Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 251 - 276, 01.06.2022
https://doi.org/10.30519/ahtr.949589

Abstract

References

  • Acar, D., & Süklüm, N. (2016). Konaklama işletmelerinde herşey dahil sisteminin müşteri karlılık analizi açısından değerlendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 71, 1-22.
  • Aksu, İ. (2013). Kaynak tüketimine dayalı muhasebe: bir örnek uygulama. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(4), 165-182.
  • Aktaş, R. (2013). Yeni bir maliyet ve yönetim muhasebesi yöntemi olarak kaynak tüketim muhasebesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 58, 55-76.
  • Cengiz, E. (2011). Yönetim muhasebesi çerçevesinde yalın muhasebe. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Clinton, B. D., & Webber, S. A. (2004). RCA at clopay. Strategic Finance, 86(4), 21-26.
  • Dalcı, İ., Tanış, V., & Koşan, L. (2010). Customer profitability analysis with time-driven activity-based costing: a case study in a hotel. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 609-637.
  • Datar, S. M., & Rajan, M.V. (2018). Horngren’s cost accounting. 16th Edition, NY: Pearson New York.
  • Ekergil, V., & Polat, E. (2020). Muhasebe meslek mensuplarının müşteri karlılık analizi ve bir model önerisi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13(2), 257-280.
  • Erkuş, H., Aksu, İ., & Turan, E. (2014). Kaynak tüketim muhasebesinin diğer maliyet sistemleri ile karşılaştırılması. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 7(2), 15-36.
  • Gül, U., & Yaslıdağ, B. H. (2020). Müşteri karlılık analizlerinde faaliyet tabanlı ile zaman etkenli maliyet yöntemlerinin karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(2), 153-173.
  • Gündüz, H. E. (2002). Müşteri karlılık analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 4(3), 65-77. Kaplan, R. S., & Narayanan, V. G. (2001). Measuring and managing customer profitability. Journal of Cost Management, 15(5), 5-15.
  • Kayıhan, B., & Tepeli, Y. (2016). Yeni bir maliyetleme tekniği olarak kaynak tüketim muhasebesi ve bir örnek uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi ICAFR 16, (Özel Sayı), 431-443.
  • Koşan, L. (2008). Faaliyet tabanlı müşteri karlılık analizi: bir konaklama işletmesinde uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 285-302.
  • Köse, T., & Ağdeniz, Ş. (2015). Kaynak tüketim muhasebesinde kapasite maliyet yönetimi. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 45, 51-74.
  • Küçük, H., & Karaca, N. (2017). Kaynak tüketim muhasebesi temelinde ürün maliyetlerinin hesaplanması- karşılaştırılmalı bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 353-375.
  • Noone, B., & Griffin, P. (1999). Managing the long term profit yield from market segments in a hotel environment: a case study on the implementation of customer profitability analysis. International Journal of Hospitality Management, 18(2), 111-128.
  • Nordling, C. W., & Wheeler, S. K. (1992). Building a market-segment accounting model to improve profits. The Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly, 33(3), 29-36.
  • Öğünç, H., & Tekşen, Ö. (2018). Kaynak tüketim muhasebesi yaklaşımının tuğla üretim işletmesinde uygulanması ve karşılaştırmalı analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(2), 389-417.
  • Öktem, B. (2016). Üretim işletmelerinde kaynak tüketim muhasebesine duyulan gereksinim ve uygulama boyutu. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 261-277.
  • Öncel, M., & Büyükmirza, K. (2019). Kaynak tüketim muhasebesinin müşteri karlılık analizinde kullanılması: bir üretim işletmesinde uygulama. Ünye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 18-41.
  • Ören, V. E., & Tetik, N. (2012). Zaman etkenli faaliyet tabanlı maliyet yöntemi ile müşteri karlılık analizi: seyahat acentası örnek olayı. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2, 29-48.
  • Özpeynirci, R., & Kalaycı, E. (2016). Bankalarda müşteri karlılık analizi: bir alan araştırması. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 21-36.
  • Öztürk, M. S., Çarıkçı, O., Yaman, B., & Ağaç, S. (2019). Bir konaklama işletmesinde kaynak tüketim muhasebesi uygulaması. Mali Çözüm Dergisi, 29(153), 89-107.
  • Pazarçeviren, S. Y., & Aydın, E. (2020). Müşteri karlılık analizinde faaliyet tabanlı maliyetleme sisteminin kullanılması ve bir üretim işletmesinde uygulama. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(111), 463-482.
  • Raab, C., & Mayer, K. (2007). Menu engineering and activity-based costing: can they work together in a restaurant?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(1), 43-52.
  • Schafer, E. (1999). Customer profitability analysis – today. Diploma Thesis, Diplomarbeiten Agentur diplom.de. ein Imprint der Diplomica.
  • Tanış, İ. F., & Demircioğlu, E. N. (2017). Kaynak tüketim muhasebesi ve önemi. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(2), 175-187.
  • Tse, M. S. C., & Gong, M. Z. (2009). Recognition of idle resources in time-driven activity-based costing and resource consumption accounting models. Journal of Applied Management Accounting Research, 7(2), 41-54.
  • Tutkavul, K. (2016). İşletmelerin sürdürülebilir rekabet gücü ve rekabet üstünlüğü sağlamada verecekleri stratejik kararların kaynak tüketim muhasebesi modeliyle doğrulanmasına yönelik amprik bir çalışma. Unpublished doctoral dissertation, Dumlupınar University, Kütahya, Turkey.
  • Yükçü, S. (2007). Yönetim açısından maliyet muhasebesi. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Yükçü, S., & Yüksel, İ. (2016). Hastane işletmelerinde müşteri karlılığının faaliyete dayalı maliyet yöntemi ile analiz edilmesi ve örnek bir uygulama. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 16(49), 1-18.
  • Zeithaml, V. A., & Bitner, M. J. (1996). Service marketing. New York, NY: McGraw-Hill.

