Yaklaşık son
on-onbeş yıldır yenileme geçiren kentlere bakıldığında gerek yeni yapıların
inşaa edilip pazarlanmasında gerek eski yapıların restorasyonlarında
‘nostaljik’ söylemlerin payının yadsınamayacak derece olduğu görülmektedir.
Yatırımcılar yeni inşa ettikleri konutlarının nostaljik reklamlarında geçmişin
güzel, sakin ve huzur dolu eski günlerini müşterilerine vaat ederken, yerel
yönetimler ise tarihi yapıları restore ederek geçmişin nostaljik günlerini
canlandırdıklarını iddia etmektedirler. Bu durum sadece mekânların yapım ya da
onarım süreçlerine değil aynı zamanda kullanım biçimlerine de (nostaljik
kafeler vb.) etki etmektedir. Sürekli bir dönüşüm sürecinde olan kentlerde bir
taraftan yeni yapılar ve yeni yaşam şekli inşaa ediliyorken diğer taraftan sınırlı bir alanda eskiyi
yad etme ve yaşatma çabası dikkat çekmektedir. Bu makale,
kentlerdeki iki önemli aktörün –yatırımcıların ve yerel yönetimlerin, nostaljik
temalarının kent yenileme uygulamaları açısından işlevlerini ve aynı zamanda bu
temaların kentte yaşayanlar açısından ne gibi anlamlar ifade ettiğini
sorgulamayı amaçlamaktadır. Bu nedenle
çalışmada nostaljinin kent hayatı açısından anlamları üzerinde durularak kent ve
nostalji ilişkisi değerlendirilmektedir.
Nostalgic discourses can be observed vividly during both marketing new
buildings and renovating old buildings in the urban spaces, where urban
transformation is still progressing for the last ten to fifteen years.
Investors promise beautiful, quiet and peaceful old days to their customers in
the nostalgic advertisement of their new buildings; local government claimed
that they bring to life the nostalgic old days by renovating old buildings.
This situation has an impact not only constructing or repairing buildings but
also the usage of buildings such as nostalgia cafes. In cities that are in a
continuous process of transformation, new constructions and new life styles are
being built, while there are a certain effort not to be forgotten old life
style in limited places. This article aims to question that two main
actor which are local government and investors, are transforming cities by
applying nostalgic themes and at the same time, what these meanings mean to urban renewal. The impact of nostalgia on urban life and the
relation between nostalgia and urban are evaluated in the study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 6 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.