
 
 

 
 

 
Instructions for authors, permissions and subscription information: 

E-mail: bilgi@uidergisi.com.tr  
Web: www.uidergisi.com.tr  

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği | Uluslararası İlişkiler Dergisi 
Web: www.uidergisi.com.tr | E- Mail: bilgi@uidergisi.com.tr 

Whose Story Won? Public Diplomacy and 
International News Coverage of the 2010 Gaza 

Flotilla/Mavi Marmara Raid 
 
                          

Salih BAYRAM* 
 

*  Assist. Prof. Dr., Yalova University, Department of 
International Relations  

 
 
 
To cite this article: Bayram, Salih, “Whose Story Won? Public 
Diplomacy and International News Coverage of the 2010 Gaza 
Flotilla/Mavi Marmara Raid”, Uluslararası İlişkiler, Volume 12, 
No. 45 (Spring 2015), pp. 39-60. 

Copyright @ International Relations Council of Turkey (UİK-IRCT). All rights reserved. No 
part of this publication may be reproduced, stored, transmitted, or disseminated, in any form, or 
by any means, without prior written permission from UİK, to whom all requests to reproduce 
copyright material should be directed, in writing. References for academic and media 
coverages are beyond this rule. 

Statements and opinions expressed in Uluslararası İlişkiler are the responsibility of the authors 
alone unless otherwise stated and do not imply the endorsement by the other authors, the 
Editors and the Editorial Board as well as the International Relations Council of Turkey.  
 



ULUSLARARASIiLiŞKiLER, Cilt 12, Sayı 45 / s. 39-60

Whose Story Won? 
Public Diplomacy and International News Coverage  

of the 2010 Gaza Flotilla/Mavi Marmara Raid

Salih BAYRAM
Assist. Prof. Dr., Department of International Relations, Faculty of Economics and Administrative Sciences,  

Yalova University, Yalova, Turkey. E-mail: salih.bayram@yalova.edu.tr.

ABSTRACT
This article examines international news coverage of the Gaza Flotilla and the Israeli raid on the ship Mavi Marmara 
in May 2010, which resulted in the deaths of nine Turkish citizens and created a long-lasting cooling of relations 
between Turkey and Israel. The two countries had different interpretations of what the flotilla represented and what 
happened during the raid, and used all the might of their respective public diplomacy apparatuses to get their version 
of the events reported. This article looks at which country was more successful in this effort, four years into the 
dispute, using automated content analysis. Findings include Israel’s overwhelming success, especially in the first two 
years and in the media of the countries that generate most of the English-language coverage, somewhat qualified 
by the Turkish advantage in the media of Muslim-majority countries and gains in the last two years. Both countries 
enjoyed positive coverage when they initiated newsworthy events, with third-party involvement moderating the 
usually strong pro-Israeli slant. 

Keywords: Gaza Flotilla, Mavi Marmara, Public Diplomacy, Content Analysis

Kimin Hikâyesi Kazandı? 2010 Gazze Filosu/Mavi Marmara Baskınının 
Uluslararası Haber Medyasında Ele Alınışı ve Kamu Diplomasisi

ÖZET 
Bu makale, dokuz Türk vatandaşının ölümü ile sonuçlanan ve İsrail-Türkiye ilişkilerinde uzun süreli bir krize neden 
olan Mavi Marmara baskınının ve genel olarak Gazze’ye Özgürlük Filosu’nun uluslararası haber medyasında ele 
alınış biçimini incelemektedir. Filonun amaçları ve baskın sırasında yaşananlar konusunda farklı görüşleri olan 
İsrail ve Türkiye, uluslararası medyadaki haberlerin kendi bakış açılarını yansıtması için ellerindeki bütün kamu 
diplomasisi imkânlarını seferber ettiler. Bu çalışma, olaydan bu yana geçen dört yıllık süre zarfında hangi ülkenin 
bu konuda daha başarılı olduğunu sayısal metin analizi yöntemleri kullanarak incelemektedir. Çalışmanın ana 
bulgusu, yazılan haberlerin tamamına bakıldığında İsrail’in daha başarılı olduğudur. Bu başarı özellikle ilk iki yılda 
ve İngilizce haberlerin büyük çoğunluğunu üreten ülkelerin medyalarında daha belirgindir. Türkiye ise konunun 
nispeten unutulmaya başladığı son iki yılda ve ağırlıklı olarak Müslüman nüfusa sahip ülkelerin medyalarında 
başarılı olmuştur. Her iki ülke de başlamasında inisiyatif aldıkları haber değeri taşıyan olaylar sonrasında olumlu 
haberlere konu olmuştur. Üçüncü tarafların dâhil olduğu olaylar ise normalde güçlü olan İsrail yanlısı tutumun bir 
miktar zayıflamasına neden olmuştur.     

Anahtar Kelimeler: Gazze Filosu, Mavi Marmara, Kamu Diplomasisi, İçerik Analizi 



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

40

Introduction
Turkey and Israel are two countries that take public diplomacy seriously,1 more so in recent years. 
Turkey established an Office of Public Diplomacy under the prime minister’s office in 2010, assigned 
the task of coordinating public diplomacy activities by various government branches,2 and Israel had a 
separate ministry dedicated to Public Diplomacy and Diaspora Affairs from 2009 to 2013, after which 
the ministry was turned into a division within the prime minister’s office.3 Although these bodies are 
not the only government agencies conducting public diplomacy – they work alongside other bodies 
such as their respective foreign ministries and press offices - they do have wide-ranging coordination 
duties and are good indicators of the strong commitment on the part of the Erdoğan and Netanyahu 
administrations to manage the images of their countries in the eyes of the international public.

The May 2010 Gaza Flotilla and the ensuing coverage in international news media concerning 
the Israeli raid on Mavi Marmara, the main passenger ship in the flotilla, provides a perfect opportuni-
ty to compare the effectiveness of the public diplomacy arms of two states in a conflict situation. The 
raid resulted in the deaths of ten activists, nine of them Turkish citizens and one a Turkish-American 
dual citizen, and the way the raid was reported in international news media was of utmost importance 
to both countries, which had differing interpretations of what the flotilla represented and what hap-
pened aboard the Mavi Marmara on the night of May 31, 2010.

To Israel, the organizers of the flotilla had links to Hamas, which Israel (and many other coun-
tries) considers a terrorist organization, and the deaths happened because some passengers attacked 
the Israeli forces boarding the ship, who in turn acted in self-defense. To Turkey, the flotilla was car-
rying humanitarian aid to the people of Gaza, who were suffering under an Israeli blockade, and the 
deaths happened because of “excessive, indiscriminate and disproportionate force…used by the Is-
raeli soldiers against the civilians on board”.4 Thus, the two sides had competing frameworks describ-
ing the flotilla, its aims, and the raid. Both countries made efforts to influence the international public 
opinion in their favor, efforts that started immediately after the raid, and in the case of Israel, even 
before the raid took place, providing a rare opportunity to compare the effectiveness of the public 
diplomacy campaigns of two states in a conflict situation. 

There have of course been many studies examining the media coverage of Israel, and more 
specifically the Israeli-Palestinian conflict,5 but these studies typically pit the state of Israel against a 
people or an unrecognized microstate, or a collection of “Arab states” or “pro-Palestinian actors”. As 
such, they are useful in understanding the dynamics of that specific conflict and its media coverage, 
but are usually of little relevance to the debate about best practices in public diplomacy, especially as it 

1	 İbrahim Kalın, “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Perceptions, Vol.26, No.3, 2011, p.5-23; Eytan Gilboa, 
“Public Diplomacy: The Missing Componen in Israel”s Foreign Policy”, Israel Affairs, Vol.12, No.4, 2006, p.15-747; 
MOLAD, Israeli Hasbara: Myths and Facts: A Report on the Israeli Hasbara Apparatus, Jerusalem, The Center for the 
Renewal of Israeli Democracy, 2012.

2	 See the official webpage of the Office, in Turkish, at http://www.kdk.gov.tr/kurumsal/kurulus/7 (Accessed on 16 
March 2015).

3	 See Herb Keinon, “Public Diplomacy Ministry Fades Away”, The Jerusalem Post, 28 April 2013, http://www.jpost.com/
Breaking-News/Public-Diplomacy-Ministry-fades-away-311363 (Accessed on 16 March 2015).

4	 Turkish National Commission of Inquiry, Report on the Israeli Attack on the Humanitarian Aid Convoy to Gaza, 2010.
5	 For example, see Greg Philo and Mike Berry, Bad News from Israel, London, Pluto Press, 2004; Deborah A. Barranco 

and Leonard Shyles, “Arab vs. Israeli News Coverage in the New York Times, 1976 and 1984”, Journalism & Mass 
Communication Quarterly, Vol.65, No.1, 1988, p.178-181.



Whose Story Won? 

41

relates to state actors. On that topic, we stand to gain more, theoretically, from a comparison of more 
similar entities, and Turkey and Israel are ideal candidates for such a comparison: both are non-Arab 
states located in the Middle East, both are democracies (with legitimate criticism leveled at the quality 
of democracy in both cases, although for different reasons), both are considered to be middle powers 
with roughly comparable levels of economic well-being and military might,6 both are and historically 
have been US allies, and more crucially, in recent years both invested heavily to improve their stand-
ing with the international public, establishing dedicated government agencies, coordinating public 
diplomacy activities, and producing English-language press releases and other content to influence 
coverage in international news media.

This article will examine the coverage of the Gaza flotilla and the Mavi Marmara raid in inter-
national news media to see which side was more effective in selling their version of the events. More 
specifically, the article will seek answers to the following questions: Was the overall tone of cover-
age more pro-Israeli or more pro-Turkish? Were there any over-time differences? Which subsequent 
events or developments drew the attention of the media? What sorts of events or developments gen-
erated pro-Israeli and pro-Turkish articles? Were there differences in the tone of coverage between 
media organizations from different countries?

With these questions in mind, the next section briefly reviews previous studies on the subject, 
followed by a section detailing the method used. The article then proceeds to present the findings 
from a content analysis of news articles covering the Gaza Flotilla and the Mavi Marmara raid, fol-
lowed by a conclusion.

Literature
The term public diplomacy, although coined much earlier,7 gained new popularity in 1990s and 2000s, 
especially after Joseph Nye’s influential work on soft power.8 In its classical definition, public diplo-
macy refers to “the cultivation by governments of public opinion in other countries”.9 Later work, 
however, also identified non-governmental organizations and even private persons or companies as 
being among the actors involved in public diplomacy, which makes up an important aspect of “new 
public diplomacy”.10 Being a very policy-oriented field, literature on public diplomacy abounds with 
recommendations and examples of good practices for state and other actors to follow. Probably the 
most common among these recommendations is that no amount of advertising can sell a bad policy,11 
and states should pay attention to public diplomacy implications of their policies at the stage of ini-
tiation, not later when things go wrong, an idea famously expressed by Edward R. Murrow in his 

6	 Süleyman Elik, Iran-Turkey Relations 1979-2011: Conceptualising the Dynamic of Politics, Religion and Security in the 
Middle-Power States, Oxford, Routledge, 2012; Martin Kramer, “The Middle East Circa 2016”, 3 October 2011, http://
www.martinkramer.org/sandbox/2011/10/the-middle-east-circa-2016, (Accessed on 16 March 2015).

7	 The term was coined by Edmund A. Gullion in 1965, then dean of Fletcher School of Tufts University. See Nicholas J. 
Cull, “Public Diplomacy before Gullion: The Evolution of a Phrase”, Nancy Snow and Philip M. Taylor (eds.), Routledge 
Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2008, p.19-23.

8	 Nicholas J. Cull, Public Diplomacy: Lessons from the Past, Los Angeles, Figueroa Press, 2009; Joseph S. Nye, Jr., Soft Power: 
The Means to Success in World Politics, New York, Public Affairs, 2004.

9	 “What is Public Diplomacy”, http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy (Accessed on 16 March 2015).
10	 Jan Melissen (ed.), The New Public Diplomacy: Soft Power in International Relations, New York, Palgrave MacMillan, 2005.
11	 Nye, Soft Power.



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

42

plea to the US government to “be in on the take-offs,” not just “on the crash landings”.12 Other major 
recommendations include investing in listening, which is the effort to learn about foreign publics,13 
and measuring the effectiveness of campaigns or other public diplomacy activities so that adjustments 
and improvements are possible. The present article aims to contribute to the efforts to measure the 
effectiveness of public diplomacy activities, although in an indirect manner.

A commonly used classification divides all public diplomacy activities into short-term news 
management, medium-term strategic communications, advocacy or publicity campaigns, and long-
term relationship building.14 Of these, campaigns are the easiest to measure in terms of effectiveness 
because they are initiated by the government or actor in question; the effectiveness of relationship-
building efforts is difficult to gauge because of their long-term nature. Measuring the effectiveness of 
news management is also difficult, but for other reasons: news management is reactionary in nature, 
happens in response to developing events, and there could be countless other factors influencing the 
tone of coverage in the media besides the news management efforts of the government in question, 
such as the nature of the events or the structure of the media environment – for example an overall 
bias for one of the sides in a confrontation as opposed to the other.15 These difficulties limit the use 
of media analyses for purposes of measuring effectiveness of public diplomacy activities, which the 
present article aims to do. 

Alternative measures, however, have their own limitations. The magazine Monocle and the Brit-
ish think-tank Institute for Government, for example, provide a measure of soft power, which is a com-
posite index of numerous indicators from the fields of business, culture, government, diplomacy, and 
education.16 This measure, the first to provide a ranking of countries in terms of their soft power, is 
useful for general comparison purposes, but is of little help in identifying whether certain campaigns 
or a specific public diplomacy activity following a certain event was effective or not, which is a key 
concern for practitioners. Another method, opinion surveys, can be used to generate both kinds of in-
formation, whether about the general image of the country in a foreign public or about how a specific 
campaign changed perceptions of the country or its policies. Surveys, however, tend to be very costly, 
especially in a multicountry set-up, limiting their practical use. Media analysis, on the other hand, can 
be easily scaled to include many countries without incurring heavy costs, especially when quantitative 
measures are used, and can have a narrow focus on specific campaigns or events, as well as a wider 
focus. What is more, the problem with other factors influencing results, such as an already existing 
bias in international news media, is not as severe as it first looks. It certainly affects the overall levels 
of pro-Israeli or pro-Turkish bias that this article reports, but analyses of the distribution of bias over 
time or by country, or on certain days when news coverage peaks, are immune to this problem because 
benchmarks for comparison already exist.

When it comes to the efforts of Israel and Turkey to shape the international perception of the 
events, these were not lost on observers, and there were many commentaries and short articles on the 

12	 Cited in John R. Kelly, “Between ‘Take-offs’ and ‘Crash-Landings’”, Nancy Snow and Philip M. Taylor (eds.), Routledge 
Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2008, p.72-85.

13	 Cull, Public Diplomacy.
14	 Mark Leonard, Public Diplomacy, London, The Foreign Policy Centre, 2002.
15	 The author would like to thank an anonymous reviewer for raising this point.
16	 Jonathan McClory, The New Persuaders: an International Ranking of Soft Power, Institute for Government, 2010.



Whose Story Won? 

43

subject.17 These articles ranged from op-ed pieces by officials declaring their victory in the PR battle,18 
to a Wired.com analysis of Israeli efforts to use Youtube and Twitter,19 to strategy-oriented reports by 
Stratfor analysts.20 In addition, there were at least two studies examining the coverage of the Gaza Flo-
tilla/Mavi Marmara raid in depth, those by Diana Allan and Curtis Brown21 and by Bridget Reynolds 
Sheffer.22

Allan and Brown examined the coverage of the raid in Web 2.0, especially on Youtube, and 
argue that despite all the celebrations about the empowering potential of social media for ordinary us-
ers, and despite some positive examples, it was still the Israeli government with its formidable Hasbara 
apparatus that won more hearts and minds, not the pro-Palestinian activists. Pro-Palestinian activists 
did create some “cool” videos that gained some traction, but IDF-released videos were much more 
successful, with their viewers far outnumbering those of pro-Palestinian activists. According to the 
authors, the same was true with regards to the coverage in traditional news outlets too: pro-Israeli 
stories figured much more prominently both in print and online versions of New York Times, whereas 
the few pro-Palestininan ones were relegated to the less populated blogs. Their theoretical argument 
is that even if there is an improvement from the Palestinian perspective, this improvement is due to 
changes in the larger political context rather than the innate qualities of Web 2.0. 

Sheffer is another author that examined the public diplomacy efforts in the wake of the Mavi 
Marmara raid. Instead of the media coverage, Sheffer focuses on the rhetorical devices used by Israel 
and by the Free Gaza Movement – which organized the flotilla – to manage their reputations and to 
generate positive coverage. She finds that the two sides mainly differed in their discourses on humani-
tarian aid, Israeli aggression, and activists and weapons on board the Mavi Marmara.

The present study, though informed by these articles, differs from them in important respects. 
The main difference is that it explicitly compares the efforts of two state actors, Turkey and Israel, 
whereas Allan and Brown, as well as Sheffer, compare Israel’s efforts with those of various pro-Pal-
estinian activists. Another way in which the present article is different is its quantitative approach to 
textual analysis. The only numbers Allan and Brown cite to support their claim that Israeli efforts were 
more successful in the wake of Mavi Marmara raid are those related to two specific videos uploaded 
to Youtube by Israel Defense Forces (IDF) and by Cultures of Resistance. Sheffer’s study has an even 
stronger qualitative orientation, being interested mainly in identifying the different discourses used, 
rather than quantifying them.

17	 For a fuller list of media articles on Gaza flotilla and public diplomacy, see USC Center on Public Diplomacy’s collection 
of links: “PD and the Gaza Flotilla”, http://uscpublicdiplomacy.org/ pdin_monitor_article/ pd_and_the_gaza_flotilla 
(Accessed on 16 March 2015).

18	 Danny Ayalon, “Public relations battle is a marathon, not a sprint”, The Jerusalem Post, 4 June 2010, http://www.jpost.
com/Opinion/Op-Ed-Contributors/Public-relations-battle-is-a-marathon-not-a-sprint (Accessed on 16 March 2015).

19	 Noah Shachtman, “Israel turns to Youtube, Twitter after flotilla fiasco”, Wired, 1 June 2010, http://www.wired.
com/2010/06/israel-turns-to-youtube-twitter-to-rescue-info-war/ (Accessed on 16 March 2015).

20	 George Friedman, “Flotillas and the wars of public opinion”, Geopolitical Weekly, 31 May 2010, http://www.stratfor.
com/weekly/20100531_flotillas_and_wars_public_opinion#axzz394j9lvsT, (Accessed on 16 March 2015).

21	 Diana Allan and Curtis Brown, “The Mavi Marmara at the Frontlines of Web 2.0”, Journal of Palestine Studies, Vol.11, 
No.1, 2010, p.63-77.

22	 Bridget R. Sheffer, “Mediated Public Diplomacy and Political Dialectics: 2010 Free Gaza Flotilla”, Journal of Intercultural 
Comunication Research, Vol.43, No.2, 2014, p.134-150.



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

44

Method
This article has two strengths in terms of methodology: One, the automated method used allows a 
large number of articles to be analyzed, making it possible to cover a very long period after the key 
events took place. Thus, analysis is not limited to what happened, say, in the two weeks or months 
after the raid, which would be the usual time frame in a more intensive study using hand-coding, but 
covers four years, tracking changes in the way the issue was reported over this extended period, thus 
significantly improving our understanding of the interaction between the longer-term strategies and 
initiatives of the actors concerned and the tone of coverage in the media. The second strength of the 
article is that it takes validity seriously, which is usually a soft spot in automated analyses of content,23 
with multiple tests to establish and demonstrate that the method actually measures slant and not so-
mething else.

The news articles analyzed were identified and collected using Westlaw, which has an ex-
tensive database of English-language news from around the world. All short and medium-length 
articles24 containing one of the phrases “Gaza flotilla” or “Mavi Marmara” in their titles or in the 
leading paragraph, published from May 31, 2010, the day the raid took place, to May 31, 2014 were 
collected. There were a total of 2371 news articles that met these criteria, from 260 separate news 
outlets (news agencies, newspapers, news websites and other services) based in 35 different coun-
tries. The news outlets included both major organizations such as the AFP, Xinhua News Agency, 
and the New York Times, as well as smaller titles mostly from English-speaking countries but from 
other countries as well.

These articles were examined in terms of how similar their language was to the language used 
by pro-Israeli and pro-Turkish actors, defined as the respective foreign ministries of the two countries, 
plus major pro-Turkish and pro-Israeli NGOs. The decision to include NGO actors in addition to 
the official actors stemmed from both practical and theoretical reasons. The theoretical reason is, 
as has become a truism in the literature on “new public diplomacy”, that non-governmental actors, 
including NGOs, are among the main players in public diplomacy. Thus, we are interested in compar-
ing the total public diplomacy outputs of the countries concerned, not just what the official bodies 
produced. The practical reason was to have a larger and more capable “training set”, in the parlance of 
text classification, one that would be better able to serve as a yardstick to evaluate news content. The 
quality of the training set is arguably the single most important factor in text classification tasks, and 
considerable effort was put into developing a capable set of training documents for both countries. 
The training set thus consisted of articles published on the websites of the Turkish Ministry of Foreign 
Affairs and the Israeli Ministry of Foreign Affairs, as well as in the websites of major pro-Turkish and 
pro-Israeli NGOs based in Turkey, in Israel, and in the United States. 

23	 Justin Grimmer and Brandon M. Stewart, “Text as Data: The Promise and Pitfalls of Automatic Content Analysis 
Methods for Political Texts”, Political Analysis, Vol.21, No.3, 2013, p.267-297.

24	 Short articles contain less than 200 words and medium length articles contain between 200 and 1000 words. Long 
articles with more than 1000 words were excluded because the text classification method used, detailed below, is 
expected to work better with shorter texts, with a higher signal-to-noise ratio. In any case, the exclusion of the longer 
articles is not expected to bias the results, since there were only 220 long articles, less than 9% of the total number, and 
more importantly, there is no reason to expect the longer articles to differ from the rest in terms of their pro-Israeli or 
pro-Turkish slant.



Whose Story Won? 

45

There were three groups of NGOs included in the analysis: 1- pro-government NGOs in Tur-
key, 2- pro-government NGOs in Israel, and 3- pro-Israel NGOs based in the US. Content produced 
by opposition NGOs were excluded because they are expected to be critical of their governments’ 
stances, and training set was to be as pure as possible. Pro-government NGOs in Turkey were identi-
fied as those belonging to the umbrella organization Turkish Foundation for Voluntary Organizations 
(Türkiye Gönüllü Teşekküller Vakfı - TGTV), which is known for the Islamist/conservative orientation 
of its members, and which also plays a leading role in the international umbrella organization The 
Union of NGOS of the Islamic World (UNIW).25 In practice, however, there was content from IHH 
only, which was the main organizer of the flotilla, because none of the other NGOs on the list had 
English language articles on their websites mentioning one of the search phrases in the title. A list 
of right-wing NGOs in Israel was given in a study by Shir Hever,26 and this list was used as a proxy 
of pro-government NGOs in Israel, given that both at the time the raid took place, and as of this 
writing, there was a Likud-led coalition under Netanyahu’s premiership. The decision to include pro-
Israeli NGOs in the US was made because they are also prominent actors in matters relating to Israel’s 
foreign relations, arguably even more so than local Israeli NGOs. The pro-Israeli lobby in the US, 
however, has become diversified in recent years, so much so that it is now possible to identify two 
distinct groups, one more right wing and the other more left wing. Thus, the task was to identify the 
pro-Israeli-government NGOs in the US, a subset of the larger pool of pro-Israeli organizations. This 
list consisted of all the members of the umbrella organization Conference of Presidents - which counts 
among its members such prominent organizations as the American Israel Public Affairs Committee 
(AIPAC) and the Anti-Defamation League (ADL) - minus those mentioned in a list compiled by 
Partners for Progressive Israel (formerly Meretz USA),27 which consists mainly of “left-wing”, “pro-
gressive” or “pro-peace” pro-Israeli NGOs in the US.

All articles in the training set were collected using Google Advanced Search, with the criteria 
that they be in English and contain one of the phrases “Gaza Flotilla” or “Mavi Marmara” in their 
title. In addition to those, there were four more criteria for texts to be included in the training set: 
1- They had to originate from the organization in question and not be reprints (The Jewish Federa-
tions of North America, for example, published many full-text stories provided by the news agency 
AFP, which were excluded); 2- pdf files were excluded; 3- Very long reports were excluded, Because 
the two foreign ministries, for example, published the full reports of Israeli and Turkish investigation 
committees, comprising hundreds of pages, but these were excluded because the text classification 
method used in this study works better when the training set consists of a large number of relatively 
shorter texts; 4- Texts which chose to mark quotations using means other than quotation marks were 
excluded. This applied mainly to some articles from camera.org, which documents biased reporting on 
Israel, and makes extensive quotes, sometimes without using quotation marks. As detailed below, all 
text within quotation marks were left out of the analysis to improve the performance of the text clas-
sifier. There were a total of 257 articles that met these criteria, 145 from pro-Israeli actors, 112 from 
pro-Turkish actors. Table 1 provides a breakdown of the articles in the training set by organization. 

25	 Zeynep Atalay, “Civil Society as Soft Power: Islamic NGOS and Turkish Foreign Policy”, Riva Kastoryano (ed.), Turkey 
between Nationalism and Globalization, New York, Routledge, 2013, p.165-186. 

26	 Shir Hever, Private Funding of Right-Wing Ideology in Israel, Jerusalem, The Alternative Information Center, 2013.
27	 “US Organizations”, 12 September 2007, http://partners4israel.org/u-s-organizations (Accessed on 16 March 2015).



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

46

Table 1. Number of articles in the training set

# of articles

Pro-Israeli sources

Israel Ministry of Foreign Affairs (mfa.gov.il) 34

Israeli NGOS

NGO Monitor (ngo-monitor.org) 12

US-based NGOS

ADL - Anti-Defamation League (adl.org) 29

CAMERA - Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America (camera.org) 29

The Jewish Federations of North America (jewishfederations.org) 12

AJC - American Jewish Committee (ajc.org) 9

JINSA - Jewish Institute for National Security Affairs (jinsa.org) 7

Hadassah - The Women’s Zionist Organization of America (hadassah.org) 4

ARZA - Association of Reform Zionists of America (arza.org) 2

Orthodox Union (ou.org) 2

Zionist Organization of America (zoa.org) 2

B’nai Brith International (bnaibrith.org) 1

Jewish Labor Committee (jewishlabor.org) 1

Union for Reform Judaism (urj.org) 1

Total 145

Pro-Turkish sources

Republic of Turkey Ministry of Foreign Affairs (mfa.gov.tr) 20

Turkish NGOs

IHH International Humanitarian Relief Foundation (ihh.org.tr) 92

Total 112

The next step was the selection of text features to be used in classification. To have only the 
authentic voice of the organizations concerned, all text within single or double quotation marks were 
deleted. Based upon the advice in text classification literature that multi-word phrases perform better 
than single words - also known as a bag-of-words approach -,28 all phrases with a minimum frequency 
of three in the training set and varying from two to five words in length were then selected, using 
the phrase extraction feature of WordStat text analysis software.29 Then, following the example of 
Gentzkow and Shapiro,30 these phrases were sorted on the basis of how much discriminatory power 
they have, using chi-square statistic. Chi-square was preferred because simpler measures, for example 

28	 Dou Shen et.al., “Text Classification Improved through Multigram Models”, Proceedings of the 15th ACM International 
Conference on Information and Knowledge Management, ACM, 2006, p.672-681.

29	 Wordstat’s stop-word list for English was used prior to phrase extraction, to eliminate common words such as “and”, “of ”, 
“with”, etc. that carry relatively little information, except when they were placed in the middle of a phrase, in which case 
they were included.

30	 Matthew Gentzkow and Jesse. M. Shapiro, “What Drives Media Slant? Evidence from US Daily Newspapers”, 
Econometrica, Vol.78, No.1, 2010, p.35-71.



Whose Story Won? 

47

percentage distribution of a phrase between the two camps’ texts, do not work as intended when the 
phrase in question is never used by one of the sides. For example, a phrase not used by pro-Israeli ac-
tors and used only once by pro-Turkish actors would be assigned the same value as that assigned to a 
phrase not used by pro-Israeli actors but used 20 times by pro-Turkish actors. Chi-square, on the other 
hand, works regardless of whether a phrase is absent from one of the texts, and is routinely used in 
quantitative analysis of texts. Table 2 shows the top 10 pro-Israeli and pro-Turkish phrases thus identi-
fied, and reports percentages to help with interpretation.

