Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAM DENEYLERİNİN DÜZENLENMESİNDE İSTATİSTİKSEL BİR YAKLAŞIM: MODERN KARAR KURAMI

Yıl 1988, Cilt: 6 Sayı: 2, 115 - 123, 30.12.1988

Öz

Bireyler günlük yaşamlarında çeşitli konularda karar vermek durumuyla karşılaşırlar. Verıdikleri kararların bir bölümü isabetli olabildiği gibi bir bölümünde de uygun düşmeyen sonuçlarla kar­şılaşılmaktadır. Bu sonuncu durum karar almadaki risk olgusunu gündeme getirmektedir. Karar verici olarak bireyler veya işletmeler her karar verme durumunda olumsuz sonuca ulaşmak riskiyle kar­şı karşıya kalmaktadırlar (1). Bu çalışmada konumuzu oluşturan pazarlama yönetimi ve onun etkin bir aracı olan reklam düzenlen­mesinde karar verme yöntemlerinin etkinliği ve tutarlılığı üzerinde durulacaktır.
Pazarlama sürecinde reklam faaliyetlerinin önemli bir yeri var­dır. Reklam harcamaları satışın miktarı üzerinde etkili olan unsur­lardan birisidir. Ancak bu harcamaların satışları vt! karlılığı nasıl etkilediğini belirlemek üzere çeşitli istatistiksel yöntemlerle bilim­sel çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalarla ve klasik karar kuramına yapılan katkılarla yöntemler geliştirilmekte ve bugün modern karar kuramına ulaşılmış bulunulmaktadır.
Modern karar kuramı yaklaşımı reklamların satışlar üzerinde­ki etkisini deneysel bir biçimde ortaya koyma amacına hizmet etti­ği için daha yaygın olarak başvurulan bir yöntem durumundadır (2). Buna ek olarak karar vermede, pazarlama yöneticisinin bilgi, sezgi ve deneyimleri karar sürecinde yer aldığı için pazarlama yö­neticilerince daha çok tercih edilmektedir (3). Çalışmamız da mo­dern karar kuramı yaklaşımının işleyişi ele alınacak ve isabetli bir karar verme için reklam düzenlemesinde kullanılan deney pazar­larının optimal sayısı ve örnek büyüklüklerin belirlenmesinde göz­önünde tutulması gereken noktalar ortaya konmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Bass, M.Frank «Marketing Research Expenditures A De­cision Model», The Journal of Business, January 1963, s. 77-90.
  • Blattberg, C.Robert «The Design of Advertising Experiments Using Statistical Decision Theory», Jour­nal of Marketing Research, Vol XVI (May 1979), s.191-202.
  • Chou Ya-Iun : Probability and Statistics For Decision Making, Newyork, 1972.
  • Ginter, J.Cooper M.C. Bermiller, C.O, Page, T.J.: «The Design of Advertising Experiments Using Statistical Decision Theory; An Ex­tension, «Journal Marketing Research, XVIII, February 1981, s. 120-123.
  • Green, E.Paul «Bayesian Decision Theory In Pricing St­rategy», Journal of Marketing, January 1963, s. 5-14.
  • Turanlı, Münevver Pazarlama Yönetimine Bayes Karar Alma ma Yöntemi Açısından Yaklaşım ve Bir Uygulama, Doçentlik Tezi, İstanbul 1981.
  • Winkler, R. lntroduction to Bayesian Inference and Decision, New York: Holt, Rinehart and Winston, 1972.
  • Winkler, R. «The Assesment of Prior Dıstributions In Bayesian Analysis» Journal of the Anıe­rican Statistical Society, 1967, s. 776-700.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emel Şıklar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 1988
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 1988
Yayımlandığı Sayı Yıl 1988 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şıklar, E. (1988). REKLAM DENEYLERİNİN DÜZENLENMESİNDE İSTATİSTİKSEL BİR YAKLAŞIM: MODERN KARAR KURAMI. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 115-123.

88x31.png
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.