
63

The Journal of Iranian Studies
ISSN: 2536-5029 - E-ISSN: 2651-4370
Vol: 2, No: 2, pp. 63-82
Received: 31.10.2018
Accepted: 13.02.2019
DOI: 10.33201/iranian.476828

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah 
to Khamenei  

Abstract

This study investigates the role that the British Broadcasting Corporation Persian 
Service (BBCPS) played in Iran’s internal politics both before and after the 
Islamic revolution. It focuses on two historical conjunctures. First, it explores 
the assistance that the BBCPS gave to Ayatollah Khomeini while in exile, to 
broadcast his speeches against the Shah’s regime. Second, the study explains the 
BBCPS assistance to Iranian people during the presidential election protests in 
2009. The research attempts to provide an answer to the reasons that the BBCPS 
has been engaging in Iran’s internal politics, for instance by assisting the Iranian 
revolutionaries against the Shah during the 1979 revolution, and assisting the 
Green Movement in the 2009 presidential election protests against the Iranian 
government. It is assumed that the BBCPS acts as a tool of British interest and 
integral part of British policy-making in Iran. 

Keywords: BBC Persian Service, Iranian Islamic Revolution, The Green 
Movement, Pahlavi Dynasty, Soft Power

Mansoureh Ganjian* & Hasmah Zanuddin** 

*	 PhD Student, Faculty of Arts and Social Science, Media Department, University of 
Malaya, Kuala Lumpur. ORCID: /0000-0002-4881-4121, ganjian.mansoureh@yahoo.
com

** 	 Associate Professor, Faculty of Arts and Social Science, Media Department, University 
of Malaya, Kuala Lumpur. ORCID: /0000-0001-7849-7940, hasmahmedia@gmail.
com



64

İran Çalışmaları Dergi̇si
ISSN: 2536-5029 - E-ISSN: 2651-4370
Cilt: 2, Sayı: 2, ss. 63-82
Geliş Tarihi: 31.10.2018
Kabul Tarihi: 13.02.2019
DOI: 10.33201/iranian.476828

İran Siyasetinde BBC’nin Rolü: Şah’tan 
Hamaney’e

Öz

Bu çalışma, İslam Devrimi’nin hem öncesi hem de sonrasında İngiliz Yayın Şirketi 
Fars Servisi’nin (BBCPS) İran’ın iç siyasetinde oynadığı rolü incelemektedir. 
Çalışma, iki tarihi konjonktüre odaklanmaktadır. Birinci olarak çalışma, 
BBCPS’nin sürgünde bulunan Ayetullah Humeyni’nin Şah karşıtı konuşmalarının 
yayımlanmasına verdiği desteği ortaya çıkarmaktadır. İkinci olarak çalışma, 
BBCPS’nin 2009’daki başkanlık seçimleri protestoları sırasında İran halkına 
verdiği desteği açıklamaktadır. Araştırma, 1979 devrimi esnasında Şah karşıtı 
devrimcileri ve 2009 hükümet karşıtı başkanlık seçimi protestoları sırasında Yeşil 
Hareket’i destekleyen BBCPS’nin İran’ın iç politikasına angaje olma nedenlerine 
bir cevap üretmeye çalışmaktadır. Şu kabul edilmektedir ki, BBCPS İngiliz 
çıkarlarının bir aracı ve İran’daki İngiliz politika yapımının bütüncül bir parçası 
şeklinde faaliyet yürütmektedir.    

Anahtar Kelimeler: BBC Fars Servisi, İran İslam Devrimi, Yeşil Hareket, Pehlevi 
Hanedanı, Yumuşak Güç

Mansoureh Ganjian* & Hasmah Zanuddin** 

*	 Doktora Öğrencisi, Malaya Üniversitesi, Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Medya 
Bölümü, ORCID: /0000-0002-4881-4121, ganjian.mansoureh@yahoo.com

**	 Doç. Dr., Malaya Üniversitesi, Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Medya Bölümü, 
ORCID: /0000-0001-7849-7940, hasmahmedia@gmail.com



65

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

1. Introduction

Theory and Practice of Soft Power: Adjusting the Case of Iran

During and after the Second World War, states have not only tried to protect 
themselves through forming unions and associations, but also attempted to 
create a system of interdependence. institutional states to gain both, inter-
national legitimization for their decisions and justify their behaviors be-
sides receiving help for the projects contemplated by them. At this phase, 
it seems that psychological dimensions and public opinion received more 
attention in international policy to advance states’ interests.  Actually, the 
1930s and 1940s came to perceive the birth of modern techniques of public 
opinion research. The efflorescence of media theories like “CNN effect” 
theory or “manufacturing consent” or coining the terms like “soft power” 
against “hard power” confirm the political power of media.1 

Considering the association of diplomacy with communication as an indis-
pensable part of diplomacy is insofar that gradually it turned to an insepa-
rable label like “media diplomacy” or “digital diplomacy” that explore the 
dynamic interactions between, media, politics and international relations. 
Although setting up news channels like CNN, BBC, VOA, Sky News or 
Al-Jazeera ended the long-held monopoly of states over their national 
news, it widened their political horizon in order to accelerate their regional 
or international policies.2 

The prominent point that should be considered in the transformation of di-
plomacy is related to psychological dimensions that include informational, 
social, and normative influence of media. Obviously, the most informa-
tional influence and internalization occur when “heightened media need” 
happens, and it mostly comes into play when a community is engaged with 
the political or social problems or when the political changes are imminent. 

