Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

A

--Ilntermedia
International e-journal
E-journal of Intermedia, Fall 2015 2(1)

ISSN: 2149-3669

THE DECLINE OF PUBLIC BROADCASTING IN FRANCE?

Catherine Ghosn®
Associate Professor in Media studies
University Paul Valéry Montpellier 11I

Lab. CORHIS, Montpellier Ill,
France

Abstract: European public broadcasting has been suffering in the last few years from a decreasing budget, a
reduction of quality programming and a loss of TV ratings. One may then wonder if, in France, we are not
contributing in the same way to the decline of public broadcasting, especially since the audio-visual reform in
2009. The first part of my work carries out an analysis of concept definitions and public broadcasting in Europe
which will lead us to then analyse the situation in France. The second part is devoted to the analysis of
television in France, especially after audio-visual reform that could precipitate the decline of public service
channels.

Keywords Public broadcasting, France, Europe, decline, audio-visual reform

Introduction

In France, the concept of public service is a “noble” value because it is placed above pragmatic, political or
financial considerations. Theoretically, it aims at improving a situation in the material or human sense for the
benefit of the community. | chose to study how public service is applied to French television from the creation
of the first stations (in the forties), until 2014. 2010 was marked by the application of an important reform of
audio-visual public sector (radio and television) approved by vote in 2009. The study of the evolution of public
service over a period of approximately seventy years allows us to better understand the reasons why private or
public channels have changed. These reasons are often of a political and economic nature because the
operation of French channels depends closely on a double political and financial supervision. It is then
interesting to know what the direction and application of public service within the very precise framework of
television is. What are the missions of public television channels? Its specifications necessitate society to be
represented in its totality by taking into account ethnic, religious and linguistic diversity. It also necessitates
quality programming and detachment from TV-rating constraints to operate its programming policy.

The history of public service television in France fits into a broader framework, that of Europe’s, which
has evolved (or should | say, regressed) in a similar way. The European public audio-visual sector has suffered in
the last few years from a decreasing budget, a reduction of quality programming and a loss of TV ratings. One
may then wonder if, in France, we are not contributing in the same way to the decline of public service
channels.

The first part of my work carries out an analysis of the concept of public service because it is
meaningful. The public system in France is based on values and shares collective interests, and is even

! catherine.ghosn@gmail.com

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



144

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

“saturated with multiple meanings” (Chevallier, 2006, p.4). | start with a synthesis of the evolution of public
broadcasting in Europe which will then lead us to analyse the situation in France. The second part of my work is
devoted to the analysis of television in France, especially after the audio-visual reform that could precipitate
the decline of public service channels. | analyze two points. The first point is related to the text of the reform,
heavy in contradictions between the missions assigned to public television and the actual means available. The
second point is related to the analysis of the programming which also went through many modifications that
have altered programming policy.

The few studies conducted on public broadcasting in general (in media studies in particular) make the
epistemological study more difficult. Many works deal with the link between public service and the State and
the few researchers working on the subject come from an economic (Henle & Bourgeois, 2008), historical
(Jeanneney, 1996) or legal (Regourd, 2008) background. Bourgeois' work presents particular interest for the
comparative analysis she conducted between France and Germany. She considers both in the European
context and favours the economic and social aspects related to media (1993, 1995). The work conducted by
Regourd on audio-visual communication in the field of law, mainly dominated by the problems of public service
television and doubly developed in the French and European area (Regourd, 2001, 2008) was also an important
reference for my work.

A. Concept definitions

1- Public service

The definition of public service lacks clarity. Several researchers in law underline the difficulty of clearly
circumscribing the term and point out that its definition is generally vague and unclear (Guglielmi, Koubi,
Dumont, 2007). It is generally accepted that public service is characterized in opposition to the concept of
“private” because it guarantees a principle of cohesion and unity, contrary to the private field which is more
defined by the principle of diversification. The opposition between private and public is also built on the moral
principle: private enterprise aims at profitability and financial profits, whereas public service takes care of the
collective good (Chevallier, 2006). We prefer to quote the careful definition suggested by R. Chapus because it
satisifies the totality of the considerations:
assumed by a public person for a public interest” (Chapus, 2001, p.579). As public service aims at serving
collective interests, it eliminates the risks of arbitrary decision, sovereignty and domination.

«

‘...an activity constitutes a public service when it is assured or

A historical study shows that the concept of public service presented only little importance until the
end of the 19th century in France. At the beginning of the 20th century, lawyers worked to establish public law
in a context propelled by a school of thought called Solidarism. Solidarism grants to the State a determining
right in society and in regulation of various services in the sole purpose to ensure social peace and cohesion. It
supports by principle the construction of a more equitable Republic. The end of the 1970s brought public
service into question for two main reasons. The first reason is of economic order: the state monopoly in
different sectors particularly coveted by industry groups (audio-visual, water, electricity) was heavily criticized.
The second reason is of social order: mandates of equality and general interest failed because public facilities
initially favoured the upper classes and were unequally distributed on the territory.

The objective of my work is to study public service television in France to know if the values of public
service are still preserved in this mass media. Substantial literature in media Studies, history and sociology gave
an account of the evolutions of European television. | used some of these works to conduct a comparative
study in Europe to translate the trends and reasons which gradually established private channels in the
audiovisual landscape dominated by public service.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



145

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

2- Public service television

a) In Europe

After the Second World War, the project to implement a European cultural endeavour grew in order to build
Europe on solid consolidations. The Council of Europe, founded in 1949, was one of the first institutions
working on European construction. At the end of the War, such a configuration was gradually built and the
principle of public service was shaped either based on the history of the countries, or in relation to what the
other countries decided in terms of their policy of programming, financing, etc.

Public broadcasting carried more and more weight over the years, but became the subject of
considerable criticism. Its opponents came from various backgrounds of citizen, industrial and associative
sectors. They voiced sharp criticism about its monopoly and the closely-tied link between politicians and audio-
visual supervisors. Chaniac (2008) explains this situation by reasons of economic, technical and political order.
Indeed, because of the cost required for the creation of new channels, the need for setting up joint funding
was essential in several countries. The contribution ensured by advertising in addition to royalties improved the
financial situation but demanded reconsideration of the principle of public broadcasting. This assessment was
common at the European level at the end of the sixties. Gradually, the diversity of financing opened the door to
liberal discourse preaching the need for a free market and the private system as protectors of pluralism and
progress (Chaniac, 2008). The arrival of cable and satellite television then multiplied the choice of programs
and access to many channels. Commercial television thus started becoming established. Public policy reason
primarily concerned countries like France and Italy, where political and financial leaders carried considerable
weight, especially on news programs. This political control delegitimized public broadcasting and became more
and more disputed by many groups (associative, citizen...) through local and independent radio and television
stations.

The table below synthesizes the information in listing the first private channels authorized to
broadcast in the twelve European countries.

Country YEAR NAME OF THE CHANNEL
UNITED-KINGDOM 1954 ITV
ITALIA 1971 Telebiella
FRANCE 1984 Canal+
GERMANY 1985 SAT1
BELGIUM 1987 RTL-TVI
DENMARK 1988 TV2
SPAIN 1989 Antenna 3
GREECE 1989 Mega-Channel
NETHERLANDS 1991 RTL
PORTUGAL 1992 SIC

Table 1: Year of creation of the first private channels
(from oldest to newest)

The European audiovisual landscape adopted mainly the same configuration: the monopoly of public
service was called into question on one hand, while the principle of diversity was adopted and practiced on the
other hand. The seventies and eighties made it possible for private groups to put their projects into practice,
mainly because of the economic crisis. Their principles were often shared with politicians, using strong

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



146

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

arguments about the principle of freedom of communication (Regourd, 2008). Large industry groups thus came
into the audio-visual trade, with businessmen and politicians like Silvio Berlusconi in Italy and Francis Bouygues
in France.

The visible changes in program schedule involved in the arrival of private channels were notably
received in the same manner in Europe. The cultural programs were rescheduled later in the evening. The
regional shows lost ground, the public channels awarded more place to entertainment shows and went in the
direction of reality television. The establishment of broadcast programming and scheduling helped to retain
viewers and to reassure the investors about substantially steady audience ratings. This plan was very effective
especially because it adopted the “serialisation” principle (Chaniac, 2008), in the sense where a program could
be followed in the same time slot over a relatively long period of time.

The European audiovisual landscape in large part followed the same reconfiguration, passing from the
monopoly of public service to the creation of private channels, for different reasons depending on the
countries. In terms of “substitution” or “complementarity” between the channels of public service and the
private ones, the diversity of audio-visual financing would give rise to a new type of programming.

b) In France

French television had a single channel in the forties and three in 1972. Starting in the eighties, private cable and
satellite channels started appearing. From 2005 to 2010, the passage from analogue television to digital
television allowed for the broadcasting of eighteen free national channels and nine paying national ones. Many
studies attach immense historical value to the television in the history of media (Bachmann, 1997; Bumblebee,
1990; Brochand, Mousseau 1982). Figures show the preponderant place occupied by television within
households, the ownership rates of audio-visual appliances and how often and for how long listeners tuned in
(Chaniac & Jezequel, 2005). Before the war and in the early days of television, one counted approximately 300
television sets in 1939; the ownership then went from 1% in 1954 to 9.5% in 1959. In 1968, households
equipped with televisions increased to 62% mainly because of significant drops in price and its importance as a
leisure activity practised in families. They became more and more accessible: in 1975, 84.2% of the households
had a television and in 2005, 94% of households had at least one television set. If one compares these figures
with the ownership rate in 1958, then estimated at 5%, one can share the authors' analysis according to which
the presence of the small screen is “massive” (Chaniac & Jezequel, 2005, p.3). This “presence” has not ceased
to expand over the years. The investigation conducted by the CNC in 2008 revealed that 98.3% of French
households are equipped with a television, that is to say a 1.5% increase compared to the year 2007-2008.

Eco divides television history into two periods: paléo-television and néo-television. He contrasts these two
periods by assigning well-defined characteristics in televisual communication: the first (paleo-television) refers
more to a didactic approach which gives an account of the external world. The second (neo-television) is
characterized by its auto-reflexive tendency aiming more at speaking about it and the events it creates (Eco,
1985). Neo- television carries a critical and pejorative meaning because it refers to television of the eighties and
to its general context: the arrival of commercial and private channels and the celebrity culture of television and
TV-reality programs. For Eco, the programming established by private channels decreased the quality of the
contents and knowledge.

After the Second World War, the first period (paléo-television) refers to the programming of the fifties,
mainly made up of entertainment and variety shows like “La Joie de vivre” (1952-1959), “Trente-six
chandelles” (1953-1959), “Le cabaret de la télé,” etc... As the viewers also liked watching fiction, Gaullist
politicians granted a more substantial budget for their production with an aim of “distracting” and “cultivating”
the population. In the seventies, television was regarded as mass leisure and required adaptation to the

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



147

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

increasing demand expressed by viewers. As program choices remained limited, new programming was
scheduled, like the literary magazine “Apostrophes” presented by Bernard Pivot on Antenne 2 (1975), “Le Petit
Rapporteur ” with Jacques Martin on TF1 (1975), “Thalassa” with Georges Pernoud on France 3 (1975), “Stade
2” created by Marcel Jullian (1975) or “Récré A2 ” with Dorothée (1978). In the eighties, French public service
television suffered from the liberalization of audio-visual service with the privatisation of TF1, the arrival of
Canal+ and La Cing because they together monopolized two-thirds of TV ratings. The arrival of private channels
in Europe was considered a “complement” to public channels, whereas in France it was considered as a
“substitution” for public channels, as exemplified with TF1 (Regourd, 2008). Indeed, TF1, a public channel, was
privatized and bought in 1987 by Bouygues, the businessman. TF1 thus drained most of the TV ratings and
advertising resources, to the detriment of the public channels. Italy is one of the rare countries where the
public sector managed to reach a very respectable position. RAI leaders applied a "complementary strategy"
between private and public channels, which was more relevant than a "substitution strategy".

B. ANALYSES

1- The reform of public broadcasting

In France, public service channels must respect precise specifications in terms of programming, pluralism and
advertising. The distribution of various programs between channels aims at complementarity in terms of
content and broadcast time. The program schedule is developed according to TV ratings to reach the largest
audience and time slots susceptible to reach a pre-identified public so that the majority of viewers will be
satisfied watching one of the five stations.

During political debates or reform projects of public service, three main themes frequently come up in
the challenges of the public service television (Dagnaud, 2000): its missions, its identity and finding balance
with private operators. The specifications of France Télévisions develop several missions which often come
back up to affirm a strong principle of their policy selected by the group (Journal officiel de la République
francaise, June 25th, 2009). One of the missions consists of implementing the necessary means “to create
bonds while giving meaning”. Another axis insists on the willingness to offer viewers a “free choice between
programs ensuring the expression of trends of a different nature”. Each channel has a particular identity which
distinguishes itself from the others. The following table summarizes them:

CHANNEL IDENTITY

Through information, debate, drama, documentaries and entertainment,
France 2 offers a varied program for a wide audience.

It has a leading role in the creation of original television productions and
provides national and international information.

\

France 3 is the channel of proximity.
In all of its programs, France 3 aims to develop an emotional and
intellectual affinity accompanying the geographical proximity.

'y

A free channel of digital terrestrial television, France 4 is intended for the
15-34 age range.
Aimed at an audience that demands a freedom of tone and thought, it

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

chooses eclecticism through entertainment, culture and live events.

France 5, channel of knowledge and discovery, aims to promote access to
knowledge and to arouse curiosity, discussion, emotion and sharing.

France O aims to discover and share news from overseas.

