Amaç: YouTube üzerinden yayınlanan videolarda kornea nakli hakkında verilen bilgilerin ne denli güvenilir olduğunu değerlendirmek.
Yöntemler: YouTube üzerinden video arama motoruna “kornea nakli” yazıldıktan sonra ekranda beliren ilk 100 video 04.03.2022 tarihinde listelenmiştir. Yükleme tarihi, yayın süresi, toplam izlenme sayısı, günlük izlenme oranı, video kaynağı ve süresi (saniye), beğeni ve yorum sayısı kaydedilen parametrelerdi. İki oftalmolog, videoları Journal of the American Medical Association (JAMA), Quality Criteria for Consumer Health Information (DISCERN), Global Quality (GQ) endekslerini kullanarak körü körüne ve bağımsız olarak değerlendirdi ve puanladı.
Bulgular: Videoların kaynağı değerlendirildiğinde, 10 videonun göz hastalıkları uzmanı tarafından yüklendiği, 35 videonun televizyon programından belli bir bölüm içerdiği, 14 videonun herhangi bir sağlık kuruluşu ve 22 videonun ise diğer kaynaklar tarafından yüklendiği tespit edilmiştir. Kaynağı televizyon programı olan videoların süresinin anlamlı olarak (p<0.05) daha uzun olduğu izlenmiştir. DISCERN sınıflandırmasına göre videoların %21’i “çok zayıf”, %45.7’si “zayıf”, %17.3’ü “orta”, %13.6’sı “iyi”, %2.5’i “mükemmel” idi. DISCERN sınıflandırması ve video süresi (p<0.01) ile video beğenisi (p=0.013) arasında anlamlı fark olduğu görüldü. Kaynaklara göre DISCERN, JAMA, GQ skorları değerlendirildiğinde anlamlı bir fark olmadığı görüldü. Beğeni sayısı, görüntülenme sayısı, görüntülenme oranı ve videodaki yorum sayıları arasında yüksek korelasyon olduğu tespit edilmiştir (p<0.01).
Sonuç: YouTube sağlık alanında sıkça bilgi kaynağı olarak kullanılan bir platformdur ve kornea nakli ile ilgili önemli ölçüde içerik mevcuttur. Ancak bu içeriklerin yüksek oranda çok zayıf kalitede olduğu tespit edildi. Çoğu hastanın tek bilgi kaynağı olarak YouTube’u baz alabildiği unutulmamalı bu nedenle içeriklerin yüksek kalitede, güncel ve doğru olması gerektiği göz önüne alınmalıdır.
Doç. Dr. Kadriye AVCI’ya en içten şükranlarımızı sunuyoruz.
Aim: To assess the reliability of corneal transplantation information in YouTube videos.
Methods: The first 100 videos that appeared on the screen after typing “cornea transplant” into YouTube’s video search engine were listed on 04.03.2022. Upload date, broadcasting time, total views, daily view rate, video source and length (seconds), and number of likes and comments made were all recorded parameters. Two ophthalmologists evaluated and scored the videos blindly and independently using the Journal of the American Medical Association (JAMA), Quality Criteria for Consumer Health Information (DISCERN), Global Quality (GQ) indices.
Results: When the source of the videos was evaluated, it was determined that 10 videos were uploaded by an ophthalmologist, 35 videos included a certain episode from a television program, 14 videos were uploaded by a health institution and 22 videos were uploaded by other sources. It was observed that the duration of the videos, whose source is television programs, was significantly (p<0.05) longer. According to the DISCERN classification, 21% of the videos are “very weak”, 45.7% “poor”, 17.3% “moderate”, 13.6% “good”, 2.5% “excellent” was. There was a significant difference between DISCERN classification and video duration (p<0.01) and video likes (p=0.013). According to the sources, there was no significant difference when the DISCERN, JAMA, and GQ scores were evaluated. It has been determined that there is a high correlation between the number of likes, the number of views, the rate of viewing and the number of comments on the video (p<0.01).
Conclusion: YouTube is a platform that is frequently used as a source of information in the field of health and there is a significant amount of content about corneal transplantation. It has been determined that these ingredients are very weak and of poor quality at a high rate. It should not be forgotten that most patients rely on YouTube as the only source of information, so it should be considered that the content should be of high quality, up-to-date and accurate.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 28 Sayı: 1 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.