Okullar, düzenli ve sistematik olarak çeşitli törenler (anma, kutlama, buluşma, mezuniyet vb.) düzenlemekte ve öğrencilere sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerle toplumsallaşma olanakları sunmaktadırlar. Bu tür etkinliklere sıkça yer verilen okullar bir ritüel yeri olarak kabul edilir, önemli bulunur ve başarılı bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. 'Eğitim programı'nın tanımına bakıldığında ise, bir okul ya da eğitim kurumunda yer alan bütün eğitim faaliyetlerini kurum içi ve dışı tüm eğitim etkinliklerini içine aldığı görülmektedir. Ancak, öğretim etkinliklerinin planlanmasına daha fazla zaman ayrıldığı da bilinmektedir.
Bu çalışma ile, eğitimde program geliştirme ilkelerinden yola çıkılarak, eğitimde resmi program, uygulamadaki program ve program dışı etkinlikler arasındaki ilişki tanımlanmış ve öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimleri tespit edilerek, bu etkinlikleri kendilerinin tasarlaması konusunda yol gösterilmiştir.
Öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimlerini ve bu bilgi birikimindeki değişmeyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışma için genel araştırma türlerinden ‘müdahale araştırması’ seçilmiştir. Öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinlikler nitelik ve nicelik bakımından taşıması gereken özellikler ölçüt listesi oluştururlarak niteliksel veri toplama teknikleri ile toplanıp, doküman analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış formlar öğrencilere ulaştırılmış ve formlara verilen yanıtlar nitel analiz tekniklerinden Betimsel Analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bilgisayar destekli nitel analiz programı NVivo kullanılarak araştırma sonuçları modele yansıtılmıştır.
curriculum development explicit curriculum implicit curriculum extracurriculur activities rituals in school
Okullar, düzenli ve sistematik olarak çeşitli törenler (anma, kutlama, buluşma, mezuniyet vb.) düzenlemekte ve öğrencilere sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerle toplumsallaşma olanakları sunmaktadırlar. Bu tür etkinliklere sıkça yer verilen okullar bir ritüel yeri olarak kabul edilir, önemli bulunur ve başarılı bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. 'Eğitim programı'nın tanımına bakıldığında ise, bir okul ya da eğitim kurumunda yer alan bütün eğitim faaliyetlerini kurum içi ve dışı tüm eğitim etkinliklerini içine aldığı görülmektedir. Ancak, öğretim etkinliklerinin planlanmasına daha fazla zaman ayrıldığı da bilinmektedir.
Bu çalışma ile, eğitimde program geliştirme ilkelerinden yola çıkılarak, eğitimde resmi program, uygulamadaki program ve program dışı etkinlikler arasındaki ilişki tanımlanmış ve öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimleri tespit edilerek, bu etkinlikleri kendilerinin tasarlaması konusunda yol gösterilmiştir.
Öğretmen adaylarının Bir Ritüel Yeri Olan Okulda Program Dışı Etkinlikler konusunda bilgi birikimlerini ve bu bilgi birikimindeki değişmeyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışma için genel araştırma türlerinden ‘müdahale araştırması’ seçilmiştir. Öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinlikler nitelik ve nicelik bakımından taşıması gereken özellikler ölçüt listesi oluştururlarak niteliksel veri toplama teknikleri ile toplanıp, doküman analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış formlar öğrencilere ulaştırılmış ve formlara verilen yanıtlar nitel analiz tekniklerinden Betimsel Analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bilgisayar destekli nitel analiz programı NVivo kullanılarak araştırma sonuçları modele yansıtılmıştır.
program geliştirme resmi program uygulamadaki program programdışı etkinlikler okul ritüelleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |