
1091 
 

Yayın Geliş Tarihi: 27.02.2020                                                  Dokuz Eylül Üniversitesi 

Yayına Kabul Tarihi: 26.08.2020                                         Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 

Online Yayın Tarihi: 29.09.2020            Cilt: 22, Sayı: 3, Yıl: 2020, Sayfa: 1091-1107 
http://dx.doi.org/10.16953/deusosbil. 695241         ISSN: 1302-3284       E-ISSN: 1308-0911 

Araştırma Makalesi 

REFLECTIONS OF TURKEY'S MIDDLE EAST POLICY ON THE PRESS 

IN THE 1950s 

Murat KASAPSARAÇOĞLU* 
Abstract 

Democrat Party (DP) era is one of the contested periods in terms of politics, 

economy, society and foreign policy in Turkey. Particularly, the government-press relations 

and Turkey’s Middle East policy especially in the late 1950s consist serious challenges and 
crises. Initially, the DP government conducted a liberal press policy, but in the second half 

of the decade government-press relations strained. Similarly, Turkey’s Middle East policy 

can be regarded as a success story in the first half of the decade, while Turkey faced serious 

crises and challenges in the region in the second half. Despite several studies on government-

press relations in the 1950s in the literature, there is a shortage of specific studies analyzing 

positions of the press towards DP’s Middle East policy. As a result, this paper aims to fill 

this gap and analyze the positions of the press regarding Turkey's Middle East policy 

throughout the decade in order to show divergence and convergence between the government 

and the press. Selected newspapers and journals published in this period will be used as 

primary sources. This paper concludes that the press in Turkey, regardless of their positions 

towards the government, supported DP's pro-Western and anti-communist Middle East 

policy despite some exceptions.  

Keywords: Press, Democrat Party, Cold War, Middle East, 1950s. 

 

1950'Lİ YILLARDA TÜRKİYE'NİN ORTADOĞU POLİTİKASININ 

BASINDAKİ YANSIMALARI 

Öz 

Demokrat Parti (DP) dönemi siyaset, ekonomi, toplum ve dış politika alanlarında 
en çok tartışılan dönemlerden biridir. Bu dönemde özellikle hükümet-basın ilişkilerinde ve 

Türkiye’nin Ortadoğu politikasında önemli krizler ve meydan okumalarla karşılaşılmıştır. 

1950’li yılların başından itibaren görece liberal bir basın politikası uygulayan DP hükümeti, 

on yılın ikinci yarısında daha baskıcı bir politika izlemiştir. Benzer şekilde on yılın ilk 

                                                             
Bu makale için önerilen kaynak gösterimi (APA 6. Sürüm): 

Kasapsaraçoğlu, M. (2020). Reflections of Turkey's Middle East policy on the press in the 1950s. 

Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (3), 1091-1107. 

* Dr. Öğr. Üyesi, Antalya Bilim Üniversitesi, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, 

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü, ORCID: 0000-0003-4786-6592, 

murat.kasapsaracoglu@antalya.edu.tr 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1092 
 

yarısında görece başarılı bir Ortadoğu siyaseti güden hükümet, dönemin ikinci yarısında 

bölgede önemli krizler ve meydan okumalarla karşılaşmıştır. Literatürde bu dönemdeki 

hükümet-basın ilişkileri üzerine çalışmalar bulunsa da Ortadoğu siyaseti özelinde basını 

inceleyen bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, basının Türkiye’nin Ortadoğu 

politikası ile ilgili duruşunu analiz ederek hükümet ve basın arasındaki gelgitleri ortaya 

koymaktır. Seçili gazete ve dergiler çalışmanın birincil kaynaklarını oluşturmaktadır. Bu 

çalışmada ulaşılan sonuç basının hükümete karşı duruşu ne olursa olsun DP'nin Batı yanlısı 

ve komünizm karşıtı Ortadoğu politikasını bazı istisnai durumlara rağmen desteklemiş 

olduğudur.  

Anahtar Kelimeler: Basın, Demokrat Parti, Soğuk Savaş, Ortadoğu, 1950’ler. 

 

INTRODUCTION 

After Turkey’s transition to a multi-party regime in 1945, the DP came to 
power with an overall majority in 1950. The 1954 election marked both the height 

of the DP’s power and the beginning of its decline and relations between the 

government and opposition, i.e. parties in the parliament and the press, were full of 

tension in the second half of the 1950s. (Eroğul, 2003, p. 159-251; Aydemir, 2007, 
p. 232-421; Zürcher, 2013, p. 323-341)  

In Turkey’s transition to democracy between 1946 and 1950, the majority of 

the press supported the DP as the main opposition party. Furthermore, the press is 
regarded as one of the factors in the DP’s election victory in 1950. (Yıldız, 1996, p. 

482-486; Çakır ve Yavalar, 2017, p. 258-260) As a response to the press support, the 

oppressive single party era Press Law was liberalized on July 15, 1950 after the DP 
had come to power. The new law no. 5680 limited the government’s jurisdiction over 

the press and removed the requirement for government approval to publish new 

journals and newspapers. In addition, members of the press were no longer to be 

tried in extraordinary courts. (Deniz, 2019, p. 115-160; Topuz, 2014, p. 192-209; 
Kabacalı, 2000, p. 213,216; Eroğul, 2003, p. 137-138, 192, 242; Yıldız, 1996, p. 487; 

Emre Kaya, 2011, p. 94-96) Press support to DP continued until the 1954 election 

victory of the party because the DP’s relatively soft policies towards the press played 
a role in the smooth relations between the two sides. 