Table 2: Channels identity (France Televisions)

The “Commission on new public television” report, more often called the “Copé Report” in the media,
was submitted to the President of the Republic, Nicolas Sarkozy, in June 2008. It developed the reasons for an
audio-visual public reform in these terms: “I wished for public television to be adapted more quickly and that
its programs differ more clearly from private channels. Public television must support quality and endeavour to
“boost” the audiovisual landscape. The end of advertising on France Télévisions channels must make it possible
for public television to take more risks in their programming, to emphasize arts and culture, and to treat the
great debates of the world of today and tomorrow in a more demanding and thorough way. ”(Commission on
new public television, 2008: 61). If the main missions of public service television (inform, cultivate, entertain)
are recalled in this report, we note that they are limited in only these terms and the main reasons justifying the
reform project depend on the position of public service television within the plethoric televisual offer of private
channels. We note the most paradoxical aspect: if the objectives for “new public television” are clearly listed
on a qualitative level, they have to be achieved using less means on a quantitative and financial level. The
mission is much more explicit about it and devotes very precise paragraphs dealing with plans to be adopted.
The mission deals with the “new economic model of the France Télévisions group”, on the plan to remove
advertising or on “substitution resources” (Commission on new public television, op.cit.: 62).

The public broadcasting reform took effect on January 5th, 2009 with the removal of advertising
between 20:00 and 6:00 on all channels of France Télévisions (France 3, France 4, France 5 and France 0). The
reform modified the texts for private channels. The government measure indeed scheduled the possibility of a
second commercial break per 30 minutes during fiction and film broadcasts by private channels. A decree also
allowed advertising to last three minutes longer (from 6 minutes to 9 minutes) per hour on Hertzian channels,
from January 1% onwards. When we compare the financing of French public television with other countries, we
note France is not very privileged: “In 2007 in Great Britain, the overall income of broadcasting per capita was
about 210 euros whereas it was only 134 euros in France. Being more specifically about the public
broadcasting, the earnings of France Télévisions reached a maximum of 2.9 billion euros, that’s to say less than
half of the earnings of the ARD in Germany (6.3 billion euros) or BBC in Great Britain (6.2 billion euros) ”
(Regourd, 2008, p.44). At first sight, the shortfall appears difficult to quantify and we can only give an
approximate price range taking into account the elaborate calculations by the least pessimistic (members of
the Copé Commission who are at the origin of the report) as well as those expressed by the most pessimistic
(people in charge of the public broadcasting). To briefly summarize the calculations worked out by the various
authors of this report, we note that the Copé Commission estimates shortfall for public broadcasting until 2012
at 450 million euros, by taking into account on one hand the removal of advertising between 20:00 and 6:00,
and on the other hand sponsorship, overseas advertising and the advertising of general interest on Radio
France. Proponents of public broadcasting estimate the financial loss at a total value of 1 million euros, taking
into account the removal of advertisement incomes on one hand and on the other hand, the financing of shows
to be programmed in the future. (Regourd, 2008). To offset the shortfall, the National Assembly approved the
introduction of two taxes: one on internet access providers and the other on the advertising turnover of private

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences




149

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

channels. The government measure maintains this principle: the royalties which are indexed each year on the
rate of inflation starting from 2009 go on to finance the public broadcasting sector.

2- The contradictions of the law
The content analysis of the report reveals an inadequacy between the nature of the document and its contents.
It reveals highly debatable recommendations expressed by Commission members.

The inadequacy between the nature of the document and its contents comes from the definition
which generally characterizes an explanatory statement. S. Regourd outlined it in a critical examination during
a workshop on public broadcasting in 2008; the reasons explain why a law is established. However, the
examination of the text concerning public broadcasting reform is more connected with specifications because it
directly treats basic problems, and this, “in a normative logic which is more constraining than the law itself”
(Regourd, 2008). The first page of the explanatory statement gives very precise information about the contents
of the programs (cultural programs must be broadcasted every day in all programs), the time slot (the first
show of the evening begins at 20:35 to allow for a second part of evening at 22:15 and a third part of the
evening around 23:20) and the “values” to broadcast on all France Télévisions channels. These belong to the
labour field (“shows devoted to professional and economic life” to allow for “better knowledge of the labour
market and the life of enterprises”); they belong to the European dimension (“public television must play a
crucial role in the blooming of the European identity. The European dimension will consequently be integrated
into the program schedule”). Other information affirm once again the distortion of the genre credited in a text
called “Examination of the Reasons” because it specifies that “France-Télévisions must be the top investor in
French audio-visual creation”. This recommendation indicates a kind of obligation, unexpected in such a
document because it should not contain such interventionist principles normally coming from industrial actors
and “private producers” (Regourd, 2008).

