The study was carried out in Adana and Bursa with fifteen teachers who are exposed to mobbing by their principals in 2013-2014 academic years. Content analysis technique which is often preferred was used in this study. Homogeneous sampling method which is one of the purposeful sampling methods has been used in this research. Homogeneous sampling is forming the sample of the situation or homogeneous subgroup in the population related to research problem. The data obtained from written interview forms were anaylzed using content analysis technique by idetifying themes and subthemes. Findings were compared to another academic‟s analysis. At the end of the study, the situations which mobbing causes were revealed according to the participant teachers‟ opinions. According to the teachers‟ opinions, the school principals who apply mobbing demonstrate not only physical behaviours like hateful and scary look, avoiding eye contact, but also psychological behaviours like unhappiness and nervousness. It has been determined that these kind of principals do harm to the schools
ÖZ: 2013-2014 eğitim öğretim yılında Adana ve Bursa illerini kapsayan bu araştırmaya, yöneticileri tarafından psikolojik tacize maruz kalan onbeş öğretmen katılmıştır. Araştırma nitel araştırmalarda sık sık tercih edilen içerik analizi tekniği ile yapılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme tekniği kullanılmıştır. Benzeşik örnekleme, örneklemin araştırmanın problemi ile ilgili olarak evrende yer alan benzeşik bir alt grubundan ya da durumundan oluşturulmasıdır. Öğretmen görüşleri, hazırlanan görüşme formuyla yazılı olarak alınmıştır. Hazırlanan görüşme formunda yer alan sorulara verilen cevaplar, içerik analizi tekniği ile çözümlenmiş, temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Geçerlik ve güvenirliğin artırılması için belirlenen temalar, başka bir akademisyenin oluşturduğu temalarla karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda, psikolojik tacizin sebep olduğu durumlara ilişkin öğretmen görüşleri tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre, psikolojik tacizde bulunan bir okul yöneticisi, göz göze gelmekten kaçınma, korkutucu ve nefret dolu bakışlar sergileme gibi fiziksel davranışların yanında, aynı zamanda gergin ve mutsuz olma gibi psikolojik davranışlar da sergilediği ortaya çıkmıştır. Bu yöneticilerin, kuruma ve çalışanlara zarar verdiği saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Psikolojik taciz, okul yöneticileri, öğretmenler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.