Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocuklukta Bilgi İletişim Teknolojilerini Kullanım Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 2, 229 - 243, 09.03.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.347679

Öz

Bu çalışmanın amacı Kerckaert, Vanderlinde &
vanBraak (2015) tarafından geliştirilen “Erken Çocuklukta BİT Kullanma Ölçeği”’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının
yapılarak Türkçeye uyarlanmasıdır. Çalışma grubu 120 okul öncesi öğretmeninden
oluşmaktadır. Ölçek çeviri-geri-çeviri tekniği ile Türkçeye çevrilmiş ve uzman
görüşü alınmıştır. Geçerlilik çalışmaları için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Güvenirlik analizi için ise test tekrar test güvenirliği
yapılmış, ölçeğin tümüne ve alt boyutlarına ilişkin iç tutarlılık katsayısı
olan cronbach alpha değeri hesaplanmış ve madde toplam korelasyonları
incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonunda bir maddenin her iki faktörde
birbirine yakın yük değeri verdiği görülmüş ve farklı faktörlerdeki yüksek yük
değeri arasındaki farkın en az .10 olması gerektiği ölçütüne uymaması nedeniyle
ölçekten çıkarılmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 10
maddenin iki faktör altında (“temel BİT becerileri ve tutumunu desteklemek için
BİT kullanımı” -“içeriği ve bireysel öğrenme gereksinimlerini desteklemek için
BİT kullanımı” toplandığı görülmüştür. Ölçeğin cronbach alpha katsayısı .913 olarak
hesaplanmış ve test tekrar test güvenirlik katsayısı ise r=.851 p<.001
olarak elde edilmiştir. Madde toplam korelasyonları ise .553 ve .794 arasında
değişmekte olup, önerildiği üzere .20’nin üzerinde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak,
bu çalışma ile “Erken Çocuklukta BİT
Kullanma Ölçeği”’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olarak ilerideki araştırmalarda kullanılabilir olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1992). Eğitim Teknolojisinin Temel Bir Öğesi Olarak Eğitim Ortamlarının Düzenlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No: 168. Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Task Force on Community Preventive Services. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, 24(3), 32-46.
  • Barnett, W. S. (1998). Long-term cognitive and academic effects of early childhood education on children in poverty. Preventive Medicine, 27(2), 204-207.
  • Bar-on, M.E. & Broughton, D.D. (2001). Media Violence. Pediatrics, 108(5): 1222-1226.
  • Barron, B., Cayton-Hodges, G., Bofferding, L., Copple, C., Darling-Hammond, L., & Levine, M. (2011). Take a giant step: A blueprint for teaching children in a digital age. New York, NY: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop. Retrieved from http://joanganzcooneycenter.org/upload_kits/jgcc_takeagiantstep.pdf.
  • Beschorner, B., & Hutchison, A. (2013). iPads as a literacy teaching tool in early childhood. Online Submission.
  • Bolstad, R. (2004) The Role and Potential of ICT in Early Childhood Education: A Review of New Zealand and International Literature. New Zealand Council For Educational Research, Wellington.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Veri analizi el kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dietze, B., & Kashin, D. (2013). Shifting views: Exploring the potential for technology integration in early childhood education programs. Canadian Journal of Learning & Technology, 39(4), 1–12.
  • Fish, A. M., Li, X., McCarrick, K., Butler, S., Stanton, B., Brumitt, G., Bhavnagri, N. P., Holtrop, T., & Partridge, T. (2008). Early childhood computer experience and cognitive development among urban low-income preschoolers. Journal of Educational Computing Reseacrh, 38(1), 97-113.
  • Geist, E. A. (2012). A qualitative examination of two year-olds interaction with tablet based interactive technology. Journal of Instructional Psychology, 39(1), 26-35.
  • Gürkan, T. (2009). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları, Anadolu Üniversitesi Yayınları No:1849, 2.Baskı, Eskişehir.
  • Hair, J. F.,Jr., R. E. Anderson, R. L. Tatham., & W. C. Black (1998) Multivariate Data Analysis with Readings, 5th Edition. EnglewoodCliffs, NJ: PrenticeHall.
  • Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625–638.
  • Holloway, D. J., Green, L., & Stevenson, K. (2015). Digitods: Toddlers, Touch Screens and Australian Family Life. M/C Journal. 18(5).
  • Hu, X., & Yelland, N. (2017). An investigation of preservice early childhood teachers’ adoption of ICT in a teaching practicum context in Hong Kong. Journal of Early Childhood Teacher Education, 38(3), 259-274.
  • Huffstetter, M., King, J. R., Onwuegbuzie, A. J., Schneider, J. J., & Powell-Smith, K. A. (2010). Effects of a computer-based early reading program on the early reading and oral language skills of at-risk preschool children. Journal of Education for Students Placed at Risk, 15(4), 279-298. doi:10.1080/10824669.2010.532415
  • Ikoh, N.F., & Nwankwo, F.M. (2013). Teacher Resourcefulness: A key to improving ICT learning in primary schools. Journal of OMEP. 10(1). 115-121
  • Kerckaert, St., Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2015). The role of ICT in early childhood education: Scale development and research on ICT use and influencing factors. European Early Childhood Education Research Journal, 23, 183-199.
  • Kline, P. (1993). A handbook of test construction. London, UK: Routledge.
  • Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20, 543-554.
  • Li, X. & Atkins, M. S. (2004). Early childhood computer experience and cognitive and motor development. Pediatrics, 113(6).
  • Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J., & Yu, C. S. (2005). Beyond concern: A privacy-trust behavioral intention model of electronic commerce. Information & Management, 42, 289-304.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). T. Gürkan ve G. Haktanır (ed.) Ankara: MEB Yayınları.
  • O'Rourke, M., & Harrison, C. (2004). The introduction of new technologies: New possibilities for early childhood pedagogy. Australian Journal of Early Childhood, 29 (2), 11-18. Retrieved 15 August 2017, from http://www.ansn.org.au/uploads/ORourke_Harrison.pdf.
  • Palaiologou, I., (2016) Children under Five and Digital Technologies: Implication for Early Years Pedagogy, European Early Childhood Research Journal, 24(1), 5-24.
  • Plump, T., Anderson, R. E., Law, N., & Qualex, A. (Eds.) (2009). Cross-national information and communication: Technology policies and practices in education (Revised-2nd edition). Charlotte, NC: Information Age.
  • Puerling, B. (2012). Teaching in the digital age: Smart tools for age 3 to Grade 3. St. Paul, MN: Red Leaf Press.
  • Segars, A. H., & Grover, V. (1993) "Re-Examining Perceived Ease of Use and Usefulness: A Confirmatory Factor Analysis," MIS Quarterly (17) 4 (December), pp. 517-525.
  • Sheridan, S., & Pramling Samuelsson, I. (2003). Learning through ICT in Swedish early childhood education from a pedagogical perspective of quality. Childhood Education 79(5): 276–282.
  • Siraj-Blatchford, I., & Siraj-Blatchford, J. (2003). More than computers: Information and communication technology in the early years. London: The British Association for Early Childhood Education.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2012) Using Multivariate Statistics. 6h Edition, Person Education, Boston.
  • TEDMEM (2017). Bir Bakışta Eğitim 2015. https://tedmem.org/ 20.06.2017 tarihinde https://tedmem.org/mem-notlari/degerlendirme/bir-bakista-egitim-2015 adresinden erişilmiştir.
  • UNESCO (2003). Developing and using indicators of ICT use in education. UNESCO-International Institute for Educational Planning. http:// unesdoc.unesco.org/images/0013/001311/131124e.pdf. Erişim Tarihi: 11.08.2017.
  • Yanpar, T. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yürütücü, A.(2002). Bilişim toplumunda ilköğretim sürecindeki eğitim teknolojileri. II. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu ve Fuar Bildirisi, Sakarya.
  • Zhou, X. (2011). Early childhood education policy development in China. International Journal of Child Care and Education Policy, 5(1), 29-39.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sacide Güzin Mazman-akar

Sibel Yoleri

Yayımlanma Tarihi 9 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mazman-akar, S. G., & Yoleri, S. (2018). Erken Çocuklukta Bilgi İletişim Teknolojilerini Kullanım Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 229-243. https://doi.org/10.30831/akukeg.347679