Table 2. Top 10 pro-Israeli and pro-Turkish phrases by chi-square

Pro-Israeli phrase IS% TR% Chi2 Pro-Turkish phrase IS% TR% Chi2

GAZA_FLOTILLA 39% 5% 40.73 MAVI_MARMARA 19% 58% 42.71

FLOTILLA_INCIDENT 16% 1% 16.72 FREEDOM_FLOTILLA 1% 26% 35.80

IDF_SOLDIERS 12% 0% 14.95 MAVI_MARMARA_ATTACK 0% 21% 32.70

JEWISH_STATE 10% 0% 12.30 IHH_HUMANITARIAN_
RELIEF_FOUNDATION 1% 22% 32.52

GAZA_STRIP 19% 5% 11.62 MAVI_MARMARA_SHIP 2% 24% 29.77

PALESTINIAN_
AUTHORITY 10% 0% 11.44 ISRAELI_ATTACK 0% 19% 29.61

FLOTILLA_
ORGANIZERS 15% 3% 11.23 INTERNATIONAL_WATERS 5% 25% 21.86

ISRAELI_CIVILIANS 9% 0% 10.58 MAVI_MARMARA_TRIAL 0% 11% 16.30

TERRORIST_
ORGANIZATION 9% 0% 10.58 GAZA_FREEDOM_

FLOTILLA 0% 11% 16.30

GAZA_FLOTILLA_
INCIDENT 9% 0% 10.58 MAVI_MARMARA_

MARTYRS 0% 10% 14.88

Note: 	 Chi-square figures were calculated on the basis of case occurrence, using WordStat. IS% and TR% refer, 
respectively, to the percentage of pro-Israeli documents that use the phrase and the percentage of pro-
Turkish documents that use the phrase.

Looking at Table 2, we can see clear differences in the way pro-Israeli and pro-Turkish actors 
talk about the flotilla and the raid. First of all, pro-Turkish actors use the emotional phrase “Freedom 
Flotilla” when referring to the vessels, which was also the official name given by the organizers (as in 
“the barbaric aggression of Israel that targeted the Freedom Flotilla carrying humanitarian aid to the 
Palestinian people in Gaza”),31 whereas pro-Israeli actors prefer the much more languid “Gaza flo-
tilla” (as in “ADL Praises Greece for Preventing Departure of Anti-Israel Gaza Flotilla” or “As you well 

31	 “Statement by H.E. Ahmet Davutoğlu, Minister of Foreign Affairs of the Republic of Turkey, at the OIC, Extraordinary 
Session of the Expanded Executive Committee Meeting, June 6, 2010, Jeddah”, www.mfa.gov.tr/statement-by-h_e_-
ahmet-davutoglu_-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-turkey_-at-the-oic-extraordinary-session-of-th.
en.mfa, (Accessed on 16 March 2015).



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

48

know, the Gaza flotilla was not intended to provide humanitarian assistance to the people of Gaza”),32 
refusing to use the word “freedom” to describe the vessels and all the implications that come with the 
word. Second, the pro-Turkish organizations’ concern to put the spotlight on Israeli aggression is clear 
in the phrase “Mavi Marmara attack” and even more strongly in the “Israeli attack” (as in “perpetrators 
of the Mavi Marmara attack” or “The UN report which was released on 22 September 2010 showed 
how illegitimate the Israeli attack on the flotilla was.”),33 which leaves no doubt as to who the aggres-
sor was. Pro-Israeli organizations, on the other hand, prefer to describe what transpired not as an at-
tack, but as an “incident”, a much more ambiguous term: they talk about “flotilla incident” and “Gaza 
flotilla incident” (as in “Israel’s commitment to examining the facts relating to the flotilla incident in 
a transparent and responsible process” or “Gaza Flotilla Incident Sparks Anti-Semitism and Calls for 
Violence Online”).34 Third, Turkey was keen to emphasize that the “attack” happened in “interna-
tional waters”, thus illegal  (as in “Israel carried out an armed attack in the international waters of the 
Mediterranean, against an international aid convoy” or “Israel does not have the authority to assign a 
national commission to investigate a crime perpetrated in international waters”).35 Israel, on the other 
hand, was keen to emphasize the legality of its blockade - and by extension the raid - by referring to 
its obligation to protect “Israeli civilians” from the “terrorist organization” Hamas (as in “Gaza Strip is 
still controlled by a terrorist organization that… refuses to accept international demands to recognize 
Israel and stop terrorist acts against Israeli civilians”).36 

There were a total of 1675 such phrases, of which 651 signaled a pro-Turkish slant, and 1024 
a pro-Israeli slant. In order not to bias the results, and again following the example of Gentzkow and 
Shapiro,37 equal numbers of pro-Turkish and pro-Israeli phrases were needed, and only the top 651 
pro-Israeli phrases by chi-square were included in the classification model in addition to the 651 pro-
Turkish phrases. These phrases, weighted by chi-square so that items with more discriminatory power 
are given more weight, were then used to classify news articles, which were similarly stripped of all 
quoted content. The classification was done using Wordstat’s automated text classification feature, 
with the options Naïve Bayes and case occurrence selected.

32	 “ADL Praises Greece for Preventing Departure of Anti-Israel Gaza Flotilla”, 3 July 2011, http://www.adl.org/press-
center/press-releases/israel-middle-east/adl-praises-greece-for.html, (Accessed on 16 March 2015).

33	 “Mavi Marmara trial continues with 4th hearing”, 3 October 2013, http://mavi-marmara.ihh.org.tr/en/main/ news/0/
mavi-marmara-trial-continues-with-4th-hearing/1891 (Accessed 16 March 2015); “UN’s Mavi Marmara Report”, 
http://www.ihh.org.tr/en/main/pages/uns-mavi-marmara-report/154, (Accessed on 16 March 2015).

34	 “Background on the Gaza Flotilla”, 15 June 2010, http://archive.adl.org/main_israel/gaza-flotilla.html#.VQa_0462qUA, 
(Accessed on 16 March 2015); “Gaza Flotilla Incident Sparks Anti-Semitism and Calls for Violence Online”, 8 June 
2010, http://archive.adl.org/main_terrorism/gaza_flotilla_online_response. html#.VQbAe462qUA, (Accessed on 16 
March 2015).

35	 “Press statement by H.E. Mr. Ahmet Davutoğlu, Minister of Foreign Affairs of the Republic of Turkey, regarding 
Turkish-Israeli relations, 2 September 2011”, http://www.mfa.gov.tr/press-statement-by-h_e_-mr_-ahmet-
davutoglu_-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-turkey_-regarding-turkish-israeli-re.en.mfa (Accessed on 16 
March 2015); “No: 132, 14 June 2010, Press Release Regarding the Investigation Commission of Israeli Raid Against 
the Freedom Flotilla”, http://www.mfa.gov.tr/no_-132_-14-june-2010_-press-release-regarding-the-investigation-
commission-of-israeli-raid-against-the-freedom-flotilla.en.mfa, (Accessed on 16 March 2015).

36	 “Amb Leshno Yaar Addresses UN Human Rights Council”, 1 Jun 2010, http://mfa.gov.il/MFA/InternatlOrgs/ 
Speeches/ Pages/Amb_Leshno-Yaar_UN_Human_Rights_Council_1-Jun-2010.aspx (Accessed on 16 March 2015).

37	 Gentzkow and Shapiro, “What Drives Media Slant?”.



Whose Story Won? 

49

Excerpts from the training set documents, quoted above, provide initial face validity to the 
automated text classification method used, but the real test is how successful the model actually 
is in distinguishing pro-Israeli from pro-Turkish articles. For this purpose, a third set of texts are 
needed, called the test set, whose positions on the issue we already know. We can safely assume 
that news outlets based in Turkey, unless they clearly side with the opposition, would carry a pro-
Turkish slant when reporting on the issue; and news outlets based in Israel, unless they clearly 
side with the opposition, would carry a pro-Israeli slant when reporting on the issue. Fortunately, 
the Westlaw database contains news outlets that fit this description: Anadolu Agency38 and Cihan 
News Agency39 from Turkey, and Jerusalem Post40 and Israel National News41 from Israel. Content 
from these sources were used to test the text classification model, before applying it further. Table 
3 reports the results.

Table 3. Performance of the Text Classification Model Used

Total 
number 

of articles
Number of 
predictions

Number 
correctly 
predicted

Recall (number 
correctly predicted 
/ total number of 

articles)

Precision (number 
correctly predicted 

/ number of 
predictions)

Jerusalem Post 302 162 151 0.50 0.93
Israeli National 
News 147 53 48 0.33 0.91

Anadolu Agency 31 13 13 0.42 1.00
Cihan News 
Agency 56 31 29 0.52 0.94

Total 536 259 241 0.45 0.93

Of the two commonly used measures to evaluate the performance of a text classification mod-
el, recall figures were rather humble, but precision figures turned out to be very strong.42 In other 
words, the model is a shy one, it makes predictions only about half of the time, not having anything 

38	 Anadolu Agency is the state-run news agency of Turkey, and is under close government supervision. Given its history 
and administrative structure, it is close to impossible for the agency to take a critical tone towards the government, 
especially in matters relating to the foreign policy. 

39	 Cihan News Agency is associated with the daily Zaman and the Gülen Movement in Turkey, which was a close ally of 
the governing party for most of the period under study, until late 2013.

40	 Jerusalem Post is described as a right-wing newspaper by most observers, one with a “tougher line on issues such as 
security and the Palestinian territories” compared to the more left-leaning Haaretz. See “The Press in Israel”, 8 May 2006, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4969714.stm (Accessed on 16 March 2015).

41	 Israel National News is a website run by Arutz Sheva, a media network also running a radio station described as the “voice 
of the ultra-orthodox” and “established to combat the “negative thinking” and “post-Zionist” attitudes so prevalent in 
Israel’s liberal-left media”. See Morand Fachot, “Israel legalises religious pirate radios”, 24 February 1999, http://news.
bbc.co.uk/2/hi/middle_east/285610.stm, (Accessed on 16 March 2015).

