This study, science in the teaching of quantum learning model of middle school sixth grade students ' academic achievements, attitudes and learning was conducted to examine persistence in teaching. This study, 2013 – 2014 academic year first term Canakkale province Gallipoli County secondary school education is seeing four class of students was carried out over a total of 80 students. The research group experimental model test control pre-test and content analysis was conducted in the last. In this research, not carried out at random determition selection of experimental and control groups, It is equal to the pre-test of the groups in terms of academic achievement, which is the dependent variable was controlled research. The item is within the scope of the Granular structure of the topics ' unit, designed according to the model of quantum learning, lesson plans, materials, and activities have been developed. Experimental and control groups in determining the preliminary test is based on the results. With the aim of collecting data in the research achievement, attitudes, and was used as a persistence test scale. Tests in both groups after preliminary tests before the procedure experimental and experimental process has been applied in the last test. Cronbach Alpha coefficient was determined with the internal consistency of the scales should. Statistical analysis for the SPSS 22 program used, and p < 0.05 has been considered statistically significant. In addition, students of experiment group the discussions with records are also evaluated. In the result of the research, it was concluded that the Quantum Learning Model is not more effective than the control groups on the academic success and attitude. However, the effect on the persistence in teaching of learning has been seen in a positive direction. Student opinions arising in the day, and students in general meeting; is that a positive impact on student motivation and active participation in the course process method. In this way, students developed a sense of responsibility in students is the bookkeeping to bookkeeping, students who forget their homework if they start doing their homework on time. Also in the course attitude, teamwork, active participation in class, motivation, it was seen that the course had a positive effect on learning skills course. As a result, quantum model of learning in terms of academic achievement and attitudes and posttest scores of the control group of students were to create a significant difference between the average test scores. However, quantum learning model based on the consistency test results to determine the retention levels were higher average test scores significantly in the experimental group
Quantum learning science education academic achievement attitude parmanence
Bu araştırma, fen bilimleri öğretiminde kuantum öğrenme modelinin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, tutumları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisini incelemek için yapılmıştır. Araştırma, 2013–2014 eğitim ve öğretim yılı birinci döneminde Çanakkale ili Gelibolu ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan dört 6. Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 80 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel model ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Maddenin Tanecikli Yapısı ünitesi kapsamında yer alan konular, kuantum öğrenme modeline göre tasarlanmış, ders planı, materyaller ve etkinlikler geliştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları belirlenirken yapılan ön test sonuçları temel alınmıştır. Araştırmada veri toplamak amacı ile başarı, tutum ve kalıcılık testi ölçek olarak kullanılmıştır. Testler her iki gruba da deneysel işlem öncesi ön test ve deneysel işlem sonrası son test olarak uygulanmıştır. Ölçeklerin iç tutarlılığı Cronbach alfa katsayısı ile belirlenmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS 22 programı kullanılmış ve p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Ayrıca öğrenci günlükleri ve deney grubu öğrencileri ile yapılan görüşme kayıtları da değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, Kuantum Öğrenme Modelinin müfredatda uygulanan öğretim modeline göre akademik başarı ve tutum üzerinde etkisinin anlamlı düzeyde olmadığı görülmüştür. Ancak öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisinin olumlu yönde olduğu görülmüştür. Çalışmanın bulguları doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Kuantum Öğrenme, Fen eğitimi, Akademik Başarı, Tutum, Kalıcılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.