
ak
ad

em
ia

23

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.comwww.akademia-erciyes.com



akademia

24

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

TÜRK BASININDA EUGENE PULLİAM OLAYI

Özet 

Amerikalı gazeteci Eugene Pulliam ve eşi Nina Pulliam, 1958 yılının Eylül ayında 
Başbakan Adnan Menderes ile görüşmek üzere Türkiye’ye gelmiş; bu ziyaretleri esnasında bir 
takım aksilikler yaşamış ve Başbakan ile istedikleri görüşmeyi gerçekleştiremeden ülkelerine 
dönmüşlerdir. Bu olayın etkisi ile gazeteci Eugene Pulliam, Türkiye’yi fakat özellikle de 
Başbakan Adnan Menderes’i hedef tutan yazılar kaleme almıştır. Bu yazılar, Türkiye’deki 
bazı gazete ve dergiler tarafından da alıntılanmış ve uzun süren bir yargı sürecinin ardından 
gazeteciler hapse mahkûm edilirken, gazeteleri de kapatılmıştır. Bu çalışmada, Eugene Pulliam 
ve eşinin Türkiye’yi ziyaret süreci ve ardından yaşanan olaylar konu edilmiştir. Böylelikle, 
Türkiye’deki basın iktidar ilişkisinin durumu ve Türkiye’nin uluslararası kamuoyundaki imajı 
anlaşılmaya çalışılacaktır. Literatür kullanımının yanı sıra, dönemin basını üzerinde yapılan 
taramalarla zenginleştirilmeye çalışılmış olan bu çalışma, bütün bu yönleriyle basın tarihine 
katkı sağlayacağı ölçüde, siyasi tarihi de ışık tutacaktır. 

Anahtar Kelimeler:  Eugene Pulliam, Uluslararası Basın Enstitüsü, Basın

  

The Pulliam Case in Turkish Press

Abstract 

American journalists Eugene Pulliam and his wife Nina Pulliam visited Turkey in 
September 1958 to make an interview with the Prime Minister Adnan Menderes. During their 
visit, they encountered some problems and thus they went back to their country without making 
an interview with the Prime Minister. Upon this event, journalist Eugene Pulliam started writing 
articles targeting Turkey and especially Menderes. These articles were cited by some newspapers 
and periodicals and these journalists were arrested and their newspapers were closed after a long 
trial term. Subject of the present study is Eugene Pulliam and his wife’s visit to Turkey and 
events after their visit. The aim is to understand both the relation between the press and the 
government in Turkey and the image of Turkey on international public opinion. The present 
study which was tried to be enriched by surveying the press of the said era along with using the 
literature would contribute to the press history and shed a light on political history.

Key Words:  Eugene Pulliam, International Press Institute, Press

 

Elif Emre Kaya (Arş. Gör. Dr.)
Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

aemre@gazi.edu.tr

B. Zakir Avşar (Prof. Dr.)
Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi

zakiravsar@gmail.com

ISSN:1308-3198
Erciyes İletişim Dergisi “akademia” 2012
Cilt (Volume): 2, Sayı (Number): 4, (24-38)



ak
ad

em
ia

25

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

Giriş
Demokrat Parti’nin (DP) iktidara gelişi, Türk basını açısından önemli gelişmeleri 

beraberinde getirmiştir. Tek partili yılların baskıcı politikalarından yılmış olan gazeteciler, DP’nin 
basın özgürlüğü vurgusundan hayli etkilenmişler ve partiyi iktidara giden yolda, yoğun bir 
biçimde desteklemişlerdir. 1950 seçimleri istenildiği gibi olmuş ve DP, 27 yıllık Cumhuriyet Halk 
Partisi’ni (CHP) geride bırakmıştır. DP, iktidarının ilk yıllarında, basın için oldukça önemli adımlar 
atmasına karşın, bir müddet sonra muhalefet döneminde eleştirdiği politikaların benzerlerini, hatta 
daha fazlasını üretir hale gelmiştir. Özellikle de, 1954 seçimlerinden sonra iktidar, basın üzerinde 
ağır bir kontrol sistemi kurmuş, basın hem mali politikalarla, hem de cezai yaptırımlarla, adeta eli 
ayağı bağlı hale getirilmiştir. On yıl içinde, hem basın yasasında, hem de basını etkileyen diğer 
yasa ve kararnamelerde baskı ve kısıtlamaları artıran bir düzineye yakın değişiklik yapılmıştır. 
Zaman zaman ilan edilen sıkıyönetim ile de, çok sesliliği yok etmenin yolları aranmıştır. DP 
iktidarının ikinci yarısında, 287 gazetecinin mahkûmiyeti ile sonuçlanan 2300 basın davası açılmış, 
muhafazakâr kesime verilen ödünlerin sonucunda da, Cumhuriyet döneminde ilk kez Ahmet Emin 
Yalman’a yöneltilen saldırı ile gazetecilere suikast girişimleri başlamıştır (Koloğlu,1993,102). 
Bu haliyle basın politikaları ulusal basının ve basın örgütlenmelerinin tepkisini çektiği kadar, 
uluslararası basının ve basın örgütlenmelerinin de dikkatini çekmiştir. Amerikalı gazeteci Eugene 
Pulliam da, bu gelişmelerden dolayı, Başbakan ile görüşmek istemiş ve Türkiye’ye gelmiştir. Bu 
çalışmada, anılan gazetecinin Türkiye’ye gelişi, Türkiye’de yaşadıkları, ülkesine dönüşü sonrası 
yaşananlar konu edilmiştir. DP döneminde basın iktidar ilişkisinin durumunu ve Türkiye’nin 
uluslararası kamuoyundaki imajını oldukça iyi bir şekilde ortaya koyduğu düşünülen bu olayın 
incelenmesi,  basın tarihi için olduğu kadar, siyasi tarih içinde değerlidir. 

1.1. Eugene Pulliam’ın Türkiye’ye Gelişi ve Ardından Yaşanan Gelişmeler 
1950’lerin sonuna doğru, DP iktidarı basına yönelik baskı politikalarını iyice arttırmıştır. 

Türk basını dünyanın gündemine iyice yerleşmiş, yabancı yazarların ilgisi yoğunlaşmıştır. Bu 
yazarlardan birisi de, Eugene Pulliam’dır1. 3 Mayıs 1889’da Kansas’ta dünyaya gelen tam ismiyle 
Eugene Collins Pulliam, çocukluk yıllarında gazete satarak girdiği basın hayatına, 1944 yılına 
geldiğinde, The Indiana Polis Star, The Arizona Republic, The Indiana Polis News ve The Phoenix 
Gazette gibi büyük gazetelerin sahibi ve başyazarı olarak devam etmiştir. Gazetecilik hayatı 
boyunca 50’den fazla gazetenin sahibi olan E.Pulliam, 1958-1970 yılları arasında Associated 
Press’in (AP) başkanlığını yapmıştır. Pulliam bütün bu görevlerinin yanı sıra,  Uluslararası Basın 
Enstitüsü (IPI) yönetim kurulu üyeliğinde de bulunmuştur (Eşel, 2011,154). Türk dostu olarak 
bilinen (Bağlum, 1991, 143-144). E. Pulliam, 1947 ve 1951 yıllarında Türkiye’ye ziyaretlerde 
bulunmuş ve Türkiye’ye büyük bir sevgi ve güven ile bağlanmıştır (Yalman,“Dörtbaşı Mamur 
Bir Türkiye”, Vatan, 19 Eylül 1958).  

E. Pulliam, 1958 yılı  Eylül ayı  başında, Türkiye’ye bir ziyaret kararı daha almış2 ve bu 
durumu Ahmet Emin Yalman’a bildiren bir mektup yazmıştır3. Yalman, gazetecinin kendisine 
yazdığı mektupta geliş amacını da ortaya koyan şu bilgileri verdiğini aktarmıştır: 

1 Yazarın yaşamına ilişkin ayrıntılı bilgi için bkz. Pace, 1999.
2 Yazarın ziyaret sebebi kaynaklarda, Türkiye’yi Amerika’ya tanıtmak ve Başbakan’la konuşmalar ve 

diğer incelemeler yapmak (İnuğur, 1992, 347; Kabacalı, 1990, 177; Yalman, tarihsiz, 341), fakat daha 
da belirgin olarak Lübnan İç Savaşı ve Irak’taki Hükümet Darbesi ile ısınan Ortadoğu’da yaşananları 
yerinde görmek ve bir dizi röportaj gerçekleştirmek olarak belirtilmiştir (Toklucu,2007). Menderes’in 
Irak’ta 14 Temmuz 1958 tarihinde gerçeklesen darbe sonucunda öldürülen Kral Faysal ve Başbakan Nuri 
Said’in dostları olduğu  bu nedenle E. Pulliam’ın  ilk röportajını Başbakan A.Menderes ile yapmak istemiş 
olabileceği de ifade edilmiştir (Aktaran: Eşel, 2011, 154). Bir başka kaynakta da  E. Pulliam’ın eşi ile rutin 
haber toplama turuna çıktıkları söylenmiştir  (Dekes, 2009). 

3 İki gazeteci arasında geçmişe dayalı bir dostluk söz konusudur. Yalman, E. Pulliam ile anılarında 
şunları ifade etmiştir: “Amerika’da Indianapolis ve Arizona Republic gazetelerini çıkaran E. Pulliam eski 
bir dostumdu. IPI kongrelerinde defalarca buluşmuştuk, 1958’de Washington’da yapılan kongreden sonra 
özel bir uçakla Amerika’da yapılan güzel yolculuk esnasında Arizona’ya da gitmiş, Pulliam’ın gazetesinin 
misafiri olmuştuk (tarihsiz, 341). 



akademia

26

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

17 Eylül’de Türkiye’ye geleceğim,  dört gün kalacağım. Maksadım Başvekil Adnan Menderes 
ile bir mülakat yapmak. Türkiye ve Menderes hakkında Amerika’da (yazılan çizilen) yanlış intibaları 
düzeltmeyi iş edinmek. Mülakatı temin etmek üzere Türkiye sefareti ve Amerika’nın Ankara sefareti 
vasıtasıyla müracaatta bulundum  (“Bir Dost Kaybettik”, Vatan, 28 Eylül 1958). 

Ahmet Emin Yalman, Eugene Pulliam’ın mektubuna hemen cevap vermiş ve hatta ayın 
on sekizinde kendisini yemeğe çağırmıştır. 8 Eylül 1958’de de kendisine, “Başbakandan bir 
mülakat rica ettim. Kabul etti,  fakat gün ve saat düşmedi. İstanbul’a gelişimden sonra mektuplaşır 
ve buluşma zamanlarımızı kararlaştırırız” şeklinde bir cevap gelmiştir (“Bir Dost Kaybettik”, 
Vatan, 28 Eylül, 1958; Yalman, tarihsiz, 341). Bu haberleşmeden kısa süre sonra;  yazar,  eşi 
Nina ile birlikte Türkiye’ye gelmiştir.

Ahmet Emin Yalman, 19 Eylül 1958 tarihli Vatan’daki yazısında, Eugene Pulliam’ın 
Türkiye’de bulunduğunu belirtmiş ve Pulliam için Amerika’nın “en mühim ve en çok sevilmiş 
gazetecisi” şeklinde övgülerde bulunarak, gazetecinin Türkiye’ye duyduğu bağlılıktan 
bahsetmiştir. Yalman, yazarın sahip ve başyazarı olduğu Republic ve Star gazetelerinde, 11 
Eylül tarihli yazılarından alıntılara yer vermiş, böylelikle bir bakıma Türkiye’ye olumlu hislerle 
bağlı bu yazarın geliş amacı ile birlikte de değerlendirililerek, hoş tutulması gerekliliğinin altını 
çizmiştir. Yalman’ın, Pulliam yazılarından seçtiği kısımlar şunlardır:  

Amerika’nın temsil ettiği müdafaa sistemi bakımından Türkiye kadar hayati bir ehemmiyet 
taşıyan memleket azdır. Strateji ölçüleriyle Türkiye Amerika’nın en mühim müttefikidir. Türkiye’nin 
içinde bulunduğu Nato üslerine dayanan Amerikan tayyareleri ve füzeleri birkaç dakikalık bir zaman 
içinde Sovyet İmparatorluğu’nun kalbine erişebilir. Kremlin’de bulunan adamlar bir harp çıkarmağa 
karar verecek olurlarsa Türkiye derhal hür dünyanın ileri bir öncü kuvveti sıfatiyle kat’i bir askeri role 
geçer. Fakat Türkiye bizim için sulh zamanı içinde de çok mühim bir kuvvettir. Türkler Amerikanın 
Güneydoğu Avrupa’da ve Ortadoğu’da bulunan en sağlam ve en sadık müttefikleridir. Türk devlet 
adamları arasında tarafsızlık heveslisi kimse yoktur. Türkiye’de solcu partilere ve politik hareketlerine 
rastgelinmez.... Türk milletinin kahir bir ekseriyeti büyük bir şevk ve heyecanla Sovyet emperyalizmine 
karşı vaziyet alır ve Birleşik Amerika’nın tarafını tutmaktadır. Türk Amerikan ittifakı bütün Türkler 
için Türk dış siyasetinin temel taşıdır ve Türk devletinin milli bekasının belli başlı garantisidir. Türk 
siyasi sistemi Avrupa’nın en istikrarlı ve sağlam sistemleri arasında yer alır. Türkiye’deki iktisadi 
şartlar, döviz sıkıntılarının ve kalkınma programlarının planlaştırılmasında ve yürütülmesinde işlenen 
çok vahim gaflara rağmen devamlı surette düzeliyor. Amerika’nın dünya yüzündeki müttefiklerinin 
hepsi Türkler kadar sağlam ve güvenilir dostlar olsalardı Birleşik Amerika’nın istikbal hakkında 
hiçbir üzüntüsü kalmazdı. 

Yalman, bu cümleleri aktardıktan sonra, Pulliam’ın sözlerinin ideal bir Türkiye’nin levhası 
olduğunu ve politikacılar arasında karşılıklı olarak iyi niyetli temaslara geçilebilirse ve milli 
hedefler uğrunda bir işbirliği çığrı açılabilirse, her şeyin dört başı mamur bir hale getirebileceği 
kanısında olduğunu belirterek, yazısını tamamlamıştır (“Dört Başı Mamur Bir Türkiye”, Vatan, 
19 Eylül 1958). Ahmet Emin Yalman, bu yazısı ile gazetecileri ülkeye takdim etmiş ve bu 
gazetecilerin Türkiye’nin yabancı kamuoyunda gösterildiği olumsuz imajı değiştirme şansı 
olarak görülmesini ve bu fırsatın değerlendirilmesini istemiştir.

Pulliam çifti, İstanbul’a gelişlerinin ardından4 yerleştikleri otelden aradıkları Başbakanlık 
Özel Kalemi’nden, randevunun yerini ve tarihini öğrenmek istemişler ve “Başbakan’ın 
İstanbul’da olduğu ve ertesi gün görüşebileceğini, kendilerinden gelecek telefonu beklemeleri” 
yanıtını almışlardır. Bunun üzerine, gazeteciler için her gün görüşme tarihinin ertesi güne 
bırakılması sebebiyle, üç günlük bir bekleyiş yaşanmış ve nihayet, E. Pulliam üçüncü günün 
sonunda Başbakanlık Özel Kalem Müdürü Şefik Fenmen’i tekrar arayarak;“Bu yapılanın 
nezaketsizlik olduğunu, kendisinin ABD’nin önemli gazetecilerinden biri olduğunu ve herhangi 
bir görüşme olmayacak ise, bunun bildirilmesini” talep etmiştir (Eşel, 2011, 155). Bu konuşmadan 
hemen sonra E.Pulliam’ı bizzat Basın-Yayın ve Turizm Bakanı Server Somuncuoğlu arayarak; 
“Menderes’in ertesi gün İstanbul’dan vapur ile İzmir’e gideceğini ve arzu ederlerse Pulliam 

4 E. Pulliam ve eşinin İstanbul’a gelişlerini duyan Ahmet Emin Yalman, onları aramış ve Başbakanlıktan 
telefon beklediklerini  bu nedenle yerlerinden ayrılamadıklarını  öğrenince, onları otelde ziyaret etmiştir. 
Yazar, buradaki görüşmelerinde de çiftin Türkiye’ye duydukları hayranlığı kendilerinden dinlediğini 
belirtmiştir ( Yalman, “Bir Dost Kaybettik”, Vatan, 28 Eylül 1958).  



ak
ad

em
ia

27

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

çiftinin vapurda konuk edileceğini ve Başbakan ile burada görüşebileceklerini” bildirmiştir. Ege 
vapurunda, Pulliam çiftini, Basın-Yayın Genel Müdürü Prof. Dr. Halil Demircioğlu karşılamış 
ve hatta Nina Pulliam’ın doğum günü olması sebebiyle, kendilerine şampanya ikram edilmiştir. 
Neşeli başlayan seyahat esnasında, A.Menderes’in parti çalışmaları nedeniyle, röportaj imkânı 
bulamayacaklarını anlayan E. Pulliam, gemiden İzmir ABD Konsolosluğu’na; “Menderes’in 
gemisiyle İzmir’e geliyorum. Mümkünse bugün, olmazsa yarın erken bir saatte benim ve eşimin 
uçakla İstanbul’a gitmemizi sağlamanızı rica ederim” şeklinde bir telgraf çekmiştir. Telgraftan 
haberdar olan DP Milletvekili ve İstanbul Ekspres gazetesi sahibi Mithat Perin, durumu 
A.Menderes’e bildirse de, A.Menderes olayı ciddiye almamış, hatta E. Pulliam için “taşra 
gazetecisi” ifadesini kullanmış, öyle ki bu ifade muhaliflerin aylarca dilinden düşmemiştir. 
Ertesi sabah, Pulliam çifti güvertede karsılaştıkları A.Menderes’e kendilerini tanıtarak, görüşme 
için beklediklerini bildirmişler, Başbakan’ın; “Böyle bir görüşme isteğinden benim hiç haberim 
yok” demesi üzerine, Pulliam çifti, Menderes ile mülâkat yapamadan Türkiye’den ayrılmışlardır 
(Eşel, 2011, 155; İnuğur, 1992, 347; Kabacalı, 1990, 177; Yalman tarihsiz, 341, Yalman, “Bir 
Dost Kaybettik”, Vatan, 28 Eylül 1958). 
 Ahmet Emin Yalman yazarların yaşadıkları bu talihsiz olayın ardından yaşanan 
ayrıntıları gazetesindeki köşesinde şu şekilde aktarmıştır: 

Amerikalı gazete sahibi büyük bir yeis içinde İstanbul’a dönmek için imkân arıyor, tayyarede yer 
bulamıyor, şerefine A.P. Ajansı tarafından tertip edilen davete yetişemiyor. Akşam on buçukta oteline 
döndükten sonra beni telefonla buldu: “Bütün ömrümde bu kadar hakaret ve istiskal gördüğümü 
bilmiyorum” dedi. Türkiye’nin bir dostu dinamik Menderes’in bir hayranı sıfatiyle buraya koşan 
adam, aramızdan herhalde dostça hislerle ayrılmadı (“Bir Dost Kaybettik”, Vatan, 28 Eylül 1958). 

Yalman, yazısının devamında ise, iki eleştiride bulunmuştur. Eleştirisinin ilki, idari teşkilatın 
işleyiş tarzına yöneliktir. Yazar, gazetecilerin Başbakanla görüşme yapmak üzere Türkiye’ye 
geldiğinin Washington Büyükelçiliği tarafından mutlaka bir yazı ile bildirilmiş olduğunu ve 
yine aynı şekilde Amerika’nın Ankara sefaretinin de aynı müracaatı tekrarlamış olduğunu, fakat 
teşkilatın bunu Başbakana aksettirmediğini ve bu nedenle de bu tatsız hadisenin yaşandığını ifade 
etmiştir. Yazarın ikinci eleştirisi ise, Başbakanın zamanını kullanış tarzına aittir. Bir başbakanın 
programının net bir biçimde günler öncesinden belli olması ve buna harfiyen uyulması güvencesi 
olması gerektiğini, böylelikle de randevu bekleyenlerin yersiz ümitlenmeyeceğinden bahseden 
Yalman, Menderes’in ağır bir çalışma temposu içinde olduğunu,  fakat zamanını sıkı bir disiplin 
altına alamadığını, bu durumun bir an evvel değiştirilmesi ve haddinden çok fazla yorulan 
Başvekil yerine, zamanı iyi  kullanan birine  dönüşmesi gerekliliğinin altını çizmiştir (“Bir Dost 
Kaybettik”, Vatan, 28 Eylül 1958). 

Ahmet Emin Yalman görüldüğü gibi, ılımlı sayılabilecek bir yazı yazmış ve yaşanan olayları 
plansız, programsız hareket etmekten doğan bir nezaketsizlik düzeyinde yorumlamıştır. Oysa, 
Amerikalı gazeteciler gördükleri muameleden ve 1957 seçimlerinden sonra ülkede hüküm süren 
kin ve nefret havası ve basına yapılan sert baskılardan dolayı üzüntü duymuşlar ve Amerika’ya 
dönüşlerinde DP iktidarı ve özellikle de Başbakan A. Menderes hakkında ciddi eleştiriler 
içeren yazılar yayımlamışlardır. Vatan bu durumu “Başbakan ile görüşemeyen Amerikalı 
gazeteciler iktidar aleyhine ateş püskürüyor” başlığı ve Pulliam’ın gazetesinde kullandığı  “İş 
işten geçmemiştir, fakat A. Menderes için de Türkiye için de Amerika için de saat 11: 30’a 
gelmiştir” başlığını kullanarak, okurlarına  duyurmuştur5. Haberin devamında E. Pulliam’ın 1 

5 Yalman anılarında, E. Pulliam yazdığı bu yazıları, 14 Ekim tarihli bir mektupla kendisine gönderdiğini 
ifade etmiş (tarihsiz,341) ve bazı kaynaklar da bu bilgiyi aynı şekilde aktarmışlardır (İnuğur, 1992, 
347). Fakat, Vatan çalışanı Selami Akpınar kendisi ile yapılan görüşmede, Indianapolis’te yayınlanan 
yazıların kendilerine E. Pulliam tarafından değil de, orada üniversite okuyan bir Türk öğrenci tarafından 
kupür halinde gönderildiğini, A. Emin Yalman ile ilginç bulduklarını ve Türkçeye çevirdiklerini,  hatta 
o günkü koşullar dolayısıyla bazı yerleri hafifleterek yayınladıklarını ifade etmiştir (Özgentürk, 2008, 
124–125). Benzer yönde bilgi, Vatan’da şu şekilde yer almıştır. Gazete, bu iki yazının 73 gazete tarafından 
alıntılandığını, bu nedenle milyonlarca okura ulaştığını belirttikten sonra, The Birmingham News’de yer 
alan iki yazının Amerika’da tahsilde bulunan bir genç tarafından yollandığı bilgisi verilmiştir (Vatan, 17 



akademia

28

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

ve 2 Ekim 1958 tarihli sayılarında iki yazı yayınladıklarını, Vatan’ın, bu yazıları Türkiye’de 
suç teşkil edebilecek olan kısımlarını çıkarttıktan sonra, hafifletilmiş biçimde alıntıladığını ilan 
etmiş ve yazıları paylaşmıştır.  Eugene Pulliam ilk yazısına, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra 
üçüncü kez Türkiye’yi ziyaret ettiğini, fakat bu defa “fena” taraflara doğru bir değişim fark 
ettiğini söyleyerek başlamıştır. Yazar, iktidarın iflasa doğru yol aldığını ve Türkiye’nin eskiden 
kullanılan “hasta adam” sıfatına yeniden kaydığını belirtmiş ve enflasyon ve karaborsanın iktisadi 
hayatı zora soktuğunu ve derhal düzeltilmezse kötü gelişmeler yaşanacağını,  hatta bu durumun 
Amerika ile ilişkileri zora sokacağını eklemiştir. Yazarın, Türkiye’ye ilişkin görüşlerinin ciddi 
anlamda değiştiğine ilişkin en önemli ifadeler ise, Türkiye-Rusya ilişkilerini değerlendirdiği 
kısımlardır. Yazar, Türkiye’yi Rusya’ya karşı bir kalkan olarak ifade ettiği eski yazılarına karşı, 
şimdi geldiği noktada, Türkiye’nin içinde bulunduğu durumu farklı tasvir etmiştir: 

