Learning a foreign language is seen as something inevitable in globalising world in which communication means are used a lot in parallel with technological developments. Turkish is also taught widely as a foreign language at Turkology platforms, Yunus Emre Institutes and TOMER centres. Teaching grammar and vocabulary is not found enough for a healthy communication between people from different cultures. In order for people to understand the message as it should be by thinking in the same way as people in this society do, cultural elements should be included in foreign language teaching, too. In this way, language accompanied by cultural elements can be taught in a more effective way. Basic sentence patterns reflecting Turkish culture and wealthiness of Turkish are one of the cultural elements used in communication a lot and making people relationships easier. Formulaic expressions which should be learned in every language for an effective communication reflects viewpoints of societies from sociocultural aspect. In this study, pantomime, film and painting which are among the methods that can be used in teaching Turkish as a foreign language were discussed and various activities were suggested based on that. The study also includes activities that can be used during teaching period such as station, diagnostic tree, conceptual caricature, drama, observation, filling in the blanks and structured grid. Target group, rationale of the activities, general structure of the activities and process and evaluation are mentioned in these activities. These activities will contribute to both Turkish language development of the students learning Turkish as a foreign language and cultural transmission
Teaching Turkish as a foreign language formulaic expressions cultural transmission
Özet
Teknolojideki ilerlemelere paralel olarak iletişim araçlarının yoğun bir biçimde kullanıldığı küreselleşen dünyada yabancı dil öğrenmek artık kaçınılmaz bir ihtiyaç olarak görülmeye başlanmıştır. Türkçe de son yıllarda yabancı dil olarak yurtdışında Türkoloji kürsülerinde, Yunus Emre Enstitülerinde ve TÖMER’lerde yaygın bir şekilde öğretilmektedir. Yabancı dil öğretiminde farklı kültürlere sahip bireylerin birbirleriyle sağlıklı bir iletişim kurabilmeleri için bugün dil bilgisi ve kelime öğretimi yeterli görülmemektedir. Bireylerin o toplum gibi düşünerek iletilmek istenen mesajları amacına uygun anlamaları için yabancı dil öğretiminde kültür unsurlarına da yer verilmesi gerekmektedir. Bu şekilde kültür unsurlarıyla iç içe olan dil, yabancılara daha etkin bir şekilde öğretilebilmektedir. Türk kültürünü ve Türkçenin zenginliğini yansıtan kalıp sözler, insan ilişkilerini kolaylaştıran ve iletişimde sıkça kullanılan kültür unsurlarından biridir. Kişiler arası etkili iletişim için her dilde öğrenilmesi gerekli olan kalıp sözler, toplumların hayata sosyokültürel pencereden bakış açılarını yansıtır. Bu çalışmada kalıp sözlerin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yararlanılabilecek yöntemlerden pandomim, film ve resim ele alınmış ve buna bağlı olarak çeşitli etkinlik önerilerine yer verilmiştir. Çalışma bunun yanı sıra istasyon, tanılayıcı dallanmış ağaç, kavramsal karikatür, oyun, drama, gözlem, boşluk doldurma, yapılandırılmış grid gibi öğretim sürecinde uygulanabilecek etkinlikleri de içermektedir. Bu etkinliklerde hedef gurup, etkinliklerin gerekçesi, etkinliklerin genel yapısı ve işlenişi ve değerlendirmelerden bahsedilmiştir. Bu etkinlikler aracılığıyla Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yabancı öğrencilerin hem Türkçe dil gelişimlerine hem de kültür aktarımlarına katkı sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi, kalıp sözler, kültür aktarımı
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi kalıp sözler kültür aktarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1(ÖZEL) |
ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.