Use of The Resource Consumption Accounting Method in Customer Profitability Analysis: A Case Study of A 5-Star Hotel

Year 2022, , 251 - 276, 01.06.2022
https://doi.org/10.30519/ahtr.949589

Abstract

This study was designed to illustrate the implementation of customer profitability analysis (CPA) using resource consumption accounting (RCA) for a hotel. A case study was performed at a 5-star hotel in Antalya, Turkey whose room capacity is 350. Interviews, direct observations, and document collection were used to obtain data while seeking to understand how the RCA method affects analysis results by applying the case study method for a hotel. Results indicated that some customer segments, which are unprofitable by the traditional costing method, are profitable while using RCA. The cost of idle resources devoted to activities in the hotel was also put forth with the case study. Utilizing these results, the hotel management is better able to understand the profitability of different customer segments and implement appropriate strategies. There are limited studies in the literature on profitability analysis in hotel companies and, to the best of author’s knowledge, no other research has used the case study method to analyze customer profitability with the RCA method in this field. Therefore, this paper contributes to the literature by analyzing the use of the RCA method for CPA in the real-life case of an actual hotel.

References

  • Acar, D., & Süklüm, N. (2016). Konaklama işletmelerinde herşey dahil sisteminin müşteri karlılık analizi açısından değerlendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 71, 1-22.
  • Aksu, İ. (2013). Kaynak tüketimine dayalı muhasebe: bir örnek uygulama. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(4), 165-182.
  • Aktaş, R. (2013). Yeni bir maliyet ve yönetim muhasebesi yöntemi olarak kaynak tüketim muhasebesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 58, 55-76.
  • Cengiz, E. (2011). Yönetim muhasebesi çerçevesinde yalın muhasebe. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Clinton, B. D., & Webber, S. A. (2004). RCA at clopay. Strategic Finance, 86(4), 21-26.
  • Dalcı, İ., Tanış, V., & Koşan, L. (2010). Customer profitability analysis with time-driven activity-based costing: a case study in a hotel. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 609-637.
  • Datar, S. M., & Rajan, M.V. (2018). Horngren’s cost accounting. 16th Edition, NY: Pearson New York.
  • Ekergil, V., & Polat, E. (2020). Muhasebe meslek mensuplarının müşteri karlılık analizi ve bir model önerisi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13(2), 257-280.
  • Erkuş, H., Aksu, İ., & Turan, E. (2014). Kaynak tüketim muhasebesinin diğer maliyet sistemleri ile karşılaştırılması. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 7(2), 15-36.
  • Gül, U., & Yaslıdağ, B. H. (2020). Müşteri karlılık analizlerinde faaliyet tabanlı ile zaman etkenli maliyet yöntemlerinin karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(2), 153-173.
  • Gündüz, H. E. (2002). Müşteri karlılık analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 4(3), 65-77. Kaplan, R. S., & Narayanan, V. G. (2001). Measuring and managing customer profitability. Journal of Cost Management, 15(5), 5-15.
  • Kayıhan, B., & Tepeli, Y. (2016). Yeni bir maliyetleme tekniği olarak kaynak tüketim muhasebesi ve bir örnek uygulama. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi ICAFR 16, (Özel Sayı), 431-443.
  • Koşan, L. (2008). Faaliyet tabanlı müşteri karlılık analizi: bir konaklama işletmesinde uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 285-302.
  • Köse, T., & Ağdeniz, Ş. (2015). Kaynak tüketim muhasebesinde kapasite maliyet yönetimi. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 45, 51-74.