Rusya’ya karşı çekingen davranmak Türkiye için bir ananedir. Asırlarca müddet Türk çocukları 
“Moskoflar geliyor” sözünü işitmişlerdir. Türkiye’nin başka yerlerdeki itibarı sarsıldığı için bütün 
eski ananelere rağmen Rusya ile takas esası üzerine ticaret yapılıyor. Bu nevi ticarette fiyatı ve 
şartları Ruslar tayin ederler. İkinci Cihan Harbinden beri ilk defa olarak Türkiye’nin her tarafında 
bize karşı dostça olmayan bir hava esmeye başlamıştır. Türkler başlarına gelen her aksilikten bizi 
mesul tutuyorlar. Bütün bu hallere ait mesuliyetler bir tek kişinin üzerinde toplanıyor ki, o da 
Türkiye’nin kendi kendini diktatör mevkiine geçirmiş olan Başvekil Adnan Menderes’tir. Kudret 
ve şahsi otoritesinin genişliği kendi başına vurmuştur. Menderes Başvekil olduktan sonra Türkiye 
dikkate layık bir tarzda ilerlemişti. Menderes bu gelişme programını terk ederek memleketi içinden 
zor çıkılır bir duruma sürüklemiştir. Bu hal de Türk Amerikan münasebetleri bakımından ciddi bir 
tehdit teşkil eder. 

Görüldüğü gibi Pulliam, kısa bir süre önceki yazılarının aksine, Türkiye-Amerika 
ilişkileri konusunda endişelere sahiptir ve bu endişelerinin kaynağı olarak da Adnan Menderes’i 
görmektedir.

 Pulliam’ın yazısının devamında, basın hürriyetiyle ilgili konulara değinmiş ve burada 
da Menderes üzerinden eleştirilerine devam etmiştir. Yazarın bu noktadaki en çarpıcı ifadeleri 
şunlardır: 

1950 de Menderes Türk milletine daha geniş hürriyetler ve daha fazla iktisadi gelişme vaat etmek 
suretiyle iktidara gelmişti. Aradan iki yıl geçtikten sonra taahhütlerini bir tarafa bırakmış ve türlü türlü 
manevralarla Türkiye’nin mutlak bir diktatörü mevkiini almıştır. Büyük Millet Meclisinden geçen 
kanunlarla iktisadi mukadderatın kontrolü Menderes’in şahsi takdirine bırakılmış, bu yolda yürümek 
için de Türk basını susturulmuştur. Bugün Türkiye’de basın ve münakaşa hürriyeti yoktur. 

Pulliam ilk yazısının devamında, ziyareti sürecinde yaşadığı gözlemlerini aktarmaya 
devam etmiş ve Menderes’in etrafının evet efendimcilerle çevrili olduğunu, bu kişilerin de 
ikinci derecede memur ve kâtiplerden oluşan bir grup görünümü verdiğini, Türkiye’de mutlaka 
kuvvetli ve kabiliyetli kişilerin bulunduğunu, fakat Menderes’in idaresi içinde yer almadıklarını 
belirterek, sözlerini bitirmiştir (Vatan, 17 Ekim 1958). 

Gazetede yer alan ikinci yazı ise, “Türkiye Hakkında Rapor” başlıklı yazıda da, 
oldukça ilginç ifadeler yer almaktadır. Başbakan Adnan Menderes tarafından Türkiye’nin 
iktisadi kalkınması için kullanacağı söylenen Amerikan yardım paralarının, iktidar tarafından 
nüfuzunu genişletmek maksadıyla harcandığını belirten yazar, Menderes’in plansız programsız 
davranarak, hatalara sürüklendiğini, meşru yollardan iktidara gelmiş olan bu liderin, 1961 
yılından evvel değiştirilemeyeceğini, bu nedenle de işlerin kötüye gidebileceğini belirtmiştir. 
Menderes’in türlü pazarlıklar sonucunda, Amerika ve diğer kaynaklardan borç para elde 
ettiğini, bu yolla kısa sürede mevcut sıkıntıları halledebileceğine inanan Menderes’in, plansız 
ve programsız davranması halinde, bu fırsatı çarçur edeceğini, bu nedenle de Amerika’nın 
Türkiye’deki vaziyetinin çökeceğini ifade etmiştir. Pulliam, bu düşüncesini şu şekilde açmıştır, 
ona göre bir gün Menderes iktidarı kaybederse, arkasından Amerikan aleyhtarlığı cereyanları baş 
gösterecektir. Daha şimdiden Menderes’in diktatörlüğünden ve hatalarından Amerika’yı mesul 

Ekim 1958). Yine bir başka hatıratta da E. Pulliam’ın yazılarını, Yalman’a Amerika’dan bir dostunun 
gönderdiği bilgisi yer almaktadır (Bağlum, 1991, 143- 144). 



ak
ad

em
ia

29

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

tutanlar bulunmaktadır. Eğer Menderes’i uygun bir şekilde hareket etmeye sevk edebilirlerse, 
kendilerini de Menderes’i de kurtarabilme imkânı olacaktır. Yazar, Menderes için “kudret başına 
vurduğundan hatalara düştü” yorumunu yaptıktan sonra,  Başbakanın son  kurtuluş  imkanının 
“Türkiye’de hürriyeti geri  getirmek ve iktisadi hayatı  canlandırmak”  olduğunu vurgulayarak,  
kredilerin yerinde kullanılması, etrafındaki evet efendimcileri dağıtması gerektiğini  belirtmiş ve 
işin işten geçmediğini, fakat Menderes için de, Türkiye için de  ve   de Amerika  için de saatin on 
bir buçuğa geldiğini belirterek, sözlerini tamamlamıştır (Vatan,17 Ekim 1958).  

Ahmet Emin Yalman aynı gün köşesinde, “Pek acıklı bir hikaye” başlıklı bir yazı yazmıştır. 
O güne değin yaşananları yazısında tekrar özetleyen Yalman, şunları ifade etmiştir: 

Amerika’da sarsılmış olan itibarımızı yeniden düzeltmeye çalışmayı dert edinen bu maksatla eşiyle 
beraber ayağımıza kadar gelen Başvekille görüşmeye bu kadar kıymet veren mühim bir gazeteci, 
tasarladığı hizmeti görecek yerde, öfkenin tesiri altında çok acı yazılar yazmış, mevcut iş görme 
sistemimiz hakkında ateşler püskürmüştür. Bütün bu acıklı hikâye neyi gösteriyor? Şunu gösteriyor 
ki,  her türlü alakaların parti öfke ve kavgalarının üzerinde toplanması yüzünden memleketin birinci 
derecede işleri ihmale uğruyor. 

Yazar, Başbakanın devlet işlerinin yürütülmesinde çalışan ekibi seçerken hatalı 
davranmasının sorunların esas kaynağı olduğunu anlattığı yazısının devamında, Pulliam gibi 
önemli bir gazetecinin hoşnutsuz edilmesinin yıllarca verilmiş emeklerin hiçe inmesine, ülke 
itibarının aleyhinde bir hava esmesine neden olunduğu ve bu olumsuzluğun ortadan kaldırılması 
için çok fazla çaba sarf edilmesi gerektiğine işaret etmiştir. Pulliam’ın önceki yazıları ile şimdiki 
yazıları arasındaki farka işaret eden Yalman, her ne kadar Pulliam’ın yorumlarında abartılı taraflar 
olduğunu kabul etse de, yazarın Menderes’e ve onun çalışma  usullerine yönelik eleştirilerini 
yerinde bularak, şunları söylemiştir: 

Pulliam’ın yazıları öfkeli bir adamın yazılarıdır. Mübalağaya kaçmış tarafları vardır. Fakat 
buna rağmen,  bunları iktidarın daha doğrusu Menderes’in yanlış çalışma usullerinin canlı belirti 
ve neticeleri diye ortaya koymakta fayda gördük. Maksadımız ikazdır, iş görme usullerimizin ta 
temelinden düzeltilmesi, bir ıslahat çığırı açılması lazım geldiğini bir defa daha hatırlatmaktadır( 
“Pek Acıklı Bir Hikaye”, Vatan, 17 Ekim 1958). 

Barındırdığı ciddi eleştiriler nedeniyle, iktidarı oldukça kızdıran fakat ülkede bir o kadar 
ilgi uyandıran bu yazıları alıntılayan Dünya6, Ulus7, Vatan, Kervan8, Kim ve Altıok hakkında, 
Başbakan’ın isteği üzerine savcılık tarafından “hükümeti küçük düşürücü yayın yapmak 
suçundan” dava açılmıştır (Milliyet, 19 Kasım 1958; Vatan, 18 Aralık 1958). A. Emin Yalman, 
Naim Tirali, Selami Akpınar, Ülkü Arman, Özdemir Hazar, Şeref Bakışık, Adnan Düvenci, Necip 
Fazıl Kısakürek, Cemalettin Ünlü, Can Kaya, Gazanfer Kunt, O. Suda, Semih Balcıoğlu vb. 
isimler konuyla ilgili olarak sorgulanmışlardır (Bortaçina, 2000; Emre Kaya, 2009, 240; İnuğur, 
1992, 347-349; Özgentürk, 2008, 124–125; Öztürk Kay, 2008; Pulur, “Sanki İlk Oluyor”,14 
Mart 2011)9. 

Pulliam davaları, 17 Aralık 1958’de başlamıştır. Toplu Basın Mahkemesinde görülen 
davanın ilkinde, yazıyı alıntılayan Kim neşriyat müdürü Şahap Balcıoğlu ve Dünya neşriyat 
müdürü Yekta Ragıp Önen ifade vermişlerdir (Dünya, 18 Aralık 1958; Vatan 18 Aralık 1958). 7 
Ocak 1959 günü de, Vatan yazar ve sorumlularının duruşmalarına başlanmıştır  (Vatan, 8 Ocak 
1959). Ulus’un sorumlu müdür Ülkü Arman hakkında açılan dava ise, 9 Ocak 1959 tarihinde 
görülmeye başlamıştır (Ulus, 10 Ocak 1959) Gazeteler davaları gün gün takip etmiş, dava 
süreçlerini okurlarıyla paylaşmışlardır. Örneğin, 22 Ocak 1959  tarihli Vatan  duruşmaların devam 
ettiğini, henüz karar çıkmadığını haber vermiştir. Pulliam davalarının ilk kararı, Ulus hakkında 

6 Dünya,  20 Eylül 1958 tarihinde Ahmet Emin Yalman’ın “Dört Başı Mamur Bir Türkiye” başlıklı 
yazısını aktarmıştır. 

7 Ulus alıntısını “saat 11:30’a gelmiştir” başlığı ile vermiş ve Vatan’ın yazısını aynen  sütunlarına 
aktarmıştır (18 Ekim 1958).   

