Aim: To evaluate the dental anxiety levels of students in a private and a public school with the Modified Dental Anxiety Scale (MDAS).
Material and Method: Randomly selected 6th–8th-grade students from a public and a private primary school at different socioeconomic levels were invited to the study. 215 children aged 11–15, 134 from public school and 81 from private school, participated in the study. Data were collected with a questionnaire including demographic information, regular dentist visits and MDAS questions. Students with MDAS scores of 19 and above were considered to have high dental anxiety. Independent groups were compared with the Mann-Whitney U, categorical variables with the Chi-square test.
Results: High dental anxiety was detected in 6.5% of the students. MDAS scores did not exhibit statistically significant differences according to students' gender and school status (P= 0.296 and P= 0.064, respectively). The anxiety level about ‘waiting room’ and ‘rotary instruments’ was statistically significant higher than those in the private school (P= 0.013 and P= 0.043, respectively). The frequency of going to the dentist in private and public school students was statistically significant different (χ2=9.836, P= 0.007).
Conclusion: Socioeconomic levels and gender of children aged 11–15 do not affect the presence of dental anxiety.
Amaç: Özel okulda eğitim gören öğrenciler ile devlet okulunda eğitim gören öğrencilerin dental anksiyete düzeylerini Modifiye Dental Anksiyete Skalası (MDAS) ile değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Farklı sosyoekonomik düzeylerdeki rastgele seçilmiş bir devlet ve bir özel ilköğretim okulunda öğrenim gören 6–8. sınıf öğrencileri çalışmaya davet edildi. Devlet okulundan 134, özel okuldan 81 olmak üzere yaşları 11 ile 15 arasında değişen 215 çocuk çalışmaya katıldı. Veriler demografik bilgiler, düzenli diş hekimine gitme durumları ve MDAS sorularını içeren bir anket aracılığı ile toplandı. MDAS skoru 19 ve üzeri olan öğrencilerin yüksek dental anksiyeteye sahip olduğu kabul edildi. Bağımsız gruplar Mann-Whitney U testi, kategorik değişkenler Ki-kare testi kullanılarak karşılaştırıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %6.5’inde yüksek dental anksiyete varlığı tespit edildi. MDAS skorları öğrencilerin cinsiyetlerine ve okul durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermedi (sırasıyla P= 0.296 ve P= 0.064). Devlet okulundaki öğrencilerin ‘bekleme odası’ ve ‘döner aletler’ hakkındaki anksiyete düzeyi özel okuldakilerden istatistiksel olarak anlamlı derecede fazlaydı (sırasıyla P= 0.013 ve P= 0.043). Özel okulda ve devlet okulunda okuyan öğrencilerin diş hekimine gitme sıklıkları istatistiksel olarak anlamlı derecede farklıydı (χ2= 9.836, P= 0.007).
Sonuç: 11–15 yaş aralığındaki çocukların sosyoekonomik düzeyleri ve cinsiyetleri dental anksiyete varlığını etkilememektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |