
85Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Öz: I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı ordusunun muharebe alanı oldukça geniş ve 
zorlayıcıydı. Savaş arifesinde Britanya İmparatorluğu muhtemel savaşa Osmanlı 
Devleti’nin dahil olmasını istememekle beraber bunun mümkün olduğunu görüyordu. 
İngiliz savaş planlayıcıları tarafından Osmanlı Devleti’nin savaşa dahil olması 
durumunda Basra körfezinden bir çıkarma yapılması konusunda hazırlıklar yapılmıştı. 
Gerçekten de 1914 Kasımının altısında İngiliz taarruzu kapsamında Hint birlikleri 
Fav’dan çıkarmayı başlattılar. İngiliz birliklerinin ileri harekatı yerel kuvvetlerle ve 
Osmanlı VI. Ordusunun manevralarıyla durdurulmaya çalışıldı. Hedefin Bağdat’a kadar 
ulaşmak olduğu bu ileri harekâtta İngiliz birlikleri 26 Eylül 1915’te Kûtü’l Amâre’yi 
işgal ettiler. Irak’taki Osmanlı kuvvetlerinin başına Alman Mareşali Goltz Paşa Ekim 
1915’te getirildi. İngiliz birliklerini komuta eden General Townshend Bağdat’a 30 km 
uzaklıktaki bölgede taarruza başladı. Uzun çarpışmalardan sonra İngiliz birlikleri Kûtü’l 
Amâre’ye çekildiler. Bundan sonra Osmanlı kuvvetleri kaleyi kuşatma altına aldılar. 
İngilizler kuşatmayı yarmak için mücadele ettilerse de Halil Paşa kumandasındaki 
bu kuşatmayı yaramadılar. Tüm bu askeri gelişmeler özellikle savaş haberlerinin 
neredeyse her gün büyük yer tuttuğu İngiliz basınında çeşitli şekillerde haber oldu. 
Bu çalışmada Aralık 1915’te Kûtü’l Amâre’de İngiliz ordusunun sıkıştırılmasıyla başlayıp 
29 Nisan 1916’da İngiliz birliklerinin teslim olması ile sona eren süreç İngiliz basınında 
yer alan haberler üzerinden özellikle İngiliz yerleşik nizamının sesi konumunda olan 
The Times’de çıkan haberler üzerinden bir değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Bu 
bağlamda İngiliz kamuoyuna gelişmelerin nasıl yansıtıldığı, haber kaynaklarının neler 
olduğu üzerinde durulacaktır. The Times’de verilen haberlerin İngiliz kamuoyunda 
ne tür bir etki yaratmış olabileceği değerlendirilecektir. Bu noktada Kûtü’lAmâre’de 
İngiliz birliklerinin sıkıştırılmasından teslimin yaşandığı 29 Nisan 1916’ya kadarki dört 
aylık süreçte haberlerin içeriği tahlil edilerek Türklerin kazandığı bu zaferin ardından 
The Times’in olayları nasıl ele aldığına da kısaca değinilerek çalışma tamamlanacaktır. 
Araştırmanın ana kaynağını İngiliz basını, dönemin hatıratları ve diğer telif tetkik 
eserler oluşturacaktır. 

Anahtar Kelimeler: Kûtü’l Amâre, The Times, kamuoyu, I. Dünya Savaşı, İngiltere

Abstract: The battlefield of the Ottoman army in World War I was quite extensive 
and challenging. On the eve of the war, the British Empire was not required to 
involve the Ottoman State in the potential conflict but considered it a possibility. In 
the event that the Ottoman Empire was involved in the war by British war planners, 
preparations were made for a landin from the Gulf of Basra. Indeed, at the bottom of 
November 1914, British troops started to landing Indian troops from Fao. The British 
forces’ uprisings were carried out by local forces and Ottoman VI. army tried to stop. 
The British troops invaded Kut al-Amara on September 26, 1915 in this advanced 
operation where the target was reached up to Baghdad. The German Marshal Goltz 
Pasha, who take the lead of Ottoman forces in October 1915. General Townshend, who 
commanded the British troops, launched an attack on Baghdad, 30 kilometres away. 
After long struggles, the British troops were drawn to the Kûtü’l Amâre. After that, 
the Ottoman forces besieged the Kûtü’l Amâre. Although the British were struggling 
to break the siege, they could not succeed because of the successful tactics of Halil 
Pasha. All these military developments have been reported in various forms, especially 
in the British press, where war stories are taking place almost every day. In this study, 
the process which started with the compression of the British army in Kut al-Amara 
in December 1915 and the surrender of the British troops on April 29, 1916 ended with 
the news in the British press, especially on the news in The Times, it will evaluate it. 
In this context, the British public will focus on how developments are reflected, and 
what news sources are. The news in The Times will have an impact on the British 
public. At this point, the content of the news in the four months of April 29, 1916, 
when British troops were handed over from the compression of the British troops, was 
analyzed and after the victory the Turks earned, the study will be concluded by briefly 
mentioning how The Times handled the events. The main source of the research will 
be related copies of The Times, memories and other academic works. This work, in 
which The Times’ main news is the main axis, will also include examples from The 
Manchester Guardian, allowing comparison in the way news media do.

Keywords: Kut al-Amara, Charles Townshend, The Times, public opinion, First World 
War, Britain

Araştırma Makalesi / Research Article

Geliş Tarihi/Received: 30 Kasım 2024

Kabul Tarihi/Accepted: 3 Aralık 2024

Yayın Tarihi/Publication: 26 Aralık 2024

DOI: https://doi.org/10.58640/asyar.1593904

HARP VE ESARET: İNGİLTERE’NİN KUT YENİLGİSİ VE İNGİLİZ BASINI*

WAR AND CAPTIVITY: BRITAIN’S DEFEAT AT KUT AND THE BRITISH PRESS

Content of this journal is licensed under a 
Creative Commons Attribution-Noncommercial 
4.0 International License.

Ü. Gülsüm POLAT*

Prof. Dr., Ankara Hacı Bayram Veli 
Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Tarih 
Bölümü

*Sorumlu Yazar/Corresponding Author

E-Mail: : polat.ummugulsum@hbv.edu.tr

*Bu çalışmanın öncül bir versiyonu, İstanbul’da, 20-22 Aralık 2017’de gerçekleştirilen 100. Yılında Uluslararası Bağdat (Medînetü’s 
Selâm) ve Kûtü’l Amâre Sempozyumu’nda sunulmuş, çalışma basılmamıştır.

https://orcid.org/0000-0003-0048-8467
https://doi.org/10.58640/asyar.1593904


86

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Giriş

I. Dünya Savaşı’nda Irak cephesinin askeri gelişmeleri pek çok 
müstakil çalışmanın konusu olmuştur. Özellikle Kut zaferinin 100. 
yıldönümü olan 2016’da çeşitli akademik toplantılar gerçekleştirilmiş 
ve bu literatür daha da genişlemiştir. Bunlardan Atatürk Araştırma 
Merkezi Yayınlarından olan “Kûtü’l-Amâre Zaferi. I. Dünya Savaşı’nda 
Irak Cephesi” başlıklı çalışma aynı adla düzenlenen toplantının 
bildirilerinden oluşmaktadır. Otuzaltı akademik yazının bulunduğu bu 
külliyatta Irak cephesinin çok çeşitli yönleri ele alınmıştır. (Metin 2016: 
97-126, Akandere 2016: 521-540). Bu sempozyumdaki çalışmalar 
dışında Küçükvatan 2013: 55-85, Shaker, 2016:1-10 gibi isimlerin 
çalışmaları Osmanlı askeri harekatının temel eserlerini (Birinci Dünya 
Harbinde Türk Harbi 1979) farklı açılardan güçlendirmiştir. Kaldı ki I. 
Dünya Savaşı’nın askeri safahatı hakkında da literatür gün geçtikçe 
artmaktadır (Uyar 2020). Bu çalışmada ise Osmanlı Devleti ile İngiltere 
arasında Mezopotamya harekatı çerçevesinde gelişmelere ve İngiliz 
kamuoyunda harbe dair gelişmelerin nasıl haber yapıldığı konusuna 
değinilecektir. 

I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı İmparatorluğu’nun geniş sınırlarında 
komşusu olmamasına rağmen en fazla mücadeleyi yaşadığı devletin 
Büyük Britanya İmparatorluğu olması şaşırtıcı değildi. Zira dünyada 
stratejik güzergâh ve adaların kontrolünü elinde tutmak konusunda 
en büyük iştiyak ve bu yönde başarı hâlâ İngiliz İmparatorluğuna aitti. 
Aslında Balkanlarda yaşanan sorunların bir neticesi gibi görünen savaşa 
Osmanlı Devleti’nin girmesinin oldukça muhtemel olduğunu gerek 
İstanbul’daki diplomatik temsilcisinin raporlarından gerekse Osmanlı 
coğrafyasında görülen askeri hareketlilikten anlıyorlardı. Bu durumun 
gerçekleşmesi halinde Osmanlı Devleti’nin tüm açık limanlarının 
bombardıman edilmesi ve Boğazlar üzerinden bir operasyona 
girişilmesi beklenen ilk girişimlerdi. Gerçekten de Osmanlı Devleti’nin 
savaşa girmiş kabul edildiği Rus limanlarının bombardıman edilmesinin 
hemen ardından tüm açık limanlar Yaffa, İzmir, Akabe, Çanakkale 
Boğazı’nın dış istihkâmları bombardıman edildi (Keleşyılmaz 1999: 
139-153, Aksakal 2010). Diğer taraftan İngiltere’nin Doğu’daki yönetim 
merkezi olan Hindistan ve bu bağlamda Hindistan valiliğinin sevk ve 
idaresinde Mezopotamya Seferi kuvvetleri Osmanlı topraklarında kara 
birliklerinin ilk faaliyeti denebilecek Fav çıkarmasını Kasım 1914’te 
gerçekleştirdi. 

Amaç bölgedeki zayıf Osmanlı kuvvetlerinin zaafından ve 
bölgedeki yerel aşiret yapısından faydalanarak Osmanlı birlikleri 
arasında irtibatı kesecek stratejik noktaları ele geçirerek kuzeye 
Bağdat’a ulaşmaktı. Bölgenin savunması için Osmanlı Devleti’nin 
bölgedeki askeri gücü yetersiz olduğundan yerel aşiretlerin desteğini 
almak yoluna gidilmiş ve Teşkilât-ı Mahsûsa’nın önemli isimlerinden 
Süleyman Askerî Bey komutan olarak gönderilmişti. İlk muharebelerde 



87

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

başarı elde edilemedi ve İngiliz kuvvetleri yerel aşiretlerden bazılarının 
da desteği yahut İngilizler lehine pasif tavırları nedeniyle ilerlemeye 
devam ettiler. Bu ilerleyişin her evresi pek çok muharebe ve askeri 
manevrayla karşılaştı. Ancak İngiliz birlikleri Bağdat yönlü ilerleyişine 
devam ettiler. Bu durum Selmanpak Muharebesi ardından Kûtü’l 
Amâre’ye çekilme kararının devamında bir mevzi savunması şekline 
dönüştü. İngiliz birliklerinin Kut’a çekilmesi çok büyük kayıplarla 
olduğundan bundan sonra yardım birliklerinin gelişini beklemek 
durumunda kaldılar. Yardım birliklerinin ilerleyişleri ve Türk kuvvetleri 
ile girdikleri çatışmalar, kuşatma altındaki İngiliz birlikleri ile Türk 
kuvvetleri arasındaki mücadelenin dışında ayrı bir askeri harekat 
olarak ortaya çıkacaktı (Arşiv Belgelerine Göre Kutü’l-Amâre Zaferi 
2016: 398, Askeri Tarih Belgeleri Dergisi, S. 118, Temmuz 2004) . Tüm 
bu süreçler tarafların basınında haber olacaktı. Bu haberlerin içeriği 
savaş şartlarının basın üzerindeki etkisini taşırken haberlerin şekli 
ve kullanılan dil her zaman aynı olmadı. Bu noktada ilgili süreci ve 
haberleri daha yakın mercek altına almakta fayda vardır. 

1. The Times ve Kut Muharebeleri

Genel itibariyle Osmanlı coğrafyasında yürütülen muharebeler 
İngiliz basınında diğer savaş haberleri gibi yer alıyordu. İngiliz basını I. 
Dünya Savaşı ile birlikte savaş haberlerini verirken kullandığı dile çok 
dikkat ediyordu. Bu anlamda Osmanlı basınında görülen katı sansür 
yöntemleri ile aynı ölçüde bir kısıtlama görülmemekle birlikte İngiliz 
savaş gelişmeleri verilirken alınan ağır yenilgiler ve kayıplar toplumun 
hissiyatına dikkat edilerek veriliyordu. İngiliz basınının ve okuyucularını 
oluşturan kamuoyunun eğitim ve toplumsal bilincinin düzeyi ve 
beklentisinin belirleyici olduğu söylenebilir (McEwen 1982:468). 
İngiliz gazeteleri içerisinde içeriği ve haber güvenirliği, hitap ettiği 
kitle gibi yönlerden önemli farklılıklar taşıyan çok geniş yelpazede 
bir basım-yayım, gazete çeşitliliği olduğu hatırlanmalıdır. Bu noktada 
The Times’ın en dikkat çekici özelliğinin toplumun eğitim düzeyi daha 
yüksek kesimine hitap etmesiydi. The Times gibi bir gazeteyi böyle bir 
çalışmada öncelikli kabul etmekteki bir diğer sebep ise onun İngiliz 
yerleşik nizamının sesi olmasıdır. Öyle ki, I. Dünya Savaşı yıllarında 
inceleyeceğimiz tarih aralığında The Times’ı yönetenler ile Britanya’nın 
savaş faaliyetleri konusunda karar verici konumunda olanlar arasında 
adı konulması güç benzerlikler vardır. Bu kişiler benzer eğitim 
sisteminden geçip, uzun yıllar birlikte zaman geçirdikten sonra benzer 
dünya görüş ve bakış açılarını sahip olabilmekteydi. Bu nedenle The 
Times’ın olayları ele alış biçiminin devletin resmi bakış açısının en 
yakın hali olduğunu düşünmek mümkündür (Boyar 2009: 291-324). 
The Times’in Kut ile ilgili haberleri nasıl verdiği Irak cephesi ile ilgili 
haberlerin dönemin Türk yetkililer tarafından da takip edilmesinden 
öyle anlaşılıyor ki önemseniyordu. The Times’da Kutü’l-Amâre ile 
ilgili yayınlanan haberler zaman zaman Türkçeye çevriliyor ve ilgili 
makamlarla paylaşılıyordu. 



88

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Bu çalışma kapsamında ele aldığımız süreç Mezopotamya 
cephesinin en kritik çatışmalarının yaşandığı günlerdir. Zira 1915 
Kasımında Selman-ı Pak’da Türk ve İngiliz kuvvetleri arasındaki 
muharebenin ardından da Türk birliklerinin takib harekatı neticesinde 
Delabiha Muharebesi’nde Türk kuvvetleri büyük direniş göstermişti. 
Bundan sonraki günlerde İngiliz birlikleri Kut’a çekileceklerdi. Savaşın 
bu aşamasında İngiltere’nin cepheden verdiği haberler işlerin yolunda 
olduğu izlenimini güçlendirici nitelikteydi. Ünlü İngiliz Ortadoğu 
uzmanı Mark Sykes (1879-1919) 1 Haziran 1915’te Londra’dan başladığı 
seyahati kapsamında Mezopotamya birliklerini ziyaret etmişti. 
İngiltere’nin en eski pazar gazetelerinden olan The Observer’da 21 
Kasım’da çıkan bir haberde Mezopotamya birliklerini ziyaret eden 
Mark Sykes’ın izlenimlerine yer verilmişti. Burada Kut’a gelen İngiliz 
birlikleri ile Arapların diyaloğu hakkında bilgi verilirken Araplarla İngiliz 
askerleri arasında son derece iyi bir iletişim olduğu vurgulanıyordu. 
30 Eylül’de Kut’ta bir palmiye ağacının altında çatışmalardan esir 
alınan Türk askerlerinin toplandığı burada bir Türk esirinin şu sözleri 
sarf ettiğine değiniliyordu: “Ben Konya’dan geliyorum efendim, 
küçük bir köyden, Hasan Bey köy. Burada ormanlar, tarlalar, akarsular 
ve büyük dağlar vardır. Evet, bir karım ve dört küçük çocuğum var. 
Haber şöyle devam ediyordu: “Biz konuşurken gözleri yaşla doldu… 
Evet efendim bir asker olarak ağladığım için utanıyorum. Yunan 
Harbi’nde ve Balkan Harbi’ndeydim ve şimdi herşeyimi kaybetmiş 
bir adamım ve bu Enver yüzünden ki en iyi dostlarına karşı savaşan 
birisi. Kim duymuş İngilizlerin Osmanlılara karşı savaştığını? Ama 
Abdülhamid düştüğünden beri Almanlar bizi hendekleri doldurmamız 
için kullandılar ve bizden çaldıkları demiryollarını korumak için bizi 
öldürdüler” (“Battle of the plain. How we drove the enemy from Kut. 
Great exploit of the war”,  The Manchester Guardian, 21 Kasım 1915). 
Bu ifadeler yalan ve propaganda kurgulardan ibaret olmalıydı. Enver 
Paşa o günlerde İngiliz makamlarının karşı politikasında hedeflerden 
biriydi. Kaldı ki, esir düşen Türk askerinin ağzından aktarılan “Almanlar 
yüzünden savaşmak zorunda oldukları”, “kadim İngiliz dostluğunun 
Enver Paşa yüzünden kaybedildiği” sözleri İngiltere’nin savaş 
propaganda söylemlerinin temelinde yer almaktaydı. 

Aralık 1915’ten itibaren Mezopotamya seferi ile ilgili gelişmeler 
Townshend’ın birliklerinin savunma pozisyonuna geçmesiyle İngiliz 
basını açısından daha zorlayıcı bir boyut kazanacaktı. Bilindiği üzere 3 
Aralıkta Kûtü’l Amâre’ye giren Townshend ve İngiliz kuvvetleri burayı 
savunmaya karar vermişti (Birinci Dünya Harbinde Türk Harbi 1979: 
398-431). Türk ana kaynaklarına bağlı değerlendirmeler Townshend’ın 
Kûtü’l Amâre yönünde dikkatli ve başarılı bir çekilme planı çerçevesinde 
olup ancak açlık, susuzluk ve yorgunlukla ulaştığını bu nedenle burada 
yeniden bir taarruza girişemediğini belirtmektedir (Birinci Dünya 
Harbinde Türk Harbi 1979: 432). Beklendik biçimde İngiliz basınında 
ilk haberler Kut’ta savunma mevkiine geçişin zorlayıcı nedenlerden 
çok bir tercih olduğu izlenimini veriyordu. 



89

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Aralık 1915’teki Kûtü’l Amâre ile ilgili haberler incelendiğinde 1915 
Aralık ayında İngiliz birliklerinin Türk birliklerince sıkıştırılmalarıyla 
başlayan sürecin Kut’a güvenli varış başlığıyla ele alınmaya başlandığı 
görülmektedir (“Safe arrival at Kut”, The Times, 7 Aralık 1915. 
The Manchester Guardian’da Amsterdam kaynaklı olarak General 
Townshend’ın birliklerinin Kut’a ulaştığını yazmıştı; “Baghdad Retreat. 
British force reaches Kut-el Amara”,The Manchester Guardian, 7 
Aralık 1915). Bu habere göre Townshend’ın kuvvetleri çok fazla 
muharebe etmeden Kûtü’l Amâre’ye ulaşmıştı. Aynı sayfada bir diğer 
haberde ise bir resmi bildiri basılmak üzere Amsterdam üzerinden 
The Times’a gelmişti. Bu bildiri şu şekildeydi: Hindistan Bakanlığı 
General Townshend’ın kuvvetlerinin Kûtü’l Amâre’ye daha fazla 
muharebe etmeden ulaştığına dair bilgi almıştır. Diğer taraftan aynı 
haberde bir Türk resmi bildirisine de yer veriliyordu. Bu bildiriyi The 
Times’ın Reuters üzerinden aldığı anlaşılıyordu. Türk resmi bildirisinde 
Irak (Mezopotamya) cephesinde İngiliz birliklerinin Kûtü’l Amâre’de 
toplandığı buranın da hali hazırda kuşatıldığı belirtiliyordu. 3 Aralık’ta 
Türk birliklerinin Kûtü’l Amâre’ye 2 saatlik yürüyüş uzaklığında düşman 
birliklerini batı ve kuzeyden sıkıştırıldığını ayrıca mühimmat yüklü bir 
düşman gemisinin ele geçirildiğini, mühimmat dışında bazı esirler 
de ele geçirildiğine değiniliyordu. Aynı gün Von Der Goltz Paşa’nın 
Mezopotamya’ya Türk kuvvetleri kumandanlığına atandığı Zürih 
kaynaklı olarak veriliyordu (“Von der Goltz to go to Mesopotamia”, 
The Times, 7 Aralık 1915). The Times 9 Aralık’ta Kûtü’l Amâre’deki 
kuvvetlerin John Nixon kuvvetleri ile güçlendirildiğini bildiriyordu 
(“British Attacked at Kut-el-Amara. Sir John Nixon Reinforced”, The 
Times, 9 Aralık 1915). 

Aralık ayı ortalarından itibaren Kut üzerine başlayan Türk 
hücumları yer almaya başlayacaktı. Bunlardan ağır bombardımanın 
püskürtülmesi olarak Hindistan Bakanlığı’nca resmi bir bildiri ile Press 
Bureau’ya ve bu kanalla da The Times’a bilgi geldiği görülmektedir. 
The Times’da savaşın gidişatını gösteren haritalara da yer veriliyordu 
(“Turks held at Kut”. “Defence of Kut”, The Times, 14 Aralık 1915). 
Aşağıda bölgeyi gösteren harita birden çok kez haberlerle birlikte 
kullanılacaktı. 16 Aralık tarihli haberde ise Türk kaynaklarından servis 
edilen haberin doğru olmadığı ve Kut’taki mevkiinin korunduğu 
belirtiliyordu (“Turkish Repulse at Kut. Inaccurate Reports from 
Constantinople”, The Times, 16 Aralık 1915.) Peşpeşe günlerde çıkan 
haberlerde Kut savunması sırasında Türk kuvvetlerinin savunmayı 
kırmak amaçlı gerçekleştirdikleri hücumlarda büyük kayıp verdikleri 
Arap kaynaklarına göre 2000, ancak General Townshend’ın tahminine 
göre de 1000 kişi kaybetmiş oldukları üzerinde duruluyordu. The 
Times’da haberin kaynağı olarak Hindistan Bakanlığı gösteriliyordu 
(“Gen. Townshend Stand. 1000 Turkish Losses. Successful Defence 
of Kut”, The Times, 17 Aralık 1915; Haber aynı içerikle The Manchester 
Guardian’da da yer bulmuştu; “Encouraing news of position at Kut 



90

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

from General Townshend”, The Manchester Guardian, 17 Aralık 1915). 
Townshend’ın verdiği rakamların resmi kayıtlarla kıyaslanması neticesi 
1000 rakamının gerçekçi bir tahmin olduğu düşünülebilir. Zira 15-23 
Aralık tarihleri arasındaki çatışmalarda Türkler subay sınıfından 13 
şehit, 14 yaralı, er sınıfından da 325 şehit, 551 yaralı ve kayıp vermişti 
(Birinci Dünya Harbinde Türk Harbi 1979: 462). The Times’da Selman-ı 
Pak Muharebelerinden itibaren Kut’ta sıkışan İngiliz birliklerinin 
durumu sıklıkla haber olacaktı. Bir harita eşliğinde Tizpon (Ctesiphon-
Selman-ı Pak) Muharebesi hakkında detaylı bilgiler veriliyor ve 
kaynağın Mezopotamya seferi kuvvetlerinden bir görevli olduğuna yer 
veriliyordu. Haber Selman-ı Pak’taki çatışmaları Hindistan ordusunun 
o güne kadar katıldığı en sert çatışma olarak yorumlamıştı. Haberin 
devamında bölgenin coğrafi ve fiziksel durumu hakkında dikkat 
çekici detaylar göze çarpıyordu. Yüzlerce yıl boyunca nehirlerin 
taşıdığı alüvyonların oluşturduğu toprak yapısının Mezopotamya’nın 
iklimsel yapısını nasıl etkilediği anlatılıyordu. Öylesine betimleyici 
ifadeler göze çarpıyordu ki okuyucuya adeta bölge gözler önüne 
serilmeye çalışılıyordu. Buna göre kuvvetli rüzgârlar geniş ovalarda 
estiğinde toz bulutları oluşturuyordu. Kasım akşamları yazın nemli ve 
boğucu sıcağının aksine sıcaklık dondurucu değerlere iniyordu. Türk 
birliklerinin Selman-ı Pak’ın iki tarafına yerleştiğini ve karargâhların 
yakın olduğunu belirten haberde Türklerin ellerinden gelenin en 
iyisini yaptığı ve kırılacak en çetin cevizin Tizpon (Selman-ı Pak) 
tahkimatları olabileceğini yazıyordu. 24 Aralık gecesi yaşanan çok 
kanlı çatışmalarda yaşanan kayıplara karşılık Türklerin çok daha ağır 
kayıp verdiği oldukça dramatik ve edebi bir anlatıyla veriliyordu: 
“gecenin soğuğu, su isteği, yaralıların toplanması gereği askerlere kısa 
bir ara verdirdi, ölülerin arasında uyurken de pek çok çatışma birkaç 
saat içerisinde gerçekleşti. [Ayın] 23’ü biterken korkunç bir rüzgar 
çıktı ve bir toz bulutu sahayı birkaç saatliğine gizlemişti bu durum bize 
çatışma alanını gözleme imkanı verdi. Her ne kadar kayıplarımız olsa 
da Türklerin kayıpları daha korkunçtu. Onlar [Türkler] inatla sonuna 
kadar savaştı…siperler ölüleriyle dolu ve insan yığını ile dolu alan, 
başarılı bir atışın buraya isabet ettiğini gösteriyordu” (“The Strugle at 
Ctespion. One of the Indian Army’s Greatest Battles.”, The Times, 17 
Ocak 1916 ). Aynı gün yaşanan çatışmaları gösteren bir harita bu uzun 
betimlemelere eşlik ediyordu.



