
Araştırma Makalesi  ● Research Article 
 

Cite as/ Atıf: Duman, M. & Fidan Baritci, Z.  (2025). Reflections of Türkiye’s decision to provide military aid to the Korean 
war in the international media. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 363–392. 
http://dx.doi.org/10.18506/anemon.1611686  
Received/Geliş: 02 Jan/Ocak 2025                  
Accepted/Kabul: 28 Mar/Mart 2025  
Published/Yayın: 30 Apr/Nisan 2025  

e-ISSN: 2149-4622. © 2013-2025 Muş Alparslan Üniversitesi. TÜBİTAK ULAKBİM DergiPark ev sahipliğinde.  
 

 Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2025 13(1) 363–392  

 

 

 

Journal of Social Sciences of Mus Alparslan University 

  anemon 
 

Derginin ana sayfası: http://dergipark.gov.tr/anemon 
 

Reflections of Türkiye’s Decision to Provide Military Aid to the Korean War in the 
International Media 

Melih Duman* Zühal Fidan Baritci** 

Abstract: This study examines the repercussions of Türkiye’s decision in the international media, which was a 
party to the war that broke out on June 25, 1950 between the Korean states established by the USA and the USSR 
states on both sides of the 38th parallel in Korea after the World War II. The decision to maintain close relations 
with Western countries, especially the United States, which was initiated with the end of World War II, was 
continued by supporting the call of the USA/UN as soon as the Korean War broke out. In this direction, this study 
analyzed Türkiye’s decision to participate in the Korean War in the axis of the developments in its foreign policy 
and the direction of this decision in the international dimension through the news in the international media. For 
this purpose, archival sources and periodicals accessed through documentary scanning method were used, and 
nearly two thousand documents in the Archives of the History of the Republic and the Ministry of Foreign Affairs 
were examined. In the light of the documents examined, the positive and negative reflections of the decision taken 
in the international dimension were discussed. The fact that the decision was intensely discussed in domestic 
politics and reverberated in the international media for a long time reveals the importance of the issue. 

Keywords: Türkiye, USA,  Korean War, Media. 

 

Türkiye’nin Kore Savaşı’na Askeri Yardım Kararının Uluslararası Medyadaki Yansımaları 

 
Öz: Bu çalışma II. Dünya Savaşı sonrasında Kore’de 38. Paralelin iki yakasında ABD ve SSCB devletleri 
tarafından kurulan Kore devletleri arasında 25 Haziran 1950 tarihinde başlayan savaşa taraf olan Türkiye’nin 
kararının uluslararası medyadaki yankılarını ele almaktadır. II. Dünya Savaşı’nın sona ermesiyle birlikte başlatılan 
Batılı ülkelerle özellikle de ABD ile yakın ilişkiler sürdürme kararı, Kore savaşı çıktığı anda ABD’nin/BM’nin 
çağrısına destek verilerek devam ettirilmiştir. Bu doğrultuda çalışma, Türkiye’nin dış politikasında yaşadığı 
gelişmeler ekseninde Kore Savaşına katılma kararı almasını ve bu kararın uluslararası boyuttaki akislerinin ne 
yönde olduğu uluslararası medyada yer alan haberler vasıtasıyla analiz edilmiştir. Bu amaçla belgesel tarama 
yöntemiyle erişilen arşiv kaynakları ve süreli yayınlardan yararlanılmış; Cumhuriyet Tarihi Arşivi ve Dışişleri 
Bakanlığı Arşivlerinde yer alan iki bine yakın belge incelenmiştir. İncelenen belgeler ışığında alınan kararın 
tartışılması hem de uluslararası medyada uzun süre yankı bulması, meselenin önemini gözler önüne sermektedir. 

Anahtar Kelimeler: Türkiye, ABD,  Kore Savaşı, Medya  
 
* Doç. Dr. Aksaray Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Uluslararası İlişkiler, ORCID: 0000-0001-6861-615X 
melihduman1@gmail.com 
** Doç. Dr. Aksaray Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, ORCID: 0000-0002-0957-1040 
zuhal_fidan@hotmail.com 
 

http://dergipark.gov.tr/anemon


364      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Introduction 

Korea, which lived under the rule of Japan between 1910 and 1945, gained its freedom with the 
defeat of Japan at the end of World War II. However, this process lasted for a very short time; 
immediately after the war, a new era began with the occupation of the north of the 38th parallel in Korea 
by the USSR and the south by the USA. In a short time, two new states were established in the same 
two geographical regions. After the Democratic People’s Republic of Korea established in the north 
declared war on the Republic of Korea established in the south on June 25, 1950, the Korean War took 
place for approximately three years (Uçarol, 2000: 672-674). 

The Korean War dramatically changed the global situation. In the post-World War II period, 
which is referred to as the Cold War, the struggle carried out in ideological, political, economic and 
military forms between the two camps led by the USA and the USSR brought about a change in the 
West’s understanding of security with the Korean War. The Korean War strengthened the view that the 
“danger” was now international and included the Middle East. This situation provided an important 
opportunity for Türkiye to establish a military alliance with the United States (NATO) (Hale, 2003: 
118).  It caused the US to ask for help through the United Nations Security Council (UNSC) in the face 
of the situation in Korea, and Türkiye was one of the first countries to respond to this call for help. The 
decision of Adnan Menderes, who was elected as prime minister in the year the war began, to send 
troops to Korea created a very important event in the political history of Türkiye. This decision has 
caused controversy from the moment it was taken, and it has not come down from the newspaper 
headlines, especially in the country. The decision to send military aid to the Korean War is very 
important because it shows the developments in Turkish foreign policy. With this decision, the Turkish 
soldiers’ departure to Korea and their experiences in the war turned into an issue that the international 
media followed with interest. For this reason, the reflections of the Korean War in the international 
media are discussed. 

 

Objective 

In this study, the reflections of Türkiye’s decision to provide military aid to the Korean War as a 
result of the developments in its foreign policy in the international media were examined. The fact that 
the decision was intensely discussed in domestic politics and reverberated in the international media for 
a long time reveals the importance of the issue. From this point of view, in the study, the direction of 
the international flow of this decision taken by Türkiye was analyzed through the news in the 
international media. 

 

Method 

In this study, archival sources and periodicals accessed through the documentary scanning method 
were used, and nearly two thousand documents in the archives of the History of the Republic and the 
Ministry of Foreign Affairs were examined. In the light of the documents obtained, Türkiye’s provision 
of military assistance to the Korean War and the reflections of the issues related to its outcome in the 
international media have been revealed. The documentary scanning method, which is preferred in the 
examination of historical documents and archives (Karasar, 2012), is widely used in different fields of 
social sciences (Çavuşoğlu, 2022; Demir & Parlak, 2012; Duman, 2023; Kanat et al., 2022; Kaya, 2014; 
Kişi, 2018). 

 

The Korean War  

Oral Sander stated that by June 1950, Korea was in the position of a country with an extremely 
low literacy rate and authoritarian administrations, where the cholera epidemic was rampant. 
Throughout the last century, Korea has been used as a battleground in the power games in the Far East. 
Japan, which won the war with Russia in 1905, annexed Korea in 1910 while establishing a protectorate 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  365 
 

 

over Korea. Korea, which became a field of struggle between Russia and Japan, became a “testing 
ground” in the power conflict that started between the USSR and the USA with the surrender of Japan 
to the USA in 1945 (Sander, 1996: 247). While the USA was still in World War II, it made various 
concessions to bring the USSR into the war on its side against Japan. One of these concessions was 
Korea. According to the agreement, the north of the 38th Parallel was to be cleared by the USSR and 
the south by the USA. After the war, Korea was divided into zones of influence, just like Germany, and 
was taken under control by the USA and the USSR. It has been observed that the two states, which 
agreed on the establishment of a united and independent Korea within the UN order, established two 
different states as a result of their struggle against each other after the war ended; While the Democratic 
People’s Republic of Korea was established in the north, the Republic of Korea was established in the 
south (Dinçer, 2004: 674; Lacoste, 2008: 59-60). 

With the beginning of the so-called Cold War period immediately after World War II, the East 
Asian policy of the USA was affected by this situation like other policies. The U.S. rapidly increased its 
military support for South Korea against the USSR (Kennedy, 2010: 455). Similarly, the establishment 
of an army in North Korea made the Korean issue even more inextricable (Uçarol, 2000: 673). The 
presence of the USA in Korea, which is a very strategic region of Asia, carried the USA to a superior 
position against the USSR (Armaoğlu, 673). In the meantime, it has been observed that China, unlike 
the USA and the USSR, did not take an active stance on the Korean issue. The fact that South Korea did 
not pose a threat to China did not constitute a reason for Mao Zedong to deal with the Korean issue. On 
June 7, 1950, Kim Il Sung’s North Korean government wanted to take advantage of South Korea’s 
problems by launching a campaign for the peaceful unification of the country through general elections. 
North Korea’s initiatives were also in line with the strategy of the USSR. Because the USA was carrying 
out peace treaties with Japan during this period, and as a result of the treaty, US soldiers would gain the 
right to establish a military base in Japan. Second, Mao’s success in China—the civil war—spurred 
revolutionary movements in Asia. At first, this seemed favorable to Soviet Russia, as China had signed 
a treaty of alliance with the USSR in February 1950. However, contrary to what it seems, the situation 
made Mao an alternative to the USSR with his own model, which could make the position of the USSR 
in the world communist movement questionable. According to Oral Sander, Soviet Russia could 
therefore increase its influence with a successful war on the peninsula through North Korea and 
influence Japan and damage its agreement with the United States. Finally, another important factor was 
that Soviet Russia wanted to take action to turn to Asia in the face of the situation it remained in Europe 
(Sander, 1996: 247-248).  

With the effect of all these developments, on June 25, 1950, the North Korean army crossed the 
38th Parallel to unite the two countries and began to invade South Korea. The fact that the South Korean 
army is in a weaker position in terms of equipment has enabled North Korea to achieve success in a 
short time. According to the United States, the North Korean aggression was the work of Soviet Russia, 
and if the USSR was not stopped, it would be inevitable that the developments would lead to a new 
world war. US President Harry S. Truman, who thought that the invasion of South Korea would increase 
the influence of Communism by creating a domino effect, assigned General Daouglas MacArthur, who 
was in Japan, to provide military aid to South Korea. In addition, the UN Security Council, which was 
immediately called to a meeting, issued a resolution calling for an immediate cessation of the war, stating 
that North Korea was an aggressor. In the face of the deterioration of the military situation in South 
Korea, Truman mobilized air and naval troops. The UN Security Council, on the other hand, adopted a 
resolution calling on UN members to help South Korea to maintain peace (Dinçer, 2004: 674-675).  

China’s involvement in the Korean War, on the other hand, shook the balances and had long-term 
consequences in the war. When the North Korean government attacked the South, the Communist 
government had just taken over in China. The Communist Chinese administration, which has economic 
and its own foreign policy problems, has been indifferent to the Korean issue for a while. The fact that 
the US started a military action against North Korea led to China’s interest in Korea. In the face of the 
advance of American troops, China increased its military buildup on the Korean border from 180,000 



366      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

to 320,000 and began to clash with US troops in November 1950 (McNeill, 2002: 808; Sander, 1996: 
251-252). China, which was occupied by Japan before World War II and by different states much earlier, 
accepted the idea that the USA would settle next to it through Korea as a threat. China’s participation in 
the Korean War put the UN forces in a difficult situation and led to heavy losses. The USA, which 
entered into a peacemaking approach without victory in the face of the losses, forced North Korea and 
China to make peace by bombing the regions of Korea on the border with China, and at the end of the 
three-year war, the conflicts stopped with the ceasefire agreement signed in the summer of 1953 and it 
was accepted to re-determine the 38th parallel as the border between the two countries (Dinçer, 2004: 
675-676). 

 

Findings 

Türkiye’s Decision on Military Aid to Korea and Its Reflections 

Until the ceasefire was established in 1953, the United States spent 50 billion dollars for the 
Korean War, sent 2 million soldiers to this region, and lost more than 54 thousand of them (Kennedy, 
2010: 455). At the very beginning of the process, the U.S. called on the UN members to provide all 
kinds of assistance to stop the attacks, and 22 states, including Türkiye, responded to this call (Turan, 
2008: 509). Türkiye’s decision to participate in the Korean War has been a subject of much debate in 
the following period as well as at the time of the decision. At the focal point of the debate was the 
announcement and dispatch of 4500 soldiers to Korea on July 25, 1950, “without consulting the Grand 
National Assembly of Türkiye” after a meeting chaired by President Celal Bayar with the participation 
of Prime Minister Adnan Menderes, Speaker of the Grand National Assembly of Türkiye Refik Koraltan 
and Chief of General Staff Nuri Yamut (Erhan, 2009: 545). 

After the establishment of the Democratic Party (DP) government led by Adnan Menderes, who 
won the general elections of May 14, 1950, there was a change in Turkish foreign policy. During the 
period of the DP government, which pursued an active foreign policy, Türkiye identified the interests 
of the West, especially the Near and Middle East, with its own security interests (Bağcı, 1994: 89). 
When the Korean issue came to the agenda, it was seen that the DP made the Korean decision with the 
same political reasons. The Korean issue was a very important opportunity for the DP government for 
NATO membership. Despite the opposition's objections, the DP did not give up its decision and sent 
"soldiers together with other elements of the free world" to Korea (Erhan, 2009: 545). The 4500-person 
unit under the command of Brigadier General Tahsin Yazıcı was sent off with a ceremony and the first 
reactions to the decision were overwhelmingly positive. The decision to send Turkish soldiers to Korea 
was a courageous decision and this decision was a significant indicator of the foreign policy 
understanding of the period (Turan, 2008: 510-511).The Korean Turkish Association, which arrived in 
Korea on October 12, 1950, fulfilled its duties within the UN Peacekeeping Force Command between 
1950-1953. The decision taken was a very important decision in the history of Türkiye, because for the 
first time in the history of the Republic, the Turkish soldier participated in the war by sending troops 
abroad and to a foreign country (Uçarol, 2000: 732-733).  

Considering the Korean issue as a very important opportunity for Türkiye to join NATO, the 
government officially applied as a member of NATO one week after the decision to send troops to 
Korea, but the NATO Council rejected Türkiye’s application on the grounds that Türkiye and Greece 
were included in the Mediterranean defense plans (Hale, 2003: 118-119). Despite NATO’s decision, 
“Mehmetçik” (Turkish Soldiers) continued to fight in Korea and was always in the crucial areas of the 
war during the three years he was actively involved. Türkiye’s support to the UN forces in Korea, 
especially in the United States, was very important for the rescue of South Korea. During the Battle of 
Kunuri, the efforts of the “Mehmetçik” prevented the destruction of the UN forces. For the second time, 
after the Kumyangjangni Victory won by the Turkish soldiers, the UN forces gave up their decision to 
leave Korea and remained to establish calm in Korea until the Panmunjom Armistice Agreement signed 
in 1953. The struggle of Turkish soldiers, who made a great contribution to the ceasefire agreement 
established in Korea, was a very important factor in Türkiye’s admission to NATO (Türkmen, 2017: 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  367 
 

 

532-533). Türkiye became a NATO member in February 1952 after the objections of states such as 
Denmark and Norway, which had prevented Türkiye from entering NATO in their previous applications, 
ended (Zürcher, 2013: 342). 

 

Positive Repercussions of Türkiye’s Decision to Join the Korean War 

The United States' rise to become a dominant power on the world stage has led to a significant 
paradigm shift in world politics. It was seen that this change integrated Türkiye into the process 
immediately after the end of World War II. While developments such as the Battleship Missouri, the 
Truman Doctrine, and the Marshall Plan enabled Türkiye to develop close cooperation with the United 
States, Türkiye accepted the United States as an important foreign policy ally against the USSR, which 
emerged as a threat in its foreign policy. This alliance process, which started during the CHP 
Governments, continued without interruption in the first two months of the establishment of the DP 
Government. When the Korean War broke out, Türkiye, despite the criticism of the CHP, had to go to 
aid as part of its foreign policy (Tokgöz, 2014: 185; Turan, 2008: 513).  