Nevertheless, the 1954 election was a turning point in DP’s history after 

which it faced several political and economic crises. The second half of the 1950s 

witnessed a split in the press to supporters vs opponents of the DP regime especially 
after 1954. As criticism towards the government increased, especially in regard to 

domestic politics, the government’s reaction towards the opponents became more 

oppressive. (Yıldız, 1996, p. 492-496; Emre Kaya, 2011, p. 100-101) The Press Law 
was amended and journalists were sentenced to heavy penalties. Opponents of the 

DP in the press such as Hüseyin Cahit Yalçın, a leading journalist in his 80s, and 

Metin Toker, editor of Akis journal and RPP leader İnönü’s son-in-law, were 
arrested and jailed. In addition, opponent newspapers and journals were closed in 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1093 
 

certain periods. (Koloğlu, 2015, p. 124; Toker, 1991a, p. 59, 93-98; Toker, 1991b, 

p. 194) More importantly, as newspapers were financially supported by the 

government via advertisements due to lack of private sponsors, this financial 
dependence jeopardized the freedom of the press and journalists. In these years of 

crises, the DP government supported newspapers and journals closer to the 

government and limited the financial resources of opponents. (Deniz, 2019, p. 115-
160; Topuz, 2014, p. 192-209; Kabacalı, 2000, p. 213,216; Eroğul, 2003, p. 137-138, 

192, 242; Koloğlu, 2015, p. 124-125; Yıldız, 1996, p. 496-498)  

In this paper, positions in the press towards DP’s Middle East policy will be 

analyzed under these circumstances by grouping newspapers and journals as 
supporters and opponents of the DP. Those such as Zafer, Son Posta, and 

Cumhuriyet1 belong to the first group, while newspapers like Ulus and the journals 

Akis and Forum2 belong to the latter. In addition, the decade will be divided into two 
periods: alliance projects in the Middle East (1950-1955) and crises in the Middle 

East (1955-1958). 

 

                                                             
1 Zafer was the organ of the Democrat Party. It was published and edited by Mümtaz Faik 

Fenik, who wrote articles and supported the government’s domestic and international 

policies. Son Posta was published by Selim Ragıp Emeç, who was also the editor. This 

newspaper supported and praised the policies of the government. Cumhuriyet, which was 

established by Yunus Nadi in the early years of the republican regime, supported the 

policies of the government towards the Middle East, but was not as uncritical as Zafer and 

Son Posta. Nadir Nadi, the editor of Cumhuriyet, and Ömer Sami Cosar wrote articles on 

Turkish foreign policy, particularly on developments in the Middle East and Turkey’s 

position. 
2 Ulus was the official newspaper of the RPP and acted as its “spokesperson”, particularly 

in domestic politics. In the second half of the 1950s, domestic politics witnessed several 

crises and Ulus supported the opposition and criticized the government. In foreign policy, 
Ulus took a pro-West and pro-status quo position that was in line with the leader of the 

RPP. Therefore, until the crises of 1958, Ulus cautiously supported government policy, but 

heavily criticized the government’s Middle East policy during the crises of 1958. Ahmet 

Sükrü Esmer, the foreign policy writer of Ulus, focused on the developments rather than the 

policies of the government. Akis was similarly closely engaged with the RPP, especially 

after editor Metin Toker became former Prime Minister İnönü’s son-in-law in 1955, and 

acted as his spokesperson. The articles in Akis were critical of government’s Middle East 

policy especially in the years of crises. Forum was published between 1954 and 1970 and 

was a platform for the opposition against the Democrat Party’s anti-democratic policies. 

The journal was in favor of Western type democracy and institutions and first published on 

April 1, 1954. Forum was in favor of Arab nationalism in the Middle East and proposed 
that Turkey should conduct closer and friendlier relations with neighboring Arab nations 

rather than forging ties with the Western powers to the disadvantage of the Arabs. Çakmak, 

Forum Dergisi 1954-1960, 93-96. 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1094 
 

ALLIANCE PROJECTS IN THE MIDDLE EAST (1950-1955) 

After Turkey gained membership to NATO, the DP government began to 

pursue an active policy in the Middle East with the support of the US and the aim of 
maximizing national interests defined by the decision makers. In this process, there 

were three major developments between 1950 and 1955: The Middle East Command 

(MEC) project, the pact between Turkey and Pakistan (1954), and the Baghdad Pact 
(1955). The MEC was the first project formulated by Western powers in the early 

1950s to establish an alliance system in the Middle East against Soviet infiltration 

and expansion. In this project, Turkey and Egypt were to be the key players around 

which the system would be formed. (Yeşilbursa, 1999, p. 70-96; Oran, 2006, p. 620-
621; Kürkçüoğlu, 1972, p. 33-48) While negotiations were carried out between 

Western powers and key players in the region, the Free Officers Coup (1952) ended 

this process with the refusal of the MEC by the new Egyptian regime.  

The press closely followed the developments and, in general, were in favor 

of the establishment of a defense system in the Middle East. Zafer supported 

Turkey’s involvement in such a defense system in order to resolve the conflicts and 
tension in the region. The paper argued that Turkey should play an active role in the 

Middle East and implement policies for peace and security in the region in 

collaboration with the West. (Fenik, 1952) Similarly, articles in the Son Posta 

praised the proposal given to Egypt by the US, UK, France, and Turkey and criticized 
its rejection by the Egyptian government. According to the writer, the Middle East 

Command was a strong basis for the defense of the region against external threats. 

(Emeç, 1951) Cumhuriyet also emphasized the necessity of a defense system in the 
region and criticized Egypt’s refusal to join the command and published articles 

arguing that Egypt was not in favor of joining the command as it wanted to maximize 

its interests in the region and resolve the Suez and Sudan Crises. The paper also 

argued that an alliance against the Soviet threat was nevertheless vital and the lack 
of such a defense system would serve Soviet interests. Moreover, the refusal of Egypt 

to join the command should not have terminated the project because Turkey, rather 

than Egypt, would be the keystone of the Command. (Daver, 1951)  

The position of Ulus to the MEC project was supportive but reserved. The 

paper argued that while the establishment of a defense system in the Middle East 

was necessary, Turkey’s membership in the MEC should not be a precondition of its 
NATO membership. Moreover, the paper asserted that the leadership of the UK was 

not appropriate for such a system and that Egypt’s reaction proved the region’s 

resentment against the UK. (Esmer, 18 October 1951) Ulus approached the project 

cautiously and published several articles on the issue. For example, in another article 
on the project, the writer insisted that Turkey should know its responsibilities and 

duties under the MEC and that the borders of the project should be drawn and the 

meaning of security clearly defined. Security was seen as the defense of the region 
against any Soviet threat. However, Turkey’s image in the region was conflictual: 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1095 
 

on the one hand, Turkey wanted to be a member of NATO to provide its security. 

On the other hand, Turkey faced conflicts with the Arab world because Arabs 

perceived Turkey as a supporter of the UK, which had mandated the region in the 
past. The author added that if the project caused the hostility of the Arabs, it should 

be abandoned. (Esmer, 23 October 1951) 

Consequently, the press supported Turkey’s involvement in a regional 
defense system but newspapers opposing the government placed some reservations 

on Turkey’s membership to such a system, namely security, the country’s role, and 

the reaction of Arabs. However, it can be argued that pro-Western and anti-

communist stances of the government and the opposition in foreign policy impacted 
the press and that despite some questions and objection, there was a consensus in the 

Turkish press in favor of an alliance in the region against the Soviet Union. 

After the failure of the MEC, the US changed its strategy in the Middle East. 
US Secretary of State John F. Dulles formulated the Northern Tier concept to form 

an alliance between Turkey and Iraq, two main actors in the region closer to the 

West. For the DP government, a regional alliance would protect Turkey’s territorial 
integrity and sovereignty against the Soviet Union and would assure economic and 

military support from the US. (From the Ambassador of Pakistan in Turkey to 

Foreign Office - FO 371.130181. RK 10316-6) The pact between Turkey and 

Pakistan was signed on April 2, 1954 as the first step in the formation of a Middle 
East alliance. (Oran, 2006, p. 622; Kürkçüoğlu, 1972, p.  54)  

Zafer, Son Posta, and Cumhuriyet supported the pact. According to the 

editor of Cumhuriyet, the treaty would link the two states and expand the Western 
defense system to the East. The basic feature of the agreement was the lack of any 

aggressive intention against any other state and its openness to all states. Therefore, 

the Turkish nation would support the treaty as a peace-loving nation. Furthermore, 

the pact would strengthen the security of Turkey as well as the security of the Middle 
East and of the whole world. It argued that such a pact could be regarded as a success 

of the Turkish government. (Nadi, 1954)  

Similarly, the pact was supported by (Yeni) Ulus, which argued that relations 
between Turkey and Hindu Muslims or Pakistanis were everlasting and that, while 

the treaty would not be fruitful in the short run, it would be a starting point to bring 

peace and security to the region. (Yalçın, 1954) However, writer Ahmet Şükrü 
Esmer’s position on the pact was skeptical. He stated that it would serve for the US 

military aid to Pakistan and bring nothing to Turkey, so Turkey could sign any treaty 

without being obliged to any movement outside its borders while it might serve to 

harmonize the policies of the parties as Turkey’s only benefit. (Esmer, 1954) Despite 
some questions in the press, the pact between Turkey and Pakistan was formulated 

by Western powers in the early 1950s supported as the MEC due to the fear of 

communist expansion and the pro-Western orientation of Turkish foreign policy 
internalized by all the actors in the system. 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1096 
 

The Northern Tier concept turned into an alliance with the signing of the 

Baghdad Pact on February 24, 1955 after long negotiations between Turkey and Iraq. 

Turkey pushed hard for the alliance as its role would serve as a bridge between the 
region and the West and would gain the country political, economic, and military 

support.3 (Sever, 1998, p. 74-80; Kürkçüoğlu, 1972, p. 55-82)  

The majority of the press supported and presented the Baghdad Pact as a 
success story, with the exception of the journal Forum. Zafer praised the DP 

government and argued that the Pact was very significant for the DP as it served as 

an indicator of the alliance between Turkey and Iraq in the Middle East. Despite anti-

pact propaganda from Egypt and Saudi Arabia, Turkey and Iraq continued 
negotiations and signed the Pact, which Zafer claimed would strengthen the NATO 

defense in the Middle East. (Fenik, 1955) Son Posta also supported the Pact as a 

“diplomatic masterpiece” and praised the fact that despite the negative efforts of the 
Egyptian government, the Baghdad Pact was signed. The paper argued that the Pact 

was not against the Arab Union but was open to all the states in the region except 

those with aggressive intentions and that it would consolidate peace and stability in 
the region. (Emeç, 1955) Similarly, Cumhuriyet supported the Pact and criticized the 

reaction of the Arab states to it. The editor of the newspaper stated that the Pact 

would charge Turkey with the defense of the Arab world and the free world and as 

a result, Turkey would be politically and militarily responsible in the region, 
rendering inexplicable the negative reaction of the Arab world. The paper also 

argued that Egypt’s reaction, on the other hand, stemmed from its perception of 

Turkey as a threat to its leadership in the Arab world and the state would be against 
any collaboration between the Arab states and Turkey. (Nadi, 1955; Öngel, 2017, p. 

50)  

For Akis, the Baghdad Pact was similar to that between Turkey and Pakistan 

and contribute greatly to the West by saving the Arab Union and the Middle East 
from the pressure of Nasser’s Egypt. The paper harshly criticized Egypt’s policy and 

praised Iraq as a result of the agreement with Turkey. (“Arap birliği”, 1955) Forum, 

however, criticized the Baghdad Pact by saying that although Turkey was the 
“natural leader” of the Middle East, the Pact would provoke the Arabs and cause 

resentment and hostility against Turkey. According to the journal, the reactions to 

the Pact, arising out of the impact of Arab nationalism and Arab leaders’ rivalry for 
hegemony and prestige in the region, were not surprising and should have been 

anticipated. As a result, the Pact flamed hostility against Turkey in the region, 

particularly in Egypt and Syria. (“Türk-Irak paktının akisleri”, 1955)  

All-in-all, it can be argued that the Turkish press predominantly supported 
the DP government and the alliance projects in the region, ending with the Baghdad 

Pact because these projects were compatible with Turkey’s priorities and raison 

                                                             
3 For more details of the Baghdad Pact see Yeşilbursa, The Baghdad Pact.  



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1097 
 

d’état as a pro-Western, anti-Soviet, and anti-communist country. However, as 

Forum correctly diagnosed, Turkey’s priorities and the regional dynamics were not 

harmonious. Thanks to moderate relations between the government and the press as 
well as the lack of crises in the region, the press played a consent manufacturing role 

for the public as expected by the government. The financial dependence of the press 

on the government can be regarded as another factor in the support of the press 
despite some reservations. However, with the change of relations between the DP 

and the press in the second half of the decade and the eruption of crises threatening 

Turkey’s position in the Middle East, the press began to polarize into supporters and 

opponents their reaction to regional developments gradually changed. 

 

CRISES IN THE MIDDLE EAST (1955-1958) 

In the second half of the decade, the first challenge that the DP government 
faced was the Suez Crisis in 1956 and the immediate Israeli attack on Egypt 

supported by the UK and France. Turkey favored a peaceful solution to the Suez 

crisis and participated in the London conferences, supporting the US solution and 
insisting on the freedom of passage through the canal. (FRUS 1955-57, v.16.i.8, p. 

250-252) In addition, the DP government opposed the Israeli attack on Egypt and 

recalled its ambassador in Tel Aviv back to Ankara as a diplomatic reaction. (From 

Tehran to Foreign Office - FO 371. 121793. VR 1091-766,767)  

The Suez Crisis was closely followed by the press and Zafer and Son Posta 

supported the government’s policy of the government. Similarly, Son Posta 

criticized the states which “caused” crises in the region. The nationalization of the 
Canal was denounced by columnists as a violation of international law. The writer 

heavily criticized states which “caused” the crises and conflicts in the region to the 

disadvantage of Turkey. (Emeç, 28 July 1956) Similarly, the UN was criticized for 

its inability to prevent the war and find a peaceful solution to the crisis. According 
to the newspaper, UK and France support of Israel aimed to persuade the “stubborn” 

Nasser but the Israeli attack could also serve to ignite a “Third World War.” Emeç 

criticized Israel for exploiting the crisis to achieve its own goals. (Emeç, 2 November 
1956) In the same newspaper, another writer argued that tensions between regional 

states, particularly between Egypt and Israel, could be responsible for the unrest in 

the region. According to this perspective, Turkey established the Baghdad Pact to 
provide stability to the region with its farsighted and realistic foreign policy and was 

proven right by the recent developments. (Erol, 1956) Cumhuriyet also supported 

Turkey’s policy and argued that the nationalization of the Suez Canal indicated a 

new and serious situation. According to Cumhuriyet, if president Nasser had 
confined himself to the nationalization of the Canal, the crisis could have been settled 

by diplomatic efforts but that the serious circumstances made it difficult to reach 

solution. The author further predicted that Nasser would not play such a critical role. 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1098 
 

(Coşar, 30 July 1956) According to the same writer, the DP government’s approach 

to the Suez Crisis was correct and peaceful. (Coşar, 19 August 1956)  

Newspapers and journals closer to the opposition approached the Suez Crisis 
differently. Writers in Ulus criticized the London Conferences as a failure of Western 

diplomacy and that the ultimate result of the conference was clear from the 

beginning. The paper also criticized the Soviet Union and Soviet policy during the 
crisis, opining that it manipulated the conference and showed a strong possibility of 

Egyptian alignment with the Soviet Union against the West, which would be a 

catastrophe. (Esmer, 1956) Akis held a similar position and criticized the Egyptian 

government during the crisis saying that the nationalization of the canal was a threat 
to the canal regime and Nasser’s control would make the situation more serious. 

(“Süveyş: Buhran devam ediyor”, 1956) Forum, however, took a conflictual stance: 

on one hand, it supported Arab nationalism while on the other it strongly criticized 
Nasser as a dictator seeking to increase his own prestige for political reasons. For 

the journal, Nasser’s arguments for the nationalization of the canal were lies that 

endangered foreign investments in developing countries such as Egypt and that as a 
result the West was correct in punishing president Nasser. (“Süveyş meselesi”, 1956)  

To sum up, the press mainly criticized president Nasser during the Suez 

Crisis due to his collaboration with the Soviet Union which paved the way for the 

communist infiltration into the region. This shows how the press strongly 
internalized the prevailing raison d’état. Newspapers and journals closer to the 

government supported the DP’s Suez policy, while opponents, most probably with 

the impact of rising pressure on the press by the government, refrained from 
criticizing the government and focused on developments and facts in the region 

rather than government’s policies.  