91

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Kaynak: The Times, 17 Ocak 1916.

Aralık ayının sonlarına yaklaşırken çatışmaların sertleştiğine 
değiniliyordu (“Fierce fighting at Kut”, “Big attack on Kut”, The Times, 
28 Aralık 1915). Yeni yılın ilk gününde The Times’in  yedinci sayfasında 
Kut ile ilgili haberde çatışmalara ve kayıplara yer veriliyordu. Hindistan 
Bakanlığı’na General Townshend tarafından verilen bilgiye göre 29 
Aralık’ta Tigris nehrinin sağ sahilinde kuvvetli makineli tüfek ateşi ile 
icra edilen çatışmanın ardından taraflar yaralılarını almak için dört 
saatlik ateşkes ilan etmişlerdi. Aynı haberde tarafsız raporlara göre 
Türk tarafının çok ağır kayıp verdiğini bildirdiğine değinilmesi dikkat 
çekiciydi. 29 Aralık 1915 gecesi Christmas fighting (Noel çatışması)’de 
üçü subay 71 kişinin öldüğünü, 309 kişinin de yaralandığını yazdı 
(“A Relieving Column for Kut. Christmas Losses under 400”, The 
Times, 1 Ocak 1916). Bundan sonra bir süre çatışmaların kesildiğine 
dair haberler yer buldu (“No Attack on Kut since Christmas date. 
General Townshend’s Report”, The Manchester Guardian, 30 Aralık 
1915). Burada sözü edilen çatışmalar Kudeyra kalesi mevkiine Türk 
birliklerince gerçekleştiren iki kademeli taarruzlardı. Gerçekten de 
bu saldırılarda Türk tarafı 12 subay şehit, 20 subay yaralı vermişti. 
Ayrıca 378 er şehit, 545 er yaralı olmak üzere 955 Türk askeri savaş 
dışı kalmıştı. İngiliz tarafının iki aşamalı bu taarruzlarda kayıplarının 
1625 kişi olduğuna tespit edilmişti. Bundan sonra Kut’ta sıkışan 
İngiliz birliklerinin kurtarılması için girişimler başlayacaktı. Fransa ve 
Hindistan’dan getirilen takviye kuvvetleri Hint Ordusu ikinci kurmayı 
General [Sir Fenton] Aylmer kumandasındaydı. General Aylmer’a 
verilen emir General Townshend kuvvetlerinin kurtarılmasıydı. 12 



92

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Aralık 1915’te Ammare’ye gelerek emir ve komutayı aldı (Birinci Dünya 
Harbinde Türk Harbi 1979:  484-500). General Aylmer’in emriyle 
İngiliz kuvvetleri 4 Ocak 1916’da yola çıktı. Bundan sonraki günlerde 
Türk ve İngiliz kuvvetleri arasında çatışmalar yaşandı. Ocak’ın ilk 
günlerinden itibaren Kut’ta sıkışan İngiliz birliklerinin kurtarılması için 
birliklerin yola çıkarıldığına dair çeşitli kaynaklara bağlı haberlerin The 
Times’da yer bulmaya başladığı görülmektedir. Delhi’de yayınlanan 
bir haberde General Aylmer’in Kut’taki birlikleri kurtarmak için yola 
çıktığı 13 Ocak’tan itibaren şiddetli çatışmaların yaşandığı ve Türklerin 
çekilmeye başladığına değiniliyordu. (“Kut under Siege. Relief force 
advancing. Battle on Tigris”, The Times, 17 Ocak 1916). The Times’in 
haberi doğruydu. Vadikelal mevkiinde gerçekleşen muharebelerde 
Türk tarafı gerçekten de büyük kayıp vermişti. Felahiye mevkiine 
çekilmişti. 20 Ocakta The Times, Meclis’teki görüşmelerden yola çıkarak 
General Aylmer’in kuvvetlerinin tekrar dört gün içerisinde tekrar 
saldırıya geçmeyecekleri bildiriliyordu (“Kut Relief Force Delayed”, 
The Times, 20 Ocak 1916). Gerçi bu haberin yayınlanmasından bir gün 
sonra 21 Ocak’ta General Aylmer’in yeni taarruz gerçekleştirdiğine 
değiniliyordu. Saldırının oldukça çetin hava şartları altında gerçekleştiği, 
aşırı yağış nedeniyle İngiliz taarruzunun başarısız olduğu, iki tarafın da 
kayıplarının çok olduğu belirtiliyordu (“Check before Kut”, The Times, 
24 Ocak 1916).  I. Felahiye Muharebesi olarak kayda geçen bu taarruz 
bölgede yaşanan en şiddetli muharebelerdendi. Bu muharebelerde 
İngilizler istedikleri başarıyı gösteremedi. 

The Times’da savaş haberlerinin verilişinde olup biteni gizlemek 
şeklinde bir sansür olduğunu söylemek mümkün değildir. Yukarıda 
değinilen General Aylmer’in taarruzunun püskürtülmesi ile ilgili 
olarak 26 Ocak tarihli haber buna örnektir. Çelişkili Raporlar başlıklı 
yazıda Kut yakınlarındaki çatışmada General Aylmer’in 3000 kişi 
kaybettiği yönünde Türk raporlarına değiniliyordu. Bu haberin altında 



93

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Amsterdam kaynaklı olarak Reuters’in Türk raporu birebir veriliyordu 
(“The advance on Kut”, “The Turkish Report”, The Times, 26 Ocak 1916). 
Diğer taraftan kuşatma altındaki Townshend’ın bu durumunun 50. 
gününde olduğu ancak ihtiyacı olan yiyecek ve yaşam malzemelerine 
sahip olduğu hatırlatılıyordu (“The Kut rescue force”, The Times, 27 
Ocak 1916).

The Manchester Guardian daha belirsiz bir biçimde haber yapıyor 
ve Aylmer’in kuvvetlerinin pozisyonunu koruduğuna değiniliyordu.  
İngiliz basını içerisinde Liberal gazetelerden biri olarak kabul edilen 
Manchester Guardian için şu tanım yapılıyordu: “1914’te ulusal basının 
resmini tamamlamak için, hem editörler hem de kamusal konularda 
hesaba katılması gereken iki Liberal gazeteyi de dahil etmeniz 
gerekiyor. Birincisi C.P. Scott’un sahip olduğu ve editörlüğünü 
yaptığı Manchester Guardian idi. Scott 10 yıl evvelinde (1914’den 10 
yıl evvel) parlamentodaydı ve önde gelen Liberallerle özellikle Lloyd 
George (David Lloyd George 1863-1945) ve Lord Loreburn (Robert 
Reid, I. Earl Loreburn, 1846-1923) ile yakın temastaydı. Scott ve onun 
mükemmel personeli ulusal ve uluslararası konularda otorite olarak 
algılanacak biçimde konuştular ve Guardian haklı olarak Barnes ve 
Delane’nin yönetimindeki The Times’tan çok az derecede etkiye sahip 
bir gazetecilik otoritesi olarak tanımlandı.” (McEwen: 182: 479, “Turkish 
Retreat from Line nearest Kut”, The Manchester Guardian, 28 Ocak 
1916). Ocak 1916 sonunda kurtarma operasyonu haberleri ön plandaydı. 
Kurtarma amaçlı gönderilen birlikler ile Türk kuvvetleri arasındaki 
çatışmalar oldukça detaylı haritalar ile ele alınıyordu. İlerleyen günlerde, 
9 Şubat’ta Kut’ta yaşanan gelişmeleri oldukça detaylı anlatan uzun 
bir yazı The Times’da yer aldı. Kut Kuşatması başlıklı yazıda Hindistan 
Bakanlığı’ndan alınan bilgiler ışığında operasyonların o güne kadar 
kat ettiği aşamalara değiniliyor, ardından Türk tarafı ile ilgili duyum ve 
tahminlere yer veriliyordu. Bunlar içerisinde Türk kuvvetlerinin İngiliz 
birliklerinin karşılaştıkları güçlüklerden daha fazlasıyla boğuştuğu 
vurgusu dikkat çekiyordu. Ayrıca Türklerin Erzurum’a yaklaşan Rus 
birliklerinin baskısını Transkafkasya sınırında hissettiğine değiniliyor, 
Kut civarında yaşanan sel felaketi gibi beklenmedik doğa olaylarının 
da süreci zorlaştırdığı hatırlatılıyordu (“The Siege of Kut”, The Times, 
9 Şubat 1916). Kuşatmanın altmışıncı günü olduğu hatırlatılıyor ve 
geri çekilmenin düşünülmediği belirtilen haberde General Aylmer ile 
Türk kuvvetleri arasında yaşanan ve Türklerin Felahiye Muharebesi 
dediği savaşın üzerinden üç hafta geçtiği ve kurtarma harekatı için 
çabaya devam edileceğine değiniliyordu. Bu haberde de General 
Townshend’in yeterli yaşam malzemesine sahip olduğu, kurtarma 
kuvvetleri ile günlük olarak iletişim kurduğu mevkide çok büyük sıkıntı 
içerisinde olmadığı düşünülse de durumun kötülüğü koşullardaki Arap 
kasabalarındaki hastanelerin yaralılar ile dolu olmasından anlaşılabilir 
denilmekteydi “(Kut’s 60 Days’ Siege. No Withdrawal contemplated”, 
The Times, 9 Şubat 1916).  



94

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Kaynak: The Times, 1 Şubat 1916.

Şubat ayı başında kuşatma altındaki İngiliz birlikleri bir doğa 
olayının sağladığı avantajla avunuyor gibiydi. Bu mevsimde yağan 
yağmurlar nedeniyle Dicle Nehri’nin suları taşmıştı. Taşan sular 
koruyucu setleri birçok yerlerden delerek özellikle İngiliz savunma 
hattında diğer taraftan Türk tarafında da önemli derecede bataklıklar 
meydana getirmişti (Birinci Dünya Harbi’nde Türk Harbi 1979: 620).  
The Times’da yer alan habere göre yağış nedeniyle taşan nehir Türk 
kuvvetlerinin kuşatma çemberini geriye itmişti. Ayrıca yine habere 
göre sel 50 Türk askerinin hayatına mal olmuştu (“Turks flooded out 
at Kut. All well in British Camp”, The Times, 3 Şubat 1916). Oysaki 
Türk kaynaklarında kabaran suların İngilizlerin Dicle kıyısındaki 
levazımatlarını sürükleyerek nehrin sol kısmına vurmakta olduğuna 
değiniliyordu. (Birinci Dünya Harbi’nde Türk Harbi 1979: 620).

Şubat ayı itibariyle İngilizlerin moral motivasyonları ile ilgili 
haberlerde gerçek bilgilerden çok tahmin ve temenninin ön planda 
olduğu buna benzer haberlerin arttığı düşünülebilir. Zira 10 Şubatta 
The Times’da yer alan bir başka haberde Mezopotamya’da görev 
yapan bir görevlinin yazdığı bir mektuba yer veriliyordu. Mektupta 
Türklerle çatışmalarının detayına yer veriliyor ve savaşın korkunç yönü 
daha yumuşak biçimde aktarılıyordu: “… Komik bir şey oldu. Türkler 
iki eski ağızdan dolmalı top mermisini ateşledi. Topun [top mermisi 
olmalı] biri iki yada üç defa zeminde zıpladı ve bir görevliye çarptı ki 
bu görevlinin daha önce İngilizce konuştuğu duyulmamıştı:’lanet olası 
bombalar’, İngiliz subay onun arkasına kapaklandı ve soluğu kesilmişti 
ancak yaralı değildi…” (“Letters from Kut. Surprise for the Turks”, The 
Times, 10 Şubat 1916). Benzer nitelikli bir diğer haberin kaynağı ise 
Edmund Candler idi. Habere göre General Townshend dikmek için 
sebze tohumları talep etmişti. Diğer bir isteği ise gramofon iğnesi idi. 



95

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Erzurum’un sükûtu haberinin Kut’ta sevince neden olduğu ve Türk 
hatlarına top atışlarıyla kutlandığını bildiriyordu (Edmund Candler, 
“General Townshend’s invincibles. Sowing vegetable seeds at Kut”, 
The Times, 26 Şubat 1916. Bu haber de Türk basın özetlerinde yer 
almıştı. Haber tamamen Türkçeye çevrilmişti. HR.MTV, 768/7_4,5, 
aktaran: Arşiv Belgelerine Göre Kûtü’l Amâre Zaferi, 2016: 103). 
Neredeyse Kut’un açlıkla savaşmaya başladığı günlerdi ve bu haberler 
okuyucuyu dramatik gidişatı sorgulamak yerine Kut’taki birliklerin 
gündelik yaşamının eğlenceli olduğunu düşündürmeye çalışıyor 
gibiydi.

Mart ayının başından itibaren İngiliz birliklerini ablukadan 
kurtarmak üzere General Aylmer kumandasında gönderilen kuvvetler 
ile Türk kuvvetleri arasında çatışmalar yeniden başladı. 8 Mart’ta 
gerçekleşen ve Türk tarafınca Sabis Muharebesi olarak kaydedilen 
muharebelerde Türk kuvvetlerinin saldırısına 8 Mart’ta uğrayan İngiliz 
birliklerinin 2000 kişi kaybettiğine dair Türk resmi bildirgesi The 
Times’da görünüyor ancak General Aylmer’in kayıplarının daha az 
olduğuna değiniliyordu (“Turkish Version of Kut Battle”, The Times, 13 
Mart 1916). Gerçekten de Mart ayı ile birlikte The Times Kut’ta sıkışan 
İngiliz birliklerine yardım götürme umudunu kaybetmeye başlıyordu. 
Su ihtiyacının General Aylmer’in birliklerini geri çekilmeye zorladığı, 
İngilizlerin geri çekilirken tüm yaralılarını alabildikleri yazılıyordu 
(“Kut relief force falls back. A Check on the way to Kut”, The Times, 11 
Mart 1916). Verdun ve Kut Muharebeleri’nin ele alındığı haberde geri 
çekilişin gerekliliğinde söz edilirken tek tesellinin İngiliz kuvvetlerinin 
fazla zayiat vermemiş olması olarak değerlendiriliyordu (“Verdun and 
Kut”, The Times, 13 Mart 1916).

En dikkat çekici başlık 14 Mart 1916’da Mismanagement in 
Mesopotamia [Mezopotamya’da Kötü Yönetim] şeklinde The Times’da 
göründü. Burada yaralı İngiliz askerlerin yeterli sağlık hizmeti 
alamadığı ve Bombay’a nakleden gemilerde donanım, teçhizat, doktor 
eksikliklerinin hat safhada olduğuna değinilmişti (“Mismanagement 
in Mesopotamia”, The Times, 14 Mart 1916). Bu haber Matbuat 
Müdüriyeti’nin topladığı basın özetleri içerisinde de yer almıştı. Hatta 
birebir çevrilen haberin yerli matbuata servis edilerek yayınlanması 
da istenmişti (HR.MTV, 768/7_4,5, aktaran: Arşiv Belgelerine Göre 
Kûtü’l Amâre Zaferi, 2016: 106-108.). 15 Mart 1916’ta The Times’ta 
Mismanagement in Mesopotamia başlıklı bir yazı daha kaleme alındı. 
Yazı The Times’in operasyonlara dair en dikkat çekici eleştirilerinin 
yer bulduğu ve home front yani vatandakilerin aklında ciddi soru 
işaretleri oluşturacak türdendi. Cepheden bir askerin ifadelerini 
kapsayan yazı savaş şartlarına göre gerçekten sertti: “Görünüşe göre 
Hindistan Hükümeti’nin alışkın oldukları küçük cephe tecrübeleri 
dışında herhangi bilgileri yok, düşmanın en modern silahlara sahip 
olduklarını ve Alman patronlarının emirleri altında Batı cephesinde 
tecrübe edilen her [savaş] aletini kullandıklarını [bilmiyorlar].Hindistan 



96

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

ordusu muhteşem yüksek etkili savaş materyallerine sahip, personeli 
Batı’daki İngiliz ordusu ile karşılandığında yüksek eğitim görmüş ama 
Hindistan Hükümeti verimliliğini en iyi şekilde kullanmada başarısız 
oldu, Esaslı detaylar konusundaki tamahkârlık bu verimliliği daha da 
azalttı ve İngiliz alışkanlığı olan bir oğlan çocuğunu bir adamın yerine 
işe gönderilmesi nedeniyle israf edildi.”

Yazının devamında daha 1914’de operasyonların başında bandaj ve 
sargının bittiği Amara’daki sağlık görevlilerinin bandajının olmadığına, 
antiseptiğin ve anestezi malzemesinin kısa zamanda tükenmesinden 
dolayı sargı bezlerinin 4-5 kere üst üste sarmaktan başka çare 
olmadığına değiniliyordu. 2000 yaralı için 200 kişilik hazırlık yapıldığı 
ve operasyonların başlamasının üzerinden 15 ay geçtikten sonra 
böylesi eksik hazırlığın ne denli hatalı olduğunun anlaşıldığına yer 
veriliyordu. Halkın, Townshend’ın başarılması mümkün olmayan bir 
görevle destek olmaksızın gönderilmesinin sorumlusundan, onları 
vatana güvenle getirmeyi talep ettiğine değiniliyordu. Bahsedilen 
mesele ile ilgili daha pek çok soru olduğunu söyleyen askerin ismi 
Frontier (Sınır/Hudut) olarak geçmişti. Bu yazı Kut’taki durum ile ilgili 
en dikkat çekici eleştirel yazıydı. Aslında 13 Martta The Times’da savaş 
muhabiri, İngiliz gazeteci Edmund Candler, kırsalda savaşmanın neden 
olduğu ağır kayıpları anlatan bir yazı kaleme almıştı. Ancak Candler’in 
savaş bölgesinden gözlem ve izlenimlerini içeren yazısı oldukça 
detaylı olmakla birlikte dramatik bir panorama değildi. Bu noktada 
Edmund Candler ismi dikkat çekicidir. Candler Bağdat’a yolculuğunu 
iki ciltlik bir eser halinde savaş sonunda yayınlayacaktı (Candler, I-II: 
1919). Candler’in The Times’a yer alan satırları hem The Times’in olayları 
aktarış biçimi hem de haber kaynağı olarak bölgeye göndermiş olduğu 
kendi muhabirinin/tecrübeli bir gazetecinin bakış açısını yansıtması 
açısından önemlidir.  İngiliz literatüründe sıklıkla kabul edilen yenilginin 
sebebi olarak gösterilen iklim ve çevre koşullarının zorlayıcı etkisini 
Candler dikkat çekici biçimde ele alıyordu: “Şeyh Saad, Wadi ve Sueike 
Marsh hakkında yazmak için çok miktarda görüşümüz var ancak böyle 
bir girişimin düşmana yardımcı olabileceğine dair bilgi aldık. Birkaç ay 
sonra belki, tüm detayları için izin verilir, ve halk iradesi çatışmalardaki 
birlikler hakkında öğrenebilirler…” Bazı detayların operasyonların 
sürmesinden dolayı verilmediğine değiniliyordu. Nispeten uzun 
sayılabilecek bu yazıda genç teğmenlerin olağanüstü çabaları edebi 
bir dille anlatılıyordu (Edmund Candler, “A frontal attack near Kut”, 
The Times, 13 Mart 1916). Candler’in buraya ulaştıktan sonra Kut’taki 
gelişmeleri ismiyle bildirdiği haberlere yer verildiği görülmektedir. 
Candler, Tigris üzerindeki bir yerleşim yerinden bildirdiğine göre 
Martın 8’den beri bir değişiklik olmamıştı. Kuşatmanın 104. günü 
olduğu hatırlatılıyor ve diğer bazı detaylara yer veriliyordu (“Still 23 
miles from Kut. No Ground Gained”, The Times, 21 Mart 1916, Candler 
ve haberleri hakkında kapsamlı bir değerlendirme için bkz: Polat 
2020: 255-283). 



97

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

The Times’ta Nisanın ilk gününde Kral George’un General 
Townshend’a gönderdiği 14 Şubat tarihli telgrafa yer verilmesi dikkat 
çekiciydi. Bu telgrafta General Townshend ve birliklerinin muhteşem 
direnişlerinin takdir edildiği ve onların direnişinin güçlenmesi için 
ellerinden gelen her şeyi yapacaklarını bildirdiğine yer veriliyordu (The 
King’s message to Kut”, The Times, 1 Nisan 1916; Royal Message to 
General Townshend”, The Manchester Guardian, 1 Nisan 1916.). İngiliz 
kuvvetlerinin tesliminden yaklaşık 20 gün önce Kut’a doğru İngiliz 
birliklerinin bir kez daha yürüttüğü harekata yer veriliyordu. Savaş 
Bakanlığı’nın yaptığı açıklamada General [Percy] Lake’in raporuna 
istinaden operasyonların memnuniyet verici biçimde sürdüğüne 
değiniliyordu (“A Move Towards Kut”, The Times, 6 Nisan 1916). 6 
Nisan tarihinde General Lake’in resmi raporu aynen yayınlanıyor ve 
12 ve 13. sayfalar neredeyse tamamen Kut operasyonlarına ayrılıyordu 
(“Mesopotamian Dispatches. The Advance to Kut. Battles on the 
Karun and Euphrates”, The Times, 6 Nisan 1916). 7 Nisanda haberin 
devamı niteliğinde Kut üzerinde baskının arttırıldığı uzun biçimde 
anlatılıyordu. Resmi olarak General [George Frederick] Gorringe’nin 
General Aylmer’in yerine getirildiği ve onun da 5 Nisanda Türk hatlarına 
saat 05.00’da bir saldırı yaptığına değiniliyordu (“The Push for Kut. 
Kut advance Continued”, The Times, 7 Nisan 1916). Sanaiyat hatlarına 
yapılan saldırıların hava şartlarının durumu zorlaştırması nedeniyle 
başarısız olduğu değerlendiriliyordu (“The next line at Kut. Another 
assault in preparation. Floods increasing.”, The Times, 8 Nisan 1916. 
“British near Kut. Advance in terrible”, The Manchester Guardian, 23 
Mayıs 1916). Kut’a çok yaklaşıldığı haritalı bir biçimde aktarılıyordu. 
Nisan ayının ortalarına yaklaşılırken Türk yetkililerinden alınan resmi 
bir deklarasyona yer veriliyordu. 12 Nisan tarihli Türk makamlarının 
duyurusuna göre Sir P. Lake’in 9 Nisan tarihli saldırısının ardından 
İngiliz askerlerinden 3000’nin ölü bedenleri siperlerden toplanmıştı. 
Ancak General Lake toplam ölü ve yaralı miktarının dahi bu rakamın 
çok altında olduğunu belirtmişti. Savaş Bakanlığı’nın duyurusunu veren 
gazete hem Türk makamlarının verdiği 3000 ölü tespitine yer veriyor 
hem de sözü edildiği şekliyle General Lake’in ifadesine yer veriyordu. 
Yazının devamında yaralı askerlere sağlanan sağlık hizmetinin 
memnuniyet verici olduğuna yine General P. Lake’in ifadesinden yola 
çıkılarak değiniliyordu. 4500 kişinin Tizpon’da hayatını kaybettiği 
belirten haber 300 kişinin de geri çekiliş esnasında 1915 Aralığı’nın 
başlarında ve 200’den az olmayan askerin de Christmas saldırısında 
hayatını kaybettiğini belirtiyordu.  Kut’taki İngiliz askerlerinin 
kurtarılması için gerçekleştirilen girişimler sıralanmaktaydı. Bu haber 
Kut’ta İngiliz harekatının nasıl geliştiğini baştan sona özetliyordu. 
Haber şöyleydi: 3 Aralıkta Townshend’ın kuvvetleri Tizpon’dan Kut’a 
ulaştı. 5 Aralıkta Türklerin ilerleyen kolları Şeyh Saad’a ulaştı. 8 Aralık’ta 
beş günlük saldırı başladı. 18 Aralıkta Garnizon’un kayıpları 1127’e 
yükseldi. 25 Aralık’ta şiddetli saldırılar yaşandı. 6 Ocak’ta kurtarma 
birliklerinin ilerleyişi başladı. 7 Ocakta Şeyh Saad çatışması yaşandı. 



98

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

21 Ocak’ta İngiliz saldırısı Ümmülhannah’da yaşandı. 13, 17, 19 Şubat’ta 
Kut’a bomba saldırısı yaşandı. 6 Mart’ta es Sin’e saldırıldı. 5 Nisan’da 
General Gorringe Türklerin Ummel Hannah ve Felahiye’deki birinci 
ve ikinci hatlarını aldı. Sanaiyat’a saldırıldı. General Gorringe burayı 
alamadı (“Four Months in Kut. Relief Force Hampered. The British 
losses”, The Times, 14 Nisan 1916). Nisan ayının devamında kurtarma 
operasyonundaki İngiliz birliklerinin faaliyetlerine yer verilmeye devam 
edildi. The Times bölge ile ilgili haberlerde operasyonları zorlaştıran 
hava durumuna yer vermeye devam etti (“The Sanna-i-yat barrier. 
More Advanced lines taken. Tigris weather”, The Times, 17 Nisan 1916). 
25 Nisan’da Savaş Bakanlığı’nın yaptığı açıklamaya yer veriliyordu. 
Buna göre Sanaiyat mevkiine 23 Nisan’da bombardıman yapıldığına 
değiniliyordu. Aynı haberin devamında Türk kaynaklarının İngiliz 
kayıplarının 2000 ölü ve toplamda 3000 zayiat verdiğini ancak bu 
rakamlara asla güvenilemeyeceğine değiniliyordu. Ayrıca Amsterdam 
kaynaklı Türk kaynakları haberde 21 ve 22 Nisan’da Felahiye’deki 
Türk pozisyonlarının aralıklarla bombaladığına arkasından da yarım 
tümenlik bir kuvvetle saldırıldığı iki saatlik süngü muharebesinden 
sonra İngiliz birliklerinin 3000 kişi kaybederek geri çekilmeye mecbur 
kaldığı bildiriliyordu. Haberi The Times yorumlamadan veriyordu 
(“Kut attacks continued. All-day bombardment. Turkish estimate of 
our losses”, The Times, 25 Nisan 1916). Aynı günkü İngiliz gazetesi 
teslime az süre kala ilginç, kısa bir habere yer veriyordu. Temiz 
dövüşen Türk imajını güçlendirmek istenilmese de İngilizlerin teslim 
olmasına yaklaşık dört gün kala böyle bir haberin yer bulması tesadüf 
olmamalıydı. Savaştaki Türk başlığı taşıyan haberde Mezopotamya’da 
bir görevliden alınan bilgi aktarılıyordu. Türk hatlarına düşen bir 
İngiliz uçağının iki pilotunun öldürüldüğünü ardından gelen bir Türk 
uçağından bir mesaj atıldığına değiniliyordu. Bu mesajda pilotların 
öldürülmesinden dolayı üzgün olduklarını zira kaçtıklarından dolayı 
öldürüldükleri yazılıydı. Bu görevli The Times’ta yayınlanan mesajının 
devamında şu ifadelere yer veriliyordu: bu gerçekten güzel bir mesaj, 
onların centilmen olduklarını gösteriyor. Bizim esir düşen askerlerimize 
iyi davrandıklarını hatta çok iyi davrandıklarını duydum. Türklerin bizden 
nefret ettiklerini düşünmüyorum, onlarla savaşmak zorunda olmak 
üzücü. (“The Turk in War”, The Times, 25 Nisan 1916). Kut’ta Türklere 
esir düşen İngiliz askerlerini zorlayıcı bir süreç bekliyordu. Özellikle 
er sınıfındaki askerler çoğunlukla yürüyerek sevk edilmek zorunda 
kalmıştı. Pek çoğu esaretle ilgili hatıralarını ülkelerine döndükten 
sonra yayınladı. (Barber 1917). Barber Kut’un tesliminden sonra iade 
edilen hasta/yaralı askerlerdendi ve Anadolu’ya seyahat etmemişti. 
(Neave, 1937; Neave, Kut’un düşüşünden sonra Bağdat’a oradan da 
Yozgat’taki kampa ulaşan askerlerdendi. Jones,  Hill,  London 1921, 
C.L. Woolley, 1921. Kastamonu da esaret günlerini anlatan bir diğer 
İngiliz askeri ise Bishop, Lane, 1920, Sandes, 1919, Long 1938. Miller, 
1969, Braddon 1969.)



99

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Bu haber yaklaşan teslimiyet kararı öncesi dikkat çekiciydi. 28 
Nisan günü The Times bir İngiliz gemisinin ele geçirildiğini bildiriyordu. 
Bu haber 13 Nisan’da yine Amsterdam kaynaklı Türk makamlarının 
resmi bildirgesinden alınmıştı (“Kut relief operations. Reported 
capture of British vessel”, The Times, 28 Nisan 1916.) 24 Nisanda İngiliz 
ve Hint birliklerin çeşitli ihtiyaç maddelerini taşırken ele geçirildiği 29 
Nisanda daha geniş haber oldu. İngiliz uçakları sözü edilen geminin 
Kut’un dört mil doğusunda Magasis’de bulunduğunu tespit etmişti. 
Aynı günkü gazetede Edmund Candler’in kaleme aldığı bir yazı da 
yer alıyordu. Son saldırıda Türklerin ağır Kayıpları başlıklı haberde 
Türklerin avantajlı pozisyonundan sürüldüğü Sanaiyat’a yapılan 
saldırıda makinalı tüfek ateşiyle Türklerin büyük kayıp yaşadığına 
değiniliyordu (“Kut Supplies. Desperate dash up the Tigris. Relief ship 
captured”, Edmund Candler, “Turks’ heavy losses in recent attacks”, 
The Times, 29 Nisan 1916).

	 The Times’da teslim oluşun ardından çıkan ilk haber 
savunmanın kahramanca süren beş aylık sürecini ele almaktaydı. 
General Townshend ve İngiliz kuvvetlerinin beş aylık kuşatma altında 
gösterdikleri direnişin savaşın en uzun ve en çetin kuşatmalarından 
olduğu hatırlatılıyordu. Habere göre kurtarma ekipleri de ellerinden 
gelenin en iyisini yapmıştı. Tekrar tekrar gerçekleştirdikleri saldırılar 
Dicle’nin su baskını nedeniyle başarısız olmuştu.  21 Kasım Basra’da 
başlayan İngiliz harekatında İngiliz birliklerinin işini en fazla zorlaştıran 
meselenin Mezopotamya yazı olduğu iddiası ünlü Doğu bilimci 
Mark Sykes’ın ifadesine yer verilerek güçlendiriliyordu: Sonbaharda 
askerlerimizle Kut’ta bulunan Sir Mark Sykes tecrübelerini şu sözlerle 
özetlemektedir: bu İngiliz askerleri çok temiz ve çok neşeliler, bu sefer 
boyunca mükemmel bir iş başardılar. Sıcağa, haşerata, sivrisineklere, 
çifte görevlere, görevdeki ağır zayiatlara ayrıca sıcak ve güneş 
çarpmasına ve sıtmaya dayandılar.(“The story of Kut”, The Times, 1 
Mayıs 1916). Sykes’ın sözlerinden alıntılanarak verilen ve kahramanca 
bir direnişin zorluğunu anlatmak için kullanılan sözcükler içerisinde 
“açlığa” yer verilmemesi dikkat çekiciydi. Oysaki Türk kuvvetlerinin 
kuşatması altındaki birlikler için en zorlayıcı etkiyi gıda yetersizliği 
oluşturmuştu. Golç Paşa Irak grubuna 29 Kanun-ı sani 1331 (11 Şubat 
1916)’da gönderdiği şifrede muhasara ile aç bırakma tekniğinin 
önemine vurgu yapıyordu: Mütemadiyen gelen mevsûk ve husûsî 
haberlere nazaran Arablar Kûtü’l-Amare’ye erzâk idhâline muvaffak 
oluyorlarmış. Bu da ancak nehren ve-yâhûd sağ sahilde düşman 
tarafından işgal edilen hatdan olabilir. Kut’u düşürmek için açlık en 
müessir vesâitden biri olduğundan Kût’un aşağı ve yukarı kısımlarıyla 
hattı tarassud eden kıtaâta, bu husûsa fevk-al-âde ehemmiyyet 
ve dikkat atf eylemelerinin emr ve tenbîhi ricâ’ olunur (Askerî Tarih 
Belgeleri Dergisi, 2016: 88).

143 günlük kuşatmanın başarısızlıkla yani teslimiyetle 
sonuçlanması İngiltere savaş performansı açısından oldukça trajikti. 



100

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Aslında aynı günkü The Times’in yedinci sayfasında Kut’un düştüğü 
kısa bir biçimde belirtilirken açlık ile ilgili zorlaştırıcı etki burada 
zikrediliyordu. Haberde Kut’un düştüğü açıkça belirtiliyordu: “Kut 
düştü. 143 gün General Townshend’ın birlikleri Tigris üzerindeki, çöl 
köyünde toplanmıştı, saldırıları defettiler, açlık tehlikesi baş gösterene 
kadar kuşatma altında direnişi sürdürdüler” (“Fall of Kut”, The 
Times 1 Mayıs 1916). Savaş Bakanlığı teslimiyetin ardından şu haberi 
veriyordu: “her daim hatırlanacak kahramanlık ve cesaretle 143 gün 
süren direnişin ardından General Townshend ihtiyaç maddelerinin 
tükenmesiyle teslim olmaya mecbur oldu. Bunu yapmadan evvel 
silahlarını ve cephanesini yok etti. Kumandası altındaki kuvvet bütün 
rütbe ve gruptan 2970 İngiliz askeri, 6.000 Hint askeriydi. (“Gen. 
Townshend surrenders. 9000 Troops captured. Guns Destroyed”, 
The Times, 1 Mayıs 1916). Açlıkla ilgili daha açık bir ifadenin The 
Manchester Guardian’da yer aldığı görülmektedir. Haberde General 
Townshend ve 9000 askerin teslim olmasının açlık yüzünden olduğu 
haberin başlığına yansıyordu (Haberin başlığı gazete tarafından 
belirlenmişti ancak kaynak The Times’in bölgedeki muhabiri Edward 
Candler idi.  Edward Candler,“Kut starved out”, The Manchester 
Guardian, 1 Mayıs 1916). Birkaç gün sonraki haberde de yine birliklerin 
ihtiyaç duydukları ihtiyaç maddelerinin karşılanması için günlük un 
miktarının 4 oza (yaklaşık 290 grama) düşürüldüğüne değiniliyordu 
(“The last ration”, The Manchester Guardian, 10 Mayıs 1916). The 
Times’in Mezopotamya’daki muhabiri Edward Candler’in gönderdiği 
bilgiler The Manchester Guardian’da da farklı başlıklarla ve haberin 
kaynağının Candler olduğu belirtilerek yayınlanıyordu (“The Siege of 
Kut. Story of Garrison’s Long Struggle”, The Manchester Guardian, 
15 Mayıs 1916). Diğer taraftan The Times aynı gün Alman kaynaklı 
bir habere de yer veriyordu. Alman Vossische Zeitung gazetesi 
Mareşal von der Goltz’un hazırlığı ile kuşatmanın Türklerin zaferine 
yol açtığını ve bu zaferin Büyük Britanya’ya vurulmuş en ağır darbe 
olduğuna yer vermişti (“Credit claimed by Germans”, The Times, 1 
Mayıs 1916; Bu haberden yola çıkarak The Manchester Guardian da 
bir değerlendirme yazısının yer aldığı görüldü. Haberde Almanların 
zafer olarak gördükleri gelişmenin aç bırakılarak bir ordunun teslimi 
sağlamak olduğunu, asla silahla kazanılmış bir zafer olmadığını 
söylüyordu. Bu haberlerin hislerle hareket edilmemesi gerektiğini 
hatırlattığına değiniliyordu. Haber The Manchester Guardian’da da 
Alman kaynaklarına dayandırılarak aktarılıyordu; “As the Germans 
see it. Tha Fall of Kut”, The Manchester Guardian, 4 Mayıs 1916). 1 
Mayısta The Times’ta yer alan haberlerin Türk matbuat özetlerine de 
yansıdığı görülmektedir (HR.MTV, 768/18_1, 1 Mayıs 1916; aktaran: 
Arşiv Belgelerine Göre Kûtü’l Amâre Zaferi, 184-188). Ancak haberin 
içeriğindeki bilgilerin bir kısmı doğru olmakla birlikte haberin tonunda 
Hükümete karşı sert çıkış ya da hesap sorar bir hava yoktu. Oysa 
Türkçe haber özetinde haberin başlığı Kûtü’l Amâre’nin Sükûtu 
şeklinde çevrilmişti. Oysaki orijinal haber başlığı The Story of Kut. 



101

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Heroic Defence (Kut’un Hikayesi. Kahramanca Savunma) şeklindeydi. 
Mayısın ikinci günü Kut ile ilgili haberleri The Times Hollanda’dan 
aldığını bildiriyordu. Bu haberlere göre Türkler General Townshend’a 
koşulsuz teslimiyet teklifinde bulunmuşlar ve Townshend’da kabul 
etmişti. Townshend’ın kılıcı kendisinde bırakılmıştı. Kuşatma altındaki 
İngiliz birliklerine yardım ulaştırmak için her yolun denendiği, havadan 
erzak atılmaya çalışıldığı ancak bu uçakların Türklerin makineli tüfek 
ateşiyle düşürüldüğüne değiniliyordu (“Last days at Kut”, The Times, 2 
Mayıs 1916). Townshend’ın kılıcını taşımasına Halil Paşa’nın izin verdiği 
Alman kaynaklarına dayalı olarak aynı sayfada veriliyordu (“The Efforts 
to save Kut. Failure of old British Aeroplanes. Gen. Townshend keeps 
his sword”, The Times, 2 Mayıs 1916. The Manchester Guardian’da Halil 
Paşa’nın Townshend’a gösterdiği centilmen tavır sonraki günlerde de 
ayrıntılı biçimde ele alındı; “Turkish General’s Chivalry”, The Manchester 
Guardian, 10 Mayıs 1916) . Aynı tarihlerde verilen haberlerde Türk 
imajı ile ilgili olumlamaları aşağı çekmek istermişçesine düşmanına 
bile centilmence davranan Türk imajını sarsan ve müttefikinin görevli 
kumandanını katledebilen bir Türk imajı çizen bir haber aynı sayfada 
yer aldı. 19 Nisan 1916’da Bağdat’ta vefat eden Von der Goltz Paşa’nın 
Bükreş kaynaklı Journal des Balcans isimli bir gazeteye dayalı olarak 
bir Türk görevli tarafından vurularak öldürüldüğü yazıyordu. Haber 
oldukça ilginç detaylar içeriyordu: “Journal des Balcans’a göre Von 
der Goltz bir Türk subay ile masada otururken revolverden çıkan üç 
kurşunla vuruldu. Suikastçının adı Ali Abdullah, 17. Anadolu Birliğine 
mensup. Von der Goltz iki saat sonra öldü. Cinayet 14 Nisan saat 
6’da teyid edildi. Almanların gözden düşüşü artıyor, Genç Türk partisi 
birbirine düşman kollara ve Almanlara karşı bölündü.” (“Von der Goltz 
reporetd shot by a Turk”, The Times, 2 Mayıs 1916).

Teslimiyetin ardından esirlerin durumlarıyla ilgili gelişmelere 
yer verildiği görülmektedir. Buna göre 3 Mayıs’ta General Lake’den 
alınan bilgiye dayanarak yaralı ve hasta İngiliz esirlerin Müslüman 
Türk askerleri ile becayiş yapılacağına değiniliyordu. Ayrıca Roma 
kaynaklı bir habere dayanılarak İstanbul’dan alınan bir habere göre 
İngiliz esirlerin Anadolu’nun ortasında bir kampa nakledileceklerine 
değiniliyordu. Haberin devamında Türklerin tarafsız bir devlet 
tarafından kampları denetlemesine Ocak 1916’da izin vermesine 
rağmen Nisan ayı itibariyle yeniden kısıtlamaya gittiği ve bunun güçlü 
biçimde protesto edildiğine değiniliyordu. Haberin devamında şu 
ifadeler dikkat çekiyordu: Mezopotamya ve Gelibolu’daki operasyonlar 
da neredeyse evrensel bir şahitlik var ki o da Türklerin esirlere nazik 
ve insancıl davranmıştır. (“Garrison to be interned in Anatolia”, The 
Times, 3 Mayıs 1916). Lordlar kamarasında yapılan konuşmalar arasında 
Lord [Charles] Beresford’un General Townshend’ın kahramanca 
savunmasından dolayı Türk kumandanının kılıcını kendisinde 
kalmasına izin vermesinin, eğer doğruysa, çok etkileyici olduğunu 
söylediği konuşmalardan direkt alıntılar haber olarak yer aldı (“House 



102

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

of Lords. Lord Kitchener and the Kut Surrender”, The Times, 5 Mayıs 
1916). Yaralı esir askerlerin değişimiyle ilgili haberler ilerleyen günlerde 
yer bulmaya devam etti (“Continuous Figting on Tigris”, The Times, 
6 Mayıs 1916, ”Wounded from Kut”, The Times, 8 Mayıs 1916, “Last 
wounded from Kut. A total 1136”, The Times, 11 Mayıs 1916. Kut’ta 
Türklere esir düşen İngiliz askerlerin esareti İngiliz ve Türk arşivlerine 
dayalı olarak bir doktora tezi kapsamında ele alınmıştır: Ersaydı,  
2017). The Times’in 11 Mayıs 1916 tarihinin 6. Sayfasının tamamı Kûtü’l 
Amâre haberlerine ayrılmıştı. Mezopotamya birlikleri kumandanı 
John [Eccles] Nixon’un Hindistan Bakanlığı’na basılması için sunduğu 
detaylı rapor bu haberlerin başında yer alıyordu. Nixon’un raporu 
46 maddeden oluşuyordu. Tam sayfayı kaplayan haberde Kut’taki 
İngiliz pozisyonuna oldukça net biçimde görülebilecek bir harita eşlik 
ediyordu (“Ctespion and Kut. Sir John Nixon’s Dispatch”, The Times, 
11 Mayıs1916).

Kaynak: The Times, 11 Mayıs 1916.

Diğer gazetelerin London Gazette’den alıntıladığı Nixon’un bu 
uzun telgrafında Bağdat yönünde ilerleme hedefinden Kut’ta savunma 
pozisyonuna çekilişinin detaylarına yer veriliyordu. The Manchester 
Guardian’da Nixon’un raporu çok özet biçimde yer bulmuştu ( 
“Townshend’s Campaign on the Tigris. Story of Ctespion Battle and 
Retreat”, The Manchester Guardian, 11 Mayıs 1916). 

The Times’da teslimiyetin ardından ilginç bir tartışma okuyucuya 
yansıtıldı. Teslimiyet ve pek çok askerin savaş dışı kalmasına yol 
açan Bağdat üzerine ilerleme konusunda karar sorgulanıyordu. 
Haberde yer alan detaylarda yetersiz kuvvetlerle Bağdat’ta ilerleme 
konusunda çeşitli belgelerin orjinallerine yer vererek bir tartışma 
ortaya konuluyordu. Townshend’a eksik kuvvet ve teçhizatla Bağdat’a 
ilerleme emrini kim vermişti, bunu Townshend protesto ettiği halde 
ilerlemesi yönünde zorlanmış mıydı? Hindistan Bakanlığı, Hindistan 



103

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

valiliği ve The Times’de yer alan iddialar şeffaf biçimde tartışılıyordu. 
Yenilginin sorumlusu bulunmaya çalışılıyordu (“The Baghdad advance. 
General Townshend’s protest. An article in The Times”, The Times, 30 
Mayıs 1916).

Öte yandan teslimiyet kararının ardından İngiliz kamuoyu için 
Kut’taki İngiliz askerlerinin vaziyeti öncelikli ilgi alanıydı. Hasta ve 
yaralı esirlerin serbest bırakılmasıyla ilgili The Manchester Guardian 
oldukça dikkat çekici görsellere yer veriyordu. Aşağıda görüldüğü 
üzere bir hastane geminin güvertesindeki askerlerin hızlı biçimde 
İngiliz hatlarına taşındığı ve tedaviye başlandığına değiniliyordu. 

Kaynak: The Manchester Guardian, 12 Haziran 1916.

Bir diğer görselde ise kısa süre tedaviden sonra gülümseyen 
yüzleriyle İngiliz askerleri görülüyordu. 

Kaynak: The Manchester Guardian, 12 Haziran 1916. 

The Times’in Mezopotamya’daki kendi muhabiri olan Edmund 
Candler’in 3 Mayıs’ta Kurna’dan yazdığı uzun bir yazısı15 Mayısta 
yayınlandı. Kuşatmanın kısa tarihçesi ve önemli gelişmeleri hatırlatan 



104

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

yazıda birliklerin karşılaştığı yiyecek sıkıntısı ayrıntılı biçimde 
anlatılıyordu (Edmund Candler, “The Story of Kut. A Fight with Hunger. 
Gen. Townshend’s Great Defence”, The Times, 15 Mayıs 1916.) Birliklerin 
açlıkla savaştığı açıkça yazılıyordu. Birkaç gün sonra Edmund Candler 
Kut’tan gelen İngiliz-Hint askerleri ile yaptığı görüşmeleri gazeteye 
yazmıştı. Kut’taki hastaneden sevk edilen dört İngiliz subayı Kut’taki 
yiyecek ve ihtiyaç maddesi sıkıntısının Şubatta başladığını belirtmişti. 
Kuşatmanın son günlerinde günlük ölüm oranının 8 İngiliz 21 Hintli 
olduğu bu ifadede yer bulmuştu (Edmund Candler, “Five months in Kut. 
Defenders’ own narrative”, The Times, 19 Mayıs 1916. Edmund Candler’in 
The Times’da yayınlanan ifadeleri The Manchester Guardian’da da 
yer bulmuştu; “British sufferings at Kut. Weak with Hunger. Soldiers 
unable to Carry their kit”, The Times, 19 Mayıs 1916). The Times Kut 
kuşatmasının detaylarını Mayıs ayı içerisinde vermeye devam etti. 
Ancak 22 Mayıstan itibaren Kut’ta yaşanan gelişmeler boyut değiştirdi. 
Savaş Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Türkler Beit Eissa/daki 
(Beytülisa?)avantajlı konumlarını terk etmişlerdi. Bu arada İran’da 
ilerleyen Rus birliklerinin de General Gorringe kumandasındaki İngiliz 
birliklerine katıldığına değiniliyordu (“Russian join British. Meeting 
on Tigris”, The Times, 22 Mayıs 1916). Mayıs ayının sonlarına doğru 
Türklerin geri çekilmekte olduğunu düşündüren avantajlı pozisyonları 
terk etmeleri yanında esirlerin durumları ile ilgili gelişmeler takip 
edilmekteydi. İstanbul’daki Amerikan büyükelçiliğinden alınan habere 
göre General Townshend’ın İstanbul’a getirildiği, Prinkipo Adası’nda 
uygun bir yere yerleştirildiği ve tam anlamıyla serbest davranmasına 
müsaade edildiğine değiniliyordu. Yine Amerikan elçiliği pek çok subay 
ve askerin halen Kut ve Bağdat’ta olduğunu, bir kısmının da Şam’a 
gönderildiğinin anlaşıldığını bildirmişti. Esirlerin ihtiyaçları hakkında 
özel anlamda habere henüz ulaşılamamıştı. Ancak Bağdat’taki 
Amerikan konsolosluğu iletişim kurmak ve gerek duyulan maddelerin 
temininde yardım etmek için görevlendirilmişti (“Internment camp 
of Gen. Townshend”, The Times, 23 Mayıs 1916; Benzer içerikle; 
“An Island. Where the Turks will inter General Townshend”, The 
Manchester Guardian, 23 Mayıs 1916). Haziran ayı içerisinde Kut’ta 
esir düşen ve hayatlarını kaybeden İngiliz askerlerinin listelerinin The 
Times’in çeşitli nüshalarında yer aldığı görülüyordu(Roll of Honour. 
The Defenders of Kut”, The Times, 7 Haziran 1916). 27 Haziran’da esir 
olan 490 askerin isimleri de kayıplarla birlikte yayınlanıyordu (“Roll of 
Honour. Prisoners at Kut”, The Times, 27 Haziran 1916). Townshend’ın 
İstanbul’a ulaşmasıyla ilgili detayların Daily Mail ve Daily Express’de 
haber yapılırken kullanılan dil İngiliz diplomat Mark Sykes’ı rahatsız 
edecek ve bu konuda Dışişleri Bakanlığı’na bir yazı yazmasına neden 
olacaktı. Sykes, Türkleri centilmenler olarak düşündürecek görsellere 
ve bilgilere yer vermenin İngiliz savaş performansı ve Doğu siyaseti 
açısından yıpratıcı olacağına değiniyordu (Polat 2015:131-145). Daily 
Mail, Daily Express’in kullandığı ve Mark Sykes’ın eleştirdiği görseli 
kullanmasalar da İngiliz gazeteleri Townshend’ın İstanbul’a ulaştığını 



105

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

haber yaptılar (“General Townshend at Costantinople”, The Observer, 
11 Haziran 1916). Kut’un düşüşünden sonra The Manchester Guardian’da 
By a student of war ismiyle değerlendirme yazısı niteliğinde bir yazının 
kaleme alındığı görülmektedir. Kut kuşatmasının yaşandığı günlerde 
İrlanda’da ayrılıkçı isyan baş göstermişti. Çoğu defa Kut’taki gelişmeler 
ile İrlanda ayrılıkçılarına karşı atılan adımlar aynı günkü sütunlarda yer 
buluyordu. Buradan hareketle Dublin and Kut başlıklı yazıda Kut’un 
düşmesinin askeri açıdan çok büyük bir talihsizlik olmadığına, Bağdat 
için güçlerin yeniden dizaynedileceğine değiniliyordu (By a student of 
war, “Dublin and Kut”, The Manchester Guardian, 3 Mayıs 1916). 

Yenilginin sebepleri hakkında yetkililerin arasında iletişim 
eksikliğine dair yukarıda söz edilen şekliyle bazı iddialar yaşandı. 
Haberlerin yoğunluğunun iyice azaldığı Temmuz ayında da 
Edmund Candler’in cepheden yazdığı bir yazı Mart ayı içerisinde 
İngiliz birliklerinin es-Sinn’i mümkün olmasına rağmen neden ele 
geçirmediğini soruyordu (Edward Candler, “The march on Kut. 
Surprise that failed”, The Times, 15 Temmuz 1916). Ancak yine de 
Ağustos ayından itibaren Kut ile ilgili The Times’in haberlerinin 
ana eksenini esirler oluşturuyordu. 10 Ağustos’ta Kut’tan geçen 
bir yolcunun verdiği bilgilere yer veriliyordu. Buna göre esir İngiliz 
askerlerinin Tarsus’a yürüdüğünü görmüştü. Haberin devamında 
verilen bilgiler The Times’in haberlerde izlediği objektif bakış açısını 
göstermesi açısından dikkat çekicidir: “Çok kötü vaziyetteydiler. 
Bir deri, bir kemik”. Haberde ayrıca General Townshend’ın karısı ve 
kızının İstanbul’a gelmesi için gerekli düzenlemeleri yapmak üzere 
söz verdiklerine yer veriliyordu. Haberde Ankara’dan gelen Asteğmen 
P.N.E. Edmonds, iyi olduklarını Anadolu’da bir hayli rahat olduklarını 
bildiriyordu. The Times’ta yer alan ifadelerine bakılırsa sadece dört 
satır yazmalarına izin veriliyordu (“Prisinoers from Kut”, The Times, 
10 Ağustos 1916). Yine Ankara’dan yazan dört Kut esiri İngiliz subayı 
ile ilgili haberde Ankara’nın ikliminin oldukça iyi olduğu ve her şeyi 
yapmalarına izin verildiğine, ancak paraya ihtiyaçları olduğuna 
değiniliyordu. Bir diğer esir kartpostalında iki aylık zorlu yürüyüşten 
sonra Yozgat’a ulaştıklarını ve kıyafet, aspirin, phenacetin (ateş 
düşürücü), çay gibi ihtiyaç maddelerine gereksinim duyulduğu 
belirtiliyordu. Yozgat’tan gelen bir diğer kartpostalda da yine iklimin 
sertliğinden dolayı kalın kıyafetler özellikle isteniyordu. Bunun dışında 
İngiliz esirler rahat olduklarını belirtiyorlardı. Kastamonu’dan gelen 
bir diğer esir mektubunda rahat olduklarını hobi olarak el yapımı 
ayakkabı diktiğini yazıyordu ve bu mektuplar The Times’ta yer 
buluyordu (“The Kut prisoners. Requests for Money and parcels”, The 
Times, 14 Ağustos 1916). Esir Mektupları başlıklı bir haberde gazeteye 
bilgi veren bir kadının kardeşi hakkında aldığı bilgilere göre İngiliz 
asker Bağdat’tan bir hastaneden 3 Haziran’da yazmıştı. Mektubunda 
kendilerine iyi davranıldığını, diğer altı subay ve erle birlikte olduğunu 
bir gece sonra kuzeye doğru hareket edeceklerini yazmıştı. Aynı 



106

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

haberde adı geçen bir diğer kişide Mr. Courthope-Munroe idi. Osmanlı 
Kızılayı vasıtasıyla oğlu 33. Hint Birliği üyesi Teğmen C.H. Courthope-
Munroe’den bir kartpostal almıştı. Kut’ta esir alınan Teğmen 
kartpostalda iki aydır kuzeye yürüdüklerini yazıyordu. Bir diğer kişi 
de oğlunun Afyonkarahisar’da tutulduğunu yazıyor, oğlundan aldığı 
mektupta bazı arkadaşlarının Ankara’ya gönderildiğini yazdığını 
aktarıyordu (“The Kut Prisoners. More Letters”, The Times, 11 Ağustos 
1916). 20 Ekim’de Sir Percy Lake’in resmi olarak Savaş Bakanlığı’na 
gönderdiği Kut’ta hizmet eden subayların tam listesini yayınladı (“The 
fight for Kut. List of Mentions in dispatches”, The Times, 20 Ekim 1916). 
Aynı zamanda Kut’ta hizmeti geçen ve Kral tarafından onurlandırılan 
görevlilerin de isimleri yayınlanmıştı. İlk başta General Townshend 
yer alıyordu (“Honors and Rewards”, The Times, 20 Ekim 1916). Esir 
kamplarından gelen haberlerle ilgili okuyucularından alınan çeşitli 
mektupların The Times’da yayınlandığı görülmektedir. Okuyucuların 
kimlikleri A mother (bir anne), a wife (bir eş), a father (bir baba), 
another father (bir diğer baba) prisoner’s wife (esirin eşi) gibi takma 
isimlerle veriliyordu (“Kut prisoners. A war Office muddle”, The 
Times, 30 Ekim 1916.). Ayrıca bazı Kut esirleri The Times’ın editörüne 
mektup yazarak eksiklerini sıralıyordu. Yozgat’ta tutulan İngiliz esiri 
havanın soğuk olmasından dolayı sıcak tutacak kıyafetlere ihtiyaç 
duyduklarını, İstanbul’un verdikleri kıyafetlerin hem türünün hem de 
bedeninin uygun olmadığını yazıyordu (“A Kut prisoners”, The Times, 
14 Kasım 1916). 

	 The Times’da Ekim ayı içerisinde 19 Ocak’tan 30 Nisan’a 
kadar geçen süreçte Kut kuşatmasının seyrini anlatan Sir Percy 
Lake’in raporu yayınlandı. Tüm gelişmeler 64. Maddede ele alınıyordu. 
Diğer taraftan The Manchesrter Guardian gazetesi de savaş ile ilgili 
yayınladığı savaş ile ilgili külliyatın 49. sayısında Kut’un düşüşünü 
konu aldı. General Aylmer tarafından gerçekleştirilen girişim sırasında 
yapılan hatalar ve Kızılhaç skandalı da tartışıldı (“The Siege and fall of 
Kut”, The Manchester Guardian, 9 Ağustos 1916).

Sonuç

Kut’ta İngiliz birliklerinin sıkıştırılması ve yardım girişimlerinin 
29 Nisan 1916’da gerçekleşen teslimiyet ile son buluşu İngiltere’nin I. 
Dünya Savaşı sırasında yaşadığı en ciddi depresyonlardandı. Bu süreç 
teslimiyetin ardından da Türklere esir düşen İngiliz askerlerinin sayısı 
ve durumları ile ilgili haber olma değerini devam ettirdi. Bu çalışma 
sırasında örnekleriyle olayların haber olarak nasıl ele alındığı detaylı 
biçimde incelendiğinde açıklıkla görülmüştür ki, İngiliz basınının önemli 
gazetelerinde Kut’taki gelişmeler ile ilgili olayların gerçekliğine birhayli 
yakın haber yapılabilmişti. Bu noktada savaş döneminde İngiltere’de 
basının tam anlamıyla bağımsız olduğu fikrine kapılmak yanlış 
olacaktır. Zira daha savaşın Avrupa’da başladığı günlerde İngiltere’de 
sansür servisi çalışmaya başlamıştı. Gazetelere uygulanan sansürün en 



107

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

basit hali gazetelere haber ajanslarından gelen bilgilerin verilmeden 
evvel çeşitli biçimlerde sansürlenmesi biçimindeydi. Bu durum sözü 
edilen haberin tamamen servis dışı tutulması, değiştirilmesi ya da 
ilgili gazetelere verilmesinin ertelenmesi biçimindeydi (Demm 2017). 
İngiliz basınında uygulanan sansürü savaştaki diğer Batı devletleriyle 
kıyaslandığında dikkatli bir özgürlük olarak tanımlamak mümkündür. 
Yaşananların haber yapılmaması şeklinde bir uygulamanın Kut 
kuşatması özelinde The Times başta olmak üzere The Manchester 
Guardian gibi gazetelerde olmadığını söylemek mümkündür. 
Ancak bu zorlayıcı kuşatma ile ilgili gelişmelerin tüm çıplaklığıyla 
yansıtıldığını düşünmek yanlış olacaktır. Açlık, açlığa bağlı ve diğer 
faktörlerin tetiklediği çeşitli hastalıklara bağlı ölümlerin görüldüğü 
Kut kuşatmasının ardından gelen teslimiyetin haber yapılırken 
yumuşatıldığı görülmektedir. İngiliz kumandanı ve 13 bin kadar askerin 
esaretinin haber yapılırken de benzer yumuşatmaya rastlanmaktadır. 
Townshend’ın kılıcının kendisinde bırakılması, oldukça rahat şartlarda 
ve tamamen serbest şartlarda tutulduğunun belirtilmesi ardından 
da esirlerden gelen mektuplarda tutuldukları bölgelerde hava ve 
insani şartlarının katlanılabilir olduğundan bahsedilmesi sözü edilen 
yumuşatmanın bir yansımasıdır. 

Kut ile ilgili haberlerin kaynağı olan The Times muhabiri Edmund 
Candler’in cepheden haber verebilmesinin önünü açan hukuki 
düzenleme İngiltere’de 1915’in başında yapılmıştı. Savaşın başında 
Savaş Bakanı Lord Kitchener cephe yakınında bulunan herhangi bir 
muhabirin tutuklanmasını veya cepheden kovulmasını emretmişti. 
Yapılan düzenlemenin ardından akreditasyonu olan muhabirlerin 
cepheye yakın hatlara sıkı kontrol altında girmesine izin verildi. 
Cephede yalnızca ordu görevlilerinin görüntü almasına izin veriliyordu. 
Yalnızca resmi iletişimle gelen bilgiler basılabiliyordu (Rose 2001: 
2647-2649). 

Sansürün uygulanış biçimi her ne kadar hem kurumsal açıdan 
kontrol hem de oto-kontrol biçiminde cereyan etmişse de Kut’ta 
yaşananlar özellikle The Times’da ele alınan bazı konular Lordlar ve 
Avam kamarasında cereyan eden konuşma/tartışmalara dayanmıştı. 
Özellikle Townshend’ın eksik mühimmat ve kuvvetle Bağdat’a 
ilerlediği yönünde tartışmalar bu şekilde haber olabilmişti. Zira Fransa 
ve İtalya’nın aksine Avusturya, Almanya ve İngiltere savaş sırasında 
parlamento tartışmalarını sansürlememişti (Demm 2017). 

Sonuç itibariyle Kut’ta sıkışan İngiliz birliklerinin 29 Nisan 1916’da 
teslimiyle sonuçlanan gelişmeler The Times’in sütunlarına taşınırken 
çeşitli süzgeçlerden geçmişse de İngiliz okuyucu gelişmeleri nerdeyse 
olaylara eş zamanlı ve gerçekliğe çok yakın biçimde öğrenebilmekteydi. 
Bu noktada İngiltere’de kamuoyunun sahip olduğu gücün basının 
tutumunda etkili olduğunu söylemek mümkündür. Buradan hareketle 
halkın basından beklentisinin göz önüne alınarak yürütülen bir hayli 



108

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

profesyonel sansür yönteminin Kut’taki gelişmeler haber yapılırken de 
uygulandığını söylemek gerekmektedir.

Finansal Destek ve Teşekkür / Grant Support and 

Acknowledgement

Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan 

etmiştir. / The author declared that this study has 

received no financial support.

Çıkar Çatışması / Conflict of Interest
Yazar çıkar çatışması bildirmemiştir. / The author has 

no conflict of interest to declare.



109

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Kaynakça
Akandere, O. (2016). “Kutü’l-Amâre Zaferi’nin Türk Ve Müttefik Devletler Kamuoyundaki 

Yansımaları”, Kûtü’l-Amâre Zaferi. I. Dünya Savaşı’nda Irak Cephesi, ATAM 
Yay.

Aksakal, M. (2010). Harb-i Umumi Eşiğinde. Osmanlı Devleti Son Savaşına Nasıl Girdi, 
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay.

Arşiv Belgelerine Göre Kûtü’l Amâre Zaferi, (2016). Devlet Arşivleri Başkanlığı Yay.

Askeri Tarih Belgeleri Dergisi, (2004).118.

Askerî Tarih Belgeleri Dergisi, (2016). 65/137.

Barber, C. (1917). Besieged in Kut and After, William Blackwood and Sons.

Barker, A.J., (1967).  A Biography of Major-General Sir Charles Townshend, Cassell, 

Birinci Dünya Harbi’nde Türk Harbi. Irak-İran Cephesi, (1979) Genelkurmay ATASE 
Başkanlığı Yay.

Bishop, H.C.W (1920). A Kut Prisoner, John Lane.

Boyar, E. (2009). “Savaş ve Basın: Türk Ulusal Kurtuluş Savaşı ve İngiliz The Times 
Gazetesi (1919-1922)”, ODTÜ Gelişme Dergisi, 36/:2.

Braddon, R. (1969). The Siege, The Viking Press.

Candler, E. (1919). Long Road to Baghdad, Vol. I-II, Cassell and Company Ltd. 

Demm, E. (2017). “Censorship” in 1914-1918 online. International Encyclopedia of the 
First World War, ed. Ute Daniel, Peter Gatrell, Oliver Janz, Heather Jones, 
Jennifer Keene, Alan Kramer and Bill Nasson, Freie Universität.

Ersaydı, A. (2017). İngiliz Kaynaklarına Göre Birinci Dünya Savaşı’nda Türkiye’de Esirler, 
Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi.

Jones, E.H., Hill, C.W. (1921).  The Road to En-Dor, Being an account of how two prisoners 
of war at Yozgat in Turkey won their way to Freedom, John Lane The Bodley 
Head Ltd.

Keleşyılmaz, V. (1999). “Belgelerle Türkiye’nin Birinci Dünya Savaşına Giriş Süreci”, 
Erdem, 11/31.

Küçükvatan, M. (2013). “İngiliz Basınında Osmanlının Kut’ül-Amare Zaferi”, Çağdaş 
Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, XIII/26.

Long, P.W. (1938). Other Ranks of Kut, Williams and Norgate Ltd.

Mcewen, J. (1982). “The National Press during the First World War: Ownership and 
Circulation”, Journal of Contemporary History, 17/3.

Metin, B. (2016). “Türk Basınına Göre Birinci Dünya Savaşı’nda Kutü’l Amâre Zaferi”, 
Kûtü’l-Amâre Zaferi. I. Dünya Savaşı’nda Irak Cephesi, ATAM Yay.

Miller, R. (1969). Kut. The Death of an Army, Secker&Warburg.

Neave, D. L., (1937). Remembering Kut, Arthur Barker Ltd.

Polat, Ü.G. (2015). “Esir Kut Komutanı Townshend’ın İstanbul’a Getirilişi ve İngiliz Savaş 
Basınına Müdahale”, Akademik Ortadoğu, 9/ 2.

Polat, Ü. G. (2020). “Cepheden Haber Var: Edmund Candler ve Mezopotamya Seferi 
(1916-1918)”, History Studies, 12/1.

Rose, T. (2001). “World War I. Britain”, Censorship. A world Encyclopedia, Vol.1-4, Ed. 



110

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

Derek Jones, Routledge.

Sandes, E.C.W. (1919). In Kut&Captivity with Sixth Indian Division, John Murray.

Saygı, T. (2011). İngiliz Generali Townshend ve Türkler, Türk Dostu Komutan, Paraf 
Yay.

Shaker, A (2016). “The Coverage of Mesopotamian Campaign in the Egyptian 
Newspapers : Al-Ahram as an Example”, Kûtü’l-Amâre Zaferi. I. Dünya Savaşı’nda 
Irak Cephesi.

The Manchester Guardian

The Times 

Townshend, C. F.V. (1920). My Campaign in Mesopotamia, Thornton Butterworth 
Limited.

Woolley, C.L. (1921). From Kastamuni to Kedos, Being a Record of Experiences of 
Prisoners of War in Turkey, 1916-1918, Basil Blackwell.

Uyar, M. (2020). The Ottoman Army and the First World War, Routledge Pub



111

Harp Ve Esaret: İngiltere’nin Kut Yenilgisi Ve İngiliz Basını

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 2

Extended Abstract

Geographical explorations, the Industrial Revolution in Western countries and the The 
role of The Times during the Siege of Kut al-Amara reflects a nuanced approach to 
wartime reporting, designed to balance public morale with the realities of military 
setbacks. As one of Britain’s leading newspapers, The Times occupied a unique position; 
it was both a conduit for official government narratives and a reflection of broader 
societal attitudes. Its coverage of the Mesopotamian Campaign, particularly the events 
surrounding the siege and eventual surrender at Kut, reveals deliberate editorial 
choices aimed at shaping public perception. Initially, The Times adopted an optimistic 
tone when reporting on British advances into Mesopotamia. Articles highlighted the 
region’s strategic importance and portrayed the campaign as a necessary measure 
to safeguard British interests in the Persian Gulf and beyond. Early victories, such as 
the capture of Basra and other key locations along the Tigris River, were presented as 
evidence of British military superiority and organizational prowess. This framing was 
consistent with the broader narrative of imperial confidence that characterized British 
media during the early stages of World War I. However, as the campaign progressed 
and the challenges of the Mesopotamian theatre became apparent, The Times began 
to subtly shift its tone. Reports on the harsh geographical conditions -scorching heat, 
flooding, and the prevalence of diseases such as dysentery and cholera-became more 
prominent. While these accounts served to elicit sympathy for British and Indian troops 
enduring such hardships, they also functioned as a preemptive justification for setbacks 
on the battlefield. By emphasizing environmental and logistical difficulties, The Times 
subtly deflected blame away from military leadership and strategy. During the siege of 
Kut, The Times carefully managed its coverage to sustain public morale while preparing 
readers for the possibility of unfavorable outcomes. Initial reports from Kut described 
the resilience and resourcefulness of General Townshend and his troops, framing their 
position as a temporary setback that would soon be alleviated by reinforcements. This 
narrative aligned with the broader British wartime ethos of perseverance and eventual 
triumph. As the siege wore on, the tone of The Times began to reflect a growing sense 
of urgency and concern. Detailed accounts of the deteriorating conditions within Kut 
-severe food shortages, the spread of disease, and the mounting toll on both British 
and Indian soldiers- highlighted the human cost of the campaign. However, these 
reports were carefully calibrated to maintain a sense of hope. For example, articles 
often emphasized the ongoing efforts of General Aylmer’s relief forces, portraying their 
repeated attempts to break the siege as acts of courage and determination, despite 
their lack of success. The editorial stance of The Times during this period also reflected 
a broader strategy of damage control. While acknowledging the hardships faced by 
the besieged troops, the newspaper avoided direct criticism of military leadership. 
General Townshend’s decision to remain in Kut, despite the challenges of sustaining his 
forces, was initially framed as a calculated risk that demonstrated his commitment to 
the campaign’s objectives. Similarly, the failures of relief attempts were attributed to 
external factors, such as the strength of Ottoman defenses and the unforgiving terrain, 
rather than to strategic miscalculations.

When the surrender of Kut became inevitable in April 1916, The Times adopted a 
restrained approach in its reporting. The newspaper acknowledged the event but 
avoided sensationalism, focusing instead on the broader context of the war. Headlines 
and articles downplayed the scale of the defeat, framing it as a temporary setback 
in an otherwise successful effort to counter Ottoman ambitions in the Middle East. 
This approach was consistent with the newspaper’s role as a stabilizing influence on 
public opinion, seeking to prevent the erosion of support for the war effort. One of the 
most striking aspects of The Times’ coverage was its emphasis on the resilience and 
sacrifice of British and Indian soldiers. Articles frequently highlighted acts of heroism 
and endurance, portraying the troops as exemplars of imperial values. This narrative 
served to humanize the participants of the campaign while reinforcing the idea that 
their sacrifices were meaningful and justified. At the same time, the newspaper’s 
focus on the hardships endured by Indian soldiers reflected a broader effort to 
acknowledge their contributions to the Empire’s war effort, albeit within a framework 
that maintained the hierarchical relationship between Britain and its colonies. In the 
aftermath of the surrender, The Times played a key role in shaping the public discourse 
around the treatment of prisoners of war. Reports on the conditions faced by British 
and Indian captives during their forced marches to internment camps in Anatolia 
elicited widespread sympathy and outrage. By emphasizing the suffering of these 
soldiers, the newspaper helped to galvanise support for efforts to secure their release 
and improve their conditions. However, these accounts also redirected attention 
away from the strategic failures that had led to the surrender, focusing instead on 
the humanitarian aspects of the campaign’s aftermath. The editorial decisions of The 
Times during the Siege of Kut illustrate the delicate balancing act required of wartime 



112

Ü. Gülsüm POLAT

Journal of Asian Studies, Volume. 8, Issue. 2

journalism. On the one hand, the newspaper sought to inform the public about the 
realities of the campaign, including its challenges and setbacks. On the other hand, it 
was mindful of its role in sustaining public morale and support for the war effort. This 
dual responsibility influenced not only the content of its reporting but also the tone 
and framing of its narratives. For instance, while The Times reported on the logistical 
difficulties faced by British forces, it often framed these issues as evidence of the unique 
challenges of the Mesopotamian theatre rather than as failures of planning or execution. 
Similarly, the newspaper’s portrayal of Ottoman forces was carefully calibrated. While 
acknowledging their successes, The Times often attributed these to factors such 
as superior knowledge of the terrain or the use of local tribal alliances, rather than 
to inherent military superiority. This approach helped to preserve the perception of 
British dominance, even in the face of defeat. The broader implications of The Times’ 
coverage extend beyond the immediate context of the Mesopotamian Campaign. By 
shaping public perceptions of events such as the Siege of Kut, the newspaper played 
a key role in mediating the relationship between the government, the military, and 
the general public. Its reporting highlighted the challenges of maintaining public trust 
and confidence during a protracted and increasingly costly conflict. The lessons of 
The Times’ wartime journalism remain relevant today, offering insights into media, 
public opinion, and military strategy interplay. The newspaper’s ability to navigate the 
complexities of wartime reporting, balancing transparency with the need to sustain 
morale, reflects the enduring challenges of responsible journalism in times of crisis.

In summary, the role of The Times during the Siege of Kut al-Amara exemplifies the 
intricate dynamics of wartime reporting. Through careful editorial choices and a 
nuanced approach to narrative construction, the newspaper sought to fulfil its dual 
responsibilities of informing the public and supporting the broader war effort. Its 
coverage of the campaign and its aftermath underscores the power of the press to 
shape not only public perceptions but also the historical memory of key events.


	Bookmark 1

	Button 11: 
	Button 12: 