Türkiye, which has been following the U.S. on the Korean issue, has closely followed the 
developments through Washington Press Advisor Nüzhet Baba upon the U.S. decision on Korea. 
According to Baba, who stated that he knew the USA with the information he gained as a result of his 
contacts since 1908, the USSR gained the enmity of the US public opinion and official circles with its 
actions in Korea. Baba thought that if South Korea fell into the hands of the Communists, the prestige 
of the United States would be shaken. Stating that it was difficult to predict the course of action of the 
USA, Baba indicated that it would not be wrong to say that the USA “would go all lengths to settle this 
issue”. Baba’s report dated June 30, 1950 was sent to Adnan Menderes, Samet Ağaoğlu as a report on 
the “United States Situation Against the Korean Issue” (BCA, 30-1-0-0/102-630-6, 28.07.1950). In 
addition, when Türkiye decided to participate in the Korean War, it informed the news agencies, 
newspapers and members of the US Congress in the USA through the New York News Bureau and the 
Washington Press Attaché to use the decision taken in accordance with the US political system as a 
public diplomacy lever (BCA, 30-1-0-0/102-630-9, 21.08.1950). 

After Türkiye’s decision to send troops to Korea, the most curious was the flow of the decision 
in the USA. The fact that NATO membership, which is a very important agenda item in Turkish foreign 
policy, and the Korean issue meet at a common point has led to the curiosity of how Türkiye’s decision 
resonates in the United States. Accordingly, the New York News Bureau sent its report to Ankara on 
July 28. In the report written by New York News Director Nuri Eren, it was noted that the first 
developments of Türkiye’s decision on Korea had a very positive echo in the United States. Eren noted 
that the “major newspapers” in New York published the story on their front pages. In this direction, it 
was noted that the New York Herald Tribune newspaper used the title “After Türkiye’s decision, 
England, Australia and New Zealand will also send troops to Korea” while publishing the UK’s aid 
decision in the issue dated July 27, 1950. Apart from the newspapers, radios also announced Türkiye’s 
decision. Accordingly, journalist Fulton Lewis mentioned Türkiye in his speech on WCR radio in New 
York on July 26. According to Lewis, who considered Türkiye’s decision on military aid very 
significant, since the end of World War II, Türkiye had been “sitting at the mouth of the Soviet barrel 
and under constant pressure from Russia and its pawns”. Lewis stated that when the Communists wanted 
to dominate Türkiye, the United States prevented the threat of Communism by providing weapons. But 
he said it was rare for the U.S. to receive recognition in exchange for aid — the Korean decision — and 
that Türkiye’s offer of help was “extremely refreshing”. Apart from radio and newspapers, television 
was another mass media in which Türkiye’s decision was reflected in the U.S. public. Television 
channels such as NBC and WPIX broadcast excerpts from old films showing the maneuvers of the 
Turkish soldier (BCA, 30-1-0-0/102-630-8, 05.08.1950). One of the areas where the decision reflected 
diplomatically was the UN Security Council. Speaking on the WLIB radio channel, commentator Estelle 
M. Sternberger talked about Türkiye’s candidacy for the UN Security Council. According to 



368      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Sternberger, the United Nations was considering a member of the Security Council from the Middle 
East in the face of the decision of the Arab states that had been timid on the Korean issue. Discussing 
the issue of the monopoly of the Arab states of the member state to be elected to the Security Council 
from the Middle East, Sternberger said  “In the face of the current crisis [Korea], it will be safe to give 
the membership of the Council to Türkiye, which has entered the administration of a democratic 
government, in the face of the changing and changing situation of the Arabs” and announced to the US 
public the thesis that Türkiye should become a member of the UN Security Council as a result of the 
Korean decision (BCA, 30-1-0-0/102-630-8, 05.08.1950). 

In the following period, Türkiye’s decision to send troops to Korea was frequently covered in the 
media organs in the USA. Many newspapers have published stories praising Türkiye’s decision and the 
success of its troops. The fact that some countries publish the news served by the USA in their own 
newspapers and magazines has caused Türkiye to be widely covered in the foreign press on this issue 
(See Table 1). 

Baltimore newspaper was one of the first newspapers to cover Türkiye’s decision on Korea in the 
U.S. press. In the editorial of the Baltimore newspaper, it was reported that “Türkiye’s decision to 
participate in the Korean War with 4,500 fully equipped soldiers is praised”. Another important point 
that the newspaper deals with is that the military force sent is not a symbolic force, but is “composed of 
real combatants” (TDA, 44874.216231.70/547, 28.07.1950). On July 27, The Camden Ourier Post, 
published in New Jersey, “discussed Türkiye’s decision to send troops to Korea, and praised Türkiye’s 
decision to do so despite the Russian threat”. In addition, the editorial of the News and Courier 
newspaper, also published in Charleston, South Carolina, included the following statements: “There is 
no doubt that Türkiye’s offer to send troops to Korea, which is Russia's next-door neighbor, is an act of 
courage. In this way, the United States is now learning who its friends are” (TDA, 44874.216231.66.547, 
01.08.1950). 

News about Türkiye has also appeared in highly influential newspapers in the United States, such 
as the Washington Post. In an editorial published by the Washington Post, it praised Türkiye and the 
Turkish military among the states that participated in the Korean War.  Similar reports were reported in 
the Boston Herald and Bridgeport Telegram and other newspapers (TDA, 44874.216231.60/547, 
08.08.1950). In the publications of the American press abroad, news about Türkiye and the Turkish 
military often appeared. Accordingly, the article titled “Turks in Korea” appeared in the copy of the New 
York Herald Tribune newspaper published in Paris. The New York Herald Tribune used expressions 
praising the success of the Turks and compared Türkiye to the UN countries. The newspaper also 
reported that Türkiye was the country that contributed the most to the UN and was a tireless ally (TDA, 
44874.216231.60/547, 08.08.1950). Canada, another NATO country, also took a close interest in the 
issue and the developments were widely covered in the Canadian press. While the echoes of the Korean 
War made a lot of noise in Canada, articles were also written with the Turkish brigade participating in 
the operation. The newspapers underlined the cooperation between Türkiye and NATO by stating that 
the Turkish military was fulfilling the duty expected of it (TDA, 44689.215908.19/547, 02.12.1950). 

The UK, with which Türkiye had very good relations, was one of the countries that covered the 
most news about Türkiye, along with the USA and Canada. Newspapers such as the Lancashire Evening 
Post, Yorkshire Evening News, and the Illustrated London News praised the desperate behavior of the 
Turkish soldiers during the most difficult times of the war (TDA, 44874.216231.36/547, 01.12.1950). 

Another country that supports Türkiye’s decision is West Germany. Especially in the newspapers 
Stars and Stripes, the newspapers of the American Army in West Germany, the outstanding 
achievements of the Turkish soldiers in Korea were praised with the headlines “Mac Arthur praises the 
Turkish troops” and “The Turks defeat the reds with their bayonets” (TDA, 44874.216233.106/547, 
06.02.1951). Again, the “perseverance and determination” shown by the Turkish brigade during the 
Korean War was widely covered in the Illustrierte Woche (Badische Illustrierte) newspaper in Germany. 
Referring to the Turkish soldier as the “Hero of Heroes”, the newspaper report said, “Turkish bayonet 
charge is feared in Korea. Türkiye’s 40 divisions are the cornerstone of NATO’s defense”. While Die 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  369 
 

 

Welt newspaper praised the heroism of the Turkish soldier with the news titled “The bayonet battles of 
the Turks”; The Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper reported similar news (TDA, 
44874.216233.109/547, 29.01.1951). 

Despite having close relations with Türkiye, some media outlets in France did not mention the 
Turkish soldiers in Korea and their achievements at first. However, later on, it was seen that these 
newspapers also made Turkish soldiers the subject of news with expressions of admiration. In addition, 
the satisfaction of the high-level administrators of the state with the statements “What kind of nation the 
Turks are has once again been fixed” was conveyed to the readers (TDA, 44874.216231.31/547, 
01.11.1950). 

A similar satisfaction was shown in the Netherlands. Trouw newspaper, one of the most important 
newspapers in the Netherlands, shared its satisfaction with Türkiye’s decision to send troops and the 
photos of the Turkish soldiers on its cover page (TDA, 44874.216231.68/547, 29.07.1950). Similarly, 
texts were published in the Dutch press expressing appreciation for the “sacrifice and endurance of the 
Turkish soldiers” (TDA, 44874.216231.27/547, 04.12.1950).  Belgium, a neighbor of the Netherlands 
and another NATO member country, closely followed the issue by not being indifferent to Türkiye’s 
initiatives on Korea. In this context, Le Soir newspaper published the “Türkiye Letter” written by René 
Houille in Ankara following the negotiations in the Grand National Assembly of Türkiye (TDA, 
44874.216231.8/547, 28.12.1950).     

Denmark, another NATO country, also took a close interest in Türkiye and Turkish contingents. 
Remarkable news was shared in the Danish press. In this context, it was seen that the Information 
newspaper, which publishes the evening news, drew attention to the Turkish unity by publishing a news 
article emphasizing that Sabiha Gökçen voluntarily participated in the war in its article titled “A Turkish 
girl flies over Korea”. With the news of Sabiha Gökçen, Information newspaper emphasized that even 
Turkish women voluntarily participated in the freedom struggle of the free world (TDA, 
44874.216233.107/547, 02.02.1951).  

Sweden, which was not a member of NATO but was in the Western club, also drew attention to 
Türkiye’s decision on Korea. After the decision to send the Turkish contingent, the Swedish newspaper 
Aftonbladet published two articles about the Turkish brigade in Korea. In both published articles, 
Turkish troops and their successes in Korea were praised (TDA, 44874.216233.101/547, 14.02.1951). 
Another country that reports on the Turkish union was Switzerland. The Swiss press followed the visit 
of US General Matthew Ridgway to Türkiye with particular interest. The National Zeitung newspaper 
also published an article about the visit. The article, which deals with the General’s inspections and 
visits, also included Ridgwway’s discourses. The National Zeitung, which preferred to indirectly affirm 
Türkiye and Turkish unity to its readers through the words of the US General Ridgway, praised the 
outstanding effort and success of the Turkish soldier with the words of the General, “If I had a division 
of Turkish soldiers under my command in Korea, the Korean issue would have been solved long ago” 
(TDA, 44874.216232.102/547, 18.11.1952). 

Turkish-Israeli relations, which started to develop after Türkiye’s recognition of Israel, started a 
rapprochement between the two countries with the influence of the United States. In this context, articles 
about the Turkish brigade were included in the Israeli press. The Israeli press preferred to quote the 
United States in its articles about Turkish soldiers. The fact that Israel was a newly established state in 
this period and its bilateral relations with the United States allowed it to evaluate global developments 
in a US-centered manner. In this context, Ashmoret Magazine, which reported the news it received from 
the Saturday Evening Post magazine, published a news article about the heroism of Turkish soldiers 
fighting in Korea. While the pictures of Turkish soldiers were also included in the news, it was 
appreciated that the Turkish unit successfully escaped the encirclement of the crowded Chinese forces 
and that they saved their weapons, especially bullets, despite being left without equipment, and it was 
emphasized that Türkiye should be proud of this (TDA, 44874.216233.63/547, 30.05.1951).  



370      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

The news in support of Türkiye was not limited to the United States and other allied countries 
with which Turkish foreign policy wants to have close relations, but also the news about the Korean 
Turkish Union outside these countries attracted attention. The most striking of these countries is 
Argentina, which is located quite far from Türkiye. In Buenos Aires, the weekly magazine El Hogar 
appreciated the presence of Turkish soldiers in Korea; his achievement, renunciation and disciplined 
action were followed and appreciated with interest (TDA, 44874.216231.106/547, 05.01.1950). 
Argentina received the news about the Turkish-Korean Union from Tokyo-based sources and the AFB 
agency. Among the news carried to the Argentine press was the statement of the commander of the 
Korean Turkish Association, Tahsin Yazici, describing the successful and self-sacrificing struggle of 
the Turkish soldiers (TDA, 44874.216231.1/547, 29.12.1950). The fact that an article in French titled 
“Will Korea gain independence?” was also published in the Argentine press was an indication of how 
interested the country was in the subject (TDA, 2503.16404.12/503, 23.03.1946). 

In Spain, which did not have close political relations with Türkiye, there were also reports about 
Turkish soldiers. The Franco regime’s desire to cooperate with the West during this period affected 
Spain’s view of the developments in Korea. While the news about the Korean War was included in the 
Spanish press, there were words of praise about the Turkish soldier.  Ariba newspaper brought the news 
from the headline to its readers by including expressions praising the Turkish military unit fighting in 
Korea. The news was shared with the following statements: “The Turkish soldier fights back in the most 
difficult situations by attaching bayonets. We are printing a picture of the president of a nation who 
knows how to fight at a time when a handful of Turkish infantrymen are in a very difficult situation” 
(TDA, 44874.216231.34/547, 30.11.1950). Ariba newspaper also published an article titled “Turkish 
soldier in Korea” written by Juan Dela Cosa. In the article, the author praised the Turkish soldier and 
said, “A soldier must have self-confidence. If the Western world succeeds in raising soldiers at the level 
of the morality of the Turkish soldier, Europe can live comfortably and the nations that are the work of 
the Soviet imperialists can expect to be saved.”, the article was also broadcast on the radio and 
announced to all of Spain and appreciated (TDA, 44874.216233.113/547, 16.01.1951). 

Another country that broadcasts about Turkish unity is Finland, a neighbor of the USSR. The 
Finnish press also showed interest in Turkish military brigade in Korea, and especially the Uusomi 
newspaper shared information about the progress with the public by publishing the news about our 
military unit going to Korea and the photos related to the news. In the photographs used in the news, the 
photos of the soldiers smiling were preferred and the success of the Turkish soldier was emphasized 
(TDA, 44874.216231.37/547, 22.11.1951). Apart from Finland, other countries that have signed positive 
news about Türkiye’s military contingent in Korea are countries such as Afghanistan, India, Mexico, 
Egypt and Japan (TDA, 44874.216233.93/547, 05.03.1951; 44874.216233.93/547, 05.03.1951; 
44874.216231.26/547, 09.12.1951). 

 

Negative Repercussions of Türkiye’s Decision to Participate in the Korean War 

Türkiye’s decision to send troops to Korea to act together with the West, especially the USA, due 
to the concerns it experienced due to the USSR, points to a very important moment in Turkish political 
history. Because, after the decision to send troops to Korea, Turkish foreign policy would be in the camp 
of Western countries/NATO until the end of the Cold War, and this development would trigger a series 
of events that affected Türkiye’s domestic and foreign policy. From Ankara’s point of view, the 
repercussions of the Korean decision, how it had the most impact on the United States due to Türkiye’s 
NATO application, were wondered, and the developments of the decision were closely followed, 
especially through Türkiye’s foreign representatives. Likewise, the way in which the decision was 
evaluated in the USSR and countries close to the USSR was followed in a similar way (See Table 1). 

Negative news about Türkiye’s decisions on Korea were mainly published in the countries behind 
the “Iron Curtain”, but also in some media outlets in countries such as the USA and France, with which 
Türkiye had close relations. In this context, the newspaper Daily Compass, which was published in the 
USA/New York, published the news in the newspaper Al İmar through the agency called Jeta, which 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  371 
 

 

publishes in Tel Aviv, and carried the news in its columns that 80% of the war unit sent by Türkiye to 
Korea consisted of Jews and that the Jews suffered a lot of casualties. In the assessment made by 
Türkiye’s Permanent Mission to the UN, it was stated that Daily Compass is “left-leaning” and Al Imar 
is the organ of the Israeli Socialist Party. While the news was considered malicious and even blatantly 
slanderous, Türkiye’s Mission to the UN requested information on the number of non-Muslim soldiers 
who went to Korea to answer the questions that would come to the fore not to damage Türkiye’s image 
in the United States (TDA, 44874.216233.129/571, 04.01.1951).  

Another related news was published by the Al Hamishmar newspaper, the publication organ of 
the Mapam Labor Party in Tel Aviv, but this time the news did not spread to the United States. In Al 
Hamishmar’s report, it was claimed that 80% of the soldiers who went to Korea were “Turkish Jews” 
and that the Jews of Türkiye were in mourning because of the destruction of these troops. The fact that 
12-14 daily newspapers in Israel, such as Al Hamishmar, belonged to parties that were very active in the 
Israeli Parliament, despite the fact that the circulation of some of them was very low, created a problem 
for Türkiye’s image despite the debate about the seriousness of the news (TDA, 44874.216233.130/547, 
03.01.1951).   

In this period, when the bitter memories of World War II, when relations with the USA were very 
important, 7 Armenian, 5 Greek and 3 Jewish soldiers who performed their military duty in the unit sent 
to Korea to be published against the defamation of Türkiye through the Jews were sent to Türkiye’s 
foreign representatives to respond to the relevant questions (TDA, 44874.216233128/547, 06.01.1951). 
Despite the information on the number of non-Muslim soldiers, the news against Türkiye continued. 
Apart from the allegations about the Jews, news targeting different ethnic structures was also published. 
In the December 14, 1950 issue of the Syrian newspaper Al Alam, it was claimed that most of the soldiers 
in the Turkish brigade sent to Korea were Kurds and Arabs from Hatay and Iskenderun. The fact that 
the news covers only the province of Hatay, which posed a problem with Türkiye in terms of Syria, 
suggests that the news was made for disinformation purposes. Likewise, Hasan Hacho, a former member 
of parliament from Syria’s Jazeera, made “propaganda” that the Turkish contingent sent to Korea 
consisted of Arab and Kurdish elements and that there was not a single Turkish soldier in the unit (TDA, 
44874.216231.16/547, 15.12.1950; 35723.141016.201/571, 22.01.1951).     

Countries such as the USSR, Romania, Hungary, and Poland, which are called the Eastern Bloc 
in the Cold War literature, were among the countries with the most negative news about Türkiye’s 
decision on Korea. The most intense negative reaction to Türkiye’s decision came from the USSR. The 
USSR’s objections and news about Türkiye’s decision continued to appear in newspapers such as 
Kransy Flote, Krasnaya Zvezda, and Pravda even in the years after Türkiye’s accession to NATO  
(TDA, 44874.216233.41/547, 22.08.1951; 35874.141659.48/571, 12.01.1953; 35874.141658.21/571, 
25.05.1954). At the time when the decision to send troops was made, in an article titled “Rogue 
Diplomats” in the magazine Yeni Zaman, it was announced that Türkiye’s decision to send troops to 
Korea was taken under pressure from US senator (Harry P.) Cain. According to the article, the U.S. 
State Department sent Cain to Ankara to persuade Türkiye, “fearing” that the number of countries 
refusing to send troops would increase, and the decision was taken after Cain’s visit. The article, which 
is a propagandistic assessment, framed Türkiye as being too weak to take a decision on its own and in a 
position to bow to US pressure (TDA, 44874.216231.58/547, 10.08.1950). 

In the Soviet press, while trying to use a rather moderate tone regarding Türkiye’s situation and 
decisions, in some periods, Türkiye was tried to be insulted in an inappropriate way. In this context, 
there were reports that Türkiye’s brigade in Korea was “reminiscent”. In 1952, during a performance at 
the Moscow State Circus, there were articles in the USSR press that dogs with fezzes on their heads and 
wooden rifles hanging from their shoulders were brought to the stage in a truck with the inscription 
“Turkish Brigade in Korea” and that they fled when gunshots were heard (TDA, 35743.141135.82/571, 
18.10.1952; 35743.141135.80/571, 20.10.1952). 



372      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

While the USSR’s reaction to Türkiye was more cautious and aimed at staying away from a 
diplomatic crisis, except for isolated incidents, some countries in the Eastern Bloc made much harsher 
assessments. Romania was one of these countries. The news in Romania was especially covered as 
reported by the Soviet news agency Tass. In addition to Tass, information was also given about 
Türkiye’s activities in Korea in line with the news received from other Soviet sources (such as Pravda, 
Literaturnia Gazeta). Türkiye’s operation in Korea was generally portrayed as an absolute defeat and 
annihilation in a “contemptuous” manner. Similarly, it was often mentioned that the U.S. sent Turkish 
soldiers to their deaths (TDA, 44874.216231.15/547, 18.12.1950; 39439.160034.112/568, 01.01.1951). 

To strengthen the allegations against Türkiye, it was aimed to create a negative opinion by 
claiming that newspapers in Türkiye such as Cumhuriyet and Son Posta were quoted. In this context, it 
was reported in other Romanian newspapers such as Dobrogea Noua, Viata Capitalei, Universul, 
România Libera that rallies and demonstrations would be held to stay out of the Korean War due to the 
heavy losses of the Turkish Union, and that these would be “organized by progressive university 
students”. In addition to all these, Universul newspaper published many news insulting Türkiye outside 
the Korean War (TDA, 44874.216231.6/547, 28.12.1950; 39439.160034.100/568, 05.01.1951; 
39439.160034.82/568, 05.01.1951; 39782.159739.42/568, 14.02.1951; 44874.216233.54/547, 
28.06.1951; 39439.160034.29/568, 13.07.1951). 

Another Eastern Bloc country that reported negatively about Türkiye was Poland. The news in 
Poland, as in Romania, was against Türkiye and that the Turkish people reacted to the decision. In 
particular, there were reports in the Warsaw press that about a thousand soldiers returning from Korea 
went to the mountains for fear of being sent back to the front, which shook the prestige of Türkiye (TDA, 
44874.216232.94/547, 12.01.1953). Another country where there was news against Türkiye was 
Hungary. In the Hungarian press, the news in the newspapers Vilagossag, one of the publications of the 
Communist Party, and Kis Ujseg, the organ of the Small Farmers Party, attracted attention. Vilagossag 
newspaper claimed that Turkish unity has completely disappeared, as in other Eastern Bloc countries.  
Likewise, the same newspaper made a connection between Türkiye’s situation in Korea and World War 
II Hungary’s relationship with Germany on a different date. The newspaper stated that the Turks and 
other countries that sent troops to Korea played a similar role in the same way that the Hungarians were 
sacrificed to defend the rear of the German forces, and claimed that “traitorous governments exchanged 
the lives of the soldiers for dollars”. In particular, the newspaper criticized Ankara Radio’s incessant 
praise of unity in Korea (TDA, 44667.215269.3/556, 26.01.1951). Following a similar propaganda 
method, the Kis-Ujseg newspaper claimed that after the news of the destruction of the first Turkish 
contingent, Türkiye, which had been “captured in exchange for dollars”, sent the second convoy to 
Korea to shed more blood for the West. Kis Ujseg made a connection between the past and the current 
situation in Korea, as did the newspaper Vilagossag. This time, while making a connection with the 
Spanish Civil War, it was claimed that the USA sent “Turkish soldiers to the front” just as Franco sent 
Moroccan soldiers to the front line during the Civil War (TDA, 44667.215269.2/556, 18.02.1951).  In 
addition to the newspapers Vilagossag and Kis Ujseg, many articles were published in Szabad Nép and 
Független Magyarorsag about Türkiye’s war in Korea and its relations with Western countries due to 
this war. In these articles, there were many allegations that the US and the British were in a struggle for 
influence over Türkiye, that the soldiers returning from Korea were isolated and the public was 
prevented from learning what happened to the Turkish soldiers in Korea, that US President Truman 
wanted to “fascistize” Türkiye, that he sent his closest relatives to Ankara for this reason, and that the 
captured Turkish soldiers wrote letters about the deaths of their friends in vain to be sent to the ceasefire 
conference (TDA,  88087.320488.23/556, 03.10.1951).       

The news against Türkiye, which started with Türkiye’s decision to send troops to Korea and 
continued in the following period, was not only seen in the socialist countries that supported North 
Korea/Democratic People’s Republic of Korea in the Korean War, but also in the countries that are 
considered allies of Türkiye or with which it has good relations. In this context, it was an indignant 
move that Agence France Press (AFP) reported from Seoul that the Turkish unit was completely 
destroyed and that General Tahsin Yazıcı committed suicide to avoid being captured. Türkiye’s 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  373 
 

 

representative to the UN, Selim Sarper, investigated the news and its editors due to the negative impact 
AFP had on Türkiye’s image, and as a result, he heard that the news was unfounded and deliberate, and 
that those who made the news were “leftist elements who have penetrated AFP”. The fact that there was 
no news in AFP that would cause a crisis about Türkiye after the aforementioned news showed that AFP 
was more careful about the situation in Türkiye (TDA, 44874.216231.30/547, 12.04.1950). 

Another ally that was reported against is Iraq. Just like in the case of AFP, the number of 
publications against Türkiye in Iraq was not high. In addition, it was determined that the newspapers 
were the organs of opposing political views. Among these publications is the Al-Yaqaza newspaper, 
which follows the line of the opposition Al-Istiqlal Party, which was outside of mainstream politics. On 
the other hand, the criticism of Al-Yaqaza newspaper against Türkiye’s decision on Korea is quite 
different from the criticism in other countries and newspapers. Because, instead of insulting Türkiye or 
damaging the country’s image, the newspaper questioned the answer to why the Turkish people died in 
Korea on a non-dishonest basis. In the article titled “The people of Türkiye and the Korean 
slaughterhouse”, the newspaper discussed Türkiye’s politics through a deceased Turkish commander 
and criticized the officials who sent Turkish soldiers to Korea for allegedly serving Anglo-American 
purposes instead of surrendering to colonial desires and defending a usurped right (TDA, 
8427.58643.1/533, 12.12.1952). 

In Iran, another country with which it had good relations, a remarkable diplomatic initiative was 
made regarding the news against Türkiye. While the newspapers that published negative news about 
Türkiye were classified as “at the disposal” of the USSR, the Turkish Embassy in Tehran stepped in for 
these publications. Upon the publication of news and cartoons in the Iranian press mocking Turkish 
unity and Türkiye’s decision, Ambassador Yakup Kadri Karaosmanoğlu met with the Iranian Prime 
Minister and expressed his discomfort with the publication against Türkiye. After the meeting, one of 
the newspapers that insulted Türkiye was closed, while the Iranian government decided to broadcast in 
favor of Türkiye in the print media and on the radio. In line with the decision taken, contact was 
established between the Iranian Propaganda and Printing Directorate and Anadolu Agency, and as a 
result, it was decided to exchange news and cooperate between Anadolu Agency and the relevant 
institutions in Iran (TDA, 44874.216231.12/547, 22.12.1950; 44874.216231.11/547, 25.12.1950). 

 

Discussion and Conclusion 

The Cold War, one of the most important breaking moments in Turkish political history, led to a 
series of events that shaped Turkish foreign policy from 1945 to the present. Türkiye’s willingness to 
act together with Western countries led by the USA and European states in the Cold War generally 
required it to take part against the Eastern Bloc countries during the Cold War. In this period, when 
Türkiye preferred one of the two sides, the first incident in which it acted with the West took place 
during the Korean War. Korea, which was transferred to the Cold War as a World War II problem, was 
the first hot contact of the Cold War in 1950.  

Türkiye, which responded to the call for help made by the United States when the Korean issue 
first broke out, saw the call as a necessity of cooperation with the United States. Due to the nature of the 
decision, the decision was a highly discussed issue in the Turkish public opinion and in the atmosphere 
of political polarization. The issue that is more important for Türkiye than the debates in domestic 
politics is the reflections of the decision abroad. Therefore, considering that Türkiye’s decision to send 
troops to Korea was related to its desire to take part in the Western camp/NATO, the way the Korean 
Turkish Association was covered in the Western media was a matter of important curiosity. Türkiye, 
which had previously applied to become a member of NATO, applied for the second time after deciding 
to send troops to Korea. For this reason, for Türkiye, the coverage of news in favor of Türkiye, especially 
in the Western media, and following them became an evaluation criterion for Türkiye’s NATO 
membership. In this context, it is necessary to consider the news in the Western media as a laboratory 



374      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

for Türkiye’s NATO membership. Because the favor for the Korean Turkish Union was evaluated as a 
positive image for NATO membership. 

For all these reasons, the USA is perhaps the country where the most curiosity is about how the 
decision to send Turkish soldiers to Korea resonates abroad. The decision was seen as an important lever 
that would improve Türkiye-US relations on the NATO axis. The Korean decision, which could be 
considered as the first step of the “active” foreign policy that Türkiye wanted to pursue, provided 
positive feedback in the US press organs as requested by the Government. The first reflection of 
Türkiye’s decision in the U.S. is that Türkiye was with the U.S. and did not leave it alone. In all mass 
media such as newspapers, radio and television, Türkiye’s decision was frequently covered and 
announced to the American public. Apart from the U.S., other Western countries that reported on 
Türkiye are Germany, Canada, the United Kingdom, Denmark, the Netherlands and Belgium. In these 
countries, just like in the USA, very positive evaluations were made about Türkiye. The press of Sweden 
and Switzerland, which were not members of NATO but were among the Western countries, also 
evaluated Türkiye’s decision positively. In addition, countries such as Spain, which want to cooperate 
with Western countries, also evaluated Türkiye’s decision on a positive plane. Other countries that 
support Türkiye were Argentina, Finland, India, Japan, Afghanistan, Israel, Mexico and Egypt. 

While the positive reflections of the decision were an important issue regarding Türkiye’s NATO 
membership, the negative reflections of the decision were handled with a different sensitivity because 
they created a negative image. In the media of the Eastern Bloc countries, there were negative news 
about Türkiye in a way that was not difficult to predict. This situation was also seen in the countries 
where Türkiye acts together, although they were few in number. However, it was determined that 
predominantly negative news took place in Eastern Bloc countries such as the USSR, Romania, Poland, 
Hungary, or countries such as Syria, which had close relations with Eastern Bloc countries. In the press 
of this group of countries, where negative news was included, there were propagandistic news that 
insulted Türkiye and the Turkish people due to the support of the North Korean front, criticized the 
presence of Turkish soldiers in Korea, and claimed that there was a disharmony between the government 
and the people. The other group of countries with which negative news takes place were countries with 
which Türkiye had close relations, such as Iran, Iraq, France and Israel. The publication of negative 
news in countries that were considered to be allies of Türkiye would create a negative opinion about the 
country’s image and NATO membership, so the officials of the Ministry of Foreign Affairs had to step 
in. Ministry officials tried to decipher the news against Türkiye in a way that was in line with the 
objectives of Turkish foreign policy. 

During the Korean War, which took place during the Cold War, when Türkiye became a part of 
global politics, the news for and against Türkiye was evaluated in terms of Turkish foreign policy by 
considering it within the scope of public diplomacy. Especially in countries such as the United States, 
where the public was influential in foreign policy decisions, Türkiye had tried to evaluate the impact of 
Türkiye’s decision on the media and therefore on the public opinion for the purpose of NATO 
membership. The fact that Türkiye reacted to the countries where there was not only pro but also 
unfavorable news and reacted when it had the opportunity to intervene showed that the role of the media 
in international relations was taken into account in the beginning of the Cold War. In this context, 
Türkiye’s international media evaluations and practices during the Korean War provided important data 
in terms of evaluating Türkiye’s media-foreign policy relationship in the 1950s. While the media-foreign 
policy issue, which was paid attention to during the Korean War, was seen as an important issue before 
Türkiye’s membership in NATO, after it became a member of NATO, the activities in this field 
gradually declined, and this situation had negative consequences in the long term in Turkish foreign 
policy. 

