Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BENHABIB AND BALIBAR’S APROACH TO THE ISSUE OF FOREIGNER’S “RIGHT TO HAVE RIGHTS”

Yıl 2021, , 337 - 373, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.922703

Öz

The population mobility stands out as fragile elements due to their inability to benefit from citizenship rights, unlike the population residing in the target country. Arendt observed this position of immigrants at the end of what she called the era of imperialism, interpreting the causes and consequences of the fragility of immigration in the context of the "right to have rights". Benhabib, who approached Arendt's thesis in a questioning manner in the context of cosmopolitan citizenship, underlines that the immigration experience should be reinterpreted in the context of rights and freedoms, considering globalization. Again, Balibar, who does not oppose Arendt's thesis in principle, focuses on the importance of evaluating the issue on the plane of equality and claims that Arendt's sets of concepts allow discussion by centering equality. The article focuses on the discussions of the two authors, focusing on Arendt's concept of the “right to have rights".

Kaynakça

  • Agamben, G. (2008). Kutsal İnsan . Çev. İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Arendt, H. (1997). “Sivil İtaatsizlik.” Kamu Vicdanına Çağrı Sivil İtaatsizlik. (Der.) Yakup Coşar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 76-115
  • Arendt, H. (2010). Otorite Nedir. Geçmişle Gelecek Arasında Çev. Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim Yayınları. 127-194
  • Arendt, H. (2012). Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs'te. Çev. Özge Çelik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2014). Ulus. Formasyon, Sürgün, Totalitarizm. Ankara: Dipnot Yayınları, 127-194
  • Arendt, H. (2014-a). Emperyalizm/ Totalitarizmin Kaynakları 2.Çev. Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2018). Zihnin Yaşamı. Çev.İsmail Ilgar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2019). Kant'ın Siyaset Felsefesi Üzerine Dersler. Çev. İsmail Ilgar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Balibar, É. (1998). “İnsan Hakları ve Yurttaş Hakları Eşitlik ve Özgürlüğün Modern Diyalektiği.” Dersimiz Yurttaşlık. İstanbul. 81-108.
  • Balibar, É. (2007). Biz, Avrupa Halkı/ Ulusaşırı Yurttaşlık Üzerine Düşünceler. Çev. Kutlu Tunca. İzmir: ARA-lık Yayınları.
  • Balibar, É. (2016). Eşitlik Özgürlük. Çev. Oylum Bülbül. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yanacılar. Çev. Emre Barca İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayrı, H. (2017, 02 12). Étienne Balibar: “Evrensel bir araya toplamaz, böler”. 19.12.2020 tarihinde https://www.medyascope.tv: https://medyascope.tv/2017/02/12/étienne-balibar-evrensel-bir-araya-toplamaz-boler/ adresinden alındı.
  • Benhabib, S. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benhabib, S. (2014). Ötekilerin Hakları Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar. Çev. Berna Akkıyal. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Castles, S., ve Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, B. (2020). 1Aktörler ve Seyirciler: Hannah Arendt'ten Sonra Yargılamanın Anlamı.” ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 13(1), 1-30.
  • Dinçer, E. H. (2018). Şiddetin Tahakkümü Karşısında Konuşmanın İktidarı- Hannah Arendt Düşücesinde Siyasal Olan. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Dinçer, E. H. (2019). “Agamben'in Siyasal Kuramı ve Türkiye'deki Suriyelilerin Hukuksal Statüleri.” Göç Dergisi, 6(2), 213-228.
  • Ekinci, Y., Hülür, B. A., ve Deniz, Ç. A. (2018). “Yabancılık ve Marjinallik Bağlamında Suriyeli Sığınmacılar: Antep Kilis Örneği.” Beklenmeyen Misafirler: Suriyeli Sığınmacılar Penceresinden Türkiye Toplumunun Geleceği. (Der.) Birhan Kartal ve Ural Manço. London: Transnational Press. s. 81-108.
  • Habermas, J. (2019). "Öteki" Olmak "Öteki"yle Yaşamak. Çev. İlknu Aka. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kant, I. (1984). "Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt” Immanuel Kant/ Seçilmiş Yazılar. Çev. Nejat Bozkurt.İstanbul: Remzi Kitabevi. 213-221.
  • Kant, I. (1984). Sürekli (Ebedi) Barış Üzerine Felsefi Bir Deneme. N. Bozkurt içinde, Seçme Yazılar İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özel, I. (2018). “Karşılaştırmalı Ekonomi Politik” S. Sayarı, & H. D. Bilgin içinde, Karşılaştırmalı Siyaset Temel Konular ve Yaklaşımlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Rumelili, B. ve Karadağ, S. (2017). “Göç ve Güvenlik: Eleştirel Yaklaşımlar.” Toplum ve Bilim, 69-92.
  • Simmel, G. (2016). “Yabancı.” Yabancı: Bir ilişki Biçimi Olarak Ötekilik Der. Levent Ünsaldı. Ankara: Heretik Yayınları. "27-34.
  • Türk, D. (2016). “Eşitlik, Özgürlük, Otorite: Arendt ve Rancière'i Karşılıklı Düşünmek.” Mülkiye Dergisi, 40 (3), 87-114.