1	 Adam J. Berinsky, “American Public Opinion in the 1930s and 1940s, the Analysis 
of Quota-Controlled Sample Survey Data,” Public Opinion Quarterly, 70, No. 4, 
(2006): 499–529, Josef S. Nye. Jr, “Soft Power,” Foreign Policy, No.80, (1990): 153-
171, Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: The Political 
Economy of the Mass Media, (USA: Pantheon, 2002).

2	 Yoel Cohen, Media Diplomacy: The Foreign Office in the Mass Communications Age. 
(New York: Frank Cass and Company Limited, 1986), .4, Wilson Dizard Jr., Digital 
Diplomacy: US Foreign Policy in the Information Age. (Washington DC: Cooperation 
of the Center for Strategic and International Studies, 2001), 19.



66

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

Therefore, the lack of non-governmental media and media transparency in 
closed and non-democratic societies, would increase social admission and 
social internalization.3 

On this ground, the present paper is an attempt to address Iran as a proper 
case study due to its vicissitudes history that has always been noteworthy 
for world news agencies, regarding its regional geopolitical position. Also, 
the lack of private media in Iran and appearance of tens of foreign-based 
news channels can be advanced to support the debates on determinative 
role that the transnational TV channels play in Iran’s political arena; the 
news channels like BBCPS, Voice of America (VOA), Iran National TV 
(INTV), Radio Farda and Manoto TV, that cover the latest news in Iran, 
from outside for the people living in the country and Iranian diaspora. In 
this vain the role that the BBCPS plays as an integral part of Britain soft 
power in Iran, which aimed 100 million Persian speakers around the world, 
is more prominent.4

In retrospect, during the Second World War, when international broadcast-
ing became an important tool of diplomacy, “Bush House” was allowed 
to lunch BBCPS under the strict supervision of Britain’s Foreign Office 
(FCO) to the access of widen sphere of influence. However, the neutrality 
of the covered news has been always under the question by individuals and 
political parties, but it came to be a reliable source of news and information 
for its overseas Persian-speaking audiences. Evidently, the BBCPS gains 
its reputation after the World War II and through specific media policy in 
confronting with the propaganda of Germany’s radio station in Iran.

Some of those involved in the Persian Service, do not hesitate to say that 
institute of the BBCPS was due to frustrate influence of Berlin radio cam-
paign on Iranian public opinion and putting pressure on Reza Shah to 
follow the allied force’s policies. In 1941 the Britain used the BBCPS to 
spearhead the Britain propaganda and justify the Anglo-Soviet invasion to 
Iran that ended to removal of Reza Shah. Indeed, regarding the course of 

3	 Herbert Kelman, “Compliance, Identification, and Internalization: Three Processes 
of Attitude Change”, Journal of Conflict Resolution, 2, No.1 (1958): 51-60, Sandra 
J.Ball Rokeach and DeFleur ML, “A Dependency Model of Mass-Media Effects,” 
Communication Research, (1976): 3-21.

4	 “BBC to launch Farsi-language TV channel,” Al Arabiya News, January 14, 2009, 
Accessed November 20, 2018, http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7828363.stm.



67

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

events in that time was the starting point to provide the undeniable role of 
the BBCPS as a projection of Britain’s soft power in Iran.5

By the beginning of Iran’s oil movement in 1951, once again, the BBCPS 
in line with the Britain government’s interests, appeared as a defender of fi-
nancial policies of Britain; first by providing reports and positive interpre-
tations of Anglo-Iranian Oil Company’s (AIOC) activity in Iran, and then 
through commencing propaganda against the incumbent prime minister, 
Mohammad Mosaddeq, and justifying Iran’s 1953 coup under the name of 
“TPAJAX Project.”6

The anti-Iranian propaganda in the 1970s, when Iran was a regional hege-
mony in the Persian Gulf and the Middle East, and the obvious role that the 
BBCPS played in the months leading to the 1979 Iran’s revolution, made 
Mohammad Reza Pahlavi suspicious and skeptical of Britain and British 
media. He thus blamed the BBCPS for promoting the revolution and called 
it his “number one enemy.”7 

Reengagement in the 2009 Iran’s presidential election, the BBCPS ap-
peared as a main conduit of information for Iranians, in sensitive political 
moments of Iran, but in a new form. The BBC Persian TV (BBCPTV) was 
lunched on January 14, 2009, under the provision of FCO, a few months 
before the 2009 Iran’s controversial presidential election. The BBCPTV 
came to prominence with covering the street riots from London for Irani-
ans, attempted to circumvent the control of information by Iran’s govern-
ment. It caused great criticism of Iran’s authorities, accused the BBCPTV 
for fomenting “illegal rallies” and manipulating “soft topple” of the Is-
lamic Republic. Also, Iran’s supreme leader addressed the BBCPTV as the 
“most malicious” of western powers and “Axis of 88’s sedition”.8 

5	 Reza Shah Pahlavi (15 March 1878 – 26 July 1944), was the Shah of Iran from 15 
December 1925 until he was forced to abdicate by the Anglo-Soviet invasion of Iran 
on 16 September 1941.; Mohammad Reza Pahlavi was the Shah of Iran from 16 
September 1941 until his overthrow by the Iranian Revolution on 11 February 1979.; 
Shapour Ghasemi, “History of Iran: Pahlavi Dynasty.” Iran Chamber Society, edited 
by Mike Denino (2016).

6	 Torey L. McMurdo, “The Economic of Overthrown: The United States, Britain, and 
the Hidden Justification of Operation TPAJAX,” Studies in Intelligence,56, No.2 (June 
2012): 15-26.

7	 Annabella Sreberny and Massoumeh Torfeh, Persian Service: The BBC and British 
Interest in Iran. (New York: I.B.Tauris, 2014).

