Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Approach to Scientific Process Skills of Students in the Context of Critical Pedagogical Principles

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 931 - 944, 15.06.2020

Öz

The aim of this study is to determine the changes that may arise when students' scientific process skills are approached with critical pedagogical principles. The research was quantitative in appearance and non-equivalent comparison group design was used. The study group consisted of 129 eighth grade students from five different classes in a public school. In two of the classes, science teaching was conducted according to the principles of critical pedagogy and in the other three classes according to the existing science curriculum. The applications were carried out in the eighth grade science course, four hours a week for 24 weeks. Science curriculum and scientific process skill test prepared by students were used to collect data. The reliability coefficient of the test was between 0.60 ≤ α ≤ 0.80 in the sample area. Descriptive statistics, one-factor analysis of variance and related t-test were considered as data analysis. The results of the study showed that the scientific process skills of the experimental group students were statistically significant differences compared to the control group students.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2000). Teaching children science: A discovery approach, 5th ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı. Ankara: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, A.R. (2006). Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönteminin fen eğitiminde kullanımı. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde (5.baskı, s.107-133). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Aksakallı, A., Salar, R., & Turgut, Ü. (2018). Eleştirel Pedagoji İlkelerine Göre Yapılan Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 961-971.
  • Althusser, L. (1991). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İstanbul:İttihaki Yayınları.
  • Apple, M. (2004). Neoliberalizm ve Eğitim Politikaları Üzerine Eleştirel Yazılar. Çev. Fatma Gök, Meral Apak, Banu Can, Dilek Çankaya, Filiz Keser, Hüseyin Ala. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Apple, M.W. (1982). EducationandPower. London: Routledge ve Kegan Paul.
  • Apple, M.W. (2009). Müfredatın ve Eğitimin Yeniden Yapılnadırılması / Neo- Liberalizmin ve Yeni Muhafazarkarlığın Gündemi. Eleştirel Pedagoji Söyleşileri( Çev. E.Ç. Babaoğlu). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Applee, M. & Beane, J. A. (2011). Demokratik Okullar: Güçlü Eğitimden Dersler .Çev. Mediha Sarı. Ankara: Dipnot Yayıncılık.
  • Arslan , A. (1995). " İlkokul Öğrencilerinde Gözlenen Bilimsel Beceriler”. Doktora Tezi, H.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, A. G., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Arthur, C. (1993). Teaching Science Through discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ayaz, A., Akdeniz, A. R., & Çepni, S. (1994). Fen bilimlerinde laboratuvarın yeri ve önemi-I. Çağdaş Eğitim, 19, 21-25.
  • Baker, C. (2006). Zorunlu Eğitime Hayır. Çev. A. Sönmezay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berthoff, A.E. (1998). Okuryazarlık: Sözcükleri ve Dünyayı Okuma. Çev. Serap Ayhan. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Blackwell, F. & Hofmann, C. (1991). Science: Field test edition (High scope K-3 curriculum series: 4). Yapsilanti, MI: High/Scope Press.Chomsky, N. (2007). Chomsky, Demokrasi ve Eğitim. Çev. E. Abaoğlu. İstanbul: BGST Yayınları.
  • Christence, L. B., Johnson, R. B., & Turner L. A. (2015). Research Methods, Design and Anaysis. Çev: Ahmet Aypay. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S., Ayaş, A., Johnson, D. & Turgut, M. F. (1996). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Diaz, M. (2016). Critical pedagogy and student success: The transformative work of teaching and learning. Doctoral Dissertation. New Mexico State University.
  • Dökme, İ. (2005). Milli Eğ itim Bakanlığı (MEB) İlköğretim 6. sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Değerlendirilmesi. İlköğretim-Online, 4(1), 7-17.
  • Dökme, İ., & Ozansoy, Ü. (2004). Fen öğretiminde bilimsel iletişim kurabilme becerisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 6-9.
  • Ergin, Ö., Şahin, E.Ş.& Öngel, S.E. (2005). Kuramdan Uygulamaya Deney Yoluyla Fen Öğretimi. İzmir: Dinazor kitapevi.
  • Esler, K. (1977). Teaching Elemenlaıy Science. Florida Technological University.
  • Fischman, G.E., & Mclaren, P. (2005). Rethinking Critical Pedagogyandthe Gramscian and Freirean Legacies: FromOrganictoCommittedIntellectualsor CriticalPedagogy, Commitment, andPraxis.CulturalStudies- Critical Methodologies, 5(4), 425-447.
  • Freire, P. (2006). Ezilenlerin Pedagojisi. Çev. Dilek Hattatoğlu, Erol Özbek. (6. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freire, P. (2009). Dönüşümün Riskleri ve Hissettirdiği Korkular. Eleştirel Pedagoji Söyleşileri. Çev. E.Ç. Babaoğlu. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Freire, P. (2010). Ezilenlerin Pedagojisi. (Çev. D. Hattaoğlu ve E. Özbek). İsyanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freire, P., & Macedo, D. (1998). Okuryazarlık: Sözcükleri ve Dünyayı Okuma. Çev. Serap Ayhan. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Germann, J. P., Aram, R. & Burke, G. (1996). İdentifying patterns and relationships among the responses of seventh grade students to the science process skills of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33(1), 79–99.
