Aim: To evaluate the content and quality of YouTube™ videos as a source of information about bruxism.
Materials and Method: Turkish videos were searched with two words “clenching, bruxism” in YouTube™ videos, and the URLs of the videos in the first place were recorded and all videos were examined by two researchers. Descriptive statistics of the videos were recorded and the minimum, maximum, mean and standard deviation of the data were calculated. Obtained values were analyzed statistically and continuous variables were analyzed with the Kruskal-Wallis test (p<0.05).
Results: A total of 250 videos were evaluated. Of these videos, 68 videos that met the evaluation criteria were included in the study. There was sufficient agreement at a statistically significant level between the two observers who made the evaluation (Kappa=0.754, p<0.001). When the videos were evaluated according to the quality of the information they contained, 10% were scored excellent, 56% good, 29% poor, and 5% bad. According to the Kruskal-Wallis test, a statistical difference was determined according to the video duration and the time elapsed from the upload date. In addition, as a result of comparing the video source type and video descriptor statistics, statistical differences were determined in some parameters according to the video duration and the time elapsed since the upload date. However, there was no statistically significant difference according to the results of multiple comparisons using Dunn’s test (p>0.05).
Conclusion: Many of the videos on bruxism on YouTube™ are of little use. Specialist dentists and academics who are experts in their fields can contribute to YouTube™ with more useful and informative videos. They can be beneficial for individuals to reach correct information and for public health.
Amaç: Bruksizm ile ilgili bilgi kaynağı olarak YouTube™ videolarının içeriğinin ve kalitelerinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: YouTube™ videolarında “diş sıkma, bruksizm” kelimeleri ile Türkçe videolarda arama yapıldı ve ilk sırada yer alan videoların URL’leri kaydedilerek iki araştırmacı tarafından tüm videolar incelendi. Videolara ait tanımlayıcı istatistikler kaydedildi ve verilerin minimum, maksimum, ortalama, standart sapması hesaplandı. Elde edilen değerler, istatistiksel olarak incelendi ve sürekli değişkenler Kruskal-Wallis testi ile analiz edildi (p<0.05).
Bulgular: Toplam 250 video değerlendirmeye alındı. Bu videolardan değerlendirme kriterlerine uyan 68 video çalışmaya dahil edildi. Değerlendirmeyi yapan iki gözlemci arasında
istatistiksel olarak anlamlı seviyede yeterli uyum vardı (Kappa=0.754, p<0.001). Videolar içerdikleri bilgi kalitesine göre değerlendirildiğinde, %10’u mükemmel, %56’sı iyi, %29’u zayıf ve %5’i kötü olarak skorlandı. Kruskal-Wallis testine göre video süresi ve yüklenme tarihinden itibaren geçen zamana göre istatistiksel fark tespit edildi. Ayrıca video kaynağı türü ile
video tanımlayıcı istatistiklerinin kıyaslanması sonucu video süresi ve yüklenme tarihinden itibaren geçen zamana göre bazı parametrelerde istatistiksel fark tespit edildi. Ancak Bonferroni-Dunn testi kullanılarak yapılan çoklu karşılaştırma sonuçlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık yoktu (p>0.05).
Sonuç: Bruksizm ile ilgili YouTube™’da yer alan videoların çoğu az yararlıdır. Alanında uzman hekimler ve akademisyenler, YouTube™’a daha yararlı ve bilgilendirici videolar ile katkı
sağlayabilirler, bireylerin doğru bilgiye ulaşmasına ve toplum sağlığına faydalı olabilirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |