BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 43 - 51, 29.12.2014

Öz

The purpose of this study is to find out the effects of systematic education and constructivist approach on sixth grade social studies achievement. Experimental method with pre-test, posttest control group was used in the study. The unit,“Life on Earth”, was taught in experiment group in accordance with systematic learning and control group in accordance with constructivist approach. The study was carried out in social studies course in class 6th grade Fevzi Ozbey Primary School in Cankaya, Ankara in 2009-2010 educational year. An achievement test including 25 multi-choices questions and one open–ended question was used as the means of measurement. The reliability coefficient of the test was found to be 0.88. The data obtained from the study were analyzed for independent groups using t-test statistical technique. The main results obtained from the study are as follows; there is no significant difference in the levels of knowledge and comprehension in social studies course between the groups for which systematic learning was used and the one for which Constructivist approach was used. The level of the practice and total achievement of the group taught with systematic learning is significantly higher than the same aspects of the group whose education was carried out with constructivist approach

Kaynakça

  • Alacapınar, G. (2001). Hayat Bilgisi Öğretiminde Programlandırılmış Öğretimin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Arslan, A. ve Şahin, T. Y. (2004). “Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı İşbirlikli Öğrenmenin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Duyuşsal Öğrenmelerine Etkileri”. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri. 6-9 Temmuz 2004.İnönü Üniversitesi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Birişik, E.(2006). İlköğretim Sekizinci Sınıf T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Ders İçeriğinin Yapıcı Öğrenme Kuramına Göre Düzenlenmesinin Akademik Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • Bora, T. (2009). Ders Kitaplarında Milliyetçilik" Siz Bu Ülke İçin Neler Yapmayı Düşünüyorsunuz?". Ders Kitaplarında İnsan Hakları II (s. 115-141). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Çetin, K. (2003). İlköğretim 8.Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Atatürk'ün Hayatı Ünitesinin Dizgeli Öğretime Göre Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişive Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Eroğlu, G. (1997). Programlandırılmış Eğitimin Öğrenci Erişisi Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Araştırma. Ankara.
  • Gay, L.R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. New Jersey:Pearson Merill Prentice Hall.
  • Kapıcıoğlu, M. O. (2006). Dizgeli Öğretimin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara.
  • Karaduman, H. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme İlkelerine Göre Hazırlanan Öğretim Materyallerinin Derse İlişkin Tutumlara Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Kayabaşı, Y. (1997). Programlandırılmış, Dünya Bankası Eğitim Projesi ve Geleneksel Öğretime Göre Eğitim Gören Öğrencilerin Erişileri Ve Kalıcılık Düzeyleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kılıç, A. (2000). İlk okuma-Yazma Öğretiminde Programlandırılmış Öğretime Göre, Metin Yönetiminin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi Toplumu ve Türkiye. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C:27. No: 1. 1-10.
  • Memişoğlu, H. (2003). İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularının Öğretiminin Programlandırılmış Öğretime Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Safran, M.(2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar: Sosyal Bilgiler . Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB.Yıl.5 sayı 54-55. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi54-55/safran.htm adresinden 10/04/2009 tarihinde alınmıştır.
  • Sıvacı, S. Y. (1997). Programlandırılmış Eğitimin Öğrenci Erişisi Üzerine Etkisi. Ortaokul 2.Sınıf Milli Coğrafya Dersi Örneği. Yayımlanmamış Araştırma. Ankara.
  • Sönmez, V. (2004). Dizgeli Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, T.Y. (2001). Oluşturmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Dersinde Bilişsel ve Duyuşsal Öğrenmeye Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.
  • Takkaç, A. (2007). Dizgeli Eğitimin Sosyal Bilgiler Dersinde 5.Sınıf Öğrencilerinin Erişilerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.

İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Yapılandırmacı Yaklaşım İle Dizgeli Eğitimin Öğrenci Erişisine Etkisi Arasındaki Fark

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 43 - 51, 29.12.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı dizgeli eğitim ve yapılandırmacı yaklaşıma göre yapılan altıncı sınıf Sosyal Bilgiler erişisindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. “Yeryüzünde Yaşam” ünitesinde dizgeli eğitime göre hazırlanmış ders planı deney grubuna ve yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış ders planı kontrol grubuna uygulanmıştır. Araştırma 2009-2010 yılı Ankara ili Çankaya ilçesinde Fevzi Özbey İlköğretim Okulu 6. sınıfları ile Sosyal Bilgiler derslerinde yürütülmüştür. Ölçme aracı 25 çoktan seçmeli ve 1 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Testin Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı 0,88 bulunmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen veriler, bağımsız gruplar için t testi istatistiksel tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen başlıca sonuçlara bakıldığında dizgeli eğitimin kullanıldığı grubun Sosyal Bilgiler dersi bilgi ve kavrama düzeyi erişi ortalaması ile yapılandırmacı yaklaşımın kullanıldığı grubun bilgi ve kavrama düzeyi erişi ortalaması arasında anlamlı bir fark yoktur. Dizgeli eğitimin kullanıldığı grubun Sosyal Bilgiler dersi uygulama düzeyi ve toplam erişi ortalaması, yapılandırmacı yaklaşımın kullanıldığı grubun uygulama ve toplam erişi ortalamasından yüksektir ve anlamlı bir fark vardır.

Kaynakça

  • Alacapınar, G. (2001). Hayat Bilgisi Öğretiminde Programlandırılmış Öğretimin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Arslan, A. ve Şahin, T. Y. (2004). “Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı İşbirlikli Öğrenmenin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Duyuşsal Öğrenmelerine Etkileri”. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri. 6-9 Temmuz 2004.İnönü Üniversitesi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Birişik, E.(2006). İlköğretim Sekizinci Sınıf T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Ders İçeriğinin Yapıcı Öğrenme Kuramına Göre Düzenlenmesinin Akademik Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • Bora, T. (2009). Ders Kitaplarında Milliyetçilik" Siz Bu Ülke İçin Neler Yapmayı Düşünüyorsunuz?". Ders Kitaplarında İnsan Hakları II (s. 115-141). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Çetin, K. (2003). İlköğretim 8.Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Atatürk'ün Hayatı Ünitesinin Dizgeli Öğretime Göre Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişive Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Eroğlu, G. (1997). Programlandırılmış Eğitimin Öğrenci Erişisi Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Araştırma. Ankara.
  • Gay, L.R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. New Jersey:Pearson Merill Prentice Hall.
  • Kapıcıoğlu, M. O. (2006). Dizgeli Öğretimin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara.
  • Karaduman, H. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme İlkelerine Göre Hazırlanan Öğretim Materyallerinin Derse İlişkin Tutumlara Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Kayabaşı, Y. (1997). Programlandırılmış, Dünya Bankası Eğitim Projesi ve Geleneksel Öğretime Göre Eğitim Gören Öğrencilerin Erişileri Ve Kalıcılık Düzeyleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kılıç, A. (2000). İlk okuma-Yazma Öğretiminde Programlandırılmış Öğretime Göre, Metin Yönetiminin Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi Toplumu ve Türkiye. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C:27. No: 1. 1-10.
  • Memişoğlu, H. (2003). İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularının Öğretiminin Programlandırılmış Öğretime Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Safran, M.(2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar: Sosyal Bilgiler . Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB.Yıl.5 sayı 54-55. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi54-55/safran.htm adresinden 10/04/2009 tarihinde alınmıştır.
  • Sıvacı, S. Y. (1997). Programlandırılmış Eğitimin Öğrenci Erişisi Üzerine Etkisi. Ortaokul 2.Sınıf Milli Coğrafya Dersi Örneği. Yayımlanmamış Araştırma. Ankara.
  • Sönmez, V. (2004). Dizgeli Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, T.Y. (2001). Oluşturmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Dersinde Bilişsel ve Duyuşsal Öğrenmeye Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.
  • Takkaç, A. (2007). Dizgeli Eğitimin Sosyal Bilgiler Dersinde 5.Sınıf Öğrencilerinin Erişilerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turgay Öntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öntaş, T. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Yapılandırmacı Yaklaşım İle Dizgeli Eğitimin Öğrenci Erişisine Etkisi Arasındaki Fark. Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 2(2), 43-51.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.