8	 The annual budget of £15 million is funded by the Foreign and Commonwealth Office.; 
The 88’s sedition is the name that Iran’s authorities address the postelection events in 
2009.



68

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

As a matter of fact, after over 75 years of broadcasting in Iran, from short 
wave radio in 1941 to the settling a professional Persian TV in 2009, the 
name of the BBC alongside with Britain is intertwined with key events in 
political history of Iran. What could guarantee a heated discussion, espe-
cially in academic circles, is the BBCPS’s ambivalent policies toward Iran. 
In other words, its twofold stance toward the Shah can be traced in the 
1953 coup and in the 1979 revolution. The former was taken as the aid of 
the Shah and the latter as the debilitation of him. And finally, full support 
of the protestors in the aftermath of 2009 Iran’s presidential election, pro-
vide a compelling reason that BBCPS acts as a tool of British interest and 
integral part of British policy-making in Iran. In fact, change the political 
position, but permanent presence, has encouraged debate on finding out 
the reasons that the BBCPS has been engaging in Iran’s internal policy. To 
shed light on this issue, the discussion will continue on the evaluation of 
Iran-Britain relations in two historical junctures, before and after the 1979 
Iranian revolution.

2. The BBCPS and Iran-Britain Relations during the Pahlavi 
Dynasty (1940-79)

Iran’s geopolitical stance puts it at the central attention of the European 
superpowers since the 18th century. It brought Iran as a buffer state into 
the realm of fierce competition and valuable geopolitical alley for the co-
lonialist powers. The relations between Britain and Iran have always been 
accompanied by intrigue background and unreliable relationship was re-
sumed by foundation of constitutional monarchy in Iran in 1925. In this 
year, the fragmented and isolated Persia under the rule of Qajar was hand-
ed over to Reza Shah, founder of the Pahlavi dynasty, with the connivance 
of the British as the only obvious solution to Iran’s serious problems.9 

Modernization and industrialization of Iran were the major projects of 
Reza Shah as well as downgrade foreign interference to keep the indepen-
dence of Iran. But Iran needed Western assistance in economic and indus-

9	 Wrigh Denise, The English Amongest the Persian: Imperial Lives in Nineteenth-
Century Iran, (London: I.B.Tauris, 2001), Kenneth Pollack, The Persian Puzzle: 
Deciphering the Twenty-five-Year Conflict between the Iran and America, (New York: 
Random House Group, 2004).



69

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

trial projects. Therefore, trading with Germany appealed to Iran because 
“the Germans did not have a history of imperialism in the region, unlike 
the British and Russians.” The close relation of Reza Shah with Germany 
excited Britain to accuse him of supporting Nazism and Axis powers dur-
ing the WWII. Although he had declared Iran’s neutrality at an early stage 
of war, it did not fully convince the Allied powers.10  

Along with strategic pressure on Iran, the BBCPS was obliged to start anti-
Shah propaganda and bring Reza Shah under severe attacks. Defaming the 
Shah of Iran followed by the BBCPS with two purposes; first, to convince 
the Shah to the delegation of power and second, to pave the way for the 
occupation of Iran for Allied forces’ strategic goals in the World War II. 
Anglo-Soviet invasion on September 16, 1941, Britain dethroned the old 
Shah in favor of his son, Mohammad Reza Pahlavi. But the way that the 
22-year old Shah came to power, coupled with Britain’s interventionist 
policy toward Iran, planting the seed of Anglo-phobia and conspiratorial 
thought, both, in the Shah’s and Iranian mindset. This thought was rein-
forced by the 1953 coup and the nationalization of Iran’s oil company.11

After World War II, most of the countries took effective measures toward 
democracy and the nationalization of their private property. In Iran, also 
nationalists demanded to revise concessionary agreement of the Anglo-
Iranian Oil Company (AIOC), founded in 1908, in order to get appropri-
ate condition for Iranian workers. In 1950, Iran via the AIOC’s activities, 
had become hugely important to the global oil industry. It was the second 
largest exporter of crude petroleum and contained the third largest oil re-
serves, and in Abadan, the AIOC had the world’s largest refine. Thus, the 
nationalization of Iran’s oil movement, was followed by Mohammad Mo-
saddeq, the Iran’s democratically elected prime minister in the parliament 
and later in March 1951, the nationalization of AIOC was voted by Iran’s 
parliament.12 

The nationalization of oil industry not only compromised Britain’s huge 
financial profits and divested its control over Iran’s oil and half a century 

10	 Ibid.
11	 E. R. Nodere, “When the Foot Was on the Other Shah,” (1971).
12	 Edward Henniker, “Nationalization: The Anglo-Iranian Oil Company, 1951 Britain vs. 

Iran,” Seven Pillars Institute Moral Cents. 2, No. 2, (Summer/Fall 2013): 16-34. 



70

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

of interference in Iran’s internal affairs, but also, bolster the danger of fall-
ing Iran behind the “Iron Curtain.” As a result, the CIA with encouraging 
of Britain joined in the operation to remove the popular prime minister, 
Mosaddeq. No doubt, under the intense nationalist pressure in Iran, the 
operation needed a strong “social engineering” to shape public opinion. 
Regarding Mosaddeq’s political position among the Iranians, personal at-
tacks on him must be avoided due to his “widespread acceptance” as a 
national hero.13

In this regard, on the one hand, the CIA published several anti-Mosaddeq 
stories in both, American and Iranian press and contributed to the psycho-
logical war against the prime minister. On the other hand, the BBCPS as 
the Britain propaganda machine set up a secret operation, simultaneously 
with engineering a coup against Mosaddeq’s government. Thus, the British 
ambassador to Tehran, Sir Francis Shepherd, sent a lengthy telegram on the 
“Persian publicity directive” for the BBCPS in order to convince Iranians 
for the admission of coup and prevent sever public reaction. According to 
this letter, Iranians should at first be praised for their desire of nationaliza-
tion, but they must be certain that the present government policy would 
go nowhere, but lead to the collapse of the oil industry and thus of Iran’s 
economy and the destruction of the Anglo-Persian friendship that in turn 
could relapse Iran into anarchy and communism.”14 

