Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BALIKESİR İLİNDE YAŞAYAN NEET NÜFUSA YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 4, 135 - 157, 31.12.2024
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1474048

Öz

Son yıllarda küresel boyutta, teknoloji ve bilgi içeriği yüksek sektörlerin iktisadi faaliyetler içerisinde ağırlığının arttığı, söz konusu artışa bağlı olarak insan gücüne olan ihtiyacın azaldığı, yeni iş alanlarının istihdam kapasitesi yaratma potansiyelinin düştüğü ifade edilmektedir. Bu durum hem gelişmiş ülkelerde hem de Türkiye’de, başta gençler olmak üzere, bireylerin işgücüne katılımını olumsuz etkilemektedir. Bu noktada, eğitimde, istihdamda ya da yetiştirmede yer almayan genç nüfus (Not in Education, Employmen, or Training – NEET) oranı ekonomilerin bölüşüm ve kalkınma performanslarının alternatif bir göstergesi olarak öne çıkmaktadır. NEET oranının artması özünde iktisadi bir sorun olduğu gibi, sosyal etkiler içermesi bakımından da detaylı olarak incelenmesi gereken bir olgudur. NEET kavramı, işgücüne katılmayan ya da katılamayan, eğitim süreçleri sekteye uğramış, kendilerini işe yaramaz ve değersiz bulan gençleri ifade etmesi açısından toplumsal olarak üzerinde önem ile durulması gereken bir konudur. Bu çalışmada Balıkesir ilinde yaşayan NEET gençlerin belirlenmesi adına anket ölçeği seçilmiş, seçilen ölçeğe uygun ampirik sorular, konu ile ilgili problemin tespitine ışık tutacak demografik sorular ile belirlenen örneklem çerçevesinde yüz yüze anket çalışması şeklinde uygulanmıştır. Bu sayede elde edilen bulguların, kavramın net olarak ortaya konulmasına ve genel geçerliliği olan çıkarımlar elde edilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ak, Y., Polat, K., Toktaş, D., & Şahin Söylemez, S. (2021). Neden ve etki boyutlarıyla “ne eğitimde ne istihdamda ne de yetiştirmede (NEİY)” olan gençler, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Akbulut, Y. (2013). Verilerin analizi. In A. Ş. Kurt (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bania, E. V., Eckhoff, C., & Kvernmo, S. (2019). Not engaged in education, employment or training (NEET) in an Arctic sociocultural context: The NAAHS cohort study. BMJ Open, 9(3). doi: 10.1136/ bmjopen-2018-023705.
  • Brooks, R. (2009). Transition from education to work: Introduction. In R. Brooks, (ed.), Transition from education to work: New perspectives from Europe and beyond (pp. 1-14). New York: Palgra & Macmillan.
  • Caliendo, M., & Schmidl, R. (2016). Youth unemployment and active labor market policies in Europe. IZA Journal of Labor Policy, 5(1), 1-30.
  • Cantor, L. M. (1989). Vocational education and training in the developed world: A comparative study. London: Taylor & Francis.
  • Coles, B, Godfrey, C., Keung, A., Parrot, S., & Bradshaw, J. (2010). Estimating the life-time cost of NEET: 16–18 year olds not in education, employment or training. York: University of York.
  • Crawford, C., Duckworth, K., Vignoles, A., & Wyness, G. (2011). Young people’s education and labour market choices aged 16/17 to 18/19 (Research Report DFE-RR182). Department for Education Research Report.
  • Eichhorst, W., & Rinne, U. (2014). Promoting youth employment through activation strategies. (ILO Employment Working Paper, No: 163). ILO
  • European Training Foundation (ETF). (2015). Young people not in employment, education or training (NEET): an overview in ETF partner countries. Retrieved from https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/youngpeople-not-employment-education-or-training-neet.
  • Eurofound. (2012). NEETs – young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Publications Office of the European Union.
  • European Commission Employment Committee. (2012). Towards a job-rich recovery. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0173: FIN:EN:PDF.
  • Furlong, A. (2006). Not a very NEET solution: Representing problematic labour market transitions among early school-leavers, Work, Employment and Society, 20(3), 553-569.
  • Finlay, I., Sheridan, M., McKay, J., & Nudzor, H. (2010). Young people on the margins: In need of more choices and more chances in twenty-first century Scotland. British Educational Research Journal, 36(5), 851-867.
  • Gujarati, D. (2008). Temel ekonometri (Trans. Ü. Şenesen & G. Günlük Şenesen). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Gutierrez-Garcia, R., A., Benjet, C., & Borges, C. (2018). Emerging adults not in education, employment or training (NEET): Socio-demographic characteristics, mental health and reasons for being NEET. BMC Public Health, 18, 1-11. doi: 10.1186/s12889-018-6103-4.
  • Holte, B. (2017). Counting and meeting NEET young people: Methodology, perspective and meaning in research on marginalized youth. Young, 26(1), 1-16. doi:10.1177/1103308816677618.
  • Istance, H., O., & Howarth, P., A. (1994). Keeping an eye on your interface: The potential for eye-based control of graphical user interfaces (GUI’s). In G. Cockton, P. Draper and G. Wier (eds.), People and Computers IX (Proceedings of HCI’94) (pp. 195-209). Cambridge University Press.
  • Kılıç, Y. (2014). Young people in Turkey who are not in education, employment or training (NEET). Education and Science, 39(175), 121-135.
  • Levene, H. (1960). Robust tests for equality of variances. In I. Olkin, H. Hotelling et al. (eds.), Contributions to probability and statistics: Essays in honor of Harold Hoteling (pp. 278-292). Stanford University Press.
  • Lüküslü, D., & Çelik, K. (2021). NEET kategorisini cinsiyetlendirmek: Türkiye'de genç NEET kadınları. Turkish Studies, 23(2), 200-222 doi: 10.1080/14683849.2021.1882861
  • Muller, W., & Gangl, M. (2003). The transition from school to work: A European perspective. In W. Muller, & M. Gangl, (eds.), Transitions from education to work in Europe: The integration of youth into EU labour markets (pp.1–22). Oxford: Oxford University Press.
  • Mussida, C., & Sciulli, D. (2023). Being poor and being NEET in Europe: Are these two sides of the same coin? Journal of Econonomic Inequality, (2023). doi: 10.1007/s10888-022-09561-7
  • O’dea, B., Glozier, N., Purcell, R., McGorry, P. D., Scott, J., Fields, K. L., … & Hickie, I. B. (2014). A cross-sectional exploration of the clinical characteristics of disengaged (NEET) young people in primary mental healthcare. BMJ Open, 4(12). doi:10.1136/bmjopen-2014- 006378.
  • OECD Online Reports, (2010). Off to a good start? Jobs for youth. OECD Publishing. doi: 10.1787/ 9789264096127-en.
  • OECD Online Reports, (2022). Education at a glance 2022: OECD Indicators. OECD Publishing. doi: 10.1787/3197152b-en.
  • OECD Online Reports, (2023). Education at a glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing. Retrieved from https://data.oecd.org/youthinac/youth-not-in-employment-education-or-training-neet.htm
  • Park, M., Lee, S., Nam, K., C., Noh, H., Lee, S., & Lee, B., J. (2020). An evaluation of the youth employment support program in South Korea: Focusing on the outcome of preventing NEET. Children And Youth Services Review, 110, doi: 10.1016/j.childyouth.2020.104747.
  • Pemberton, S. (2008). Tackling the NEET generation and the ability of policy to generate a ‘NEET’ solution-evidence from the UK. Environment and Planning C, Government and Policy, 26(1), 243–259. doi: 10.1068/c0654
  • Ranzani, M., & Rosati, F., C. (2012). The NEET Trap: A dynamic analysis for Mexico. Understanding children’s work (UCW) programme (Working Paper Series).
  • Rosenbaum, J. E., Kariya, T., Settersten, R., & Maier, T. (1990). Market and network theories of the transition from high school to work: Their application to industrialized societies. Annual Review of Sociology, 16, 263–299.
  • Russell, L., Simmons, R., & Thompson, R. (2011). Conceptualising the lives of NEET young people: Structuration theory and ‘disengagement’. Education, Knowledge and Economy, 5(3), 89-106.
  • Samoilenko, A., & Carter, K. (2015). Economic outcomes of youth not in education, employment or training (NEET). New Zealand Treasury Working Paper, 15(1).
  • Şahin, L., Akgül, O., & Kocakaya, M., E. (2021). Türkiye’de “ne eğitimde, ne istihdamda ne de yetiştirmede” (NEİY) olan gençler profil araştırması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Şener, O., & Akın, F. (2010). Özel emeklilik fonları ve Türkiye’de bireylerin bireysel emeklilik sistemine giriş kararlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 291-321.
  • Tabachnick, B., G., & Fidell, L., p. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı -Using multivariate statistics (Trans. B. Bıçak vd). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taş, H., Y., Küçükoğlu, M., & Demirdöğmez, M. (2018). Türkiye’de genç işsizlik sorunu ve çözüm önerileri. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 280-294.
  • Tolgay, C., & Çakır, Ö. (2022). Ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin genç işsizliğine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1680-1707.
  • Williamson, O. E. (2010). Transaction cost economics: The natural progression. American Economic Review, 100(3), 673-690.
  • Yates, S., & Payne, M. (2006). Not so NEET? A critique of the use of ‘NEET’ in setting targets for intervention with young people. Journal of Youth Studies, 9(3), 329–344.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1.2: 14 - 28.
  • Yılmaz, Ö. (2014). İlişkisel pazarlama faaliyetlerinin ağızdan ağıza iletişim (WOM) yaratma üzerine etkisi: Bankacılık sektörüne ilişkin bir alan araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yılmaz, Ö. (2018). Tüketicilerin online alışveriş niyetlerinin teknoloji kabul modeli bağlamında incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 331-346.

A FIELD RESEARCH ON THE NEET POPULATION LIVING IN BALIKESİR PROVINCE

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 4, 135 - 157, 31.12.2024
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1474048

Öz

It is expressed that in recent years, on a global scale, the weight of sectors with high technology and knowledge content in economic activities has increased, the need for manpower has decreased due to this increase, and the employment capacity creation potential of new business areas has decreased. This situation negatively affects the labor force participation of individuals, especially young people, both in developed countries and in Turkey. At this point, the rate of the young population not taking part in education, employment or training (Not in Education, Employment or Training – NEET) stands out as an alternative indicator of the distribution and development performances of economies. While the increase in the NEET rate is essentially an economic problem, it is also a phenomenon that needs to be examined in detail in terms of its social effects. The concept of NEET is an issue that should be emphasized socially, as it refers to young people who do not or cannot participate in the workforce, whose education processes have been interrupted, and who find themselves useless and worthless. In this study, a survey scale was determined to determine the young NEET people living in Balıkesir province, empirical questions appropriate to the determined scale, demographic questions that would shed light on the detection of the problem related to the subject, and a face-to-face survey were applied within the determined sample frame. It is thought that the findings obtained in this way will contribute to clearly presenting the concept and obtaining generally valid inferences.

Kaynakça

  • Ak, Y., Polat, K., Toktaş, D., & Şahin Söylemez, S. (2021). Neden ve etki boyutlarıyla “ne eğitimde ne istihdamda ne de yetiştirmede (NEİY)” olan gençler, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Akbulut, Y. (2013). Verilerin analizi. In A. Ş. Kurt (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bania, E. V., Eckhoff, C., & Kvernmo, S. (2019). Not engaged in education, employment or training (NEET) in an Arctic sociocultural context: The NAAHS cohort study. BMJ Open, 9(3). doi: 10.1136/ bmjopen-2018-023705.
  • Brooks, R. (2009). Transition from education to work: Introduction. In R. Brooks, (ed.), Transition from education to work: New perspectives from Europe and beyond (pp. 1-14). New York: Palgra & Macmillan.
  • Caliendo, M., & Schmidl, R. (2016). Youth unemployment and active labor market policies in Europe. IZA Journal of Labor Policy, 5(1), 1-30.
  • Cantor, L. M. (1989). Vocational education and training in the developed world: A comparative study. London: Taylor & Francis.
  • Coles, B, Godfrey, C., Keung, A., Parrot, S., & Bradshaw, J. (2010). Estimating the life-time cost of NEET: 16–18 year olds not in education, employment or training. York: University of York.
  • Crawford, C., Duckworth, K., Vignoles, A., & Wyness, G. (2011). Young people’s education and labour market choices aged 16/17 to 18/19 (Research Report DFE-RR182). Department for Education Research Report.
  • Eichhorst, W., & Rinne, U. (2014). Promoting youth employment through activation strategies. (ILO Employment Working Paper, No: 163). ILO
  • European Training Foundation (ETF). (2015). Young people not in employment, education or training (NEET): an overview in ETF partner countries. Retrieved from https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/youngpeople-not-employment-education-or-training-neet.
  • Eurofound. (2012). NEETs – young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Publications Office of the European Union.
  • European Commission Employment Committee. (2012). Towards a job-rich recovery. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0173: FIN:EN:PDF.
  • Furlong, A. (2006). Not a very NEET solution: Representing problematic labour market transitions among early school-leavers, Work, Employment and Society, 20(3), 553-569.
  • Finlay, I., Sheridan, M., McKay, J., & Nudzor, H. (2010). Young people on the margins: In need of more choices and more chances in twenty-first century Scotland. British Educational Research Journal, 36(5), 851-867.
  • Gujarati, D. (2008). Temel ekonometri (Trans. Ü. Şenesen & G. Günlük Şenesen). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Gutierrez-Garcia, R., A., Benjet, C., & Borges, C. (2018). Emerging adults not in education, employment or training (NEET): Socio-demographic characteristics, mental health and reasons for being NEET. BMC Public Health, 18, 1-11. doi: 10.1186/s12889-018-6103-4.
  • Holte, B. (2017). Counting and meeting NEET young people: Methodology, perspective and meaning in research on marginalized youth. Young, 26(1), 1-16. doi:10.1177/1103308816677618.
  • Istance, H., O., & Howarth, P., A. (1994). Keeping an eye on your interface: The potential for eye-based control of graphical user interfaces (GUI’s). In G. Cockton, P. Draper and G. Wier (eds.), People and Computers IX (Proceedings of HCI’94) (pp. 195-209). Cambridge University Press.
  • Kılıç, Y. (2014). Young people in Turkey who are not in education, employment or training (NEET). Education and Science, 39(175), 121-135.
  • Levene, H. (1960). Robust tests for equality of variances. In I. Olkin, H. Hotelling et al. (eds.), Contributions to probability and statistics: Essays in honor of Harold Hoteling (pp. 278-292). Stanford University Press.
  • Lüküslü, D., & Çelik, K. (2021). NEET kategorisini cinsiyetlendirmek: Türkiye'de genç NEET kadınları. Turkish Studies, 23(2), 200-222 doi: 10.1080/14683849.2021.1882861
  • Muller, W., & Gangl, M. (2003). The transition from school to work: A European perspective. In W. Muller, & M. Gangl, (eds.), Transitions from education to work in Europe: The integration of youth into EU labour markets (pp.1–22). Oxford: Oxford University Press.
  • Mussida, C., & Sciulli, D. (2023). Being poor and being NEET in Europe: Are these two sides of the same coin? Journal of Econonomic Inequality, (2023). doi: 10.1007/s10888-022-09561-7
  • O’dea, B., Glozier, N., Purcell, R., McGorry, P. D., Scott, J., Fields, K. L., … & Hickie, I. B. (2014). A cross-sectional exploration of the clinical characteristics of disengaged (NEET) young people in primary mental healthcare. BMJ Open, 4(12). doi:10.1136/bmjopen-2014- 006378.
  • OECD Online Reports, (2010). Off to a good start? Jobs for youth. OECD Publishing. doi: 10.1787/ 9789264096127-en.
  • OECD Online Reports, (2022). Education at a glance 2022: OECD Indicators. OECD Publishing. doi: 10.1787/3197152b-en.
  • OECD Online Reports, (2023). Education at a glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing. Retrieved from https://data.oecd.org/youthinac/youth-not-in-employment-education-or-training-neet.htm
  • Park, M., Lee, S., Nam, K., C., Noh, H., Lee, S., & Lee, B., J. (2020). An evaluation of the youth employment support program in South Korea: Focusing on the outcome of preventing NEET. Children And Youth Services Review, 110, doi: 10.1016/j.childyouth.2020.104747.
  • Pemberton, S. (2008). Tackling the NEET generation and the ability of policy to generate a ‘NEET’ solution-evidence from the UK. Environment and Planning C, Government and Policy, 26(1), 243–259. doi: 10.1068/c0654
  • Ranzani, M., & Rosati, F., C. (2012). The NEET Trap: A dynamic analysis for Mexico. Understanding children’s work (UCW) programme (Working Paper Series).
  • Rosenbaum, J. E., Kariya, T., Settersten, R., & Maier, T. (1990). Market and network theories of the transition from high school to work: Their application to industrialized societies. Annual Review of Sociology, 16, 263–299.
  • Russell, L., Simmons, R., & Thompson, R. (2011). Conceptualising the lives of NEET young people: Structuration theory and ‘disengagement’. Education, Knowledge and Economy, 5(3), 89-106.
  • Samoilenko, A., & Carter, K. (2015). Economic outcomes of youth not in education, employment or training (NEET). New Zealand Treasury Working Paper, 15(1).
  • Şahin, L., Akgül, O., & Kocakaya, M., E. (2021). Türkiye’de “ne eğitimde, ne istihdamda ne de yetiştirmede” (NEİY) olan gençler profil araştırması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınevi.
  • Şener, O., & Akın, F. (2010). Özel emeklilik fonları ve Türkiye’de bireylerin bireysel emeklilik sistemine giriş kararlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 291-321.
  • Tabachnick, B., G., & Fidell, L., p. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı -Using multivariate statistics (Trans. B. Bıçak vd). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taş, H., Y., Küçükoğlu, M., & Demirdöğmez, M. (2018). Türkiye’de genç işsizlik sorunu ve çözüm önerileri. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 280-294.
  • Tolgay, C., & Çakır, Ö. (2022). Ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin genç işsizliğine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1680-1707.
  • Williamson, O. E. (2010). Transaction cost economics: The natural progression. American Economic Review, 100(3), 673-690.
  • Yates, S., & Payne, M. (2006). Not so NEET? A critique of the use of ‘NEET’ in setting targets for intervention with young people. Journal of Youth Studies, 9(3), 329–344.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1.2: 14 - 28.
  • Yılmaz, Ö. (2014). İlişkisel pazarlama faaliyetlerinin ağızdan ağıza iletişim (WOM) yaratma üzerine etkisi: Bankacılık sektörüne ilişkin bir alan araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yılmaz, Ö. (2018). Tüketicilerin online alışveriş niyetlerinin teknoloji kabul modeli bağlamında incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 331-346.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İstihdam
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Onur Özaydın 0000-0001-9796-8568

Burak Darıcı 0000-0003-0765-7374

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özaydın, O., & Darıcı, B. (2024). A FIELD RESEARCH ON THE NEET POPULATION LIVING IN BALIKESİR PROVINCE. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(4), 135-157. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.1474048

88x31.png
Bu eser 2023 yılından itibaren Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.