 

 

 

 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  375 
 

 

Attachment 1:  Table 1. Countries with Positive and Negative News 

Country/Region Sources of Positive News Sources of Negative News Newspaper/Magazine 
Number 

USA Baltimore  
Camden Ourier  
News and Courier  
Boston Herald ve Bridgeport Telegram  
New York Herald Tribüne  
Housion Post  
Stars and Stripes 
Saturday Evening Post 

Daily Compass 9 newspapers 

Afghanistan Enis  - 1 newspapers 
Germany Illustrierte Woche  

Die Welt  
Frankfurter Allgemeine Zeitung  

- 3 newspapers 

Argentina El Hogar - 1 newspapers 
Belgium Le Soir - 1 newspapers 
Denmark İnformation - 1 newspapers 
Finland Uusomi 

Daily Mail 
- 2 newspapers 

France Newspaper/Magazine not named Le Monde 1 newspapers 
India The Times of India - 1 newspapers 
Netherlands Trouw - 1 newspapers 
Iraq Irak Times  El Yakaza 2 newspapers 
United 
Kingdom 

Lancashire Evening Post 
Yorkshire Evening News 
İllustrated London News 

- 3 newspapers 

İsrael Ashmoret Magazine  Al İmar 
Al Hamishmar 

2 newspapers 
1 magazine 

Spain Ariba - 1 newspapers 
Sweden Aftonbladet - 1 newspapers 
Switzerland National Zeitung - 1 newspapers 
Canada Newspaper/Magazine not named - 1 newspapers 
Hungary - Vilagossag 

Kıs Ujseg 
Szabad Nép 
Független Magyarorsag Magazine 

3 newspapers 
1 magazine 

Egypt - Al Ahram 1 newspapers 
Mexico Newspaper/Magazine not named - 1 newspapers 
Japan Nippon Times - 1 newspapers 
Poland - Newspaper/Magazine not named 1 newspapers 
Romania - Dobrogea Noua 

Viata Capitalei  
Universul  
Pravda 
Literaturnia Gazeta 
România Libera 

6 newspapers 

USSR - New Times Magazine 
Krasnaya Zvezda 
Pravda 
Kransy Flote 

1 magazine 
3 newspapers 

Syria - Al Alam 1 newspapers 

 

 

 

 



376      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

  Disclosure Statements  

1. Declaration of the contribution of the researchers: Declaration of the contribution rate of 
the researchers: The contribution rate of the first author is research design 50%, data analysis 50%, 
writing 50%, editing 50%; the contribution rate of the second author is research design 50%, data 
analysis 50%, writing 50%, editing 50%. 

2. Conflict of interest: There is no conflict of interest. 

3. Ethics Report: Ethics committee approval is not required since the study was not conducted 
on human or animal subjects. 

4. Research Model: The model of the study is a research article and archival documents and 
periodicals obtained through the documentary source search method, which is frequently used in 
historical document studies, were evaluated. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  377 
 

 

TÜRKÇE SÜRÜM 

Giriş 

1910-1945 yılları arasında Japonya’nın egemenliği altında yaşayan Kore, II. Dünya Savaşı’nın 
sonunda Japonya’nın yenilmesi ile hürriyetine kavuşmuştur. Ancak bu süreç oldukça kısa sürmüş; 
savaşın hemen ardından Kore’de 38. paralelin kuzeyinin SSCB ve güneyinin ABD tarafında işgal 
edilmesiyle yeni bir dönem başlamıştır. Kısa süre içerisinde aynı iki coğrafi bölgede iki yeni devlet 
kurulmuştur. Kuzeyde kurulan Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti’nin güneyde kurulan Kore 
Cumhuriyeti’ne 25 Haziran 1950 tarihinde savaş ilan etmesinin ardından yaklaşık olarak üç yıl kadar 
sürecek Kore Savaşı yaşanmıştır (Uçarol, 2000: 672-674). 

Kore Savaşı küresel durumu önemli ölçüde değiştirmiştir. Soğuk Savaş olarak ifade edilen II. 
Dünya Savaşı sonrası dönemde daha ziyade ABD ve SSCB’nin başını çektiği iki kamp arasında 
ideolojik, siyasi, ekonomik ve askeri şekillerde yürütülen mücadele, Kore Savaşı ile Batı’nın güvenlik 
anlayışında değişiklik meydana getirmiştir. Kore Savaşı, “tehlike”nin artık uluslararası boyutlarda 
olduğu ve Ortadoğu’yu da kapsadığı görüşünü güçlendirmiştir. Bu durum ise Türkiye’nin ABD ile 
askeri düzeyde ittifak -NATO- kurması için önemli bir fırsat sağlamıştır (Hale, 2003: 118).  ABD’nin 
Kore’de yaşadığı durum karşısında Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi (BMGK) vasıtasıyla yardım 
istemesine neden olmuş, bu yardım çağrısına ilk cevap veren ülkelerden biri de Türkiye olmuştur. 
Savaşın başladığı yıl başbakan olarak seçilen Adnan Menderes’in Kore’ye asker gönderme kararı 
alması, Türkiye siyasi tarihinde oldukça önemli bir hadise meydana getirmiştir. Bu karar alındığı andan 
itibaren tartışmalara yol açmış, özellikle de ülke içinde gazete manşetlerinden inmemiştir. Kore 
Savaşı’na askeri yardım gönderme kararı Türk dış politikasında yaşanan gelişmeleri de göstermesi 
sebebiyle oldukça önemlidir. Alınan bu kararla Türk askerinin Kore’ye gidişi ve savaşta yaşadıkları 
uluslararası medyanın da ilgiyle takip ettiği bir konuya dönüşmüştür. Bu sebeple Kore Savaşının 
uluslararası medyadaki yansımaları ele alınmıştır. 

 

Amaç 

Çalışmada Türkiye’nin dış politikasında yaşadığı gelişmeler neticesinde Kore Savaşına askeri 
yardımda bulunma kararı almasının uluslararası medyadaki yansımaları incelenmiştir. Kararın hem iç 
politikada yoğun bir şekilde tartışılması hem de uluslararası medyada uzun süre yankı bulması, 
meselenin önemini gözler önüne sermektedir. Buradan hareketle, çalışmada Türkiye’nin aldığı bu 
kararın uluslararası boyuttaki akislerinin ne yönde olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. 

 

Yöntem 

Çalışmada belgesel tarama yöntemiyle erişilen arşiv kaynakları ve süreli yayınlardan 
yararlanılmış; Cumhuriyet Tarihi arşivi ve Dışişleri Bakanlığı arşivlerinde yer alan iki bine yakın belge 
incelenmiştir. Elde edilen belgeler ışığında, Türkiye’nin Kore Savaşı’na askeri yardım sağlaması ve 
bunun neticesine ilişkin meselelerin uluslararası medyadaki yansımaları ortaya konmuştur. Tarihi belge 
ve arşivlerin incelenmesinde tercih edilen belgesel tarama yöntemi (Karasar, 2012), sosyal bilimlerin 
farklı alanlarında da yaygın bir şekilde kullanılmaktadır (Çavuşoğlu, 2022; Demir & Parlak, 2012; 
Duman, 2023; Kanat vd., 2022; Kaya, 2014; Kişi; 2018). 

 

Kore Savaşı  

Oral Sander, 1950 Haziran’ına gelindiğinde Kore’nin kolera salgının kol gezdiği okuma yazma 
oranı son derece düşük olduğu ve otoriter yönetimlere sahip olan bir ülke konumunda olduğunu ifade 
etmiştir. Son yüzyıl boyunca Kore, Uzakdoğu’da yaşanan güç oyunlarında mücadele sahası olarak 
kullanılmıştır. 1905 yılında Rusya ile yaptığı savaşı kazanan Japonya, Kore üzerinde hamilik tesis 



378      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

ederken, 1910 yılında Kore’yi ilhak etmiştir. Rusya-Japonya arasında mücadele alanı haline gelen Kore, 
Japonya’nın ABD’ye 1945 yılında teslim olmasıyla birlikte ise SSCB ile ABD arasında başlayan güç 
çatışmasında “deneme tahtası” haline gelmiştir (Sander, 1996: 247). ABD, henüz II. Dünya Savaş’ı 
içerisindeyken SSCB’yi Japonya karşısında, kendi yanında savaşa sokmak amacıyla çeşitli tavizlerde 
bulunmuştur. Bu tavizlerden bir tanesi de Kore olmuştur. Yapılan anlaşmaya göre 38. Paralelin kuzeyi 
SSCB, güneyi ise ABD tarafından temizlenecekti. Savaş sonrasında Kore tıpkı Almanya gibi nüfuz 
bölgelerine ayrılarak ABD ve SSCB tarafından denetim altına alınmıştır. BM düzeni içerisinde birleşik 
ve bağımsız bir Kore kurulması konusunda anlaşan iki devletin savaş sona erdikten sonra birbirlerine 
karşı girdikleri mücadele neticesinde iki farklı devlet kurdukları görülmüştür; Kuzeyde Kore 
Demokratik Halk Cumhuriyeti kurulurken Güneyde ise Kore Cumhuriyeti kurulmuştur (Dinçer, 2004: 
674; Lacoste, 2008: 59-60). 

Soğuk Savaş olarak adlandırılan dönemin II. Dünya Savaşı’ndan sonra hemen başlamasıyla 
birlikte, ABD’nin de Doğu Asya politikası diğer politikaları gibi bu durumdan etkilenmiştir. ABD, 
SSCB karşısında Güney Kore’ye verdiği askeri desteği hızla arttırmıştır (Kennedy, 2010: 455). Benzer 
bir biçimde Kuzey Kore’de de bir ordu kurulması Kore meselesini daha da içinden çıkılmaz bir hale 
getirmiştir (Uçarol, 2000: 673). Asya’nın oldukça stratejik bir bölgesi olan Kore’de ABD’nin 
bulunması, ABD’yi SSCB karşısında üstün bir konuma taşımıştır (Armaoğlu, 673). Çin’in bu esnada 
ABD ve SSCB’den farklı olarak Kore meselesinde aktif bir tutum takınmadığı görülmüştür. Güney 
Kore’nin Çin için bir tehdit oluşturmaması, Mao Zedung için Kore meselesi ile ilgilenilmesi için bir 
gerekçe oluşturmuyordu. 7 Haziran 1950’de Kim İl Sung’un Kuzey Kore Hükümeti genel seçimler 
yoluyla ülkenin barışçıl bir biçimde birleşmesi kampanyasını başlatarak Güney Kore’nin yaşadığı 
sorunlardan yararlanmak istemiştir. Kuzey Kore’nin girişimleri SSCB’nin stratejisine de uygun 
düşmekteydi. Zira ABD bu dönemde Japonya ile barış antlaşmalarını yürütüyordu ve antlaşma 
sonucunda ABD askerleri Japonya’da askeri üs kurma hakkı kazanacaktı. İkinci olarak ise Mao’un 
Çin’deki –iç savaş- başarısı Asya’daki devrimci hareketleri teşvik etmişti. Bu durum ilk başta Sovyet 
Rusya için uygun görünüyordu, üstelik Çin Şubat 1950’de SSCB ile bir ittifak antlaşması imzalamıştı. 
Fakat durum göründüğünün aksine Mao’yu kendi modeli ile SSCB’ye karşı alternatif bir hale 
getiriyordu ki bu durum SSCB’nin dünya komünizm hareketi içerisindeki konumunu tartışılır hale 
getirebilirdi. Oral Sander’e göre Sovyet Rusya, bu sebeple Kuzey Kore vasıtasıyla yarımadada 
kazanılacak başarılı bir savaşla etkinliği artırabilir ve Japonya’yı etkileyerek ABD ile anlaşmasına zarar 
verebilirdi. Son olarak Sovyet Rusya’nın Avrupa’da kaldığı durum karşısında Asya’ya yönelmek üzere 
harekete geçmek istemesi de önemli bir diğer etken olmuştur (Sander, 1996: 247-248).  

Tüm bu gelişmelerin etkisiyle 25 Haziran 1950’de Kuzey Kore ordusu, iki ülkeyi birleştirmek 
üzere 38. Paraleli geçerek Güney Kore’yi işgal etmeye başlamıştır. Güney Kore ordusunun teçhizat 
açısından daha zayıf konumda olması, Kuzey Kore’nin kısa süre içerisinde başarı elde etmesini 
sağlamıştır. ABD’ye göre Kuzey Kore saldırganlığı, Sovyet Rusya’nın eseriydi ve SSCB’ye dur 
denilmezse gelişmelerin yeni bir dünya savaşına yol açması kaçınılmaz bir hal alacaktı. Güney Kore 
işgalinin domino etkisi meydana getirerek Komünizmin etkisini arttıracağını düşünen ABD Başkanı 
Harry S. Truman, Japonya’da bulunan General Daouglas MacArthur’u Güney Kore’ye askeri yardım 
yapması için görevlendirmiştir. Bunun yanı sıra hemen toplantıya çağrılan BM Güvenlik Konseyi, 
Kuzey Kore’nin saldırgan olduğunu belirterek savaşın hemen durdurulmasını isteyen bir karar 
çıkartmıştır. Güney Kore’deki askeri durumun kötüye gitmesi karşısında Truman, hava ve deniz 
birliklerini harekete geçirmiştir. BM Güvenlik Konseyi ise barışı korumak amacıyla BM üyelerini 
Güney Kore’ye yardım etmek üzere çağıran bir tasarı kabul etmiştir (Dinçer, 2004: 674-675).  

Kore savaşına Çin’in dâhil olması ise dengeleri sarsarak savaş içerisinde uzun erimde sonuçlar 
meydana getirmiştir. Kuzey Kore yönetimi Güney’e saldırdığında Komünist yönetimi Çin’de idareyi 
yeni ele almıştır. Ekonomik ve kendi dış politika sorunları olan Komünist Çin yönetimi bir süre Kore 
meselesine karşı ilgisiz kalmıştır. ABD’nin Kuzey Kore’ye karşı askeri hareket başlatması, Çin’in 
Kore’yle ilgilenmesine yol açmıştır. Amerikan askerlerinin ilerlemesi karşısında Çin, Kore sınırındaki 
askeri yığınağını 180.000’den 320.000’e yükseltmiş, Kasım 1950’de ise ABD askerleri ile çatışmaya 
başlamıştır (McNeill, 2002: 808; Sander, 1996: 251-252). II. Dünya Savaşı öncesinde Japonya’nın çok 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  379 
 

 

daha önce ise farklı devletlerin işgaline uğrayan Çin, ABD’nin Kore vasıtasıyla yanı başına yerleşeceği 
düşüncesini bir tehdit olarak kabul etmiştir. Çin’in Kore Savaşı’na katılması BM güçlerini zor durumda 
bırakarak ağır kayıplar yaşanmasına yol açmıştır. Yaşanan kayıplar karşısında zafersiz bir barış sağlama 
anlayışı içerisine giren ABD, Kore’nin Çin sınırındaki bölgelerini bombalayarak Kuzey Kore ve Çin’i 
barışa zorlamış, üç yıl süren savaşın sonunda 1953 yazında imzalanan ateşkes antlaşmasıyla çatışmalar 
durmuş ve iki ülke arasında 38. Paralelin yeniden sınır olarak tayin edilmesi kabul edilmiştir (Dinçer, 
2004: 675-676). 

 

Bulgular 

Türkiye’nin Kore'ye Askeri Yardım Kararı ve Yansımaları 

1953 yılında ateşkes sağlanıncaya kadar ABD, Kore Savaşı için 50 milyar dolar harcamış, 2 
milyon askerini bu bölgeye göndermiş ve bunların 54 bininden fazlasını ise kaybetmiştir (Kennedy, 
2010: 455). ABD, sürecin en başında BM üyelerine saldırıların durdurulması için her türlü yardımda 
bulunmaya çağırmış, bu çağrıya Türkiye’nin aralarında bulunduğu 22 devlet cevap vermiştir (Turan, 
2008: 509). Türkiye’nin Kore Savaşına katılma kararı alması, kararın alındığı anda olduğu gibi sonraki 
dönemde de çokça tartışılan bir konu olmuştur. Tartışmanın odak noktasında ise Cumhurbaşkanı Celal 
Bayar başkanlığında, Başbakan Adnan Menderes, TBMM Başkanı Refik Koraltan ve Genelkurmay 
Başkanı Nuri Yamut’un da katılımıyla yapılan bir toplantı sonrasında “TBMM’ye ve muhalefete 
danışılmadan” 25 Temmuz 1950’de Türkiye’nin Kore’ye 4500 asker göndereceğinin açıklanması ve 
gönderilmesi yer almıştır (Erhan, 2009: 545). 