After the settlement of the Suez Crisis, Turkey and Syria found themselves 

on the brink of war due to a border crisis. Syria was a pro-Soviet state that signed a 
treaty of economic and technical cooperation with the Soviet Union on August 6, 

1957. In the eyes of the West and Turkey, this treaty accelerated Soviet infiltration 

in the region and necessitated a reaction against Syria and the Soviet Union. 
Therefore, the DP government mobilized troops near the Syrian border in the name 

of seasonal military training. (From Ankara to Foreign Office - FO 371. 128242.VY 

10344-4,5; FRUS 1955-57, v.13. i.13, 642-4, 650, 656-7, 700-1) At the end, the 
tension between the two states decreased and did not evolve into a more serious 

crisis. (Baş, 2012, p. 95-106; Sever, 1998, p. 81-83; Kürkçüoğlu, 1972, p. 104-128; 

Oran, 2006, p. 629-632)  

Zafer supported the government policy during the crisis. Similarly, Son 
Posta criticized the Syrian government and praised Turkey’s reaction, arguing that 

as the communist influence increased in Syria, its neighbors perceived greater threat. 

According to the writer, communists in Syria maintained strategic positions that 
would in turn strengthen the influence of communists in neighboring states and 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1099 
 

therefore the DP government’s reaction was legitimate and other states in the region 

should have followed Turkey. (Emeç, 1957) Ulus also criticized “communist 

activities” in Syria and argued that the main threat to Syria did not come from Turkey 
but from inside the country as the Soviet Union aimed to protect pro-Soviet Syrian 

politicians rather than the Syrian territorial integrity and was arming the country. 

Therefore, Syrian application to the UN and accusations against Turkey were 
groundless and the crisis was artificial. (Esmer, 1957)  

Cumhuriyet criticized the DP government’s policy during the crisis but only 

as a passive and disinterested voice. The paper determined that Syrian complaints 

and accusations against Turkey and application to the UN were groundless. While 
the paper asserted that Turkey was not responsible for the crisis, it opined that the 

DP government should have taken the necessary diplomatic measures against Syria. 

(Coşar, 1957) The anti-communist and anti-Nasserist position of the journal Akis 
became explicit during the crisis and the paper strongly criticized Soviet policy and 

threats against Turkey. At the same time the paper recognized the reality of Arab 

nationalism and was surprised by the sudden eruption and settlement of the crisis. 
(“Ortadoğu: Rusya’dan ikaz”, 1957) Akis implicitly criticized the DP government for 

its efforts to eliminate Arab nationalism by force. A writer in the journal argued that 

there were lessons to be taken by the DP government: the Baghdad Pact was not a 

remedy for the problems in the Middle East and Turkey was an outsider in the Arab 
world as Iraq’s policy during the crises obviously showed. Turkey’s closest ally in 

the region Iraq was closer to Syria than Turkey and therefore, Turkey’s efforts to 

take on leadership in the region was be fruitless under these circumstances. Arabs 
could solve their problems by themselves and only if Turkey had not involved in 

regional problems, its prestige would have increased. (Avcıoğlu, 21 September 

1957). In another article, the writer took a similar position and criticized the 

government, arguing that despite efforts to develop friendly relations with the Arab 
leaders Turkey was not accepted as a power in the Middle East. On the contrary, 

hostility towards Turkey increased and even Iraq, its closest ally in the region, 

supported Syria during the border crisis and opposed the transfer of Middle East oil 
to Europe through Turkey. The paper asserted that the DP government’s Middle East 

policy failed and Israel was sacrificed for the sake of this policy. (Avcıoğlu, 23 

November 1957) During the crisis, Forum criticized the government and stated that 
the government should not have prepared military maneuvers near the Syrian border 

as it caused Syria to feel threatened by these developments. The paper also reported 

that Syrian leaders thought that they were betrayed by the West as a result of the 

Israeli state. More importantly, Forum argued that the Syrian Crisis might be 
considered a tool to consolidate support behind the government ahead of the 1957 

elections. (“Suriye olayları”, 1957)  

The border crisis between Turkey and its southern neighbor was closely 
followed by the press. Newspapers closer to the government such as Ulus supported 

its policy and criticized Soviet involvement in Syria and “communist” activities. In 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1100 
 

contrast, newspapers and journals closer to the opposition, in this case interestingly 

Cumhuriyet, sided with the opposition after the oppressive DP policies following the 

1954 elections, criticized the DP government’s pro-Western involvement policy in 
the region, and recognized the reality of Arab nationalism. However, those members 

of the press criticizing the DP government’s policy also took positions against 

communist activities and Soviet infiltration into the region. In short, while the 
division in the press became explicit during the border crisis, the reaction of the 

press, even the opponents, show how they tended to approach developments through 

the lens of US anti-communism. In other words, the press attempted to consolidate 

public consent against communism regardless of their relationship with the 
government.  

The Middle East experienced radical changes in 1958. Egypt and Syria 

jointly declared the establishment of the United Arab Republic (UAR) on February 
1, 1958. In response, Iraq, and Jordan established the Federal Arab Union on 

February 14, 1958. Turkey saw Syrian integration with Egypt as preferable to Soviet 

domination and influence in Syria and recognized the new union right after. (From 
Ankara to Foreign Office - FO 371. 131338. JE 10344-1; Oran, 2006, p. 631)  

Cumhuriyet followed these developments and held a position more favorable 

to the UAR as the unification was considered an element of stability in the region. 

The paper argued that the republic, however, would bolster the split of the Arab 
world, in which there were many problems and could endanger the Baghdad Pact by 

withdrawing Iraq, the only Arab member, from the Pact. (Coşar, 13 February 1958) 

Ulus approached these developments cautiously and argued that the union would be 
a dictatorship under Nasser rule and might lead to the “annexation” of Syria by 

Egypt. The paper opined that while the UAR was open to the participation of other 

states, the nature of the republican regime might prevent kingdoms from joining. 

(Esmer, 4 February 1958) Akis on the other hand was optimistic about the future of 
the UAR and stated that it should be recognized as a reflection of Arab nationalism 

and the will of Arabs and advocated for the West to abandon the old methods of 

supporting old kingdoms with arms and money. (“İki iken bir oldu”, 1958) Similarly, 
Forum supported the UAR as a product of Arab nationalism. It also argued that the 

DP government should begin to cooperate with Arab nationalists and persuade its 

Western Allies to recognize and cooperate with the Arab nationalist movement. 
(“Mısır Suriye birliği”, 1958)  

The press remained divided over the unification projects of the later 1950s. 

Cumhuriyet and Ulus were skeptical, particularly about the UAR and the danger of 

a Nasser dictatorship undermining the Baghdad Pact. In contrast, Akis and Forum, 
opponents of the government, regarded these two developments as a product of Arab 

nationalism and supported the government’s policy of recognition and cooperation 

with Arab nationalists.  



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1101 
 

The status quo in the region totally collapsed in the summer of 1958. The 

military junta toppled the Iraqi government on July 14, 1958 and the King, Crown 

Prince, and Prime Minister were killed. One day later, the US intervened in Lebanon 
and the UK in Jordan upon the invitation of the President of Lebanon and King of 

Jordan to prevent these two countries from falling into “Nasserist and communist” 

elements. After the coup in Iraq, rumors about a Turkish intervention in Iraq began 
to circulate, especially in the West. (FRUS 1958-1960, v.12.i.9, p. 307-311) 

However, the DP government did not involve itself in the crisis and Ankara 

recognized the new government in Iraq on July 31, 1958. (Sever, 1998, p. 83-85; 

Kürkçüoğlu, 1972, p. 128-143; Oran, 2006, p. 632; Sander, 2016, p. 225-232)  

In the press, Son Posta supported the Western intervention in Lebanon and 

Jordan following the coup in Iraq. The paper argued that the bloody events in Iraq 

caused grievances in the civilized world and the aim of these developments, 
provoked by outsiders, was to destabilize the Middle East. Similarly, the US and the 

UK intervened in Lebanon and Jordan to prevent the expansion of instability and 

unrest. (Emeç, 1958) Similarly, Cumhuriyet criticized elements which caused 
“unrest” in the Middle East and supported the intervention of the Allies. Upon the 

coup d’état in Iraq, a writer argued that the impact of the developments in Iraq would 

be serious for Turkey because the coup violated the Baghdad Pact and the West and 

only served the interest of Nasser. After the coup, the new regime in Iraq sent a 
telegram to Cairo and recognized the UAR, thus cutting its ties with the Baghdad 

Pact. (Coşar, 15 July 1958) Moreover, the paper supported the intervention of the 

US and argued that, as with the Korean War, which had terminated the Soviet threat 
in the Far East, the US intervention in Lebanon might have the same effect in the 

Middle East. (Coşar, 16 July 1958) Despite its support for the US intervention in the 

region, Cumhuriyet expressed opposition to Turkish intervention in Iraq. The writer 

suggested that the DP government should recognize the new regime because of the 
public support behind such a move. (Coşar, 23 July 1958)  

On the other hand, the press closer to the opposition strongly criticized the 

DP’s policies during these crises. A writer in Ulus argued that the developments in 
Iraq were not surprising due to incorrect policies pursued by the West and Turkey in 

the region and the government did not consider warnings about the Middle East. He 

added that the Baghdad Pact would continue without Iraq because the new regime in 
Iraq established close relations with the UAR and might form a federation together. 

(Ecevit, 16 July 1958) Ulus also criticized the US intervention in Lebanon because 

it flamed the resentment and hostility of Arabs against the West. The possibility of 

establishing “mandates” in these Arab states might force the Arabs to make a choice 
between the West and the East and that they most probably would choose the East. 

(Ecevit, 17 July 1958)  

Akis was also critical of the DP government’s policy before the crises. The 
editor of the journal argued that the Baghdad Pact would be a Pact without Baghdad 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1102 
 

and that the government should be more “realistic” and recognize the reality of Arab 

nationalism. He also argued that the Soviet Union was more successful than the West 

in grasping the realities of the Arab world. As a result, the region became more open 
to Soviet influence than before. (Toker, 22 February 1958) In another article before 

the successive crises, the editor argued that the Middle East policy of the government 

failed because it did not understand the regional dynamics and that the rivalry 
between the leaders of Arab states was because they sought allies to reach their goals. 

He also urged the Turkish government to refrain from involvement in regional 

conflicts because the Arab world was not preoccupied with the problems of Turkey. 

Thus, Turkey should be more objective regarding the developments in the region. 
(Toker, 12 July 1958) Following the crises of 1958, the editor wrote another article 

that argued that the US intervention in Lebanon was illegitimate and in conflict with 

the principles of justice that the US had pioneered. This action would decrease US 
prestige in the Arab world and would be a “fiasco.” More importantly, the DP 

government should have warned the US, as an ally who knew the Arab world, rather 

than supporting the intervention. (Toker, 19 July 1958)  

Forum was another journal that criticized the government’s Middle East 

policy after the crises in Iraq, Lebanon, and Jordan. The journal argued that the DP 

government should have cooperated with Arab nationalists rather than the kings and 

pashas who had already lost their popularity and support in their countries. In 
addition, they asserted that the coup in Iraq would negatively influence the prestige 

of the West in Asia, Africa, and the Middle East. Similarly, Turkey and the Allies 

should change their policies, but the US intervention in Lebanon implied that such a 
policy change would not occur and might accelerate the Soviet infiltration into the 

region. (“Ortadoğuda son olaylar”, 1958) The necessity of a policy change was also 

emphasized by another writer of the journal who stated that the best policy for 

Turkey to pursue was to avoid the internal conflicts in the region and the problems 
between the Arabs and the West from the Soviet threat to the region. Moreover, 

Turkey should have aimed to protect its security and that of the region against the 

Soviet threat rather than being involved in regional problems. (Soysal, 1958)  

In conclusion, the opponents in the press criticized the policies of the DP 

government and the West in the Middle East. In particular, the argued that Turkey 

should not have involved itself in the regional crises. Such pro-status quo and non-
involvement reactions were similar to that of the RPP and its leader, İnönü. 

Opponents of the DP government in the press heavily criticized the government’s 

Middle East policy because they believed that the government made serious mistakes 

and that the relationships between the government and the press became strained as 
the government put heavy pressure on the latter.  

 

 

 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1103 
 

CONCLUSION 

In Turkey’s first experience with democracy, DP government’s relations 

with the press and the positions of the press towards the government in domestic 

politics and foreign policy were influenced by gradually worsening government-

opposition relations. After the DP had come to power, the oppressive and restrictive 

single party era Press Law was liberalized. However, the second half of the 1950s 

witnessed a split in the press to supporters vs opponents of the DP regime. As 

criticism towards the government increased, especially in regard to domestic politics, 

the government’s reaction towards the opponents became more oppressive. The 

Press Law was amended and journalists were sentenced to heavy penalties. 

Opponents of the DP in the press were arrested and jailed. In addition, opponent 

newspapers and journals were closed in certain periods and their financial resources 

were cut. 

In the first of the 1950s, the press supported the developments in Turkey’s 
Middle East policy such as the MEC project, the pact between Turkey and Pakistan, 

and ultimately the Baghdad Pact with the belief that the alliance formation project 

would create a buffer against Soviet infiltration or expansion into the region. Anti-

communism and the Soviet threat unified the supporters and opponents of the DP 
government and both sides praised the government’s US or West-centric policies as 

a remedy against the expansion of communism. Interestingly, the challenges and 

crises in the Middle East and in the DP government’s foreign policy did not have 
any serious impact on the positions of the newspapers and journals. During the Suez 

Crisis, Egypt and the Soviet Union were blamed by the press. Even Forum, which 

supported Arab nationalism, found Nasser guilty during the crisis. During the border 

crisis between Turkey and Syria, the press heavily criticized Syria and the Soviet 
Union which were accused of manipulating regional politics. The DP government’s 

recognition of the UAR was unanimously supported by the press due to the control 

and suppression of communism in Syria. The only exception in this period was the 
successive crises in Iraq, Lebanon, and Jordan in the summer of 1958 when 

opponents such as Ulus, Akis and Forum heavily criticized the government’s policies 

and the possibility of Turkey’s intervention in Iraq. 

Consequently, despite the split in the press between supporters and 

opponents of the DP government in domestic politics, the press unanimously 

supported DP’s Middle East policy until the crises in 1958. This shows how the press 

internalized and supported Turkey’s US-centric and anti-communist Cold War 
paradigm in general and DP’s US-centric and anti-communist approach to the 

Middle East in particular. 

 

 

 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1104 
 

REFERENCES   

 

Arap birliği. (5 March 1955). Akis, p.10. 

Avcıoğlu, H. (21 September 1957). Ortadoğu’daki yeni hava. Akis, p.17. 

Avcıoğlu, D. (23 November 1957). Araplar ve biz. Akis, pp.16-17. 

Aydemir, Ş. S. (2007). Menderes’in dramı. İstanbul: Remzi Kitabevi. 

 

Baş, A. (2012). 1957 Suriye krizi ve Türkiye. History Studies, 4 (1), 89-109. 
 

Coşar, Ö.S. (30 July 1956). Süveyş işgal mi edilecek? Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (19 August 1956). Türkiye ve Süveyş. Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (10 October 1957). Birleşmiş Milletlere bizi şikayet. 

Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (13 February 1958). Irak-Ürdün birleşmesi. Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (15 July 1958). Irak’da çıkan isyan. Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (16 July 1958). Lübnan’a çıkarma. Cumhuriyet, p.5. 

Coşar, Ö.S. (23 July 1958). Irak’a yürümek. Cumhuriyet, p.5. 

Çakır, H. & Yavalar, D.E. (2017). Demokrat parti iktidarı ve basın, Manas 

Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (3): 257-270. 

Çakmak, D. (2010). Forum dergisi 1954-1960. İstanbul: Libra Yayıncılık. 

 

Daver, A. (30 October 1951). Ortadoğu’nun müdafaası. Cumhuriyet, p.1. 

Deniz, Ö. (2019). Basın özgürlüğünün yüzyılı. İstanbul: Kriter Yayınları. 

 

Ecevit, B. (16 July 1958). İflas eden politika. Ulus, p.3 

Ecevit, B. (17 July 1958). Çıkartma ve sonrası. Ulus, p.3 

Emeç, S.R. (17 October 1951). Ortadoğu. Son Posta, p.1. 

Emeç, S.R. (27 February 1955). Bir diplomasi şaheseri. Son Posta, p.1. 

Emeç, S.R. (28 July 1956). Yeni çıbanbaşı: Süveyş. Son Posta, p.1. 

Emeç, S.R. (2 November 1956). Vahim günler. Son Posta, p.1. 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1105 
 

Emeç, S.R. (28 August 1957). Suriye çıbanı. Son Posta, p.1. 

Emeç, S.R. (19 July 1958). Üçlerin tebliği. Son Posta, p.1. 

Emre Kaya, A.E. (2011). Demokrat parti döneminde basın-iktidar ilişkileri, 

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (39): 93-118. 

Eroğul, C. (2003). Demokrat parti: Tarihi ve ideolojisi. Ankara: İmge 
Kitabevi. 

 

Erol, R.S. (5 November 1956). Ortadoğu davaları. Son Posta, p.1. 

Esmer, A.Ş. (18 October 1951). Pakta katılmamız meselesi. Ulus, p.3. 

Esmer, A.Ş. (23 October 1951). Ortadoğu’nun emniyeti. Ulus, p.3. 

Esmer, A.Ş. (7 April 1954). Pakistan paktı. Yeni Ulus, p.3. 

Esmer, A.Ş. (26 August 1956). Konferans ve sonrası. Ulus, p.3. 

Esmer, A.Ş. (16 October 1957). Suriye’nin yeni hamisi. Ulus, p.3. 

Esmer, A.Ş. (4 February 1958). Birleşik arap cumhuriyeti. Ulus, p.3. 

Fenik, M.F. (20 October 1952). Londra dönüşü. Zafer, p.2. 

 

Fenik, M.F. (25 February 1955). Bağdat Paktı’nın imzası. Zafer, p.1. 

Foreign Relations of the United States (FRUS). 1955-57 v.13. i.13 /v.16.i.8 

/ /1958-1960 v.12.i.9 

 

İki iken bir oldu. (15 February 1958). Akis, p.10. 

Kabacalı, A. (2000). Başlangıcından günümüze Türkiye’de matbaa, basın ve 

yayın. İstanbul: Literatür Yayıncılık. 

 
Koloğlu, O. (2015). Osmanlı’dan 21.yüzyıla basın tarihi. İstanbul: Pozitif 

Yayınları. 

 
Kürkçüoğlu, Ö. (1972). Türkiye’nin Arap Ortadoğusuna karşı politikası 

1945-1970. Ankara: SBF Yayınları. 

 

Mısır Suriye birliği. (15 February 1958). Forum, p.8 

Nadi, N. (4 April 1954). Hayırlı bir pakt. Cumhuriyet, p.1. 

Nadi, N. (26 January 1955). Türkiye, arab alemi ve Mısır. Cumhuriyet, p.1. 



Kasapsaraçoğlu, M.                                            DEÜ SBE Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 3 

1106 
 

Oran, B. (2006). Türk dış politikası. İstanbul: İletişim Yayınları.  

 

Ortadoğu: Rusya’dan ikaz. (21 September 1957). Akis, p.16. 

Ortadoğuda son olaylar. (15 July 1958). Forum, p.6. 

Öngel, A. (2017). Demokrat parti Dönemi basın ve iktidar İlişkileri (1950-

1960). (Unpublished MA thesis). Istanbul Commerce University, Social Sciences 

Institute, Istanbul. 

Public Record Office (PRO). FO 130181. RK 10316 / 121793. VR 1091 / 

128242.VY 10344 / 131338. JE 10344 

 

Sander, O. (2016). Türk-Amerikan ilişkileri 1947-1964. Ankara: İmge 

Kitabevi. 

 
Sever, A. (1998). The compliant ally? Turkey and the West in the Middle 

East 1954-58, Middle Eastern Studies, 34 (2): 73-90.  

 
Soysal, M. (1 September 1958). Türkiye’nin son Ortadoğu siyaseti ve 

batılılaşma temposundaki yavaşlama. Forum, pp.10-12. 

Suriye olayları. (1 October 1957). Forum, p.7. 

Süveyş: Buhran devam ediyor. (8 September 1956) Akis, p.10. 

Süveyş meselesi. (15 August 1956). Forum, p.11. 

Toker, M. (22 February 1958). Bağdatsız Bağdat paktı. Akis, p.5. 

Toker, M. (12 July 1958). Arap politikamız. Akis, p.5. 

Toker, M. (19 July 1958). Hatalar zincirinin yeni halkası. Akis, p.5. 

Toker, M. (1991a). Demokrasimizin İsmet Paşa’lı yılları: DP yokuş aşağı 

1954-1957. Ankara: Bilgi Yayınevi. 

Toker, M. (1991b). Demokrasimizin İsmet Paşa’lı yılları: Demokrasiden 

darbeye 1957-1960. Ankara: Bilgi Yayınevi. 

Topuz, H. (2014). Türk basın tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. 

 

Türk-Irak paktının akisleri. (1 April 1955). Forum, p.7. 

Yalçın, H.C. (18 February 1954). Türk-Pakistan anlaşması. Yeni Ulus, p.1 



Reflections of Turkey’s…                             DEU Journal of GSSS, Vol: 22, Issue: 3 

1107 
 

Yeşilbursa, B. K. (2005). The Baghdad Pact: Anglo-American defense 

policies in the Middle East 1950-1959. London: Frank Cass. 

 
Yeşilbursa, B. K. (1999). Turkey’s participation in the MEC and its 

admission to NATO 1950-52, Middle Eastern Studies, 35 (4): 70-100. 

 
Yıldız, N. (1996). Demokrat parti iktidarı ve basın, Ankara Üniversitesi SBF 

Dergisi, 51 (1): 481-505. 

 

Zürcher, E. J. (2013). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim 
Yayınları. 


