Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Kazanım Düzeyleri ile Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2020, , 1 - 16, 26.12.2020
https://doi.org/10.47215/aji.733820

Öz

Bu çalışma, 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dil bilgisi kazanımlarına ulaşma düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşma durumunun incelenmesi ve derse yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2015–2016 öğretim yılında Düzce ili Çilimli ilçesindeki merkez okullarda öğrenim görmekte olan 6. sınıf öğrencileri oluşturmuştur (N=237). Araştırmanın örneklemi ise 230 öğrenci olarak belirlenmiştir. Çalışmada verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgiler Formu”, “Dil Bilgisi Başarı Testi” ve “Türkçe Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama, standart sapma, Kruskall Wallis testi, Mann-Whitney U testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin dil bilgisi kazanımlarına ulaşma düzeyleri %65,6’dır. Dil bilgisi başarı testi toplam puan ortalaması ise 28,89±9,07 (min:9, max:44)’dir. Cinsiyeti kız olan, ayda okuduğu kitap sayısı fazla olan, evde çalışma odasına sahip olan, anne eğitim düzeyi yüksek olan ve yetiştirme kurslarına katılan öğrencilerin dil bilgisi kazanımlarına ulaşma düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin dil bilgisi kazanımlarına ulaşma düzeyleri ile ekonomik durum ve baba eğitim düzeyi arasında ise istatiksel olarak anlamlı bir fark belirlenmemiştir (p>0,05). Ayrıca dil bilgisi kazanımı ulaşma düzeyi ile öğrencilerin Türkçe dersi tutumları arasında pozitif korelasyon tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre 6.sınıf öğrencilerinin dil bilgisi kazanımlarına ulaşma düzeylerine çeşitli değişkenlerin önemli bir etkisi olduğu ve olumlu tutumun başarıyı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin sosyoekonomik koşullarının iyileştirilmesi ve öğrencilerin kişisel gelişimlerini ve derse yönelik tutumlarını olumlu yönde etkileyecek öğrenci merkezli eğitimin teşvik edilmesi önerilmektedir

Kaynakça

  • Akgün, A., Aydın, M. & Sünkür, M. Ö. (2007). İlköğretim bölümü öğrencilerinin fen derslerine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. A. Ü Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Aksan, D.(2003). Türkçenin gücü (6. Baskı). Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Arslan, S. (2008). Ailenin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin okul başarısı üzerindeki etkisi ( Ümraniye İlçesi Örneği ). yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Barın, E. & Demir, C. (2008). Türk dil bilgisi 2: Biçim Bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Benzer, A. (2015). Türkçe öğretiminde beden dili kullanımının öğrenme ve tutum üzerindeki rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 33-47.
  • Bloom, S. B. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. D.A. Özçelik). Ankara: MEB.
  • Bozkurt, F. (1995). Türkiye Türkçesi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Boztunç, N. (2010). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA)’na katılan Türk öğrencilerin 2003 ve 2006 yıllarındaki matematik ve fen bilimleri başarılarının incelenmesi. yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Chambers, G. N. (1999). Motivating language learners. Clevedon: Multilingual Matters. Cooper, H., Lindsay J. J., & Nye B. (1998). Relationships among attitudes about homework, amount of homework assigned and completed, and student achievement. Journal of Educational Psychology, (90)1, 70-83.
  • Coşkun, E. (2009). Türkçe öğretiminde metin bilgisi (Ed. Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cross, D. (1988). Selection, Setting and Streaming in Language Teaching, System,. 16(1), 13-22.
  • Demir, C. & Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
  • Deniz, S. & Tuna, S. (2006). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları: Köyceğiz örneklemi. Millî Eğitim Dergisi. 170, 339-350. Derman, S. (2008), Dil bilgisi öğretiminde metinlerin seçimi üzerine bir araştırma. doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Durukan, E. (2011).İlköğretim 6. sınıfta bilgisayar destekli dil bilgisi öğretimin başarı ve tutuma etkisi. doktota tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ediskun, H. (2005), Türk dil bilgisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eker, S. (2011). Çağdaş Türk dili, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ekmekyermezoğlu, N. (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin ingilizce dersindeki akademik başarı durumlarına etki eden sosyo-kültürel faktörler. yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erdem, İ. (2007). İlköğretim II. kademede dil bilgisi öğretiminin sorunları üzerine bir araştırma. doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdem, İ., Çelik, M. (2011). Dil bilgisi öğretimi yöntemi üzerine değerlendirmeler. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, 6(1), 1057-1069.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Francis, L. J., & Greer, J. E. (1999). Attitude toward science among secondary pupils in northern ıreland: relationship with sex, age and religion. Research in Science & Technological Education, (17), 65-75.
  • Gardner, R. C. & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second-language learning., Rowley, MA: Newbury House Publishers.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyoekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim. (33)150, 1-13. Gül, O.K. & Yılmazer, A. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine karşı tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 51, 517-537.
  • Güngör, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Haykır, H. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisi ile yazılı anlatım becerisi arasındaki ilişki. yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Hudson, R. (1992), Teaching grammar. A Quide For The National Curriculum, Oxford: Blackwell.
  • İpek, C.(2011). Velilerin okul tutumu ve eğitime katılım duzeyleri ile aileye bağlı bazı faktorlerin ilköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavları (SBS) üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 69-79.
  • Kaldan, E. (2007). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerilerini etkileyen ekonomik ve demografik faktörler. yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kanyonga, G.Y., Certo, J.,& Launcelot, B.L. (2006). Using regression analysis to establish the relationship between home environment and reading achivement: a case of zimbabwe. International Education Journal, 7(5), 632-641.
  • Karasakaloğlu, N. & Saracaloğlu, A. S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe dersine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343-362.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartallıoğlu, N. (2008). İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin dil bilgisi kazanımlarına erişi düzeyi. yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kasımoğlu, M. (2014). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Kaya, A., Arslantaş, H. & Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 8 (30), 376-387 . Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38 (170), 294-307.
  • Kayıran, K. B. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin Türkçe dersine ilişkin tutum ve okuduğunu anlamaya yönelik akademik başarı üzerindeki etkisi. yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Hatay.
  • MEB (2005), Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • Medows P.L. 1997. Effects of reading aloud on the book selections and attitudes toward science of third grade students. Unpublished doctoral dissertation, Balstate University, Muncie, Indiana.
  • Newfield, J.. & V. B. McElyae. (1983). Achievement and attitudinal differences among students in regular, remedial and advanced classes. The Journal of Experimental Education. 52, 45-56.
  • Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, L. E. (2009). The path taken: Consequences of attaining intrinsic and extrinsic aspirations in post‐college life. Journal of Research in Personality, 43, 291‐306.
  • Oppenheim A.N. 1992. Questionnaire design, ınterviewing and attitude measurement (New Edition), New York: Pinter Publishers.
  • Özbay, M. (2008). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, B. (2008). 9. sınıf öğrencilerinin Türk edebiyatı dersine yönelik tutumlarının Türk edebiyatı dersi akademik başarısına etkisi. (Kütahya örneği), yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Peker, M. & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Sağır, M. (2002). İlköğretim okullarında Türkçe dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sağlık, M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin teknoloji ve tasarım dersine yönelik tutumları ile akademik başarılarının incelenmesi. yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • She, H. C., & Fisher, D. (2002). Teacher Communication Behavior and its Association With Students‟ Cognitive and Attitudinal Outcomes in Science in Taiwan. Journal of Research in Science Teaching, (39)1, 63-78.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 461-486.
  • Tucker, P. (1996). The effects of parent ınvolvement on reading achievement, student attitudes toward reading, and parent attitudes toward the school: a longitudinal study. A Dissertation Presented For the Doctor of Education Degree. The University of Memphis.
  • Uçgun, D. (2013). Türkçe öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeyleri ile ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 449-460.
  • Westberry, J. S. (1996). The effects of parent ınvolvement on the reading attitude and comprehension scores of sixth grade students. A Dissertation Presented for the Doctor of Education Degree, The University of Miami.
  • Yılmaz, O. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dil bilgisi becerilerinin sosyokültürel değişkenler açısından değerlendirilmesi: Erzincan örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1251-126.
  • Zeybek, F., Kurbanoğlu, İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin temel derslere yönelik kaygı ve tutumlarının cinsiyet ve akademik başarıları değişkenlerine göre incelenmesi. The Journal of SAU Education Faculty. 23, 52-73.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samet Akalın 0000-0001-8369-1668

Aslıhan Kuyumcu Vardar 0000-0002-0533-7345

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akalın, S., & Kuyumcu Vardar, A. (2020). Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Kazanım Düzeyleri ile Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 8(2), 1-16. https://doi.org/10.47215/aji.733820

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.