Modern Türk düşüncesi ve edebiyatının kurucu şahsiyetlerinden biri olarak kabul edilen İbrahim Şinasi, Tanzimat Devri’nde siyasete ilgi duyan parlak bir entelektüel figür olmasına karşın bugüne değin kendisinin siyasî fikriyatının yeteri kadar araştırılmadığı fark edilmektedir. Bu çalışma, Şinasi’nin meşrutiyet, Tanzimat, saltanat ve cumhuriyet gibi siyasî rejim tiplerine yönelik fikirleri ile bu fikirler bağlamında Osmanlı siyasî rejimine yönelik eleştirilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Veri toplama ve işleme tekniği olarak doküman analizine dayalı yürütülen araştırma kapsamında Şinasi’nin gazete yazıları ve şiirlerinin yanı sıra arşiv kayıtları ve konuyla alakalı yetkin eserlere müracaat edilmiştir. Çalışmada Şinasi’nin meşrutiyet ve cumhuriyet rejimlerine pozitif bir değer atfettiği, ancak imparatorluğun idare modeli olarak Tanzimat rejimini savunduğu ortaya çıkarılmıştır. Şinasi’nin bakış açısından Tanzimat rejimi, hak, adalet ve akıl kavramları ekseninde kurgulanan, iktidarın görev ve yetkilerinin kanunlarla sınırlandırıldığı, adil kanunların idare ettiği bir rejim olarak takdim edilmektedir. Bu bağlamda Şinasi’nin siyasî rejim türlerine yaklaşımını belirleyen öncelikli husus, iktidarın kanunla sınırlandırılması fikridir. Çalışmada Tanzimat rejiminin, saltanat makamını korumakla birlikte sultanın sahip olduğu yetkileri kanunla sınırlayan, cumhuriyet ve meşrutiyet rejimlerini ise seçim kurumunun varlığı dolayısıyla dışlayan karma bir rejim olduğu ortaya konmuştur. Söz konusu dışlamanın arka planında ise geniş halk kitlelerinin yaygın cehaleti, Osmanlı politik toplumunun henüz yeterince olgunlaşmaması ve imparatorluğun çok milletli yapısından kaynaklanan endişeler bulunmaktadır. Bu bağlamda Şinasi’nin, imparatorluk için Tanzimat rejimini mutlak ve nihai bir idare modeli olarak değil, bir geçiş dönemi rejimi olarak öngördüğünü ifade etmek mümkündür.
İbrahim Şinasi Tanzimat Meşrutiyet Cumhuriyet Saltanat Kanun Serbestiyet
Although İbrahim Şinasi, considered one of the founding figures of modern Turkish thought and literature, was a brilliant intellectual figure who was deeply interested in politics during the Tanzimat Period, it is notable that his political thought has not been sufficiently researched to date. This study aims to reveal Şinasi's ideas on political regime types such as constitutionalism, Tanzimat, sultanate, and republic and his criticisms of the Ottoman political regime in the context of these ideas. As part of the research conducted based on document analysis as a data collection and processing technique, reference was made to Şinasi's newspaper articles and poems, as well as archive records and relevant authoritative works. The study reveals that Şinasi attributed a positive value to the constitutionalism and republican regimes but defended the Tanzimat regime as the administrative model of the empire. From Şinasi's point of view, the Tanzimat regime is presented as a regime constructed on the axis of the concepts of right, justice, and reason, in which the duties and powers of the government are limited by laws and governed by just laws. In this context, the primary issue that determines Şinasi's approach to the types of political regimes is the idea of limiting power by law. The study reveals that the Tanzimat regime was a mixed regime that preserved the office of the sultanate but limited the sultan's powers by law while excluding the republic and constitutionalism regimes due to the existence of the electoral institution. This exclusion was motivated by widespread ignorance among the population, the immaturity of Ottoman political society, and concerns about the empire's multinational nature. In this context, it is possible to state that Şinasi envisioned the Tanzimat regime for the empire not as an absolute and final administrative model, but as a transitional regime.
İbrahim Şinasi Tanzimat Constitutionalism Republic Sultanate Law Liberty
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) |
| Bölüm | KAMU HUKUKU |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 75 |