Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema Seyirci İlişkisini Etki Çerçevesinde Düşünmek Bir İzleyici Araştırmasının Sonuçları

Yıl 2018, Sayı: 29, 270 - 292, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.383670

Öz

Sinema, diğer kitle iletişim araçları gibi, izleyicileri üzerinde çeşitli etkilere sahiptir.
Sinema filmlerinin sahip oldukları temel özellikler, izleyicilerin çeşitli düzeylerde
filmlerden etkilenmelerini sağlamaktadır. Bu bakımdan sinema filmleri ister popüler,
isterse sanatsal örnekleriyle çok geniş bir düzlemde, izleyici kitlesi üzerinde etkin bir
güce sahiptir. Bu çalışmanın temel motivasyonunu ana damar paradigma içerisinde
izleyici çalışmalarında önemli bir yere sahip olan etki sorunsalı oluşturmaktadır. Bu
çalışmada Türkiye’de sinema seyircisinin sinema filmlerinden etkilenme düzeyleri ve
bu etkinin boyutlarının (sosyolojik, kültürel, psikolojik vb. gibi) neler olduğu belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma evreni olarak İstanbul, Ankara ve İzmir illeri seçilmiştir.
Çalışmada alan araştırması yöntemine bağlı kalınarak veri toplama aşamasında
anket tekniğine başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sinemanın
izleyicileri üzerinde en güçlü etkisinin sosyalliğe ve genel kültüre katkısı çerçevesinde
şekillendiği belirtilebilir. Ayrıca film çalışmaları alanında izleyici araştırmaları maliyetli
ve zahmetli bir yöntem olarak görüldüğü için araştırmacılar tarafından pek tercih
edilmemektedir. Bu açıdan çalışma, sinemaya izleyici merkezli bir bakış açısı sunması
bakımından literatüre özgün bir katkı sağlamayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Çaplı, Bülent (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Yayınevi. Çebi, Murat (2003) Medya Etki Araştırmaları. Ankara: Alternatif Yayınları. Feigelson, Kristian (2014). “Sinema ve Toplumsal Kırılmalar”. Nurçay Türkoğlu, Mehmet Öztürk, Göksel Aymaz (Haz.), Mehmet Öztürk (Çev.), Kentte Sinema Sinemada Kent içinde (ss.35-43) İstanbul: Pales Yayıncılık. Fejes, Fred (1999). “Eleştirel Kitle İletişimi Araştırması ve Medya Etkileri: Yok Olan İzleyici Sorunu”. Mehmet Küçük (Der. ve Çev.) Medya, İktidar, İdeoloji içinde (ss.309-329) Ankara: Ark Yayınları. (2.Basım). Gökçe, Orhan (2002). İletişim Bilimine Giriş, İnsanlararası İlişkilerin Sosyolojik Bir Analizi. Ankara: Turhan Kitabevi. Gripsrude, Jostein (2014). “Sinema İzleyicileri”. Murat İri (Der.), Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar içinde (ss. 307-324). İstanbul: Derin Yayınları. Izod, John ve Joanna Dovalis (2015) Terapi Olarak Sinema, (Çev. D.Pınar Kayıhan) İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi, İKÜ Yayınevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Göker

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Göker, N. (2018). Sinema Seyirci İlişkisini Etki Çerçevesinde Düşünmek Bir İzleyici Araştırmasının Sonuçları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 270-292. https://doi.org/10.31123/akil.383670