Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 6, 1024 - 1031, 31.12.2020
https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267

Öz

Kültürel mirasın korunması, dijital dokümantasyonu ve sürdürülebilir bir anlayışla gelecek nesillere aktarılması uluslararası toplumların önceliklerinden biri haline gelmiştir. Fotogrametri tekniği kültürel mirasın dijital dokümantasyonunda başarıyla kullanılmıştır. Fotogrametri, dijitalleştirme, 3 boyutlu (3B) modelleme, görselleştirme ve simülasyon alanındaki son gelişmeler, dijital kültürel mirasın daha geniş yelpazede erişilebilirliği için yeni fırsatlar sunmaktadır. Fotogrametri, artırılmış gerçeklik (AG) ve web tabanlı görselleştirmenin kombinasyonu, kültürel mirasın etkileşimli sunumu için büyük bir potansiyele sahiptir. Bu çalışmada, fotogrametrik modellere dayalı mobil AG ve web tabanlı görselleştirme uygulamaları için bir iş akışı geliştirerek kültürel miras bağlamında sanal, interaktif ve sürükleyici bir deneyim oluşturulması amaçlanmıştır. Önerilen iş akışı, Kütahya Arkeoloji Müzesi’nde sergilenen Sfenks Heykeline uygulanmıştır. Fotogrametrik yöntem ile elde edilen 3B model optimize edilerek, AG ve web tabanlı görselleştirme uygulamaları için hazırlanmıştır. Çalışmanın sonuçları, AG, web tabanlı görselleştirme ve fotogrametri sinerjisinin kültürel mirasın etkileşimli olarak sunumu için büyük bir imkân sağladığını doğrulamıştır. Çalışmada tanımlanan araştırma çizgileri daha kapsayıcı kültürel miras ortamları oluşturmak daha keyifli ve zenginleştirici turizm deneyimi sağlamak amacıyla yeni fırsatlar sunmaktadır.

Destekleyen Kurum

Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu

Proje Numarası

14.FENBİL.20

Teşekkür

Bu tez çalışması 14.FENBİL.20 numaralı proje ile Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu tarafından desteklenmiştir. Sfenks Heykeli üzerinde ölçme yapmamıza izin veren ve işlemler esnasında yardımlarını esirgemeyen Kütahya Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü’ne ve çalışanlarına teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Alptekin, A., Fidan, Ş., Karabacak, A., Çelik, M. Ö. ve Yakar, M., 2019. Üçayak Örenyeri'nin yersel lazer tarayıcı kullanılarak modellenmesi. Türkiye Lidar Dergisi, 1(1), 16-20.
  • Azuma, R. T., 1997. A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Boutsi, A. M., Ioannidis, C. and Soile, S., 2019. An Integrated Approach to 3D Web Visualization of Cultural Heritage Heterogeneous Datasets. Remote Sensing, 11(21), 2508.
  • Carrión-Ruiz, B., Blanco-Pons, S., Weigert, A., Fai, S. and Lerma, J. L., 2019. Merging photogrammetry and augmented reality: The Canadian Library of Parliament. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 42(2/W11), 367-371.
  • Dhonju, H. K., Xiao, W., Mills, J. P. and Sarhosis, V., 2018. Share Our Cultural Heritage (SOCH): worldwide 3D heritage reconstruction and visualization via web and mobile GIS. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(9), 360
  • Hosagrahar, J., Soule, J., Girard, L. F. and Potts, A., 2016. Cultural heritage, the UN sustainable development goals, and the new urban agenda. BDC. Bollettino Del Centro Calza Bini, 16(1), 37-54.
  • Kurin, R. (2004). Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2003 UNESCO Convention: a critical appraisal. Museum international, 56(1‐2), 66-77.
  • Mertens, J. R., 2002. An Early Greek Bronze Sphinx Support. Metropolitan Museum Journal, 37, 23-33.
  • Marques, L., Tenedório, J. A., Burns, M., Romão, T., Birra, F., Marques, J. and Pires, A., 2017. Cultural Heritage 3D Modelling and visualisation within an Augmented Reality Environment, based on Geographic Information Technologies and mobile platforms. Architecture, City and Environment, 11(33), 117-136.
  • Obradović, M., Vasiljević, I., Đurić, I., Kićanović, J., Stojaković, V. and Obradović, R., 2020. Virtual Reality Models Based on Photogrammetric Surveys—A Case Study of the Iconostasis of the Serbian Orthodox Cathedral Church of Saint Nicholas in Sremski Karlovci (Serbia). Applied Sciences, 10(8), 2743.
  • Paladini, A., Dhanda, A., Reina Ortiz, M., Weigert, A., Nofal, E., Min, A. and Santana Quintero, M., 2019. Impact of virtual reality experience on accessibility of cultural heritage. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 42, 929-936.
  • Panou, C., Ragia, L., Dimelli, D. and Mania, K., 2018. An architecture for mobile outdoors augmented reality for cultural heritage. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(12), 463.
  • Polat, Y, ve Tamsü Polat, R., 2020. Arkeolojik Alanların 3B Modelleme ve 360 Derece Panoramik Görüntü ile Anlatımı: Yazılıkaya/Midas Vadisi ve Midas Kale Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19 (3) , 647-663.
  • Remondino, F. and El‐Hakim, S., 2006. Image‐based 3D modelling: a review. The photogrammetric record, 21(115), 269-291.
  • Toprak, A. S., Polat, N. and Uysal, M., 2019. 3D modeling of lion tombstones with UAV photogrammetry: a case study in ancient Phrygia (Turkey). Archaeological and Anthropological Sciences, 11(5), 1973-1976.
  • Ulvi̇, A. ve Yiğit, A. Y., 2019. Kültürel Mirasın Dijital Dokümantasyonu: Taşkent Sultan Çeşmesinin Fotogrametrik Teknikler Kullanarak 3b Modelinin Yapılması. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Uslu, A., Polat, N., Toprak, A. S. ve Uysal, M., 2016. Kültürel Mirasın Fotogrametrik Yöntemle 3B Modellenmesi Örneği. Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, 8(2), 165-176.
  • Uslu, A. ve Uysal, M., 2017. Arkeolojik Eserlerin Fotogrametri Yöntemi İle 3 Boyutlu Modellenmesi: Demeter Heykeli Örneği. Geomatik, 2(2), 60-65.
  • Uysal, M., Uslu, A., Toprak, A. S. ve Polat, N., 2015. Arkeolojik Eserlerin Fotogrametrik Yöntemle 3 Boyutlu Modellenmesinde Menagas Mezarı Steli Örneği. TUFUAB VIII. Teknik Sempozyumu, 46, 252-254.
  • Van Krevelen, D. W. F. and Poelman, R., 2010. A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International journal of virtual reality, 9(2), 1-20.
  • Yakar, İ ve Bi̇lgi̇, S., 2019. Mobil Telefonlar Kullanılarak Elde Edilen 3 Boyutlu Modellerin Kültürel Mirasın Korunması Kapsamında Kullanılabilirliği: Iıı. Ahmet Çeşmesi Örneği. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 1(1) , 25-29.

Using Mobile Augmented Reality and Web-Based Visualization Technologies for Interactive Exploration of Cultural Heritage: The Case of Sphinx Sculpture

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 6, 1024 - 1031, 31.12.2020
https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267

Öz

The conservation of cultural heritage, digital documentation and transferring it to future generations with a sustainable understanding has become one of the priorities of international societies. Photogrammetry technique has been successfully used in digital documentation of cultural heritage. Recent developments in photogrammetry, digitalization, 3 dimensional (3D) modeling, visualization and simulation offer new opportunities for wider accessibility of digital cultural heritage. The combination of photogrammetry, augmented reality (AR) and web-based visualization has great potential for interactive presentation of cultural heritage. In this study, it was aimed to create a virtual, interactive and immersive experience in the context of cultural heritage by developing a workflow for mobile AR and web-based visualization applications based on photogrammetric models. The proposed workflow has been applied to the Sphinx Sculpture exhibited in the Kütahya Archeology Museum. The 3D model created by photogrammetric method has been optimized and prepared for AR and web-based visualization applications. The results of the study confirmed that the synergy of AR, web-based visualization and photogrammetry provides a great opportunity for interactive presentation of cultural heritage. The research lines defined in the study offer new opportunities to create more inclusive cultural heritage environments to provide a more enjoyable and enriching tourism experience.