BENHABIB VE BALIBAR’IN ELEŞTİREL YAKLAŞIMLARI EKSENİNDE YABANCININ “HAKLARA SAHİP OLMA HAKKI”

Yıl 2021, , 337 - 373, 31.08.2021
https://doi.org/10.14520/adyusbd.922703

Öz

Göç, toplumsal değişimin önemli sonuçlarından birisidir. Göçmenler ise söz konusu değişim sürecinin birincil muhataplarındandır. Hareket halindeki bu nüfus hedef ülkede yerleşik nüfusun aksine vatandaşlık haklarından yararlanamamaları nedeniyle kırılgan unsurlar olarak öne çıkar. Hannah Arendt, göçmenlerin bu konumunu emperyalizm çağı olarak adlandırdığı dönemin sonunda gözlemlemiş, “haklara sahip olma hakkı” bağlamında göçmenliğin kırılganlığının sebep ve sonuçlarını yorumlamıştır. Göçmenlerin, devletlerin uyrukları olmaması nedeniyle kırılgan yaşamın nesneleri haline geldiklerini, “haklara sahip olma hakkı”nın devletlerin kamu politikalarının merkezinde olması gerektiğini öne sürmüştür. Arendt’in tezine kozmopolitan yurttaşlık bağlamında sorgulayıcı biçimde yaklaşan Seyla Benhabib, göçmenlik deneyiminin hak ve özgürlükler açısından küreselleşmeyi dikkate alarak yeniden yorumlanması gerektiğinin altını çizerek karşılık verir. Yine Arendt’in tezine karşı çıkmayan Étienne Balibar ise konuyu eşitlik bağlamında değerlendirmenin önemine odaklanır ve Arendt’in kavram setlerinin eşitliği merkeze alarak tartışmaya açmaya izin verdiğini savunur. Makalede Arendt’in “haklara sahip olma hakkı” kavramı merkeze alınarak sözü edilen diğer iki yazarın tartışmaya yaptığı katkı ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Agamben, G. (2008). Kutsal İnsan . Çev. İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Arendt, H. (1997). “Sivil İtaatsizlik.” Kamu Vicdanına Çağrı Sivil İtaatsizlik. (Der.) Yakup Coşar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 76-115
  • Arendt, H. (2010). Otorite Nedir. Geçmişle Gelecek Arasında Çev. Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim Yayınları. 127-194
  • Arendt, H. (2012). Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs'te. Çev. Özge Çelik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2014). Ulus. Formasyon, Sürgün, Totalitarizm. Ankara: Dipnot Yayınları, 127-194
  • Arendt, H. (2014-a). Emperyalizm/ Totalitarizmin Kaynakları 2.Çev. Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2018). Zihnin Yaşamı. Çev.İsmail Ilgar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2019). Kant'ın Siyaset Felsefesi Üzerine Dersler. Çev. İsmail Ilgar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Balibar, É. (1998). “İnsan Hakları ve Yurttaş Hakları Eşitlik ve Özgürlüğün Modern Diyalektiği.” Dersimiz Yurttaşlık. İstanbul. 81-108.
  • Balibar, É. (2007). Biz, Avrupa Halkı/ Ulusaşırı Yurttaşlık Üzerine Düşünceler. Çev. Kutlu Tunca. İzmir: ARA-lık Yayınları.