  • Giroux, H. A. (1979). Paulo Freire’s Approach to Radical Educational Reform. Curriculum Inguiry, 9(3), 257-272.
  • Giroux, H.A. (2009). Dil/Kültürel İncelemeler Alanında Eleştirel Pedagojinin Bir Rolü Varmıdır? Eleştirel Pedagoji Söyleşileri Çev. E.Ç. Babaoğlu. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Harlen, W. (1993). Teaching and Learning primary Science. London: Convin Press.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in education, Vol: 6, No:1, 1999.
  • Hazır, A. ( 2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Edinebilme Düzeyleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. AKÜ SBE. Afyonkarahisar.
  • Hughes, C., & Vade, W. (1993).İnspirations for İnvestigations in Science. Warwickshire: Scholastic Publicalion.
  • Huppert, J., Lomask S.M., & Lazarorcitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: students’ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education. 24(8), 803-821.
  • Hurd, P. D. (1991). Why We Must Transform Science. Education Educational Leadership,October.
  • İllich, I. (2009). Okulsuz Toplum. Çev. M. ÖZAY. İstanbul: Şule Yayınları.
  • İnal, K. (2010). Eğitim ve İktidar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, Z., Atasoy, S., Tertemiz, N., Şeren, M., & Ercan, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı "İnceleme Kılavuzu Fen Bilgisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lind, K. (1998). Science process skills: Preparing for the future. Monroe< http://www. monroe2boces. org/shared/instruct/sciencek6/process. htm>.(1998, June 15).
  • Martin, D.J. (2003). Elementary science methods: A constructivist aproach (3rd ed.). USA: Thomson Publishing Company.
  • McLaren, P. (1993). Schooling As a RitualPerformance: Towards a PoliticalEconomy of EducationalSymbolsandGestures. New York: Routledge
  • McLaren, P. (2011). Okullarda Yaşam. Eleştirel Pedagojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McLaren, P.L. (2003). Revulationary Pedagogy in Post Revolution Times. Rethinking the PoliticalEconomy of CririticalEducation. New York andLondon: RoutledgeFalmer, 151- 184.
  • Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: Assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.
  • Özoğlu, S.(1994). Bilim ve Eğitim İlişkisi. Bilim ve Eğitim. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri:2, Ankara.
  • Özsoy, S. (2004). Eşitlikçi Bir Eğitim Deneyimi Olarak Köy Enstitüleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, s. 4-25.
  • Padilla, M. J. (1990). The Science Process Skills. Research Matters to the Science Teacher (9004).
  • Paul, R., Binker., A., Jensen, K., & Kreklau, H. (1990). Critical Thinking Handbook: A Guide For Remodeling Lesson Plans İn Language Arts. Social Studies And Science. Rohnert Park, CA: Foundation For Critical Thinking.
  • Pekmez, E.Ş. (2001). Fen Öğretmenlerinin Bilimsel Süreçler Hakkındaki Bilgilerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğ itimi Sempozyumu, İstanbul, [543-549].
  • Pekmez, E.Ş. (2001). Fen Öğretmenlerinin Bilimsel Süreçler Hakkındaki Bilgilerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğ itimi Sempozyumu, İstanbul, [543-549].
  • Ramig, J. E., Bailer, J., & Ramsey, M. J. (1995). Teaching science process skills. Torrance, California: Good Apple.
  • Rao, D. B., & Kumari, U. N. (2008). Science Process Skills of School Sdudents. Darya Gnaj, New Delhi: Discovery Publishing House.
  • Rezba, R. J., Sparague, C. S., Fiel, R. L., Funk, H. J., Okey, J. R., & Jaus, H. H. (1995). Learning and assessing science process skills. Iowa: Kendall.
  • Rillero, P. (1998). Process Skills and Content Knowledge. Science activities. [Online] Available url: EBSCOHost: Academic Search Elite.
  • Roberts, P. (2003). Knowledge, Dialouge and Humanization. Critical Theory and The Human Condition. Peter Lang, New York, s. 169-183.
  • Roberts, R. & Gott, R. (1999). Procedural understanding: its place in the biology curriculum. School Science review, 81(294), 19-25.
  • Saat, R.M. (2004). The acquisition of integrated science process skills in a webbased learning environment. Research in Science ve Technological Education. 22(1). 23-40.
  • Sağıroğlu, N.A. (2013). Özgürleştirici Eğitim Arayışları: Köy Enstitüleri ve Eleştirel Pedagoji Okulu. Amme İdaresi Dergisi. Cilt 46, sayı 1, 81-98.
  • Sittirug, H. (1997). The predictive value of science process skills, attitude toward science, and cognitive development on achievement in a thai teacher institution. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Missouri-Columbia.
  • Taşar, M. F., Temiz, B. K., & Tan, M. (2002). İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 1, 380-385.
  • Temiz, B. K. (2001). Lise 1. Sınıf Fizik Dersi Programının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Uygunluğunun İncelenmesi. Ankara: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Temiz, B. K., & Tan, M. (2003). İlköğretim Fen Öğretiminde Temel Bilimsel Süreç Becerileri. Eğitim ve Bilim, 28(127).
  • Temizyürek, K. (2003). Fen Öğretimi ve Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R, Piburn, M. & Roger Cunningham (1997). İlkögretim fen ögretimi. Ankara: YÖK/DB Milli Egitimi Gelistirme Projesi Hizmet Öncesi Ögretmen Egitimi Yayınları.
  • Walters, Y.B. & Soyibo, K. (2001) An Analysis of High School Students’ Performence on Five Integrated Science Process Skills. Research in Science and Technological Education, 19 (2).
  • Yıldırım, C. (1985). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Pedagoji İle ilgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 12, Sayı 3, 195-213.

Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Eleştirel Pedagojik İlkeler Bağlamında Yaklaşım

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 931 - 944, 15.06.2020

Öz

Bu çalışma, öğrencilerdeki bilimsel süreç becerilerine eleştirel pedagoji ilkeleri dikkate alınıp yaklaşıldığında meydana gelebilecek değişimleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel yöntemlerden eşdeğer olmayan karşılaştırma grubu deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet okulunun iki şubesinde eleştirel pedagoji ilkelerine göre üç şubesinde ise mevcut fen bilimleri öğretim programına göre fen öğretimi yapılan beş farklı şubeden 129 sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulamalar 24 hafta boyunca haftada dört saat olmak üzere sekizinci sınıf fen bilimleri dersinde yürütülmüştür. Veri toplamak için öğrenciler tarafından hazırlanan fen bilimleri öğretim programı ve bilimsel süreç beceri testi kullanılmıştır. Veri analizi olarak betimsel istatistik, tek faktörlü varyans analizi ve ilişkili örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre bilimsel süreç becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmalar olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2000). Teaching children science: A discovery approach, 5th ed. Boston: Allyn and Bacon.
  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı. Ankara: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdeniz, A.R. (2006). Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönteminin fen eğitiminde kullanımı. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde (5.baskı, s.107-133). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Aksakallı, A., Salar, R., & Turgut, Ü. (2018). Eleştirel Pedagoji İlkelerine Göre Yapılan Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 961-971.
  • Althusser, L. (1991). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İstanbul:İttihaki Yayınları.
  • Apple, M. (2004). Neoliberalizm ve Eğitim Politikaları Üzerine Eleştirel Yazılar. Çev. Fatma Gök, Meral Apak, Banu Can, Dilek Çankaya, Filiz Keser, Hüseyin Ala. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Apple, M.W. (1982). EducationandPower. London: Routledge ve Kegan Paul.
  • Apple, M.W. (2009). Müfredatın ve Eğitimin Yeniden Yapılnadırılması / Neo- Liberalizmin ve Yeni Muhafazarkarlığın Gündemi. Eleştirel Pedagoji Söyleşileri( Çev. E.Ç. Babaoğlu). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Applee, M. & Beane, J. A. (2011). Demokratik Okullar: Güçlü Eğitimden Dersler .Çev. Mediha Sarı. Ankara: Dipnot Yayıncılık.
  • Arslan , A. (1995). " İlkokul Öğrencilerinde Gözlenen Bilimsel Beceriler”. Doktora Tezi, H.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, A. G., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Arthur, C. (1993). Teaching Science Through discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ayaz, A., Akdeniz, A. R., & Çepni, S. (1994). Fen bilimlerinde laboratuvarın yeri ve önemi-I. Çağdaş Eğitim, 19, 21-25.
  • Baker, C. (2006). Zorunlu Eğitime Hayır. Çev. A. Sönmezay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berthoff, A.E. (1998). Okuryazarlık: Sözcükleri ve Dünyayı Okuma. Çev. Serap Ayhan. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Blackwell, F. & Hofmann, C. (1991). Science: Field test edition (High scope K-3 curriculum series: 4). Yapsilanti, MI: High/Scope Press.Chomsky, N. (2007). Chomsky, Demokrasi ve Eğitim. Çev. E. Abaoğlu. İstanbul: BGST Yayınları.
  • Christence, L. B., Johnson, R. B., & Turner L. A. (2015). Research Methods, Design and Anaysis. Çev: Ahmet Aypay. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S., