Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Determining Product Commercialization and Marketing Competency Dimensions and Qualifications in R&d Oriented Enterprises

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 38, 53 - 74, 01.07.2019
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2019.3.003.x

Öz

For innovation and R&ampD-oriented competitiveness, the creation of ecosystems interconnected by an effective network of communication and interaction is very important. These ecosystems should also include physical infrastructure, communication, transportation, skilled human resources and corporate management networks, especially capital support. These elements can make an important contribution to the transformation and development of an idea. However, the fact that a R&ampD-oriented product can be preferred by customers in the sector is not only related to the technical characteristics of the product. Corporate marketing competence of R&ampD-oriented enterprises is also important in the success of a R&ampD oriented product. The main objective of this study is to identify R&ampD-oriented business success of product commercialization and marketing competencies in Turkey.In this research, the characteristics of the R&ampD oriented products, the institutional process characteristics and the marketing capabilities of the enterprises and the market characteristics are evaluated. In this respect, product commercialization and marketing competencies of R&ampD based enterprises are investigated. R&ampD focused product commercialization and marketing competency dimensions are defined on the basis of the scaled evelopedan devaluations are made for the competency levels of R&ampD oriented enterprises.

Kaynakça

  • Sanni, M., Egbetokun, A., & Siyanbola, W. (2009). A Model for the Design and Development of a Science and Technology Park in Developing Countries. Munich Personal RePEc Archive, 1-11.
  • Aarikka-Stenroos, L., & Sandberg, B. (2012). From New-product Development to Commercialization Through Networks. Journal of Business Research, 198-206.
  • Bhuiyan, N. (2011). A framework for successful new product development. Journal of Industrial Engineering and Management, 746-770.
  • Booz, A., & Hamilton. (1982). New product management for the 1980’s. New York: Booz, Allen & Hamilton, Inc.
  • Claessens, M. (2015, Şubat 24). Marketin Insider. Kasım 26, 2018 tarihinde Principles of Marketing Explained Marketin Insider : https://marketing-insider.eu/new-product-development-process/ adresinden alındı
  • Harrison, D., & Waluszewski, A. (2008). The Development of a User Network as a Way to Re-launch an Unwanted Product. Research Policy, 115-130.
  • Henard, D., & Szymanski, D. (2001). Why Some New Products Are More Successful Than Others. Journal of Marketing Research, 362-375.
  • Jamil, F., Ismail, K., & Mahmood, N. (2015). A Review of Commercialization Tools: University Incubators and Technology Parks. International Journal of Economics and Financial Issues, 223-228.
  • Markman, G., Siegel, D., & Wright, M. (2008). Research and Technology Commercialization. Journal of Management Studies, 1401-1423.
  • Regina , C., Akdeniz, M., & Roger , J. (2011). New Product Development Processes and New Product Profitability: Exploring the Mediating Role of Speed to Market and Product Quality. J Prod Innov Manag, 63-77.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2015). Using Multivariate Statistic. Pearson.

Teknopark İşletmelerinde Ürün Ticarileştirme ve Pazarlama Yetkinliği Boyutlarının ve Yeterliliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 38, 53 - 74, 01.07.2019
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2019.3.003.x

Öz

İnovasyon ve ar-ge odaklı rekabet edebilirlik için etkin bir iletişim ve etkileşim ağı ile birbirine bağlanmış ekosistemlerin oluşturulması oldukça önemlidir. Bu ekosistemler başta sermaye desteği olmak üzere fiziki alt yapı, iletişim, ulaşım, yetenekli insan kaynağı ve kurumsal yönetim ağlarını da barındırmalıdır. Bu unsurlar bir fikrin buluşa dönüşmesi ve geliştirilmesine önemli katkılar yapabilmektedir. Fakat ar-ge odaklı bir ürünün sektörde kendine yer bularak müşteriler tarafından tercih edilebilir olması yalnızca ürünün teknik özellikleri ile ilişkili olamamaktadır. Ar-ge odaklı bir ürünün başarılı olabilmesinde ar-ge odaklı işletmelerin kurumsal pazarlama yetkinliği de önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye’deki teknopark yada bilişim vadisi yapılanmalarında faaliyet gösteren işletmelerin ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinlik ve başarılarını kurumsal bir bakış açısı ile çalışanlarının gözünden ortaya koyabilmektir. Bu araştırmada ar-ge odaklı işletmelerin geliştirdikleri ürünlerin karakteristikleri, süreç karakteristikleri, işletmelerin pazarlama yetenekleri ile faaliyet gösterdikleri pazarların karakteristiklerine yönelik bir değerlendirme yapılarak ar-ge temelli işletmelerin ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinlikleri araştırılmaktadır. Geliştirilen ölçek temelinde ar-ge odaklı ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinliği boyutları tanımlanarak yetkinlik seviyelerine yönelik değerlendirmelere yer verilmektedir.&nbsp

Kaynakça

  • Sanni, M., Egbetokun, A., & Siyanbola, W. (2009). A Model for the Design and Development of a Science and Technology Park in Developing Countries. Munich Personal RePEc Archive, 1-11.
  • Aarikka-Stenroos, L., & Sandberg, B. (2012). From New-product Development to Commercialization Through Networks. Journal of Business Research, 198-206.
  • Bhuiyan, N. (2011). A framework for successful new product development. Journal of Industrial Engineering and Management, 746-770.
  • Booz, A., & Hamilton. (1982). New product management for the 1980’s. New York: Booz, Allen & Hamilton, Inc.
  • Claessens, M. (2015, Şubat 24). Marketin Insider. Kasım 26, 2018 tarihinde Principles of Marketing Explained Marketin Insider : https://marketing-insider.eu/new-product-development-process/ adresinden alındı
  • Harrison, D., & Waluszewski, A. (2008). The Development of a User Network as a Way to Re-launch an Unwanted Product. Research Policy, 115-130.
  • Henard, D., & Szymanski, D. (2001). Why Some New Products Are More Successful Than Others. Journal of Marketing Research, 362-375.
  • Jamil, F., Ismail, K., & Mahmood, N. (2015). A Review of Commercialization Tools: University Incubators and Technology Parks. International Journal of Economics and Financial Issues, 223-228.
  • Markman, G., Siegel, D., & Wright, M. (2008). Research and Technology Commercialization. Journal of Management Studies, 1401-1423.
  • Regina , C., Akdeniz, M., & Roger , J. (2011). New Product Development Processes and New Product Profitability: Exploring the Mediating Role of Speed to Market and Product Quality. J Prod Innov Manag, 63-77.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2015). Using Multivariate Statistic. Pearson.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kazım Karaboğa Bu kişi benim

Yahya Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Karaboğa, K., & Özdemir, Y. (2019). Teknopark İşletmelerinde Ürün Ticarileştirme ve Pazarlama Yetkinliği Boyutlarının ve Yeterliliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 10(38), 53-74. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2019.3.003.x