8 Kervan,  Nazilli de yayınlanan bir dergi olup tirajı sadece 20’dir ( Bortaçina,2000). 
9 Hapis cezasına çarptırılan Selami Akpınar’a, Naim Tirali’ye, Şahap Balcıoğlu’na, Ahmet Emin 

Yalman’a kamuoyunun çok yoğun bir desteği olmuştur (Bortaçina,2000).  



akademia

30

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

olmuştur. Gazete haklarındaki kararı , “Ulus Yeniden Mahkum Oldu” başlığıyla vermiştir 
(Ulus, 12 Mart 1959; Vatan, 12 Mart 1959). Vatan’ın davası sürerken (Vatan, 19 Mart 1959),  
25 Mart 1959 günü görülen davada,  Dünya  başyazarı Falih Rıfkı Atay  ile yazı işleri müdürü 
Yekta Ragıp Önen için  1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası istendiği bilgisi gelmiştir (Dünya, 
26 Mart 1959). Nisan ayında,  Kim’in duruşmasına devam edilmiş, sanık avukatları “hakaret” 
olup olmadığını tayin için bilirkişi talebinde bulunmuşlar, fakat mahkeme bu isteği reddetmiştir 
(Vatan, 2 Nisan 1959). 27 Mayıs 1959 tarihli duruşmada, Pulliam davalarına ilişkin olarak, 
Yalman, Tirali ve Akpınar’ın 1 ila 3 yıl arasında hapsi istenmiştir. Duruşmadan aktarılan bilgi 
de, sanık avukatlarının “Amerika’da Pulliam’ın makalesinin yayınlanması üzerine Başbakanın 
itibarının zedelendiği iddiasıyla Washington Elçiliği kanalından takibat açılması için Amerikan 
makamlarına bir müracaat yapılıp yapılmadığının Dışişleri Bakanlığı’ndan  sorulmasını talep 
etmişler, buna karşılık savcı , “Türk kanunlarına  göre suç teşkil eden  bir fiilin  başka bir 
memlekette  tahkik mevzuu  ve suç olmaması  fiilin  başka bir memlekette tahkik mevzuu ve 
suç olmaması fillin Türkiye’deki suç mahiyetini ortadan kaldıramaz” iddiasında bulunmuş ve 
mahkeme  talebi reddetmiştir (Vatan, 28 Mayıs 1959). 1 Temmuz 1959 günkü duruşmada, Dünya 
ile ilgili kararın 5 Ağustos’a kaldığı bildirilmiştir (Dünya, 2 Temmuz 1959).  İkinci mahkumiyet 
kararı, 15 Temmuz 1959 tarihli davada, Kim için çıkmıştır ( Vatan, 16 Temmuz 1959). Bunun 
hemen ardından da, Vatan’ın kararı belli olmuştur. “Vatan Yine Mahkum Oldu” başlıklı haberde, 
“Yalman 15, Tirali- Akpınar ise, 16 şar ay hapis yatacak”  başlıkları kullanılmıştır (Ulus, 30 
Temmuz 1959;  Dünya, 30 Temmuz 1959; Vatan, 30 Temmuz 1959). 5 Ağustos 1959 tarihli 
duruşmada Dünya hakkındaki kararı geri bırakılmıştır (Vatan, 6 Ağustos 1959). 9 Eylül 1959 
tarihli duruşmada Menderes’in Dünya ile ilgili şikayetini geri alması üzerine dava düşmüştür 
(Dünya, 10 Eylül 1959; Ulus, 10 Eylül 1959;  Vatan, 10 Eylül 1959).

Mahkeme kararlarına göre, Vatan’ın sahibi A.E.Yalman’a10 15 ay 16 gün hapis, sorumlu 
müdürleri Naim Tiralı ile Selami Akpınar’a ise, 16’şar ay hapis ve toplam 11.888 lira para cezası 
verilmiş(Vatan, 30 Temmuz 1959)11 ve Vatan kapatılmıştır ve bu durum büyük üzüntü yaratmış, 
öyle ki gazeteye telgraflar yağmıştır (Ahmad ve Ahmad, 1976: 203, Ulus, 17 Aralık 1959, 18 
Aralık 1959, 19 Aralık 1959)12. Vatan yazı işleri müdürü Naim Tirali de 16 ay hapis cezasına 
çarptırılmıştır (Vatan, 18 Şubat 1960)13.  Aynı davadan dolayı Ulus’tan Ü.Arman da, 16 ay  hapse  
ve  4000 lira  para cezasına mahkum olmuş ve gazetesi bir ay süre ile kapatılmıştır14 (Albayrak, 

10 Şinasi Nahit Berker fıkralarında, A. E. Yalman’ın  DP iktidarı ile  ilk zamanlarda iyi ilişkiler içinde 
olup, destek verdiğini, ilerleyen yıllarda da Yalman’ın DP’den uzaklaştığını ve eleştirdiğini ortaya 
koymuştur (tarihsiz, 75,131,156,157).  Bir başka kaynakta da, Ahmet Emin Yalman’ın partiler arasında 
daha dengeli bir tutum takip ettiğini göstermek istediğini, ancak bu dengeyi ilkeler doğrultusunda değil de, 
Başbakanla kişisel ilişkilerinin durumuna göre ayarladığından ve Falih Rıfkı Atay’ın hükümete yönelik 
eleştirel tutumuna rağmen CHP sempatisiyle öne çıkmadığından bahsedilmektedir  (Demirel, 2011, 203). 

11Selami Akpınar, mahkumiyet dönemindeki psikolojisine ilişkin şunları anlatmıştır: “Neticede ben 
dört ay hapiste yattım ve dokuz ay da Samsun’a sürgün vardı ayrıca yani hapisten çıktıktan sonra oraya 
gidecektim. 27 Mayıs’ta askeri ihtilal oldu ve ben dört ay sonra hapisten çıktım.  Yoksa halim perişandı.  
Yani benim o zaman oğlum – şimdi doktor -  beş yaşındaydı. Annesi bir gün cezaevine getirdi bana. 
Oğlum gelmiş okşamış mıyım, okşamamış mıyım böyle üzüntü içindeydim farkında değildim. Annesi de 
yani benim ruh halimde (Özgentürk, 2008, 124–125). 

12 Ulus’ta Vatan gazetesinin kapatılışı üzerine, Y.K. Karaosmanoğlu “Bir Basın Davası Üzerine” 
başlıklı  başyazı  kaleme  almıştır. Yazıda bir gazete kapatılışının ve bir gazetecinin mahkum edilişinin 
ilk olmadığını, fakat bu gazetenin bir zamanlar DP iktidarının en ateşli mücadele organı iken şimdi 
baskı altında ezilişinin görülmesinin ilginç olduğunun altı çizilmiştir (Karaosmanoğlu, “Bir Basın 
Davası Üzerine, Ulus, 22 Aralık 1959). Benzer içerikte bir diğer yazı da Yalman’ın mahkumiyetinin 
kesinleşmesinin ardından da Ulus’ta “Gününde” başlıklı köşede “Yakında Görüşürüz Ahmet Emin” 
başlığı ile yayınlanmıştır (Ulus, 9 Mart 1960).  

13 Naim Tirali Giresun’a cezasını çekmek üzere yola çıkmış ve gazeteci yol boyu destek görmüştür 
(Vatan, 28 Ocak 1960;18 Şubat 1960). Birkaç gün sonra da Naim Tirali’nin cezaevinde durumunun gayet 
iyi olduğunu, iyi ve kaliteli vakit geçirdiğine ve kilo aldığına dair bir haber yayınlanmıştır ( 27 Şubat 
1960),

14 Ulus aldığı cezalar neticesinde ardı ardına üç ay süre ile kapalı kalmış, 25 Temmuz 1959 günü 



ak
ad

em
ia

31

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

2004: 402; Ulus, 12 Mart 1959)15. Ü.Arman bu dava nedeniyle açlık grevi yaparak içinde 
bulunduğu durumu protesto etmiştir (Milliyet, 26 Kasım 1959; Ulus, 20 Kasım 1959, Ulus,23 
Kasım 1959;  Ulus, 26 Kasım 1959; Vatan, 25 Kasım 1959; 27 Kasım 1959, 28 Kasım 1959, 29 
Kasım 1959)16. Kim Sorumlu Müdürü Şahap Balcıoğlu da Pulliam davası nedeniyle 16 ay hapis 
cezasına çarptırılmıştır (Dünya, 16 Temmuz 1959; Milliyet, 16 Temmuz 1959; Ulus, 3 Ocak 
1960, 5 Ocak 1960, 6 Ocak 1960, 7 Ocak 1960, 8 Ocak 1960)17. Dava sebebiyle kapatılan Kim 
yayın hayatına Mim adı altında devam etmiştir (Ulus, 22 Aralık 1959, 24 Aralık 1959). Yine 
benzer bir şekilde, Akis de bir ay süre ile kapatılmıştır. Kervan’ın sahibi Azmi Erdem de, 13 ay 
10 gün hapis cezası ve 3333 lira para cezasına çarptırılmıştır (Eşel, 2011: 157; Vatan, 11 Nisan 
1960). Bütün bu cezalandırmalara karşı, aynı yazıyı alıntılayan Dünya’ya ise, yaklaşım farklı 
olmuştur. Başbakan Menderes ile iyi ilişkiler içinde olduğu belirtilen gazete, başta soruşturmaya 
uğramış, fakat bir müddet sonra Başbakan’ın gazeteye ilişkin şikâyetini geri almasından ötürü 
haklarındaki dava düşmüştür (Bağlum, 1991, 143-144; Dünya, 10 Eylül 1959; Eşel, 2011, 156; 
İnuğur, 1992, 349;  Milliyet, 10 Eylül 1959; Yıldız, 1996, 503-504; Topuz, 2003, 207, Vatan, 10 
Eylül 1959). Dünya’nın affedilmesine ilişkin olarak, bazı kaynaklarda farklı bilgiler mevcuttur. 
Buna göre, A.E. Yalman, yazının bir kopyasını Dünya başyazarı F.R.Atay’a da vermiş, fakat 
Atay, yazıyı yumuşatarak yayımlamış, hatta iktidarın konuya ilişkin yoğun tepkisi üzerine 
bir özür yazısı yazmış ve bu sayede de, gazete hakkında açılan dava düşürülmüştür (Bağlum, 
1991,143; Hür, 2008). Rıfkı Salim Burçak da hatıratında, Başbakan A. Menderes’in Falih Rıfkı 
Atay’ın hasta olması nedeniyle, davasını geri çektiğini ve bu nedenle de onu affetmekle oldukça 
faydalı bir iş yaptığına inandığını söylemiştir. R.S.Burçak’ın aktardığı diğer bir bilgi ise, Refik 
Koraltan’ın affedilen gazeteciler içinde A.E.Yalman’ın da olması gerektiğine ilişkin itirazıdır. 
R.S.Burçak, R.Koraltan’ın “Başbakan diğerlerini affedip, onun kendi kaderine terk edileceğini 
söylüyor. Bu eski ve yaşlı gazeteciyi mahkûm edersek olur mu?” sözleriyle eleştirdiğini ifade 
etmiştir. Burçak  aynı  toplantıda, Samet Ağaoğlu’nun ise, A. E. Yalman konusunda sessiz  
kaldığını, Atıf Benderlioğlu ile Tevfik İleri’nin ise, gazetecinin affına  karşı olduklarını  ortaya 
koyduklarını  aktarmıştır (1998, 625).   

