
Türkiye’de Medya Sahipliği Ekseninde Mülkiyet 
Yapılarındaki Değişimin Kronolojik Analizi (1950-2010)

Zeynep Kaban Kadıoğlu*
zekadioglu@gmail.com
ORCID ID: 0000-0001-5533-943X

Öz: Medya sektörünün diğer sektörlerden farklı toplumsal dışsallığı, mülkiyet yapısı ve iliş-
kilerini önemli kılar. Medyanın düşünsel üretimi toplumsal rıza üretiminde ve kültürel geliş-
mişlik düzeyinde belirleyicidir. Dolayısıyla toplumsal değişim süreçleri arka planında medya-
nın mülkiyet yapılarındaki değişim süreçleri incelemek, bu alandaki toplumsal çalışmalar için 
önemli veriler sağlayabilir. Türkiye’de medya sahipliğinin kronolojik sürecinin ele alındığı bu 
çalışmada 1950’lerden 2010’lara mülkiyet yapılarındaki değişim, farklı alanlardaki sermaye-
nin medya alanına ilgisinin artma süreci ve ekonomik, siyasi ve toplumsal gelişmelerle evrilen 
medya sektörü ele alınmıştır. Medya sektörünün değişim süreçlerinde, dünyada gelişen iletişim 
teknolojileriyle artan yatırım maliyetleri, ülkenin ekonomik koşullarındaki ve politikalarındaki 
değişimler, medyanın yaygınlığının ve dolayısıyla etki alanının genişlemesi belirleyici olmuştur. 
Aynı zamanda farklı dönemlerde iktidarların medya ile kurduğu ilişkiler, yönlendirmeler de 
medya sektörünün kompozisyonunda belirleyicidir. Çalışmanın sınırlandığı dönemler içinde 
medya sahipliğindeki değişimler kronolojik dizin halinde derlenmiş ve farklı çalışmalara da 
referans olabilecek bir takip sistemi amaçlanmıştır.

Anahtar kelimeler: Medya sahipliği, Medya mülkiyeti, Medya tarihi.

Giriş

Kitle iletişim araçları bir toplumun sadece haber alma ve eğlenme işlevini yerine 
getirmezler, aynı zamanda toplumun kültürel ortamının, demokratikleşme düzeyi-
nin, toplumsal tepki ve rıza üretiminin hem aynası hem de etkileyenidirler. Bu denli 
önemli bir işleve sahip kitle iletişim araçları her ne kadar tecimsel şartlarda çalış-
salar da kamusal dışsallıklarından ötürü diğer sektörlerden farklıdır. Bu bağlamda 
kitle iletişim araçlarının sahipleri ve hangi çıkarlar, çıkar grupları için çalıştıkları 
önemlidir. Kitle iletişim araçlarının mülkiyet yapıları özellikle eleştirel kuramcıların 
çalışmalarında önemli yer tutar. Medyanın, hatta daha geniş açıdan iletişimin eko-
nomi politiği üzerine çalışan araştırmacılar, Marx ve Engels’in ifade ettiği; toplumda 
maddi üretim araçlarını ellerinde tutan sınıfın aynı zamanda düşüncel üretim araç-

İnsan&İnsan, Yıl/Year 5, Sayı/Issue 16, Bahar/Spring 2018, 100-120  
DOI: https://doi.org/10.29224/insanveinsan.400126

www.insanveinsan.org  e-ISSN: 2148-7537

* Dr. Öğr. Üyesi, Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü.

Gönderim 1 Mart 2018
Düzeltilmiş gönderim 30 Mart 2018 
Kabul 10 Nisan 2018



101

larına da sahip olduğu ve böylece düşünsel üretim araçlarına sahip olmayan sınıfla-
rın fikirlerinin bu egemen sınıfa bağlı olduğu saptamasından1 yola çıkarak medyanın 
mülkiyet yapısını ve ilişkilerini mercek altına alan çalışmalar yaparlar

Toplumsal değişim süreçleri içinde medya sektörü gerek üretim gerekse işleyiş bakı-
mından dönüşümler yaşamıştır. Bu dönüşümler bazen toplumların şekillenmesinde 
rol oynamış, bazense toplumsal dinamikler medya sektörünün şekillendirmiştir. Bu 
çalışmada 1950’lerden günümüze Türkiye’de medyanın dönüşümü medya sahipliği 
kronolojisi üzerinden ele alınmıştır. Türkiye’de basın tarihi ve medya tarihi üzerine 
daha önce de çeşitli kitap ve makale çalışmaları yapılmıştır. Bu çalışma ile Türki-
ye’de medyanın mülkiyet yapılarındaki el değiştirmeler kronolojik çizelgelerle ve-
rilmiş, hem yaşanan değişimlerin takip edilebilmesi hem de bu alanda çalışanlara 
referans olabilmesi açısından farklı bir katkı yaratılmak istenmiştir. Ele alınan dö-
nemin uzunluğunun yarattığı kısıtlar dolayısıyla konuya sadece medya sahipliği ve 
medyanın mülkiyet yapısını etkileyebilecek önemli olaylar açısından yaklaşılmıştır. 
Veriler konuyla ilgili araştırma kaynakları ile ilgili dönemlerin gazete taramasıyla 
toplanmıştır. Çalışma çok partili hayata geçiş ile başlamıştır. 

Çalışmada ilk dönem olarak 1950-1980 arası ele alınmıştır. Ele alınan ilk dönemin 
kronolojisi çok partili hayata geçiş ile liberal ekonomi politikalarının uygulanmaya 
başladığı 1980 yılı arasında belirlenmiştir. İkinci dönem 24 Ocak Kararları ile 
başlayan liberalleşme döneminden ilk özel televizyonların yayına başladığı 
1990’lara kadar belirlenmiştir. Ardından küreselleşme hareketlerinin hız kazandığı 
1990’lardan 2000’lere kadar sınırlandırılmış ve son olarak 2000-2010 dönemi ele 
alınmıştır.2000’lerden günümüze kadar olan dönemi yansıtması açısından 10 yıllık 
bir periyodun incelemesinin gösterge olabileceği düşüncesiyle bir sınırlamaya 
gidilmiştir. Kuşkusuz 2016 yılında yaşanan darbe girişimi ve sonrasında yaşanan 
gelişmeler de medya sektöründe mülkiyet yapıları incelemesi için yeni veriler ortaya 
koymuştur. Ancak bu veriler ışığında medya üzerindeki yapılanmalara yönelik 
müdahaleler, rekabet ortamı üzerindeki etkileri ve darbe girişimi sonrası yaşanan 
gelişmeler başlı başına bir inceleme konusu olduğundan bu çalışmanın kapsamına 
dahil edilmemiştir. 

1950-1980 Arası Türkiye’de Medya Sahipliği

1950’li yıllar Türk siyasal yaşamının dönüm noktalarından biridir. Çok partili hayata 
geçilmesiyle birlikte toplumun tüm alanlarında dönemin kendi dinamikleri dönüşüm 
başlatmıştır. Demokrat partı iktidara gelmiş ve devletçi iktisadi politikalardan özel 
sektör öncelikli iktisadi politikalara doğru bir değişim süreci başlatmıştır. 1950’lerin 
başında NATO’ya üye olan Türkiye komşularıyla da iyi ilişkiler geliştirmiş, Ortadoğu 
ve Balkanlarda ittifak girişimlerinde bulunmuştur. Ancak dünyada yaşanan soğuk 
savaş uluslararası ilişkilerde belirleyiciliğini sürdürmektedir. Demokrat partinin ilk 
dönemlerinde basınla iyi ilişkiler geliştirilmiş ve gazetelerin büyük çoğunluğu De-
mokrat Partiyi desteklemiştir. Demokrat Parti iktidarının ilk dönemlerinde basın 
sektörü hem tirajlar hem de dergi ve gazete sayısı bakımından artışlar göstermiştir. 

1 Dick Hebdige, Altkültür, Tarzın Anlamı, çev., Sinan Nişancı, İstanbul: Babil Yayınları, 2004, s.22. 

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



102

Bu dönemde birçok sağ görüşlü dergi ve gazete yayınlanmaya başlamıştır. Dönemin 
en etkili yayını Necip Fazıl Kısakürek’in Büyük Doğu dergisidir2. Bu dönemde Kıbrıs 
sorunu gündeme gelmiş ve Kıbrıs sorunun gündeme gelmesinde ve Kıbrıs politika-
larının şekillenmesinde basının önemli rolü olmuştur. Hürriyet gazetesi sahibi Sedat 
Simavi’nin çabalarıyla Kıbrıs sorunu gündemde önemli yer bulmuştur. 1957 seçim-
lerinde yeniden iktidar olan Demokrat Parti ekonomik sorunların giderek arttığı 
bir sürece giren Türkiye’de bu sorunların çözümünde baskıcı politikalar uygulamaya 
başlamış, özellikle basın üzerinde baskıyı giderek arttırmıştır. 27 Mayıs 1960’da si-
lahlı kuvvetler yönetime el koymuştur. Bir cunta harekatı olan bu darbe süreci Yas-
sıada Mahkemeleri ile devam etmiş, sonunda dönemin başbakanı Adnan Menderes, 
Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorlu ve Maliye Bakanı Hasan Polatkan idam edilmiş-
tir3. Demokrat partinin son dönemlerinde üzerlerindeki baskılar giderek artan ve 
darbecileri karşına almaya cesaret edemeyen basın, darbe sonrası kurulan Milli Bir-
lik Komitesini desteklemiştir. Basının desteğini arkasına almak isteyen Milli Birlik 
Komitesi ise basının sorunlarını çözümlemeye öncelik vermiştir. Ancak kısa süre 
sonra çıkardıkları özgürlükçü yasalarda kısıtlamalara gitmişler ve basının tepkisini 
çekmişlerdir4. 

1960’da kurulan Basın İlan Kurumu ilk başta hükümetlerin basın üzerinde tahak-
küm çabaları olarak görülmüş ve gazete sahipleri tarafından tepkiyle karşılanmış-
tır. 1960’ların sonuna doğru gazeteler ofset baskıya geçmiş, renkli ve resimli sayfa-
larla çıkmaya başlamıştır. Gazete tirajları yükselmiş, sol görüşlü gazetelerin sayısı 
artmıştır5. 1970’li yıllara doğru toplumsal muhalefet olayları artmaya başlamıştır. 
Dünyada 68 kuşağının motive ettiği gençlik hareketleri kısa sürede Türkiye’de de 
kendini göstermiştir. 1970’lerin ortalarından itibaren yaşanan ekonomik sorunların 
da etkisiyle farklı görüşlerin çatışmaları hız kazanmıştır. Basın sektörü de bu kutup-
laşmadan payını almıştır. Okunan gazete, kişilerin siyasi kimliklerinin parçası haline 
gelmiştir. 

Medyanın mülkiyet yapısı açısından bu dönem gazeteci gazete sahiplerinin çoğun-
lukta olduğu bir dönemdir. Ancak basın dışı sektörden de yatırımlar yapılmıştır. Bu 
dönemde, gazete sahibi olmanın saygınlığı, iktidar ilişkilerinde sağlayacağı düşünü-
len avantajlar ve siyasi kariyer hedefleyenlere katabileceği güç nedeniyle farklı sek-
törlerden kişilerin basın sektörüne girişini görebiliriz. 

Tablo 1. 1950-1980 Türkiye’de Medya Sahipliği Kronolojisi

1949 Habib Edip Törehan Yeni İstanbul Gazetesini çıkardı.
15 Temmuz 1950 Basın Kanunu yürürlüğe girdi. Basında liberalleşmenin önün açan 

bir nitelikte hazırlanmıştı.
1950 Yeni İstanbul gazetesi Kemal Uzan’a satıldı.
3 Mayıs 1950 Ali Naci Karacan Milliyet’i çıkardı. Başyazar Abdi İpekçi oldu.

2 Nuri İnuğur, Türk Basın Tarihi, İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1992, s.218-221.
3 Toktamış Ateş, Osmanlıdan Günümüze Türk Finans Tarihi, İstanbul: İMKB Yayınları, 1999, s.225.
4 İnuğur, Türk Basın Tarihi, s. 367.
5 İnuğur, Türk Basın Tarihi, s. 409.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



103

1950 Kadri Kayabal, ilk özel haber ajansı Türk Haberler Ajansı kuruldu
1 Mart 1952 Dünya gazetesi kuruldu. Sahibi Falih Rıfkı Atay
16 Mayıs 1952 Büyük Doğu Gazetesi yayın hayatına başladı. Kurucusu Necip Fazıl 

Kısakürek
1953 Halkçı Gazete Kuruldu. Demokrat Parti iktidarının kapattığı Ulus 

gazetesi yerine çıkan gazetenin sahibi Nihat Erim.
1954 Türkiye’nin ilk siyasi aktüalite dergisi Akis yayın hayatına başladı. 

Sahipleri Metin Toker, Tülya Memluk, Oktay Türegün
1954 İşadamları Semih Tanca, Cemal Hürel, İzzet Zeki Baraz, Reha 

Özden Tercüman Gazetesini çıkardı.
1957 İşadamı Malik Yolaç Akşam gazetesini satın aldı.
11 Nisan 1957 Yeni Gün Gazetesi kuruldu sahibi Sabahaddin Karanakçı

12 Ekim 1960 Kudret Gazetesi Yayınlandı Sahibi Fethi Giray. Gazete 1962 yılında 
kapandı.

1960 Haldun Simavi “Son” gazetesini kurdu.

2 Ocak 1961 Basın İlan Kurumu kuruldu.

1964 Devlet adına radyo ve televizyon yayınlarını gerçekleştirmek 
amacıyla TRT kuruldu.

1966 Gazetelerde Ofset Baskıya geçildi.

1968 TRT deneme mahiyetinde ilk televizyon yayınını yaptı.
26 Kasım 1968 Haldun Simavi Günaydın Gazetesini kurdu. Bol resimli, kısa 

haberli, çarpıcı manşetli gazetecilik dönemi de başlamış oldu.
22 Nisan 1970 Hakikat gazetesi yayın hayatına başladı. İmtiyaz sahibi Mehmet 

Genç. Gazetenin 1 Ocak 1971 tarihli baskısında imtiyaz sahibi 
Enver Ören yazılmıştır. İkinci yılında ise imtiyaz sahibi Hakikat 
Gazetecilik Matbaacılık Limited Ortaklığı adına Yüksel Metin 
olmuştur. 

1971 Hürriyet gazetesi yönetimini Erol Simavi, Haldun Simavi’den 
devraldı.

1971 Yeni Ortam Kemal Bisalman tarafından önce dergi olarak çıkarıldı, 
sonra gazeteye dönüştü. Yayınlarını 1975’e kadar sürdürdü.

20 Eylül 1971 Anayasa’nın 121. maddesi değiştirilerek, TRT’nin özerkliğine son 
verildi. 

1971 İTÜ ile TRT arasındaki işbirliği sonucu bir protokol imzalandı ve 30 
Ağustos günü İstanbul’da TRT’nin TV yayını başladı. 

1 Mart 1971 Mehmet Ali Kışlalının yönetiminde Yankı dergisi yayınlanmaya 
başladı.1986 yılında Milliyetle birlikte yayınlanan Haftaya bakışla 
birleşerek Yankı Haftaya Bakış adını aldı. 6 Mayıs 1988’e kadar 
yayınlanmaya devam etti. 

1972 TRT yasasındaki değişikliklerden sadece bir hafta önce televizyonda 
reklam yayınları başladı.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



104

29 Mart 1972 Hakikat gazetesi adını Türkiye gazetesi olarak değiştirdi. 
27 Mayıs 1972 Altan Öymen tarafından ANKA Haber Ajansı kuruldu. 
12 Ocak 1973 Milli görüşü savunmak amacıyla Hasan Aksay tarafından çıkarılan 

Milli Gazete yayın hayatına başladı. Gazete bir süre sonra Selahattin 
Alıç’ın yönetimine geçti. Daha sonra ise Hazım Oktay Başer satın 
aldı.

8 Mart 1973 Türkiye gazetesi imtiyaz sahibi gazetede önce Tuncer Akalın daha 
sonrada Enver Ören olarak yazıldı.

1 Nisan 1973 Habib Edip Törehan tarafından kurulan Yeni İstanbul Gazetesi’nin 
adı değiştirilerek İstanbul oldu. Sahibi değişmedi. Kemal Uzan. 
Gazete 24 Aralık 1981’de tekrar Yeni İstanbul adıyla çıkmaya 
başladı.

1974 Dünya gazetesini işadamı İhsan Altınel satın aldı. 
1975 Son Havadis gazetesini yeni sahibi Başkent Gazetecilik ve 

matbaacılık Ticaret ve sanayi A.Ş adına Mustafa Özkan oldu. Eski 
sahibi M. Kemal Pekün

19 Aralık 1975 İlk Basın Kurultayı toplandı.
1976 Uğur Reyhan tarafından Ak Ajans kuruldu.
1978 Uzan Grubu Şevket Rado’nun sahibi olduğu Hayat ve Ses dergilerini 

Tifdruk matbaasıyla birlikte aldı.
8 Mayıs 1978 Radyo-TV Gazetecileri Derneği kuruldu.
1979 Dünya gazetesi bir takım arsalar karşılığında Hürriyet gazetesinin 

yönetimine geçti.
8 Ekim 1979 1970 yılında Tekirdağ’ da bir konsantre fabrikasıyla sanayiye adım 

atan sonra da Koç grubuyla ortak Otokar hisselerini satın alan 
Aydın Doğan’ın Milliyet gazetesine hissedar olduğu (%75 hisse ile)
gazetenin Milliyetten mektup köşesinden açıklandı. Aydın Doğan 
Milliyet’i satın aldığı dönemde basın dışında sadece otomotiv 
alanında faaliyet gösteriyordu.

1980-1990 Arası Türkiye’de Medya Sahipliği

Bu dönem Türkiye’de gerek ekonomik gerekse toplumsal hayatta büyük değişimlerin 
başladığı yıllardır. 24 Ocak kararları ile liberalleşme modelinin çerçevesi çizilmiş ve 
dönüşümün startı verilmiştir. Kuşkusuz böyle bir dönüşümün karşılaşacağı çeşitli 
toplumsal dirençlerin süreci uzatabileceği düşünülebilir. Ancak toplumda, dönemin 
sağ sol çatışması şeklinde kendini gösteren terör olaylarının yarattığı endişe ortamı 
hakimdir. Ancak 12 Eylül darbesi muhalif tepkileri bertaraf etmiştir. Böylelikle bu 
kararların uygulanabilmesi için son derece uygun bir zemin ortaya çıkmıştır. 1982 
anayasası pek çok anti demokratik düzenlemelerin zeminini hazırlamış ve Türki-
ye’nin siyasal toplumsal ve ekonomik yaşamına yön veren birçok yasayı değiştirmiş-
tir6. 

