
SUPRANASYONAL BİR TASARRUF ŞEKLİ OLARAK 
 
 
 
 
 

MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP                      
AS A CHALLENGE TO THE TURKISH TELEVISION 

BROADCASTING SYSTEM AND                                     
THE EUROPEAN UNION 

 

   Ayşen AKKOR GÜL∗ 

 
 

Abstract  

Since the 1990’s the television broadcasting system of Turkey has grown with a 
remarkable impetus. However it has a number of major problems which threaten the 
development of a healthy media landscape. This paper mainly focuses on the issue of 
‘monopolization of media ownership’ which can be detrimental to pluralism. The study 
which is no more than a status report aims to analyse both the development of Turkish 
rules against ‘media concentration’, and the European Union’s policy on ‘Media 
Concentration and Pluralism’. To examine the outcome of the amendments made to the 
Turkish Media Law, it compared the ownership landscapes of 2004 and 2010. Since 
Turkey is a candidate state, analysing the European Union’s attitude on media 
ownership might give us the opportunity to see the possible future developments of the 
Turkish Media Landscape.  

Some of the findings are: The amended Turkish Media Law had not prevented 
media concentration by 2010. The European Union is aware of the danger media 
concentration might lead to, however, the Directives lack effective media concentration 
legislation. 

Key Words: Media Concentration, European Union, Turkish Television Channels,  

Özet 

Türk yayıncılık sistemi 1990 yıllardan itibaren kayda değer bir gelişim 
göstermiştir. Ne var ki sistem medya ortamının sağlıklı gelişimini tehdit edecek bir 
takım sorunları da içinde barındırmaktır. Bu çalışmada  çoğulculuğu zedeleyen “medya 
mülkiyetindeki tekelleşme” olgusu başlıca sorunsal olarak ele alınmıştır. Çalışma bu 

                                                 
∗ Doç.Dr., İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, İstanbul  

Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi                     Cilt: 10,  No:2  (Yıl: 2011),  s.27-46 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 28 

bağlamda Türk mevzuatındaki gelişmeleri ve Avrupa Birliği’nin yaklaşımlarını 
irdeleyerek bir durum saptaması yapmayı amaçlamaktadır. Türk Medya Kanunu’nda bu 
konuda yapılan son değişikliklerin sonuçlarını değerlendirebilmek için de 2004 ila 2010 
yıllarının medya mülkiyet yapısı karşılaştırılmaktadır. Avrupa Birliği’nin bu konudaki 
tutumunu belirlemek aday ülke konumundaki Türkiye’nin gelecekteki medya ortamı ile 
ilgili olası gelişmeleri tahmin etmemize yardımcı olabilir. 

Ulaşılan bazı sonuçlar şu şekilde verilebilir: Yeniden düzenlenen Türk Medya 
Kanunu’nun 2010 yılı itibariyle medyadaki yoğunlaşmayı engellediğini söylemek 
güçtür. Avrupa Birliği Komisyonu, yoğunlaşmanın neden olabileceği tehlikelerin 
farkındadır. Ne var ki, yürürlükteki yönergeler bu konuda etkili düzenlemelerin 
getirilmesini sağlayacak hükümler içermemektedir.  

Anahtar Kelimeler: Medyada Yoğunlaşma, Avrupa Birliği, Türk Televizyon 
Kanalları,  

 

Introduction 

The 1990’s brought great change to theTurkish television broadcasting scene, 
especially for the broadcasters, entrepreneurs and the viewers. The ‘deregulation 
movement’ seen in those years meant new ‘opportunities’ both for the broadcasters, and 
the entrepreneurs. Most of the broadcasters who had emerged from the ranks of the 
Turkish Radio and Television Corporation (TRT) were tempted with promising new job 
offers when the new channels opened. Although the Turkish Media Law no. 3984 
emphasized that the new channels would be ‘private channels’ working for ‘the service 
of the public’, they soon turned out to be ‘commercial channels’ and tools for ‘political’ 
power. Therefore, establishing a private channel became an attractive investment for 
enthusiastic entrepreneurs.  

The Turkish viewers embraced the new channels hoping that the pluralistic media 
system would bring diversity with new types of programmes which would be 
alternatives to the long running TRT programmes. Many people believed that there 
would be an abundance of news on the screen, and news bulletins were expected to be 
given impartially, reflecting different points of view. In fact, in the first couple of years, 
some of the types of films and music that had not been found suitable to be broadcast on 
TRT were on the screens of these new channels, and the news bulletins of the new 
channels were different from TRT’s protocol-based broadcast style. However, contrary 
to expectations, in less than ten years, news bulletins reflecting international news 
stories were slowly reduced in number. They became more image-based and there was 
less text, less political and parliamentary news but more human interest and 
entertainment news stories. In other words, commercialization has changed the nature of 
news bulletins.  

Looking at the ownership structure of the large television broadcasting companies 
it is seen that they soon developed into cross-media groups, whereas small companies 
slowly vanished. By 2004, there were four major and four smaller cross-media groups 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  29 

in Turkey. The major cross-media groups gradually branched out into activities other 
than media such as, finance, insurance, steel, automotive, trade, and thus rapidly turned 
into conglomaretes. 

By 2010 those conglomaretes had engaged in mergers and acquisition strategies 
parallel to the changing political environment in Turkey. It is possible to state that for 
entrepreneurs media meant financial investment and a means of attaining political 
power rather than a means of satisfying public interests. On the whole, this attitude 
resulted both in compromising the journalistic value of impartiality and in 
commercialization. The tabloidization of news can be seen on nearly every private 
channel. Thus, like in many European countries, the deregulation movement in Turkey 
did not bring media pluralism, and many who were optimistic about the future of a 
liberalized media are now experiencing disappointment.  

Looking at the European Union’s attitude on media ownership, we see that 
arguments for ‘full liberalisation’ are succeeding in the Commission which now appears 
to be moving towards a complete deregulation of media markets under an initiative on 
‘convergence’. The answer of the European Commission to those who are not content 
with these developments is that the European Commission does not have ‘immanent 
authority’ to regulate media concentration in Europe. However there is still a debate 
going on among the European Union’s institutions on media concentration and 
pluralism.  

The Commission Green Paper (1992)1 concentrates on the definition of ‘pluralism’ 
in the first part. Three options are discussed in this respect. Whether pluralism be 
assessed (a) by content, (b) by the number of channels or titles, or (c) by the number of 
media owners/controllers. The Paper concludes that the latter was preferred because 
‘concentration of media access in the hands of a few is by definition a threat to the 
diversity of information and pluralism’. 

