Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 54, 75 - 92, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • [1] Akın, T. (1991). Exploring the Origins of Halloween. The Reading Teacher, (2): 164. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsjsr&AN=edsjsr.20200840&site=eds-live.
  • [2] Bannatyne, L. (2018). When Halloween Mischief Turned To Mayhem: Nineteenth-century urbanization unleashed the nation’s anarchic spirits. Saturday Evening Post, s. 80-82.
  • [3] Bell, M.E., Rhode Island Heritage Commission, P. (1994). Rattling Chains and Dreadful Noises: Customs and Arts of Halloween. Third Edition. s. 4. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED402223&site=eds-live.
  • [4] Coşkun, N.Ç., Zöhre, H. (2014). Küreselleşme ve Tüketim Kültürünün Yaygınlaşması Bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Winter 2014, s. 501-502, Ankara.
  • [5] Çelepi, M. (2016). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Üniversite Gençliği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (3): 15-35. DOI: 10.30803/adusobed.288155.
  • [6] Gönlüşen, G. (2015). Cadılar Bayramı ile İlgili Bilmediğiniz 13 Gerçek. https://onedio.com/haber/cadilar-bayrami-ile-ilgili-bilmediginiz- 13-gercek-613751 Erişim tarihi: 13.09.2018.
  • [7] Mullally, E. (2016). Samhain Revival. Archaeology, 69(6): 34. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=f 6h&AN=118855390&site=eds-live.
  • [8] Kurt, G . (2014). Modernlik ve Gelenekçilik İkileminde Türkiye’de Kamu Diplomasisi ve Ülke Kimliği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (2): 50. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ tojdac/issue/13013/156795.
  • [9] Pumpkin farm offers holiday fun. (2010). s. 14. Chicago: Citizen -South End Edition.
  • [10] Stevenson, N. (2015). Medya Kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. s. 301-305. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • [11] Salik, R. (2017). Cadılar Bayramı nedir? Cadılar Bayramı nezaman? http://www.milliyet.com.tr/cadilar-bayrami-nedir- -cadilarbayrami- ne-zaman--molatik-1595/ Erişim tarihi: 13.09.2018.
  • [12] Uzun, R. (2013). İletişim Kuramları. (Ed. Erkan Yüksel). s. 163-166.Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • [13] Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. s. 148-191. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • [14] Yıldırım, Ş., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel AraştırmaYöntemleri. s. 132-239. Ankara: Seçkin.
  • [15] Waxman, O.B. (2017). How Trick-or-Treating Arrived In America. Time, 190(19): 19.
  • İnternet Kaynakları [1] URL 1 - https://www.history.com/topics/halloween/history-ofhalloween#section_5 Erişim tarihi: 13.09.2018.

Kültür emperyalizmi bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 54, 75 - 92, 30.06.2019

Öz

Cadılar Bayramı, kökeni iki bin yıl önce İrlanda, İskoçya ve Galler’de yaşamış olan Keltlere dayanmaktadır. Pek çok Avrupalı göçmen ile birlikte ABD’de yaygınlık kazanan Cadılar Bayramı, Amerika’nın en popüler etkinliklerden birisi olarak kutlanmaktadır. Sinema, edebiyat, kitle iletişim araçları, sosyal medya ve özellikle Youtube aracılığıyla başka ülkelere de yayılmaya ve popüler bir şekilde kutlanmaya devam etmektedir. Cadılar Bayramı kutlamaları modernleşme adı altında dünyada ve Türkiye’de yaygınlaşmakta ve geleneksel ritüellerin yerini Batı ritüelleri alarak kültür emperyalizmine hizmet etmektedir. Araştırmada, İstanbul’un Büyükçekmece ilçesinin Beykent semtinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 66 özel anaokulu arasından 13 anaokulu rastgele örnekleme yöntemlerinden gelişigüzel örnekleme tekniği ile belirlenmiş ve anaokulu yetkilileri ile görüşülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu kullanılmış ve uzman görüşleri alınarak son halini almıştır. Bu makalede, Cadılar Bayramı kutlamalarının yaygınlaşması üzerinde durulmuş ve anaokullarında Cadılar Bayramının kutlanma amaçları dikkate alınarak kültürel değerlere yaklaşımları kültür emperyalizmi bağlamında incelenmiştir. Araştırma sonunda öğrencilerin diğer yabancı kültürleri tanımalarını sağlama, eğlence, velilerin ve çocukların beklentilerini karşılama gibi amaçlarla kutlandığı, Amerika’daki kutlamalarla benzerlik taşımakla birlikte yapılan aktiviteler yönünden bazı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Akın, T. (1991). Exploring the Origins of Halloween. The Reading Teacher, (2): 164. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsjsr&AN=edsjsr.20200840&site=eds-live.
  • [2] Bannatyne, L. (2018). When Halloween Mischief Turned To Mayhem: Nineteenth-century urbanization unleashed the nation’s anarchic spirits. Saturday Evening Post, s. 80-82.
  • [3] Bell, M.E., Rhode Island Heritage Commission, P. (1994). Rattling Chains and Dreadful Noises: Customs and Arts of Halloween. Third Edition. s. 4. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED402223&site=eds-live.
  • [4] Coşkun, N.Ç., Zöhre, H. (2014). Küreselleşme ve Tüketim Kültürünün Yaygınlaşması Bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Winter 2014, s. 501-502, Ankara.
  • [5] Çelepi, M. (2016). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Üniversite Gençliği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (3): 15-35. DOI: 10.30803/adusobed.288155.
  • [6] Gönlüşen, G. (2015). Cadılar Bayramı ile İlgili Bilmediğiniz 13 Gerçek. https://onedio.com/haber/cadilar-bayrami-ile-ilgili-bilmediginiz- 13-gercek-613751 Erişim tarihi: 13.09.2018.
  • [7] Mullally, E. (2016). Samhain Revival. Archaeology, 69(6): 34. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=f 6h&AN=118855390&site=eds-live.
  • [8] Kurt, G . (2014). Modernlik ve Gelenekçilik İkileminde Türkiye’de Kamu Diplomasisi ve Ülke Kimliği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3 (2): 50. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ tojdac/issue/13013/156795.
  • [9] Pumpkin farm offers holiday fun. (2010). s. 14. Chicago: Citizen -South End Edition.
  • [10] Stevenson, N. (2015). Medya Kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. s. 301-305. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • [11] Salik, R. (2017). Cadılar Bayramı nedir? Cadılar Bayramı nezaman? http://www.milliyet.com.tr/cadilar-bayrami-nedir- -cadilarbayrami- ne-zaman--molatik-1595/ Erişim tarihi: 13.09.2018.
  • [12] Uzun, R. (2013). İletişim Kuramları. (Ed. Erkan Yüksel). s. 163-166.Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • [13] Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. s. 148-191. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • [14] Yıldırım, Ş., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel AraştırmaYöntemleri. s. 132-239. Ankara: Seçkin.
  • [15] Waxman, O.B. (2017). How Trick-or-Treating Arrived In America. Time, 190(19): 19.
  • İnternet Kaynakları [1] URL 1 - https://www.history.com/topics/halloween/history-ofhalloween#section_5 Erişim tarihi: 13.09.2018.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Özel

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Özel, M. (2019). Kültür emperyalizmi bağlamında Türkiye’de Cadılar Bayramı. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(54), 75-92.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png