42	 This, of course, is partially by design because there is always a trade-off between recall and precision in text classification 
tasks, and the choice depends upon the particular task at hand. For example, in some cases, such as spam filtering, the 
model is expected to sort all incoming messages into spam and non-spam. For the purposes of this study, however, we 
do not have to classify all the news articles, it suffices that when we do classify an article our prediction is sufficiently 
reliable. Thus, a model with a higher precision rate was preferred at the expense of a lower recall rate.



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

50

to say about the rest,43 but when it does make a prediction, it is very successful, producing predictions 
that are correct 93% of the time. Another way to put this is that when the model identifies an article as 
being pro-Israeli or pro-Turkish, we can be 93% sure that the diagnosis is correct.44

Findings and Discussion
To focus on the “international” news scene, all articles published by news outlets based in Turkey and 
in Israel were left out of the analysis. This way, it becomes possible to study how successful the pro-
Turkish and pro-Israeli actors were in influencing third-party actors, a definition that does not really 
apply to news organizations in Turkey and in Israel. This left 1800 articles to be analyzed. 

Media Attention

Looking at Figure 1, which charts the distribution of media attention over time, it is clear that most 
of the coverage took place in the first two weeks, and the attention paid to the issue then declined 
sharply, with smaller local peaks in the following years. 

The local peaks can also be used to identify the events that caught the attention of the inter-
national news media, which fall into three broad categories: 1- Developments relating to the various 
committees investigating the raid, and the reports they produced: The establishment of the Turkel 
and Palmer Commissions, release of the Turkel, Palmer, IDF and Israeli state comptroller’s reports, 
and testimonies by the members of the Israeli government before the Turkel Commission fall into 
this category, each generating a significant amount of interest in the international news media. 2- 
Developments relating to court proceedings in Turkey. Although this generated a smaller level of 
interest, it still stands out as a distinct category, with both the start of the trial, and the Turkish 
court issuing arrest warrants for Israeli generals receiving significant media attention. 3- The third 
category brings together events that can best be described as spectacles: the raid on Mavi Marmara, 
Israel’s warning to foreign journalists not to board the second flotilla, Greece stopping the second 
flotilla, Turkey expelling the Israeli envoy, and the Israeli apology are all events that fall into this 
category.

Pro-Israeli vs. pro-Turkish Slant

The model produced predictions for 1085 out of 1800 articles. Of those, 860 (79%) were classi-
fied as pro-Israeli, and 225 (21%) as pro-Turkish. These results clearly show that Israel was more 

43	 To be more precise, WordStat produces predictions for all the articles entered, but it does so with varying levels of 
confidence. For any given text, it produces two figures, one showing the likelihood that the text carries pro-Israeli 
slant, the other showing the likelihood that the text carries pro-Turkish slant, the two figures adding up to 1. I set the 
cutoff point at .90 instead of at .50, the default option. If the cutoff point were set at .50, recall would improve to 0.76 
but precision would deteriorate to 0.76, the model making predictions about all the texts, but being correct only 76% 
of the time.

44	 To make sure that we are picking up slant and not some other style characteristic shared by outlets from the same 
country, for example Turkish-English or Israeli-English, I have repeated the test with news articles from Electronic 
Intifada, a non-Turkish website that is expected to carry a pro-Turkish slant on this subject. The figures were similar 
to those reported in Table 3, with the model making predictions about 44 out of 58 texts, and being correct in its 
predictions 93% of the time.



Whose Story Won? 

51

successful in getting its version of the events reported by the English-language international news 
media. When we look at the breakdown of pro-Israeli and pro-Turkish news by country of origin of 
the news outlets,45 we get a clearer picture: news outlets based in the US, France and the UK, which 
account for more than half of all the articles in the analysis, overwhelmingly produced pro-Israeli 
articles, with more than 90% of all articles originating from these countries carrying pro-Israeli 
slant. Turkey enjoyed an advantage on the pages of the news outlets from Iran, Malaysia, Pakistan, 
UAE, Jordan, Indonesia, Azerbaijan, and Qatar, all majority-Muslim countries, but this advantage 
meant little because these outlets together produced less than 20% of all relevant articles in the 
dataset.

Over time, the advantage enjoyed by Israel has somewhat declined. In the first two years after 
the raid, for each pro-Turkish article published, there were five pro-Israeli ones, whereas in the last 
two years under study, Turkey had the advantage, with 1.2 pro-Turkish articles for each pro-Israeli 
article. This, however, did not help Turkey much overall, because most of the coverage relating to the 
event happened in the crucial early periods: over 90% of the coverage took place in the first two years, 
whereas Turkey’s advantage was limited to the later periods when the interest in the issue has visibly 
declined, with less than 10% of the total coverage. One question that arises from this observation is, 
what was it in the later periods that generated more pro-Turkish than pro-Israeli news, deviating from 
the norm? Why did the news outlets change their minds and started to carry a stronger pro-Turkish 
slant? One explanation could be that by this time, having scored early points, pro-Israeli actors had 
more of an interest in keeping the issue low profile rather than continuing to push their own version, 
whereas pro-Turkish actors were still very much animated about the issue. This interpretation is also 
supported by the observation that the most recent entry on Israeli Foreign Ministry’s website men-
tioning the incident is from September 2011, when Palmer Commission’s report was released, and 
from that point onwards, no other material was posted on the Ministry’s website about Gaza Flotilla 
or the Mavi Marmara. The most recent entry on Turkish Foreign Ministry’s website, on the other 
hand, is from September 2013, which reports that “Foreign Minister Davutoğlu thanked Nicaragua 
for the firm stance and the solidarity shown with Turkey on the Mavi Marmara attack”. This suggests 
that one of the sides, believing that the issue is not yet closed, is trying keep it on the agenda, whereas 
the other side, believing and content that the issue is settled, is keeping mum.

45	 It should be kept in mind that we do not know if news outlets covered by Westlaw are representative of the media in 
individual countries in general. Thus, one should be careful not to read too much into the findings about the country of 
origin. 



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

52

N
ot

e:
 	F

ig
ur

e 
1 

ch
ar

ts
 th

e 
nu

m
be

r o
f n

ew
s o

ut
le

ts
 th

at
 p

ro
du

ce
d 

on
e 

or
 m

or
e 

st
or

ie
s o

n 
th

e 
su

bj
ec

t o
n 

a p
ar

tic
ul

ar
 d

ay
. T

hu
s, 

on
 Ju

ne
 1

, 2
01

0,
 a 

to
ta

l o
f 4

8 
di

ffe
re

nt
 

ne
w

s o
rg

an
iz

at
io

ns
 p

ro
du

ce
d 

re
po

rt
s m

en
tio

ni
ng

 ‘M
av

i M
ar

m
ar

a’ 
or

 ‘G
az

a f
lo

til
la’

 in
 th

ei
r t

itl
e o

r l
ea

di
ng

 p
ar

ag
ra

ph
. N

um
be

r o
f a

rt
ic

le
s w

as
 n

ot
 u

se
d 

be
ca

us
e 

so
m

e o
ut

le
ts

 p
ro

du
ce

d 
m

ul
tip

le
 n

ew
s s

to
rie

s o
n 

th
e s

ub
je

ct
 o

n 
th

e s
am

e d
ay

, i
nf

la
tin

g 
th

e t
ot

al
 n

um
be

r o
f a

rt
ic

le
s.

0102030405060

31.05.2010
07.06.2010
14.06.2010
21.06.2010
29.06.2010
06.07.2010
13.07.2010
23.07.2010
31.07.2010
08.08.2010
15.08.2010
24.08.2010
04.09.2010
18.09.2010
27.09.2010
09.10.2010
18.10.2010
28.10.2010
15.11.2010
12.12.2010
28.12.2010
14.01.2011
28.01.2011
10.03.2011
08.04.2011
20.04.2011
21.05.2011
01.06.2011
09.06.2011
20.06.2011
27.06.2011
04.07.2011
13.07.2011
21.07.2011
01.08.2011
24.08.2011
07.09.2011
14.09.2011
26.09.2011
26.10.2011
09.11.2011
03.01.2012
19.04.2012
29.05.2012
13.06.2012
01.08.2012
22.10.2012
06.11.2012
22.12.2012
27.02.2013
27.03.2013
22.04.2013
30.04.2013
17.05.2013
08.10.2013
06.12.2013
12.02.2014
09.05.2014
27.05.2014

Ju
ly

 1
2,

 2
01

0 
ID

F 
re

po
rt

 
re

le
as

ed

A
ug

us
t 2

, 2
01

0 
Pa

lm
er

 C
om

m
is

si
on

 
fo

rm
ed

A
ug

us
t 9

-1
0-

11
, 2

01
0 

N
et

an
ya

hu
, B

ar
ak

, 
A

sh
ke

na
zi

 te
st

if
y 

be
fo

re
 T

ur
ke

l C
om

m
.