Dünyada’da 1980’ler deregülasyon politikalarının işlerlik kazandığı, liberalleşme uy-
gulamalarının yaygınlaştığı ve batılı ülkelerde özel sektör hakimiyetinin ve serbestli-

6 Ateş, Osmanlıdan Günümüze, s.354.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



105

ğinin en üst düzeylere çıktığı yıllardır. Türkiye bu gelişmelere paralel uygulamalarla 
küreselleşmeye doğru giden sürece eklemlenmiştir. Ancak bu liberalleşme sürecinde 
serbest piyasaların işlerliği bir çok sektörde kapitalizmin ideologu Adam Smith’in öğ-
retisinden farklılaşmıştır. Çok sayıda alıcı ve satıcının olduğu ve bu çokluğun sinerjisi 
ile oluşan gizli bir elin sürekli dengeyi kolladığı serbest piyasa ekonomisinden sadece 
büyük şirketlerin birleşmelerle daha da büyüyerek piyasaya hakım olduğu tekelci ka-
pitalizme doğru bir süreç söz konusudur. Dünyada serbest piyasa ekonomisinin ge-
çerli olduğu ülkelerde birçok sektörde olduğu gibi medya sektöründe de yoğunlaşma 
süreci başlamıştır.1980’lerle birlikte medya sektörünün sahiplik yapısı da medya dışı 
büyük sermayenin sektöre girişinin arttığı biçimde evrilmiştir. Farklı sektörlerde fa-
aliyet gösteren holdinglere eklemlenerek büyüyen medya işletmelerinin sayısı gide-
rek artmıştır. Turgut Özal’ın “Türkiye’de 2,5 gazete kalacak” öngörüsü gerçekleşmese 
de az sayıda grubun reklam ve satış paylarının çoğunluğuna sahip olduğu süreç hız 
kazanmıştır. 1980’lerden itibaren uygulanan yeni iktisat politikalarıyla birlikte gazete 
kağıdı, matbaa mürekkebi gibi girdi maliyetlerinin artması da, basın sektörüne ya-
tırımın büyük sermayelere bırakılması sonucunu doğurmuştur. Örneğin 1980’lerin 
başımda gazete kağıdına %300 zam yapılmıştır.7 Ayrıca yeni politikaların uygulan-
masında ve toplumsal rızanın sağlanmasında basına önemli bir rol ve işlev yüklen-
miştir. Yeni büyük medya işletmeleri 1980’lerin ortalarından itibaren pahalı ithal ba-
sın teknolojilerine yatırım yapmışlar ve atıl kapasite kullanımına sürükleyen çalışma 
tarzlarını terk etmişlerdir8 Ölçek ekonomilerinin avantajlarından yararlanmak için 
aynı sahiplik altında birçok basın aracına tek noktadan içerik hazırlanmaya başlan-
mıştır. Özellikle basın alanına büyük sermaye gruplarının girmesi ve bu grupların 
diğer şirketlerinin işlerini yürütmede basını bir silah gibi kullanmaları sonucunda 
basın, bağlı bulunduğu sermaye grubunun işlerini yapan siyasi grupları destekleme-
ye, yapmayanları ise kösteklemeye başlamıştır9.

1980’li yılların ortasında başlayan ve 1990’ların ortalarına kadar devam eden bir di-
ğer önemli gelişme promosyon savaşlarıdır. Bu savaşların medya şirketlerini ekono-
mik açıdan oldukça yıpratan sonuçları olmuştur. Promosyon olarak verilen ürünler 
gazetelere büyük ek maliyetler getirmiştir. Üstelik, rekabet ortamında tüm gazetele-
rin benzer promosyonu verme konusunda birbirini takip etmesi beklenen tiraj artış-
larını sağlayamamalarına neden olmuştur. 

TRT’nin Reklam Yönetmeliğini Temmuz 1988’de değiştirmesi ve promosyon rek-
lamlarına yeniden yol açılmasıyla promosyonların şekli de değişmiştir. Promosyon 
reklamlarının serbest bırakılmasının hemen arkasından Sabah Gazetesi büyük bir 
lotaryaya başlamıştır. Ancak dönemin en önemli promosyonu Milliyet Gazetesinin 
verdiği karton evler olmuştur. Böylelikle çekilişle değil gazeteyi satın alan her oku-
yucuya hediye verme dönemine geçilmiştir. Milliyet gazetesinin verdiği karton evler, 

7 Michael Kuyucu, “Türk Medyasının Mülkiyet Yapısı”, Prof. Dr. Ersan İlal’e Armağan İletişim Ve…,, İstanbul: 
Hiperlink Yayınları, 2014, s.270.
8 Gülseren Adaklı, “Türk Basınından Türk Medyasına Hakim Grupların Kısa Tarihi”, s.10, www.bianet.org, 
erişim 27 Kasım 2017, http://bianet.org/system/uploads/1/files/attachments/000/002/078/original/Turk_
Medya_Sektorunun_Kisa_Tarihi.pdf?1521805944.
9 Erdem Taşdemir, “1980 Sonrası Türk Basını, Türk Siyasi Hayatı ve Basın-Siyaset İlişkisi”, Selçuk Üniversitesi 
İletişim Dergisi, 3/4 (2005), s.175.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



106

tirajını 250 binden 1 milyona kadar çıkartmıştır. Bunun üzerine diğer gazeteler de 
gazeteyle birlikte hediye dağıtmaya başlamışlardır. 1990’lı yıllara gelindiğinde gaze-
teler yeni bir promosyon mecrası keşfetmişlerdir: Ansiklopediler. Sabah, Milliyet ve 
Hürriyet gazeteleri en iyisi olduğunu iddia ettikleri ansiklopedilerin kuponlarını ya-
yınlamaya başlamışlardır. Çekilişsiz ama kupon biriktiren tüm okuyuculara verilen 
ansiklopediler üç büyük gazetenin toplam tirajlarını 3 milyona kadar çıkartmıştır. 
Türkiye’de 1995’e kadar tüketiciyi koruma konusunda bir yasanın olmaması gazeteler 
için hukuki bir boşluk yaratarak promosyonlarda istedikleri gibi açılmalarına fırsat 
vermiştir. Gerek kamuoyu baskısı, gerek Avrupa Birliği uyum çalışmaları gerekse 
promosyon kavgalarının basının saygınlığını zedelemesi sonucunda kamuoyunda 
promosyon yasası olarak bilinen kanunun hazırlıklarına başlanmıştır. Hazırlanan 
4077 sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunuyla kültürel ürünler dışındaki promosyonlar 
yasaklanmış, verilecek kupon sayısı en fazla 60 ile sınırlanmış, taahhüt edilen ürün 
nedeniyle gazetenin fiyatının arttırılamayacağı ve promosyon bedelinin bir kısmının 
tüketici tarafından karşılanamayacağı belirtilmiştir. Kanun 8 Eylül 1995’de yürürlüğe 
girmiştir. Promosyon dönemi medyanın sermaye yapısında da farklılaşmalara sebep 
olmuştur. Promosyon yoluyla zarar eden gazeteler başka gelir kaynakları arama yo-
luna gitmişlerdir. Medya sermayesinin farklı mecralara en çok atıldığı dönem pro-
mosyon savaşları sırasında olmuştur. Ayrıca reklam maliyetlerinin yüksekliği gazete 
sahiplerini TV yatırımlarına yönlendirmiştir10. 

Tablo 2. 1980-1990 Türkiye’de Medya Sahipliği Kronolojisi

25 Ocak 1980 Gazete kağıdına %300 oranında zam yapıldı.

6 Ekim 1980 Aydın Doğan Milliyet gazetesinin hisselerinin tamamını satın aldı ve 
künyesine sahibi olarak yazıldı.

25 Kasım 1980 Milliyet Haber Ajansı (MİLHA) kuruldu.
6 Temmuz 1981 Magazin ve Aktüel Haberler Ajansı (MAKAJANS) kuruldu.
11 Aralık 1981 Nezih Demirkent Dünya gazetesinin imtiyaz sahibi oldu.
9 Ocak 1982 Çukurova grubunun sahibi olduğu Akşam gazetesi kapandı.
10 Ocak 1982 Tercüman gazetesinin desteğiyle Bulvar gazetesi kuruldu. Sahibi 

Nazlı Ilıcak 
19 Şubat 1982 Hisarbank’ın sahipleri Ömer Çavuşoğlu ve Ahmet Kozanoğlu Güneş 

gazetesini çıkarmaya başladılar. Gazetenin daha sonraki sahipleri 
Mehmet Ali Yılmaz ve Asil Nadir oldu.

1 Nisan 1982 Nokta Dergisi yayın hayatına başladı. Sahibi Ercan Arıklı
23 Mayıs 1983 Haldun Simavi’ye ait Tan gazetesi yayınlanmaya başladı. Genel yayın 

yönetmeni Rahmi Turan oldu. 
1983 Milli gazetenin sahibi Selahattin Alıç oldu.
Temmuz 1983 Sahiplerinin mali sıkıntıya düşmesi nedeniyle Güneş gazetesi 

işadamı müteahhit Mehmet Ali Yılmaz’a satıldı. Gazetenin satışları 
zamanla 400.000’e kadar çıktı.

10 Zeynep Kadıoğlu, “Promosyonlar”, Hediye Kitabı, İstanbul: Kitabevi, 2007, s.509.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



107

1984 Enver Ören’in sahibi olduğu Türkiye gazetesi 1980’lerin başında 
7500 olan tirajını elden dağıtım modeliyle arttırarak en çok satan 5 
gazete arasına girdi.

12 Haziran 1984 Foto Muhabirleri Derneği kuruldu.
1 Temmuz 1984 Renkli televizyon yayınları başladı. 
4 Eylül 1984 Tercüman Gazetesi, Sıkıyönetim Komutanlığı tarafından süresiz 

olarak kapatıldı.
1985 Dinç Bilgin’in Ege Bölgesinde yayın yapan Yeni Asır gazetesi 

İstanbul baskısını yaptı ancak bir yıl içinde kapandı.
22 Nisan 1985 Dinç Bilgin Sabah gazetesini kurdu ve ilk baskısını yaptı. Aralarında 

Rahmi Turan, Zafer Mutlu’nun da bulunduğu 40 Günaydın-Tan 
çalışanı Sabah’a geçti. İlk gün 700.000 baskının yarısını satabilen 
Sabah gazetesi kısa süre sonra 500.000 tiraja ulaştı. 

13 Temmuz 1985 Bakanlar Kurulu, ithalat rejiminde yaptığı değişiklikle her dilde 
yayınlanan moda dergilerinin yurda gümrüksüz girmesine imkan 
tanıdı.

3 Kasım 1985 Hürriyet grubu tarafından çıkarılan Hürgün adlı gazete 
yayınlanmaya başladıktan 49 gün sonra kapatıldı.

1986 İkibine Doğru dergisi Mehmet Sabuncu tarafından çıkarılmaya 
başlandı. Doğu ve Güney doğu bölgesi ile ilgili haberleri nedeniyle 
Haziran-Aralık 1990 arası kapatıldı. Bu dönemde dergi ekibi Yüzyıl 
adıyla başka bir dergi çıkardı. 

21 Nisan 1986 Rahmi Turan Sabah’tan ayrılarak tirajı 90 binlere düşmüş olan 
Günaydın’a geri döndü.

6 Ekim 1986 TRT’nin ikinci kanalı yayına girdi.
3 Kasım 1986 Eylül ayında mahalli bir gazete olarak kurulan Zaman gazetesi ulusal 

yayın yapmaya başladı. Kurucu sahibi ise Aleaddin Kaya oldu. Daha 
sonra sahibi Feza gazetecilik A.Ş adına Ali Akbulut oldu.

1987 Veb ofset bünyesinde ve sağ çizgide çıkarılan Yeni Haber gazetesi 
aynı yıl kapandı.

15 Şubat 1987 Sabah gazetesi ilk defa tirajda Hürriyet gazetesinin önüne geçti ve 
logosuna mavi boncuk ekledi.

5 Temmuz 1988 Asil Nadir Veb Ofset’i satın aldı.

Kasım 1987 Erol Aksoy, Dinç Bilgin, Ercan Arıklı ortaklığıyla dergi formatına 
yakın bir gazete, Söz gazetesi yayın hayatına girdi ancak yayın ömrü 
Şubat 1988’e kadar sürdü. Aksoy bu olaydan sonra Hürriyet’in 
hisselerinin %25’ini, Show TV’yi ve Cine 5’i satın aldı. 

6 Şubat 1988 Basın Konseyi Kuruldu.
Ekim 1988 Hürriyet grubu tarafından Gazete isimli gazete çıkarıldı ancak 

ekonomik sıkıntılar nedeniyle yayın hayatı bir ay sürdü. Daha sonra 
Çukurova grubu bünyesinde yayınlanmaya başladı.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



108

30 Kasım 1988 Ilıcakların desteğiyle çıkarılan Bulvar gazetesi gazetelerin girdi 
fiyatlarındaki aşırı yükselişe dayanamayarak kapandı.

19 Ocak 1989 Nokta dergisi gelişim grubuyla birlikte Asil Nadir’in yönetimine 
geçti.

19 Şubat 1989 Asil Nadir Güneş gazetesini Mehmet Ali Yılmaz’dan satın aldı.
7 Mart 1989 Bugün gazetesi kuruldu. Sahibi Dinç Bilgin 
Haziran 1989 Türkan Akın yönetiminde aylık olarak yayınlanan Babıali Magazin 

dergisi yayın hayatına başladı.
2 Temmuz 1989 Türkiye’de Dış Basın Derneği kuruldu.
2 Ekim 1989 TV 3 ve Gap TV yayına başladı.
9 Ekim 1989 Rahmi Turan Hürriyet gazetesinde genel yayın yönetmeni oldu. 20 

kadar çalışan protesto ederek Güneş gazetesine geçti.

6 Aralık 1989 Hürriyet gazetesine bağlı Tempo dergisi yayın hayatına başladı.

1990-2000 Arası Türkiye’de Medya Sahipliği

1990’lı yıllardan itibaren mülkiyet yapılarında, rekabet ortamında, kullanılan tek-
nolojilerde ve yöndeşme politikalarındaki farklılaşmalar basın sektörü kavramının 
yerini çok daha geniş iletişim ortamlarını içine alan medya sektörü kavramına bı-
rakmıştır. 1980’li yıllarda farklı sektörlerde yatırımları olan işadamlarının hakimiye-
tine giren basın sektöründen bahsetmiştik. 1990”lı yıllarda televizyon yayıncılığının 
tekelinin korsan yollarla da olsa kalkmasıyla bu sermayedarlar medyanın hemen her 
alanına yayılmışlardır11. Medya sektörü de, oluşan yeni mülkiyet biçimleri ve yapılan-
malarıyla küreselleşme denilen yeni aşamanın gerektirdiği medya-sermaye-iktidar 
bileşkesini oluşturmakta üzerine düşen görevi yapmıştır. Bu görevin sonucu, artık 
dev şirketlerin sahibi olduğu dördüncü kuvvetin toplum adına iktidarı denetlemek 
yerine, iktidar sahipleri adına toplumu denetleme ve toplum rızasını imal etme işle-
vine büründüğüdür12. Türkiye’de medya sektörü için 1990’lı yıllar finans sektörün-
de faaliyetlerin, dönemin şartlarını belirlediği yıllar olmuştur. 1990’larda her büyük 
medya kuruluşu aynı zamanda banka sahibidir. Bu dönemde sektörün hakim medya 
gruplarının içinde sadece Sabah Grubu’nun sahipleri gazetecilik kökenlidir. Diğer 
medya grupları, farklı sektörlerden gelen yatırımcı gruplardır ve hepsinin bankası 
vardır. Bu rekabet ortamında avantaj kaybetmemek için Sabah Grubu da kısa süre 
içinde Etibank’ı satın almıştır. 

Bu dönemin ekonomik anlamda önemli gelişmesi 1994 yılında yaşanan krizdir. 
1990’lı yılların ilk yarısındaki temel sorun 1980’lerde başlayan iç borçlanmanın taşı-
namaz bir hal almasıdır. 1994 yılında kamu borçlanma faizlerini düşürme çabaları-
nın yoğunlaşmasının sonucu olarak ortaya çıkan kurlarda dalgalanma ve devalüas-
yon ile mali sektörde ateşlenen yeni bir bankacılık krizi, sistemden önemli ölçüde 
mevduat çekilmesine yol açmıştır. Çekilen mevduatın önce büyük bankalara ve dev-
let tahviline, ardından buradan da çekilerek dövize yönelmesi ile sistem büyük bir 

11 Ceren Sözeri, Türkiye’de Medya İktidar İlişkileri, İstanbul: İstanbul Enstitüsü Yayınları, 2015, s.10.
12 Raşit Kaya, İktidar Yumağı: Medya Sermaye Devlet, Ankara: İmge Yayınları, 2009, s.236. 

Zeynep Kaban Kadıoğlu



109

sıkışıklık yaşamıştır. 1994 krizi, Merkez Bankasının duruma zamanında ve gerekli 
ölçüde müdahale edecek kadar rezervi olamaması nedeniyle yaygınlaşmış ve tüm 
bankacılık sistemini ve tüm ekonomiyi tehdit eder hale gelmiştir13. 

1990’larda ordu ve koalisyon hükümetleri arasında güç devşiren eski medya sahiple-
rinin yeni hükümetle aynı türden ilişkiler kuramaması, askeri vesayetin gerilemesi, 
bu medya sahiplerini küçülmeye ya da hükümetle iyi ilişkiler arayışına yönlendir-
miştir14.

Dönemin diğer önemli gelişmesi özel televizyonların yayın hayatına başlamasıdır. 
TRT tekelindeki televizyon yayınlarının kamu yararı önceliğiyle program içerikle-
rinde, haber üsluplarında, program seçiminde kontrollü davranmalarının yanı sıra 
özel televizyonların son derece serbest ve kuralları yıkan yayın anlayışı kısa sürede 
izlenme oranlarını arttırmıştır. Hızla birbiri ardına açılan özel televizyonlar bağımsız 
kuruluşlardan ziyade belli medya gruplarının bünyesinde açılmıştır. Televizyonla-
rın yazılı basına göre daha çok kişiye ulaşabilmesi bu alana yatırımın cazibesini de 
arttırmıştır. Ayrıca Medya sektöründe yüksek maliyetli yeni teknoloji yatırımlarının 
artması, dağıtım alanında tekelleşmeler, küçük ölçekli medya işletmelerinin sektörde 
tutunmasını zorlaştırmıştır

Söz edilmeden geçilmemesi gereken diğer bir konu dönemin medya ortamında ga-
zete sahiplerinin sendikalı çalışan istememesi ve işten çıkarma gözdağı ile çalışanları 
sendikadan istifaya zorlamasıdır. Örneğin 1992 yılında Aydın Doğan sahipliğindeki 
Milliyet’te gazeteciler noter aracılığıyla istifa ettirilerek sendika ile bağları koparıl-
mıştır15. 1952 yılında çıkarılan 5953 sayılı yasayla, basın çalışanları da sendikalaşma 
hakkına kavuşmuş ise de, toplu sözleşme ve grev hakkı bulunmadığı için gazetecile-
rin gerçek anlamda bu haklara kavuşması ancak 1963 yılında mümkün olmuştur. Ga-
zeteciler 1963’te yürürlüğe giren 274 sayılı yasayla toplu sözleşme, 275 sayılı yasayla 
da grev yapma hakkı elde etmişlerdir16. 12 Mart 1971 Muhtırası basın özgürlüğüne 
kısıtlamalar getirmiş, 1984 yılında çıkarılan 2821 Sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822 
Sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunu ile medya sektöründe çalışanların 
sendikal ve sosyal hakları iyice daraltılmıştır17. Doğan Grubu 1994 yılında Hürriyet 
Gazetesini satın aldıktan sonra aynı süreç bu kez de Hürriyet’te yaşanmıştır. Ga-
zete sahipleri, yasayla tanınan hakları yerine getirme yükümlülüğünden kurtulmak 
için muhabirleri uzun süre stajyer olarak kadrosuz ve sigortasız çalıştırmaktadırlar. 
Stajyerlikten kurtulanlar ise, ‘fikir işçisi’ statüsü kazandıran 212 yerine 1475 sayılı 
yasa hükümlerine göre sözleşme imzalama koşuluyla işe alınmaktadırlar. Bir diğer 
yaygın uygulama olan ‘taşeron’ yöntemiyle de holding bünyesindeki başka bir şirket 
bordrosundan ücret ödenmektedir. Böylece gazeteciler yasal olarak gazeteci olma-
yan bir statüden ücret almayı kabullenmiş, bu yüzden iş güvencesi ve sendikalaşma 

13 İlknur Sarıgedik, “1994–2001 Krizlerine Genel Bakış ve Kriz Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Tezsiz Yüksek 
Lisans Tezi, 2008, s.18.
14 Sözeri, Türkiye’de Medya İktidar İlişkileri, s.15.
15 Sevtap Demir, “Türkiye’de 2001 Yılı Sonrasında Medya İktidar İlişkileri ve Gazeteci Pratiklerine Yansıması”, 
Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2013, s.34.
16 Atilla Özsever, Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge Yayınevi, 2004, s.101.
17 Gülseren Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya Yayınları, 2006, s.297.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



110

hakkından yoksun bir ortamda çalışmak zorunda kalmıştır, fikir işçisi statülerini 
yitirmişlerdir. 

Bu dönemin bir diğer gelişmesi iktidarın da teşvikiyle İngiliz sermayesi olan Polly 
Peck grubu sahibi Asil Nadir’in medya sektörüne girişidir. Çok uzun ömürlü olmasa 
da medya sektöründe ilk büyük yabancı sermaye yatırımlarından biridir.

Kısaca 1990’lar medya sektörünün mülkiyet yapıları açısından en belirgin özellikleri; 
özel televizyonların serbestleşmesiyle ölçek ekonomisinden faydalanabilmek, siyasi 
iradeye karşı güç elde edebilme amacıyla yapılan medya yatırımların artması, 1994 
krizinin etkileri ve medya çalışanları açısından sendikasızlaştırma sürecinin başla-
masıdır. 

Tablo 3. 1990-2000 Türkiye’de Medya Sahipliği Kronolojisi

7 Mart 1990 Türkiye’nin ilk özel televizyonu Magic Box Star1 Ahmet Özal ve 
Cem Uzan tarafından kuruldu. 

Ağustos 1990 Asil Nadir’in yönetim Kurulu başkanı olduğu Polly Peck Grubuna, 
hisselerini açıkladığının tersine almaktan vazgeçmesi sonucu ağır 
dolandırıcılık masası girdi. Gazetenin idari yönetimi Murahhas 
üye Mehmet Bayraktaroğlu’na bırakıldı. Böylece Asil Nadir’in 
basın patronluğu sona erdi.

1990 İngiliz basın kralı Robert Maxwell Hürriyet gazetesinin %49 
hissesine talip oldu. Ancak satış gerçekleşmedi.

11 Aralık 1990 Milliyet gazetesinin yan kuruluşu olarak Meydan gazetesi çıkarıldı.
1991 Sabah Yayıncılık A.Ş’nin %10 hissesi 9 milyon $ karşılığında 

Çukurova grubunun sahibi Mehmet Emin Karamehmet’e satıldı. 
Haziran 1991 Asil Nadir’in sahibi olduğu Gelişim ve süreli yayınlar A.Ş 

İmpexbank’a devredildi ve yayınlarını İnterpress Basın ve 
Yayıncılık adıyla sürdürdü.

11 Temmuz 1991 Sabah grubuna bağlı Aktüel Dergisi yayın hayatına başladı.
23 Temmuz 1991 Asil Nadir’den sonra güçlüğe düşen Günaydın gazetesi yerine 

çalışanları Yeni Günaydın gazetesini çıkarmaya başladı.
20 Ağustos 1991 Cumhuriyet Gazetesi’nin sahibi ve başyazarı olan 61 yıllık gazeteci 

Nadir Nadi 83 yaşında vefat etti. Nadi’nin ölümünün ardından 
gazetede kadrolarındaki radikal solcular - liberaller çatışmaları 
artmaya başladı. 20 Ekim 1991 seçimleri sonrasında önerilen 
koalisyonlar konusunda çatışan yazarlar ve olayların tırmanması 
sonucu birçok yazar gazeteden istifa etti.

5 Ekim 1991 UTV’nin sahibi Osman Uslu’ya ait Mega 10 kanalı kuruldu. 
Önce SHP’nin kanalı olarak takdim edilen kanal yayın lisansı ve 
finansman sorunları nedeniyle fazla uzun süre yayın yapamadı.

1992 Ali Naci Karacan Kapital dergisini çıkarttı.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



111

1992 Yaşar Kaya’nın sahibi olduğu Özgür Gündem gazetesi 
yayınlanmaya başladı.

1992 Sabah gazetesi kurban bayramında bayram gazetesi uygulamasını 
deldi.

8 Ocak 1992 Ahmet Özal’ a ait Teleon TV test yayınlarına başladı
1 Mart 1992 Show TV Fransa’dan kiraladığı uydu üzerinden yayınlarına başladı. 

Sahibi Erol Aksoy
6 Mart 1992 Güneş gazetesi yayınlarını süresiz durdurdu.
23 Temmuz 1992 Günaydın ve Tan gazeteleri çalışanları alacaklarını yasal güvenlik 

altına almak amacıyla gazetelerini Yeni Günaydın ve Süper Tan 
isimleriyle yayınlamaya başladılar. 

Ağustos 1992 Uzan Grubu Asil Nadir’den İkitelli’de 12000 metrekarelik arazide 
kurulu Medya Print’i satın alarak basım alanındaki girişimlerini 
sürdürdüler.

8 Ağustos 1992 Kanal 6 televizyonu İngiltere’den test yayınlarına başladı. 4 Ekim 
1992 ‘de ise düzenli yayına geçti.

9 Ekim 1992 Has holdinge bağlı HBB TV ilk stereo yayın yapan TV olarak 
yayınlarına başladı.

22 Ekim 1992 Cumhuriyet gazetesinin konkordato talebinin reddi üzerine istifası 
mahkemece kabul edildi. Cumhuriyet gazetesi çalışanlarınca 
kurulan ve isim hakkı kiralanan Yeni Gün Haber Ajansı Basım ve 
Yayıncılık A.Ş tarafından yayınlanmaya başlandı.

Ekim 1992 Yönetim Kurulu başkanlığını Bülent Şemiler’in yaptığı İnterpress 
grubundaki Kadınca, Ekonomik Panoroma, Bela Örgü, Bando 
çocuk ve Hıbır dergileri Ahmet Özal’a satıldı. 

3 Kasım 1992 İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı BRT televizyonu kuruldu. 
Belediye ile ilgili haberlerin verilmesi amacıyla kurulan BRT 
Nisan 1993’de özel radyolarla bazı TV’lerin kapatılması sırasında 
kapatıldı. 

Aralık 1992 Ahmet Özal ve Efe Özal’ın ortakları arasında olduğu ilk pazarlama 
kanalı Kanal Market yayına başladı ancak 1993 yılında Radyo 
Televizyon Yasası ile Kanal Market’in ve benzeri pazarlama 
kanallarının yayınları yasaklandı.

1 Aralık 1992 Bursa’da faaliyet gösteren Göktuğ Elektronik Yayıncılık Sanayi AŞ. 
Flash TV ile yayına başladı. Sahibi Ömer Göktuğ.

29 Aralık 1992 İlk Kürtçe gazete Rojname yayın hayatına başladı.
1 Ocak 1993 Enver Ören’in sahibi olduğu İhlas Haber Ajansı kuruldu.
13 Ocak 1993 Samanyolu TV yayına başladı. Fetullah Gülen’e yakın TV’nin 

sahibi Samanyolu yayıncılık Hizmetleri A.Ş.
1993 İktisat Bankası sahibi Erol Aksoy 17 milyon dolar ödeyerek 

Hürriyetin %25 hissesini satın aldı. Erol Aksoy Show TV ve 
İktisat Bankası’nın sahibi. Erol Simavi gazetesini önce oğlu Sedat 
Simavi’ye bıraktı ancak artan borçlar nedeniyle daha sonra Erol 
Aksoy’a sattı. Simavi geri kalan hisselerini 1994 yılında Aydın 
Doğan’a satarak medya sektöründen çekildi

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



112

Mart 1993 Show TV’nin sahibi olduğu ilk şifreli ve paralı televizyon kanalı 
Cine5 yayına başladı. Sahibi Erol Aksoy.

9 Nisan 1993 Tercüman Gazetesi sahibi Kemal Ilıcak’ın da adının karıştığı İlksan 
Skandalı patlak verdi. Kısa süre sonra Kemal Ilıcak vefat etti. Nazlı 
Ilıcak gazetenin yayın hayatına devam edeceğini açıkladı.

22 Nisan 1993 İhlas Holding’e bağlı TGRT televizyonu kuruldu. 
Haziran 1993 Tercüman gazetesini de bünyesinde bulunduran İnterpress’in 

%75’i İlksan skandalına konu olan arsayı satan AY-BA şirketinin 
sahibi Sedat Çolak tarafından satın alındı.

1 Temmuz 1993 Yeni Günaydın ve Süper Tan gazetelerini Kut Ormancılık ve 
Madencilik Şirketi sahibi Bekir Kutmangil satın aldı. 1998’de 
Günaydın’ın sahibi Mehmet Saruhan oldu.