Thanks to the historical channels of France Televisions (France 2, France 3, France 4, and France 5), it is

possible to evaluate the recommendations of the Commission members. The table below lists the creation
dates of the channels, their missions and the new missions recommended by the Copé Report in 2008.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



150

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

FRANCE 2

FRANCE 3

FRANCE 5

FRANCE 4

OBIJECTIVES IN THE
CREATION OF THE
CHANNEL

The only exclusively general-programming
channel in public service

Diversified programming, intended to reach
a large audience

Principal fields: national and international
news, creation, entertainment.

General-programming channel
with national and regional
vocation

Cultural and educational
programs

Importance of decentralized
information and regional
events

Family programs

Access to knowledge, training
and employment

Programming centred on
education and knowledge

Spectacles, sports, fiction,
cinema and series

OBJECTIVES PRESCRIBED
IN THE COPE REPORT

Federative Role

Reinforced regional offering

Channel of knowledge

Channel of innovation, new
generations and new writings

Table 3: Objectives assigned to France Télévisions channels in the Copé Report — A comparative table

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences




151

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

a) Identity of the channels
The Copé Report specifies that public service channels must reinforce their identities and offers particular
recommendations for each one of them.

According to the report, France 2 thus has to remain a popular large channel, for which removing
advertising represents an opportunity: no longer depending on advertising makes it possible to schedule the
broadcast of cultural programs earlier in the first part of evening or even in the second part, but at a more
decent hour than it used to be. The report particularly specifies that France 2 can integrate into its program
schedule shows that were tested on other channels in order to contribute to their popularization and to give
them a second life. The channel is also regarded as having priority to broadcast cultural events in real time.
This recommendation restates once again the obligations already registered in the specifications of France
Télévisions. It does not call into question the specificity of the channel (already considered general-
programming) with a sufficiently diversified program to reach a large audience.

For France 3, the emphasis is mainly on the reorganization of the channel and reduction within
administrative areas. This reduction aims, at least according the report, to reinforce the proximity grid thanks
to the regional information offices intended to be expanded in the long run, and to be based on the structures
present in the field for better relaying local life in all fields (culture, current and various events). However,
France 3 was already regarded (since its creation in 1972) as a general-programming channel with national but
particularly regional vocation to favour decentralized news and regional events. Its missions are thus not
questioned. The difference refers to the reduction of the administrative regions (from thirteen to seven) and to
operation cost-cutting. For France 4, the reinforcement of its identity places emphasis on innovation, the new
generation of public and new writing. The Copé Report registers France 4 more as a “program laboratory”
(Commission on new public television, op.cit.: 25) to test innovative programs and to be the channel where
new talents will be expressed. Compared to the other channels of public service, France 4 is the only one which
shows the most difference between the missions assigned at its creation in 1996 and the recommendations
contained in the Copé Report of 2008. Indeed, the channel distinguished itself at the beginning within the
France Televisions channels because of its programming that was more directed towards large spectacle,
sports programmes, fiction or cinema. Passing from the status of channel featuring large spectacles to one of
innovation, new generations and new writings, marked an important step between its origin and the
reconfiguration of its identity in 2008.

Few differences are to be noted for France 5. It is simply recommended to maintain its current
identity by noticeably reinforcing the fiction and cinema programs. Its statute of channel of knowledge is
simply reaffirmed.

b) The public

The Copé Report highlights another point: the expectations expressed by the viewers of France Télévisions
channels. It specifies that the audience must become an “ambition” and not a “obsession” (Commission on
new public television, 2008: 25), and recommends audience measurements which are not primarily based on
quantitative references but more on one quantitative assessment of the programming. In order to evaluate the
satisfaction of the viewers and to better take into account the satisfaction of TV ratings in its diversity, new
measurements must integrate other criteria than those already used. The report is very precise: public
broadcasting service must contribute to a better enrichment in terms of culture and information for viewers.
The new audience measurements suggested by the Members of the Commission are collected thus in five
types of indicators which one finds in the following table:

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



152

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

NEW MEASURES

OBJECTIVES

Measure of the rate of
satisfaction of programs

Qualimat

Measure of the impact of
programs

What does one retain from a program? What is its
influence?