  • Balibar, É. (2016). Eşitlik Özgürlük. Çev. Oylum Bülbül. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yanacılar. Çev. Emre Barca İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayrı, H. (2017, 02 12). Étienne Balibar: “Evrensel bir araya toplamaz, böler”. 19.12.2020 tarihinde https://www.medyascope.tv: https://medyascope.tv/2017/02/12/étienne-balibar-evrensel-bir-araya-toplamaz-boler/ adresinden alındı.
  • Benhabib, S. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benhabib, S. (2014). Ötekilerin Hakları Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar. Çev. Berna Akkıyal. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Castles, S., ve Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, B. (2020). 1Aktörler ve Seyirciler: Hannah Arendt'ten Sonra Yargılamanın Anlamı.” ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 13(1), 1-30.
  • Dinçer, E. H. (2018). Şiddetin Tahakkümü Karşısında Konuşmanın İktidarı- Hannah Arendt Düşücesinde Siyasal Olan. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Dinçer, E. H. (2019). “Agamben'in Siyasal Kuramı ve Türkiye'deki Suriyelilerin Hukuksal Statüleri.” Göç Dergisi, 6(2), 213-228.
  • Ekinci, Y., Hülür, B. A., ve Deniz, Ç. A. (2018). “Yabancılık ve Marjinallik Bağlamında Suriyeli Sığınmacılar: Antep Kilis Örneği.” Beklenmeyen Misafirler: Suriyeli Sığınmacılar Penceresinden Türkiye Toplumunun Geleceği. (Der.) Birhan Kartal ve Ural Manço. London: Transnational Press. s. 81-108.
  • Habermas, J. (2019). "Öteki" Olmak "Öteki"yle Yaşamak. Çev. İlknu Aka. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kant, I. (1984). "Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt” Immanuel Kant/ Seçilmiş Yazılar. Çev. Nejat Bozkurt.İstanbul: Remzi Kitabevi. 213-221.
  • Kant, I. (1984). Sürekli (Ebedi) Barış Üzerine Felsefi Bir Deneme. N. Bozkurt içinde, Seçme Yazılar İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özel, I. (2018). “Karşılaştırmalı Ekonomi Politik” S. Sayarı, & H. D. Bilgin içinde, Karşılaştırmalı Siyaset Temel Konular ve Yaklaşımlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Rumelili, B. ve Karadağ, S. (2017). “Göç ve Güvenlik: Eleştirel Yaklaşımlar.” Toplum ve Bilim, 69-92.
  • Simmel, G. (2016). “Yabancı.” Yabancı: Bir ilişki Biçimi Olarak Ötekilik Der. Levent Ünsaldı. Ankara: Heretik Yayınları. "27-34.
  • Türk, D. (2016). “Eşitlik, Özgürlük, Otorite: Arendt ve Rancière'i Karşılıklı Düşünmek.” Mülkiye Dergisi, 40 (3), 87-114.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Hamdi Dinçer 0000-0003-0295-4863

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Dinçer, E. H. (2021). BENHABIB VE BALIBAR’IN ELEŞTİREL YAKLAŞIMLARI EKSENİNDE YABANCININ “HAKLARA SAHİP OLMA HAKKI”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 337-373. https://doi.org/10.14520/adyusbd.922703