der Kurden (Kürtlerin Tarihi) adlı kitap da Türkiye haritasında 

Doğu Anadolu bölgesini Kürdistan ve Ermenistan olarak gösterdiği için 4 Aralık 1985 tarihinde 

yasaklanmıştır.145 

Son olarak 5 Mart 1987 tarihinde alınan kararla National Geographic Atlas Of The World adlı 

İngilizce atlas 179. ve 182. sayfalarında Türkiye’nin bir kısmını başka devletlerin sınırları içinde 

gösterdiği için yasaklanırken; Kurdische Marchen (Kürtçe Masallar) adlı Almanca kitap Kürt 

kültürünün varlığının tanıtılması amacıyla bazı Avrupalı halk bilimcilerin çabaları ile Kürtçülük 

propagandası yapmak amacıyla yazıldığından “devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez 

bütünlüğüne aykırı” görülmüş ve yasaklanmıştır. Aynı kararla birçok harita ve atlas da Türkiye 

sınırlarını tahrif ettiği Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde “Ermenistan” ve “Kürdistan” gibi 

alanlara yer verdiği için yasaklanmıştır.146 

7. Ermenilik Propagandası Nedeniyle Yasaklanan Yayınlar 

Ermenilik propagandası Cumhuriyet’in kuruluşundan itibaren Türkiye’nin hassasiyetlerinden 

birisi olmuş ve konuyla ilgili olarak en az 67 yayın yasaklanmıştır. Bu yasaklamaların 30’u 1960 

öncesi, 23’ü 1961-1980 arası, 14’ü ise çalışmamıza dahil ettiğimiz dönemde gerçekleşmiştir.147  

Osmanlı döneminden itibaren Türkiye topraklarının doğusunu Ermenistan’a katma hayalinden 

vazgeçemeyen Batılılar Ermeni milliyetçiliğine destek vermiştir. Dünyanın birçok yerinde 

Türkiye’ye karşı kara propaganda faaliyeti yürütülmüş ve yürütülmeye de devam etmektedir. Bu 

kapsamda yapılan en yaygın faaliyet basın ve yayın aracılığı ile sözde Ermeni davasını dünyaya 

duyurmaktır. Dolayısıyla Ermenilik propagandası nedeniyle yasaklanan yayınların çok geniş bir 

coğrafi yelpazeye sahip olduğunu görebiliriz. Alışılmışın aksine Ermeni destekçiler sadece 

Amerika, Fransa ya da Hollanda ile sınırlı değildir. İsrail, Portekiz, İran gibi farklı dini inançlara 

sahip ülkelerde de Ermeni iddialarını destekleyen yayınlar yapılmış; ancak Türk makamlarının 

hassasiyeti sayesinde ilgili yayınlar tespit edilip yasaklamıştır. Örneğin İsrail’den posta yoluyla 

Ermeni Patrikhanesi adresine gönderilen History Of Armenians, Merchants From Ararat adlı 

 
141 BCA, 30.18.1.2/514.249.1. 
142 BCA, 30.10.1.2/519.278.6. 
143 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
144 BCA, 30.18.1.2/534.375.3. 
145 BCA, 30.18.1.2/544.421.9 . 
146 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
147 Güner, age, s. 55, 98, 168, 242., Yılmaz-Doğaner, age, 77-80., BCA, 30.18.1.2/332.32.6. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 357 

14 / 2 
 

kitaplar 14 Aralık 1982 tarihinde,148 Ermenilik konusunda, Türkiye aleyhinde fikirler ihtiva eden 

ve “İran Ermenileri Millî Kültür Derneği Gençlik Kolu” tarafından Tahran’da yayınlanan 

Dziadzan (Gökkuşağı) adlı dergi 19 Ocak 1983 tarihinde,149 Ermenilerin asılsız iddialarının 

propagandasını yapan Collection D’historiens Armeniens (Ermeni Tarih Yazarları Kolleksiyonu) 

adlı Fransızca kitap 31 Ağustos 1983 tarihinde yasaklanmıştır.150  

İngiltere’de basılan The Midle East Magazine adlı dergi Ermeniler, Ermeni terörü ve 12 Eylül 

1980’den sonraki idare ile ilgili asılsız ve yersiz iddialara yer vermesi nedeniyle, Bükreş’te 

Romence olarak basılan Civilizatia Armenilor adlı kitap ise Ermeni terörizmi propagandası 

paralelinde yazılar içerdiği gerekçesiyle 10 Ekim 1984 tarihinde yasaklanmıştır.151 

Portekiz’de basılan Portugal adlı poster Türkiye sınırları içerisinde bir Ermenistan gösterildiği 

gerekçesiyle, Amerika’da basılan Assyria Times adlı dergi Ermeni propagandası paralelinde 

bölücü fikirlere yer verdiği gerekçesiyle 23 Ekim 1984 tarihinde,152 Amsterdam’da Fransızca 

olarak basılan Les Grandes Cites İstanbul adlı kitap Türk tarihini tahrif eden içeriği nedeniyle 11 

Nisan 1985 tarihinde,153 Die Bibel adlı kitap Türkiye haritasında Doğu bölgesini Ermenistan 

olarak gösterdiği için 4 Aralık 1985 tarihinde yasaklanmıştır.154 

Türkei adlı Almanca kitap, Ermeni propagandası yaparak Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu 

bölgelerini Ermenistan ve Kürdistan olarak gösterildiği gerekçesiyle 5 Şubat 1987 tarihinde,155 

Armenien 1915, Das Verbrechen Des Schweigens adlı Almanca kitaplar, milyonlarca savunmasız 

insanın katledildiğini yazarak Ermeni soykırımı iddiasını savunduğu gerekçesiyle 5 Mart 1987 

tarihinde,156 New York’ta basılan Passage to Ararat adlı kitap ise Ermeni propagandası yaptığı 

ve içindeki haritalarda Türkiye’nin kuzeyi ve doğusunu Ermenistan olarak gösterdiği gerekçesiyle 

11 Eylül 1987 tarihinde yasaklanmıştır.157 

8. Diğer Nedenlerle Yasaklanan Yayınlar 

Yukarıda adı geçen kategorilerin dışında dikkate değer başka kararlar da alınmıştır. Bunlardan 

ilki John Duckwert tarafından yazılan Muhammadand the Arab Empire adlı kitap ile ilgilidir. Söz 

konusu kitap Müslümanları incitecek gerçek dışı yorumlara, eksik, yanlış ve hatalı bilgilere, Hz. 

Peygambere ve sahabelere isnat edilen hayali resimlere yer verdiği için 1 Şubat 1982 tarihinde 

yasaklanmıştır. Irak Petrol Bakanlığı tarafından yayınlanan 1981 Pocket Diary (Iraq Ministry of 

Oil) adlı ajanda 1 Şubat 1982 tarihinde,158 Syria-Sırıa başlıklı turizm rehberi ise 20 Eylül 1982 

tarihinde içeriklerindeki haritalarda Hatay’ı Arap topraklarına dahil ettikleri gerekçesiyle 

yasaklanmıştır.159 

Know What You Believe ve The Meaning Of Jerusalem To Jews Christians And Muslims adlı 

kitaplar Musevilik propagandası yaptıkları gerekçesiyle 14 Aralık 1982 tarihinde,160 İsveç’te 

basılan ve “Kosova’yı Kurtarma Örgütü” tarafından yayınlanan Stinet Jeta (Hayat Mevsimleri-

Kültür Mecmuası) adlı Arnavutça dergi, Kosova’da yapılacak bir ihtilalde Arnavutlara hizmet 

gayesiyle yayınlanan dokümanları içermesi ve bu haliyle Türk Yugoslav ilişkilerini 

 
148 BCA, 30.18.1.2/467.585.6. 
149 BCA, 30.18.1.2/469.7.7. 
150 BCA, 30.18.1.2/488.111.5. 
151 BCA, 30.18.1.2/518.274.4. 
152 BCA, 30.10.1.2/519.278.6. 
153 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
154 BCA, 30.18.1.2/544.421.9. 
155 BCA, 30.18.1.2/570.568.10. 
156 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
157 BCA, 30.18.1.2/584.635.10. 
158 BCA, 30.18.1.2/444.424.8. 
159 BCA, 30.18.1.2/461.538.8 
160 BCA, 30.18.1.2/467.585.6. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
358 

358 
14 / 2 

zedeleyebileceği endişesiyle 22 Mart 1983 tarihinde yasaklanmıştır.161 9 Mayıs 1983 tarihinde 

alınan bir kararla ise Federal Almanya’da basılan Mushaf-ı Şerif yasaklanmıştır. Kararın nedeni 

olarak, söz konusu Mushaf-ı Şerif’in Saidi Nursi’nin “Silsiletül Mekatip-Mektuplar Silsilesi” adlı 

29. mektubunun ışığı altında yayınlanması ve Kur’an-ı Kerim’in bazı kelimelerinin farklı renkte 

bastırılmış olması gösterilmiştir. Bu şekilde bastırılan Kur’an-ı Kerim’lerin Diyanet İşleri 

Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu’nun 13 Ocak 1981 tarih ve 146 sayılı kararı uyarınca, 

Mushafları İnceleme Kurulu tarafından mühürlenmemesi ve mahzurlu addedilmesi 

kararlaştırılmıştır.162 

Arapça ve Farsça olarak basılan Mecmua-i Münacat adlı kitap ise bölücü Bahai faaliyet ve 

dualarını ihtiva ederek, millî ve dini bütünlüğü zedeleyici içeriği nedeniyle 11 Nisan 1985 

tarihinde,163 Fransa’da yayınlanan Geriye Dönüş adlı Türkçe kitap da ruh göçü (tenasüh) 

inancının ve Brahmanizm isimli bir dinin propagandasının yapılması nedeniyle 5 Mart 1987 

tarihinde alınan kararla yasaklanmıştır. Aynı kararla Merhele-i İnkılab-ı İran adlı kitap, Geçici 

İran İslam Demokrat Devleti adlı program, “Halkın Mücahitleri” tarafından yayınlanan Mücahit 

adlı gazete ve İran aleyhinde Paris’te yayınlanan bildiriler ile Mesut Recevi’nin İran’la ilgili 

görüşlerini açıklayan broşürler İran’daki Humeyni rejimini yıkmak amacıyla Paris’te kurulmuş 

bulunan “Millî Mukavemet” isimli cemiyetin propagandasını yaptığı ve İran’da bağımsız bir Kürt 

devleti kurulacağı yönündeki içerikleri nedeniyle yasaklanmıştır.164 Bu yayın Kürtçülük 

propagandasına da dahil edilebilirdi ancak genel olarak İran’daki rejimin propagandasını yapan 

yayınların yasaklandığı bir Türkiye’de İran’daki rejimi yeren bir yayının da yasaklanması dikkat 

çekici olduğu için bu kategoride değerlendirilmiştir.  

Son olarak her dönem olduğu gibi genel ahlak ve adaba aykırı olduğu gerekçesiyle en az 10 

derginin çeşitli sayıları yasaklanmıştır.165 

Sonuç 

Bu çalışmada 1980 Askeri Darbesi sonrasında Bakanlar Kurulu Kararıyla yasaklanan 379 adet 

yayın yasaklanma gerekçesine göre tasnif edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre araştırmaya dahil 

edilen süreçte en fazla yasaklama komünizm propagandası nedeniyle gerçekleşmiş ve 84’ü 1983 

yılında olmak üzere 124 yayın yasaklanmıştır. Elde ettiğimiz sayısal veriler Cumhuriyet tarihi 

için bir rekordur. Çünkü Türkiye’de başka hiçbir konu (Bakanlar Kurulu Kararıyla) bir yıl 

içerisinde bu kadar ciddi oranda sansürlenmemiştir. 

Komünizm tehlikesi Cumhuriyet’in kuruluşundan itibaren Türkiye’nin hassasiyetleri 

içerisinde ilk sıralarda yer almıştır. Konuyla ilgili olarak daha önceki çalışmalarımızda elde 

ettiğimiz sonuçlara göre 1982 yılına gelene kadar katlanarak artan bir komünizm endişesi vardır. 

Bunun temel nedeni çoğunlukla Batı’ya yaklaşmak niyetinde olan Türkiye’nin coğrafi olarak 

Doğu Blok’una yakın olmasının yarattığı strestir. 1970 sonrası yaşanan sağ sol çatışması da göz 

önünde bulundurulduğunda bu endişenin hiç de yersiz olmadığı ortaya konmuştur. 

Yöneticiler ve ülke aleyhinde eleştirel içerikleri nedeniyle yasaklanan yayınlar da iç güvenlik 

kaygısı ile Cumhuriyet’in her döneminde mevcut iktidarlar tarafından sansürün konularından 

birisi olarak görülmüştür. Araştırmamıza dahil ettiğimiz dönemde bu konuda en fazla yasaklama 

1982 yılında gerçekleşmiştir. Bunun nedeni 12 Eylül 1980 sonrası oluşan siyasi ortamın kendisine 

yöneltilen her türlü eleştiriye karşı gösterdiği tahammülsüzlüktür. 1982 sonrası yasakların hızla 

azalmış olması ise üç nedenden kaynaklanabilir. İlki, rejimin baskı ve kontrolü arttığı için rejim 

 
161 BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 
162 BCA, 30.18.1.2/480.67.3. 
163 BCA, 30.18.1.2/529.346.3. 
164 BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 
165 BCA, 30.18.1.2/529.346.3, BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 359 

14 / 2 
 

karşıtı yayınların ülkeye sokulma çabasının yok denecek kadar azalmış olması. İkincisi, kontrol 

işinin doğrudan sıkıyönetim komutanlıkları aracılığı ile yapılması ve dolayısıyla kayıtlara 

geçmemiş olabileceği. Üçüncüsü, Anayasa’nın yürürlüğe girmiş olmasıyla oluşan rahatlama ile 

rejimin kendini tehdit altında görmemesi.  

12 Eylül 1980 Askeri Darbesi sonrasında Bakanlar Kurulu tarafından gerçekleştirilen 

yasaklamalarda üçüncü sırada İran İslam Devrimi ve Şiîlik propagandası nedeniyle yasaklanan 

yayınlar bulunmaktadır. 1982 ve 1983 yılında gerçekleşen yasaklamalar Türkiye’nin dış siyaseti 

ile ilgili ipuçları vermektedir. Devrim öncesi Batı ile yakın ilişkisi olan İran, Şah’ın devrilmesi 

ile Batılı ülkelerden hızla uzaklaşmış ve yalnızlaşmıştır. Soğuk Savaş’ın son döneminde Sovyetler 

Birliği Afganistan’ı işgal etmiş, İran ile Irak arasında savaş başlamıştır. Bu kaos ortamında 

bölgede Batı’nın çıkarlarını koruyacak bir müttefike ihtiyaç duyulmuştur. Türkiye’nin Amerika 

ile yakınlaşması tam da bu döneme denk gelmiştir. Bu yakınlaşma sonrasında, Batı ile ilişkileri 

reddeden İran’ın mevcut rejimini ihraç politikası güden yayınlar yasaklanmıştır.  

Kenan Evren otoritesi altındaki Türkiye’de, Şiîlik propagandası yasaklanırken, Hristiyanlık 

propagandası da Cumhuriyet tarihinin en fazla yasaklandığı dönemini yaşamıştır. Bu gelişmelere 

ek olarak din derslerinin zorunlu hale getirilmesi dönemin siyasi otoritesinin yaratmaya çalıştığı 

atmosferi anlamaya çalışmak için dikkate değerdir. Hristiyanlık propagandası gerekçesi ile 36 

yayın yasaklanırken laikliğe aykırı olduğu gerekçesiyle de 34 yayın yasaklanmıştır. İlgili başlık 

altında da belirtildiği gibi 1923-1980 yılları arasında konuyla ilgili olarak doğrudan laiklik 

ilkesine dayalı yasaklamaların sayısı anlamlı bir bütün oluşturmayacak derecede azdır. 

Dolayısıyla bir yasaklama gerekçesi olarak “laikliğe aykırılık ve aşırı dinci görüşler” ifadesi 1980 

sonrası ortaya atılmış bir argüman olarak karşımıza çıkmıştır. Bu durum Cumhuriyet’in 

kuruluşundan beri var olan ancak çok da gündem yaratmayan laiklik karşıtı görüşleri gündeme 

taşımıştır. 

Çalışmamızdaki önemli konulardan bir de bölücülük propagandasıdır. Bu kapsamda 

Kürtçülük propagandası nedeniyle 23, Ermenilik propagandası nedeniyle 14 yayın 

yasaklanmıştır. 1980 öncesiyle kıyaslandığında Kürtçülük propagandası gerekçeli 

yasaklamalarda önemli bir artış, Ermenilik propagandası gerekçeli yasaklamalarda ise azalma 

vardır. PKK terör örgütünün aktifleştiği bir dönemde Kürtçülük propagandası karşısında oluşan 

hassasiyet oldukça anlamlıdır. Ermeni terör örgütü ASALA’nın Türkiye üzerindeki eylemlerini 

arttırdığı (1980-1984) bir dönemde Ermenilik propagandası yapan yayınların yoğun bir şekilde 

takip edilmemiş olması ise Türkiye’nin konuyu ciddi bir tehdit olarak algılamadığına dair bir 

yorum çıkartmamıza neden olmaktadır.  

Türkiye’nin dış politikasında önemli bir yer tutan Kıbrıs konusunun Türkiye’nin tehdit algıları 

arasından çıkmış olması ve bu konuda sadece tek bir yayının yasaklanmış olması da fazlasıyla 

dikkate değer bir durumdur. 

 

 

 

 

 

 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
360 

360 
14 / 2 

Tablo 1. Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınların Yasaklanma Yılı ve Gerekçelerine Göre Dağılımları 

(1981-1987) 

 
K

o
m

ü
n

iz
m

 

P
r
o
p

g
. 

Y
ö
n

et
im

 
Ş

e
k

li
, 

Y
ö
n

et
ic

il
er

 
v
e
 

Ü
lk

e
 

A
le

y
h

in
d

e
 

P
r
o
p

g
. 

İr
a
n

 
İs

la
m

 

D
e
v
r
im

i 
v
e
 Ş

iî
li

k
 

P
r
o
p

g
. 

H
ri

st
iy

a
n

lı
k

 

P
r
o
p

g
. 

L
a
ik

li
ğ
e
 

A
y
k

ır
ıl

ık
 

K
ü

r
tç

ü
lü

k
 

P
r
o
p

g
. 

E
r
m

e
n

il
ik

 

P
r
o
p

g
. 

D
iğ

e
r
 

G
en

el
 

A
h

la
k

 
v
e
 

A
d

a
b

a
 A

y
k

ır
ıl

ık
 

T
o
p

la
m

 

1981 1 4 1 5 - 2 - - - 13 

1982 4 42 34 8 9 1 2 5 - 105 

1983 84 10 17 3 13 3 2 2 - 134 

1984 3 5 1 14 - 9 4 - - 36 

1985 10 5 1 4 9 6 2 1 10 48 

1986 - - - - - - - - - - 

1987 22 5 2 2 3 2 4 3 - 43 

Toplam 124 71 55 36 34 23 14 12 10 379 

 

Kaynakça 

Birincil Kaynaklar 

BCA, (Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet 

Arşivi), Bakanlar Kurulu Kararları. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 291.61.6. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 332.32.6.  

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 423.287.10. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 431.343.7. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 432.348.7. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 434.358.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 443.419.8. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 444.424.8. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 444.424.9. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 447.450.7. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 448.453.10. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 455.495.4. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 455.498.9. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 455.498.10. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 455.499.1. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 461.538.8. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 464.563.1. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 467.585.6. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 469.7.7. 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 361 

14 / 2 
 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 474.36.4. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 480.67.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 488.111.5. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 492.130.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 495.145.10. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 495.147.4.     

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 507.214.2.   

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 514.249.1.  

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 518.274.4. 

BCA, Fon Kodu: 30.10.1.2, Yer No: 519.278.6. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 525.323.8. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 529.346.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 534.375.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 544.421.9. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 570.568.6. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 570.568.10. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 573.579.3. 

BCA, Fon Kodu: 30.18.1.2, Yer No: 584.635.10. 

Resmi Yayınlar  

Milli Güvenlik Konseyi Tutanak Dergisi, C.1, I. Birleşim, 19.9.1980. 

Resmî Gazete, 24 Temmuz 1950, S.7564. 

Resmî Gazete , 5 Haziran 1981, S.17361. 

 Süreli Yayınlar 

“Antikomünizm Demokrasi ve Halk Düşmanlığıdır”, Sol Birlik, 1 Ağustos 1985. 

“Daha Güçlü Mitingler İçin Şimdiden Kolları Sıvayalım!”, Atılım, 15 Haziran 1985. 

“Faşist Generallerden Demokrasi Beklenemez”, Kitle, 9 Ocak 1983. 

“Silahlı Kuvvetler Yönetime El Koydu”, Milliyet, 12 Eylül 1980. 

“Terör Altında Referandum Komedyası”, Tep Cephe, 15 Haziran 1982. 

Tetkik Eserler 

AROLAT, Osman Saffet, “Türkiye Basın Tarihinde 120 Yıllık Baskı Dönemi”,  Yurt ve Dünya, 

S.8, Mart 1978, s. 280-284. 

BARDAKÇI, Murat, Osmanlı'da Seks, İnkılap Kitabevi, İstanbul 2009. 

BAYDAR, Oya, “İlk Hedef Cuntayı sendeletmektir”, Türkiye Postası, 17 Haziran 1983. 

BİRİNCİ, Ali, “Hassas Bir Mevzuda ‘Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü’ 

Hassasiyetten Uzak Bir Kitap”, Kebikeç, C.1, S.1, 1995, s. 91-96. 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
362 

362 
14 / 2 

GÜNER, Deniz, Sansür ve İktidar, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2015. 

İSKİT, Server Rifat, Türkiye’de Matbuat Rejimleri, Tan Matbaası, İstanbul 1939. 

KABACALI, Alpay, “Basına Her Yıl Bayram Mı? Sansür Nasıl Kalktı?”, Tarih ve Toplum, C.8, 

S.43, Temmuz 1987, s. 40-45. 

KAYA, Ayşe Elif Emre, “Demokrat Parti Döneminde Basın-İktidar İlişkileri”  İstanbul 

Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Istanbul University Faculty of Communication 

Journal , C.1, S.39, Ağustos 2010, s. 93-118. 

KESKİN, Yusuf Ziya - Gülsemin Akın, “12 Eylül Ara Rejimi Döneminde Türkiye’de Siyasi 

Gelişmeler (1980-1983)”, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,  S.26, 

Sonbahar 2020, s. 703-724. 

KÖSEDAĞ, Mehmet Sena, “Türk Basın Kanunu’nda Yapılan Değişikliklerin Yazılı Basında 

Temsili”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.9, S.43, Nisan 2016, s. 2023-2051. 

KÜÇÜK, Sabahattin,  “Enderunlu Fazıl” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C.11, 

İstanbul 1995, s. 188-189. 

MAZICI, Nurşen, “1930'a Kadar Basının Durumu ve 1931 Matbuat Kanunu”,  Atatürk Yolu 

Dergisi, C.5, S.18, Ağustos 1996, s. 131-154.   

NALCIOĞLU, Belkıs Ulusoy, Osmanlı’da Muhalif Basının Oluşumu, Yeditepe Yayınevi, 

İstanbul 2013. 

ÖZEK, Çetin, Türk Basın Hukuku,  Fakülteler Matbaası, İstanbul 1978. 

POYRAZ, Mehmet, “Sultan Galiyev’i İdama Götüren Müslümanca Söylemleri”, 

https://www.dunyabizim.com/sultan-galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-

makale,2108.html (E.T. 28.01.2021). 

ŞİRİN, Arif, “Bir Taslağın Destanı”, https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p (E.T.  

08.07. 2021). 

ŞİRİN, Arif ,“Düşünün”, https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p (E.T.  08.07. 

2021). 

TOPRAK, Bedirhan, “12 Eylül Darbesi”, Cumhuriyet Ansiklopedisi, Yapı Kredi Yayınları, C.3, 

İstanbul 2005, s. 517-518. 

TÜRE, Esra, Ara Rejim Döneminde Türkiye’de Siyasal Hayat (1980-1983), (Ondokuz Mayıs 

Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Samsun 2020. 

VARLIK, Bülent, “Mütareke ve Millî Mücadele Basını”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye 

Ansiklopedisi C.5, İstanbul 1986, s. 1200-1210. 

YENERER , Vedat, Türkiye’deki İktidarların Kılıcı Sansür, Bil Matbaacılık, Ankara 2013. 

YILMAZ, Mustafa - Yasemin Doğaner, “1961-1973 Yılları Arasında Bakanlar Kurulu Kararı ile 

Yasaklanan Yayınlar”,  Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu 

Dergisi, C.10, S.37, Mayıs 2006, s. 247-299. 

YILMAZ, Mustafa - Yasemin Doğaner, Cumhuriyet Döneminde Sansür, Siyasal Kitabevi, 

Ankara 2007. 

YÜRÜKOĞLU, Rıza, Faşizmin Çözülüşü, İşçinin Sesi Yayınları, Printed by Morning Litho 

Printers 1984. 

 

http://www.historystudies.net/
https://www.dunyabizim.com/sultan-galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-makale,2108.html
https://www.dunyabizim.com/sultan-galiyevi-idama-goturen-muslumanca-soylemleri-makale,2108.html
https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p
https://www.antoloji.com/dusunun-siiri/?siralama=p


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 363 

14 / 2 
 

Ekler 

 

 

BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 

Ek 1 a. 14 Şubat 1982 tarihinde yasaklanması talep edilen bazı yayınların listesi. 

 

 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
364 

364 
14 / 2 

 

BCA, 30.18.1.2/525.323.8. 

Ek 1 b. Ek 1 a’da belirtilen yasaklanması talep edilen yayınlar ile ilgili rapor. 

 

 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 365 

14 / 2 
 

 

BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 

Ek 2 a. 22 Mart 1983 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile sol içerik ve bölücülük nedeniyle yasaklanan yayınların 

listesi. 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
366 

366 
14 / 2 

 

BCA, 30.18.1.2/474.36.4. 

Ek 2 b. 22 Mart 1983 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile sol içerik ve bölücülük nedeniyle yasaklanan yayınların 

listesi. 

 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 367 

14 / 2 
 

 

BCA, 30.18.1.2/495.145.10. 

Ek 3 a. Ekli listedeki yayınların yasaklanması için 27 Ekim 1983 tarihinde hazırlanan rapor. 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
368 

368 
14 / 2 

 

BCA, 30.18.1.2/495.145.10. 

Ek 3 b. 3 Kasım 1983 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile komünizm propagandası yaptıkları gerekçesiyle yasaklanan 

yayınlar. 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 369 

14 / 2 
 

 

BCA, 30.18.1.2/495.145.10. 

Ek 3 c. 3 Kasım 1983 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile komünizm propagandası yaptıkları gerekçesiyle yasaklanan 

yayınlar. 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
370 

370 
14 / 2 

 

BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 

Ek 4 a. Ekli listedeki yayınların yasaklanması için 29 Ocak 1986 tarihinde hazırlanan rapor. 

 

 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 371 

14 / 2 
 

 

BCA, 30.18.1.2/573.579.3. 

Ek 4 b. 29 Ocak 1986 tarihinde hazırlanan rapor doğrultusunda, 5 Mart 1987 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile 

yasaklanan yayınların listesi. 

 

 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
372 

372 
14 / 2 

 

BCA, 30.18.1.2/444.424.9. 

Ek 5 a. Kenan Evren hakkında asılsız iddialara yer verdiği gerekçesi ile Bakanlar Kurulu Kararı ile 1 Ocak 1982 

tarihinde yasaklanan broşür. 

 

 

http://www.historystudies.net/


                        Deniz Güner 

 

History Studies 

www.historystudies.net 

 
 373 

14 / 2 
 

 

BCA, 30.18.1.2/444.424.9. 

Ek 5 b. Kenan Evren hakkında asılsız iddialara yer verdiği gerekçesi ile Bakanlar Kurulu Kararı ile 1 Ocak 1982 

tarihinde yasaklanan broşür. 

 

 



12 Eylül 1980 Sonrası Bakanlar Kurulu Kararıyla Yasaklanan Yayınlar (1980-1987) 

 

   

History Studies 

www.historystudies.net  

 
374 

374 
14 / 2 

Summary 

Considering the general situation of publishing bans imposed as of the proclamation of the Republic, it is observed that such 
headings were perceived as threat risks. The issues in question correspond exactly with the domestic and foreign policy concerns of 

their era. For example, the communism propaganda has quite an important position in the broadcasting and publishing bans in Turkey. 

Since the establishment of the Republic, communism propaganda has been one of the vulnerabilities of Turkey and become the top-
banned subject. It was made a current issue again during the years towards World War II, but the balance policy adopted by Turkey 

due to the uncertainty in wartime caused banning of publications with a motive of communism propaganda to be laid aside . It has 

been observed that Turkey, which distanced itself from the Eastern Bloc during the Cold War, became ever-increasingly rigid in its 
attitude towards publications propagating communism. When the publications banned by the Cabinet Decision were examined, one 

of the most critical threat concerns of Turkey was that the communism will pervade throughout Turkey. The most banned subject was 

communism propaganda with the Cabinet Decisions taken in the period between 1950-1987.  

In this study, the bans introduced in line with the provision of “The importation or distribution of works published in foreign 

countries may be banned as per the Cabinet Decision” in the Article 31 of Press Law no 5680 put into effect on July 24, 1950 were 

evaluated.  

Such bans were studied under seven titles according to their subjects. These titles are as follows: “Publications banned due to 

communist propaganda”, “Publications banned due to contents against government, governors and the country”, “Publications banned 

due to the propaganda of Iranian Islamic Revolution and Shi’ism”, “Publications banned due to content against secularism”, 
“Publications banned due to pro-Kurdish propaganda”, “Publications banned due to pro-Armenian propaganda” and the publications 

that are not included in these categories are examined under the title of “publications banned due to other reasons”. 

According to the results from 379 publications sorted out by the reason of ban, the highest number of bans were introduced due 
to communist propaganda by the Cabinet Decision after 1980 Military Coup and 124 publications were banned, 84 of which were in 

1983. The numeric data we obtained is a record for the history of the Republic since no other subject in Turkey has been censored (by 

the Cabinet Decision) to such a serious extent in one year. The threat of communism has taken place near the top among the 
vulnerabilities of Turkey since the establishment of the Republic. According to the results we obtained regarding the previous studies 

in respect thereof, a concern about communism increased incrementally until 1982. This was essentially caused by the stress that 

Turkey is geographically close to the Eastern Bloc while actually having a mind to approach the West in the main. When the left/right 

conflict after 1970 was considered, it was revealed that such concern was fairly well-grounded. 

Publications banned due to critical contents against governors and the country were also seen among the subjects of censorship 

by the existing government of each Republic period with a concern of domestic safety. The highest number of bans was seen in 1982 
regarding the period that we included in our study. The reason for that is the impatience of political environment upon September 12, 

1980 against all kinds of critics channelized towards it. The rapid decline in the number of bans after 1982 may have three causes. 

The first one is that the effort for smuggling anti-regime publications in the country was drained away since the pressure and control 
of the regime was then escalated. The second one is that the controls were carried out directly through the martial law commands and 

therefore, they might not be recorded. The third one is that the regime did not consider itself under threat with a relief caused by the 

execution of the Constitution.  

The publications banned due to the propaganda of Iranian Islamic Revolution and Shi’ism rank number three among the bans 

introduced by the Cabinet after the Military Coup of September 12, 1980. Bans in 1982 and 1983 give clues on the foreign policy of 
Turkey. Iran, which had close relations with the West before the Revolution, quickly distanced itself from Western countries and 

became isolated after the Shah was overthrown. In the last period of Cold War period, the Soviet Union occupied Afghanistan and a 

war began between Iran and Iraq. An ally was needed to protect the interests of the West in the region during that state of chaos. The 
intimacy between Turkey and the United States coincides at the very time. After this intimacy, publications pursuing expulsion policy 

in the current regime of Iran -which disacknowledged affairs with the West- were banned.  

Propaganda of Shi’ism was banned in Turkey under the authority of Kenan Evren while the propaganda of Christianity had its 
most banned period in the history of the Republic. In addition to these developments, making the religion lessons obligatory is 

remarkable in terms of trying to understand the atmosphere that the political authority of the period try to create. 36 publications were 

banned due to the Christianity propaganda and 34 publications were banned on the grounds that they were against secularism. As 
stated under the relevant title, the number of bans based on the principle of secularism between 1923-1980 was too few to constitute 

a meaningful whole. Therefore, the expression “contrary to secularism and the extremist religious views” as a justification for ban 

emerged as an argument thrown out for consideration after 1980. This has brought up anti-secular views -which have existed since 

the establishment of the Republic, but was not much of a topical issue- to the agenda. 

One of the important issues in our study is the separatism propaganda. In this context, 23 publications were banned due to pro-

Kurdish propaganda and 14 publications were banned due to pro-Armenian propaganda. There is a significant decrease in bans due 
to pro-Kurdish propaganda and pro-Armenian propaganda compared to the period before 1980. At a time when PKK terrorist 

organization became active, the sensitivity to pro-Kurdish propaganda is quite meaningful. The fact that the publications making pro-

Armenian propaganda during a period when the Armenian terrorist organization ASALA increased its actions in Turkey (1980-1984) 

were not followed up intensively leads us to speculate that Turkey did not take the issue as a serious threat.  

On the other hand, the fact that the Cyprus issue -having an important place in the foreign policy of Turkey- is not regarded as 

threat and that only one publication was banned in this subject is also notable. 

http://www.historystudies.net/