14 Mayıs 1950 genel seçimlerini kazanan Adnan Menderes önderliğindeki Demokrat Parti (DP) 
hükümetinin kurulmasından sonra, Türk dış politikasında bir değişim yaşanmıştır. Aktif bir dış politika 
izleyen DP hükümeti döneminde Türkiye, Yakın ve Orta Doğu başta olmak üzere Batı’nın çıkarlarını 
kendi güvenlik çıkarlarıyla özdeş hale getirmiştir (Bağcı, 1994: 89).  Kore meselesi gündeme geldiğinde 
ise DP’nin aynı politik gerekçelerle Kore kararını aldığı görülmüştür. Kore meselesi DP Hükümetine 
NATO üyeliği için oldukça önemli bir fırsat olmuştur. Muhalefetin itirazlarına rağmen DP, kararından 
vazgeçemeyerek Kore’ye “hür dünyanın diğer unsurlarıyla birlikte asker” göndermiştir (Erhan, 2009: 
545). Tuğgeneral Tahsin Yazıcı komutasındaki 4500 kişilik birlik, gerçekleştirilen merasimle 
uğurlanmış ve alınan karara gösterilen ilk tepkiler ise kahir ekseriyetiyle olumlu olmuştur. Kore’ye Türk 
askerinin gönderilme kararı, cesaretli bir karardır ve bu karar dönemin dış politika anlayışının kayda 
değer bir göstergesidir (Turan, 2008: 510-511). 12 Ekim 1950’de Kore’ye varan Kore Türk Birliği, BM 
Barış Gücü Komutanlığı bünyesinde aldığı görevleri 1950-1953 yılları arasında yerine getirmiştir. 
Alınan karar, Türkiye tarihinde oldukça önemli bir karar olmuştur, zira Cumhuriyet tarihinde ilk kez 
yurt dışına ve yabancı bir ülkeye asker göndererek Türk askeri savaşa katılmıştır (Uçarol, 2000: 732-
733).  

Kore meselesini Türkiye’nin NATO’ya girmesi için oldukça önemli bir fırsat olarak gören 
Hükümet, Kore’ye asker gönderme kararı alındıktan bir hafta sonra resmi olarak NATO’ya üye olarak 
başvuruda bulunmuş, fakat NATO Konseyi Türkiye ve Yunanistan’ın Akdeniz savunma planlarında yer 
alması gerekçesiyle Türkiye’nin yaptığı başvuruyu geri çevirmiştir (Hale, 2003: 118-119). NATO’nun 
kararına rağmen “Mehmetçik” Kore’de savaşmaya devam etmiş ve aktif olarak görev aldığı üç yıl 
boyunca da savaşın hep can alıcı bölgelerinde bulunmuştur. Türkiye’nin Kore’de BM güçlerine özellikle 
de ABD’de verdiği destek Güney Kore’nin kurtarılması için oldukça önemli olmuştur. Kunuri Savaşı 
sırasında “Mehmetçik”in ortaya koyduğu gayret, BM güçlerinin imha edilmesini engellemiştir. İkinci 
kez ise Türk askerinin kazandığı Kumyangjangni Zaferi’nden sonra BM kuvvetleri Kore’yi terk etme 
kararından vazgeçerek 1953 yılında imzalanan Panmunjom Ateşkes Antlaşması’na kadar, Kore’de 
sükûneti tesis etmek üzere kalmışlardır. Kore’de tesis edilen ateşkes antlaşmasında büyük bir katkısı 
olan Türk askerlerinin mücadelesi Türkiye’nin NATO’ya kabul edilmesinde oldukça önemli bir amil 
olmuştur (Türkmen, 2017: 532-533). Türkiye’nin daha önceki başvurularında NATO girişini engelleyen 



380      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Danimarka ve Norveç gibi devletlerin itirazını sona ermesi sonrasında Türkiye, Şubat 1952’de NATO 
üyesi olmuştur (Zürcher, 2013: 342). 

 

Türkiye’nin Kore Savaşına Katılma Kararının Olumlu Yansımaları 

ABD’nin dünya sahnesinde başat bir güç hale gelmeye başlaması dünya siyasetinde önemli bir 
paradigma değişimine yol açmıştır. Bu değişikliğin Türkiye’yi II. Dünya Savaşı bittikten hemen sonra, 
sürece entegre ettiği görülmüştür. Missouri Zırhlısı, Truman Doktrini, Marshall Planı gibi gelişmeler, 
Türkiye’nin ABD ile yakın iş birliği geliştirmesini sağlarken Türkiye, dış politikasında tehdit olarak 
beliren SSCB karşısında ABD’yi önemli bir dış politika müttefiği olarak kabul etmiştir. CHP 
Hükümetleri döneminde başlayan bu ittifak süreci, DP Hükümetinin kurulduğu henüz ilk iki aylık 
süreçte kesintiye uğramadan devam etmiştir. Kore Savaşı çıktığında ise Türkiye, -CHP’nin eleştirilerine 
rağmen- dış politikası gereği yardıma gitmek durumundaydı (Tokgöz, 2014: 185; Turan, 2008: 513).  

Kore konusunda ABD’yi takip eden Türkiye, ABD’nin aldığı Kore kararı üzerine, Washington 
Basın Müşaviri Nüzhet Baba vasıtasıyla gelişmeleri yakından takip etmiştir. 1908’den itibaren 
gerçekleşen temasları neticesinde edindiği bilgilerle ABD’yi tanıdığını ifade eden Baba’ya göre, SSCB 
Kore’de yaptıkları ile ABD kamuoyu ve resmi çevrelerin düşmanlığını kazanmıştır. Baba, Güney 
Kore’nin Komünistlerin eline geçmesi halinde ABD’nin prestijinin sarsılacağını düşünmüştür. ABD’nin 
hareket tarzını tahmin etmenin güç olduğunu söyleyen Baba, buna karşın ABD’nin “bu meseleyi 
halletmek üzere sonuna kadar gideceğini” söylemenin hatalı olmayacağını ifade etmiştir. Baba’nın 30 
Haziran 1950 tarihli raporu, “Kore meselesine karşı Birleşik Amerika’nın durumu” hakkında rapor 
olarak, Adnan Menderes, Samet Ağaoğlu’na gönderilmiştir (BCA, 30-1-0-0/102-630-6, 28.07.1950). 
Bunu yanı sıra Türkiye, Kore Savaşına katılma kararı aldığı anda ABD’nin siyasal sistemine uygun 
olarak alınan kararın kamu diplomasisi manivelası olarak kullanılması için New York Haberler Bürosu 
ve Washington Basın Ataşeliği vasıtasıyla ABD’deki haber ajanslarına, gazetelere ve ABD Kongresi 
üyelerine bildirmiştir (BCA, 30-1-0-0/102-630-9, 21.08.1950). 

Türkiye’nin Kore’ye asker gönderilmesi kararı almasından sonra en çok kararın ABD’deki 
akisleri merak edilmiştir. Türk dış politikasında oldukça önemli gündem maddesi olan NATO üyeliği 
ile Kore meselesinin ortak noktada buluşması, Türkiye’nin kararının ABD’de nasıl yankılandığının 
merak edilmesine yol açmıştır. Bu doğrultuda New York Haberler Bürosu, 28 Temmuz’da hazırladığı 
raporu Ankara’ya göndermiştir. New York Haberler Müdürü Nuri Eren tarafından kaleme alınan 
raporda Türkiye’nin Kore kararının ilk akislerinin ABD’de oldukça müspet yankılandığı kaydedilmiştir. 
Eren, New York’taki “büyük gazeteler”in haberi birinci sayfada yayınladıklarını kaydetmiştir. Bu 
doğrultuda New York Herald Tribune gazetesinin, 27 Temmuz 1950 tarihli sayısında İngiltere’nin 
yardım kararını yayınlarken “Türkiye’den sonra İngiltere, Avusturalya ve Yeni Zelanda da Kore’ye 
asker gönderecekler” başlığının kullandığı kaydedilmiştir. Gazeteler dışında radyolarda Türkiye’nin 
kararını duyurmuştur. Bu doğrultuda gazeteci Fulton Lewis, 26 Temmuz’da New York’taki WCR 
radyosundaki konuşmasında Türkiye’den bahsetmiştir. Türkiye’nin askeri yardım kararını çok manalı 
bulan Lewis’e göre Türkiye, II. Dünya Savaşı’nın sona ermesinden beri “Sovyet namlusunun ağzında 
oturmakta, Rusya’nın ve peyklerinin daimi tazyiki altında bulunmaktadır.” Lewis, Komünistlerin 
Türkiye’ye hâkim olmak istediği zaman ABD’nin silah yardımında bulunarak Komünizm tehdidini 
önlediğini ifade etmiştir. Fakat ona göre ABD’nin yardım karşılığında takdir görmesi –Kore kararı- 
ender tesadüf edilen bir durumdur ve Türkiye’nin yardım teklifi “son derece ferahlatıcıdır.” Radyo ve 
gazete dışında ABD kamuoyunda Türkiye’nin kararının yansıdığı diğer bir kitle iletişim aracı ise 
televizyon olmuştur. NBC ve WPIX gibi televizyon kanallarında Türk askerinin manevralarını gösteren 
eski filmlerden bölümler yayınlanmıştır (BCA, 30-1-0-0/102-630-8, 05.08.1950). Kararın diplomatik 
olarak aksettiği alanların başında ise BM Güvenlik Konseyi gelmiştir. WLIB radyo kanalında bir 
konuşma gerçekleştiren yorumcu Estelle M. Sternberger, Türkiye’nin BM Güvenlik Konseyi adaylığı 
hakkında konuşmuştur. Sternberger’e göre Birleşmiş Milletler, Kore meselesinde çekingen davranan 
Arap devletlerinin kararı karşısında Güvenlik Konseyi’ne Ortadoğu’dan seçilecek üyeyi düşünmektedir. 
Güvenlik Konseyi’ne Ortadoğu’dan seçilecek üye devletin Arap devletleri tekelinde olması meselesini 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  381 
 

 

tartışan Sternberger, “Bugünkü buhran [Kore] muvacehesinde, Arapların, değişen ve mütereddit 
durumları karşısında, Konsey üyeliğine demokrat bir hükümet idaresine giren Türkiye’ye vermek emin 
olacaktır” diyerek Türkiye’nin Kore kararı neticesinde BM Güvenlik Konseyi’ne üye olması tezini ABD 
kamuoyuna duyurmuştur (BCA, 30-1-0-0/102-630-8, 05.08.1950). 

Sonraki süreçte de ABD’de basın yayın organlarında Türkiye’nin Kore’ye asker gönderme kararı 
sıklıkla yer almıştır. Birçok gazete Türkiye’nin söz konusu kararını ve askerlerinin elde ettiği başarıyı 
öven haberler yayınlamıştır. Bazı ülkelerin ABD aracılığıyla servis edilen haberleri kendi gazete ve 
mecmualarında yayınlaması ise bu konu özelinde Türkiye’nin dış basında geniş bir şekilde yer almasına 
neden olmuştur (Bkz Tablo 1). 

Türkiye’nin Kore kararını ABD basınında ilk yer veren gazetelerden birisi Baltimore gazetesi 
olmuştur. Baltimore gazetesinin başmakalesinde, “Türkiye’nin tam teçhizatlı 4.500 erle Kore harbine 
iştirak kararı övülmektedir” haberi yer almıştır. Gazetenin ele aldığı bir diğer önemli husus da 
gönderilen askeri kuvvetin sembolik bir kuvvet olmayıp “hakiki muhariplerden teşekkül” etmesidir 
(TDA, 44874.216231.70/547, 28.07.1950). New Jersey’de yayınlanan Camden Ourier Post gazetesi ise 
27 Temmuz’da “Türkiye’nin Kore’ye asker yollama kararı üzerinde durarak stratejik ehemmiyeti haiz 
olan boğazlara hâkim Türkiye’nin Rus tehdidine rağmen bu karara varmasını” övmüştür. Bunun yanı 
sıra yine Güney Carolina eyaletinin Charleston şehrinde yayımlanan News and Courier gazetesinin baş 
makalesinde de şu ifadeler yer almıştır: “Rusya’nın kapı komşusu olan Türkiye’nin Kore’ye asker 
gönderme teklifi şüphe yok ki cesaret numunesi bir harekettir. Birleşik Amerika da bu suretle dostlarının 
kim olduklarını bugünlerde öğrenmektedir” (TDA, 44874.216231.66.547, 01.08.1950). 

Türkiye ile ilgili haberler Washington Post gazetesi gibi ABD’de oldukça etkili olan gazetelerde 
de yer almıştır. Washington Post, başmakale olarak yayınladığı bir yazıda Kore savaşına katılan 
devletler arasından Türkiye ve Türk askerini övmüştür.  Keza benzer haberlere Boston Herald ve 
Bridgeport Telegram ve diğer gazetelerde de yer verilmiştir (TDA, 44874.216231.60/547, 08.08.1950). 
Amerikan basının yurt dışındaki yayınlarında da Türkiye ve Türk askeri ile ilgili haberler sıklıkla yer 
almıştır. Bu doğrultuda New York Herald Tribüne gazetesinin Paris’te yayınlanan nüshasında 
“Kore’deki Türkler” başlıklı yazı yer almıştır. New York Herald Tribüne, Türklerin başarısını öven 
ifadeler kullanırken, Türkiye’yi BM ülkeleriyle kıyaslamıştır. Ayrıca Türkiye’nin BM’ye en fazla katkı 
sağlayan ülke ve yorulmak bilmez bir dost olduğunu belirten ifadelere yer vermiştir (TDA, 
44874.216231.60/547, 08.08.1950). Bir diğer NATO ülkesi olan Kanada’da konu ile yakından 
ilgilenmiş ve gelişmeler Kanada basınında geniş bir biçimde yer almıştır. Kore Savaşı’nın yankıları 
Kanada’da oldukça ses getirirken harekâtına katılan Türk tugayı ile makaleler de kaleme alınmıştır. 
Gazeteler, Türk birliği ile ilgili daha ziyade Türk askerinin kendisinden beklenen vazifeyi yerine 
getirdiğini ifade ederek Türkiye ile NATO arasındaki iş birliğinin altını çizmiştir (TDA, 
44689.215908.19/547, 02.12.1950). 

Türkiye’nin oldukça iyi ilişkilere sahip olduğu İngiltere ise ABD ve Kanada ile birlikte Türkiye 
hakkında en fazla habere yer veren ülkelerdendir. İngiltere basınından Lancashire Evening Post, 
Yorkshire Evening News, İllustrated London News gibi gazeteler savaşın en zor zamanlarında Türk 
askerinin cansiperane davranışlarından övgüyle bahsetmiştir (TDA, 44874.216231.36/547, 01.12.1950). 

Türkiye’nin kararını destekleyen ülkelerden bir diğeri ise Batı Almanya’dır. Özellikle Batı 
Almanya’daki Amerikan Ordusu’nun gazeteleri olan Stars and Stripes gazetelerinde “Mac Arthur Türk 
birliğini övüyor” ve “Türkler süngüleri ile kızılları hezimete uğratıyorlar” başlıkları ile Türk askerinin 
Kore’de göstermiş olduğu üstün başarılar övülmüştür (TDA, 44874.216233.106/547, 06.02.1951). Yine 
Türk tugayının Kore Savaşı süresince göstermiş olduğu “azim ve kararlılık”, Almanya’da Illustrierte 
Woche (Badische Illustrierte) gazetesinde genişçe yer bulmuştur. Türk askerinden “Kahramanların 
Kahramanı” olarak bahseden gazete haberi “Kore’de Türk süngü hücumundan korkulmaktadır. 
Türkiye’nin 40 tümeni NATO müdafaasının köşe direğidir” şeklinde vermiştir. Die Welt gazetesi 
“Türklerin süngü muharebeleri” başlıklı haberle Türk askerinin kahramanlıklarını överken; Frankfurter 



382      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Allgemeine Zeitung gazetesi de benzer içerikli haberlere yer vermiştir (TDA, 44874.216233.109/547, 
29.01.1951). 

Türkiye ile yakın ilişkileri olmasına rağmen Fransa da bazı yayın organları ilk başlarda Kore’de 
bulunan Türk askerine ve başarılarına değinmemiştir. Ancak daha sonraları bu gazetelerin de hayranlık 
ifadeleriyle Türk askerlerini haberlere konu ettikleri görülmüştür. Ayrıca devletin üst kademe 
yöneticilerinin “Türklerin nasıl bir millet oldukları bir kere daha sabit oldu” ifadeleriyle duydukları 
memnuniyet, okuyuculara ulaştırılmıştır (TDA, 44874.216231.31/547, 01.11.1950). 

Benzer bir memnuniyetin gösterildiği yer ise Hollanda’dır. Hollanda’nın en mühim 
gazetelerinden olan Trouw gazetesi, Türkiye’nin askeri birlik gönderme kararından duyulan 
memnuniyeti ve Türk askerine ait fotoğrafları kapak sayfasına taşıyarak Hollandalılarla paylaşmıştır 
(TDA, 44874.216231.68/547, 29.07.1950). Yine benzer şekilde Hollanda basınında “Türk askerinin 
göstermiş olduğu fedakârlık ve dayanıklılığı”nın taktirle karşılandığını ifade eden metinler de 
yayınlanmıştır (TDA, 44874.216231.27/547, 04.12.1950).  Hollanda’nın komşusu ve diğer bir NATO 
üyesi ülke olan Belçika, Türkiye’nin Kore konusundaki girişimlerine kayıtsız kalmayarak konuyu 
yakından takip etmiştir. Bu kapsamda Le Soir gazetesi Ankara’da bulunan René Houille’nin 
TBMM’deki müzakereleri takip ederek kaleme aldığı “Türkiye Mektubu”nu yayınlamıştır (TDA, 
44874.216231.8/547, 28.12.1950).     

Bir diğer NATO ülkesi olan Danimarka da Türkiye ve Türk birliği ile yakından ilgilenmiştir. 
Danimarka basınında dikkat çekici haberler paylaşılmıştır. Bu kapsamda akşam haberlerini yayınlayan 
İnformation gazetesinin “Bir Türk kızı Kore üzerinde uçuyor” başlıklı makalesinde Sabiha Gökçen’in 
gönüllü olarak savaşa katıldığını vurgulayan bir haber yayınlayarak Türk birliğine dikkat çektiği 
görülmüştür. Sabiha Gökçen haberiyle İnformation gazetesi, özgür dünyanın hürriyet mücadelesinde 
Türk kadınların dahi gönüllü olarak katıldıklarını vurgulamıştır (TDA, 44874.216233.107/547, 
02.02.1951).  

NATO üyesi olmayan fakat Batı kulübünde yer alan İsveç’te de Türkiye’nin Kore kararına dikkat 
çekmiştir. Türk birliğinin gönderilme kararı sonrasında Kore’deki Türk tugayı ile ilgili İsveç’in 
Aftonbladet gazetesi iki makale yayınlamıştır. Yayınlanan her iki makalede de Türk birliklerinden ve 
onların Kore’de gösterdikleri başarılarından övgüyle bahsedilmiştir (TDA, 44874.216233.101/547, 
14.02.1951). Türk birliği hakkında haber yapan bir diğer ülke ise İsviçre’dir. İsviçre basını özellikle 
ABD’li General Matthew Ridgway’in Türkiye ziyaretini ilgiyle takip etmiştir. Ziyaret hakkında 
National Zeitung gazetesi ayrıca bir de makale yayınlamıştır. General’in teftişi ve ziyaretlerini konu 
edinen makale, Ridgwway’in söylemlerine de yer vermiştir. ABD’li General Ridgway’ın sözleri 
üzerinden Türkiye’yi ve Türk birliğini okuyucularına dolaylı bir şekilde olumlamayı tercih eden 
National Zeitung, Generalin “Eğer Kore’de emrimde Türk askerlerinden bir tümen bulunsaydı, Kore 
meselesi çoktan halledilmiş olurdu” ifadeleri ile Türk askerinin üstün çabası ve başarısından övgüyle 
bahsetmiştir (TDA, 44874.216232.102/547, 18.11.1952). 

Türkiye’nin İsrail’i tanıması sonrasında gelişmeye başlayan Türk-İsrail ilişkileri, ABD’nin 
etkisiyle iki ülke arasında yakınlaşma başlatmıştır. Bu kapsamda İsrail basınında Türk tugayı hakkında 
yazılara yer verilmiştir. İsrail basını, Türk askerleri ile ilgili yayınladıkları yazılarda ABD’den alıntı 
yapmayı tercih etmiştir. İsrail’in bu dönem yeni kurulan bir devlet olması ve ABD ile sahip olduğu ikili 
ilişkiler küresel gelişmeleri ABD merkezli değerlendirmesine olanak sağlamıştır. Bu kapsamda 
Saturday Evening Post dergisinden aldığı haberleri nakleden Ashmoret dergisi, Kore’de çarpışan Türk 
askerlerinin kahramanlıklarından bahseden bir haber yayınlamıştır. Haberde Türk askerlerin resimlerine 
de yer verilirken Türk birliğinin kalabalık Çinli kuvvetlerin kuşatmasından başarıyla kurtulması ve 
mermi başta olmak üzere teçhizatsız kalmasına karşın silahlarını kurtarmaları takdirle karşılanmış ve 
Türkiye’nin bununla iftihar etmesi gerektiği vurgulanmıştır (TDA, 44874.216233.63/547, 30.05.1951).  

Türkiye’ye destek olan haberler yalnızca Türk dış politikasının yakın ilişkilere sahip olmak 
istediği ABD ve diğer müttefik ülkelerle sınırlı kalmamış, bu ülkelerin dışında da Kore Türk Birliği’ne 
dair haberler dikkat çekmiştir. Bu ülkelerin içerisinde en dikkat çeken ise Türkiye’den oldukça uzakta 
yer alan Arjantin’dir. Buenos Aires’te El Hogar isimli haftalık dergide Türk askerinin Kore’de 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  383 
 

 

bulunması takdir edilmiş; başarı, feragat ve disiplinli hareketinin alaka ile takip ve takdir edildiği 
konusuna geniş bir şekilde yer verilmiştir (TDA, 44874.216231.106/547, 05.01.1950). Arjantin, Türk 
Kore Birliği hakkındaki haberleri Tokyo menşeli kaynaklar ile AFB ajansından almıştır. Arjantin 
basınına taşınan haberler arasında Kore Türk Birliği komutanı Tahsin Yazıcı’nın Türk askerinin başarılı 
ve fedakâr mücadelesini anlatan beyanatı da yer almıştır (TDA, 44874.216231.1/547, 29.12.1950). Kore 
bağımsızlığını kazanacak mı? başlıklı Fransızca bir makalenin de yine Arjantin basınında yer alması, 
ülkenin konuyla ne kadar alakadar olduğunun adeta göstergesi olmuştur (TDA, 2503.16404.12/503, 
23.03.1946). 

Türkiye ile siyasi ilişkileri yakın olmayan İspanya’da da Türk askerleri ile ilgili haberler yer 
almıştır. Franco rejiminin bu dönemde batı ile iş birliği yapmak istemesi, İspanya’nın Kore’deki 
gelişmelere bakışını etkilemiştir. İspanya basınında Kore Savaşı ile ilgili haberlere yer verilirken Türk 
askeri ile ilgili övgü dolu sözler yer almıştır.  Ariba gazetesi Kore’de çarpışan Türk askeri birliğini 
metheden ifadelere yer vermek suretiyle manşetten haberi okuyucusuyla buluşturmuştur. Haber “Türk 
askeri süngü takarak en güç vaziyetlerde karşı koyuyor. Bir avuç Türk piyadesinin çok müşkül bir 
durumda bulunduğu bir sırada nasıl harp edilmesini bilen asker bir milletin başkanının resmini 
basıyoruz” şeklindeki ifadelerle paylaşılmıştır (TDA, 44874.216231.34/547, 30.11.1950). Ariba 
gazetesi ayrıca Juan Dela Cosa’nın kaleminden “Kore’de Türk askeri” başlıklı bir makale yayınlamıştır. 
Makalede Türk askerini öven “Bir askerin nefsine itimatı olmalıdır. Garp dünyası Türk askerinin 
maneviyatı derecesinde asker yetiştirmeye muvaffak olursa Avrupa rahat yaşayabilir ve Sovyet 
emperyalistlerinin eseri olan milletler de kurtulabilmek ümidi bekleyebilirler”.  ifadeleri yer alırken, 
makale aynı zamanda radyoda da yayınlanarak tüm İspanya’ya duyurulmuş ve takdir görmüştür (TDA, 
44874.216233.113/547, 16.01.1951). 

Türk birliği hakkında yayın yapan bir diğer ülke ise SSCB’nin komşusu olan Finlandiya’dır. 
Finlandiya basını da Kore’deki askeri tugayımıza ilgi göstermiş, özellikle Uusomi gazetesi Kore’ye 
giden askeri birliğimize dair haberleri ve habere ilişkin fotoğrafları yayınlayarak gidişata dair bilgileri 
kamuoyuyla paylaşmıştır. Haberde kullanılan fotoğraflarda askerlerin gülümsediği fotoğraflar tercih 
edilerek Türk askerinin başarısına adeta vurgu yapılmıştır (TDA, 44874.216231.37/547, 22.11.1951). 
Finlandiya dışında konuya kayıtsız kalmayarak Türkiye'nin Kore'deki askeri birliği hakkında olumlu 
haberlere imza atan diğer ülkeler ise Afganistan, Hindistan, Meksika, Mısır ve Japonya gibi ülkelerdir 
(TDA, 44874.216233.93/547, 05.03.1951; 44874.216233.93/547, 05.03.1951; 44874.216231.26/547, 
09.12.1951). 

 

Türkiye’nin Kore Savaşına Katılma Kararının Olumsuz Yansımaları 

Türkiye’nin SSCB’den kaynaklı olarak yaşadığı endişeler sebebiyle Batı ile özellikle de ABD’yle 
birlikte hareket etmek üzere Kore’ye asker gönderme kararı alması, Türk siyasi tarihi açısından oldukça 
önemli bir ana işaret etmektedir. Zira Kore’ye asker gönderme kararı sonrasında Türk dış politikası, 
Soğuk Savaş’ın sonuna kadar Batılı ülkeler/NATO kampında yer alacak bu gelişme ise Türkiye’nin iç 
ve dış politikasını etkileyen bir dizi olayları tetikleyecektir. Ankara açısından Kore kararının 
yansımaları, Türkiye’nin NATO müracaatı sebebiyle en çok da ABD’de nasıl etki uyandırdığı merak 
edilmiş ve özellikle Türkiye’nin dış temsilcilikleri vasıtasıyla kararın akisleri yakından takip edilmiştir. 
Keza aynı şekilde kararın SSCB ve SSCB’ye yakın ülkelerdeki değerlendirilme şekli de benzer bir 
biçimde takip edilmiştir (Bkz Tablo 1). 

Türkiye’nin Kore’ye dair aldığı kararlar hakkında çıkan olumsuz haberler, ağırlıklı olarak “Demir 
Perde” gerisindeki ülkeler olmakla birlikte, Türkiye’nin yakın ilişkilere sahip olduğu ABD, Fransa gibi 
ülkelerdeki bazı basın yayın organlarında da yer almıştır. Bu kapsamda ABD/ New York’ta çıkan Daily 
Compass isimli gazete, Tel Aviv’de yayın yapan Jeta isimli ajans vasıtasıyla Al İmar isimli gazetede 
yer alan haberi yayınlayarak Türkiye’nin Kore’ye gönderdiği savaş birliğinin % 80’nin Yahudilerden 
oluştuğunu ve Yahudilerin çok fazla zayiat verdiklerini sütunlarına taşımıştır. Türkiye’nin BM Daimî 
temsilciliği tarafından yapılan değerlendirmede Daily Compass’ın “solcu temayüllü”, Al İmar’ın ise 



384      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

İsrail Sosyalist Partisi’nin yayın organı olduğunu belirtmiştir. Haber kötü niyetli hatta aşikâr surette 
iftira olarak değerlendirilirken Türkiye’nin ABD’deki imajına zarar vermemek üzere gündeme gelecek 
sorulara uygun cevap vermek amacıyla Türkiye’nin BM Temsilciliği, Kore’ye giden gayrımüslim asker 
sayısı hakkında bilgi talep etmiştir (TDA, 44874.216233.129/571, 04.01.1951).  

Konuyla ilişkili bir başka haber ise Tel Aviv’de Mapam İşçi Partisi’nin yayın organı olan Al 
Hamishmar gazetesi tarafından yayınlanmış, fakat haber bu kez ABD’ye sirayet etmemiştir. Al 
Hamishmar’ın haberinde de Kore’ye giden askerlerin % 80’nin “Türk Yahudilerinden” olduğu ve bu 
birliklerin imha edilmesinden dolayı, Türkiye Yahudilerinin matem içerisinde oldukları iddia edilmiştir. 
İsrail’de sayıları 12-14 arasında olan gündelik gazetelerin Al Hamishmar gibi bazılarının tirajının çok 
düşük olmasına rağmen İsrail Parlamentosu’nda oldukça aktif olan partilere ait olması, haberlerin 
ciddiyetinin tartışılmasına rağmen Türkiye’nin imajı açısından sorun oluşturmuştur (TDA, 
44874.216233.130/547, 03.01.1951).   

ABD ile ilişkilere oldukça önem verilen II. Dünya Savaşı’nın acı hatıralarının hafızalarda olduğu 
bu dönemde Yahudiler üzerinden Türkiye’nin karalanmasına karşı yayınlanmak üzere, Kore’ye 
gönderilen birlikte asker görevini ifa eden 7 Ermeni, 5 Rum ve 3 Yahudi erin bulunduğu, ilgililere cevap 
vermek üzere Türkiye’nin dış temsilciliklerine gönderilmiştir (TDA, 44874.216233128/547, 
06.01.1951). Gayrımüslim asker sayısındaki bilgiye rağmen Türkiye’nin aleyhindeki haberler 
sürmüştür. Yahudilerle ilgili iddiaların dışında farklı etnik yapıları hedef alan haberlerde yayınlanmıştır. 
Suriye’de yayınlanan Al Alam gazetesinin 14 Aralık 1950 tarihli sayısında Türkiye’nin Kore’ye 
gönderilen tugayında yer alan askerlerin çoğunun Hataylı ve İskenderunlu Kürt ve Arapların 
oluşturduğu iddia edilmiştir. Yapılan haberin Suriye açısından Türkiye ile sorun oluşturan yalnızca 
Hatay ilini kapsaması, haberin dezenformasyon amaçlı yapıldığını düşündürtmektedir. Keza Suriye’nin 
Cezire eski milletvekillerinden Hasan Haço da Kore’ye yollanan Türk birliğinin Arap ve Kürt 
unsurlardan müteşekkil olduğu ve birlik içerisinde bir tek Türk askerin olmadığının “propaganda”sını 
yapmıştır (TDA, 44874.216231.16/547, 15.12.1950; 35723.141016.201/571, 22.01.1951).     