Indisputably, the 1953 coup was a turning point in Iran’s modern history 
that revealed the blueprint for advancement of Britain policy in Iran. In 
spite of years of denials, in a documentary program, aired on the 60th anni-
versary of the nationalization of Iran’s oil industry on March 19, 2010, The 
BBCPS admitted, the crucial role of the service as the “propaganda arm” 
of Britain’s government in 1953 coup. Furthermore, the document released 

13	 Andrew Scott Cooper, “The Fall of Heaven: The Pahlavis and the Final Days of 
Imperial Iran. (Henry Holt and Company LLC, 2016): 65, F. Safiri and H. Shahidi 
“Great Britain xiii. The British Broadcasting Corporation BBC,”, Encyclopedia 
Iranica, 2002, Accessed October 12, 2018, http://www.iranicaonline.org/articles/
great-britain-xiii.

14	 Donald Newton Wilber, Regime Change in Iran: Overthrow of Premier Mosaddeq of 
Iran. (Nottingham: Spokesman, 2006), Floreeda Safiri, “Lawrence Paul Elwell-Sutton 
(1912-1984)”, Iranian Studies, 17, No.4 (1984): 485-487.



71

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

by the CIA, confirmed all skepticism about the interference of the British 
Secret Intelligence Service in Iran’s policy.15 

Following the coup, Mohammad Reza Shah brought major changes in 
Iran’s foreign policy in order to have more compatibility with Britain and 
especially US policies. Subsequent to the military withdrawal of Britain 
from the Suez Canal and the Persian Gulf and dangerous strategic vacuum 
of power in this region, the US decided to have a trusted local power to 
support the its interests in the Persian Gulf. The incumbent US president 
of that time, Richard Nixon, believed that Iran, which had been turned into 
an economic power due to the international oil crisis (1973), deserved to 
receive any necessary military equipment to enforce its new responsibili-
ties. It allowed the Shah to play a major role in the Middle East and his 
dreams came true as the regional hegemony that forced Britain to keep its 
appeasement policy toward Iran.16

In October 1971, the Shah organized the 2500-year celebration of the Per-
sian Empire to present Iran’s old civilization and magnitude history of Iran 
and affirm the strength and glory of Iranian monarchy. The BBC World 
Service reporter, Richard Oppenheimer, was allowed to cover and report 
the splendor of Iran to the world; although, he had been dismissed for bi-
ased reporting of the Shah visiting Germany and his “Land Reform” and 
national development programs. But the years leading to 1979 recorded 
another destiny for Iran. In those years, the underground opposition move-
ments turned to wide political unrests that replace Pahlavi monarchy by 
Iranian Islamic Republic.17

Intense political conflicts and demonstrations in Iran grabbed international 
news agencies’ headlines and it was another opportunity for the BBCPS to 
flaunt its proficiency and intervention in Iran’s internal affairs. Regarding 
the growing resonance of internal censorship of the local media, Iranian 

15	 Malcolm Byrne, “CIA Confirms Role in 1953 Iran Coup,” The National Security 
Archive, (2013).

16	 Alex Guittard, “IRAN and the Nixon Doctrine: American Arms and the Rise and 
Fall of the Shah,” Elements, Boston College Undergraduate Research (2010), Hugo 
Jackson, “British Diplomacy and Iranian Angst: British Iranian Relations, 1973-1979,” 
International Relations Students, September 14, 2011, Accessed December 11, 2018, 
https://www.e-ir.info/2011/09/14/british-diplomacy-and-iranian-angst-british-iranian-
relations-1973-1979.

17	 Safiri and Shahidi, 2002.



72

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

people resorted to foreign radio stations to hear the latest news. Therefore, 
the BBCPS come again in center of attention as the main information re-
source. What made the BBCPS the proper counterweights, was its closest 
relation to the opposition leaders and direct transmission of information 
and providing the revolutionaries with valuable reports.18 

Moreover, reporting the violation of human rights in Iran by the BBC 
World Service in January 1978, was a serious challenge for the imperial 
government on that critical situation. The report was based on specific 
complaints due to accusations of the Shah to torturing over 3000 political 
prisoners. Therefore, the BBCPS coverage of Iran’s events had turned to a 
serious dilemma in Iran-Britain relations and considering the BBCPS as an 
important part of Britain policy in Iran, the Britain was receiving Iranian 
officials’ reproach.19

Alongside with dispatching high ranking delegations to London, the Ira-
nian ambassador in London, Parviz Radji, expressed the Shah dissatisfac-
tion with the “tone” of the BBCPS toward the events in Iran. However, 
the British government, emphasized on independency of the BBC’s edito-
rial guide, but nothing could convince the suspected Shah. According to 
Jerard Mensel, general director of the BBC world service (1972-1980), 
even mentioning the name of Khomeini in BBCPS made the Shah upset. 
He added that “but, we had to report his words as a part of the general 
pictures.” And finally, when the Nofel Loshato became the most important 
news center in the world, because Ayatollah Khomeini resided there, the 
BBCPS took lead to reporting his revolutionary messages.20

Although during the reign of the Shah, the BBCPS’s media policy had nev-
er been a transparent policy, but on the verge of Iran’s Islamic revolution, 
it became too explicit, while it was obvious that the Shah was no longer 

18	 Massoumeh Torfeh and Annabelle Sreberny, “The BBC Persian Service and the 
Islamic Revolution of 1979”, Middle East Journal of Culture and Communication, 3, 
No. 2, (2010):216-241.