Ju
ne

 1
4,

 2
01

0 
Tu

rk
el

 
Co

m
m

is
si

on
 

es
ta

bl
is

he
d

D
ec

em
be

r 2
6,

 2
01

0 
M

av
i M

ar
m

ar
a 

re
tu

rn
s 

to
 Is

ta
nb

ul

Ja
nu

ar
y 

23
, 2

01
1

Tu
rk

el
Co

m
m

is
si

on
re

po
rt

  r
el

ea
se

d

Ju
ne

 2
7,

 2
01

1
Is

ra
el

 w
ar

ns
 f

or
ei

gn
 

jo
ur

na
lis

ts
 n

ot
 t

o 
bo

ar
d 

th
e 

se
co

nd
fl

ot
ill

a 

Se
pt

em
be

r 
2,

 2
01

1
Pa

lm
er

 re
po

rt
 p

ub
lis

he
d,

 
Is

ra
el

 re
fu

se
s 

to
 a

po
lo

gi
ze

,
Tu

rk
ey

 e
xp

el
s 

Is
ra

el
i e

nv
oy

Ju
ne

 1
3,

 2
00

12
 

Is
ra

el
 s

ta
te

 c
om

pt
ro

lle
r'

s
re

po
rt

 r
el

ea
se

d

N
ov

em
be

r6
, 2

01
2 

Tr
ia

l i
n 

Tu
rk

ey
 b

eg
in

s

M
ar

ch
 2

2-
27

,2
01

3 
N

et
an

ya
hu

 a
po

lo
gi

ze
s 

-
Co

m
pe

ns
at

io
n 

ta
lk

s

M
ay

26
, 2

01
4

Tu
rk

is
h 

co
ur

t 
or

de
rs

 
ar

re
st

s
of

 f
ou

r 
Is

ra
el

i 
ge

ne
ra

ls

Ju
ly

 5
, 2

01
1

G
re

ec
e

st
op

s 
Fr

ee
do

m
 F

lo
ti

lla
 II

M
ay

 3
1,

 2
01

0
R

ai
d 

on
 M

av
i M

ar
m

ar
a

Fi
gu

re
 1

. M
ed

ia
 a

tte
nt

io
n 

ov
er

 ti
m

e



Whose Story Won? 

53

A more general question, regardless of time period, is which types of events generated more 
pro-Israeli news and which types of events generated more pro-Turkish news.46 To answer this ques-
tion, we can have a closer look at the crucial dates when coverage intensified, the local peaks labeled 
on Figure 1.47 There were 13 such peaks besides the raid itself, and as was the case with coverage in 
general, most of the coverage around these events carried pro-Israeli slant. At closer look, however, it 
is possible to discern three distinct categories, as shown on Table 4. 

Table 4. Events that Generated pro-Israeli and pro-Turkish Slant

News peak Event
% pro-
Israeli % pro-Turkish

June 15, 2010 June 14, 2010 
Turkel Commission established 1.00 0.00

strong 
pro-Israeli 

slant

July 13, 2010 July 12, 2010 
IDF report released 1.00 0.00

January 24, 
2011

January 23, 2011
Turkel Commission’s report released 1.00 0.00

June 27-28, 
2011

June 27, 2011
Israel warns foreign journalists not to board 
the second flotilla  1.00 0.00

July 5, 2011 July 5, 2011
Greece stops Freedom Flotilla II 1.00 0.00

August 9-10-
11, 2010

August 9-10-11, 2010 
Netanyahu, Barak, Ashkenazi testify before 
Turkel Commission 0.97 0.03

September 
2-3, 2011

September 2, 2011
Palmer report released- Turkey expels Israeli 
envoy 0.89 0.11

moderate 
pro-Israeli 

slant

March 23, 27, 
2013

March 22-27 2013 
Israel apologizes - Compensation talks 0.86 0.14

August 3, 
2010

August 2, 2010
Palmer Commission formed 0.71 0.29

June 14, 2012 June 13, 20012
Israel state comptroller’s report released 0.67 0.33

December 27, 
2010

December 26, 2010
Mavi Marmara returns to İstanbul 0.33 0.67

pro-
Turkish 

slant

November 
6-7, 2012

November 6, 2012 
Trial in Turkey begins 0.29 0.71

May 27, 2014
May 26, 2014
Turkish court orders arrests of four Israeli 
generals 0.00 1.00

46	 This question was inspired by Sheafer and Gabay”s finding that events initiated by the Palestinian side, such as the 
Palestinian elections in 2006, generated more pro-Palestinian coverage and events initiated by the Israeli side, such 
as the Israeli withdrawal from Gaza in 2005, generated more pro-Israeli coverage. See Tamir Sheafer and Itar Gabay, 
“Mediated Public Diplomacy: A Strategic Contest over International Agenda Building and Frame Building”, Political 
Communication Vol.26, No.4, 2009, pp.447-467.

47	 Some of the peaks were twin or multiple peaks, with hardly any difference in the amount of coverage from one day to 
the next. In those cases, a “local peak” refers not to a single day but to two or three consecutive days. Thus, June 27-28, 
2011; August 9-10-11, 2010; September 2-3, 2011; and November 6-7, 2012 were treated as single peaks. Similarly, 
news articles on March 23, 2013 and March 27, 2013 are about the same development, and were also collapsed into one.



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

54

In the first category are events that generated no pro-Turkish coverage to speak of, with 100% 
or close to 100% of all articles published at these dates carrying pro-Israeli slant. All the events in this 
category were initiated by Israel. Establishment of the Turkel Commission -the Israeli commission 
to investigate the raid on Mavi Marmara-, release of the Israeli Defense Forces’ internal report on the 
raid, release of the Turkel Commission’s report, Israel’s warning during the preparations for a second 
flotilla to foreign journalists not to board any of the ships, and testimonies by Prime Minister Benja-
min Netanyahu, Defense Minister Ehud Barak and Chief of General Staff Gabi Ashkenazi before the 
Turkel Commission all fit that description. The only problematic case seems to be Greek govern-
ment’s decision to ban and then to physically prevent the second flotilla from leaving Greek ports, on 
the grounds that participants’ lives would be in danger. This case certainly involves a third-party actor, 
the Greek government, but we can still characterize it as Israeli-initiated because the Greek govern-
ment’s decision was in response to pressure and requests by Israel, and was described as a ‘diplomatic 
victory’ by Israeli government officials.48 

A second category of events again generated more pro-Israeli than pro-Turkish articles on bal-
ance, but this time they were accompanied by a sizeable number of pro-Turkish articles as well. For-
mation of the Palmer Commission - tasked by the UN Secretary General to investigate the raid -, 
release of the Palmer Commission’s report, and Netanyahu’s apology on March 22, 2013 all involved 
third parties, the UN and the USA, and what is more, they were initiated by these third parties. This 
was most clear in Netanyahu’s dramatic apology, which took place over a phone call from US Presi-
dent Barack Obama’s tent at Ben Gurion airport just before he took off,49 and which many observers 
attributed to strong US pressure.50 The problematic case in this category is the release of the Israeli 
State Comptroller’s report, which was highly critical of the government’s handling of the flotilla. This 
event involves Israeli actors only, and is initiated by them, and at first look, might be expected to gener-
ate strong pro-Israeli coverage, like the Turkel Commission did. A closer look, however, reveals that 
the Turkel Commission and State Comptroller’s Office are two very different entities: Turkel Com-
mission was a government-appointed body, its mandate defined by the government, and was required 
to submit its final report to the government,51 whereas the State Comptroller is elected by the Knesset 
in a secret ballot, can only be removed by the Knesset,52 and has a history of criticizing government 
conduct.53 Thus, it could be argued that the State Comptroller was more of a third-party actor in this 

48	 Phoebe Greenwood and Richard Spencer, “Israel Claims Diplomatic Victory as Greece Stops Gaza Flotilla”, The 
Telegraph, 3 July 2011, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/8614090/Israel-claims-
diplomatic-victory-as-Greece-stops-Gaza-flotilla.html, (Accessed on 16 March 2015).

49	 Barak Ravid, “Netanyahu phones Erdogan to apologize for deaths of Turkish citizens on Gaza flotilla”, Haaretz, 22 March 
2013, http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/netanyahu-phones-erdogan-to-apologize-for-deaths-of-
turkish-citizens-on-gaza-flotilla.premium-1.511394, (Accessed on 16 March 2015).

50	 “Israeli PM apologizes to Turkey after Obama push”, Hürriyet Daily News, 22 March 2013, http://www.hurriyetdailynews.
com/israeli-pm-apologizes-to-turkey-after-obama-push.aspx?pageID=238&nID=43445&NewsCatID=352, (Accessed 
on 16 March 2015).

51	 See Articles 1,2 and 3 of the government resolution on the appointment of the members -which included two foreign 
observers which could participate in discussions but not vote-, and Article 4 on the mandate of the Commission, which 
was limited to examining the legality of the raid from the perspective of international law: The Public Commission to 
Examine the Maritime Incident of 31 May 2010, “Commission’s Mandate”, 14 June 2010, http://www.turkel-committee.
com/content-189.html, (Accessed on 16 March 2015).

52	 See Basic Laws of Israel, section on State Comptroller at https://www.knesset.gov.il/laws/special/eng/ basic9_eng.
htm, (Accessed on 16 March 2015).

53	 Ira Sharkansky, “Israel’s State Comptroller and Public Administration”, David Nachmias and Gila Menahem (eds.), 
Public Policy in Israel, London, Frank Cass Publishers, 2002, p.133-152.



Whose Story Won? 

55

case. At the very least, release of the State Comptroller’s report was not an Israeli-government-initiated 
event, and differs from the events in the first category in this respect.

In the third category are events that generated more pro-Turkish than pro-Israeli coverage. This 
is a less populated category, with three events only, and they were all initiated by Turkish actors. Re-
turning to Istanbul after being withheld by Israel for six months, the ship Mavi Marmara was met 
by large demonstrations, drawing media attention, and the court in Turkey, when it pressed charges 
against four Israeli generals and later issued arrest warrants because they failed to show up at the court, 
generated much media attention and mostly pro-Turkish coverage. 

MFAs vs. NGOs

The analysis was repeated with a new training set that consisted of documents from the two Minist-
ries of Foreign Affairs (MFAs) only. This was done to remove any oversize influence the IHH might 
have had in the make-up of the pro-Turkish discourse in the original training set, as the IHH was 
the only Turkish NGO that produced English-language content and there were more than four IHH 
documents for each document produced by the Turkish MFA. The texts from the “Israeli side” also 
contained a large number of NGO documents, but they came from a number of different organizati-
ons. Another goal was to directly compare the effectiveness of the official sources only, which was not 
possible with the larger training set.