Proje Numarası

14.FENBİL.20

Kaynakça

  • Alptekin, A., Fidan, Ş., Karabacak, A., Çelik, M. Ö. ve Yakar, M., 2019. Üçayak Örenyeri'nin yersel lazer tarayıcı kullanılarak modellenmesi. Türkiye Lidar Dergisi, 1(1), 16-20.
  • Azuma, R. T., 1997. A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Boutsi, A. M., Ioannidis, C. and Soile, S., 2019. An Integrated Approach to 3D Web Visualization of Cultural Heritage Heterogeneous Datasets. Remote Sensing, 11(21), 2508.
  • Carrión-Ruiz, B., Blanco-Pons, S., Weigert, A., Fai, S. and Lerma, J. L., 2019. Merging photogrammetry and augmented reality: The Canadian Library of Parliament. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 42(2/W11), 367-371.
  • Dhonju, H. K., Xiao, W., Mills, J. P. and Sarhosis, V., 2018. Share Our Cultural Heritage (SOCH): worldwide 3D heritage reconstruction and visualization via web and mobile GIS. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(9), 360
  • Hosagrahar, J., Soule, J., Girard, L. F. and Potts, A., 2016. Cultural heritage, the UN sustainable development goals, and the new urban agenda. BDC. Bollettino Del Centro Calza Bini, 16(1), 37-54.
  • Kurin, R. (2004). Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2003 UNESCO Convention: a critical appraisal. Museum international, 56(1‐2), 66-77.
  • Mertens, J. R., 2002. An Early Greek Bronze Sphinx Support. Metropolitan Museum Journal, 37, 23-33.
  • Marques, L., Tenedório, J. A., Burns, M., Romão, T., Birra, F., Marques, J. and Pires, A., 2017. Cultural Heritage 3D Modelling and visualisation within an Augmented Reality Environment, based on Geographic Information Technologies and mobile platforms. Architecture, City and Environment, 11(33), 117-136.
  • Obradović, M., Vasiljević, I., Đurić, I., Kićanović, J., Stojaković, V. and Obradović, R., 2020. Virtual Reality Models Based on Photogrammetric Surveys—A Case Study of the Iconostasis of the Serbian Orthodox Cathedral Church of Saint Nicholas in Sremski Karlovci (Serbia). Applied Sciences, 10(8), 2743.
  • Paladini, A., Dhanda, A., Reina Ortiz, M., Weigert, A., Nofal, E., Min, A. and Santana Quintero, M., 2019. Impact of virtual reality experience on accessibility of cultural heritage. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 42, 929-936.
  • Panou, C., Ragia, L., Dimelli, D. and Mania, K., 2018. An architecture for mobile outdoors augmented reality for cultural heritage. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(12), 463.
  • Polat, Y, ve Tamsü Polat, R., 2020. Arkeolojik Alanların 3B Modelleme ve 360 Derece Panoramik Görüntü ile Anlatımı: Yazılıkaya/Midas Vadisi ve Midas Kale Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19 (3) , 647-663.
  • Remondino, F. and El‐Hakim, S., 2006. Image‐based 3D modelling: a review. The photogrammetric record, 21(115), 269-291.
  • Toprak, A. S., Polat, N. and Uysal, M., 2019. 3D modeling of lion tombstones with UAV photogrammetry: a case study in ancient Phrygia (Turkey). Archaeological and Anthropological Sciences, 11(5), 1973-1976.
  • Ulvi̇, A. ve Yiğit, A. Y., 2019. Kültürel Mirasın Dijital Dokümantasyonu: Taşkent Sultan Çeşmesinin Fotogrametrik Teknikler Kullanarak 3b Modelinin Yapılması. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Uslu, A., Polat, N., Toprak, A. S. ve Uysal, M., 2016. Kültürel Mirasın Fotogrametrik Yöntemle 3B Modellenmesi Örneği. Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, 8(2), 165-176.
  • Uslu, A. ve Uysal, M., 2017. Arkeolojik Eserlerin Fotogrametri Yöntemi İle 3 Boyutlu Modellenmesi: Demeter Heykeli Örneği. Geomatik, 2(2), 60-65.
  • Uysal, M., Uslu, A., Toprak, A. S. ve Polat, N., 2015. Arkeolojik Eserlerin Fotogrametrik Yöntemle 3 Boyutlu Modellenmesinde Menagas Mezarı Steli Örneği. TUFUAB VIII. Teknik Sempozyumu, 46, 252-254.
  • Van Krevelen, D. W. F. and Poelman, R., 2010. A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International journal of virtual reality, 9(2), 1-20.
  • Yakar, İ ve Bi̇lgi̇, S., 2019. Mobil Telefonlar Kullanılarak Elde Edilen 3 Boyutlu Modellerin Kültürel Mirasın Korunması Kapsamında Kullanılabilirliği: Iıı. Ahmet Çeşmesi Örneği. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 1(1) , 25-29.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Uslu 0000-0001-8745-423X

Murat Uysal 0000-0001-5202-4387

Proje Numarası 14.FENBİL.20
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Uslu, A., & Uysal, M. (2020). Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20(6), 1024-1031. https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267
AMA Uslu A, Uysal M. Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. Aralık 2020;20(6):1024-1031. doi:10.35414/akufemubid.819267
Chicago Uslu, Ahmet, ve Murat Uysal. “Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik Ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20, sy. 6 (Aralık 2020): 1024-31. https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267.
EndNote Uslu A, Uysal M (01 Aralık 2020) Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20 6 1024–1031.
IEEE A. Uslu ve M. Uysal, “Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 20, sy. 6, ss. 1024–1031, 2020, doi: 10.35414/akufemubid.819267.
ISNAD Uslu, Ahmet - Uysal, Murat. “Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik Ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20/6 (Aralık 2020), 1024-1031. https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267.
JAMA Uslu A, Uysal M. Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020;20:1024–1031.
MLA Uslu, Ahmet ve Murat Uysal. “Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik Ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 20, sy. 6, 2020, ss. 1024-31, doi:10.35414/akufemubid.819267.
Vancouver Uslu A, Uysal M. Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020;20(6):1024-31.