Measures on all media devices
and on the duration of the
audience scheduled from its
derivatives

Number of individuals having watched a program
and/or its derivatives on at least one of the media
devices suggested by France Télévisions, and over
the duration of its operation

Measure of public service
utilization rates

Percentage of individuals having used at least once
a service offered by France Télévisions over a given

period

Measure of the cost/performance | Take into account the specificity of each genre
ratio of programs

Table 4: TV ratings - ambition and new measures

Source : Commission pour la nouvelle télévision publique, 2008

Another contradiction is revealed: all of these measurements concern quantitative analysis, while at
the same time the report advises dispensing “measures on all media devices and on the length of the audience
of a program and of its derivatives,” “measures on the utilization rate of public service,” “measures on
cost/performance ratio of the programs” taking into account the specificity of each genre. These three criteria
do not make it possible to measure the rate of viewers' satisfaction even less so the interest they could show
using only the argument of the quality of the program broadcast. With regard to the first two criteria, the
proposal proves to be interesting and entails a study on its reception. Two difficulties are however raised: the
first comes from the absence of information and precise details on Qualimat, thus making more in-depth
analysis difficult; the latter falls under the study of reception applied by the measure of the impact of programs
(what was most interesting in the program and what influence can it have on the viewers?).

C. DISCUSSION

Public service has considerably evolved since its introduction thanks to several factors: reforms of the audio-
visual service, its missions (“inform, educate, entertain”), competition with private channels and the weight of
TV ratings on its programming. 1981 was the year of the liberalisation law on public broadcasting (deregulation
and marketing of radio-television service) and 2009 was the reform of public broadcasting. The removal of
commercial advertising on public service channels might seem favourable to better identification and better
quality of public channels, likely reinforcing the specific legitimacy of public service. The realization is however

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



153

Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

contrary to the expected effects: to-date, the financial situation of France-Télévisions is alarming and the big
private operators are recovering the financial manna lost by public service. The changes were so significant in
audio-visual policy that the specificity of public service must be questioned. We thus wonder if its missions and
its principles always concern the principles of public service. France Télévisions have gone through significant
upheavals since 2009. Several emblematic public service shows have indeed disappeared, like Taratata, Les
Mots de minuit or C'est pas sorcier.

Taratata was a musical television program centred on rock music. It was created in 1993 by Nagui, a
very popular French host who won awards several times for this show, in the “best musical program” category
or as “best host”. The objective of the show aimed at bringing attention to French or foreign rock artists (Red
Hot Chili Peppers, Tryo, Tété, Lady Senile, The Sugarhill Gang, Raul Middn, Scorpions, etc) who came on the
show to play live sets.

Les Mots de minuit was a cultural television program on France 2, produced and presented since
September 1999 by Philippe Lefait, a former journalist. Its goal was to present different aspects of culture,
generally bringing people together from very different artistic horizons. This show, presented by Philippe Lefait
for 13 years, was constitutive of the channel’s identity. In 2013, the public learned that the emission Les Mots
de minuit would be taken off the air. Philippe Vilamitjana, programs director of the channel, explained that the
budgetary constraints forced them to make choices in the programming. C'est pas sorcier was a television
magazine about popular scientific information, approximately 26 minutes long. It received the "Sept d'Or" for
the best educational show in 1999 and had been rewarded several times with the youth prize at the
International Scientific Film Festival of Palaiseau, and the Roberval Prize for books and communication in
technology. The show was scheduled from 1993 to 2014 on France 3. The hosts, “Fred” and “Sabine” (or Fred
by himself) worked in the field, interviewed specialists and asked questions that “Jamy” answered, inside his
truck-laboratory arranged for scientific experiments. In 2013, “Fred” and “Sabine” were laid off for economic
reasons and the show was quickly stopped.

| took three examples of the cancellation of shows constitutive of the identity of public service
television in France since the audio-visual reform in 2009. | could quote other examples, in particular with the
radio where journalists who hosted very particular shows were laid off, or programs which aimed at a smaller
public were removed (jazz, for example). The program managers (on radio or on television) often asserted that
budgetary reduction forced them to make choices in the programming and to remove shows. This argument
caused much dissatisfaction to the employees of France Télévisions and to the viewers. Strikes broke out in
France Télévisions and petitions circulated among the viewers who defended the idea of public service (in
particular by royalties they pay each year) and who wanted to see a difference between private and public
channels. Philippe Lefait, the presenter of Les Mots de minuit questioned the argument of the direction of
France Televisions. He explained that indeed the cost of the show (64 000 euros per number for an average of
150,000 viewers), was expensive according to a “logic of figures, expensive [...] [but] on the other hand, if one
stops at a logic of public service, that does not cost a lot”, knowing that the cultural shows accounted for only
5% of the programming.