When the analysis was repeated using the MFA documents only, excluding texts produced by 
the NGOs, the validity of the measure used suffered, with the model now being correct in only 77% 
of its predictions, as opposed to 93%. This results from the much smaller number of documents in 
the new training set (54 as opposed to 257), and means that we have less confidence now in the clas-
sifications provided. However, we can still use the new measure to make some broad comparisons, if 
not incisive analysis. 

With the smaller training set, the overall pro-Israeli bias remained, but declined to 67% from 
79%. It seems that with the influence of civil society organizations removed, the “Turkish side”, now 
represented solely by the Turkish MFA, was relatively more successful against the “Israeli side”, also 
represented by the Israeli MFA only. There might be two potential explanations for this difference: 
first, it could be argued that the Turkish MFA has more credibility, compared to the IHH, as an official 
source, and as a result is cited more frequently in the stories. Similarly, the Turkish MFA’s more formal, 
more diplomatic language might have been perceived by the news outlets as more worthy of report-
ing than IHH’s emotionally loaded language, resulting in a bigger influence on media discourse. This 
explanation would imply, however, that there are no equivalents to the IHH among the pro-Israeli 
NGOs - similarly lacking in relative credibility and using emotional language -, or if there are, they 
make up a smaller proportion of the total Israeli discourse, which needs to be examined empirically. 
Apart from style and credibility issues, another explanation could be that there was less coordination 
among the official and NGO actors on the Turkish side, compared to the Israeli side, resulting in a 
failure to present a unified message. Some evidence for this explanation can be found in the some-
times harsh criticism the IHH directed at the Turkish government, regarding foreign policy in general 
and more specifically the handling of the flotilla-related developments.54 Whatever the mechanism, 

54	 “İHH Başkanı Bülent Yıldırım’dan çarpıcı tespitler; Türkiye, Suriye ve Mısır’da nasıl hata yaptı?”, Zaman, 24 January 
2015, http://www.zaman.com.tr/gundem_ihh-baskani-bulent-yildirimdan-carpici-tespitler-turkiye-suriye-ve-misirda- 
nasil-hata-yapti_2273089.html, (Accessed on 16 March 2015).



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

56

one thing seems clear: the Israeli MFA’s efforts were aided by the involvement of pro-Israeli NGOs, 
whereas this was not the case for the Turkish MFA. 

The smaller training set produced similar results with regards to the distribution of slant by 
countries - with Turkey enjoying positive coverage mostly in the news outlets from Muslim-majority 
countries -, and distribution of slant over time, with pro-Israeli slant giving way to pro-Turkish slant 
in the last two years. 

Conclusion
It is a much repeated piece of advice in the literature on best practices in public diplomacy that deeds 
speak louder than words.55 In this case too, deeds seem to have spoken louder indeed, for whatever 
other advantages Israel might have had in terms of public diplomacy resources, part of its success 
should be attributed to the larger number of newsworthy events that it initiated, including the inves-
tigations carried out by three separate Israeli bodies, and dramatic appearances of politicians before 
one of these committees. Turkey, too, enjoyed positive coverage when it initiated high-profile events 
such as the trial of Israeli generals and mass demonstrations to welcome the Mavi Marmara ship, but 
these were smaller in number. It should also be pointed out, however, that there were other events 
initiated by Turkey that failed to receive much coverage, such as the work of the Turkish investigatory 
commission, and the referral of the case to the International Criminal Court.56 These two events failed 
to attract the attention of the English-language news media in general, suggesting that sometimes even 
deeds do not speak loud enough. 

The findings also suggest that part of the reason for Israel’s success needs to be sought in the 
“cultural and political congruence” Israel has with countries like the US, France and the UK,57 where 
most of the English-language news coverage originated. In the US, for example, which single-hand-
edly accounted for more than one fifth of all English-language news articles on the subject, there is a 
large number of pro-Israeli NGOs that produce press statements and other content to influence the 
public discourse there, whereas Turkey has no comparable presence. The cultural explanation is also 

55	 For example, see Joseph S. Nye, “Public Diplomacy and Soft Power”, The ANNALS of the American Academy of Political 
and Social Science, Vol.616, No.1, 2008, p.94-109; Peter van Ham, “Power, Public Diplomacy and the Pax Americana”, Jan 
Melissen (ed.), The New Public Diplomacy, New York: Palgrave Macmillan, 2005, p.47-66; Lamis Andoni, “Deeds Speak 
Louder than Words”, The Washington Quarterly, Vol.25, No.2, 2002, p.85-100; Rhonda S. Zaharna, “American Public 
Diplomacy in the Arab and Muslim World: A Strategic Communication Analysis”, 1 November 2001, http://fpif.org/
american_public_diplomacy_in_the_arab_and_ muslim_ world_ a_strategic_communication_analysis/ (Accessed 
on 16 March 2015).

56	 These two events are not among the local peaks identified in Figure 1. Another conspicuous absence from the list of news 
peaks was the release of the UNHRC report, which somehow failed to generate much media attention. The referral to 
ICC was made by Comoros, where Mavi Marmara was registered, but it was made via a Turkish law firm, Elmadağ, which 
we can assume to have initiated the process, as the firm was founded by lawyers with a history of activism in human 
rights NGOs in Turkey. For a news article detailing the application, see Reuters and JPost.com, “ICC to examine Israeli 
raid on ‘Mavi Marmara’”, Jerusalem Post, May 15, 2013, http://www.jpost.com/International/ICC-to-examine-Israeli-
raid-on-Mavi-Marmara-313176 (Accessed on 16 March 2015). For the curriculum vitae of one of the two founders of 
Elmadağ, see http://www.elmadaghukuk.com/?q=7&h=8&l=2&id=24 (Accessed on 16 March 2015).

57	 Sheafer and Gabay argue that this congruence is stronger with the US than with the UK, and find significant differences 
between content originating from these two countries. The present study did not find much of a difference between 
content originating from the US and the UK, but found that content originating from Muslim-majority countries was 
substantially different from the rest, in that it carried more pro-Turkish slant overall. Sheafer and Gabay, “Mediated 
Public Diplomacy”, p.447. 



Whose Story Won? 

57

supported by the fact that Turkey enjoyed an advantage only in content originating from Muslim-
majority countries, such Iran, Malaysia and the UAE, which, however, were responsible for a much 
smaller percentage of the total news output in English. Future studies involving more languages could 
provide a fuller picture of the international media scene.

Another significant finding of the study is that third party involvement moderated the other-
wise strong pro-Israeli slant of the news media. Regardless of whether this third-party was the UN 
or the US, events initiated by these actors resulted in some pro-Turkish coverage accompanying the 
still larger number of pro-Israeli articles. As to why third party involvement should moderate the pro-
Israeli slant, even though it was not enough to tip the balance, we could only speculate. It might be 
that these third actors had their own interpretations of the events, which are less pro-Israeli than Israel 
would like, but not nearly as pro-Turkish as Turkey would like.58 

Public diplomacy, as one observer notes, is usually depicted as “nice and warm and comforting 
in contrast to the harsh realities of hardball diplomacy and military action”, whereas the reality is that 
it frequently involves “ideas compet[ing] head on with other ideas for dominance in a dynamic, com-
petitive, and intensely adversarial environment”.59 The literature on public diplomacy could use more 
studies examining dynamics of competition and influence in the arena of international public opinion.

58	 This can be seen, for example, in reactions to the UN”s Palmer report, which Israel accepted with a few reservations. 
See Gili Gurel, “Turkey rebuffs Palmer findings”, Ynetnews, 2 September 2011, http://www.ynetnews.com/
articles/0,7340,L-4116918,00.html (Accessed on 16 March 2015). Turkey, on the other hand, agreed with very 
little in the report, listing its objections in a separate statement added to the report by the Turkish representative to 
the Committee, and described the report  as “null and void” in the words of the then President Abdullah Gül. See 
“Turkey expels Israeli ambassador over Gaza flotilla row”, 2 September 2011, http://www.bbc.co.uk/news/world-
europe-14762475 (Accessed on 16 March 2015).

59	 Anthony Pratkanis, “Public Diplomacy in International Conflicts: A Social Influence Analysis”, Nancy Snow and Philip 
M. Taylor (eds.), Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2009, p.111-153.



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

58

References
“ADL Praises Greece for Preventing Departure of Anti-Israel Gaza Flotilla”, 3 July 2011, http://www.adl.org/

press-center/press-releases/israel-middle-east/adl-praises-greece-for.html (Accessed on 16 March 2015).
Allan, Diana and Curtis Brown. “The Mavi Marmara at the Frontlines of Web 2.0”, Journal of Palestine Studies, 

Vol.11, No.1, 2010, p.63-77.
Andoni, Lamis. “Deeds Speak Louder than Words”, The Washington Quarterly, Vol.25, No.2, 2002, p.85-100. 
Atalay, Zeynep. “Civil Society as Soft Power: Islamic NGOS and Turkish Foreign Policy”, Riva Kastoryano 

(ed.), Turkey between Nationalism and Globalization, New York, Routledge, 2013, p.165-186. 
Ayalon, Danny. “Public relations battle is a marathon, not a sprint”, The Jerusalem Post, 4 June 2010, http://www.

jpost.com/Opinion/Op-Ed-Contributors/Public-relations-battle-is-a-marathon-not-a-sprint (Accessed 
on 16 March 2015).

“Background on the Gaza Flotilla”, 15 June 2010, http://archive.adl.org/main_israel/gaza-flotilla.html#.
VQa_0462qUA (Accessed on 16 March 2015).