19	 “The last conflicts of Britain and Iran,” BBCPTV, December 12, 2010, Accessed 
December 1, 2018, http://www.bbc.com/persian/iran/2010/12/101221_l41_bbc_70th_
anniversary.shtml.

20	 Adrew Walker, A Skyful of Freedom: 60 Years of the BBC World Service. 
(London: Broadcast Books, 1992), “Here is London,” Directed by Ali Hamedani, 
(London: BBC, 2011). Accessed December 23, 2018, https://www.youtube.com/
watch?v=x3zeGFh5yG4.



73

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

capable to keeping his crown. Nicholas Barrington, the Foreign Office man 
in charge of supervising BBC external services at the time, explains it as 
the general policy of the foreign-language broadcasting. He points out that 
rationale behind it was “to operate in the medium and long-term, influenc-
ing those who might one day form an alternative government.”21

However, the conflicts between the Shah and the BBCPS ended with the 
Islamic republic of Iran, but so far, conducting a constant propaganda bat-
tle against Reza Shah and preparing the public opinion for occupation of 
Iran and abdication of the Shah, involvement in the 1953 coup and playing 
a crucial role in conduction of the revolutionaries’ messages in 1979, are 
sufficient  to believe the BBCPS as a part of the British exploitative power 
or in another words the British “soft power.” 

3. The BBC and Iran-Britain Relations after Islamic Revolution 
(1979-2009)

The 1979 revolution, replacing the Iran monarchy with theocracy, and 
more prominent with the concept of neither East nor West policy, a policy 
initiated by Khomeini and his close associates condemned both the Soviet 
Union and the United States as equally malevolent forces in international 
politics. Accordingly, the diplomatic relations between Iran and Britain 
was suspended and Britain did not have an embassy until it was reopened 
in 1988. Consequently, the BBCPS correspondences were expelled in the 
early months of the establishment of the Islamic government. In fact, the 
British government and the BBCPS were more suspicious in the eyes of the 
governors of the Islamic Republic than the imperial government because 
they accused Britain and the USA of supporting the Shah, and of prevent-
ing the foundation of an Islamic government until the Islamic Revolution.22

In 1989, a year after the re-establishment of the British embassy in Tehran, 
Ayatollah Khomeini, the leader of the Islamic republic, issued a “fatwa,” 
bound up Muslims across the world to kill the British author Salman Rush-
die, the writer of “The Satanic Verses,” who was accused of what is called 

21	 Sreberny and Torfeh, 79.
22	 Peter Neville, Historical Dictionary of British Foreign Policy, (UK: Scarecrow Press, 

2013), 157.



74

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

“blasphemy” in Islam. Thereupon, the diplomatic relations with Britain 
were frozen on the order of Ayatollah Khomeini, and resumed at a chargé 
d’affaires level in 1990. In February 1990, Britain deported nine Iranian 
diplomats, due to hostage of four British nationals by pro-Iranian group 
in Lebanon, and Iran retaliated by closing the BBCPS office in Tehran. 
This reaction, practically, illustrated Iran’s conspiratorial concept as well 
toward the BBCPS as the Britain representative in Iran.23 

In 1992, when Britain held the rotating Presidency of the Council of the 
European Union, Iran-Britain relations entered a new phase. Britain asked 
the European Union to commence a “critical dialogue” policy toward Iran 
to engage Iran with the best way to promote Iranian moderation and re-
forms. In this policy, the sensitive issues like Iran’s sponsorship of terror-
ism, Middle East peace process, violation of human rights, pursuing weap-
ons of mass destruction, were on top of discussion matters. And after five 
years, when Britain’s Labor Party won the general election in May 1997, 
the government underlying the “ethical dimension” in foreign policy to put 
into effect, with the strategy of leadership in international organizations. 
Accordingly, Britain must play an active part in the international commu-
nity to protect and enforce “social democratic values of human rights, de-
mocracy and good governance.” In this regard, after Iraq and Afghanistan, 
Iran seemed an obvious case in this respect.24

Alongside with the European Union’s concern about shocking and deterio-
rating violation of human rights record in 2005, 2007 and 2008, the FCO’s 
human rights report, drive the Britain government commitment to follow a 
wider scope of policy toward Iran. The matter of concern targeted the wide 
violation of human rights in Iran, although support of terrorism remained 
unconvinced in international communities.25 

23	 Paul Hamilton, “A Contemporary Review of Western/Iran Relations,” Royal College 
of Defense Studies, (2009).

24	 Michael Rubin, “Europe’s Critical Dialogue with Iran: An Assessment,” The 
Washington Institute, January 10, 2000, Nicholas J. Wheeler and Tim Dunne, “Moral 
Britannia? Evaluating the Ethical Dimension in Labor’s Foreign Policy”, Foreign 
Policy Centre, (2004).

25	 MEPs review progress on human rights in the world in 2007, Human Rights 
Committee, April 12, 2016, Accessed December 7, 2018, https://en.wikipedia.org/
wiki/Human_rights_in_the_Islamic_Republic_of_Iran#cite_note-27.; “EU Annual 
Report on Human Rights 2008,” Council of European Union, (November 2008), 
James Crawford, 2009, British Year Book of International Law 2008:683.