The tendency to remove public broadcasting shows was largely surpassed in other countries, in
particular in Greece with the total removal of public broadcasting. Indeed, a little more than one year ago, the
media largely dealt with the removal of public broadcasting by the neoliberal government. In June 2013, the
Greek government decided to close all audio-visual public broadcasting. A legislative act gave it the possibility
of closing a public enterprise by ministerial decision and transferring all of its assets to the Ministry of
Economy.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

CONCLUSION

The study of public broadcasting raises three types of challenges: communication challenges (transmission of
information via media television), identity challenges (representation of ethnic, cultural and religious diversity
imposed in the specifications), institutional challenges (the role of public broadcasting).

Our study highlighted that French public service television experienced many changes because of the
various laws which punctuated its evolution and the missions which were assigned to it, like “answering the
needs and aspirations of the French population”, respecting the concept of “pluralism” and the citizens'
participation. The constraint of TV ratings weighs heavy however and it was especially in the 1980s that the
situation became more complicated with reality-show programming and in the 2000s with the reality TV
programs. Cable and satellite, with their multiple channels and better quality of images, also changed the
situation in terms of competition. The history of television also grew rich with the introduction of digital
terrestrial television. As we also saw, political authorities strongly influenced the evolution/regression of public
television. The audio-visual reform in 2009 claimed to release France Télévisions from audience obligations by
removing advertising after 20:00. However, nothing changed. The audience still remains an obsession.

At the European level, the results of my work raise two questions: is the identity of public broadcasting more

of a political order than an economic one? Does the cancellation of the three shows (Taratata, Les Mots de

minuit and C'est pas sorcier) foreshadow the disappearance of cultural programs on television?

REFERENCES

Alves, P. (2008). L'Union européenne de radiodiffusion (1950-1969). In Les lucarnes de I'Europe, Télévisions,
cultures, identités, 1945-2005 (pp.47-69). Paris: Publications de la Sorbonne.

Beylot, P. (2000). Quand la télévision parle d’elle-méme. Paris: INA-L’'Harmattan, coll. Mémoires de télévision.

Bourdon, J. (1994). Histoire de la télévision frangaise sous de Gaulle. Paris: INA-La Documentation francaise.

Bourdon, J. (1997). Le direct: une politique de la voix ou la télévision comme promesse inaccomplie ».
Réseaux, n°81, 61-78.

Bourgeois, I. (1993). Radio et télévision publique en Allemagne. Un modele a I'épreuve de la nouvelle Europe.
Paris: CIRAC.

Bourgeois, I. (1995). Radios et télévisions privées en Allemagne : entre la loi et le marché. Paris: CIRAC.

Brunner, J. (2008). Le Conseil de I'Europe a la recherche d’une politique culturelle (1949-1968). In Les lucarnes
de I'Europe, Télévisions, cultures, identités, 1945-2005 (pp. 29-45). Paris: Publications de la Sorbonne.

Campion, J. (2005). Look who’s talking. Cultural diversity. Public service broadcasting and the National
Conversation. Oxford, Nuffield College.

Campion, J. (2009). Cultural Diversity in British Broadcasting: where we are and where we need to go. In Media
and Cultural Diversity in Europe and North America (pp. 73-79).

Chaniac, R., Jezequel, J.P.(2005). La télévision. Paris: éd. La découverte.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

Chaniac, R. (2008). Télévisions publiques en Europe: crise et mutations », In Les lucarnes de I'Europe,
Télévisions, cultures, identités, 1945-2005 (pp. 151-167). Paris: Publications de la Sorbonne.

Chapus, R. (2001). Droit administratif général, tome I, Paris: Montchrestien.

Chevallier, J. (2006). Le service public, Paris: « Que sais-je ?, PUF.

Corner, J. (2009). Une diversité des relations communicatives. In La Télévision (pp. 59-70). Paris: Les Essentiels
d’Hermes, CNRS Editions.

Corner, J., Richardson, K, Fenton, N. (1990). Nuclear reactions : form and response in Public Service Television.
London: J. Libbey.

Dagnaud, M. (2000). L’Etat et les médias. Fin de partie. Paris: éd. Odile Jacob.

D’Aiguillin, B. (2001). Un demi-siecle de journal télévisé. Paris: L'Harmattan.

Dayan. (1989). Télévision interruptive : entre spectacle et communication. Hermes, n° 4, 143-153.
Defrance, C. (2008). La reconstruction de la télévision en République fédérale d’Allemagne et la consolidation

de lidentité nationale. In Les lucarnes de I'Europe, Télévisions, cultures, identités, 1945-2005 (pp.

125-138). Paris: Publications de la Sorbonne.

Derieux, E. (2010). Droit des medias. Paris: L.G.D.J.

Dexter, L.A., WHITE, D.M. (1964). People, Society and Mass Communications, New-York: The Free Press of
Glencoe.