Barranco, Deborah A. and Leonard Shyles. “Arab vs. Israeli News Coverage in the New York Times, 1976 and 
1984”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol.65, No.1, 1988, p.178-181.

Basic Laws of Israel, section on State Comptroller at https://www.knesset.gov.il/laws/special/eng/ basic9_
eng.htm, (Accessed on 16 March 2015).

Cull, Nicholas J. “Public Diplomacy before Gullion: The Evolution of A Phrase”, Nancy Snow and Philip M. 
Taylor (eds.), Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2008, p.19-23.

Cull, Nicholas J. Public Diplomacy: Lessons from the Past, Los Angeles, Figueroa Press, 2009.
Elik, Süleyman.  Iran-Turkey Relations 1979-2011: Conceptualising the Dynamic of Politics, Religion and Security in 

the Middle-Power States, Oxford, Routledge, 2012.
Fachot, Morand. “Israel legalises religious pirate radios”, 24 February 1999, http://news.bbc.co.uk/2/hi/mid-

dle_east/285610.stm, (Accessed on 16 March 2015).
Friedman, George. “Flotillas and the wars of public opinion”, Geopolitical Weekly, 31 May 2010, http://www.

stratfor.com/weekly/20100531_flotillas_and_wars_public_opinion#axzz394j9lvsT, (Accessed on 16 
March 2015).

“Gaza Flotilla Incident Sparks Anti-Semitism and Calls for Violence Online”, 8 June 2010, http://archive.
adl.org/main_terrorism/gaza_flotilla_online_response. html#.VQbAe462qUA (Accessed on 16 March 
2015).

Gentzkow, Matthew and Jesse M. Shapiro. “What Drives Media Slant? Evidence from US Daily Newspapers”, 
Econometrica, Vol.78, No.1, 2010, p.35-71.

Gilboa, Eytan. “Public Diplomacy: The Missing Componen in Israel”s Foreign Policy”, Israel Affairs, Vol.12, 
No.4, 2006, p.715-747.

Greenwood, Phoebe and Richard Spencer. “Israel Claims Diplomatic Victory as Greece Stops Gaza Flotilla”, The 
Telegraph, 3 July 2011, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/ israel/8614090/Israel-
claims-diplomatic-victory-as-Greece-stops-Gaza-flotilla.html, (Accessed on 16 March 2015).

Grimmer, Justin and Brandon M. Stewart. “Text as Data: The Promise and Pitfalls of Automatic Content Analy-
sis Methods for Political Texts”, Political Analysis, Vol.21, No.3, 2013, p.267-297.

Gurel, Gili. “Turkey rebuffs Palmer findings”, Ynetnews, 2 September 2011, http://www.ynetnews.com/
articles/0,7340,L-4116918,00.html (Accessed on 16 March 2015).

Hever, Shir. Private Funding of Right-Wing Ideology in Israel, Jerusalem, The Alternative Information Center, 2013.
“Israeli PM apologizes to Turkey after Obama push”, Hürriyet Daily News, 22 March 2013, http://www.hurriyet-

dailynews.com/israeli-pm-apologizes-to-turkey-after-obama-push.aspx?pageID=238&nID=43445&New
sCatID=352, (Accessed on 16 March 2015).



Whose Story Won? 

59

“İHH Başkanı Bülent Yıldırım’dan çarpıcı tespitler; Türkiye, Suriye ve Mısır’da nasıl hata yaptı?”, Zaman, 24 
January 2015,  http://www.zaman.com.tr/gundem_ihh-baskani-bulent-yildirimdan-carpici-tespitler-tur-
kiye-suriye-ve-misirda-nasil-hata-yapti_2273089.html, (Accessed on 16 March 2015).

Kalın, İbrahim. “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Percceptions, Vol.26, No.3, 2011, p.5-23. 
Keinon, Herb. “Public Diplomacy Ministry Fades Away”, The Jerusalem Post, 28 April 2013, http://www.jpost.

com/Breaking-News/Public-Diplomacy-Ministry-fades-away-311363 (Accessed on 16 March 2015).
Kelly, John R. “Between ‘Take-offs” and ‘Crash-Landings’”, Nancy Snow and Philip M. Taylor (eds.), Routledge 

Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2008, p.72-85.
Kramer, Martin. “The Middle East Circa 2016”, 3 October 2011, http://www.martinkramer.org/ sand-

box/2011/10/the-middle-east-circa-2016, (Accessed on 16 March 2015).
Leonard, Mark. Public Diplomacy, London, The Foreign Policy Centre, 2002.
“Mavi Marmara trial continues with 4th hearing”, 3 October 2013, http://mavi-marmara.ihh.org.tr/en/main/ 

news/0/mavi-marmara-trial-continues-with-4th-hearing/1891 (Accessed 16 March 2015); “UN’s Mavi 
Marmara Report”, http://www.ihh.org.tr/ en/main/pages/uns-mavi-marmara-report/154 (Accessed on 
16 March 2015).

“Mavi Marmara”“, Jerusalem Post, May 15, 2013, http://www.jpost.com/International/ICC-to-examine-Israeli-
raid-on-Mavi-Marmara-313176 (Accessed on 16 March 2015).

McClory, Jonathan. The New Persuaders: an International Ranking of Soft Power, Institute for Government, 2010.
Melissen, Jan (ed.). The New Public Diplomacy: Soft Power in International Relations, New York, Palgrave MacMil-

lan, 2005.
MOLAD, Israeli Hasbara: Myths and Facts: A Report on the Israeli Hasbara Apparatus, Jerusalem, The Center for 

the Renewal of Israeli Democracy, 2012.
Nye, Joseph S. “Public Diplomacy and Soft Power”, The ANNALS of the American Academy of Political and Social 

Science, Vol.616, No.1, 2008, p.94-109.
Nye, Joseph S. Soft Power: The Means to Success in World Politics, New York, Public Affairs, 2004.
Philo, Greg and Mike Berry. Bad News from Israel, London, Pluto Press, 2004.
Pratkanis, Anthony. “Public Diplomacy in International Conflicts: A Social Influence Analysis”, Nancy Snow and 

Philip M. Taylor (eds.), Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York, Routledge, 2009, p.111-153.
Ravid, Barak. “Netanyahu phones Erdogan to apologize for deaths of Turkish citizens on Gaza flotilla”, Haaretz, 

22 March 2013, http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/netanyahu-phones-erdogan-to-apol-
ogize-for-deaths-of-turkish-citizens-on-gaza-flotilla.premium-1.511394, (Accessed on 16 March 2015).

Sharkansky, Ira. “Israel”s State Comptroller and Public Administration”, David Nachmias and Gila Menahem 
(eds.), Public Policy in Israel, London, Frank Cass Publishers, 2002, p.133-152.

Shachtman, Noah. “Israel turns to Youtube, Twitter after flotilla fiasco”, Wired, 1 June 2010, http://www.wired.
com/2010/06/israel-turns-to-youtube-twitter-to-rescue-info-war/ (Accessed on 16 March 2015).

Sheafer, Tamir and Itar Gabay. “Mediated Public Diplomacy: A Strategic Contest over International Agenda 
Building and Frame Building”, Political Communication Vol.26, No.4, 2009, p.447-467.

Sheffer, Bridget R. “Mediated Public Diplomacy and Political Dialectics: 2010 Free Gaza Flotilla”, Journal of 
Intercultural Comunication Research, Vol.43, No.2, 2014, p.134-150.

Shen, Dou, Jian-Tao Sun, Qiang Yang and Zheng Chen. “Text Classification Improved through Multigram Mod-
els”, Proceedings of the 15th ACM International Conference on Information and Knowledge Management, ACM, 
2006, p.672-681.

“Statement by H.E. Ahmet Davutoğlu, Minister of Foreign Affairs of the Republic of Turkey, at the OIC, Ex-
traordinary Session of the Expanded Executive Committee Meeting, June 6, 2010, Jeddah”, www.mfa.gov.
tr/statement-by-h_e_-ahmet-davutoglu_-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-turkey_-at-the-
oic-extraordinary-session-of-th.en.mfa (Accessed on 16 March 2015).



ULUSLARARASIİLİŞKİLER / INTERNATIONALRELATIONS

60

“The Press in Israel”, 8 May 2006, http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4969714.stm (Accessed on 16 
March 2015).

The Public Commission to Examine the Maritime Incident of 31 May 2010, “Commission”s Mandate”, 14 June 
2010, http://www.turkel-committee.com/content-189.html (Accessed on 16 March 2015).

“Turkey expels Israeli ambassador over Gaza flotilla row”, 2 September 2011, http://www.bbc.co.uk/news/
world-europe-14762475 (Accessed on 16 March 2015).

Turkish National Commission of Inquiry, Report on the Israeli Attack on the Humanitarian Aid Convoy to Gaza, 
2010.

USC Center on Public Diplomacy. “PD and the Gaza Flotilla”, http://uscpublicdiplomacy.org/pdin_moni-
tor_article/ pd_and_the_gaza_flotilla (Accessed on 16 March 2015).

“US Organizations”, 12 September 2007, http://partners4israel.org/u-s-organizations (Accessed on 16 March 
2015).

van Ham, Peter. “Power, Public Diplomacy and the Pax Americana”, Jan Melissen (ed.), The New Public Diplo-
macy, New York, Palgrave Macmillan, 2005, p.47-66.

“What is Public Diplomacy”, http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy, (Accessed on 16 March 2015.)
Zaharna, Rhonda S. “American Public Diplomacy in the Arab and Muslim World: A Strategic Communication 

Analysis”, 1 November 2001, http://fpif.org/american_ public_diplomacy_in_the_arab_and_ muslim_ 
world_a_strategic_communication_ analysis/, (Accessed on 16 March 2015).


	45_3k
	45_3