Ahmet Emin Yalman, mahkûmiyetinin kesinleşmesi üzerine, Adnan Menderes’e hitaben 
bir yazı kaleme almıştır. Yazar, mahkûm edilmenin hoş ve safalı bir şey olmadığını fakat hak ve 
hürriyet mücadelelerinin yolunun ne yazık ki buralardan geçtiğini ve kendisinin de bu uğurda 
bu zorluğu göze almasının çok bir şey olmayacağını belirtmiştir. Menderes’in basın, ifade ve 
tenkit hürriyetlerinin ısrarla var olduğunu belirttiğini, fakat Pulliam Davası ve ardından Vatan’ın 
ve diğer gazetelerin yaşadıklarının bunun doğru olmadığını gösterdiğini ifade eden Yalman, 
hür dünyanın gösterdiği tepkinin iktidar tarafından “müdahale” şeklinde algılandığını, oysa 
ortak çıkarları olan ülkelerin,  iyi niyetli bir temennisi olarak yorumlanması gerektiğinin altını 
çizmiştir. Ülkedeki hoşnutsuzluklardan bahseden ve bunların çözüm anahtarının da Menderes’in 

yeniden yayın hayatına başladığında, gazetede İsmet İnönü’nün “Vatandaş Ulus’a kavuşuyor”, Y.K. 
Karaosmanoğlu’nun  “Ulus’un Çetin Bahtı” ve Bülent Ecevit’in “Taş Devri”   başlıklı yazıları yer almıştır 
(Ulus, 25 Temmuz 1959). 

15 Ü. Arman aldığı hapis ve para cezası nedeniyle, 13 Mart 1959 tarihli The New York Times 
Gazetesi’nde “Turkish Editor Jailed” baslıklı bir habere konu edilmiştir (Eşel, 2011,157). 

16 Ü. Arman  10 gün süre ile  açlık grevi yapmıştır. Sağlık durumu giderek ağırlaşan Arman, 
arkadaşlarının ısrarı sonucu grevine son vermiştir. Grevi boyunca Arman, Adalet Bakanlığı müsteşarının 
yemek yediği  iddiaları ile de karşı karşıya kalmıştır. Bu iddialara karşı, gazetecinin grev süresince 5 ila 
6 kilo verdiği söylenerek,  iddiaların haksızlığına dikkat çekilmiştir ( Milliyet, 29 Kasım 1959; Ulus 30 
Kasım 1959; Vatan, 29 Kasım 1959; 30 Kasım 1959). Öte yandan arkadaşları Arman için harekete geçmiş 
ve affedilmesi için imza kampanyası başlatmışlardır. CHP de bu duruma destek vermiş, Meclis dilekçe 
komisyonuna başvurmuştur ( Ulus, 28 Kasım 1959, 2 Aralık 1959, 8 Aralık 1959, 10 Aralık 1959; Vatan, 
10 Aralık 1959). 

17 Şahap Balcıoğlu cezaevine girerken şunları söylemiştir: “Bu gidişe son verilmezse, her mahallede 
beş milyoner yetiştirilmesi değil,  her mahallede beş cezaevi bulunması iktiza etmektedir” demiştir (Ulus, 
6 Ocak 1960) .Vatan,  Balcıoğlu’nun 36. yaş gününü cezaevinde kutlayacağını duyurmuştur (Vatan, 28 
Şubat 1960).



akademia

32

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

elinde bulunduğunu belirten Yalman, ülkeyi “normale” döndürme şansının hala var olduğunu ve 
bunun içinde dua edeceğini belirterek yazısını bitirmiştir (Yalman, “Menderes’e Veda Mektubu”, 
Vatan, 16 Ocak 1960). 

Ahmet Emin Yalman, cezaevine girmeden evvel, okurlarına da bir veda mektubu kaleme 
almıştır. Yazar, gazetecilik yıllarını özetledikten sonra, şimdi geldiği noktada, beraber yola 
çıktığı demokratlar tarafından cezaevine gönderilmesini acı olarak ifade etmiş, bunu kişisel 
görmek yerine, demokrasinin demagojiye çevrilmesinden ve hürriyetle nizamın arasındaki 
hududun samimi hislerle aranmamasından dolayı, milletin başına gelen musibetin bir parçası 
ve çaresiz bir neticesi diye yorumladığını belirtmiştir. İşlerin düzeleceğine dair inancı yine de 
taşıdığını belirten Yalman, okurlarından gazeteye bağlılıklarının devamını istemiş ve alaka ve 
ikazlarını gazeteden çekmemelerini dileyerek, yazısını tamamlamıştır (Yalman, “Okuyuculara 
Veda”, Vatan, 7 Mart 1960)  

A.E.Yalman, cezasının temyizi için yaptığı başvuru sebebiyle18, diğer sanıklardan daha 
geç cezaevine girmiştir19. Hakkında açılan dava sonunda cezası temyizde onaylanan 53 yıllık 
gazeteci A.E.Yalman sağlık durumun bozuk olmasına ve durumu hastane raporu ile mahkemeye 
sunulmasına karşın, Toptaşı Tutukevi’ne konulmuştur (Karaveli,2006,134; Milliyet, 8 Mart 
1960; Ulus, 8 Mart 1960, 12 Mart 1960; Vatan, 8 Mart 1960)20. Vatan, yazarın cezaevine girişini 
“Türk basının 100. Yılında en kıdemli gazetecimiz Yalman dün hapse girdi” başlığıyla vermiştir. 
Yalman ise, cezaevi girişinde şunları söylemiştir: 

Bilhassa muhalefet devrinde varlık ve gelişme mücadelelerine candan iştirak ettiğim, adını 
koyduğum 1950 yılında doğum günüm olan 14 Mayıs’ta iktidara gelmesini talihin bana verdiği en 
değerli hediye diye kabul ve ifade ettiğim DP’nin 10. ve Türk basınının kuruluşunun 100. yılında 
böyle bir akibete uğramayı kendimden ziyade memleket ile DP iktidarı hesabına acı buluyorum 
(İnuğur, 1992, 349, Karaveli,2006, 135; Ulus, 8 Mart 1960; Vatan, 8 Mart 1960)21. 

Yazarın cezaevine girmesi üzüntü yaratmış, yurt içi ve yurt dışından telgraflar 
gönderilmiştir (Vatan, 9 Mart 1960)22. Yalman’ın hapse atılması, ilerlemiş yaşı ve sağlık 
durumu nedeniyle geniş yankılar uyandırmıştır23. Basın kuruluşlarından Adnan Menderes 

18 Yalman 1,5 ay mehil verilmiştir ( Milliyet, 5 Ocak 1960; Ulus, 5 Ocak 1960).
19 Temyiz mahkemesinin kararlarını A. Menderes’in açıklaması da dikkat çekici bir durum teşkil 

etmiştir (Eşel, 2011, 157).
20 Vatan çalışanlarından Celalettin Çetin anılarında şu bilgiyi paylaşmıştır: “…bana gelince ben o 

günlerde Naim Tirali’nin sözünü ettiği günlerde Vatan’dayım. Ünlü Amerikalı gazeteci “Pulliams Davası” 
başlamış bulunuyordu. Bu, Amerikalı gazetecinin Menderes’i ve iktidarı ağır biçimde eleştiren “On İki’ye 
Beş Var” başlıklı yazısı iktibas edildiği için Ahmet Emin Yalman ve sayfa sorumlusu Selami Akpınar 
cezaevinde bulunuyorlardı. İşte onlar cezaevinde iken “ gazetenin yönetimine Nihat Karaveli hâkim 
oluyor”. Böyle diyor Naim Tirali. Ve o günlerde Bulancak cezaevinden yazdığı bir mektupta başyazar 
Ahmet Emin Yalman şöyle bir uyarıda bulunuyor: “Bana gelen bilgilere göre Nihat Karaveli Menderes’le 
anlaşmaya varmış. Gazetemizi kullanmak istiyor. Aman dikkatli olalım”. Aslında bir süre birlikte 
çalıştığımız için biliyorum. Daha Galatasaray yıllarında kendisine “siyasi” adı takılan Nihat Karaveli 
gerçekten hep o tür yaklaşımlar içimde olmuştur. Ve hissedarı olduğu Vatan’ı Menderes’e muhalefet eden 
bir gazete değil, tam tersi Menderes’in yanında olan ona destek çıkan bir yayın organı haline getirmek 
istemiştir” (1991, 42–43).  

21 Yalman’ın cezaevi girişinde yaptığı konuşmanın tam metni için bkz. Karaveli,2006,135-136.
22 7 Mart 1960’da cezaevine konulan A.E. Yalman, 11 Mart’ta hastaneye gönderilmiş, 15 Nisan’da 

hastalığı nedeniyle serbest bırakılmıştır (Kabacalı, 1990, 178-179, Vatan, 12 Mart 1960; 16 Nisan 1960).
23  Dönemin önemli yayın organlarından Forum da konuya ilişkin olarak “Amme Vicdanı ve Adalet” 

başlıklı bir yazı yer almıştır: “53 yıllık  gazeteci Ahmet Emin  Yalman,  gazetesinde iktisaben  yayınladığı 
Amerikalı bir  meslektaşının  yazısı  dolayısıyla 16 ay  hapis cezasına  mahkum olarak Toptaşı Cezaevine  
girdi.  72 yaşında bulunan  Yalman, orada hastalandı ve bir  hastanede tedavi  altına alındı.  İçerde ve 
dışarıda  çeşitli  yorum ve tepkilere  yol açmış olan bu olay münasebetiyle bir defa daha amme  vicdanı 
ve adalet konusu üzerinde  durmak  istiyoruz.  Ahmet Emin  Yalman  ve diğer beş altı  basın mensubu 
, Başbakanı küçük düşürdüğü iddia olunan yazı dolayısıyle, mahkemelerce mahkum edilmişlerdir.  
Demokratik hürriyetlerin  mevcut olduğu herhangi bir memlekette mahkumiyete  sebep teşkil etmiş  



ak
ad

em
ia

33

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

hükümetine, Türk gazete ve ajanslarına ve özellikle Yalman’ın başyazarı olduğu Vatan’a çoğu 
da Amerika’dan olan sayısız protesto telgrafı ve mektup gönderilmiştir ( Karaveli, 2006, 
136). Yalman’ın özelinde  gösterilen  bu yoğun ilgi, Türk basının tümüne yönelik olarak 
yorumlanmıştır. Başbakan Adnan Menderes’in Mükerrem Sarol’un ifadesiyle, Yalman’ın 
şahsında bütün basını özdeşleştirmesi” (Eşel, 2011, 158; Yıldız, 1996, 5) karşısında, Türk ve 
yabancı  kamuoyunun  gözünde de  Yalman’a yapılanlar Türk basını ile  bir tutulmuş ve tepki 
de bu nedenle  yoğun olmuştur24. 

Gazetecilerin yaşadıkları bu mahkumiyetler karşısında, Milliyet yazarı Abdi İpekçi, 1 
Ağustos 1959 tarihinde gazetedeki köşesinde, “Pulliam’a Açık Mektup” baslıklı bir yazı kaleme 
almıştır: 

Sayın Mr. Pulliam, Lütfen bir daha Türkiye hakkında yazı yazmayınız. Gerçi sizin oralarda 
herkes istediğini yazmakta serbesttir, Basın hürdür. Ama siz lütfen Türkiye hakkında yazı yazmayınız. 
Çünkü: Bizim buralarda basının hâlâ hür olduğunu zanneden bâzı meslektaşlarımız veyahut bunun 
böyle olduğunu el’an iddia eden politikacılara kanan arkadaşlarımız var. Ve onlar hür yabancı basında 
yazılan bir yazının Türk basınına iktibasında mahzur görmüyorlar. Ama bizim buralardaki hürriyetle 
sizin oralardaki hürriyet biraz değişik. Aradaki fark (şimdilik) 6 sene 7 ay 16 gün hapis, 19.888 lira 
para cezası ve 3 gazetenin kapatılıp yüzlerce gazetecinin işsiz kalmasından ibâret. İste Türk Basınını 
bazı politikacılar gibi hür zannedip, kendilerini sizin gibi hür görüp yazınızı iktibasta mahzur 
bulmayan meslektaşlarımız bu farkı ödemek zorunda kaldılar. Siz temsil ettiğiniz hürriyeti kullanmaya 
devam ettikçe, biz de hür olduğumuzu zannettikçe aramızdaki farkı gösteren rakamlar büyüyecek, 
hapishanelerde yatacak hücre, ceplerde o cezayı ödeyecek para, müvezzilerde okunacak gazete 
kalmayacaktır. Onun için lütfen bir daha Türkiye hakkında yazı yazmayınız. Hem meslektaşlarınız 
Mösyö Jak’a Herr Hans’a, Sinyor Alfredo’ya da söyleyin. Onlar da yazmasınlar (Eşel, 2011, 157; 
İnuğur, 1992, 348-349; Pulur, “Sanki İlk Oluyor” 14 Mart 2011; Topuz, 2003, 207)25. 

Bütün bu gelişmeler üzerine, dünya basının dikkati bu konuya çevrilmiştir. Türkiye’deki 
basın iktidar ilişkisi dönemin yabancı basınında yoğun bir şekilde yer alır hale gelmiştir. Örneğin 
The New York Herald Tribune,“Türkiye’de basın hürriyetinin yokluğu açıkça görülüyor” şeklinde 
bulunan  yazıdan ötürü hiçbir gazetecinin  16 ay gibi  çok ağır bir cezaya maruz  bırakılmasının mümkün 
olmayacağı  hadisesi üzerinde durmayacağız. Bunu  herkes  ve bizzat  iktidar partisinin  idarecileri de 
bilmektedir. Mesele  ahlaki  ve şahsi  davranış  bakımından  ayrıca  ehemmiyet  arz etmekte idi. Gerçekten  
bu  konuda ; kanunun davacıya  tanıdığı bir hakka dayanarak ayni (suçu)  işlemiş  başka  gazeteleri  dava 
etmekten istinkaf  etme  hadisesi  üzerinde  durmak lazımdır. Başbakan böyle bir  yolu tercih etmiştir.  
Böyle  yapılmakla  objektiflikten  uzaklaşılmış  ve  kanunların  herkese  eşit  olarak tatbiki  prensibi   de 
bir  bakıma ihlal edilmiştir.  Eğer  bahis  konusu  yazıda  herhangi bir  suç ,  bir  küçük düşürme var idiyse, 
bir kısım suçlular  hakkında  davadan istinkaf etmekle  suç ortadan kalkmaz. Hal böyle  olunca mesele 
şahsileştirilmiş  ve ceza yalnız  hoşa gitmeyen  basın  mensuplarına  tevcih edilmiş olur. Amme vicdanını  
tatmin etmeyen başlıca unsur budur. Cezanın  ağırlığından  kanunlarımızın anti demokratik oluşundan 
maada  toplumun adalet duygularını rencide eden husus, bu şekilde hareket edilmiş olunmasındandır. 
Hükümet etmekte olanlar, kanunların kendilerine tanıdıkları  hakları kullanırlarken amme efkarının  
reaksiyonlarını herkesten  çok düşürmek vecibesi ile  karşı karşıyadırlar. Bu nevi davranışlar, kanunlara  
uygun olanlar bile  hukuk ve adalet prensipleri ile nasıl  bağdaştırılabilirler! (15 Mart 1960,3). 

24 Ahmet Emin Yalman’ın mahkumiyeti ve gazetesinin kapatılması kararının ardından Time’da bir 
başyazı yayımlanmıştır. Yazıda şunlar söylenmiştir:“Bir başyazarın hapsedilmesi muhakkak surette basın 
hürriyetinin yokluğuna bir delil teşkil edemez. Ancak Türkiye’de şeref kırıcı neşriyatla ilgili kanuni 
mevzuat tahtında hüküm giyen muteber gazeteler ve başyazarların sayısına bakılacak olursa ileri sürülen 
lehte ve aleyhteki delilleri dinlemiş olan yabancı bir tefsircinin söyleyebileceği yegâne husus bu mevzuatın 
görünürde aşırı derecede ağır olduğudur. Şeref kırıcı neşriyat yapan bir gazeteyi kapatmak yetkisi alelade 
zamanlarda ifade hürriyetine inanan bir memleketin kanuni mevzuatında yer almalıdır.  Gazete kapatmak 
ancak ve yalnız harb veya diğer vahim ahvalde basın hürriyeti ve diğer hürriyetlerin koruyucusu olan devletin 
kendisinin emniyetinin tehlikeye maruz bulunabileceği hallerde haklı gösterilebilir ki,  bu iktidar partisinin 
selameti meselesinden tamamıyla farklı bir şeydir. Gazeteciyi yazdıklarından dolayı cezalandırmak  ayrı 
bir şey, bir gazeteyi  suç sayılan  mevzular ihtiva ettiği  için kapatmak başka  bir konudur.  Zira gazete 
kapatmak  okuyucuyu ifade hürriyetine serbestçe erişmek  hakkından  mahrum etmektir” (Aktaran: Dünya, 
2 Ağustos 1959; Aktaran: Ulus, 2 Ağustos 1959;  Aktaran: Vatan, 2 Ağustos 1959) 

25 Abdi İpekçi daha sonra da Pulliam davalarından yola çıkarak basın iktidar ilişkilerini irdelediği  bir 
yazı  kaleme almıştır (İpekçi, Amerika’dan Mektup: Son Hadiseler ve Tepkileri, Milliyet, 29 Aralık 1959). 



akademia

34

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

bir başlık kullanmış ve yazıda Yalman ve Yalçın gibi gazetecilerin, cesaretleri övülmüştür 
(Aktaran: Dünya, 7 Kasım 1958; Aktaran:  Vatan, 7 Kasım 1958)26. Yine benzer biçimde Time, 
bir sayısının basın kısmında Türk gazetecilerine yer vermiş ve “Ankara Hilton” başlıklı bir yazı 
yayınlamıştır. Yazıda şunlar ifade edilmiştir: 

Yemekler acınacak haldedir, yataklar da topak olmuş kıtıkla doludur. Kalorifer yoktur. Fakat 
Türkiye’nin ileri gelen gazetecileri için “Ankara Hilton”unda kalmak şahsi ve mesleki bir iftihar 
vesilesi olmaktadır. Bunun sebebi şudur: Ankara Hilton Başbakan Adnan Menderes Hükümetini 
tenkid etmek cesaretini gösteren gazetecilerin Ankara Merkez Hapishanesinde yattıkları koğuşa 
verilen takma addır. Batı’nın sadık ve kuvvetli dostlarından biri olan Menderes’in basın hürriyeti 
ile ilgili batı müesseseleriyle çok az alışverişi vardır. İktidara gelişinin ilk dört yılında hükümet ile 
basın arasındaki münasebetler çok iyi idi. 1954 seçimlerinden  kısa zaman  sonra muhalefet basını 
acı tenkidler yapmaya başladı ve iktidar da buna mukabele etmekte gecikmedi. Birden  dönüş yapan 
Menderes  halkın  başbakana ve hükümete karşı olan saygısını  azaltacak şekilde yazı yazan gazetecileri 
“Ankara Hilton”una götürebilecek  kanunların  çıkmasını destekledi… 1954 yılında  basını  susturan 
ilk kanunun kabul edildiğinden beri  bir  çok gazeteci Menderes’in mali politikası  dahil, tenkidlerde 
bulundukları için hapse atılmışlardır… Bütün şiddet tedbirlerine rağmen ( bunlar arasında kağıt ve 
ilan tahsisleri de vardır)Menderes basını dizginleyememiştir. Menderes hemen her gün eline  aldığı 
bir Türk gazetesi  ve dergisinde kendisini hiddetlendiren  bir şey bulmaktadır (Aktaran:  Hür,2008, 
Aktaran: Vatan, 9 Kasım 1958). 

IPI, Pulliam davaları ve basına yönelik yoğun baskılar nedeniyle, Ankara’ya protesto 
telgrafları yağdırmış ve bunun üzerine DP iktidarı ile Enstitü arasında uzun soluklu bir mücadele 
başlamıştır (Yalman, tarihsiz, 342). IPI Yönetim Kurulu Başkanı Urs Schwaz imzalı Adnan 
Menderes’e hitaben yazılmış protesto mektupta şunlar ifade edilmiştir: 

IPI, Türkiye’de basının durumunun gelişmesini daima artan bir ilgi ile takip etmektedir.  Geçen 
yıl içinde hükümetiniz tarafından  basın hürriyeti  üzerinde .. çeşitli tedbirler alınmıştır. Türk basının  
durumunu  ağırlaştırma yolunda gazetecilere karşı girişilen yeni takipler dalgası  en sonunda beni 
size bu  satırları  yazmaya zorladı. Herhangi bir  ülkenin iç politika  işleriyle ilgilenmek  şüphesiz  
bizim işimiz değildir. Bununla birlikte bütün hükümetlere  basın hürriyetini  gözetmenin  kendi 
menfaatine  olacağını  hatırlatmak da Enstitümüzün özel bir görevidir. Ekonomi alanında özel 
şartlar özel tedbirlere cevaz verebilirse de basın hürriyeti  doğrudan doğruya veya dolayısıyla bu 
tedbirlerle daraltılmamalıdır…Türkiye’de  basın hürriyeti zaman zaman  gazeteciler  için  seri halinde  
verilen  uzun mahkumiyetlerle  zedelenmiş, bunların bir kısmı  hapse atılmıştır. Yeni davalar  kararı  
beklemektedir. Biz her davayı tahlil etmek istemiyor ve tabiatıyla adaletin el  koyduğu davalar üstünde  
bir ses  söylemekten kaçınıyoruz. Fakat  yetkili  bağımsız kaynakların  verdiği haberler  son günlerde 
girişilen takibatta verilen  mahkumiyet kararlarının  çoğunun fikir hürriyetine  ciddi bir tecavüz teşkil 
ettiğini  göstermektedir… IPI yalnız  gazetecilerin  ve gazetelerin  hürriyetini değil, Türkiye’nin  hür 
dünyadaki yerini de  göz önüne  almaktadır. Bu sebepten basın hürriyetini korumak için  gerekli  hareketi  
yapacağınıza ve böylece Türkiye’nin medeni hürriyetler ve  fikir hürriyeti yurdu olarak tanınmasına  
gerekli yardımda  bulunacağınıza inanarak size müracaat ediyoruz (Aktaran: Vatan, 17 Kasım 1958). 

Çok geçmeden Basın Yayın ve Turizm Bakanı Server Somuncuoğlu, IPI’nin yazısına 
cevap vermiştir, Somuncuoğlu, henüz Başbakanlığa ulaşmamış olan bir mektubun bültende 
yayınlanmış olmasını maksatlı bulmuş ve bu durumu iç işlerine bir müdahale sayarak, eleştirmiş 
ve şunları söylemiştir: 

…memleketimizin içinde bulunduğu şartlardan habersiz görünen böyle bir enstitünün ne kanun 
yapan TBMM’ne ne de o kanunları tatbik eden  makam ve mercilerine ve tahsisen müstakil ve  adil 
mahkemelerine telkinde  bulunmak  haddi değildir. IPI veya benzerlerinin  Türkiye’de politika 
oyunlarına  girişmelerine  değil,  buna  teşebbüs etmelerine  bile  hükümet   kat’iyyen  müsaade 
etmeyecektir. Diğer taraftan Türk kanunları  Türk vatandaşının herhangi bir cemiyete intisabını  
Vekiller heyeti  kararına  bağlamıştır.  Kendi teşekkül maksat ve gayesini  bu suretle  aşarak  
memleketimizin iç politikasında  alet olma cüretine teşebbüs eden bu  enstitü, vatansever Türk 
gazetecilerinin bulunacağı bir teşekkül olmaktan  çıkmıştır. Onun bu  müdahale teşebbüsünü kemali 
şiddet ve nefretle reddederken  mektubunu sütunlarına  geçirmek suretiyle bu  küstah zihniyete karşı 
iltifatkar hareket etmiş olanlara da teessüflerimi  ifade etmek isterim (Aktaran Milliyet 21 Kasım 
1958; Aktaran Vatan, 21 Kasım 1958)27.

