Bu çalışma temel olarak tarih, bellek ve
iktidar ilişkisine odaklanmaktadır. Bu ilişkinin ortaya konulacağı ve bu
minvalde bir tartışmanın yürütüleceği zemin ise sinemadır. Bellek üzerine
üretilen teorilerden hareketle filmlerle ve filmik öğelerle iletişime
geçilebilir. Bu bağlamda teorinin somutlaşabilmesi yani pratiğe dönüşebilmesi
ayrıca tarih, bellek ve iktidar arasındaki çok boyutlu ilişkinin anlaşılabilir
hale gelebilmesi de filmler aracılığıyla mümkün olabilmektedir. Jan Assman’ın
ve Paul Connerton’ın üretmiş olduğu iletişimsel/kişisel ve kültürel/toplumsal
bellek kavramlarını filmler üzerinden düşünmek ve bir tartışma yürütmek bu
bağlamda önem taşır. Bu kavramlar tarih, bellek ve iktidar arasındaki ilişkinin
anlaşılmasına olanak tanır. İletişimsel ve kültürel bellek kavramları dışında bu
ilişkinin daha iyi anlaşılabilmesi adına resmi tarih ve sözlü tarih
kavramlarının da tartışmaya dâhil edilmesi gereklidir. Bu bağlamda bu çalışmada
belleğin iktidar karşısındaki konumu, kültürel ve iletişimsel belleğin inşası, kişisel
belleğin alternatif bir tarihyazımı noktasındaki potansiyeli ve sözlü tarihin daha
fazla tarih anlayışı eksenindeki rolü Başkanın
Adamları (Wag the Dog-1998) filmi
temelinde ele alınmakta ve tartışılmaktadır. Kavramsal tartışmanın yanı sıra
imajların gösteren ve gösterilen ilişkisini yorumlamak adına göstergebilim,
anlatıdaki söylemin bağlamını incelemek adına ise söylem çözümlemesi yöntem olarak
tercih edildi. Kuram ve yöntem ekseninde yapılan çözümlemede anlatıdaki
iktidarın kendi varlığını devam ettirebilmek adına resmi tarihi/tarihyazımını
medyayı kullanarak inşa ettiği, bu kurgulanmış gerçekliği inşa ederken
iletişimsel ve kültürel belleğin yanı sıra nesneler belleğini de dönüştürdüğü
tespit edildi.
Sinema İletişimsel Bellek Kültürel Bellek Resmi Tarih Sözlü Tarih İktidar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |