Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 75 - 91, 01.12.2020

Öz

Kaynakça

  • [1] Özgenel, L. (2019, Ekim). Mimarlar ve Akademisyenlerin Eğitim Modelleri Üzerine Düşünceleri. (Y. Şener Çobanoğlu, Dü.) Yapı Dergisi: https://yapidergisi.com/6-mimar-ve-akademisyenin-mimarlik-egitim-modeli-uzerine-dusunceleri/ (last accessed on 05.10.2019).
  • [2] Akın, E. (2007) "Sürdürülebilirlik" Sürdürülebilir mi?”, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Dosya, 05, 19-21.
  • [3] Adıgüzel Özbek, D. & Usta, G. (2018). “İçmimarlık Proje Stüdyosunda Yaratıcılık Odaklı Tasarım Çalışmaları”, TOJDAC - The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication , 8(1), 123-132.
  • [4] Ciravoğlu, A. (2017). “Ekolojik Tartışmaları Ters Köşeye Yatırmak”. XXI Mimarlık Tasarım Mekan. https://xxi.com.tr/i/ekolojik-tartismalari-ters-koseye-yatirmak (last accessed on 05.08.2019).
  • [5] Ciravoğlu, A. (2018). “Yalan Dünyanın Çevreci Mekanları”. XXI Mimarlık Tasarım Mekan. https://xxi.com.tr/i/yalan-dunyanin-cevreci-mekanlari (last accessed on 03.08.2019).
  • [6] Cordan, Ö., Başarır , S., & Kılıç, E. (2015). “Dünya'da ve Türkiye'de İç Mimarlık Alanında Lisansüstü Eğitime Genel Bir Bakış”, İÇLEK I Ulusal İç Mimarlık Lisansüstü Eğitim Kongresi-I (s. 15-23). İstanbul: İTÜ.
  • [7] Ekinci. C. E. ve Oymael, S. (2010). “Sürdürülebilirlik Açısından Yapıların ve Yapı Malzemelerinin Biyoharmolojik Özelliklerine Bakış”, International Sustainable Buildings Symposium. Ankara: Gazi Üniversitesi, 262-266.
  • [8] Gümüş, A., & Kurul, N. (2011). “Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet Ediyor”. İstanbul: Eğitim Sen Yükseköğretim Bürosu (YÖB)
  • [9] Kang, M. and Guerin, D. A. (2009). “Environmentally Sustainable Interior Design The Characteristics of Interior Designers Who Practice”, Environment and Behavior 41: 170-184.
  • [10] Melikoğlu Eke, A. (2019). “Düşünmenin ve Tasarlamanın Yaratıcı Araçları”. TOJDAC - The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9(3), 358-366.
  • [11] Paker, N. (2017). “Mimari Tasarım Stüdyosu ve Ekolojik Hafıza”, XXI Mimarlık Tasarım ve Mekan. https://xxi.com.tr/i/mimari-tasarim-studyosu-ve-ekolojik-hafiza (last accessed on 06.08.2019).
  • [12] 4. Tasarım Bienali Teması: Okullar Okulu. (2019 , Kasım). İKSV 4. Tasarım Bienali: http://aschoolofschools.iksv.org/tr/#section-new-about-detaillink (last accessed on 20.11.2019)
  • [13] Türk Dil Kurumu. (2019, Eylül 13). Büyük Türkçe Süzlük: https://sozluk.gov.tr/ (last accessed on 13.09.2019)
  • [14] Adıgüzel, D. (2011). Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminde Çevresel Yaklaşım, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tasarım Programı.
  • [15] Reznitskaya, A. (2012). “Dialogic teaching rethinking language use during literature discussions”. The Reading Teacher, 65(7), 446–456.
  • [16] Alexander, R.J. (2008b). “Dialogic teaching: Principles, repertoires and indicators”. R.J. Alexander (Ed.), Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk (pp.37-44), Thirsk: Dialogos.
  • [17] Yıldız, T. (2014). “Diyaloji Diyalektiğe Karşı”. Psikoloji Çalışmaları Dergisi 34-1 (2014) 79-85
  • [18] Demirkürek, İ., (2012). “Mikhail Bakhtin’in Dostoyevski Okuması Paralelinde Ahmet Hamdi Tanpınar ve Huzur Romanı’na Bakmak”, folklor/edebiyat, cilt:18, sayı:69, 2012/1
  • [19] https://mutlaktoz.wordpress.com/mikhael-bahtin/

Elective Courses as a Dialogic Environment: Sustainable Design in Interior Architecture Course

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 75 - 91, 01.12.2020

Öz

This study is about the conceptual form, structure, process and outcomes of the elective course of Sustainable Design in Interior Architecture prepared based on the dialogism concept of Mikhail Bakhtin. The course structure is based on the questions of what an elective course is and how the students learn creative thinking at an elective course. In this context, the dialogic environment is offered as a course structure recommendation. Four dialogic environments comprised of the first opening current subjects to discussion, the second allowing interdisciplinary queries, the third establishing connection with the design studio and the fourth transforming conceptual knowledge into a design product are developed at the course. In the first dialogic environment, the historical background of the sustainable design, and the studies, projects and researches in this field being the current subjects of the professional environment are shared with the students with a critical approach. The second dialogic environment is a coffee story application in the form of a disciplinary discussion. The critical approach application in the context of environmentally sensitive design aims for dialogic interaction with the design studio. The transformation of the conceptual knowledge into a design product has been achieved with an interior architecture in a slow city. The dialogic environment is analyzed with student projects and a survey given to the students. The data collected with the survey are evaluated based on dialogism points and course structure. In conclusion, the dialogic environment and unconventional applications have raised awareness among students regarding sustainability and directed them to critical thinking. However, the formation of the dialogic environment with three applications has made it difficult for the students to focus on the subject. Therefore, the dialogic environment for the elective courses should be supported with fewer applications or various questions under a single application.

Kaynakça

  • [1] Özgenel, L. (2019, Ekim). Mimarlar ve Akademisyenlerin Eğitim Modelleri Üzerine Düşünceleri. (Y. Şener Çobanoğlu, Dü.) Yapı Dergisi: https://yapidergisi.com/6-mimar-ve-akademisyenin-mimarlik-egitim-modeli-uzerine-dusunceleri/ (last accessed on 05.10.2019).
  • [2] Akın, E. (2007) "Sürdürülebilirlik" Sürdürülebilir mi?”, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Dosya, 05, 19-21.
  • [3] Adıgüzel Özbek, D. & Usta, G. (2018). “İçmimarlık Proje Stüdyosunda Yaratıcılık Odaklı Tasarım Çalışmaları”, TOJDAC - The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication , 8(1), 123-132.
  • [4] Ciravoğlu, A. (2017). “Ekolojik Tartışmaları Ters Köşeye Yatırmak”. XXI Mimarlık Tasarım Mekan. https://xxi.com.tr/i/ekolojik-tartismalari-ters-koseye-yatirmak (last accessed on 05.08.2019).
  • [5] Ciravoğlu, A. (2018). “Yalan Dünyanın Çevreci Mekanları”. XXI Mimarlık Tasarım Mekan. https://xxi.com.tr/i/yalan-dunyanin-cevreci-mekanlari (last accessed on 03.08.2019).
  • [6] Cordan, Ö., Başarır , S., & Kılıç, E. (2015). “Dünya'da ve Türkiye'de İç Mimarlık Alanında Lisansüstü Eğitime Genel Bir Bakış”, İÇLEK I Ulusal İç Mimarlık Lisansüstü Eğitim Kongresi-I (s. 15-23). İstanbul: İTÜ.
  • [7] Ekinci. C. E. ve Oymael, S. (2010). “Sürdürülebilirlik Açısından Yapıların ve Yapı Malzemelerinin Biyoharmolojik Özelliklerine Bakış”, International Sustainable Buildings Symposium. Ankara: Gazi Üniversitesi, 262-266.
  • [8] Gümüş, A., & Kurul, N. (2011). “Üniversitelerde Bologna Süreci Neye Hizmet Ediyor”. İstanbul: Eğitim Sen Yükseköğretim Bürosu (YÖB)
  • [9] Kang, M. and Guerin, D. A. (2009). “Environmentally Sustainable Interior Design The Characteristics of Interior Designers Who Practice”, Environment and Behavior 41: 170-184.
  • [10] Melikoğlu Eke, A. (2019). “Düşünmenin ve Tasarlamanın Yaratıcı Araçları”. TOJDAC - The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9(3), 358-366.
  • [11] Paker, N. (2017). “Mimari Tasarım Stüdyosu ve Ekolojik Hafıza”, XXI Mimarlık Tasarım ve Mekan. https://xxi.com.tr/i/mimari-tasarim-studyosu-ve-ekolojik-hafiza (last accessed on 06.08.2019).
  • [12] 4. Tasarım Bienali Teması: Okullar Okulu. (2019 , Kasım). İKSV 4. Tasarım Bienali: http://aschoolofschools.iksv.org/tr/#section-new-about-detaillink (last accessed on 20.11.2019)
  • [13] Türk Dil Kurumu. (2019, Eylül 13). Büyük Türkçe Süzlük: https://sozluk.gov.tr/ (last accessed on 13.09.2019)
  • [14] Adıgüzel, D. (2011). Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminde Çevresel Yaklaşım, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tasarım Programı.
  • [15] Reznitskaya, A. (2012). “Dialogic teaching rethinking language use during literature discussions”. The Reading Teacher, 65(7), 446–456.
  • [16] Alexander, R.J. (2008b). “Dialogic teaching: Principles, repertoires and indicators”. R.J. Alexander (Ed.), Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk (pp.37-44), Thirsk: Dialogos.
  • [17] Yıldız, T. (2014). “Diyaloji Diyalektiğe Karşı”. Psikoloji Çalışmaları Dergisi 34-1 (2014) 79-85
  • [18] Demirkürek, İ., (2012). “Mikhail Bakhtin’in Dostoyevski Okuması Paralelinde Ahmet Hamdi Tanpınar ve Huzur Romanı’na Bakmak”, folklor/edebiyat, cilt:18, sayı:69, 2012/1
  • [19] https://mutlaktoz.wordpress.com/mikhael-bahtin/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Adıgüzel Özbek 0000-0002-6607-0103

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Adıgüzel Özbek, D. (2020). Elective Courses as a Dialogic Environment: Sustainable Design in Interior Architecture Course. A+Arch Design International Journal of Architecture and Design, 6(2), 75-91.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png