Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Designing Extra-curricular Activities: An Intervention Research

Yıl 2023, , 250 - 275, 31.03.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.53

Öz

Okullar, düzenli ve sistematik olarak çeşitli törenler (anma, kutlama, buluşma, mezuniyet vb.) düzenlemekte ve öğrencilere sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerle toplumsallaşma olanakları sunmaktadırlar. Bu tür etkinliklere sıkça yer verilen okullar bir ritüel yeri olarak kabul edilir, önemli bulunur ve başarılı bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. 'Eğitim programı'nın tanımına bakıldığında ise, bir okul ya da eğitim kurumunda yer alan bütün eğitim faaliyetlerini kurum içi ve dışı tüm eğitim etkinliklerini içine aldığı görülmektedir. Ancak, öğretim etkinliklerinin planlanmasına daha fazla zaman ayrıldığı da bilinmektedir.

Bu çalışma ile, eğitimde program geliştirme ilkelerinden yola çıkılarak, eğitimde resmi program, uygulamadaki program ve program dışı etkinlikler arasındaki ilişki tanımlanmış ve öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimleri tespit edilerek, bu etkinlikleri kendilerinin tasarlaması konusunda yol gösterilmiştir.
Öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimlerini ve bu bilgi birikimindeki değişmeyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışma için genel araştırma türlerinden ‘müdahale araştırması’ seçilmiştir. Öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinlikler nitelik ve nicelik bakımından taşıması gereken özellikler ölçüt listesi oluştururlarak niteliksel veri toplama teknikleri ile toplanıp, doküman analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış formlar öğrencilere ulaştırılmış ve formlara verilen yanıtlar nitel analiz tekniklerinden Betimsel Analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bilgisayar destekli nitel analiz programı NVivo kullanılarak araştırma sonuçları modele yansıtılmıştır.

Kaynakça

  • Abell, M. M., Bauder, D. K. and Simmons, T. J. (2005). Access to the general curriculum: A curriculum and instruction perspective for educators. Intervention In School And Clinic. 41(2), 82–86.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Coombs, P. H. and Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty: How nonformal education can help? Johns Hopkins University Press.
  • Davis, M.H. and Lysaker, J. T. (2013). Do curriculum and instruction in schools need to be more or less programmatic? In J. Eakle (Ed.), Curriculum and instruction. Debating issues in American education; (V. 2, pp.1-17). Sage Publications
  • Demirel, Ö. (2014). Kuramdan uygulamaya-Eğitimde program geliştirme (21. Baskı). Pegem Akademi
  • Dib, C. Z. (1988). Formal, non-formal and informal education: Concepts/applicability. Cooperative networks in physics education, 173(1), 300- 315.
  • Doja A., Bould M.D., Clarkin C., Eady K., Sutherland S., and Writer H. (2016). The hidden and informal curriculum across the continuum of training: A cross-sectional qualitative study. Med Teach 38(4), 410–418.
  • Eakle, J. (2012). Educatıon and the design, production, and enactment of curriculum and instruction. In J.
  • Eakle (Ed.), Curriculum and instruction. Debating issues in American education; (V. 2, pp.xvii- xxviii). Sage Publications
  • Ertaş, H., Parmaksızoğlu, A. ve Şen, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Meteksan A.Ş.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190.
  • Falk, J. H., and Storksdieck, M. (2005). Using the contextual model of learning to understand visitor learning from a science center exhibition. Science Education 89(5): 1–35.
  • Gareis, C. R., and Grant, L. W. (2015). Why should I assess student learning in my classroom? In Teacher-made assessments-How to connect curriculum,iınstruction, and student learning (2nd ed.,pp.1-22) . Routledge.
  • Gaufberg E.H., Batalden M., Sands R.,and Bell S.K. (2010). The hidden curriculum: What can we learn from third-year medical student narrative reflections? Acad Med, 85(11), 1709–1716.
  • Gerber, B. L., Cavallo, A. M. L., and Marek, E. A. (2001). Relationships among informal learning environments, teaching procedures and scientific reasoning ability. International Journal of Science Education, 23(5), 535-549.
  • Gökmen, A. (2021). Preservice teachers' views regarding out-of-class teaching processes: A case study. International Education Studies, 14(5), 74-86.
  • Griffin, K. A. (2014). A little extra: The hidden success behind extracurricular involvement and availability in less affluent schools. Education Law & Policy. 1(1-11). https://www.luc.edu/media/lucedu/law/centers/childlaw/childed/pdfs/2014studentpapers/Griffin.pdf
  • Griffin, K.A. ve Symington, D. (1997). Moving from task-oriented to learning-oriented strategies on school excursions to museums. Science Education 81(1), 763–779.
  • Halstead, J. M., ve Xiao, J. (2010). Values education and the hidden curriculum. In T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Eds), International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing (pp.303-317). Springer
  • Hewitt, T. W. (2006). Understanding and shaping curriculum-What we teach and why. SAGE Publications
  • Hofstein, A., ve Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning. Studies in Science Education, 28(1), 87-112. https://doi.org/10.1080/03057269608560085.
  • Hollrah, R. (2001). Benefits of extracurriculars-Extracurricular activities. Iowa State University. http://www.public.iastate.edu/~rhetoric/105H17/rhollrah/cof.html
  • La Belle, T.J. (1982). Formal, nonformal and informal education: A holistic perspective on lifelong learning. International Review of Education - Revue lnternationate de Pédagogie, 18(1), 159-175.
  • Lemlech, J. K. (2002). Curriculum and instructional methods for the elemantary and middle school. 5th ed., Prentice-Hall
  • Lubans, D. and Morgan, P. (2008). Evaluation of an extra-curricular school sport programme promoting lifestyle and lifetime activity for adolescents, Journal of Sports Sciences, 26(5), 519-529.
  • Lucas, K. B. (2000). One teacher’s agenda for a class visit to an interactive science center. Science Education 84(1), 524–544.
  • Margolis, E., Soldatenko, M., Acker, S., and Gair, M. (2001). Peekaboo-Hiding and Outing the Curriculum. In E.
  • Margolis (Ed.), The hidden curriculum in Higher Education-Routledge (1-20), Routledge
  • McLaughlin, M. L. (1999). Access to the general education curriculum: Paperwork and procedure or redefining “special education.” Journal of Special Education Leadership, 12(1), 56–64.
  • Melnic, A.S. and Botez, N. (2014). Formal, non-formal and informal interdependence in education. Economy Transdisciplinarity Cognition, 17(1), 113-118.
  • Mesleki Yeterlik Kurumu [MYK]. (2015). Türkiye Yeterlikler Çerçevesi. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/01/20160102-3-1.pdf 16.02.2023
  • Miles, M, B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, Sage
  • Mutlu-Kaya, D. (2020). Non-formal öğrenme ortamlarının epı̇zodı̇k belleğe ve öğrencı̇ başarısına etkı̇sı̇nı̇n araştırılması: Enerjı̇ parkı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Posner, G. J. (2004). Analyzing the curriculum. 3rd ed., McGraw-Hill
  • Qadir, J. and Al-Fuqaha, A. (2020). A student primer on how to thrive in engineering education during and beyond COVID-19. Education Sciences, 10(236), 1-22. http://doi.org/ 10.3390/educsci10090236
  • Roger, A. (1996). Teaching adults. Open University Press.
  • Neve H. and Collett T. (2017, October 21). Revealing the hidden curriculum to medical students. [Oral presentation]. ASME 2014 Annual Scientific Meeting, Brighton, UK.
  • Neve, H. and Collett, T. (2018). Empowering students with the hidden curriculum. The Clinical Teacher, 15(1), 494-499.
  • Shulruf, B. (2010). Do extra-curricular activities in schools improve educational outcomes? A critical review and meta-analysis of the literatüre. International Review of Education, 56(1), 591–612.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Alkım Kitapçılık ve Yayıncılık.

Program Dışı Etkinliklerin Tasarlanması: Bir Müdahale Araştırması

Yıl 2023, , 250 - 275, 31.03.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.53

Öz

Okullar, düzenli ve sistematik olarak çeşitli törenler (anma, kutlama, buluşma, mezuniyet vb.) düzenlemekte ve öğrencilere sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerle toplumsallaşma olanakları sunmaktadırlar. Bu tür etkinliklere sıkça yer verilen okullar bir ritüel yeri olarak kabul edilir, önemli bulunur ve başarılı bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. 'Eğitim programı'nın tanımına bakıldığında ise, bir okul ya da eğitim kurumunda yer alan bütün eğitim faaliyetlerini kurum içi ve dışı tüm eğitim etkinliklerini içine aldığı görülmektedir. Ancak, öğretim etkinliklerinin planlanmasına daha fazla zaman ayrıldığı da bilinmektedir.

Bu çalışma ile, eğitimde program geliştirme ilkelerinden yola çıkılarak, eğitimde resmi program, uygulamadaki program ve program dışı etkinlikler arasındaki ilişki tanımlanmış ve öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimleri tespit edilerek, bu etkinlikleri kendilerinin tasarlaması konusunda yol gösterilmiştir.
Öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimlerini ve bu bilgi birikimindeki değişmeyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışma için genel araştırma türlerinden ‘müdahale araştırması’ seçilmiştir. Öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinlikler nitelik ve nicelik bakımından taşıması gereken özellikler ölçüt listesi oluştururlarak niteliksel veri toplama teknikleri ile toplanıp, doküman analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış formlar öğrencilere ulaştırılmış ve formlara verilen yanıtlar nitel analiz tekniklerinden Betimsel Analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bilgisayar destekli nitel analiz programı NVivo kullanılarak araştırma sonuçları modele yansıtılmıştır.

