Abstract
Bu araştırmada ebeveynleri tarafından reddedilen lise öğrencilerinin
şiddet eğilimine yönelmeleri ele alınmıştır. Araştırmaya disiplin
kurullarından şiddet gerekçeli ceza alan 43 ve random seçilen 102 öğrenci
katılmıştır. Bunlardan 62’si kız ve 83’ü erkek olmak üzere toplamda
145 lise öğrencisi katılmıştır. Bireyin gelişiminde çok önemli bir dönüm
noktası olan ergenlik döneminde ebeveyn kabul ya da red davranışlarının
incelenmesi önem kazanmaktadır. Ebeveyn Kabul-Red Kuramı (EKAR),
çocuklukta algılanan kabullenilme veya reddedilmenin çocuğun genel
uyumuna etkilerinin araştırıldığı sosyalizasyon kuramıdır. Ailenin geliri,
ebeveynlerin eğitim düzeyi, şiddetle karşılaşılan ortam, aile içi şiddet
gibi sosyo-demografik değişkenler ele alınmıştır. Şiddet gerekçeli disiplin
cezası alan öğrenciler hiç ceza almayan öğrencilere göre ebeveynlerini
tarafından ihmal ve kayıtsızlık düşüncelerine sahiptirler. Ebeveynlerinin
kendisini kabul ettiğini düşünen çocukların reddedilen çocuklara göre
daha uyumlu oldukları tespit edilmiştir.