Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Sektöründe İçsel Pazarlama Uygulamalarının Örgütsel Bağlılık Boyutları Üzerinde Etkisi: Otel İşletmesi Örneği

Yıl 2022, Sayı: 13, 137 - 147, 01.07.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, turizm sektöründe içsel pazarlama faaliyetlerinin örgütsel bağlılık boyutları üzerindeki etkisini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda, içsel pazarlamanın çok boyutlu bir yapı olan örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma verileri Antalya ili Kemer ilçesinde hizmet veren beş yıldızlı iki otelin 115 çalışanından elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için spss programı kullanılarak sırasıyla faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; içsel pazarlama faaliyetlerinin örgütsel bağlılık boyutlarından duygusal bağlılık ve normatif bağlılık üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, çalışanlarındaki örgütsel bağlılık düzeyini arttırmak isteyen otel işletmesi yöneticilerine içsel pazarlama uygulamalarına önem vermeleri gerekliliğine işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Ahmed,P., Rafiq, M., (2003) ‘‘Internal Marketing Issues And Challenges’’, European Journal of Marketing, Vol 37, No:9, S:1177-1186.
  • Akroush, Mamoun N., Amjad A. Abu-ElSamen, Ghazi A. Samawi, and Abdelhadi L. Odetallah. 2013. Internal marketing and service quality in restaurants. Marketing Intelligence & Planning 31: 304–36.
  • Ay, Canan ve KartalL, Burak, (2003), İçsel Pazarlama: Literatür İncelemesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 5/20, 15-25.
  • Bansal, H.S., Mendelson, M. B. And Sharma, B. (2001). The Impact Of Internal Marketing Activitieson External Marketing Outcomes. Journal Of Quality Management, 6, 61-76.
  • Becker, Howard S, (1960), “Notes On the Concept of Commitment”, The American Journal of Sociology, (10 Temmuz 2015).BERRY, L., 1981, "The Employee As Customer", Journal Of Retail Banking, Vol.3 No.1, s: 271-278.
  • Berry, L., Parasuraman, A., 1992, "Services Marketing Starts From Within, \ Marketing Management, Winter, s:25-34.
  • Candan, Burcu; Çekmecelioğlu ve Gündüz, Hülya, (2009), “İçsel Pazarlama Uygulamalerinin Örgütsel Bağlılık Unsurları Açısından Değerlendirilmesi: Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi İşletme İktisadi Endüstri Dergisi-Yönetim”, 20/63, 41-58.
  • Caruana, Albert and Calleya, Peter, (1998), “The Effect of İnternal Marketing on Organizational Commitment Among Retail Bank Managers” International Journal of Bank Marketing, 16/3, 108-16.
  • Chang, Ching-Sheng and CHANG Hsin-Hsin, (2007), “Effects of İnternal Marketing on Nurse Job Satisfaction and Organizational Commitment: Example of Medical Centers in Southern Taiwan”, Journal of Nursing Research, 15/4, 265-273.
  • Çoban, S., 2004 ‘Toplam Kalite Yönetimi Perspektifinde İçsel Pazarlama Anlayışı’ Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 22, s: 85-98
  • ÇÖL, G., 2004, ‘Güçlendirme ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerine Bir Araştırma’ , GYTE Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Çöl, G., 2005, "Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi", İş, Güç Endüstri ilişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 6 Sayı 2.
  • GÜNDÜZ ÇEKMECELİOĞLU, H., 2006, "İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlilik Unsurlarinin Yaratıcılık Üzerindeki Etkileri" İşletme Finans Dergisi, Yıl 21, Sayı 243, s: 120-13.
  • Grönross, C., 1981, "internal Marketing An integral Part of Marketing Theory", in Donnellly, J.H.and George, W.R. (Eds), Marketing of Services, Proceedings of the American Marketing Association, s236-238Jacobsen, 2000.
  • Kanter, Rosabeth Moss, (1968), “Commitment and Social Organization: A Study of Commitment Mechanisms in Utopian Communities”, American Sociological Review, 499- 517.
  • Kazlauskaite et all., 2006, ‘‘Building employee commitment in the hospitality industry’’ Baltic Journal of Management Review3, s:300-314.
  • MEYER, JP., Allen, NJ, 1991, "A Three Component Conceptualization Of Organizational Commitment", Human Resource Management Review, 1 ,s:61-89.
  • MEYER, John P. and ALLEN, Natalie J., (1996), “Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity”, Journal of Vocational Behavior, 49, 252-276.
  • Meyer, John P. and Allen, Natelie J., (1997), Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Monay, A.H., Foreman,S., 1996, "The Measurement Of internal Marketing: A Confrmatory Case Study", Journal of Marketing Management, Vol.11 No.8, s:755- 66.
  • Mowday, Richard T.; STEERS, Richard M. and PORTER, Lyman W. (1979), “The Measurement of Organizational Commitment”, The Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247. (Porter et all,1973).
  • O’Reilley, Charles A. and Chatman, Jennifer, (1986), “Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effect of Compliance”, Identification and Internalization on Prosocial Behavior, Journal of applied psychology, 71/3, 492-499Sokhatskaya, 2013.
  • Tag-Eldeen & El-Said, 2011, ‘Implementation of Internal Marketing on a Sample of Egyptian Five Star Hotels’ An International Journal of Tourism and Hospitality Research Volume:22 Taşkın, E., ve Yeni, Z.,(2016) ‘İçsel Pazarlama Uygulamalerinin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma’ Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Sayı:11 S:63-88.
  • Türköz, I., ve Akyol A.(2008) ‘Internal Marketing and Hotel Performance’ An International Journal of Tourism and Hospitality Research Volume 19 say.1
  • Webster F. E., 1992, "The Changing Role of Marketing in The Corporation ", Journal of Marketing, Vol.5 No.6, s:1-2.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organization: A normative view. Academy of Management Review, 7(3), 418–428.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi, İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oylum Ekşi 0000-0002-2182-1364

Neslihan Sevik 0000-0002-9220-1082

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Ekşi, O., & Sevik, N. (2022). Turizm Sektöründe İçsel Pazarlama Uygulamalarının Örgütsel Bağlılık Boyutları Üzerinde Etkisi: Otel İşletmesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(13), 137-147.