Kaynakça

  • Abell, M. M., Bauder, D. K. and Simmons, T. J. (2005). Access to the general curriculum: A curriculum and instruction perspective for educators. Intervention In School And Clinic. 41(2), 82–86.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Coombs, P. H. and Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty: How nonformal education can help? Johns Hopkins University Press.
  • Davis, M.H. and Lysaker, J. T. (2013). Do curriculum and instruction in schools need to be more or less programmatic? In J. Eakle (Ed.), Curriculum and instruction. Debating issues in American education; (V. 2, pp.1-17). Sage Publications
  • Demirel, Ö. (2014). Kuramdan uygulamaya-Eğitimde program geliştirme (21. Baskı). Pegem Akademi
  • Dib, C. Z. (1988). Formal, non-formal and informal education: Concepts/applicability. Cooperative networks in physics education, 173(1), 300- 315.
  • Doja A., Bould M.D., Clarkin C., Eady K., Sutherland S., and Writer H. (2016). The hidden and informal curriculum across the continuum of training: A cross-sectional qualitative study. Med Teach 38(4), 410–418.
  • Eakle, J. (2012). Educatıon and the design, production, and enactment of curriculum and instruction. In J.
  • Eakle (Ed.), Curriculum and instruction. Debating issues in American education; (V. 2, pp.xvii- xxviii). Sage Publications
  • Ertaş, H., Parmaksızoğlu, A. ve Şen, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Meteksan A.Ş.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190.
  • Falk, J. H., and Storksdieck, M. (2005). Using the contextual model of learning to understand visitor learning from a science center exhibition. Science Education 89(5): 1–35.
  • Gareis, C. R., and Grant, L. W. (2015). Why should I assess student learning in my classroom? In Teacher-made assessments-How to connect curriculum,iınstruction, and student learning (2nd ed.,pp.1-22) . Routledge.
  • Gaufberg E.H., Batalden M., Sands R.,and Bell S.K. (2010). The hidden curriculum: What can we learn from third-year medical student narrative reflections? Acad Med, 85(11), 1709–1716.
  • Gerber, B. L., Cavallo, A. M. L., and Marek, E. A. (2001). Relationships among informal learning environments, teaching procedures and scientific reasoning ability. International Journal of Science Education, 23(5), 535-549.
  • Gökmen, A. (2021). Preservice teachers' views regarding out-of-class teaching processes: A case study. International Education Studies, 14(5), 74-86.
  • Griffin, K. A. (2014). A little extra: The hidden success behind extracurricular involvement and availability in less affluent schools. Education Law & Policy. 1(1-11). https://www.luc.edu/media/lucedu/law/centers/childlaw/childed/pdfs/2014studentpapers/Griffin.pdf
  • Griffin, K.A. ve Symington, D. (1997). Moving from task-oriented to learning-oriented strategies on school excursions to museums. Science Education 81(1), 763–779.
  • Halstead, J. M., ve Xiao, J. (2010). Values education and the hidden curriculum. In T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Eds), International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing (pp.303-317). Springer
  • Hewitt, T. W. (2006). Understanding and shaping curriculum-What we teach and why. SAGE Publications
  • Hofstein, A., ve Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning. Studies in Science Education, 28(1), 87-112. https://doi.org/10.1080/03057269608560085.
  • Hollrah, R. (2001). Benefits of extracurriculars-Extracurricular activities. Iowa State University. http://www.public.iastate.edu/~rhetoric/105H17/rhollrah/cof.html
  • La Belle, T.J. (1982). Formal, nonformal and informal education: A holistic perspective on lifelong learning. International Review of Education - Revue lnternationate de Pédagogie, 18(1), 159-175.
  • Lemlech, J. K. (2002). Curriculum and instructional methods for the elemantary and middle school. 5th ed., Prentice-Hall
  • Lubans, D. and Morgan, P. (2008). Evaluation of an extra-curricular school sport programme promoting lifestyle and lifetime activity for adolescents, Journal of Sports Sciences, 26(5), 519-529.
  • Lucas, K. B. (2000). One teacher’s agenda for a class visit to an interactive science center. Science Education 84(1), 524–544.
  • Margolis, E., Soldatenko, M., Acker, S., and Gair, M. (2001). Peekaboo-Hiding and Outing the Curriculum. In E.
  • Margolis (Ed.), The hidden curriculum in Higher Education-Routledge (1-20), Routledge
  • McLaughlin, M. L. (1999). Access to the general education curriculum: Paperwork and procedure or redefining “special education.” Journal of Special Education Leadership, 12(1), 56–64.
  • Melnic, A.S. and Botez, N. (2014). Formal, non-formal and informal interdependence in education. Economy Transdisciplinarity Cognition, 17(1), 113-118.
  • Mesleki Yeterlik Kurumu [MYK]. (2015). Türkiye Yeterlikler Çerçevesi. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/01/20160102-3-1.pdf 16.02.2023
  • Miles, M, B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, Sage
  • Mutlu-Kaya, D. (2020). Non-formal öğrenme ortamlarının epı̇zodı̇k belleğe ve öğrencı̇ başarısına etkı̇sı̇nı̇n araştırılması: Enerjı̇ parkı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Posner, G. J. (2004). Analyzing the curriculum. 3rd ed., McGraw-Hill
  • Qadir, J. and Al-Fuqaha, A. (2020). A student primer on how to thrive in engineering education during and beyond COVID-19. Education Sciences, 10(236), 1-22. http://doi.org/ 10.3390/educsci10090236
  • Roger, A. (1996). Teaching adults. Open University Press.
  • Neve H. and Collett T. (2017, October 21). Revealing the hidden curriculum to medical students. [Oral presentation]. ASME 2014 Annual Scientific Meeting, Brighton, UK.
  • Neve, H. and Collett, T. (2018). Empowering students with the hidden curriculum. The Clinical Teacher, 15(1), 494-499.
  • Shulruf, B. (2010). Do extra-curricular activities in schools improve educational outcomes? A critical review and meta-analysis of the literatüre. International Review of Education, 56(1), 591–612.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Alkım Kitapçılık ve Yayıncılık.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevilay Atmaca 0000-0002-6173-4425

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Kabul Tarihi 28 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Atmaca, S. (2023). Designing Extra-curricular Activities: An Intervention Research. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 250-275. https://doi.org/10.38151/akef.2023.53

28981289802580829733