Türkiye’nin Kore kararı ile ilgili aleyhte haberlerin en fazla yer aldığı ülkelerin başına, SSCB, 
Romanya, Macaristan, Polonya gibi Soğuk Savaş literatüründe Doğu Bloku olarak isimlendirilen ülkeler 
yer almıştır. Türkiye’nin kararına en yoğun olumsuz tepki ise SSCB’den gelmiştir. SSCB’nin 
Türkiye’nin kararına yönelik itiraz ve haberleri, Türkiye’nin NATO’ya dahil olmasından sonraki 
yıllarda dahi Kransy Flote, Krasnaya Zvezda, Pravda gibi gazetelerde yer almayı sürdürmüştür. (TDA, 
44874.216233.41/547, 22.08.1951; 35874.141659.48/571, 12.01.1953; 35874.141658.21/571, 
25.05.1954) Asker gönderme kararın alındığı dönemde, Yeni Zamanlar isimli dergide “Haydut 
Diplomatlar” isimli bir yazı ile Türkiye’nin Kore’ye asker yollama kararının ABD’li senatör [Harry P.] 
Cain’in baskısıyla alındığı iddia edilmiştir. Yazıya göre, ABD’nin asker yollamayı reddeden ülkelerin 
sayısının artmasından “korkarak” Cain’i Türkiye’yi ikna etmek üzere -ABD Dışişleri Bakanlığı- 
Ankara’ya göndermiş ve Cain’in ziyareti sonrasında da karar alınmıştır. Propagandif bir değerlendirme 
olan yazı, Türkiye’nin yalnız başına bir karar alamayacak derecede zayıf olduğu ve ABD baskısına 
boyun eğen bir konumda olduğu şeklinde Türkiye’yi çerçevelemiştir (TDA, 44874.216231.58/547, 
10.08.1950). 

Sovyet basınında, Türkiye’nin durumu ve kararları ile ilgili olarak daha ziyade mutedil bir ton 
kullanılmaya çalışılırken bazı dönemlerde ise yakışıksız bir şekilde Türkiye tahkir edilmek istenmiştir. 
Bu kapsamda Türkiye’nin Kore’deki tugayını “istihfaf eder mahiyette” haberler yapılmıştır. 1952 
yılında Moskova Devlet Sirki’nde yapılan bir gösteride başlarına fes geçirilmiş ve omuzlarında tahta 
tüfek asılı köpeklerin üzerinde “Kore’de Türk Tugayı” yazılı bir kamyonla sahneye çıkartıldıklarını ve 
silah seslerinin duyulması üzerine kaçıştıklarına dair SSCB basınında yazılar çıkmıştır (TDA, 
35743.141135.82/571, 18.10.1952; 35743.141135.80/571, 20.10.1952). 

SSCB’nin Türkiye’ye yönelik tepkisi, münferid olaylar dışında daha temkinli, diplomatik bir 
krizden uzak durmaya yönelik bir tavra sahipken Doğu Blokunda yer alan bazı ülkeler, çok daha sert 
değerlendirmeler yapmıştır. Bu ülkelerin başında ise Romanya gelmektedir. Romanya’daki haberler 
özellikle Sovyet haber ajansı Tass’ın verdiği şekliyle yer almıştır. Tass dışında diğer Sovyet 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  385 
 

 

kaynaklarından (Pravda, Literaturnia Gazeta gibi) alınan haberler doğrultusunda da Türkiye’nin 
Kore’deki faaliyetleri hakkında da bilgi verilmiştir. Türkiye’nin Kore’deki harekâtı, genel olarak mutlak 
bir mağlubiyet ve imha şeklinde “küçümsenir” tarzda aksettirilmiştir. Benzer şekilde ABD’nin Türk 
askerlerini ölüme sevk ettiğine de sıklıkla yer verilmiştir (TDA, 44874.216231.15/547, 18.12.1950; 
39439.160034.112/568, 01.01.1951). 

Türkiye aleyhindeki iddiaları güçlendirmek üzere Cumhuriyet, Son Posta gibi Türkiye’deki 
gazetelerden alıntı yapıldığı iddiasıyla olumsuz kanaat oluşturulmak istenmiştir. Bu kapsamda 
Dobrogea Noua, Viata Capitalei, Universul, România Libera gibi diğer Rumen gazetelerinde yer alan 
Türk Birliğinin ağır kayıpları sebebiyle Kore Savaşı’nın dışında kalmak üzere miting ve gösteri 
yapılacağı, bunların ise “terakki perver üniversite öğrencileri tarafından tertipleneceği” haberlerine yer 
verilmiştir. Tüm bunların yanı sıra Universul gazetesi Kore Savaşı dışında da Türkiye’yi tahkir eden 
pek çok haber yapmıştır (TDA, 44874.216231.6/547, 28.12.1950; 39439.160034.100/568, 05.01.1951; 
39439.160034.82/568, 05.01.1951; 39782.159739.42/568, 14.02.1951; 44874.216233.54/547, 
28.06.1951; 39439.160034.29/568, 13.07.1951). 

Türkiye hakkında aleyhte haber yapan bir diğer Doğu Bloku ülkesi ise Polonya’dır. Polonya’daki 
haberler de Romanya’da olduğu gibi Türkiye aleyhindedir ve alınan karara Türk halkının tepki 
gösterdiğine dairdir. Özellikle Varşova basınında, Kore’den dönen bin kadar askerin tekrar cepheye 
gönderilme endişesiyle dağlara çıktıklarına dair Türkiye’nin prestijini sarsan haberler yer almıştır (TDA, 
44874.216232.94/547, 12.01.1953). Türkiye aleyhinde haberlerin yer aldığı bir diğer ülke ise 
Macaristan’dır. Macaristan basınında Komünist Partisi yayın organlarından Vilagossag ile Küçük 
Çiftçiler Partisi yayın organı olan Kıs Ujseg gazetelerinde yer alan haberler dikkat çekmiştir. Vilagossag 
gazetesi diğer Doğu Bloku ülkelerinde olduğu gibi Türk birliğinin tamamen yok olduğu iddiasında 
bulunmuştur.  Keza aynı gazete farklı bir tarihte Türkiye’nin Kore’deki durumu ile II. Dünya Savaşı 
Macaristan’ın Almanya ile ilişkisi arasında bağ kurmuştur. Gazete Macarların Alman kuvvetlerin 
gerisini müdafaa etmek için feda edilmesi gibi Kore’ye asker gönderen Türklerin ve diğer ülkelerin de 
benzer rolü oynadıklarını ifade ederken “vatan haini hükümetlerin” askerlerin hayatlarını “dolarla 
değiştirdiğini” iddia etmiştir. Gazete özellikle Ankara Radyosu’nun hiç durmadan Kore’deki birliği 
övmesini de eleştirmiştir (TDA, 44667.215269.3/556, 26.01.1951). Kıs Ujseg gazetesi de benzer bir 
propaganda metodu izleyerek ilk Türk birliğinin yok edildiği haberi sonrasında, Batı için daha fazla kan 
akıtmak üzere “dolar karşılığı esir edilmiş” Türkiye’nin ikinci kafileyi Kore’ye gönderdiğini iddia 
etmiştir. Kıs Ujseg, Vilagossag gazetesinin yaptığı gibi geçmişle Kore’deki mevcut durum arasında bağ 
kurmuştur. Bu kez İspanya İç Savaşı ile bağlantı kurulurken İç Savaş sırasında Franco’nun Fas 
askerlerini ön safta savaşa sürmesi gibi ABD’nin de “Türk askerlerini cepheye” sürdüğü iddia edilmiştir 
(TDA, 44667.215269.2/556, 18.02.1951).  Vilagossag ile Kıs Ujseg gazeteleri dışında Szabad Nép, 
Független Magyarorsag isimli yayınlar da Türkiye’nin Kore’deki savaş ve bu savaş dolayısıyla Batılı 
ülkelerle ilişkileri hakkında Türkiye’yi tahkir eden pek çok yazı yayınlanmıştır. Bu yazılarda, Türkiye 
üzerinde ABD ile İngilizlerin nüfuz mücadelesinde bulunduğu; Kore’den dönen askerlerin tecrit 
edilerek kamuoyunun Türk askerlerin Kore’de başlarına geleni öğrenmesine engel olunduğu; ABD 
Başkanı Truman’ın Türkiye’yi “faşistleştirmek” istediği bunun için ise en yakınlarını Ankara’ya 
gönderdiği; esir düşen Türk askerlerinin ateşkes konferansına gönderilmek üzere arkadaşlarının boş yere 
öldükleri ile ilgili mektuplar kaleme aldıklarına dair pek çok iddia yer almıştır (TDA, 
88087.320488.23/556, 03.10.1951).       

Türkiye’nin Kore’ye birlik gönderme kararı almasıyla başlayan ve sonraki süreçte de devam eden 
Türkiye aleyhindeki haberler yalnızca Kore savaşında Kuzey Kore/Kore Demokratik Halk 
Cumhuriyeti’ni destekleyen sosyalist ülkelerde yer almamış, aynı zamanda Türkiye’nin müttefiki 
sayılan ya da iyi ilişkilere sahip olduğu ülkelerde de görülmüştür. Bu kapsamda Agence France Press’in 
(AFP) Seul’den bildirdiği haberde Türk birliğinin tamamen yok olduğu ve General Tahsin Yazıcı’nın 
da esir düşmemek için intihar ettiği haberi infial uyandırmıştır. Türkiye’nin BM Temsilci Selim Sarper, 
AFP’nin Türkiye’nin imajına verdiği olumsuz etki nedeniyle haberi ve haberi yapanları araştırmış, 
sonuç olarak haberin asılsız ve kasıtlı bir şekilde yapıldığı ile haberi yapanların AFP’ye “nüfuz etmiş 



386      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

olan solcu unsurlar” olduğuna dair duyumlar elde etmiştir. AFP’de mezkûr haber sonrasında Türkiye ile 
ilgili kriz meydana getirecek bir haberin yer almaması, AFP’nin Türkiye’nin durumuyla ilgili olarak 
daha dikkatli davrandığını göstermiştir (TDA, 44874.216231.30/547, 12.04.1950). 

Aleyhte haber yapılan bir diğer müttefik ülke ise Irak’tır. Tıpkı AFP örneğinde olduğu gibi Irak’ta 
da Türkiye aleyhinde yapılan yayın sayısı fazla değildir. Ayrıca yayın yapan gazetelerin de muhalif 
siyasi görüşlerin yayın organı oldukları tespit edilmiştir. Ana akım siyasetin dışındaki muhalif El İstiklal 
Partisi’nin çizgisini takip eden El Yakaza gazetesi de bu yayınlar arasındadır. Buna karşın El Yakaza 
gazetesinin Türkiye’nin Kore kararına karşı getirdiği eleştiriler, diğer ülke ve gazetelerdeki 
eleştirilerden oldukça farklıdır. Zira gazete Türkiye’yi tahkir etmek ya da ülke imajına zarar vermek 
yerine Türk halkının Kore’de neden öldüğünün cevabını, ifrata kaçmayan bir zeminde sorgulamıştır. 
“Türkiye halkı ve Kore mezbahası” başlıklı yazıda vefat eden bir Türk komutan üzerinden Türkiye’nin 
siyasetini ele gazete, Türk askerini Kore’ye gönderen yetkilileri, sömürgecilik arzularına teslim olmak 
ve gasp edilen bir hakkı müdafaa etmek yerine Anglo-Amerikan amaçlarına hizmet ettikleri iddiasıyla 
eleştirmiştir (TDA, 8427.58643.1/533, 12.12.1952). 

İyi ilişkilere sahip olunan bir diğer ülke olan İran’da ise Türkiye aleyhinde yapılan haberlerle 
ilgili olarak oldukça dikkat çekici diplomatik bir girişimde bulunulmuştur. Türkiye hakkındaki olumsuz 
haberler yapan gazeteler, SSCB’nin “emrinde” olarak tasnif edilirken Türkiye’nin Tahran Büyükelçiliği 
bu yayınlar için devreye girmiştir. İran matbuatında Türk birliğini ve Türkiye’nin kararını alaya alan 
haberler ve karikatürlerin yayınlanması üzerine, Büyükelçi Yakup Kadri Karaosmanoğlu, İran 
Başbakanı ile görüşerek Türkiye’nin aleyhinde yayın yapılması konusunda rahatsızlığını dile getirmiştir. 
Görüşme sonrasında Türkiye’yi tahkir eden gazetelerden birisi kapatılırken İran hükümeti, yazılı 
basında ve radyoda Türkiye lehine yayın yapılması kararı almıştır. Alınan karar doğrultusunda ise İran 
Propaganda ve Matbuat Müdürlüğü ile Anadolu Ajansı arasında temas sağlanmış ve sonuç olarak 
Anadolu Ajansı ile İran’daki ilgili kuruluşlar arasında haber teatisi ve iş birliği sağlama kararı hasıl 
olmuştur (TDA,44874.216231.12/547, 22.12.1950; 44874.216231.11/547, 25.12.1950). 

 

Tartışma ve Sonuç 

Türk siyasi tarihinde oldukça önemli kırılma anlarından birisi olan Soğuk Savaş, Türk dış 
politikasını 1945’ten günümüze doğru şekillendiren bir dizi olayın yaşanmasına sebep olmuştur. 
Türkiye’nin Soğuk Savaş içerisinde ABD’nin ve Avrupa devletlerinin başını çektiği Batılı ülkelerle 
birlikte hareket etmesi ya da hareket etmek istemesi, genel olarak Soğuk Savaş süresince Doğu Bloku 
ülkeleri karşısında yer almasını gerektirmiştir. Türkiye’nin iki taraftan birini tercih ettiği bu dönemde, 
Batı ile hareket ettiği ilk olay ise Kore Savaşı sırasında yaşanmıştır. II. Dünya Savaş sorunu olarak 
Soğuk Savaş’a intikal eden Kore, 1950’de Soğuk Savaş’ın ilk sıcak temasıdır.  

Kore meselesi ilk çıktığı anda ABD’nin yaptığı yardım çağrısına cevap veren Türkiye, çağrıyı 
ABD ile olan iş birliğinin gerekliliği olarak görmüştür. Alınan karar, kararın doğası gereği Türkiye 
kamuoyunda ve siyasi kamplaşma atmosferinde dünya sathında oldukça tartışılan bir konu olmuştur. İç 
politikada yaşanan tartışmalardan daha ziyade Türkiye için ehemmiyet arz eden konu, kararın yurt 
dışındaki yansımalarıdır. Dolayısıyla, Türkiye’nin Kore’ye asker gönderme kararının Batı 
kampında/NATO’da yer alma isteğiyle ilişkili olduğu göz önüne alındığında, Kore Türk Birliğinin Batı 
medyasında yer alış şekli önemli bir merak konusu olmuştur. Daha önce NATO’ya üye olmak üzere 
başvuran Türkiye, Kore’ye asker gönderme kararı aldıktan sonra ikinci kez müracaat etmiştir. Bu 
sebeple Türkiye için özellikle Batı medyasında Türkiye lehinde haberlerin yer alması ve bunların takip 
edilmesi Türkiye’nin NATO üyeliği için adeta bir değerlendirme kriteri niteliği taşımıştır. Bu kapsamda 
Batı medyasında yer alan haberleri, Türkiye’nin NATO üyeliği için bir laboratuvar saymak 
gerekmektedir. Zira Kore Türk Birliğine yönelik teveccüh, NATO üyeliği için olumlu bir imaj olarak 
değerlendirilmiştir. 

Tüm bu sebeplerle Türk askerinin Kore’ye yollanması kararının yurtdışında nasıl yankılandığının 
belki de en çok merak edildiği ülke ABD’dir. Alınan karar, Türkiye-ABD ilişkilerini NATO ekseninde 
geliştirecek önemli bir manivela olarak görülmüştür. Türkiye’nin izlemek istediği “aktif” dış politikanın 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  387 
 

 

ilk basamağı sayılabilecek olan Kore kararı, Hükümetin istediği tarzda ABD basın-yayın organlarında 
olumlu geri dönüşler sağlamıştır. Türkiye’nin kararının ABD’deki ilk yansıması, Türkiye’nin ABD ile 
birlikte olduğu ve onu yalnız bırakmadığı şeklindedir. Gazete, radyo, televizyon gibi kitle iletişim 
araçlarının hepsinde Türkiye’nin verdiği karar, sıklıkla yer alıp Amerikan kamuoyuna duyurulmuştur. 
ABD dışında Türkiye hakkında haber yapılan diğer Batılı ülkeler ise Almanya, Kanada, İngiltere, 
Danimarka, Hollanda ve Belçika’dır. Bu ülkelerde de tıpkı ABD’de olduğu gibi Türkiye ile ilgili 
oldukça olumlu tarzda değerlendirmelerde bulunulmuştur. NATO üyesi olmayan fakat Batılı ülkeler 
arasında yer alan İsveç ve İsviçre basını da Türkiye’nin kararını olumlu olarak değerlendirmiştir. Ayrıca 
İspanya gibi Batılı ülkelerle iş birliği sağlamak isteyen ülkeler de Türkiye’nin kararını olumlu bir 
düzlemde değerlendirmiştir. Türkiye’ye destek olan diğer ülkeler ise Arjantin, Finlandiya, Hindistan, 
Japonya, Afganistan, İsrail, Meksika ve Mısır’dır. 

Kararın olumlu yansımaları Türkiye’nin NATO üyeliği konusunda önemsenen bir konu iken, 
kararın olumsuz yansımaları ise olumsuz imaj oluşturması sebebiyle ayrı bir hassasiyet içerisinde ele 
alınmıştır. Doğu Bloku ülkelerinin medyasında -tahmin etmesi güç olmayacak şekilde- Türkiye’ye dair 
olumsuz haberler yer almıştır. Bu durum, sayıca az olmasına rağmen Türkiye’nin birlikte hareket ettiği 
ülkelerde de görülmüştür. Fakat ağırlıklı olarak olumsuz haberlerin SSCB, Romanya, Polonya, 
Macaristan gibi Doğu Bloku ülkeleri ya da Doğu Bloku ülkelerle yakın ilişkilere sahip Suriye gibi 
ülkelerde yer aldığı tespit edilmiştir. Olumsuz haberlerin yer aldığı bu ülke grubu basınında Kuzey Kore 
cephesinin desteklenmesi sebebiyle, Türkiye’yi ve Türk halkını tahkir eden, Türk askerinin Kore’de yer 
almasını eleştiren ve hükümet ile halk arasında uyumsuzluk yaşandığını iddia eden propagandif içerikli 
haberler yer almıştır. Olumsuz haberlerin yer aldığı diğer ülke grubu ise İran, Irak, Fransa ve İsrail gibi 
Türkiye’nin yakın ilişkilere sahip olduğu ülkelerdir. Türkiye’nin müttefiki sayılan ülkelerde olumsuz 
haberlerin yayınlanması, ülke imajı ve NATO üyeliği konusunda menfi bir kanaat oluşturacağı için 
Dışişleri Bakanlığı yetkililerinin devreye girmesi gerekmiştir. Bakanlık yetkilileri, Türkiye aleyhindeki 
haberleri Türk dış politikasının amaçlarına uygun bir biçimde çözmeye çalışmıştır. 

Türkiye’nin küresel siyasetin bir parçası haline geldiği Soğuk Savaş sürecinde yaşanan Kore 
Savaşı sırasında, Türkiye hakkında yapılan lehte ve aleyhteki haberler, kamu diplomasisi kapsamında 
ele alınarak Türk dış politikası açısından değerlendirilmiştir. Özellikle ABD gibi halkın dış politika 
kararlarında etkili olduğu ülkelerde Türkiye, -NATO üyeliği amacıyla- medya dolayısıyla kamuoyu 
üzerinde Türkiye’nin kararının nasıl bir etki oluşturduğunu değerlendirmeye çalışmıştır. Türkiye’nin 
yalnız lehte değil aynı zamanda aleyhte haberlerin yer aldığı ülkeleri takip edip müdahale etme imkânı 
olduğunda buna yönelik reaksiyon vermesi, Soğuk Savaş’ın başlangıç döneminde uluslararası ilişkilerde 
medyanın rolün dikkate aldığını göstermektedir. Bu kapsamda Kore Savaşı sırasında Türkiye’nin 
uluslararası medya değerlendirmeleri ve uygulamaları, Türkiye’nin 1950’li yıllarda medya-dış politika 
ilişkisini değerlendirmek açısından önemli veriler sağlamaktadır. Kore Savaşı sırasında dikkat edilen 
medya-dış politika meselesi, Türkiye’nin NATO’ya üyeliği öncesinde önemsenen bir konu olarak 
görülürken NATO’ya üye olduktan sonra ise bu alandaki faaliyetler gittikçe gerilemiş, bu durum ise 
Türk dış politikasında uzun vadede olumsuz sonuçlar doğurmuştur. 

 

 

 

 

 

 

 

 



388      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Beyan ve Açıklamalar  

1. Araştırmacıların katkı oranı beyanı: Birinci yazarın katkı oranı, araştırma tasarımı %50, veri 
analizi %50, yazım %50, düzenleme %50; ikinci yazarın katkı oranı ise araştırma tasarımı %50, veri 
analizi %50, yazım %50, düzenleme %50 şeklindedir. 

2. Çıkar çatışması: Herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. 

3. Etik Raporu: İnsan veya hayvan denekler üzerinde yapılmadığı için etik kurul onayı 
gerekmemektedir. 

4. Araştırmanın Modeli: Çalışmanın modeli araştırma makalesidir ve tarihi belge 
incelemelerinde sıklıkla kullanılan belgesel kaynak tarama metoduyla elde edilen arşiv belgeleri ve 
süreli yayınlar değerlendirilmiştir.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  389 
 

 

References  

Armaoğlu, F. 20. Yüzyıl siyasî tarihi 1914-1995, Alkım Yayınevi. 

Bağcı, H. (1994). Demokrat parti’nin ortadoğu politikası. F. Sönmezoğlu (Drl.), Türk Dış 
Politikasının Analizi içinde (ss. 89-120). Der Yayınları.  

Çavuşoğlu, H. (1983). 1983 Genel seçimleri ve anavatan partisi. Ekonomi İşletme Siyaset ve 
Uluslararası İlişkiler Dergisi, 8(1), 77-86. 

Demir, E., & Parlak, B. (2012). Türkiye’de eğitim araştırmalarında kayıp veri sorunu. Journal of 
Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 3(1), 230-241. 

Dışişleri Başkanlığı Türk Diplomatik Arşivi (TDA), 2503.16404.12/503, 23.03.1946. 

TDA, 44874.216231.106/547, 05.01.1950. 

TDA, 44874.216231.30/547, 12.04.1950. 

TDA, 44874.216231.70/547, 28.07.1950. 

TDA, 44874.216231.68/547, 29.07.1950. 

TDA, 44874.216231.66.547, 01.08.1950. 

TDA, 44874.216231.60/547, 08.08.1950. 

TDA, 44874.216231.58/547, 10.08.1950. 

TDA, 44874.216231.31/547, 01.11.1950. 

TDA, 44874.216231.34/547, 30.11.1950. 

TDA, 44874.216231.36/547, 01.12.1950. 

TDA, 44689.215908.19/547, 02.12.1950. 

TDA, 44874.216231.27/547, 04.12.1950. 

TDA, 44874.216231.16/547, 15.12.1950.  

TDA, 44874.216231.15/547, 18.12.1950.  

TDA,44874.216231.12/547, 22.12.1950.  

TDA, 44874.216231.11/547, 25.12.1950. 

TDA, 44874.216231.8/547, 28.12.1950. 

TDA, 44874.216231.6/547, 28.12.1950.  

TDA, 44874.216231.1/547, 29.12.1950. 

TDA, 39439.160034.112/568, 01.01.1951. 

TDA, 44874.216233.130/547, 03.01.1951. 

TDA, 44874.216233.129/571, 04.01.1951. 

TDA, 39439.160034.100/568, 05.01.1951.  

TDA, 39439.160034.82/568, 05.01.1951. 

TDA, 44874.216233128/547, 06.01.1951. 

TDA, 35723.141016.201/571, 22.01.1951. 

TDA, 44667.215269.3/556, 26.01.1951. 



390      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

TDA, 44874.216233.113/547, 16.01.1951. 

TDA, 44874.216233.109/547, 29.01.1951. 

TDA, 44874.216233.107/547, 02.02.1951. 

TDA, 44874.216233.106/547, 06.02.1951. 

TDA, 44874.216233.101/547, 14.02.1951. 

TDA, 39782.159739.42/568, 14.02.1951.  

TDA, 44667.215269.2/556, 18.02.1951. 

TDA, 44874.216233.93/547, 05.03.1951.  

TDA, 44874.216233.93/547, 05.03.1951.  

TDA, 44874.216233.63/547, 30.05.1951. 

TDA, 44874.216233.54/547, 28.06.1951.  

TDA, 39439.160034.29/568, 13.07.1951. 

TDA, 44874.216233.41/547, 22.08.1951. 

TDA, 88087.320488.23/556, 03.10.1951. 

TDA, 44874.216231.37/547, 22.11.1951. 

TDA, 44874.216231.26/547, 09.12.1951. 

TDA, 35743.141135.82/571, 18.10.1952.  

TDA, 35743.141135.80/571, 20.10.1952. 

TDA, 44874.216232.102/547, 18.11.1952. 

TDA, 8427.58643.1/533, 12.12.1952. 

TDA, 44874.216232.94/547, 12.01.1953. 

TDA, 35874.141659.48/571, 12.01.1953.  

TDA, 35874.141658.21/571, 25.05.1954. 

Dinçer, M. (2004). Kore: Soğuk savaşın mirası bölünmüşlük ne zaman bitecek? Kemal İnat-
Burhanettin Duran-Muhittin Ataman (Ed.), Dünya Çatışma Bölgeleri içinde(ss. 673-681).  Nobel Yayın.  

Duman, M. (2023). Türkiye’nin ilk Çin elçisi Emin Âli Sipahi’nin Çin izlenimleri ve Türkiye-
Çin işkileri. Belleten, 87(308), 265-291. 

Erhan, Ç. (2009). ABD ve NATO'yla İlişkiler. Baskın Oran (Ed.), Türk Dış Politikası Kurtuluş 
Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar (Cilt 1 / 1919-1980) içinde (ss. 522-575). İstanbul: 
İletişim Yayınları.  

Hale, W. (2003). Türk Dış Politikası 1774-2000. (P. Demir, Çev.) İstanbul: Mozaik. 

Kanat, S., Kılınç, S. ve Gürkaynak, M. (2022). Arktika bölgesindeki uluslararası anlaşmazlıklar 
ve küresel ısınmanın bunlara etkileri, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3), 837 - 861.  
Doi: 10.17153/oguiibf.1144859. 

Kaya, H. (2014). Küreselleşme sürecinde yaşam boyu öğrenme ve yetişkin eğitim 
gerçeği. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(2), 91-111. 

Kennedy, P. (2010). Büyük güçlerin yükseliş ve çöküşleri (B. Karanakçı, Çev.) İş Bankası Kültür 
Yayınları. 



Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.	/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392  391 
 

 

Kişi, N. (2018). Dijital çağda yeni bir girişimcilik yaklaşimi: Dijital girişimcilik. Cumhuriyet 
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 389-399. 

Lacoste, Y. (2008). Büyük oyunu anlamak jeopolitik: Bugünün uzun tarihi. (İ. Akça, Çev.) NTV 
Yayınları. 

McNeill, W. H. (2002). Dünya tarihi. (A. Şenel, Çev.). İmge Kitabevi Yayınları 

Sander, O. (1996). Siyasi tarih 1918-1994. İmge Kitabevi Yayınları 

Tokgöz, O. (2014). Siyasal iletişimi anlamak. İmge Kitabevi Yayınları 

Turan, S. (2008). Kore savaşı. H. Çakmak (Ed.), Türk dış politikası 1919-2008 içinde (ss.507-
519). Ankara: Platin Yayınları. 

Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı, Cumhuriyet Arşivi Fonları 
(BCA), 30-1-0-0 / 102-630-6 Dosya Ek: F11, Başbakanlık Özel Kalem Müdürlüğü, 28.07.1950. 

BCA, 30-1-0-0 / 102-630-8 Dosya Ek: F11, Başbakanlık Özel Kalem Müdürlüğü, 05.08.1950. 

BCA, 30-1-0-0 / 102-630-9 Dosya Ek: F11, Başbakanlık Özel Kalem Müdürlüğü, 21.08.1950. 

Türkmen, İ. (2017). 1950’li yıllarda Türk dış politikası. S. Kekevi & Y. E. Tekinsoy & İ. Türkmen 
(Ed.), Türk Dış Politikası (1830-1989) içinde (ss. 519-585). Berikan Yayınevi. 

Uçarol, R. (2000). Siyasi Tarih (1789-1999). Filiz Kitabevi. 

Zürcher, E. J. (2013). Modernleşen Türkiye’nin tarihi. (Y. Saner Çev.) İletişim Yayınları. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



392      Duman,	M.	&	Fidan	Baritci,	Z.		/	Anemon	Muş	Alparslan	Üniversitesi	Sosyal	Bilimler	Dergisi,	2025	13(1)	363–392    
 

Ek:  Tablo 1: Olumlu ve Olumsuz Haberlerin Yer Aldığı Ülkeler 

Ülke/Bölge Olumlu Haber Yapan Kaynaklar Olumsuz Haber Yapan 
Kaynaklar 

Gazete/Dergi 
Sayısı 

ABD Baltimore  
Camden Ourier  
News and Courier  
Boston Herald ve Bridgeport Telegram  
New York Herald Tribüne  
Housion Post  
Stars and Stripes 
Saturday Evening Post 

Daily Compass 9 gazete 

Afganistan Enis  - 1 gazete 
Almanya Illustrierte Woche  

Die Welt  
Frankfurter Allgemeine Zeitung  

- 3 gazete 

Arjantin El Hogar - 1 gazete 
Belçika Le Soir - 1 gazete 
Danimarka İnformation - 1 gazete 
Finlandiya Uusomi 

Daily Mail 
- 2 gazete 

Fransa  Gazete/Dergi ismi verilmemiş Le Monde 1 gazete 
Hindistan The Times of India - 1 gazete 
Hollanda Trouw - 1 gazete 
Irak Irak Times  El Yakaza 2 gazete 
İngiltere Lancashire Evening Post 

Yorkshire Evening News 
İllustrated London News 

- 3 gazete 

İsrail Ashmoret Dergisi Al İmar 
Al Hamishmar 

2 gazete 
1 dergi 

İspanya Ariba - 1 gazete 
İsveç Aftonbladet - 1 gazete 
İsviçre National Zeitung - 1 gazete 
Kanada Gazete/Dergi ismi verilmemiş - 1 gazete 
Macaristan - Vilagossag 

Kıs Ujseg 
Szabad Nép 
Független Magyarorsag Mecmuası 

3 gazete 
1 dergi 

Mısır - Al Ahram 1 gazete 
Meksika Gazete/Dergi ismi verilmemiş - 1 gazete 
Japonya Nippon Times - 1 gazete 
Polonya - Gazete/Dergi ismi verilmemiş 1 gazete 
Romanya - Dobrogea Noua 

Viata Capitalei  
Universul  
Pravda 
Literaturnia Gazeta 
România Libera 

6 gazete 

SSCB - Yeni Zamanlar Dergisi 
Krasnaya Zvezda 
Pravda 
Kransy Flote 

1 dergi 
3 gazete 

Suriye - Al Alam 1 gazete 

 


