Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions of Teacher Candidates about the Concept of "Education 5.0"

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 16 - 37, 30.06.2024

Öz

The main purpose of this research is to determine the perceptions of teacher candidates about the concept of Education 5.0. The study group of the research based on the phenomenology design consists of 50 teacher candidates studying at the Faculty of Education in Siirt University. A semi-structured interview form developed by the researcher was used as a data collection tool in the research. MAXQDA was preferred in the analysis of the data. The data were subjected to content analysis. At the end of the research, opinions on the definition and purpose of Education 5.0 were obtained. The purpose of Education 5.0 is to provide digital learning. It is to offer a flexible learning environment to the individual. It is to increase the use of technology in society. It is to include the use of robots in education. It is to create e-living spaces. It is emphasized that Education 5.0 is the education of the future. Additionally, it has been determined that Education 5.0 is a human-oriented education, smart society education, education in which technology is used extensively and an education approach in which values cannot be transferred. In addition to Education 5.0, other educational understandings were also included in the study. Education 1.0 is the education of the agricultural community and traditional education is adopted. Education 2.0 is transition education to industrial society and traces of teacher-centered education can be seen. Reflections of traditional education can also be seen in Education 3.0. However, compared to the other two educations, there is a transition to student-centered education here. Education 4.0 is the education of the information society. Technology is used extensively in this education. On the other hand, Education 5.0 adopts an understanding of super-intelligent societies. Artificial intelligence applications and advanced technology are used extensively here.

Kaynakça

  • Akben, İ., & Avşar, İ. İ. (2018). Industry 4.0 and light out manufacturıng: An overvıew. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 26-37.
  • Akıncı Çötok, N. (2006). Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş sürecinde eğitim olgusu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Alvarez-Cedillo, J., Aguilar-Fernandez, M., Sandoval-Gomez, R.J. & Alvarez-Sanchez, T. (2019). Actions to be taken in Mexico towards education 4.0 and society 5.0. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 8(4), 693-698.
  • Arı, E. S. (2021). Süper akıllı toplum: Toplum 5.0. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 455-479.
  • Bilim, Y. (2015). Görüşme tekniği. (Eds. A. Yüksel, A. Yanık, , R. A. Ayazlar).Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, analizler, araştırmalar (içinden: 235, 237). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bölükbaşı, F. (2021). Revolution and Society 5.0: Japanese Human Centric Approach and Sectoral Changes . Toplumsal Politika Dergisi, 2 (2), 1-28.
  • Büyükuslu, A.R. (2020). Toplum 5.0 süper akıllı toplum. Yeni dünya düzenin yeni sosyal gelişim manifestosu. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Dede, Y. (2017). Nitel Yöntemler. (Eds: S.B.Demir). Araştırma deseni. Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (içinden197-198). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Demir, A. (2018). Endüstri 4.0’dan Eğitim 4.0’a değişen eğitim-öğretim paradigmaları. Journal of Turkish Studies, 13(15), 147-171.
  • Demir, F., İlhan, E., & Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde hedeflenen dönüşümü gerçekleştirme araçlarından eğitim programı 4.0. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 432-466. https://doi.org/10.35675/befdergi.643291.
  • Dziwa, D.D. & Postma, L. (2020). Building creative capacities through art teacher education in Zimbabwe. Educational Reforms Worldwide BCES Conference Books, 2020, Volume 18. Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen Toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. https://doi.org/10.18039/ajesi.682130
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal, K. & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 147-158.
  • Konca, F. (2021). Eğitim 4.0: Eğitimin geleceği tartışmalarının neresindeyiz?. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Köksal, T. (2021). Dijital dünya’da ‘suretsiz toplum’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1249-1259.
  • Kuru-Çetin, S., Nayir, F. & Taşkın, P. (2020). Okul yöneticilerin eğitimde değişime ilişkin görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 7(1), 12-23. DOI: 10.21666/muefd.675122.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Muzira, D. R. Bondai, B.M. (2020). Perception of educators towards the adoption of Education 5.0: A case of a State University in Zimbabw. East African Journal of Education and Social Sciences EAJESS 1(2), 43-53.
  • Onat Kocabıyık, O. (2015). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(1), 55-66.
  • Salgues, B. (2018). Society 5.0 Industry of the Future, Technologies, Methods and Tools. Volume 1. ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc.
  • Songkram, N., Chootongchai, S., Khlaisang, J. &Koraneekij, P. (2021). Education 3.0 system to enhance twenty-first century skills for higher education learners in Thailand. Interactive Learning Environments, 29(4), 566-582.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Watson, W.R., Watson, S.L. & Reigeluth, C.M. (2013). Education 3.0: breaking the mold with technology. Interactive Learning Environments, DOI:10.1080/10494820.2013.764322
  • Yaraş, Z. & Kanatli-Ozturk, F. (2022). Society 5.0 in Human Technology Integration: Digital Transformation in Educational Organizations. International Journal of Progressive Education, 18(1), 458-474. doi: 10.29329/ijpe.2022.426.26.

Öğretmen Adaylarının “Eğitim 5.0” Kavramına İlişkin Algıları

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 16 - 37, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının Eğitim 5.0 kavramı hakkındaki algılarını belirlemektir. Olgubilim desenine dayalı araştırmanın çalışma grubunu, Siirt Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 50 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde MAXQDA tercih edilmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda Eğitim 5.0 tanımı ve amacına yönelik görüşler elde edilmiştir. Eğitim 5.0’ın amacı dijital öğrenmeyi sağlamaktır. Esnek öğrenme ortamını bireye sunmaktır. Toplumda teknoloji kullanımını artırmaktır. Eğitimde robotların kullanımına yer vermektir. E-yaşam alanlarını oluşturmaktır. Eğitim 5.0’ın geleceğin eğitimi olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca Eğitim 5.0’ın insan odaklı eğitim, akıllı toplum eğitimi, teknolojinin yoğun kullanıldığı eğitim ve değerlerin aktarılamadığı bir eğitim anlayışı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada Eğitim 5.0’ın yanı sıra diğer eğitim anlayışlarına da yer verilmiştir. Eğitim 1.0 tarım toplumunun eğitimidir ve geleneksel eğitim benimsenmektedir. Eğitim 2.0, sanayi toplumuna geçiş eğitimidir ve öğretmen merkezli eğitimin izleri görülmektedir. Eğitim 3.0’da da geleneksel eğitimin yanısmaları görülmektedir. Fakat diğer iki eğitime oranla burada öğrenci merkezli eğitime bir geçiş bulunmaktadır. Eğitim 4.0 ise bilgi toplumunun eğitimidir. Teknoloji bu eğitimde yoğun olarak kullanılmaktadır. Eğitim 5.0 ise süper zeki toplumların olduğu bir anlayışı benimsemektedir. Yapay zekâ uygulamaları ve ileri teknoloji burada yoğun bir şekilde kullanılmaktadır.

Kaynakça

  • Akben, İ., & Avşar, İ. İ. (2018). Industry 4.0 and light out manufacturıng: An overvıew. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 26-37.
  • Akıncı Çötok, N. (2006). Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş sürecinde eğitim olgusu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Alvarez-Cedillo, J., Aguilar-Fernandez, M., Sandoval-Gomez, R.J. & Alvarez-Sanchez, T. (2019). Actions to be taken in Mexico towards education 4.0 and society 5.0. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 8(4), 693-698.
  • Arı, E. S. (2021). Süper akıllı toplum: Toplum 5.0. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 455-479.
  • Bilim, Y. (2015). Görüşme tekniği. (Eds. A. Yüksel, A. Yanık, , R. A. Ayazlar).Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, analizler, araştırmalar (içinden: 235, 237). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bölükbaşı, F. (2021). Revolution and Society 5.0: Japanese Human Centric Approach and Sectoral Changes . Toplumsal Politika Dergisi, 2 (2), 1-28.
  • Büyükuslu, A.R. (2020). Toplum 5.0 süper akıllı toplum. Yeni dünya düzenin yeni sosyal gelişim manifestosu. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Dede, Y. (2017). Nitel Yöntemler. (Eds: S.B.Demir). Araştırma deseni. Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (içinden197-198). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Demir, A. (2018). Endüstri 4.0’dan Eğitim 4.0’a değişen eğitim-öğretim paradigmaları. Journal of Turkish Studies, 13(15), 147-171.
  • Demir, F., İlhan, E., & Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde hedeflenen dönüşümü gerçekleştirme araçlarından eğitim programı 4.0. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 432-466. https://doi.org/10.35675/befdergi.643291.
  • Dziwa, D.D. & Postma, L. (2020). Building creative capacities through art teacher education in Zimbabwe. Educational Reforms Worldwide BCES Conference Books, 2020, Volume 18. Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen Toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. https://doi.org/10.18039/ajesi.682130
  • Kocaman Karoğlu, A., Bal, K. & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 147-158.
  • Konca, F. (2021). Eğitim 4.0: Eğitimin geleceği tartışmalarının neresindeyiz?. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Köksal, T. (2021). Dijital dünya’da ‘suretsiz toplum’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1249-1259.
  • Kuru-Çetin, S., Nayir, F. & Taşkın, P. (2020). Okul yöneticilerin eğitimde değişime ilişkin görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 7(1), 12-23. DOI: 10.21666/muefd.675122.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Muzira, D. R. Bondai, B.M. (2020). Perception of educators towards the adoption of Education 5.0: A case of a State University in Zimbabw. East African Journal of Education and Social Sciences EAJESS 1(2), 43-53.
  • Onat Kocabıyık, O. (2015). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(1), 55-66.
  • Salgues, B. (2018). Society 5.0 Industry of the Future, Technologies, Methods and Tools. Volume 1. ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc.
  • Songkram, N., Chootongchai, S., Khlaisang, J. &Koraneekij, P. (2021). Education 3.0 system to enhance twenty-first century skills for higher education learners in Thailand. Interactive Learning Environments, 29(4), 566-582.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Watson, W.R., Watson, S.L. & Reigeluth, C.M. (2013). Education 3.0: breaking the mold with technology. Interactive Learning Environments, DOI:10.1080/10494820.2013.764322
  • Yaraş, Z. & Kanatli-Ozturk, F. (2022). Society 5.0 in Human Technology Integration: Digital Transformation in Educational Organizations. International Journal of Progressive Education, 18(1), 458-474. doi: 10.29329/ijpe.2022.426.26.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevda Koç Akran 0000-0003-4205-0148

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç Akran, S. (2024). Perceptions of Teacher Candidates about the Concept of "Education 5.0". Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 12(1), 16-37.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.