Amaç: Bu çalışmanın amacı, özel sağlık bakım gereksinimi olan çocuklar arasında ağız hijyeni, travma insidansı, DMFT, dmft, PUFA, pufa ve PUFA/pufa indeksini engel durumlarına göre karşılaştırmaktır.
Araçlar ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmaya Elazığ ilinde özel eğitim kurumlarından 159 çocuk (ortalama yaş 9.5±4 yıl) dahil edildi. Muayenede çocukların yaşları, cinsiyetleri, engel durumları, diş çürüğü ve dental travma varlığı, diş aşınmaları, ağız hijyeni ve kooperasyon durumları kaydedildi. Diş çürükleri skorlaması için DMFT/dmft ve PUFA/pufa indeksleri kullanıldı. Veri analizi için 0.05 anlamlılık düzeyinde tek yönlü ANOVA ve Ki-kare testleri kullanıldı.
Bulgular: Travma insidansı, ağız hijyeni, DMFT/dmft, PUFA, pufa ve PUFA/pufa indekslerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulundu (p<0.05). En yüksek travma sahipliği Down sendromlu bireylerde görüldü (p=0.001). Ağız hijyeni kötü değerlendirmesinde en yüksek oran serebral palsili bireylerde bulundu (p=0.043). En yüksek DMFT indeksi fiziksel gerilik hastalarında, en düşük DMFT indeksi down sendromlu hastalarda görüldü (p=0.001). En yüksek dmft indeksi fiziksel gerilik hastalarında, en düşük dmft indeksi serebral palsili ve mental retarde hastalarda görüldü (p=0.001). En yüksek PUFA ve PUFA/pufa prevelansı fiziksel gerilik grubunda, en yüksek pufa prevelansı öğrenme güçlüğü grubunda görüldü (p=0.001).
Sonuç: Özel gereksinimli çocuklar, fiziksel ve zihinsel engelleri nedeniyle ağız ve diş sağlığı ile sıklıkla mücadele etmektedir. Bununla birlikte kooperasyonun yetersiz sağlandığı bu çocuklarda koruyucu diş hekimliği uygulamalarına ağırlık verilmesi gerektiğini düşünmekteyiz. Ayrıca bu bireylerde ağız ve diş sağlığı durumları engel türüne göre değişmektedir.
Purpose: This study aimed to compare oral hygiene, trauma incidence, DMFT, dmft, PUFA, pufa, and the PUFA/pufa index among children with special health care needs based on their disability status.
Materials and Methods: This cross-sectional study involved 159 children (mean age 9.5±4 years) from special education institutions in Elazig. Age, gender, disability, presence of dental caries, dental trauma, dental abrasions, oral hygiene and cooperation status of the children were recorded. DMFT/dmft and PUFA/pufa index were used for dental caries scoring. One-way ANOVA and Chi-square tests were used for data analysis with a significance level of 0.05.
Results: Statistically significant differences (p<0.05) were found in trauma incidence, oral hygiene, DMFT/dmft, PUFA, pufa, and PUFA/pufa indexes. The highest trauma incidence was in individuals with Down syndrome (p=0.001). Poor oral hygiene was most common in individuals with cerebral palsy (p=0.043). The highest DMFT index was in patients with physical retardation, and the lowest was in patients with Down syndrome (p=0.001). The highest dmft index was seen in patients with physical retardation, while the lowest was in patients with cerebral palsy and mental retardation (p=0.001). The physical retardation group had the highest PUFA and PUFA/pufa index, the learning disability group had the highest pufa index (p=0.001).
Conclusion: Children with special needs often struggle with oral and dental health due to physical and mental disabilities. However, we think preventive dentistry practices should be emphasized in these children where cooperation is inadequate. Oral and dental health varies according to disability type.
disabled children DMFT oral hygiene PUFA special health care needs
Approval was obtained from the Non-Interventional Research Ethics Committee of Fırat University (session number: 2022/ 16- 18)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Bilimsel Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Dergimiz, ULAKBİM TR Dizin, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO ve Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' de indekslenmektedir. Ahi Evran Tıp dergisi süreli bilimsel yayındır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.