The building registration certificate is a typical administrative act in zoning law. In our law, the building registration certificate has taken its place with the Zoning Law No. 3194, the Law No. 7143 on the Restructuring of Taxes and Some Other Receivables and the Law on the Amendment of Certain Laws and the regulatory acts issued accordingly. The building registration certificate can be issued for illegal structures. With this document, the owner of the illegal building gains the opportunity to use the building that is contrary to the zoning legislation. Therefore, the building registration certificate becomes more important.
In this study, the building registration certificate, has been discussed on the basis of the following issues, taking into account its elements: (i) In the context of determining the competent authority for the issuance of the building registration certificate, the issue of which authority will be competent in case it is obtained electronically via e-Devlet; (ii) In light of the subject matter of the administrative action in question; the evaluation of the results attached to the building registration certificate; (iii) In the event that the building with a building registration certificate is classified as a "risky building", whether the sanctions stipulated for risky buildings in Law No.6306 are compatible with the results provided by the building registration certificate. At the end of the study, the criticisms made in terms of these elements of the building registration certificate are summarized and suggestions are made for possible changes.
building registration certificate unlawful structure administrative act risky building demolition decision retrofit permission
Yapı kayıt belgesi, imar hukukunda tipik bir idari işlem olarak karşımıza çıkmaktadır. Hukukumuzda yapı kayıt belgesi, 3194 sayılı İmar Kanunu, 7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile buna istinaden çıkarılan düzenleyici işlemlerle yerini almıştır. Yapı kayıt belgesi kaçak yapılara ilişkin düzenlenebilir. Bu belgeyle birlikte kaçak yapı sahibi, imar mevzuatına aykırı olan yapısını kullanabilme olanağına kavuşmaktadır. Bu yüzden yapı kayıt belgesi, daha önemli bir hale gelmektedir.
Bu çalışmada yapı kayıt belgesi, unsurları göz önünde bulundurularak şu konular ekseninde tartışılmıştır: (i) Yapı kayıt belgesinin düzenlenmesinde yetkili olan makamın belirlenmesi bağlamında, e-Devlet üzerinden elektronik olarak alınması durumunda hangi makamın yetkili olacağı meselesi; (ii) Söz konusu idari işlemin konusu ışığında; yapı kayıt belgesine bağlanan sonuçların değerlendirilmesi; (iii) Yapı kayıt belgeli yapının “riskli yapı” statüsüne girmesi durumunda, 6306 sayılı Kanun’da riskli yapılar için öngörülen yaptırımların yapı kayıt belgesinin sağladığı sonuçlarla bağdaşıp bağdaşmadığı hususu. Çalışmanın sonucunda ise yapı kayıt belgesinin bu unsurları yönünden yapılan eleştiriler özetlenmiş ve yapılabilecek değişimler için önerilerde bulunulmuştur.
yapı kayıt belgesi kaçak yapı idari işlem riskli yapı yıkım kararı güçlendirme izni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İdare Hukuku, Kamu Hukuku (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 82 Sayı: 4 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.