12 Temmuz 1993 Sabah grubuna bağlı Satel’in TV kanalı ATV yayına başladı
19 Aralık 1993 Milliyet Grubu ve Doğuş Holding tarafından ortaklaşa kurulan 

Kanal D yayına başladı
1994 Hakan Çizem bölgesel bir ekonomi kanalı olan Kanal E’yi kurdu.
Haziran 1994 Kanal D’nin Patronajı Doğuş grubunun sahibi Ayhank Şahenk’e 

geçti. Daha sonra yeniden Aydın Doğan’ın oldu. 
1994 Kanal 6 televizyonu ekonomik sıkıntıya düştü ve haciz kararı 

alındı. 
13 Nisan 1994 3984 sayılı Radyo TV yasası kabul edildi.
Haziran 1994 Milliyet gazetesinin sahibi olduğu Doğan grubu, Hürriyet 

gazetesinin sahibi Hürriyet Holding’in %50 hissesini satın aldı. 
10 Haziran 1994 Gazeteciler Cemiyeti tarafından Bizim Gazete kuruldu.
27 Temmuz 1994. Yeni Dünya İletişim A.Ş tarafından Kanal 7 TV kuruldu
Temmuz 1994 Nokta ve Arkitekt dergileri İmpexbank’ın kapatılmasından kısa bir 

süre sonra Hürses gazetesi sahibi Masum Türker’e satıldı. Türker 
kısa bir süre sonra İnterpress’in diğer dergilerini de satın aldı.

7 Nisan 1994 Gazete kağıdına yüzde 95 oranında zam yapıldı.
10 Aralık 1994 Zaman gazetesinin de sahibi feza grubu bünyesinde Aksiyon 

Dergisi yayın hayatına başladı.
15 Aralık 1994 Medya Holding bünyesinde Yeni Yüzyıl gazetesi kuruldu.
27 Aralık 1994 Medya Holding bünyesinde Takvim Gazetesi yayın hayatına 

başladı.
1995 Ahmet Özal’ın sahibi olduğu Kanal 6 TV Mehmet Kurt ve Hasan 

Basri Uğurlu’ya satıldı, ancak anlaşmazlık yaşanınca tekrar 
Ahmet Özal’a döndü. 1998’de Kanal 6’yı Korkmaz Yiğit satın aldı. 
Korkmaz Yiğit’in adının karıştığı Türkbank skandalı sonrasında 
kanal tekrar Ahmet Özal’a geçti, daha sonra Hayyam Garipoğlu 
ile kısa süreli bir ortaklık kuruldu ancak bir ay içinde bozuldu. Bir 
süre sonra kanal sırasıyla Dinç Bilgin ve Uzan grubuna kiralandı.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



113

1995 Raks grubu (sahibi Aslan Önal) Karacan TV’nin sahibi Ali 
Karacan ve Enerji FM radyosunun sahibi Vedat Yelkenci %33 payla 
ER-YA yayın şirketini kurarak Genç TV yayınlarına başladılar.

1995 Aydın Doğan Kanal D’yi Doğuş grubundan satın aldı.
23 Ocak 1995 Doğan grubu bünyesinde Posta gazetesi çıkarılmaya başlandı.
1996 Milliyet gazetesi bünyesinde Finansal Forum gazetesi çıkarıldı.
14 Ocak 1996 Yayınına uzunca bir süre ara vermiş olan Son Havadis gazetesi 

yeniden çıkmaya başladı.1974 yılında Mustafa Özkan tarafından 
satın alınan gazete 1996 yılında Doğan Grubu’na ortak olarak 
yayımlanmaya başladı.

5 Nisan 1996 Ermeni kökenli yurttaşların Türkçe olarak yayımladığı Agos 
gazetesi çıktı.

15 Mayıs 1996 Doğan Holding bünyesinde Gözcü Gazetesi yayın hayatına başladı.
8 Ağustos 1996 Mehmet Nazif Günal’ın sahibi olduğu MNG grubu TV 8’i kurdu.
13 Ekim 1996 Radikal gazetesi kuruldu. Gazete Doğan Medya grubu bünyesinde 

faaliyet göstermeye başladı
1 Kasım 1996 Cavit Çağlar’a ait Nergis Holding’e bağlı NTV kuruldu.
1997 Esenyurt Belediye başkanı Gürbüz Çapan ve kardeşleri 

Cumhuriyet gazetesinin yeni kimliği olan Yenigün Holding ile 
Yenigün Haber ajansına %40 ile ortak oldu.

4 Şubat 1997 Güneş gazetesi yeniden yayınlanmaya başladı. Sahibi T Medya 
Basın Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş adına Mehmet Bülent Ergin ( 
Aynı kişi Akşam ve Halka ve Olaylara Tercüman gazetelerinin de 
imtiyaz sahibi olarak yayınlandı)

Nisan 1997 Mehmet Ali Ilıcak yayın haklarını elinde bulundurduğu Akşam 
Gazetesi’ni, Güneş gazetesini ve Bulvar Gazetesini Mehmet Emin 
Karamehmet’in sahibi olduğu Çukurova grubuna sattı. 

1997 Korkmaz Yiğit Kanal E’yi Hakan Çizem’den satın aldı.
1998 Korkmaz Yiğit Genç TV’yi Raks grubundan satın aldı. Genç 

TV Korkmaz Yiğit’ten sonra Bayındır Holding’e geçti (Kamuran 
Çörtük) ve BRT adıyla yayınlarına devam etti.

1998 Özel Tv Kanallarına program hazırlayan Senkron TV’nin sahibi 
Levent Altınay Süzer grubuyla ortak Kent TV’yi kurdu. (Süzer 
grubu %52)

Ağustos 1998 Barış Partisi başkanı Ali Haydar Veziroğlu UBA ve Flash TV’yi 
Ömer Göktuğ’dan satın aldı.

Eylül 1998 Korkmaz Yiğit Yeniyüzyıl gazetesini Sabah grubundan satın aldı.
Ekim 1998 Korkmaz Yiğit Milliyet’in çoğunluk hissesini satın aldı. Ancak 

Bankekspres’e el konulmasından sonra başlayan skandallar 
nedeniyle kısa bir süre sonra satıştan vazgeçildi.

1999 Doğuş grubu Kanal E’yi satın aldı.
1999 Cavit Çağlar’a ait A yapım TV programcılık A.Ş, Nergis haber 

ajansı ve NTV Doğuş grubuna satıldı. 

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



114

1999 TMSF Etibank’a el koydu ve Dinç Bilgin’in Sabah gazetesindeki 
mülkiyeti Ciner –Karamehmet ortaklığına geçti Ancak TMSF 
kabul etmeyince Dinç Bilgin geri döndü.

11 Mart 1999 Uzan grubuna ait Star gazetesi kuruldu.
11 Ekim 1999 Doğan Medya Grubu ile CNN arasında yapılan anlaşma sonucu 

kurulan CNN TÜRK yayına başladı.

2000-2010 Döneminde Türkiye’de Medya Sahipliği

Türk basınında mülkiyet ve kontrol ilişkilerinde ilk dönüm noktası 1980’li yıllarda 
basın dışı sermayenin sektöre girişinin hızlanması, ikinci dönüm noktası 1990’lı yıl-
larda basının medya haline gelmesi ve holdingleşmesi, üçüncü dönüm noktası ise 
1990’ların sonlarından itibaren el konulan bankalar ve devamında bu bankaların 
medya uzantılarına TMSF aracılığıyla el konulmasıdır. TMSF 2005 yılından itiba-
ren el koyduğu medya gruplarının satışına başlamış ve medya sektörünün mülkiyet 
kompozisyonu yeniden şekillenmiştir. Erol Aksoy’un İktisat Bankası Fon’a geçin-
ce Cine 5, Kamuran Çörtük ve Süzer’in bankalarına el konunca BRT ve Kent TV, 
Ceylan Grubunun Bank Kapital’ine el konunca da CTV sektör dışı kalmıştır. İhlas 
Finans’a el konulması da Türkiye Grubu’nda sarsıntı yaratmıştır. Çukurova Grubu 
TMSF’ye geçen bankalarından sonra güçlerini takviyeye gitmiş ve yeni transferler, 
yeni TV kanalları ve yeni dağıtım örgütlenmesi için adımlar atmıştır18 

2001 yılında medya sahiplerinin kamu ihalelerine girişindeki engellerin kaldırılması 
da medya yatırımlarının cazibesini arttırmış ve medya sektöründe faaliyet gösteren 
büyük grupların devlet ihalelerinden yararlanmasının yolunu açmıştır. Dönemin 
büyük medya gruplarının hemen hepsinin enerji, madencilik, finans ve inşaat alan-
larında büyük yatırımları vardır.

2001 yılında yaşanan ekonomik kriz medya sahipliği ortamının yeniden dizayn edil-
mesinde etkili olmuştur. 1990’lı yılların ekonomik, siyasi sorunları ve çözüm pra-
tikleri 2001 yılında ekonomik kriz olarak sonuçlanmıştır. Cumhuriyet tarihinin en 
önemli krizlerinden biri olan 2001 krizinde borsa %18,1 gibi tarihi bir düşüş yaşar-
ken gecelik faizler %7500 e kadar yükselmiştir. Enflasyon %70’lere çıkmıştır. Özel-
likle kısa vadeli yabancı sermaye yatırımlarında büyük çıkışlar yaşanmıştır. Bu denli 
derin bir ekonomik kriz tüm sektörleri olduğu gibi medya sektörünü de etkilemiştir. 