Looking at the Turkish studies done in the 2000’s, it can be seen that many 
scholars drew attention to the results of monopolization of media ownership in Turkey. 
Sönmez for example, in his book Media, Culture, Money and İstanbul Potency (Medya, 
Kültür, Para ve İstanbul İktidarı) stresses the fact that with the monopolization of 
media ownership, administration in media organizations has become more authoritarian 
and even dictatorial. Moreover he asserts that the omnipotent media owners have 
created a new kind of aristocracy among journalists who carry out their orders to the 
letter.2 On the other hand, Adaklı in her book Media Industry in Turkey: Ownership and 
Control Structures in the Age of Neoliberalism (Türkiye’de Medya Endüstirisi: 
Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri) explains the gradual development 
of a new capitalist media ownership in Turkey from the 1980’s onwards. In her analysis 
she concentrates mainly on three different reference points, namely, ‘economic and 

                                                 
1   Commission of the European Communities, ‘Pluralism and Media Concentration in the 
Internal Market’ Green Paper, COM(92)480, Brussels, 23.12.1992. 
2   Mustafa Sönmez, Meyda, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı, İstanbul, Yordam Kitap 2008, s. 
147-154. 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 30 

political context’, ‘economic structures of media organizations’ and ‘the role of media 
in social formation’.3 Some scholars preferred to make comparisons between the 
situation in Turkey and in other countries. For example, Pekman in his article “The 
Problem of Regulating Media Ownership: The Global Frame and Turkey as a Sample” 
(Medya Sahipliğinin Düzenlenmesi Sorunu: Küresel Çerçeve ve Türkiye Örneği) 
discusses the problematic media landscape of  Turkey with cases in the United States, 
France, the United Kingdom, Spain, Italy, etc. He also mentions the European Union’s 
studies done on media concentration and pluralism from 1984 to 2003.4 

Scholars also came together on various occasions to discuss the problem of 
concentration in media in Turkey. For example, in December 2003, a “Media 
Concentration and Transparency” panel discussion was arranged at Ankara University 
by the Faculty of Communcations in collaboration with the Council of Europe. Here 
researchers had the opportunity to discuss the matter with their foreign colleagues. Çaplı 
for instance, listed conditions needed for establishing a more pluralistic media in 
Turkey. He also called attention to political culture and underlined the fact that the 
communication system in a country should be considered as a complementary part of its 
political culture. In addition to European speakers such as Berka and Van Loon, Avşar 
representing the Radio and Television Supreme Council gave examples from European 
Union countries and explained their media ownership rules. Avşar also stated that 
although the European Union had done studies on ‘media concentration and pluralism’ 
it had not so far developed an effective regulation to prevent media concentration.5 

This paper is especially important because it gives the history of the European 
Union’s media concentration policy and shows why it has so far been unsuccessful.  It 
also reflects the recent developments on this issue.  Moreover the article has the 
intention to illustrate the Turkish media ownership landscape of 2010. Therefore, first 
of all, light will be shed mainly on the deregulation period of television broadcasting in 
Turkey. Then the development of Turkish rules against ‘media concentration’, and the 
European Union’s policy on ‘Media Concentration and Pluralism’ will be analysed 
separately. Since Turkey is a candidate state, analysing the European Union’s attitude 
on media ownership will give us the opportunity to see the possible future developments 
of the Turkish Media Landscape. In order to see the outcome of the amendments made 
to the Turkish Media Law concerning media concentration, the ownership landscapes of 
2004 and 2010 will be compared.  

 

                                                 
3  Gülseren Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve 
Kontrol İlişikileri, Ankara, Ütopya Yayınevi, 2006. 
4  Cem Pekman, “Medya Sahipliğinin Düzenlenmesi Sorunu: Küresel Çerçeve ve Türkiye 
Örneği”, Mine Gencel Bek ve Deirdre Kevin (der.), Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim 
Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik, Ankara, Ankara Üniversitesi 
Basımevi, 2005, s.243-290. 
5 Nilüfer Timisi, “Medyada Yoğunlaşma ve Şeffaflık Paneli”, 20 Mart 2010, 
http://www.medyadadergiler.ankara.edu.tr/23/668/8514.pdf> 14 Aralık 2004. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  31 

The History of Television Broadcasting in Turkey and Concentration 

Early Stages of Television Broadcasting  

TRT, established in 1964, launched the country’s first television station on 
January, 31st. 1968. The autonomy of the broadcasting service was laid down in the 
Turkish Constitution and in the TRT Law. As stated in the law, TRT was a publicly 
owned, autonomous institution. In other words, it had autonomy in programming, in 
administration and in finance. Its functions were defined as being those of a public 
service. Just like the guiding ethos of the BBC, it had a mission to provide national, 
social and democratic integration in the service of ideas higher than entertainment and 
profit. It began broadcasting programmes up to seven hours a day in some regions of 
Turkey. TRT tried to inform the public and educate people with hundreds of 
programmes such as ‘To Anatolia’ (Anadolu’ya), ‘Let’s Tour and See’ (Gezelim 
Görelim), ‘To the Village and from Village to the City’ (Köye, Köyden Kente), 
‘Woman and Home’ (Kadın ve Ev) etc6. However its news bulletins were sometimes 
criticized because they were said to reflect the priorities of the ruling government. After 
the 1971 Military Council warning to the government interference with TRT increased. 
Finally, the Turkish Parliament took action and amended Constitutional Article 121, 
which until then had guaranteed TRT’s ‘autonomy’. In January 1972, Law no. 1568, 
transferred that amendment to the TRT Law. The Corporation was then defined with a 
rather abstract term as ‘an impartial’ institution which then enabled the ruling 
government to put more pressure on the broadcasters.  

After the Military Coup in 1980, a new constitution was adopted. The 1982 
Constitution also defined TRT as an ‘impartial’ institution in Article 133. Until 1984, 
TRT’s first television channel (TRT1) was the only choice the viewer had. However, 
TRT was frequently criticised as being the voice of the government and for being 
reluctant to debate any controversial issues that were on the public agenda.  

The Deregulation Movement  

In September 1990, STAR1, a private television channel, benefiting from the 
loopholes in the law began broadcasting programmes in Turkish via satellite from 
Germany. Then we saw the mushrooming of private channels. The screens of these new 
channels were sometimes occupied with low quality programmes, frequently cheap 
American dramas but sometimes they featured debate programmes on varied themes 
which the Turkish public was unused to watching. By the mid 1990’s the main problem 
was that there was neither a law to regulate new channels nor a regulatory body to 
assign frequencies to private channels. Finally, August 8, 1993, the Turkish Parliament 
passed a proposal to amend Constitutional Article 133 and lifted the state monopoly on 
radio and television broadcasting. With this amendment, TRT was once more defined as 
an ‘autonomous’ institution, at least on paper. The long awaited law went into effect in 
April 1994. The Radio and Television Law was passed by the Turkish Parliament to 

                                                 
6  Aysel Aziz, Radyo ve Televizyonla Eğitim, Ankara, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi 
Eğitim Araştırma Merkezi Yayınları, 1982, s.100-107. 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 32 

regulate private broadcasting. The law also established the Radio and Television 
Supreme Council (RTÜK), compromised of nine members appointed by the Parliament, 
as the regulator for private broadcasters. The RTÜK was made responsible for 
distributing frequencies and awarding licences to broadcasters, and also for monitoring 
the broadcasters’ compliance with the law. 

The Media Law and Amendments Made to the Law Concerning the Issue of 
Concentration  

The Turkish Media Law, no. 3984, was completely compatible with the European 
Union’s Television Without Frontiers Directive of 1989. The provisions describing 
television ‘advertising and sponsorship’, ‘protection of minors’, ‘right of reply’ were 
especially consistent with the Directive. It can be stated that the media law was also 
designed for the development of a democratic media landscape. This was largely 
because of the experience of the de facto period.7 Therefore certain articles were worded 
in order to prevent abuses such as generating political power through media ownership 
and commercialization.  

Article number 29, for example, was constituted to prevent media concentration in 
Turkey. According to this article no shareholder was to own more than 20 percent of a 
broadcasting enterprise. If the shareholder held shares in more than one enterprise, the 
total shares in all enterprises could not exceed 20 percent. This was also valid for 
foreign investors. Moreover, anyone who holds shares of more than 10 percent in one of 
these enterprises is not allowed to enter public bidding processes. These rulings not only 
did not prevent media concentration but instead led to a decrease of transparency in 
practise. People established enterprises in the names of others. Thus the law which was 
designed to prevent media concentration encouraged the opposite, and the abuse of the 
law was widely seen in the 1990’s.  

The law was amended in May 2002. According to the amended law if a person or a 
group was to own more than 50 percent of a broadcasting enterprise which has an 
annual average audience threshold of 20 percent or more then he or the capital group 
would have to sell the shares in excess of 50 percent or go to public offering. Thus it 
would not be wrong to state that the amended law set no restrictions on the number or 
variety of media activities. Actually it only established an annual average audience 
threshold which is almost impossible to achieve (see figure 1).  

 

                                                 
7   The son of the 8th. President of the Turkish Republic, Ahmet Özal and his friend Cem Uzan 
established the first private channel of Turkey by benefiting from the loopholes in the law and 
broadcasting programmes in Turkish via satellite from Germany. This channel supported the 
political party ANAP with its broadcasts. Then the Enver Ören, Doğan, Dinç Bilgin and Zaman 
Groups who at that time owned newspapers started their own television broadcasts to develop 
their financial investments and gain political power. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  33 

Figure 1:The Day Time Ratings  of the Turkish 
Channels in February 2009 (%)

Kanal D; 13,1

Show Tv; 13,5

ATV; 10,1

FOX Tv; 10,1
Star TV; 8,2

Samanyolu ; 
6,7

Kanal 7; 4,8

TRT1; 3,1
Flash Tv; 1,7

NTV; 1,6

Others; 27,1

Kanal D

Show Tv

ATV

FOX Tv

Star TV

Samanyolu 

Kanal 7

TRT1

Flash Tv

NTV

Diğer

 
Source: Medyatava, http://www.medyatava.com./haber.asp?id=62824 -June,2009.  

Some of the provisions were first suspended by the Constitutional Court and later 
annulled. However how RTÜK will determine the threshold is still not clear. Currently, 
AGB-Anadolu a subsidiary of AGB International has been commissioned by the 
Turkish Audience Research Board (TARB) an industry group of broadcasters, 
advertisers and advertisement agencies to handle audience measurements in Turkey. It 
uses 1951 people-meters and has invested significantly in the system, although it only 
measures the national television channels that have subscribed to the AGB- Anadolu 
system. It is unclear whether the RTÜK will use the TARB’s figures, or will establish 
its own audience measurement organ and spend public money on setting up a wider-
reaching system for both television and radio. Moreover, the fact that none of the 
current broadcasters is licensed8 leaves the RTÜK without any means to be active 
regarding ownership issues. 
                                                 
8  It was the Television Supreme Council’s (RTÜK) initial responsibility to prepare a frequency 
plan and allocate frequencies accordingly. However, because of the disagreement between other 
regulatory authorities such as the Telecommunication Authority (TK) and the Communications 
High Council (HYK) and because of the interference of the National Security Council (MGK) the 
process of licensing could not be completed. The main concern of the National Security Council 
was that licences would be awarded to conservative religious circles, which would then pose a 
threat to the secular State. In March 2005, the Communications High Council, a body of approval 
for communication policies, decided to abandon any procedures for analogue frequency 
allocations and instead to move ahead with digital switchover. The Communications High 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 34 

The amended law of 2002 also raised the ceiling on foreign capital investment to 
25 percent and persons holding more than 10 percent of shares in one of these 
enterprises were no longer banned from entering public bidding processes. Currently, 
the Parliament is preparing a new media law and the chairman of RTÜK has recently 
announced that they are planning to increase the foreign capital investment limits in 
media enterprises to up to 50 percent. Thus, it is possible to say that the amendments 
have not prevented media concentration but instead have assisted some media groups to 
enlarge their investments further and also to take part in public bidding processes even 
though it threatens their impartiality. 

The Structure of Private Television Broadcasting in the 2000’s 

Today the Turkish broadcasting market, with over 18 million television-owning 
households, is one of the biggest in Europe. It has 23 national, 16 regional and more 
than 212 local television channels 9. There are also a number of channels exclusive to 
cable and satellite audiences. By 2008, state owned cable television was available in 20 
cities with over one million subscribers. Digitürk and D-Smart, privately owned satellite 
companies and digital operators, have over two million subscribers. In recent years, 
there has been a rise in the number of thematic channels. There are several all news, 
documentary, sports, music or life style channels. The first joint venture with a foreign 
media was CNN-Türk (the Doğan Group) in 1998. This was followed by Murdoch’s 
News Corporation venture with the İhlas group in 2007. Due to the frequency deadlock, 
all of these terrestrial radio and television broadcasts are realised without the benefit of 
licence or official allocation of frequencies. On the other hand, all satellite and cable 
channels have received licences. 

The media scene is dominated by major and smaller cross-media groups. Each 
group because of not yet having completed their institutionalization process is ruled by 
an owner such as Aydın Doğan, Mehmet Emin Karamehmet, or a family like the Çalık 
Family, etc. They are all targeted to either gain political power or to turn their 
investments into profitable enterprises. If we look at the distribution of advertisement 
revenue10 it is clear that television advertisement is the leader (see table1). This, of 
course, explains why profit based enterprises attach importance to television 
broadcasting. 

 

 

 

                                                                                                                        
Council announced its decision that the switchover should begin in 2006 and be completed in 
2014.  
9   Ratem Report, 2009< http:/www.ratem.org/2009/RATEM_RDTVSEKTORRAPORU.doc-
June 2009. 
10  In 2007 Turkish advertisement revenue reached about 3.3 billion ( Euro). However, it is 
reported that in 2008 it decreased by 2% and was expected to be reduced by nearly 25% in 2009. 
“Reklam Gelirleri”, Akşam Gazetesi, 26th. January 2009. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  35 

Table 1 : The Dispersion of Percentages of Advertisement Revenue According to 
Various Media 

Advertisement Revenue (%) Medium 
2001 2002 2003 2004 

Television 42 48 50 51 
Newspaper 38 35 35 36 
Outdoor 8 7 5 4 
Radio 5 5 5 3 
Magazine 5 4 4 4 
Internet 1 1 1 1 
Cinema 1 1 1 1 

Source: Bülent Çaplı,“Turkey”, Television Across Europe : Regulation, Policy and Independence 
Turkey, Strasburg, Open Society Enstitute, 2005, s.1582. 

If we look at the media scene of 2004, we see that it was dominated by four major 
and four smaller cross-media groups. The Doğan Group, the Merkez Group, the 
Çukurova Group and the Star Group were the major cross-media groups that controlled 
approximately 80% of the market. The Doğan Group and the Merkez Group were the 
strongest. 75% of television advertising revenue was earned by these television 
channels: ATV (the Merkez Group); Kanal D (The Doğan Group) and Star TV (The 
Star Group) and Show TV (The Çukurova Group). Smaller cross-media groups were the 
İhlas Group, the Doğuş Group, the Samanyolu Group and the Aksoy Group. These 
groups also dominated the newspaper and magazine markets and were active in other 
sectors such as banking, automotive, and energy etc. Table 2 shows some of the 
activities of these major cross-media groups in 2004. 

 

Table 2: The Activities of the Major Cross-Media Groups in 2004  
 Doğan Merkez Çukurova  Star (TMSF) 
National 
Terrestrial 
Television 

Kanal D,  
CNN-Türk 

ATV  
 

Show TV  
 

Star,  
Kral 

Cable/ 
Satellite 

Dream, Fun TV, 
Galaxy  

Kanal 1  
 

Sky Türk, Digi-
Türk  

Joy,  
Nev Tv 

Radio  Hür FM, Radyo  
CNN Türk  
 

Radio City  
 

Alem FM  
 

Metro FM,  
Super FM,  
Kral FM 

Newspaper  Hürriyet, Milliyet, 
Posta, Radikal, 
Referans, Turkish 
Daily  
News  

Sabah, Yeni 
Asır, Takvim,  
Fotomaç,  
Cumhuriyet 
(partially) 

Akşam, Güneş, 
Tercüman  
 

Star  

 
 
 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 36 

 Doğan Merkez Çukurova Star (TMSF) 
Publishing Online, magazine  

book and music 
publishing, print 
distribution  
 

Online, 
magazine  
book and music 
publishing, 
print 
distribution  

Online,  
magazine  
and book  
publishing  
 

 

Other 
media  
 

Production, DHA 
News  
Agency,  
 

Production, 
Merkez News  
 Agency  
 

Production, 
Media marketing  
 

Production, 
Ulusal  
medya News 
Agency, 
Media 
Marketing 

ICT Telecoms, cable 
operator  
 

 Cable operator,  
GSM operator  
(Türkcell) 

Cable 
operator,  
GSM operator  
(Telsim) 

Non- Media 
 

Banking, finance, 
energy,  
automotive, 
health institutions, 
commerce,  
manufacturing  
 

Energy,  
construction,  
health 
institutions  
 

Banking, finance, 
insurance, steel,  
automotive,  
commerce,  
manufacturing  
 

Banking,  
finance, 
energy, 
commerce,  
manufacturing  
 

Source: Bülent Çaplı,“Turkey”, Television Across Europe: Regulation, Policy and    
Independence Turkey, Strasburg , Open Society Enstitute, 2005, s.1578. 

Some of the major players, because of their activities in the banking sector, have 
been taken over by the Saving Deposit Insurance Fund (TMSF).11  

As indicated in Table 2 and Table 3, the Star and the Aksoy Groups were taken 
over by the Saving Deposit Insurance Fund in 2004. The Star Group which was headed 
by Cem Uzan, once a political rival of Prime Minister Erdoğan, completely lost his 
media group because of his debts in the banking business (İmar Bank). Star Television, 
Joy Radio, Joy Türk were put up for sale by the Insurance Fund, and were bought by the 
Doğan Group. A similar situation is also now being experienced by the Aksoy Group 
because of the İktisat Bank. The Insurance Fund which had taken over the Aksoy Group 
in 2004, announced that it was going to put Cine 5 up for sale. In 2007 the Merkez 
Group, a major media group, was also taken over by the Insurance Fund because of its 
debts in the banking sector. A sale was realized between Dinç Bilgin and another media 
owner Turgay Ciner. The Insurance Fund approved this sale. However, after 
discovering a secret agreement made between the two owners the sale was declared 
void. Presently the owner of ATV and Sabah Newspaper is the Çalık Group. The group 
is headed by Prime Minister’s son-in-law. 

                                                 
11 The fund insures savings deposits and participation funds in order to protect the rights of 
depositors and to increase confidence and stability in the banking system. It assures that the banks 
and assets are transferred to it and that the depositors are properly reimbursed.  



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  37 

Table 3: The Activities of the Smaller Cross-Media Groups in 2004  
 İhlas Doğuş Samanyolu  Aksoy(TMSF) 
National 
Terrestrial 
Television  

TGRT NTV 
 

STV 
 

Cine 5,  
Fantasy 

Cable/ 
Satellite  
 

 CNBC-E 
Discovery 
Channel Turkey,  
NBA TV 

 Maxi, 
Supersport, 
Gala, Viva 

Radio  TGRT FM 
 

NTV Radio 
 

Burç FM 
 

Show Radyo, 
Radyo 5, 
Radyo Viva 

Newspaper  
Publishing 

Türkiye 
Gazetesi, 
Online,  
publishing 

Magazine 
publishing, 
Ntvmsnbc.com 
 

Zaman online 
publishing 
 

Magazine 
publishing, 

Other media  
ICT 

İhlas News  
Agency, ISS 
Telecoms 

 Cihan News 
Agency 

ISS,  
Cable operator 

Non- Media  
 

Education, 
health 
institutions, 
commerce,  
energy, 
construction 
 

Banking, finance, 
insurance,  
automotive,  
commerce, 
tourism 
manufacturing  

 Finance 
 

Source: Bülent Çaplı,“Turkey”, Television Across Europe : Regulation, Policy and Independence 
Turkey, Strasburg , Open Society Enstitute, 2005, s.1579. 

In 2007 a “Broadcasting Code of Conduct” consisting of twelve articles, prepared 
by the RTÜK and the Turkish Television Broadcasters Association, was signed by most 
of the Turkish television broadcasting companies. The aim of this code of conduct is to 
promote an ‘ethical’ and ‘secure’ broadcasting environment. However, still many 
broadcasters have from time to time turned out to be their owners’ voices more or less 
subtly promoting the owners’ interests, have on several occasions caused the conflict 
between the major groups over their non-media interests to turn into a war of words on 
the TV screen.  

If we look at the media ownership landscape of 2010 (see Table 4), it can be seen 
that the most striking change is the Çalık Group’s entrance to the scene. By acquiring 
the television and newspaper of the bankrupt Merkez Group in January 2008 it has 
become one of the leading major media groups. On the other hand the Doğan Group, 
increased its investments and activities in media sector by acquiring the television and 
radio stations of the Star Group. By 2009, the Doğan Group owned the channels Kanal 
D, Star TV, CNN Türk and the D-Smart satellite platform. Later, the group was accused 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 38 

of tax evasion, and was ordered to pay a fine of €332 million in February 2009 and a 
further fine of € 1.75 billion in September 2009. It is stated that the amounts involved 
are higher than the total value of the group. Many people believed that the group is 
hostile to the present government, and is jeopardising its future 12. 

On the whole, it is possible to state that these groups had increased their activities 
by 2000’s and engaged in mergers and acquisitions to obtain the necessary financial 
capital. On several occasions they received the approval of the Authority of 
Competition. The Çalık Group and the Lusail International Media Company, for 
example, applied to the Authority of Competition for the approval of the share 
representing 25% of the capital of Turkuvaz Radio Television Newspaper and 
Broadcasting Business Inc. which is controlled by Çalık Holding to be transferred to the 
Lusail International Media Company. The Authority authorized the transfer deciding 
that the transaction would not result in creating a dominant position specified in Article 
7 of the Act no. 4054 or strengthening the existing dominant position (decision no: 08-
44/602-229). On the other hand the Authority of Competition has also given decrees on 
the issue of ‘infringements of competititon’. For example, the request for supervision of 
the obtainment of financing loans within the scope of the transfer of ATV-Sabah 
Commercial and Economic Entity to Çalık Group Companies, during both the tender 
and post-tender processes, was considered by the Authority and it was decided that 
there was no need for taking any action under the Competition Law (decision no: 08-
33/411-137) 13. In some cases concerning the Doğan Group the Authority punished the 
companies for infringement of the Competition Law14. 

Table 4: The Activities of the Major Cross-Media Groups in 2010  
 Doğan Çalık Çukurova 
National Terrestrial 
Television  

Kanal D,  
CNN-Türk, Star 

ATV  
 

Show TV  
 

Cable/ 
Satellite  

Dream, Fun TV, Galaxy   Sky Türk, Digi-
Türk,  
Lig TV  

Radio  Hür FM, Radyo  
CNN Türk, Joy Radio, Joy 
Türk 

 Alem FM  
 

Newspaper  Hürriyet, Milliyet,  
 Posta, Radikal, Referans, 
Turkish Daily News  

Sabah, Yeni Asır, 
Takvim,  
Fotomaç,  
 

Akşam,  
Güneş,  
Tercüman  
 

 

                                                 
12 Mavise,< http://mavise.obs.coe.int/country?id=32, June,2009. 
13 08-33/411- The Authority of Competition which was established in 1994 to enforce the Act no. 
4054 on the Protection of Competition has announced that the case has been considered and 
decided that there is no need for taking any proceedings under the Competition Act. 
<http://www.rekabet.gov.tr/index.php?Sayfa=kararenliste. 
14    Decision no:02-64/803-325; Decision no:08-69/1122-438 
<http://www.rekabet.gov.tr/index.php?Sayfa=kararliste. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  39 

 
 Doğan Çalık Çukurova  
Publishing Online, magazine  

book and music 
publishing, print 
distribution  
 

Online, magazine  
book and music publishing, print 
distribution  

Online,  
magazine  
and book  
publishing  
 

Other 
media  
 

Production, DHA News  
Agency  

Production, Türkuaz News  
 Agency  

Production,  
Media 
Marketing  
 

ICT Telecoms, cable 
operator  
 

Telecoms Cable operator,  
 GSM operator  
(Türkcell,  
Azercell, 
Moldcell) 

Non- 
Media  
 

Banking, finance, 
energy,  
automotive, health, 
institutions, commerce  
 

Mining Industry, Textile Energy, 
Finance(Aktif Bank) Construction 

Banking, 
finance,  
insurance, steel,  
automotive,  
commerce,  
manufacturing  
 

The Present State of the Public Service Broadcaster 

With the deregulation movement, Turkey’s first and sole public service television 
broadcaster TRT’s audience share and advertising revenue fell dramatically, by almost 50 
percent, making the public broadcaster more dependent on state funding. Moreover, it has lost 
much of its experienced staff as they were offered better positions at the new private channels. 
Although TRT has been regaining viewers in recent years, the audience share figures are 
dominated by the leading three private broadcasters. TRT has been criticised as being 
unmanageable in terms of activities and personnel15, much too bureaucratic and 
financially weak16 in comparison to similar broadcasters. Currently TRT has five 
national, one regional and three international television channels (TRT1, general; TRT2, 
news, art, culture; TRT3, sports; TRT4/TRT-KIDS education; TRT 6, broadcasts in 
languages other than Turkish e.g. Kurdish; TRTGAP, regional for the South Eastern 
region of Turkey; TRT-INT, for the Turkish population in Europe; TRT-TÜRK, 
beamed to Central Asia, TRT- AVAZ directed to the people who speak Turkish in 
Middle Asia, the Turkic Republics and the Balkans).  

The European Union and Media Concentration  

Advances in media technologies in the 1980’s coupled with the deregulation of 
media markets produced dramatic changes in the structure of the European media 

                                                 
15   TRT personnel exceed 8000. However, it is claimed that it could be run with 1,500 people 
16   In 2004 TRT declared a total income of € 230 million with its total expenses being €265 
million.  



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 40 

industry. Media companies have engaged in mergers and acquisitions to obtain the 
necessary financial capital, and governments have aided industry concentration by 
relaxing ownership rules. In return the media systems have become increasingly driven 
by profit-oriented cross media groups.  

The European Parliament is the most conspicuous organ within the European 
Union which has repeatedly expressed its concern about the threat media concentration 
presented to media pluralism. According to the European Parliament media 
concentration is a threat to democracy, the freedom of speech and pluralist 
representation.17 The issue of media concentration was first placed on the agenda of the 
European Commission by the European Parliament in the 1980’s. The European 
Parliament launched a debate on the regulation of media markets. Two party groupings, 
the Party of European Socialists (PSE) and the Europan People Party (EPP) led this 
debate in two separate reports.18 The 1980 PSE Report argued for legislation which 
would protect public service broadcasters and prevent media concentration. On the 
other hand the 1980 EPP Report assessed the potential of the European market for 
economic growth and jobs. The latter recommended the establishment of a pan-
European broadcaster modeled on Luxembourg’s RTLwhich would report on European 
affairs. The European Commission supported for a pan-European channel, however it 
stated that it was not feasible due to the costs involved. As Harcourt asserts the 
Comission used the 1983 Communication to outline its own developing approach to 
media market regulation. This included a general regulatory framework for new 
technologies, harmonisation of technical standarts and measures for European content 
production. The Commission published its 1984 Green Paper Television Without 
Frontiers. The Green Paper looked remarkably different to the initiative of the European 
Parliament. Humphreys declared that the Paper received substantial input from large 
media groups and the advertising industry.19  

The key focus of the Green Paper was the liberalization of cross-national 
broadcasting. Shortly after the release of DG III’s Television Without Frontiers Green 
Paper (1984), the European Parliament produced a number of requests for media 
concentration legislation which could accompany the liberalising Television Without 
Frontiers Directive. The European Parliament presented four demands to the European 
Commission during negotiations leading up to the 1989 Television Without Frontiers 
Directive: a 1985 Resolution; a 1986 Resolution; a  1987 resolution and two 
amendments to the Draft Directive TWF in the Barzanti Report. However, when the 
Television Without Frontiers Directive was ratified by the Council in 1989, it contained 
no provisions for anti-concentration measures. Harcourt claims that the Television 
Without Frontiers Directive contained only one very limited technical measure which 
indirectly affects media concentration. Following the ratification of the Television 

                                                 
17 Alison Hartcourt, The European Union and the Regulation of MediaMarkets, Manchester, 
Manchester University Press,2005,s.64. 
18  Hartcourt, Ibid.,s.62-63. 
19 Peter Humphreys, Mass Media Policy in Western Europe, Manchester, Manchester 
University Press, 1996,s.268-272. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  41 

Without Frontiers Directive20 the European Parliament again took issue with the 
Commission over media concentration. The European Parliament published three 
resolution and five reports on media concentration between 1990 and 1992. The 1990 
European Parliament Resolution on media take-overs and mergers states ‘restrictions 
are essential in the media sector, not only for economic reasons but also and above all, 
as a means of guaranteeing a variety of sources of information and freedom of press. In 
response, the European Commission in 1992 launched a wide consultation process and 
released its first Green Paper on the issue titled Pluralism and Media Concentration in 
the Internal Market. 

As Harcourt claims in the 1992 Green paper, the Commission, as it had with the 
Television Without Frontiers Directive, framed media concentration as an issue of the 
internal market and it declared that pluralism is not stipulated in the Treaty of Rome.21 
Therefore European Union competition law is inadequate for ensuring pluralism. The 
European Parliament criticised the 1992 Green Paper and urgently called restrictions on 
European media ownership. The Commission concluded in 1994 that it is primarily up 
to the member states to maintain media pluralism and diversity. 

In October 1994 Directorate General XV(Internal Market) published a second 
Green paper entitled Follow Up to the Consultation Process Relating to the Green 
Paper on ‘Pluralism and Media Concentration in the Internal Market- an Assessment of 
the Need for Community Action’.22 Harcourt emphasizes that the Green paper differed 
from the first in that it noticeably concentrated upon the ‘information society’ and it was 
argued that national restrictions on media companies constrict the growth of the 
‘information society’within the Single Market23. 

In September 1995 Commissioner Monti gave a speech before the Cultural 
Committee in which he declared himself to be personally in favour of an initiative 
which would seek to ‘safeguard pluralism’. He also promised to the European 
Parliament that the Commission would embark on a directive for media ownership. 

In 1996 a proposal for a Directive on media concentration was submitted, but a 
major objection was raised. Harcourt claims that the submission of the media 
concentration draft was politically ill -timed as it coincided with the renewal of the 1989 
Television Without Frontiers Directive. The draft directive on media concentration was 
confidently resubmitted to the College of Commissioners on March 12, 1997. This time 
the word ‘pluralism’ was omitted from its title. Harcourt asserts that objections again 
followed due to the intense lobbying against the initiative, in particular by News 
International, Springer and ITV.  Some scholars like Çaplı assert that the draft directive 

                                                 
20 Council Directive 89/552/EEC of 3 October 1989. 
21 Harcourt, op.cit., s.66-70. 
22 Commission of the European Communities, “Follow Up to the Consultation Process Relating to 
the Green Paper on ‘Pluralism and Media Concentration in the Internal Market- an Assessment of 
the Need for Community Action’.COM(94)353. Brussels,05.01.1994. 
23 Harcourt, op.cit., s.73-74. 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 42 

on media concentration was withdrawn as a result the European Union’s lack of 
authority on this issue. 24 

The draft directive on ownership was never again resubmitted to the College of 
Commissioners. However, the convergence initiative went a head. In November 1997, 
the Directorate General XIII which works on the initiative on convergence between 
telecommunications and media policies since 1995’s, published its Green Paper on the 
Convergence of the Telecommunications, Media and Information Technology Sectors, 
and the Implications for Regulation. Regarding new services, the paper states: ‘Any use 
of licensing or any regulatory limitation on market entry represents a potential barrier to 
the provision of services, to investment and to fair competition and should therefore be 
limited to justified cases’.25 

Unsuprisingly, the Convergence Green Paper found support from large media 
conglomerates which favour greater liberalisation of media markets, and A Common 
Regulatory Framework for Electronic Communications Networks and Services 
Directive came into force in July 2003.26 The main aim of the Directive is to strengthen 
competition by making market effect easier and by stimulating investment in the sector. 
In this new regulatory framework the Directive gives responsibility to the national 
regulatory authorities to establish a harmonised framework for the regulation of 
electronic communications networks and services.  

Harcourt feels that the Framework Directive is another attempt that will increase 
media concentration and will be a further challenge to pluralism, and democracy27. The 
answer of the Commission in such cases of displeasure is that the European 
Commission does not have immanent authority to regulate media concentration in 
Europe, and it is the task of the member governments to protect pluralism, and regulate 
media concentration. 

In 2007 the Audiovisual Media Services Directive was accepted to revise the 
Television Without Frontiers Directive adopted in 1989, and first amended in 1997. The 
purpose of the new Directive was to achieve a modern, flexible and simplified 
framework for audiovisual media content. The Audiovisual Media Services Directive28 
distinguished media services as linear and non-linear sevices, and not surprisingly 
media concenration is dismissed with three types of measures. According to the new 
Directive these conditions should be realized in order to establish media pluralism: 

• the independence of the national regulatory body responsible for implementing 
the Directive; 

                                                 
24  Çaplı, op.cit., s.117. 
25  Archive of European Integration <http:www.aei.pitt.edu/983-June,2009 
26 Council Directive 2002/21/EC on a Common Regulatory Framework for Electronic 
Communications Networksand Services . Official Journal of the European Communities L 108 
OF 24.04.2002. 
27  Hartcourt, op.cit., s.13-18.  
28  European Parliament and Council Directive 2010/13/EU of 10 March 2010.  



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  43 

• the right for television broadcasters to use 'short extracts' in a non-
discriminatory manner; 

• the promotion of programmes produced by independent audiovisual production 
companies in Europe (in the previous TVWF Directive it already exists).  

Media Concentration and Competition Policy of the European Union  

According to many scholars like Doyle29, Humphreys30, Harcourt31rivalry between 
different Directorate Generals in the Commission, political pressure from national 
governments, and industry lobbying all impeded progress towards harmonisation of 
anti-concentration rules at the European Union level. On the other hand, some scholars 
such as Wheeler32 assert that the European Union blocked the largest proposed media 
mergers on grounds of competition. According to the Competition Policy, the European 
Commission has direct authority to make decisions which can only be reviewed by the 
European Court of Justice. Within the Commission, Directorate General IV has 
responsibility for competition decisions and houses the Merger Task Force. Due to the 
fact that media falls under cultural policy, Directorate General IV has over the years 
developed a special policy taking into consideration both cultural and economic 
concerns. Directorate General IV first applied Competition Law to the broadcasting 
industry according to articles 85, 86, and 9033 of the Treaty of Rome34. From 1990 
onwards, merger decisions were made under the 1989 Merger Regulation, although 
joint venture decisions continued to be made under Articles 85 and 86. The Merger 
Regulation required proposed mergers with global sales revenue totalling over €five 
billion to apply to Directorate General DG IV for permission. In April 1997, the Merger 
Regulation was amended to include joint venture decisions, and thresholds were 
lowered from €five billion to € two and a half billion. 

In the case of mergers it is possible to state that the Commissions’ main concern is 
that mergers do not restrict markets and that access to key elements such as content or 
technology is not affected. There are many cases where the Commission investigates, 
approves or rejects the mergers35. However, Doyle claims that the competition law 

                                                 
29  Gillian Doyle, “Undermining Media Diversity”,  Katharine Sarikasis (der.), European 
Studies: An Interdisciplinary Series in European Culture, History and Politics,  Amsterdam, 
New York, Rodobi B. VÇ, 2007,s.145. 
30  Humphreys, Peter,“The EU and The Future of Public Service Broadcasting”, Katharine 
Sarikasis (der.), European Studies: An Interdisciplinary Series in European Culture, History 
and Politics,  Amsterdam, New York, Rodobi B. V C., 2007,s.98.  
31  Hartcourt, op.cit., s.66-76. 
32  Mark Wheeler, “Supranational Regulation: Television and the European Union”, European 
Journal of Communication, 19 (3), s. 349-369.  
33 Article 85 prohibits private sector anti-competitive agreements, article 86 prevents the abuse of 
dominant position and articles 85 and 86 are applied to the public sector by Article 90 
34  EEC Treaty, 25 March 1957. 
35  Some of the recent acts of Commision on media mergers are: -22.01.2010 Commission 
approves proposed joint venture between SevenOne Media, G+j Electronic Media Service, 
Tommorrow Focus Portal and IP Deutschland -9.09.2009 Commission clears proposed music 



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 44 

serves to restrict dominant market positions or anti-competitive behaviour, but it is not 
specifically designed to encourage or safeguard pluralism.36 Therefore many scholars 
frequently suggest that there is a definite need for European legislation on media 
concentration as it is rather difficult to use competition rules to govern media 
pluralism.37  

Discussion and Conclusion 

In Turkey the media system is increasingly driven by profit-oriented groups in 
2010. These groups are in fact conglomaretes as they have activities other than media 
such as banking, finance, energy, automotive, health, education, commerce and 
manufacturing, etc. Their television channels are all targeted to either gain political 
power or to turn their investments into profitable enterprises.The concentration of 
ownership of the media system introduces barriers to the entry of new market players, 
thus resulting in the uniformity of media content. Conflicts of interest between media 
groups and political power are all detrimental to free competition and pluralism and this 
is against the essence of the deregulation movement. 

The Turkish Media Law amended in May 2002, sets no constraints on the number 
and variety of media activities, except for an annual average audience threshold which 
is too high to achieve. It also increased the foreign capital investment limit to 25 percent 
and allowed media enterprisers to enter public bidding processes. Consequently, the 
amendments have not prevented media concentration but have instead enabled some 
media groups to further enlarge their investments and develop closer relationships with 
the government. 

If we look at the European Union’s policy on Media Concentration and Pluralism 
it is clear that the European Union is aware of the danger media concentration might 
lead to. However, it is not possible to state that in a coordinated way all the bodies in 
the European Union act in consensus against media concentration. The European 
Parliament, for example, votes in favour of tough restrictions on European media 
ownership. The European Commission, on the other hand, is the body which frequently 
reminds us that the Commission does not have immanent authority to regulate media 
concentration in Europe. In other words, the Commission lacked a legal basis upon 
which to base its ownership directive. Unfortunately, the existing Competition Laws are 
not fully adequate to reign in media concentration due to a lack of relevant European 
regulations governing it. 

The Directives including the recent Audiovisual Media Services Directive (2007) 
aiming at liberalising media in the European Union all lack media concentration 
legislation. On the other hand, the long waited directive on media concentration was 
                                                                                                                        
joint venture between Bertelsmann and Kohlberg Kravis Roberts -29.01.2009 Commission opens 
in-depth investigation into proposed acquisition of joint control of Retriever Sverige by Bonnier 
and Schibsted<http://www.europa.eu.int. 
36  Doyle, Ibid., s.152. 
37  Campaign For Press and Broadcastıng Freedom, 2001,  
< http://www.culture.gov.uk/PDF/media-own-cpb,May,2010. 



 MONOPOLIZATION OF MEDIA OWNERSHIP AS A CHALLENGE TO THE  45 

withdrawn after a few attacks of intense lobbying against the directive. Therefore we 
might say briefly that the European Union’s present policy on media concentration can 
hardly be an initiative to stimulate pluralism in the Turkish broadcasting system. The 
ongoing debate on media concentration in the European Union proves that similar 
situations are being experienced in different countries of Europe, and that media 
pluralism seems to be being sacrificed in favour of market forces in many countries.  

As a last remark, to avoid the unhealthy domination of the media in Turkey, and 
on a larger scale in the European Union, policy instruments other than the Competition 
Law must be introduced. As media concentration might be a serious threat to 
democracy, freedom of speech and pluralist representation, public interest in decision 
making as well as economic responsibility should be sensitively considered. 

 

References 

Anonim, “Reklam Gelirleri, Akşam Gazetesi, 26th. January 2009.  

Archive of European Integration <http://www.aei.pitt.edu/983-(June,2009). 

Gülseren ADAKLI, Türkiye’de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında 
Mülkiyet ve Kontrol İlişikileri, Ankara, Ütopya Yayınevi, 2006. 

Aysel AZİZ, Radyo ve Televizyonla Eğitim, Ankara, Ankara Üniversitesi Eğitim 
Fakültesi Eğitim Araştırma Merkezi Yayınları, 1982.  

Campaign For Press And Broadcasting 
Freedom<htpp://www.culture.gov.uk/PDF/media-own-cpb(May 2010). 

Commission of the European Communities, ‘Pluralism and Media Concentration in the 
Internal Market’ Green Paper, COM(92)480, Brussels, 23.12.1992.  

Commission of the European Communities, ‘Follow Up to the Consultation Process 
Relating to the Green Paper on ‘Pluralism and Media Concentration in the Internal 
Market- an Assessment of the Need for Community Action’.COM(94)353. 
Brussels,05.01.1994. 

Council Directive 89/552/EEC Official Journal of the European Communities L298  of 
3 October 1989.  

Council Directive  97/36/EC Amending Council Directive 89/552/EEC, Official 
Journal of the European Communities L 202 of 30.07.1997. 

Council Directive 2002/21/EC on a Common Regulatory Framework for Electronic 
Communications Networks and Services, Official Journal of the European 
Communities, L 108 OF 24.04.2002. 

Bülent ÇAPLI, “Turkey Television Across Europe: Regulation, Policy and 
Independence Turkey, Strasburg Society Enstitute, 2005.  



                                                                                             AYŞEN AKKOR GÜL 46 

Gillian DOYLE, “Undermining Media Diversity”, Katharine Sarikasis (der.), European 
Studies: An Interdisciplinary Series in European Culture, History and 
Politics,  Amsterdam, New York, Rodobi B. VC., 2007. 

Eurpean Economic Community Treaty, 25 March 1957. 

European Parliament and  Council Directive 2010/13/EU  of 10 March 2010.  

European Union<http://europa.eu.int. 

Alison HARTCOURT, The European Union and the Regulation of MediaMarkets, 
Manchester, Manchester University Press, 2005. 

Peter HUMPHREYS, Mass Media Policy in Western Europe, Manchester, 
Manchester University Press, 1996. 

Peter HUMPHREYS, “The EU and The Future of Public Service Broadcasting”, 
Katharine Sarikasis (der.), European Studies: An Interdisciplinary Series in 
European Culture, History and Politics,  Amsterdam, New York, Rodobi B. V 
C., 2007.  

Mavise,< http://mavise.obs.coe.int/country?id=32, June,2009. 

Medyatava, < http://www.medyatava.com/haber.asp?id=62824-(June,2009). 

Cem PEKMAN, “Medya Sahipliğinin Düzenlenmesi Sorunu: Küresel Çerçeve ve 
Türkiye Örneği”, Mine Gencel Bek ve Deirdre Kevin (der.), Avrupa Birliği ve 
Türkiye’de İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik, 
Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi, 2005.  

Ratem Report, <http://www.ratem.org/2009/RATEM_RDTVSEKTORRAPORU.doc-
(June 2009). 

Rekabet  Kurumu <http://www.rekabet.gov.tr/index.php?Sayfa=kararenliste (June 
2009). 

Mustafa SÖNMEZ, Meyda, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı, İstanbul, Yordam 
Kitap 2008.  

Nilüfer TİMİSİ, “Medyada Yoğunlaşma ve Şeffaflık Paneli”, 20 Mart 2010, 
http://www.medyadadergiler.ankara.edu.tr/23/668/8514.pdf> 14 Aralık 2004. 

Mark WHEELER, Supranational Regulation: Television and the European Union, 
European Journal of Communication, vol.19, no. 3, August 2004.  

 

   