26 Vatan aynı haberi, başka bir manşet ile fakat aynı içerikle 12 Ocak 1959 tarihinde yeniden  vermiştir. 
27 DP sözcülerinin  bu yöndeki  beyanlarına ilişkin olarak çıkan bir yazıda şunlar ifade edilmiştir : …

İstedikleri; midesini, vicdanının  üstüne  oturtamıyanların; etek  öpüp, ayak yalıyamıyanların ; rahatından  



ak
ad

em
ia

35

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

Bakanın bu açıklaması, CHP tarafından Meclis’e aksettirilmiş ve konuya ilişkin şu şekilde 
bir soru yöneltilmiştir: 

IPI hür milletler camiasının bir mensubu olmamız dolayısıyla zati alilerine yazmış olduğu 
mektuba Basın Yayın ve Turizm Vekiline verdirdiğiniz – bizleri en az o mektup kadar üzen – cevapta 
IPI veya benzerlerinin Türkiye’de politika oyunlarına girişmelerine değil bunu teşvik etmelerine bile 
hükümet kat’iyyen müsaade etmeyecektir) gibi Türk basın mensuplarına tatbik edilen ağır kanunların 
yabancı  basın mensuplarına  da tatbik edileceği manasına  gelmesi mümkün  bir cümleden  sonra 
diğer taraftan Türk kanunları  Türk vatandaşının herhangi bir cemiyete intisabını  Vekiller heyeti  
kararına  bağlamıştır denilmektedir. Basın Yayın ve Turizm Vekilinin bu  ifadesi  hükümetin Türk  
basın mensuplarını  bundan  sonra adı  geçen  Enstitü üyeliğine mani olmak kararında  bulunduğu 
manasına mı gelmektedir (Vatan, 22 Kasım 1958). 

Server Somuncuoğlu, IPI arasındaki gerilim bir müddet daha devam etmiş, bir müddet 
sonra polemiğe henüz o günlerde mahkûmiyeti kesinleşmemiş olan Ahmet Emin Yalman da 
katılmıştır (Vatan, 23 Kasım 1958; 25 Kasım 1958; 26 Kasım 1958)28. Bunlar yaşanırken,  IPI’den 
Server Somuncuoğlu’na bir yanıt gelmiştir.  Enstitü, o güne değin pek çok ülkeye protestolar 
gönderdiklerini, fakat hiçbirinin bu durumu bir müdahale olarak algılamadıklarından söz 
etmiş, zaten mektupta da bunun bir müdahale niyeti taşımadığının ifade edildiğini yinelemiştir. 
Bakanın “daha mektup elimize ulaşmadı” şeklindeki eleştirilerine de, kendilerine hiçbir cevap 
verilmediği, ta ki protesto gazetelerde yer bulunca bakanın tepki gösterdiği belirtilmiştir. Enstitü, 
Somuncuoğlu’nun “enstitü meseleyi tahkik etmeden harekete geçti” yönündeki eleştirisine yanıt 
olarak da, bunun doğru olmadığını, araştırılması halinde aksinin ortaya çıkacağını belirtmiştir 
(Aktaran: Vatan, 27 Kasım 1958). Bu tartışma, IPI’nin Aralık bültenine de taşınmış, IPI 
tarafından hem Menderes’e yazılan mektup, hem de Bakan Server Somuncuoğlu’nun  cevabı 
yayınlanmıştır. Bültende,  Server Somuncuoğlu’nun basın hürriyeti görüşü  hatalı olarak 
yorumlanmış ve konunun bakan tarafından bir müdahale olarak algılanmasının da İnsan Hakları 
Beyannamesini  kabul edilmiş olması nedeniyle, yanlış olduğu belirtilmiştir (Aktaran: Vatan, 
12 Aralık 1958). IPI Bülteninin Ocak sayısında, Türkiye’deki basın hürriyeti meselesine geniş 
surette yer verilmiştir. Bültende, hürriyet sınırlamalarına yer verilen sayfada son zamanlarda 
gazetecilere karşı verilen cezaları saydığı gibi, IPI’nin Başbakana gönderdiği protesto ve Basın 
Yayın Bakanının beyanatı münasebetiyle açılan münakaşada, Türk gazetecileri tarafından 
neşredilen makalelerin geniş özetlerini de paylaşmıştır (Aktaran: Vatan 12 Ocak 1959). IPI  
Ekim ayı bülteninde de, Ülkü Arman ve diğer basın suçluları ile ilgili geniş bilgi yer almıştır 
(Ulus, 24 Ekim 1959).

IPI Kasım ayı bülteninde, Türkiye’de baskının devam ettiği bildirilmiştir. Yazıda, 
Türk gazetecileri için af kararı çıkarılacağı vaadinin yerine getirilmediğinden, aksine basın 
üzerindeki hükümet baskısının arttırılacağından bahsedilmiş ve Devlet Bakanı Abdullah Aker’in 
“hükümetin istemediği haber ve resimler yayınlanmamalıdır” yönündeki sözü de özellikle 
nakledilmiştir (Demokrasi’nin 50. Yılı (1945-1995), 315; Kabacalı, 1994, 260, Vatan, 25 Kasım 
1959). Bu açıklamalardan sonra, Çalışma Bakanı ve Basın Yayın ve Turizm Vekili Haluk Şaman 
bir beyanat vermiş ve içişlerine yapılmak istenen müdahalelerin hüsranla sonuçlanacağını 
ve iddiaların aksine Türkiye’deki yayınlara  bakan her insaflı kişinin basın hürriyetinin var 
olduğunu göreceğini ifade etmiştir. Mahkumiyet almış kimselerin, dünyanın hiçbir yerinde 

çok insanlık  hak ve onuruna düşkün olanların bir çeşit  aşağı insan, ikinci sınıf vatandaş muamelesi  
göreceğidir. DP demokrasisi  yaratmak. Dışarıya  karşı  şekli  bir demokrasinin  dekorlarını  uzatmak,  
içeride diledikleri  gibi at oynatmak. Milletlerarası Basın Enstitüsünün basın hürriyeti konusunda haklı 
tenkidlerini “iç işlerimize müdahale” demagojisi ile karşılayan ve  basın mensuplarını  milli itibarımızı 
dış memleketlerde zedelemeye  çalışanlarla  işbirliği  yapmakla itham edenler D.P. iktidarının tutumunun  
yurt dışında  bize nasıl bir itibar saplamakta olduğunu ciddiyetle  düşünmek zorundadırlar (Emil Galip 
Sandalcı, “Umdukları ve Bulacakları, Kim, 13 Nisan 1960: 10).  

28 Ahmet Emin Yalman Basın Enstitüsü üzerine yazmaya devam etmiştir (Yalman, T.C. Başvekili ve 
Basın Enstitüsü”,  Vatan, 25 Mart 1959;  Yalman, “Basın Hürriyeti ve Türkiye”, Vatan, 1 Haziran 1959; 
Yalman, “Basın Enstitüsü’nün Gayeleri”, 3 Haziran 1959; Yalman, “IPI Neler Yapıyor, Vatan ,5 Haziran 
1959).



akademia

36

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

kabul edilemeyecek ölçüde edepsiz ve terbiyesiz yazılar yazdıklarını, şeref ve haysiyetlere 
saldırı suçunu işlediklerini bu nedenle de bağımsız ve şerefli hakimlerce mahkum edildiklerini 
belirtmiştir (Vatan, 25 Ocak, 1960). Şaman’ın sözlerine yanıt Ahmet Emin Yalman’dan gelmiştir. 
Yazar, iktidarın yanlış görüşlerine sımsıkı sarılmaya devam ettiğini, gerçekleri görüp, hatalarını 
düzeltmeye razı olmadığını ve bu nedenle de ülkenin bağımsız bir ülke sıfatıyla bağımsız dünyada 
yer alması imkanının sarsıldığını, bağımsız dünyada Türkiye hakkında endişeler ve üzüntüler 
uyandığını ve  hataların düzeltilmesi ve normal bir basın rejimi ile  kavuşma imkanlarının 
tıkandığını belirtmiştir ( Yalman,“ Sayın Şaman’a Cevap”, Vatan, 27 Ocak 1960). 

IPI, iktidar sözcülerinin eleştirilerine karşın, Türkiye’ye yer vermeye devam etmiştir.  Ocak 
bülteni üç sayfasını, Türkiye’deki basın rejimine ayırmış ve dünya basınında bu konu üzerine 
çıkan yazıların özetlerine yer verilmiştir (Ulus, 24 Ocak 1960). Şubat ayında gerçekleştirilen 
Basın Yayın bütçesinin encümende müzakeresi sırasında konuşan Manisa Mebusu Sezai Akdağ, 
IPI’yi eleştirmiştir. Enstitünün hür memleketlere şantaj yaptığını söyleyen Akdağ, enstitünün 
başkanı dâhil birçok azasının solcu ve komünist olduğunu, IPI’nin yabancı ideolojileri bağımsız 
memleketlere sokmak için bu memleketlerin içişlerinde meydana gelen hadiselerden istifade 
ettiğini söylemiştir. S.Akdağ’a cevap veren CHP milletvekili Bülent Ecevit ise, söylenenleri 
reddetmiş ve tam aksine enstitünün komünist aleyhtarı bir teşekkül olduğunu belirtmiştir 
(Milliyet, 4 Şubat 1960). S. Akdağ, IPI için benzer eleştirileri yöneltmeye devam etmiştir 
(Milliyet , 22 Şubat 1959). Mart sonunda yapılan IPI kongresinde, Türk hükümetinin basına 
karşı  tutumunu düzelteceği ümidini  açıklamıştır(Milliyet, 25 Mart 1960).

 DP iktidarı, IPI’nin açıklamalarını maksatlı olarak suçlamakla kalmamış, IPI bildirilerine 
yayın yasakları getirilmiş ve karara aykırı davranan gazeteler toplattırılmıştır. Yasaklama üzerine 
birçok gazete birinci sayfada beyaz boşluklarla çıkmıştır. Buna karşın, IPI’nin yayınladığı 
bildiriler, daha fazla  yankı bulmuştur. Bunun üzerine de, DP iktidarı bu defa da bütün gazeteleri 
bu kuruluştan istifaya zorlamıştır. Gazete Sahipleri Sendikası As Başkanı Mithat Perin istifa 
etmemekte direnmiştir. Perin’in aynı zamanda DP İstanbul Milletvekili olması, gazeteci üzerinde 
yoğun bir baskıya neden olmuştur. Baskılar sürerken, hükümet, IPI’den ayrılmayan gazetelere 
verilen, resmi ilanların kesilip, İstanbul, Ankara ve İzmir’de çıkarılacak bir ilan gazetesinde 
duyurulması fikrini geliştirmiştir. Bunun üzerine E. Pulliam, yazıları nedeniyle sıkıntılara sebep 
olduğu gazetecilere destek olmak ve Türk basınına ABD basınını tanıtmak amacıyla bir burs 
programı başlatmıştır. 24 Ocak 1960 tarihinde duyurulan burs programını Pulliam şu şekilde 
anlatmıştır:

Her yıl dört gazetecinin Amerika’ya gelmesi  için  yol paralarını  vereceğim.  Indiana Polis Star, 
Indiana Polis New, Arizona Republic, Phonix Gazet’de dört hafta çalışmak üzere yol masraflarına 
ilaveten  haftada 100 dolar  vermek üzere bir  burs tesis edilmiştir”. Pulliam bundan sonra bu bursu 
kazanacak üyeleri evvelden  bilmeyi arzu ettiğini fakat sendikanın seçimine itimadı olduğunu 
belirtmiş ve iki üç yıl denedikten sonra bursu süresiz devam ettirme kararı verebileceğini ilave ederek, 
şunları  söylemiştir: “Türk gazetecilerinin  meslek sevgisi  ve cesaretlerine  karşı  hürmetim büyüktür. 
Zannımca siz bu mevzuda zirveye erişmiş durumdasınız (Eşel,2011: 158-159; Milliyet 24 Ocak 1960; 
Aktaran: Ulus, 24 Ocak 1960).

Gazeteciler Cemiyeti de IPI’in Türkiye’deki uygulamalarla ilgili protestolarını 
değerlendirerek, basın rejiminin değiştirilmesi amacıyla, Adnan Menderes’ten Altemur Kılıç 
aracılığıyla, Gazeteciler Cemiyeti’nin yönetim kurulu üyeleriyle görüşme talebi gelmiştir. Park 
Otel’de gerçekleştirilen görüşmeler olumlu bir havada geçmiş, hatta Başbakan A. Menderes, 
üç gün sonra iade-i ziyarette bulunarak, gazetecilerle cemiyette tekrar bir araya gelmiştir. Bu 
ikinci toplantıda, konuşma gazetecilerin mahkûmiyetleri konusuna gelmiş ve Ali İhsan Göğüş, 
Başbakana şunları ifade etmiştir: 

Bugün ehramın (piramidin) tepesinde bulunuyorsunuz. Ve o ehramın etrafında  kalabalık yığınlar, 
topluluklar… Bunların içerisinde sizi alkışlayanlar var ama arada  bir size  bağıran  çağıranlar da 
var. İktidardasınız. Onların ellerinde  bir  takım  taşlar var, size  fırlatıyorlar ama dedim iktidarda 
olanlara bu türlü  bağrışmalar, sataşmalar yapılması  normaldir. Bunlar kanunları sertleştirmeye hiçbir 
zaman vesile olmamalı. Bu  atılan  taşlar  bağrışmalar çağrışmalar  hiçbir zaman size ulaşmaz.  Siz 



ak
ad

em
ia

37

ERCİYES İLETİŞİM 2012
OCAK

www.akademia-erciyes.com

size ulaşıyor zannederek  bundan bir ürküntü duyuyorsunuz. Eğer çok rahatsızsanız özür dileyerek  
biraz şakayla  karışık bulunduğunuz yeri  değiştirelim ben razıyım o bağırmalara  çağırmalara”. 
Göğüş, Başbakanın sözlerini  gülerek  karşıladığını belirtmiş ve konuşmasını  şöyle devam ettirmiştir: 
“Nazilli’de  bir  gazete  çıkıyor, kaymakama  gider, belediye  başkanına  gider,  bir de resmi ilan almak 
için basın ilan kurumuna  gönderilir. Pulliam’ın yazısını yayımlamak ne tahkire uğrar ne de siz bir şey 
kaybedersiniz. Ama siz bu gazetenin sahibini mahkûm ettiğiniz zaman Milletlerarası Basın Enstitüsü 
harekete geçer. Türkiye’de basın hürriyeti elden gidiyor diye tüm dünyayı ayaklandırır, buna değer 
mi? Muhalefet sizin gazetecileri tevkif etmeniz karşısında susacak değil. Hiç yoktan yükseliyor 
memleketin tansiyonu. 

Göğüş, Başbakanın sıkıntılı bir şekilde kendisini dinlediğini ve “Genç arkadaşım, 
konuşmanızdan çok faydalandım” dediğini belirtmiştir (2008, 85).

Adnan Menderes tutumunu dönem sonuna kadar aynı şekilde sürdürmüş, mahkûm olan 
gazeteciler ile ilgili beklenen af gelmemiş ve 27 Mayıs da ordunun yönetime el koyması ile 
birlikte kapatılan gazeteler açılmış ve mahkûm gazeteciler de salıverilmişlerdir. 

Sonuç
Amerikalı gazeteci Eugene  Pulliam, Türkiye ile  ilgilenen, üzerinde yazılar yazan ve 

zaman zaman da Türkiye’yi ziyaret eden bir gazetecidir. Özellikle de İkinci Dünya Savaşı 
sonrası,  Türk Amerikan ilişkilerinin yoğunlaşması ile birlikte,  gazetecinin Türkiye ile ilgili 
bağlantıları daha da artmıştır. Yazarın, Türkiye’ye ilişkin yazılarının oldukça olumlu bir 
üslup içinde olduğu ve Türkiye’ye stratejik bir değer atfettiği ve bu nedenle de ülkenin içinde 
bulunduğu koşullarla yakından ilgilendiği bilinmektedir. DP’nin 1950’de iktidara gelişi ve 
yürüttüğü politika ve programların, Amerika’nın çıkarlarıyla örtüşmesi nedeniyle, gazetecinin 
Türkiye’ye olan güveni daha da perçinleşmiştir. Fakat işler uzun süre yolunda gitmemiş, 1954 
ve daha da belirgin olarak, 1957’den itibaren ülkenin koşullarındaki kötü gidiş ve buna bağlı 
olan istikrarsızlık ve Türkiye’nin dünya kamuoyu nazarında puan kaybediyor olması Pulliam’ı 
da hareketlendirmiş ve olayları bir anlamda yerinde tespit etmek için Türkiye’ye gelmiştir. Bu 
yönüyle ülke imajını olumluya çevirme şansı olabilecek bu durum, ne yazık ki ülke idarecilerinin 
nezaketsizlikleri nedeniyle kötü kullanılmış, gazeteci ve eşi ülkeden olumsuz bir izlenim 
ile ayrılmışlardır.  Bu durum bu noktada kalmamış, gazetecinin yazdığı yazılar, Türkiye’nin 
içinde bulunduğu koşulları dünya üzerinde tartışılır hale getirilmiştir. Pulliam yazıları ile dünya 
kamuoyunun dikkatini Türkiye üzerinde toplamış ve Menderes’in şahsı üzerinden ülkenin genel 
politikası ve özellikle de basın politikaları ciddi bir biçimde mercek altına alınmıştır. Özellikle 
de Türk basının içinde bulunduğu baskı ortamına karşın halen cesurca davranabilmesi ve 
Pulliam’ın yazılarını sütunlarına  taşıması ve bu nedenle de cezalandırılması Türkiye’yi  ve 
basınını daha da konuşulur hale getirmiştir. İktidarı bu durum daha da gerginleştirmiş ve  gerek  
ülke içinden,  gerekse de dünya çapından gelen tepkilere, aynı sert üslupla  yanıt vermiştir.  
İktidarın bu tutumu çözüm yollarının tıkanmasına ve yazılarda işaret edilen olası kötü akıbetin  
gerçekleşmesine daha zemin  hazırlamış, fakat iktidar yapılan ikazları görmezden geldiği  ve  
işaretleri okuyamadığı için  mevcut sıkıntıları çözmeye karar verdiği  dönemde iş işten geçmiş 
ve yönetimleri müdahaleye uğramıştır.  

Kaynakça
Ahmad, F. ve Turgay Ahmad B. (1976). Türkiye’de Çok Partili Politikanın Açıklamalı 

Kronolojisi. 1945–1971.(1.bs.). İstanbul: Bilgi Yayınevi. 

“Amme Vicdanı ve Adalet” (15 Mart 1960). Ankara, Forum, 12, 144.3.

Bağlum, K. (1991). Anıpolitik. 1945-1960. Ankara: Bilgi Yayınevi. 

Berker, Ş. N. (t.y.). Demedim Mi Nazlı Yârim Ben Sana…Ajans Türk Matbaası.

Bortaçina, A. (2000). Kurşun yağmuru altında- Tutkulu Kalemşörler, Erişim: 18 Temmuz 2000.  
http://www. milliyet.com.tr.



akademia

38

Türk Basınında Eugene Pulliam Olayı 

www.akademia-erciyes.com

Burçak, R.S.(1998). On Yılın Anıları (1950–1960). (1.bs.). Ankara: Nurol Matbaacılık.

Çetin, C.(1991). İşte Babıâli ( Çuvaldızı Kendimize). İstanbul: Cem Yayınevi.    

Dekes, P. P. (2009). Eugene Collins Pulliam, Class of 1910. Erişim: 26 Ekim 2009.  http: // www.
godeko.org /Psi_Phi/ Ancestors_ E.C. Pulliam .htm. 

Demirel, T. (2011). Türkiye’nin Uzun On Yılı Demokrat Parti İktidarı ve 27 Mayıs Darbesi. 
İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Demokrasi’nin 50. Yılı (1945-1995),Cilt 1, Aydın Kitaplar, Radikal, s. 5-360.  

Emre Kaya, A.E. (2009). Cumhuriyet:  Demokrat Parti ( 1950- 1960)  Politikalarının  Ele Alınış  
Biçimleri. Doktora Tezi,  Ankara Üniversitesi, Ankara. 

Eşel, G.(2011). Demokrat Parti Dönemin Türk Amerikan İlişkilerinde Basın Sansürü ve Pulliam 
Davası. Erişim:  http:// www. tubar.com.tr, s.145-162. 

 Göğüş, A.İ.(2008).Hep İsmet Paşa’nın Yanında. İstanbul: Remzi Kitabevi. 

Hür, A. (2008). İktidar Basının Uysal Olanını Sever, Erişim: http: //www.taraf.com.tr. 

İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi (1919-1989). İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.

Kabacalı, A.(1990). Başlangıçtan Günümüze Türkiye’de Basın Sansürü. İstanbul: Gazeteciler 
Cemiyeti.  

Kabacalı, A.(1994). Türk Basınında Demokrasi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Karaveli O.(2006).Görgü Tanığı. Bir Gazetecinin ‘Sıra Dışı’ Anıları. (3.bs).İstanbul: Pergamon 
Yayınları. 

 Koloğlu, O.(1993).Türk Basını. Kuvayi Milliye’den Günümüze (70. Yılında Cumhuriyet Basını). 
Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.. 

Öztürk Kay, S. (2008). İktidarlar Pençesinde Kıvranan Türk Basını- 7. Erişim: 13 Ekim 2008.  
http: //www.yenicaggazetesi. com.tr.

Özgentürk, N. (2008). Cumhuriyetten Günümüze Basının Kısa Tarihi. Ed. Melda Davran, Ali 
Sekmeç. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.  

Pace, E. (1999). Eugene Pulliam Is Dead At 84, Publisher Opposed Mc Carthy, Erişim:  22 Ocak 
1999. http//: www.nytimes.com.

Pulur, H. (2011). Sanki İlk Oluyor. Erişim: 14 Mart 2011. http: // www. gundem.milliyet.com.tr/
sanki-ilk-oluyo-/…/14…/default.htm.

“Amme Vicdanı ve Adalet” (15 Mart 1960). Ankara, Forum, C.12, 144.3.

Sandalcı, E. G. (13 Nisan 1960), Umdukları ve  Bulacakları, Kim, 2,  95, 10.

Toklucu, M. (2007). Menderes Basına Karşı. Erişim: 14 Temmuz 2007. http:// www. radikal. 
com. /tr. 

Topuz, H. (2003). II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi. (2.bs.). İstanbul: Remzi 
Kitabevi.  

Yalman, A.E. ( t.y.)“Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim”.Cilt 4. İstanbul: Rey Yayınları.

Yıldız , N. (1996), Demokrat Parti İktidarı (1950-1960) ve Basın, Ankara Üniversitesi SBF 
Dergisi,  51, 1.  481-505. Erişim: http:// www. dergiler.ankara.edu.tr.

Gazeteler
Dünya,  Milliyet, Ulus, Vatan gazetelerinin kopyaları, TBMM Mikro Film Arşivi’nden elde 

edilmiştir.  