  • Küçük, H., & Karaca, N. (2017). Kaynak tüketim muhasebesi temelinde ürün maliyetlerinin hesaplanması- karşılaştırılmalı bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 353-375.
  • Noone, B., & Griffin, P. (1999). Managing the long term profit yield from market segments in a hotel environment: a case study on the implementation of customer profitability analysis. International Journal of Hospitality Management, 18(2), 111-128.
  • Nordling, C. W., & Wheeler, S. K. (1992). Building a market-segment accounting model to improve profits. The Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly, 33(3), 29-36.
  • Öğünç, H., & Tekşen, Ö. (2018). Kaynak tüketim muhasebesi yaklaşımının tuğla üretim işletmesinde uygulanması ve karşılaştırmalı analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(2), 389-417.
  • Öktem, B. (2016). Üretim işletmelerinde kaynak tüketim muhasebesine duyulan gereksinim ve uygulama boyutu. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 261-277.
  • Öncel, M., & Büyükmirza, K. (2019). Kaynak tüketim muhasebesinin müşteri karlılık analizinde kullanılması: bir üretim işletmesinde uygulama. Ünye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 18-41.
  • Ören, V. E., & Tetik, N. (2012). Zaman etkenli faaliyet tabanlı maliyet yöntemi ile müşteri karlılık analizi: seyahat acentası örnek olayı. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2, 29-48.
  • Özpeynirci, R., & Kalaycı, E. (2016). Bankalarda müşteri karlılık analizi: bir alan araştırması. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 21-36.
  • Öztürk, M. S., Çarıkçı, O., Yaman, B., & Ağaç, S. (2019). Bir konaklama işletmesinde kaynak tüketim muhasebesi uygulaması. Mali Çözüm Dergisi, 29(153), 89-107.
  • Pazarçeviren, S. Y., & Aydın, E. (2020). Müşteri karlılık analizinde faaliyet tabanlı maliyetleme sisteminin kullanılması ve bir üretim işletmesinde uygulama. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(111), 463-482.
  • Raab, C., & Mayer, K. (2007). Menu engineering and activity-based costing: can they work together in a restaurant?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(1), 43-52.
  • Schafer, E. (1999). Customer profitability analysis – today. Diploma Thesis, Diplomarbeiten Agentur diplom.de. ein Imprint der Diplomica.
  • Tanış, İ. F., & Demircioğlu, E. N. (2017). Kaynak tüketim muhasebesi ve önemi. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(2), 175-187.
  • Tse, M. S. C., & Gong, M. Z. (2009). Recognition of idle resources in time-driven activity-based costing and resource consumption accounting models. Journal of Applied Management Accounting Research, 7(2), 41-54.
  • Tutkavul, K. (2016). İşletmelerin sürdürülebilir rekabet gücü ve rekabet üstünlüğü sağlamada verecekleri stratejik kararların kaynak tüketim muhasebesi modeliyle doğrulanmasına yönelik amprik bir çalışma. Unpublished doctoral dissertation, Dumlupınar University, Kütahya, Turkey.
  • Yükçü, S. (2007). Yönetim açısından maliyet muhasebesi. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Yükçü, S., & Yüksel, İ. (2016). Hastane işletmelerinde müşteri karlılığının faaliyete dayalı maliyet yöntemi ile analiz edilmesi ve örnek bir uygulama. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 16(49), 1-18.
  • Zeithaml, V. A., & Bitner, M. J. (1996). Service marketing. New York, NY: McGraw-Hill.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Burak Paksoy 0000-0002-1273-5915

Publication Date June 1, 2022
Submission Date June 8, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Paksoy, Ö. B. (2022). Use of The Resource Consumption Accounting Method in Customer Profitability Analysis: A Case Study of A 5-Star Hotel. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 10(2), 251-276. https://doi.org/10.30519/ahtr.949589


Follow us on our journal's social media account

 social-network-fb-logo-facebook-icon.png