Ekonomik kriz dönemlerinde işletmeler öncelikle reklam harcamalarını kısarlar. Bu 
durum medyanın reklam gelirlerinin azalmasına yol açar. 2001 krizi sonrası Türki-
ye’de medyanın reklam gelirlerinde %50 den fazla düşüş yaşanmıştır. Medya yatırım-
larında ise %52’lik azalma söz konusudur19 

Tüm bu gelişmelerin beraberinde doların değer kazanması da ithal girdi maliyetle-
rini yükseltmiştir. Medya sektörü yaşadığı krize gazetecileri işten çıkararak çözüm 

18 Demir, “Türkiye’de 2001 Yılı Sonrası Medya-İktidar İlişkileri”, s.46.
19 Barış Bulunmaz, “Basın İşletmelerinin Finansal Yapısı ve 2001 Krizi Öncesi ve Sonrası Reklam Gelirlerinin 
Analizi”, Maliye ve Finans Yazıları Dergisi, 24/86 (2010), s.49-67.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



115

aramıştır. TGC’nin açıklamalarına göre 2001 yılında 5000 gazeteci işsiz kalmıştır20. 
1990’lardan beri süren sendikasızlaşma süreci 2001 krizinde medya sahiplerinin işi-
ne yaramış ve işten çıkarmaları kolaylaştırmıştır. 2001 Krizinden medya sektörü-
nün bu kadar çok etkilenmesinin tek nedeni maliyetlerde yaşanan artışlar değildir. 
Özellikle 1990’larda artan medya ve finans grubunu tek çatıda toplayan işletmelerin 
bankalarının uğradığı zarar, medya yatırımlarını da etkilemiştir. 2001 krizine ka-
dar medya işletmeleri banka sahibi olmanın finansal avantajlarını kullanarak medya 
alanındaki yatırımlarını arttırmışlar ve bu sayede siyaseten de ellerini güçlendire-
ceklerini düşünmüşlerdir. Medya sayesinde siyaset üzerinde kuracakları baskı gü-
cüyle özelleştirme uygulamalarında kamu ihaleleri alarak büyümeyi hedeflemişler-
dir. 2001 Ekonomik krizini hazırlayan koşullar, sonrasında getirilen düzenlemeler 
ve tüm bu süreçte yaşanan siyasi çalkantılar Türkiye’de hem siyasi haritayı hem de 
medya sektörünü yeniden dizayn etmiştir. Kriz sonrasında TMSF finansal açıdan 
sorunlu gördüğü bankalara ve bu bankaların bağlı olduğu holdinglerin medya işlet-
melerine el koymaya başlamıştır. Kriz sonrası el konulan bankaların 10 tanesi medya 
holdinglerine aittir. 

AKP iktidarının ilk yıllarında medya ve siyaset arayışında bir mutabakat söz konu-
sudur ancak AKP iktidarı 1990’larda medya sahiplerinin siyasetin şekillendirilme-
sine dahil olma mücadelesini unutmamıştır ve Türk medya sektörünün yeniden di-
zayn edilmesi arayışlarına girer. El konulan medya şirketlerinin satışında ve yabancı 
sermayenin önünün açılmasında yeni grupların medya sektörüne girmesini teşvik 
eder tutum alırlar. Medya sektöründe yabancı sermaye payına yönelik sınırlandır-
maları azaltırlar.

İlerleyen dönemlerde ihalesi yapılan medya şirketlerine birden fazla şirketin 
ortaklığıyla kurulan konsorsiyumlar sahip olur. İktidar yanlısı olarak görülen bu 
konsorsiyumlar medyadaki rekabet portföyünü değiştirmişlerdir. AKP iktidarının 
girdiği seçimlerde giderek arttırdığı oy oranları siyaseten gücünü arttırdığı gibi 
medya sektöründeki muhalif gruplar karşısında da etkinliğini arttırmıştır. Oluşan 
rekabet ortamında bazı medya sahipleri iktidar yanlısı tutum sergilerken bazıları ise 
denge siyaseti oluşturmaya çalışmışlardır. Muhalif yayın yapan medya sahiplerinin 
sayısı oldukça azdır. İktidar yanlısı yayınların ana çıkış noktası dönemin dış güçle-
rinin hükümeti ve devletin egemenliğini zayıflatma stratejileri karşısında hükümeti 
desteklemenin elzemliği söylemi üzerine kurulmuştur. Denge siyaseti güden medya 
organları zaman zaman eleştirel tutum alırken, iktidarla ilişkilerinin gerilme nok-
talarında geri adım atarak ve gazetedeki önemli görevlere, iktidar yanlılığı belirgin 
olan ve iktidarla yakın ilişkileri olan gazetecileri alarak strateji oluşturmuşlardır. Az 
sayıdaki muhalif medya işletmeleri ise iktidarı, medyaya yönelik baskı uyguladığı, 
muhalefeti susturmak ve/veya sindirmek için her türlü politikayı uyguladığı iddiala-
rıyla eleştiren yayın politikaları üretmişlerdir. 

20 Ayça Söylemez, “Sendikadan Çıkarılan İşçilere Birleşme Çağrısı”, www.bianet.org, erişim 20 Şubat 2018, 
https://m.bianet.org/bianet/insan-haklari/127504-sendikadan-isten-cikarilan-gazetecilere-birlesme-cagrisi.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



116

Tablo 4. 2000-2010 Türkiye’de Medya Sahipliği Kronolojisi

Nisan 2000 Çukurova Grubunun sahibi olduğu Digitürk yayın hayatına başladı,
16 Ekim 2000 Kanal E’nin sahibi Doğuş grubu NBC Universal ile lisans anlaşması 

yaptı ve CNBC-E yayınlarına başladı.
20 Ekim 2000 Turgay Ciner Sabah grubunun çoğunluk hissesini alarak Medya 

Holding’e ortak oldu.
27 Ekim 2000 BDDK, Sabah grubuna ait Etibank’a el koydu.
Kasım 2000 Dinç Bilgin Sabah ve ATV’deki hisselerini Turgay, Ciner ve 

Karamehmet’ten oluşan MTM Konsorsiyumu’na devretti. Ancak 
bir hafta sonra gruba ait Etibank’a el konunca BDDK bu anlaşmayı 
bozdu.

2001 Süzer’in sahibi olduğu Kent Bank’a el konulmasıyla Kent TV fon 
geçti.

2001  Yenigün Holding’in % 40 hissesi Turgay Ciner’e satıldı. Hisselerde 
%40 Turgay Ciner, %40 Çukurova grubu, %10 Cumhuriyet vakfı ve 
geri kalanı küçük ortaklara ait oldu

10 Şubat 2001 BDDK İhlas Finans kurumuna el koydu. Türkiye gazetesi ve 
TGRT’nin de içinde olduğu bir çok şirket bu operasyona dahil oldu. 

4 Eylül 2002 Bağımsız gazeteciler Yayıncılık A.Ş adına imtiyaz sahipliğini Serdar 
Mutlu’nun yaptığı Vatan gazetesi çıkarıldı.

Kasım 2002 Çapan Kardeşler Yenigün Holding ve haber ajansındaki hisselerini 
(Cumhuriyet) Çukurova grubuna bıraktı.

2003 RTÜK Kamuran Çörtük’ün sahibi olduğu BRT’nin lisans 
anlaşmasını feshetti.

17 Ocak 2003 Ilıcak Yayıncılık, Gazetecilik Matbaacılık şirketi adına Ali Serhat 
Ilıcak’ın sahibi olduğu Dünden Bugüne Tercüman gazetesi 
yayınlanmaya başladı (Doğan Holding’le ortak olarak)

17 Ocak 2003 Çukurova grubu’na ait Halka ve Olaylara Tercüman gazetesi 
Mehmet Bülent Ergin’in desteğiyle yayınlanmaya başladı.

Mayıs 2003 MTV ve Medya 2000’in sahibi Mustafa Özbey kablo ve uydudan 
yayın yapan Ulusal TV’nin hisselerinin bir kısmını satın aldı.

14 Şubat 2004 TMSF Uzan grubuna el koydu ve Star Yayın Grubu da fonun 
kontrolüne geçti.

Şubat 2004 Ahmet Özal Kanal 6’yı Reha Muhtar, Faruk Bayhan, Türker 
İnanoğlu ve Zafer Mutlu ortaklığı olarak kururlan Vizyon TV’ye 
kiraladı. Ancak anlaşma bir ay sonra bozuldu. 

Mayıs 2004 TMSF Erol Aksoy’un aralarında Cine 5, Show Radyo’nun da 
bulunduğu işletmelerine el koydu.

Ağustos 2004 Müteahhit Mehmet Nazif Günal’ın sahibi olduğu MNG Holding 
Yeniyüzyıl’ın isim hakkını satın aldı.

Mayıs 2005 Turgay Ciner bir süredir kiracısı olduğu Sabah ATV grubunu 435 
milyon dolara satın aldı. Fotomaç, Aktüel, Kanal1 de Ciner grubuna 
katıldı.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



117

Eylül 2005 TMSF nin satışa çıkardığı Süper FM, Metro FM Kanadalı CanWest-
Global’e satıldı. 2006 yılında Joy FM ve Joy Türk radyo kanalları da 
aynı gruba satıldı.

Eylül 2005 Star TV 306 milyon 500 TL’ye Doğan grubuna satıldı.
Kasım 2005 Mehmet Ali Ilıcak Doğan Holding’le ortaklığını bitirip Ciner 

Holding’le ortak olarak çıkardığı Dünden bugüne Tercüman 
gazetesinin ismini Bugün’e çevirerek Koza İpek grubuna sattı 

2006 Doğan Holding hisselerinin %25’i Axel Springer’e satıldı. Geri 
alım opsiyonlu bu satıştan bir süre sonra Doğan grubu yavaş yavaş 
hisselerini geri almaya başladı.2017 yılı itibariyle Axel Springer’in 
elindeki Doğan grubu hisselerinin payı %6,6dır.

