Boş
zaman üzerinde denetimi olan standartlaştırılmış kültür endüstrisi içerikleri,
kitleyi sistemle uyumlaştırarak sistemin çıkarları doğrultusunda tektip hale
getirir. Kültür endüstrileri ile donatılmış kitlenin zevkleri/beğenileri ve boş
zaman etkinlikleri de homojen hale gelir ve kitle, kültür endüstrisinin kurguladığı
hayatları yaşar. İnsanlar boş zamanlarında benzer aktiviteleri yapar, benzer
yerlerde gezer, benzer yerlerde yemek yer ve benzer yerlerde tatil yapar.
Günümüzün
en önemli boş zaman etkinliği haline gelen sosyal medya ortam ve uygulamaları,
aynı zamanda kültür endüstrileri tarafından homojen hale getirilmiş olan
kitlenin boş zaman pratiklerinin salınımını en iyi analiz edebileceğimiz
ortamdır. Bu çalışmanın amacı, kültür endüstrisi kavramsallaştırmasından
hareketle boş zaman etkinliklerindeki tektipleşmeyi, Instagram'da keyif etiketi
ile yapılan paylaşımlar üzerinden ortaya koymaktır. Çalışmada keyif etiketi ile
paylaşılmış 100 fotoğraf üzerinden nicel çözümleme yapılmış ardından yargısal
örneklem ile seçilen fotoğraflar nitel içerik çözümlemesine tabi tutulmuştur. Nicel
içerik çözümlemesi sonucunda sıklıkla evde ya da dışarıda bir şeyler yiyip
içmenin, yerli dizi izlemenin ve tatile gitmenin keyif olarak tanımlandığı
tespit edilmiştir. Nitel içerik çözümlemesi ile de söz konusu tektipleşmiş
keyif etkinliklerinin, tüketim
dolayımıyla yapış/eyleyiş biçimlerindeki benzerlikler ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |