Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 3, 193 - 199, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. The opinions of medicine faculty students about anatomy education. Gaziantep Med J 2016;22:82-8. doi: 10.5578/GMJ.32156.
  • http://www.medicine.ankara.edu.tr/donem-i/, http://www.medicine.ankara.edu.tr/donem-ii/ Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I ve Dönem II Ders Programı [12.09.2019].
  • https://med.ege.edu.tr/tr-2102/ders_programi_ve_klavuzlar__notlar.html Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Ders Programı [12.09.2019].
  • http://tipdekanlik.gantep.edu.tr/downloads/2018-2019.pdf Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Ders Programı [12.09.2019].
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf Resmi Gazete2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu [11.09.2019].
  • Moore KL, Dalley AF, Agur AMR. Clinically Oriented Anatomy: Wolters Kluwer; 2017. 15 p.
  • McCuskey RS, Carmichael SW, Kirch DG. The importance of anatomy in health professions education and the shortage of qualified educators. Acad Med. 2005;80:349-51.
  • Özer M. Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011;1:23-6.
  • https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2019-Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • https://www.osym.gov.tr/TR,15240/2018-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2018-Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • https://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2017-ÖSYS Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • Özoğlu M. 2000’li Yıllar: Türkiye’de Eğitim: Meydan; 2011. 125-61 p.
  • Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. The Assessment of the Students’Opinions about Anatomy Education. Int J Basic Clin Med 2013;1:94-106.
  • Bahşi İ, Çetkin M, Kervancıoğlu P, Orhan M, Ayan H, Sayın S. Tıp fakültesi derslerinin verimliliği, işleniş şekli ve öğrencilerin devam kontrolünün değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg 2018;28:89-95.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, Songur A, Zararsız İ, Sarsılmaz M. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor? Tıp Eğitimi Dünyası 2003;10:7-14.
  • Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H, Şenol E, Mutlu MS, Kürkçüoğlu A, Yücel D, Babus T. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. Sınıf Öğrencilerinin Anatomi Eğitimini Değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):27-32.
  • Benli AR, İnci H, Cebecik A, Sunay D. Türkiye’de Tıp Fakülteleri Temel Tıp Bilimlerinin Ders Saatleri ve Akademisyen Sayılarının Karşılaştırılması. Tıp Eğitimi Dünyası 2018;17(51):13-20.

A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 3, 193 - 199, 31.12.2019

Öz

Objectives: This study aimed to make a quantitative evaluation of the academicians working in anatomy education, investigate the relationship between the number of academicians and the anatomy course hours, and examine the relationship between the ages of the schools and the number of academicians in medical schools in Turkey.

Methods: The number of academicians (professor, associate professor, assistant professor, research assistant and lecturer) working at the department of anatomy were recorded by examining the official websites of 90 medical schools in Turkey between June 22–27, 2019. The number of anatomy course hours was examined in 58 medical schools accessed from their websites. The years of establishment of the medical schools were recorded.

Results: A total of 90 research assistants, 18 lecturers and 291 faculty members were determined to work in the anatomy departments of the 90 medical schools in Turkey. The mean numbers of research assistants, lecturers, faculty members and academicians per faculty were found as 1±1.56 (range: 0–9), 0.20±0.45 (range: 0–2), 3.23±2.41 (range: 0–11) and 4.43±3.45 (range: 0–17), respectively. The mean numbers of theoretical, practical and total hours of anatomy course were 170.14±32.25 (range: 100–245), 104.47±34.78 (range: 32–196), and 274.6±51.92 (range: 132–405), respectively.

Conclusion: There were differences between universities in terms of academicians and anatomy course hours. The course load of anatomy academicians was found rather high. It is concluded that this situation may have disadvantages for anatomy education and academic studies of academicians.

Kaynakça

  • Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. The opinions of medicine faculty students about anatomy education. Gaziantep Med J 2016;22:82-8. doi: 10.5578/GMJ.32156.
  • http://www.medicine.ankara.edu.tr/donem-i/, http://www.medicine.ankara.edu.tr/donem-ii/ Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I ve Dönem II Ders Programı [12.09.2019].
  • https://med.ege.edu.tr/tr-2102/ders_programi_ve_klavuzlar__notlar.html Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Ders Programı [12.09.2019].
  • http://tipdekanlik.gantep.edu.tr/downloads/2018-2019.pdf Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Ders Programı [12.09.2019].
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf Resmi Gazete2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu [11.09.2019].
  • Moore KL, Dalley AF, Agur AMR. Clinically Oriented Anatomy: Wolters Kluwer; 2017. 15 p.
  • McCuskey RS, Carmichael SW, Kirch DG. The importance of anatomy in health professions education and the shortage of qualified educators. Acad Med. 2005;80:349-51.
  • Özer M. Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011;1:23-6.
  • https://www.osym.gov.tr/TR,16858/2019-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2019-Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • https://www.osym.gov.tr/TR,15240/2018-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2018-Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • https://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html 2017-ÖSYS Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu [13.09.2019].
  • Özoğlu M. 2000’li Yıllar: Türkiye’de Eğitim: Meydan; 2011. 125-61 p.
  • Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. The Assessment of the Students’Opinions about Anatomy Education. Int J Basic Clin Med 2013;1:94-106.
  • Bahşi İ, Çetkin M, Kervancıoğlu P, Orhan M, Ayan H, Sayın S. Tıp fakültesi derslerinin verimliliği, işleniş şekli ve öğrencilerin devam kontrolünün değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg 2018;28:89-95.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, Songur A, Zararsız İ, Sarsılmaz M. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor? Tıp Eğitimi Dünyası 2003;10:7-14.
  • Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H, Şenol E, Mutlu MS, Kürkçüoğlu A, Yücel D, Babus T. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2. Sınıf Öğrencilerinin Anatomi Eğitimini Değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):27-32.
  • Benli AR, İnci H, Cebecik A, Sunay D. Türkiye’de Tıp Fakülteleri Temel Tıp Bilimlerinin Ders Saatleri ve Akademisyen Sayılarının Karşılaştırılması. Tıp Eğitimi Dünyası 2018;17(51):13-20.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Teaching Anatomy
Yazarlar

Saliha Seda Adanır 0000-0002-9098-5194

İlhan Bahşi 0000-0001-8078-7074

Mustafa Orhan 0000-0003-4403-5718

Piraye Kervancıoğlu Bu kişi benim 0000-0003-3231-3637

Ömer Faruk Cihan Bu kişi benim 0000-0001-5290-4384

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Adanır, S. S., Bahşi, İ., Orhan, M., Kervancıoğlu, P., vd. (2019). A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey. Anatomy, 13(3), 193-199.
AMA Adanır SS, Bahşi İ, Orhan M, Kervancıoğlu P, Cihan ÖF. A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey. Anatomy. Aralık 2019;13(3):193-199.
Chicago Adanır, Saliha Seda, İlhan Bahşi, Mustafa Orhan, Piraye Kervancıoğlu, ve Ömer Faruk Cihan. “A Quantitative Evaluation of the Academicians in Anatomy Departments of Medical Schools in Turkey”. Anatomy 13, sy. 3 (Aralık 2019): 193-99.
EndNote Adanır SS, Bahşi İ, Orhan M, Kervancıoğlu P, Cihan ÖF (01 Aralık 2019) A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey. Anatomy 13 3 193–199.
IEEE S. S. Adanır, İ. Bahşi, M. Orhan, P. Kervancıoğlu, ve Ö. F. Cihan, “A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey”, Anatomy, c. 13, sy. 3, ss. 193–199, 2019.
ISNAD Adanır, Saliha Seda vd. “A Quantitative Evaluation of the Academicians in Anatomy Departments of Medical Schools in Turkey”. Anatomy 13/3 (Aralık 2019), 193-199.
JAMA Adanır SS, Bahşi İ, Orhan M, Kervancıoğlu P, Cihan ÖF. A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey. Anatomy. 2019;13:193–199.
MLA Adanır, Saliha Seda vd. “A Quantitative Evaluation of the Academicians in Anatomy Departments of Medical Schools in Turkey”. Anatomy, c. 13, sy. 3, 2019, ss. 193-9.
Vancouver Adanır SS, Bahşi İ, Orhan M, Kervancıoğlu P, Cihan ÖF. A quantitative evaluation of the academicians in anatomy departments of medical schools in Turkey. Anatomy. 2019;13(3):193-9.

Anatomy is the official journal of Turkish Society of Anatomy and Clinical Anatomy (TSACA).