Bu araştırmada, mesleki ve teknik lise öğrencilerinde; Temel Benlik Değerlendirmesi ve özdüzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretim liseleri; iş, hizmet ve sağlık alanlarında ihtiyaç duyulan ulusal ve uluslararası meslek standartlarına uygun nitelikte insan gücünün yetiştirilmesi, mesleki bilgi ve becerilerin güncelleştirilmesi ve mesleki eğitim görenlerin istihdama hazırlanmasını amaçlayan kurumlardır. Örgün meslekî ve teknik orta öğretim programlarında; Öğrencilere orta öğretim düzeyinde ortak bir genel kültür kazandırmak, öğrencileri ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamak, Anadolu meslekî ve teknik orta öğretim programları ile ayrıca öğrencilerin bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde bir yabancı dili öğrenmeleri hedeflenmiştir. Çalışma grubu,
2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı, 1. Döneminde, Ankara’da bulunan, Ostim Mesleki ve Teknik Lisesine devam eden 192 öğrenciden oluşmuştur. 192 öğrencinin 2’si kız, 190’ı erkek öğrencidir. Öğrencilerin yaşları 16-19 arasında değişmektedir.28 öğrenci 16,117 öğrenci 17, 43 öğrenci 18 ve 4 öğrenci 19 yaşındadır. 1. Bölümde (Elektrik-Elektronik Teknolojisi Bölümü) 37, 2. Bölümde (Makine Teknolojisi Bölümü) 79, 3.bölümde (Bilişim Teknolojileri Bölümü) 28, 4 bölümde (Tesisat Teknolojisi Bölümü) 27 ve 5. bölümde (Metal Teknolojisi) 21 öğrenci öğrenim görmektedir. Çalışmada 11. Sınıfa devam eden 87 öğrenci, 12. Sınıfa devam eden 105 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak;öğrencilerin, Temel Benlik Değerlendirmesini ölçmek için, Temel Benlik Değerlendirmesi Ölçeği (öz yeterlilik, benlik saygısı, içsel kontrol odağı ve nevrotizm boyutlarını içeren) ve öz düzenleme düzeylerini belirlemek amacıyla, Öz -düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Mesleki ve Teknik Lise öğrencilerinde öz düzenleme becerileri ve Temel Benlik Değerlendirmesi arasındaki ilişkiyi test etmek amacıyla ise, her iki değişkenin Eşit aralık ölçek düzeyinde olması ve normallik varsayımını sağlıyor olmalarından dolayı Pearson Momentler çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Mesleki ve Teknik Lise öğrencilerinin öz düzenleme becerileri ile Temel Benlik Değerlendirmesi arasında manidar düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r=0.263, p<0.05). Determinasyon katsayısı incelendiğinde (r2=0.09) öğrencilerin Temel Benlik Değerlendirme düzeylerinin %9’unun öz düzenleme becerileri ile açıklandığı söylenebilir.
Bu araştırmada, mesleki ve teknik lise öğrencilerinde; Temel Benlik Değerlendirmesi ve özdüzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretim liseleri; iş, hizmet ve sağlık alanlarında ihtiyaç duyulan ulusal ve uluslararası meslek standartlarına uygun nitelikte insan gücünün yetiştirilmesi, mesleki bilgi ve becerilerin güncelleştirilmesi ve mesleki eğitim görenlerin istihdama hazırlanmasını amaçlayan kurumlardır. Örgün meslekî ve teknik orta öğretim programlarında; Öğrencilere orta öğretim düzeyinde ortak bir genel kültür kazandırmak, öğrencileri ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamak, Anadolu meslekî ve teknik orta öğretim programları ile ayrıca öğrencilerin bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde bir yabancı dili öğrenmeleri hedeflenmiştir. Çalışma grubu,
2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı, 1. Döneminde, Ankara’da bulunan, Ostim Mesleki ve Teknik Lisesine devam eden 192 öğrenciden oluşmuştur. 192 öğrencinin 2’si kız, 190’ı erkek öğrencidir. Öğrencilerin yaşları 16-19 arasında değişmektedir.28 öğrenci 16,117 öğrenci 17, 43 öğrenci 18 ve 4 öğrenci 19 yaşındadır. 1. Bölümde (Elektrik-Elektronik Teknolojisi Bölümü) 37, 2. Bölümde (Makine Teknolojisi Bölümü) 79, 3.bölümde (Bilişim Teknolojileri Bölümü) 28, 4 bölümde (Tesisat Teknolojisi Bölümü) 27 ve 5. bölümde (Metal Teknolojisi) 21 öğrenci öğrenim görmektedir. Çalışmada 11. Sınıfa devam eden 87 öğrenci, 12. Sınıfa devam eden 105 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak;öğrencilerin, Temel Benlik Değerlendirmesini ölçmek için, Temel Benlik Değerlendirmesi Ölçeği (öz yeterlilik, benlik saygısı, içsel kontrol odağı ve nevrotizm boyutlarını içeren) ve öz düzenleme düzeylerini belirlemek amacıyla, Öz -düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Mesleki ve Teknik Lise öğrencilerinde öz düzenleme becerileri ve Temel Benlik Değerlendirmesi arasındaki ilişkiyi test etmek amacıyla ise, her iki değişkenin Eşit aralık ölçek düzeyinde olması ve normallik varsayımını sağlıyor olmalarından dolayı Pearson Momentler çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Mesleki ve Teknik Lise öğrencilerinin öz düzenleme becerileri ile Temel Benlik Değerlendirmesi arasında manidar düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r=0.263, p<0.05). Determinasyon katsayısı incelendiğinde (r2=0.09) öğrencilerin Temel Benlik Değerlendirme düzeylerinin %9’unun öz düzenleme becerileri ile açıklandığı söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2 |
ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.