Mayıs 2006 TMSF ihalesiyle Star gazetesi Ali Özmen Safa Alaaddin Kaya 
ortaklığına satıldı. Bir yıl sonra Hasan Doğan ile Ethem Sancak 
gazeteye ortak oldular. Safa’nın ortaklıktan ayrılması ve Doğan’ın 
ölümünün ardından medya grubu Sancak’ın denetimine geçti. 
2009’da Fettah Tamince ortaklığa katıldı. 2010 yılında Ethem Sancak 
hisselerini Tevhit Karakaya’ya sattı

Temmuz 2006 Murdoch, Ahmet Ertegün ortaklığı TGRT’nin sahibi olduğu 
TGRT’yi (HuzurTV) satın aldı. Bir yıl sonra kanalın adı Fox Tv 
olarak değiştirildi.

Ocak 2007 TMSF, Medya Grubu (sahibi Dinç Bilgin) ve Merkez grubu 
şirketlerinin yönetimlerini devraldı

Mayıs 2007 Kanal 6 iflas etti.
Kasım 2007 Ufuk Güldemir’in kurduğu Habertürk TV, radyo ve internet sitesi 

Ciner grubuna satıldı.
Aralık 2007 TMSF’nin el koyduğu ATV-Sabah grubu ihaleye tek başına giren 

Çalık Grubuna satıldı.
2007 Doğan Grubu D Smart ile dijital yayıncılık alanına girdi
Mart 2008 Zafer Mutlu Vatan gazetesini Doğan Grubu’na sattı.
Mayıs 2008 Kanaltürk TV ve radyo Koza İpek grubuna satıldı.
Haziran 2008 TMSF Kral FM ve Kral TV’yi Doğuş grubuna sattı.
Ekim 2010 Haber kanalı 24 ile Star Gazetesi’nin büyük hissedarı olan Ethem 

Sancak yüzde 51 hissesini kapatılan Fazilet Partisi ve Ak Parti eski 
Erzincan milletvekili Tevhit Karakaya’ya sattı.

Mayıs 2011 Milliyet ve Vatan gazeteleri Karacan-Demirören ortaklığına satıldı.

Sonuç

Ahmet Oktay 1987 basımı Toplumsal Değişme ve Basın kitabında Türk basının, 
ilk gazete Takvimi Vekayi”den beri 155 yıllık geçmişini değerlendirirken en büyük 
sorununu çoğulculuk ve özgürlük yokluğu olarak ifade etmiştir21. Bugün gelinen 
noktada aynı sorunun devam ettiğini söyleyebiliriz. Medyanın kamuoyu ve siyasi 
iktidar üzerindeki etkisi sahiplik açısından medya sektörüne olan ilgiyi hep yüksek 

21 Ahmet Oktay, Toplumsal Değişme ve Basın 1960-1986 Türk Basını üzerine Uygulamalı Bir Çalışma, İstanbul: 
BFS Yayınları, 1987, s.11.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



118

tutmuştur. Siyasi iktidarlar da bu gücü ticari çıkarlarının ipoteğinde çalışan şirketlere 
teslim etmek istememişlerdir. Ayrıca medyanın kamuoyu üzerindeki gündem 
belirleme, algıları yönetme ve gündem değiştirme gibi etkileri, siyasi iktidarları da 
medya üzerinde etkili olabilecekleri sahiplik yapılarında yönlendirmelerine sebep 
olmuştur. Medya alanında yatırımların bu tür cazibeleri bir yandan farklı sektörlerden 
şirketleri medya sektörüne çekerken bir yandan da mevcut medya şirketlerini 
farklı alanlarda yatırımlarla büyümeye itmiştir. Diğer yandan gelişen teknolojilerin 
medya alanındaki yatırımların maliyetini yükseltmesi küçük ölçekli işletmelerin 
aleyhine olmuştur. Böylelikle medya sektörü oligopolistik yapıdan kurtulamamıştır. 
Medyanın sahiplik yapısını bilmeyenler için çok sayıda gazete, televizyon kanalı, 
dergi gibi oluşumlar çoğulculuğun var olduğu düşüncesini doğurabilir. Ancak medya 
sektörünün hâkim firmaları çok sayıda ürünü aynı çatı altında çıkarmaktadır. Ölçek 
ekonomisini avantajlarından faydalanarak kaynaklarını farklı medya ürünlerinin 
içeriklerinin oluşturulmasında kullanabilmektedirler.

Medya sahipliği ekseninde yapılan bu kronoloji çalışmasıyla, Türkiye’ de medya 
sektörüne yatırım yapmanın cazibesinin her dönemde yüksek olduğu görülebilir. 
Sadece medya alanında yatırım sahibi olmak özel sektörü cezbedecek karlılık 
potansiyeli yaratmamaktadır. Bu nedenle medya yatırımlarının farklı alanlarda 
da faaliyet gösteren holdinglerin bünyesinde konuşlandığını görebiliriz. Ancak 
işletmelerin medya yatırımlarını kullanarak farklı sektörlerdeki yatırımlarını 
destekleme ve iktidarla ilişkilerini kontrol altına alma stratejileri oldukça hassas 
dengeler içeren, kaygan ve kırılgan bir zemin oluşturur. Bu zeminde medya 
faaliyetlerinin sürdürülebilirliği oldukça zordur. Bu nedenle yakın dönem medya 
tarihimizde el değiştirmeler, el koymalar, kurulan ve bozulan ortaklıklar, sıklıkla 
yaşanmıştır.

Kaynakça

İnuğur, Nuri. Türk Basın Tarihi. İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1992.
Ateş, Toktamış. 1980’lerden Günümüze Siyasal ve Toplumsal Olaylar, Osmanlıdan 

Günümüze Türk Finans Tarihi. 2. Cilt. İstanbul: İMKB Yayınları 1999.
Hebdige, Dick. Altkültür: Tarzın Anlamı. Çev. Sinan Nişancı. İstanbul: Babil Yayınları 

2004.
Sözeri, Ceren. Türkiye’de Medya İktidar İlişkileri. İstanbul: İstanbul Enstitüsü 

Yayınları, 2015.
Kaya, Raşit. İktidar Yumağı: Medya Sermaye Devlet. Ankara: İmge Kitabevi, 2009.
Özsever, Atilla. Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci. Ankara: İmge Kitabevi, 2004.
Adaklı, Gülseren. Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınları, 2006.
Oktay, Ahmet. Toplumsal Değişme ve Basın 1960-1986 Türk Basını üzerine Uygulamalı 

Bir Çalışma. İstanbul: BFS Yayınları, 1987.
Taşdemir, Erdem. “1980 Sonrası Türk Basını, Türk Siyasi Hayatı ve Basın-Siyaset 

İlişkisi”. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi. 24/86 (2005): 173-180.
Kadıoğlu, Zeynep. “Promosyonlar”. Hediye Kitabı. İstanbul: Kitabevi, 2007.

Zeynep Kaban Kadıoğlu



119

Sarıgedik, İlknur. “1994 – 2001 Krizlerine genel Bakış ve Kriz Yönetimi”. Ankara 
Üniversitesi. Tezsiz Yüksek Lisans Tezi, 2008.

Kuyucu, Michael. “Türk Medyasının Mülkiyet Yapısı”. Prof. Dr. Ersan İlal’e Armağan 
İletişim Ve… İstanbul: Hiperlink Yayınları, 2014.

Bulunmaz, Barış. “Basın İşletmelerinin Finansal Yapısı ve 2001 Krizi Öncesi ve 
Sonrası Reklam Gelirlerinin Analizi”. Maliye ve Finans Yazıları Dergisi. 46 
(2010): 46-67.

Adaklı, Gülseren. “Türk Basınından Türk Medyasına Hakim Grupların Kısa Tarihi”. 
www.bianet.org. Erişim 27 Kasım 2017. http://bianet.org/system/uploads/1/
files/attachments/000/002/078/original/Turk_Medya_Sektorunun_Kisa_Tarihi.
pdf?1521805944.

Demir, Sevtap. “Türkiye’de 2001 Yılı Sonrasında Medya İktidar İlişkileri ve Gazeteci 
Pratiklerine Yansıması”. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 2013.

Söylemez, Ayça. “Sendikadan Çıkarılan İşçilere Birleşme Çağrısı”, www.bianet.
org. Erişim: 20 Şubat 2018. https://m.bianet.org/bianet/insan-haklari/127504-
sendikadan-isten-cikarilan-gazetecilere-birlesme-cagrisi.

İnsan&İnsan (5/16 Bahar/Sprıng 2018)



120

A Chronological Analysis of the Change in the Ownership Structure of 
Media in Turkey (1950-2010)

Zeynep Kaban Kadıoğlu

Abstract: Apart from other sectors, social externality of the media industry makes the property 
of media structure and relations important. The intellectual production of the media is decisive 
in the construction of social consent and the level of cultural development. In the light of the social 
dynamics, considering the change in the ownership structure of the media provides important 
information for social studies in this field. This study deals with the chronological course of the 
media ownership from 1950 to 2010 in Turkey, and discusses other sectors’ increasing interest in 
the media capital. The acceleration of the investment costs due to emerging new communication 
technologies in the world and the changes in the economic conditions and policies of the country 
have played an influential role in the radical changes. Hence, established relations between 
governments and media in various periods have profoundly affected the composition of the 
media. By compiling the changes in media ownership chronologically, the paper meanwhile  
aims to provide a reference point for other studies. 

Keywords: Media ownership, Turkish media history.

İnsan&İnsan, Yıl/Year 5, Sayı/Issue 16, Bahar/Spring 2018, 100-120  
DOI: https://doi.org/10.29224/insanveinsan.400126

www.insanveinsan.org  e-ISSN: 2148-7537Received 1 March 2018
Received in revised form 30 March 2018
Accepted 10 April 2018