Esquenazi, J.P. (1999). Télévision et démocratie, la politique a la télévision francgaise, 1958-1990. Paris: PUF,
coll. « La politique éclatée ».

Flageul, A. (2009). Télévision : I'’Ages d’or des dispositifs (pp.102-112). La Télévision. Paris: Les Essentiels
d’Hermes, CNRS Editions.

Fleury, L.(2008). L’influence des dispositifs de médiation dans la structuration des pratiques culturelles. Le cas
des correspondants du Centre Pompidou. Lien social et Politiques, 60, 2008, 13-24.

Georgiou, M., Joo, J.W. (2009). Representing difference in the British media. In Media and Cultural Diversity in
Europe and North America (pp. 60-72). Paris: Institut Panos Paris and Karthala.

Ghosn, C. (2002). Communication télévisuelle et politique ». Communication, vol. 22, n°1, automne, 159-167.

Ghosn, C. (2012). La télévision : objet scientifique légitime ?. Jeunes et Médias, http://jeunes-et-
medias.wix.com/2#!revue-jeunes-et-m%C3%A9dias/vstcl4=varia

Guglielmi, G., Koubi, G., Dumont, G. (2007). Droit du service public. Paris: Montchrestien.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

Henle, V., Bourgeois, E. (2008). Comment limiter I'expansion de I'audiovisuel public allemand ? Regards sur
I'économie, 87 | 2008, document 3, URL : http://rea.revues.org/index975.html

Jeanneney, J.N. (1996). Une histoire des médias. Des origines a mes jours. Paris: Ed. du Seuil.
Jost, F.(1999). Introduction a I’analyse de la télévision. Paris: Ellipses.

Lacassagne, M.P. (2003). La Télévision numérique terrestre. Mémoire de DEA, Droit économique et de la
Communication, Toulouse.

Levy, M.F. (1999). La télévision dans la République. Les années 50. Paris: Ed. Complexes, IHTP-CNRS.
Lits, M. (2006). Belgique. Médiamorphoses, n°17, septembre 2006, 29.
Lits, M. (2008). La Belgique ou l'illusion de la cohabitation. Hermes 51, 166-171.

Lits, M. (2008). Les télévisions belges au carrefour européen. In Les lucarnes de I'Europe, Télévisions, cultures,
identités, 1945-2005 (pp. 139-149). Paris: Publications de la Sorbonne.

Lochard, G., Soulages, J.C. (1998). La Communication télévisuelle: Paris: A. Colin.
Lochard G., Boyer, H. (1998). La Communication médiatique. Paris: Seuil.

Lochard G. (2001). Penser autrement I'histoire de la communication télévisuelle. L’Année sociologique, 2001/2,
vol.51, 439-453.

Lochard G. (2009). La télévision. Paris: Les Essentiels d’Hermes, CNRS Editions.
Maigret, E. (2003). Sociologie de la communication et des médias. Paris: A. Colin.

Mervelet, Cl. (2005). Comment les chaines de France Télévisions se différencient-elles des chaines de
télévisions privées sans semer la confusion chez le téléspectateur ?, Institut de la communication et
de la publicité, Maitrise de communication globale, option communication publique.

Missika, J.L. (2006). La fin de la télévision. Paris: Seuil.

Missika, J.L., Wolton, D. (1981). Maudite télévision. Le Débat. 1981/8, n°15,.30-34.

Missika, J.L., Wolton, D. (1983). La folle du logis. La télévision dans les sociétés démocratiques. Paris:
Flammarion.

Pelissier N., Demers, F. (2008). Avis de recherche : la production scientifique francaise dans son contexte
international. Bruxelles: Bruylant.

Regourd, S. (1992). La télévision des Européens. Paris: La documentation francaise.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



157 Ghosn / E-Journal of Intermedia, 2015/2(1) 143 - 157

Regourd, S. (2001). Droit de la communication audiovisuelle. Paris: PUF.

Regourd, S. (2008). Vers la fin de la télévision publique ? Traité de savoir-vivre du service public audiovisuel.
Toulouse: Ed. de I'attribut.

Regourd, S. (2008). Exposé des motifs du projet de loi sur I'audiovisuel public. Journée d’étude sur
I"audiovisuel public en danger. Toulouse, 27 octobre 2008.

Rieffel, R.(2005). Sociologie des médias. Paris: Ellipses.
Williams, R. (1974). Television: Technology and Cultural form. London: Techmesphere Series, Collins.

Windisch, U. (2006). L'exemple d’'une démocratie référendaire pluriculturelle. Médiamorphoses, n°17,
septembre 2006, 96-101.

Copyright © Intermedia International E-Journal of Communication Sciences