75

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

In the annual report on human rights in 2008 by FCO, Iran has highest 
execution rate per capita in the world (at least 320 people in 2008), and 
specially execution of Juvenile offenders in 2008, were on top of concerns. 
The next worrying issue comprised freedom of speech, press and publica-
tion and also violation of freedom of belief; Iran has overtaken China in 
the number of detained journalists. Growing repression against women’s 
rights defenders, violation of minorities right and ill treatment of trades 
unionists and labor activists, were all mentioned in the FCO annual report, 
as concerning matters with Iran. Also in this report the Britain has given 
favorable promise to Iran’s human rights activists that along with EU part-
ners, will monitor the human rights situation in Iran.26 

The very impressive point in this report is emphasizing on forerunner 
2009 presidential election in Iran. In this report, it was noted that “we will 
be closely monitoring developments in the presidential elections in June 
2009, as we have concerns over how free or fair the electoral system really 
is.” Therefore, setting up the BBC Persian TV (BBCPTV), on 14 January 
2009, a few months before the election was not too far-fetched.27

The tenth presidential election in 2009 sets another milestone in Iran’s his-
tory after 1979. Following a heated campaign between reformist candidate 
Mir Hussein Mousavi and incumbent President Mahmoud Ahmadinejad, 
Iranians turned out in record numbers to vote in the presidential election. 
Shortly after the polls closed, the re-election of President Ahmadinejad 
was announced by Interior Minister, with a turnout of 62% of Iranian. The 
result of the election was rejected by the candidates as well as participants 
in election and Iran’s authorities were accused of manipulating ballot box-
es and rigging the election.28

Growing post-election protests and tensions led to the reformist Green 
Movement that changed the Iran’s status quo. The severe confrontations 
of people and governmental forces, grabbed the headlines of international 

26	 “Annual Report on Human Rights 2008”, United Kingdom Foreign & Commonwealth 
Office, (March 2009).

27	 Ibid.
28	 Casey L. Addis. “Iran’s 2009 Presidential Elections”, Congressional Research Service, 

(2009), 4, Steve Williams, “Launching Persian TV,” The News Magazine, , 24, 
(January-February 2009): 21.



76

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

news agencies, among them the BBCPTV. Simultaneous with 2009 Iranian 
disputed election, the BBCPTV inaugurated with annual budget of £15 
million founded by FCO, to “show the Iran’s regime another way to inter-
face with the world,”29

While the Iran’s state-own TV, IRIB, ran into blatant news censorship of 
wide protests, to keep national and political security, the BBCPTV among 
other opposite Persian satellite channels covered minute by minute of street 
riots for those who were prevented to know about the current situation. The 
constant coverage of the aftermath of the election, the BBCPTV received 
the strongest criticism by the Iran’s government. The Supreme Leader of 
Iran, Ayatollah Khamenei, also addressed the British government as the 
“most evil’ while accusing Britain of orchestrate the street riots. He ac-
cused them and their media of flaming the street riots and attempting to 
“soft topple” of Islamic Republic of Iran.30 

Following the expelling the foreign journalists from Iran, on June 28, nine 
local staff members of the British embassy in Tehran were reportedly ar-
rested due to “inflaming post-election tensions in Iran.” It promoted the EU 
nations’ anger and British foreign ministry called it a “bare misinterpreta-
tion” of what comprises a legitimate activity for embassies and foreign and 
local staff in each country based on the world standard. On the other hand, 
the Prime Minister, Gordon Brown, condemned Iran’s use of violence, and 
asked Iran to show the world that “the election has been fair.” Although 
Iran’s officials, strongly condemn the Britain for “keeping interference in 
Iran’s internal affairs.31

29	 Ibid.
30	 Juan Cole, “Supreme Leader Khamenei’s Friday Address on the Presidential Election,” 

Informed Comment, June 19, 2009, Accessed December 25, 2018, http://www.
juancole.com/2009/06/supreme-leader-khameneis-friday-address.html.

31	 “Local Staff of British Embassy in Iran said Arrested, ”U.S. Open Source Center 
Document IAP20090628950012, Tehran Press TV Online in English, June 28, 2009.; 
“British official warns Iran on embassy staffer arrest”, CNN, Accessed October 5, 
2018, July 5, 2009.; Ariel Farrar-Wellman, “United Kingdom-Iran foreign Relations,” 
Iran Tracker, 2010.; “Iran summons ambassador and threatens Britain with ‘a slap in 
the mouth’ as it accuses West of stirring up anti-government protesters”, Mail Foreign 
Service, December 30, 2009, Accessed November 19, 2018, http://www.dailymail.
co.uk/news/article-1239170/Iran-summons-British-ambassador-accuses-West-siding-
anti-government-protesters-Tehran.html.



77

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

While foreign reporters largely expelled or confined to their bureaus and 
many local journalists already languishing in jail, a new phase of collabo-
ration appeared between the BBCPTV newsrooms and citizen-journalists.  
In this phase, the task of reporting the news had fallen to the millions of 
young, tech-savvy Iranian protesters, armed with video phones to support 
the BBCPTV with significant amount of user-generated content (UGC). 
According to the BBCPTV reports, they have been received 1000 email a 
day and 10 videos a minute from people wanting to take part in interactive 
programs. Richard Sambrook, Head of Global News for the BBC, pointed 
out that “the audience content had a double benefit because it gives a di-
rect relationship between the service and people of Iran and it gives them 
a level of engagement, a level of accuracy which you would not get from 
formal television coverage.”32 

Continually referring to Amnesty International reports on human rights 
status in Iran, and bringing up the number of detainees and fatalities since 
the unrests, besides the Iran’s detention conditions, sexual abusing, tortur-
ing and forced confession of detainees, the BBCPTV displayed a disas-
trous picture of violation of human rights in Iran. On this ground, one of 
the victims that the BBCPTV had paid particular attention was Neda Agha-
Soltan, a young girl who was shot and died in front of camera with open 
eyes that became a symbol of Green Movement in Iran and for the dissi-
dent Iranian diaspora. Furthermore, the Oxford University, also, had set up 
the scholarship program in memory of Neda Agha-Soltan to help Iranian 
students to study at Oxford; that was interpreted by Iran’s authorities as 
“another nail into the coffin” of relations between Britain and Iran.”33

Although success or failure of the Green Movement is still open to discus-
sion, what is almost certain is that the political landscape of Iran has been 
transformed by the reformist movement. Evidently, for an astute observer, 
regarding Iran’s media repression situations, the role that transnational 

32	 Nice Newman, “The Rise of Social Media and Its Impact on Mainstream Journalism: 
A study of How Newspapers and Broadcasters in the UK and US Are Responding to a 
Wave of Participatory Social Media, and a Historic Shift in Control towards Individual 
Consumers,” Reuters Institute for the Study of Journalism, (September 2009).

33	 Barry Nelld, Iran condemns Oxford University over Neda scholarship,” CNN, 
November 11, 2009, Accessed December 27, 2018, http://edition.cnn.com/2009/
WORLD/europe/11/11/iran.uk.neda/index.html.



78

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

news channels as the main conduit of information, is not negligible. If we 
consider the “legitimacy” as the most important challenge for departure 
from collective identity to collect actions, a closer look at the BBCPTV’s 
programs, provide strong convincing evidences that giving legitimacy to 
the Green Movement through delegitimizing of the Islamic system has 
been always on top of the BBCPTV’s media framing. 

However, the BBCPTV received severe criticism from Iranian officials in 
charge of coordinator of riots, but the 2009 Iran’s election enhanced its 
importance as a world news service. The BBCPTV, on November 4. 2009 
was honored by Association for International Broadcasting for “clearest 
coverage of a single news event-television.”34

4. Conclusion

The study set out to investigate the role that the BBCPS has played in Iran’s 
internal politics before and after the Islamic revolution. It has been engag-
ing in Iran’s internal politics acting as a tool of Great Britain’s interest and 
integral part of British policy-making in Iran. While in exile, the BBCPS 
enabled Ayatollah Khomeini to deliver his message to the Iranian people to 
shore up against the Shah’s regime. By the same taken, the BBCPS assisted 
Iranians during the presidential election riots at 2009 to protest against 
the Iranian regime. To some extent BBCPS approach has been successful 
in influencing the perception of Iran’s society and shaping Iranian public 
opinion against the government.

By reviewing BBCPS activities in Iran, the study confirms the significant 
role that this media plays in Iran’s politics and more particularly the role 
that it has been playing in Britain diplomacy. The BBCPS has been acting 
as an effective check on the Iranian government’s power and influence 
over its citizens by taking one side of the political spectrum and acts like 
virtual propaganda machines to actively influence Iran’s politics. 

34	 “Winners of the 2009 AIBs Announced”, Association International Broadcasting, 
January 2010.



79

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

Bibliography

Addis, Casey L. “Iran’s 2009 Presidential Elections”, Congressional Re-
search Service, (2009).

Annual Report on Human Rights 2008, United Kingdom Foreign & Com-
monwealth Office, (March 2009).

Berinsky, Adam J. “American Public Opinion in the 1930s and 1940s, 
the Analysis of Quota-Controlled Sample Survey Data,” Public Opinion 
Quarterly, 70, No. 4. (2006): 499–529.

Byrne, Malcolm. “CIA Confirms Role in 1953 Iran Coup,” The National 
Security Archive, (2013).

Cohen, Yoel. Media Diplomacy: The Foreign Office in the Mass Commu-
nications Age. (New York: Frank Cass and Company, 1986).

Cooper, Andrew Scott. The Fall of Heaven: The Pahlavis and the Final 
Days of Imperial Iran. (Henry Holt and Company LLC, 2016), 65.

Crawford, James. British Year Book of International Law 2008, 2009.

Denise, Wrigh. The English Amongest the Persian: Imperial Lives in Nine-
teenth-Century Iran, (London: I.B.Tauris, 2001).

Dizard Jr. Wilson. Digital Diplomacy: US Foreign Policy in the Informa-
tion Age. (Washington: Cooperation of the Center for Strategic and Inter-
national Studies, 2001). 

Donald Newton Wilber, Regime Change in Iran: Overthrow of Premier 
Mosaddeq of Iran. (Spokesman, 2006).

“EU Annual Report on Human Rights 2008,” Council of European Union, 
(November 2008).

Ghasemi, Shapour. “History of Iran: Pahlavi Dynasty.” Iran Chamber So-
ciety, February 18, 2019.

Guittard, Alex. “IRAN and the Nixon Doctrine: American Arms and the 
Rise and Fall of the Shah,” Elements, Boston College Undergraduate Re-
search, (2010).

Hamilton, Paul. “A Contemporary Review of Western/Iran Relations,” 
Royal College of Defense Studies, (2009).



80

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

Henniker, Edward. “Nationalization: The Anglo-Iranian Oil Company, 
1951 Britain vs. Iran,” Seven Pillars Institute Moral Cents, 2 No. 2. (Sum-
mer/Fall 2013): 16-34.

Kelman, Herbert. “Compliance, Identification, and Internalization: Three 
Processes of Attitude Change,” Harvard University, (1958). 

“Local Staff of British Embassy in Iran said Arrested,” U.S. Open Source 
Center Document IAP20090628950012, Tehran Press TV Online in Eng-
lish, June 28, 2009.

McMurdo, Torey L. “The Economic of Overthrown: The United States, 
Britain, and the Hidden Justification of Operation TPAJAX,” Studies in 
Intelligence, 56, No.2 (June 2012): 15-26.  

Neville, Peter. Historical Dictionary of British Foreign Policy, (UK: Scare-
crow Press, 2013).

Newman, Nice. “The Rise of Social Media and Its Impact on Mainstream 
Journalism: A study of How Newspapers and Broadcasters in the UK and 
US Are Responding to a Wave of Participatory Social Media, and a His-
toric Shift in Control towards Individual Consumers,” Reuters Institute for 
the Study of Journalism, (September 2009).

Nodere, E. R.  “When the Foot Was on the Other Shah,” (1971).

Nye, Josef. “Soft Power,” Foreign Policy, No.80, (1990): 153-171.

Pollack, Kenneth. The Persian Puzzle: Deciphering the Twenty-five-Year 
Conflict between the Iran and America, (Random House Group, 2004).

Reza Shah Pahlavi (15 March 1878 – 26 July 1944), was the Shah of Iran 
from 15 December 1925 until he was forced to abdicate by the Anglo-
Soviet invasion of Iran on 16 September 1941.

Rokeach, Sandra J.Ball and DeFleur ML. “A dependency model of mass-
media effects,” Communication Research (1976): 3-21.

Rubin, Michael. “Europe’s Critical Dialogue with Iran: An Assessment,” 
The Washington Institute, January 10, 2000.

Safiri, Floreeda. “Lawrence Paul Elwell-Sutton (1912-1984)”, Iranian 
Studies, 17, No.4. (1984): 485-487. 

Sreberny, Annabella and Torfeh, Massoumeh. Persian Service: The BBC 
and British interest in Iran. (New York: I.B.Tauris, 2014).



81

The role of BBC in Iran’s Politics: From the Shah to Khamenei 

“The annual budget of £15 million is funded by the Foreign and Common-
wealth Office”, The 88’s sedition is the name that Iran’s authorities address 
the postelection events in 2009.

Torfeh, Massoumeh and Sreberny, Annabelle. “The BBC Persian Service 
and the Islamic Revolution of 1979,” Middle East Journal of Culture and 
Communication, 3, No. 2, (2010): 216-241.

Walker, Adrew. A Skyful of Freedom: 60 Years of the BBC World Service. 
(London: Broadcast Books, 1992).

Wheeler, Nicholas J. and Dunne, Tim. “Moral Britannia? Evaluating the 
Ethical Dimension in Labour’s Foreign Policy”, Foreign Policy Centre, 
2004.

Williams, Steve. “Launching Persian TV,” The News Magazine, No.24, 
(January/February 2009): 21.

Internet Sources

Barry Nelld, Barry.  Iran condemns Oxford University over Neda scholar-
ship,” CNN, November 11, 2009, Accessed December 27, 2018, http://
edition.cnn.com/2009/WORLD/europe/11/11/iran.uk.neda/index.html.

“BBC to launch Farsi-language TV channel,” Al Arabiya News, 8 Janu-
ary, 2009, Accessed November 20, 2018, https://www.alarabiya.net/arti-
cles/2009/01/08/63804.html.

BBC, “The last conflicts of Britain and Iran,” BBCPTV, December 
12, 2010, Accessed December1,2018,http://www.bbc.com/persian/
iran/2010/12/101221_l41_bbc_70th_anniversary.shtml.

“British official warns Iran on embassy staffer arrest”, CNN, July 
5, 2009, Accessed October 5, 2018,http://edition.cnn.com/2009/
WORLD/meast/07/05/iran.election/index.html?eref=edit ion_
meas t&u tm_source=feedburne r&utm_med ium=feed&utm_
campaign=Feed%3A+rss%2Fedition_meast+%28RSS%3A+CNNi+-
+Middle+East%29.

Cole, Juan. “Supreme Leader Khamenei’s Friday Address on the Presi-
dential Election,” Informed Comment, June 19, 2009, Accessed October 
9, 2018, http://www.juancole.com/2009/06/supreme-leader-khameneis-
friday-address.html.



82

Mansoureh Ganjian & Hasmah Zanuddin

Farrar-Wellman, Ariel. “United Kingdom-Iran foreign Relations,” Critical 
Threats, 2018, July 27, 2010, Accessed November 27, 2018, https://www.
criticalthreats.org/analysis/united-kingdom-iran-foreign-relations.

“Here is London,” Directed by Ali Hamedani, (London: BBC, 
2011), Accessed December 23, 2018, https://www.youtube.com/
watch?v=x3zeGFh5yG4.

“Iran summons ambassador and threatens Britain with ‘a slap in the mouth’ 
as it accuses West of stirring up anti-government protesters”, Mail Foreign 
Service, December 30, 2009,  Accessed October 19, 2018, http://www.dai-
lymail.co.uk/news/article-1239170/Iran-summons-British-ambassador-
accuses-West-siding-anti-government-protesters-Tehran.html.

Jackson, Hugo. “British Diplomacy and Iranian Angst: British Iranian 
Relations, 1973-1979,” International Relations Students, September 14, 
2011, Accessed December 11, 2018, https://www.e-ir.info/2011/09/14/
british-diplomacy-and-iranian-angst-british-iranian-relations-1973-1979.

MEPs review progress on human rights in the world in 2007, Human 
Rights Committee, 12 April 2016, Accessed December 21, 2018, https://
en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_the_Islamic_Republic_of_
Iran#cite_note-27. 

Safiri and Shahidi, Encyclopedia Iranica, “Great Britain xiii. “The British 
Broadcasting Corporation BBC,” 2002, Accessed October 13, 2018, http://
www.iranicaonline.org/articles/great-britain-xiii.


