Aim: This study aimed to assess 2nd and 5th grade medical students’
level of knowledge about reproductive health and family planning.
Materials and Methods: We reached 121 (81.7%) of all 2nd graders and 88
(79.2%) of all 5th graders in a medical faculty in Istanbul, and a total of 209
students were included. Data were collected using a survey of 17 questions to
assess sociodemographic characteristics as well as knowledge and attitudes
about reproductive health and family planning.
Results: The students were asked to define family planning, and 107
(88.4%) of the 2nd graders and 67 (76.1%) of the 5th graders answered “having
as many children as the family can raise and care for” (p<0.05). The
students were asked to self-assess their status of knowledge about family
planning, and 51 (42.1%) of the 2nd graders and 64 (72.2%) of the 5th graders
stated that they had sufficient knowledge about family planning methods. Condom
as mentioned by 185 students (88.5%) was the best known method in both classes
and spermicides the least (n=89, 42.6%). The least known sexually transmitted
infection was Trichomonas vaginalis infection (n=106, 50.7%) and the best known
was HIV infection (n=207, 99%). The students were also asked “Did you receive
an adequate sexual health education in high school?”, and 102 (84.3%) of the
2nd graders and 78 (88.6%) of the 5th graders answered “No”.
Discussion and Conclusion: We found that
levels of knowledge about family planning methods, sexually transmitted
diseases, and emergency contraception and emergency contraceptive methods
differed among the surveyed 2nd and 5th grade medical students
Amaç: Bu çalışmada 2. ve 5. sınıf tıp öğrencilerinin
üreme sağlığı ve aile planlaması konusundaki bilgi düzeyini değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: İstanbul’da bir tıp fakültesinin tüm ikinci sınıf öğrencilerinin
121’ine (%81,7), tüm beşinci sınıf öğrencilerinin 88’ine (%79,2) olmak üzere,
araştırma kapsamında toplam 209 öğrenciye ulaşılmıştır. Veriler,
sosyodemografik özellikleri, üreme sağlığı ve aile planlaması konusundaki
bilgi ve tutumları değerlendirmeye yönelik 17 sorudan oluşan bir anket formu
aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilere aile planlamasının tanımı sorulmuş ve 2. sınıf öğrencilerinin
107’sinden (%88,4), 5. sınıf öğrencilerinin ise 67’sinden (%76,1) “ailenin
bakabileceği ve yetiştirebileceği kadar çocuk sahibi olmak” yanıtı alınmıştır
(p<0,05). Öğrencilerden aile planlaması hakkındaki bilgi durumlarını
kendilerinin değerlendirmesi istenmiş, ikinci sınıfların 51’i (%42,1), beşinci
sınıfların 64’ü (%72,2) aile planlaması yöntemleri hakkında yeterli bilgiye
sahip olduğunu söylemiştir. Her iki sınıfta da kondom 185 (%88,5) en çok,
spermisitler ise 89 (%42,6) en az bilinen aile planlaması yöntemi idi. En az
bilinen cinsel yolla bulaşan enfeksiyon 106 öğrenci (%50,7) ile Trikomonas
vaginalis enfeksiyonu, en çok bilinen ise 207 öğrenci (%99) ile HIV
enfeksiyonuydu. Öğrencilere, “Lisede yeterli düzeyde cinsel sağlık eğitimi aldınız
mı?” sorusu da sorulmuş, ikinci sınıfların 102’si (%84,3), beşinci sınıfların
ise 78’i (%88,6) “Hayır” cevabı vermiştir.
Tartışma ve Sonuç: Tıp fakültesi 2. ve 5. sınıf
öğrencilerinin aile planlaması yöntemleri, cinsel yolla bulaşan hastalıklar,
acil kontrasepsiyon ve acil kontraseptif yöntemler hakkındaki bilgi düzeylerinin
farklı olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.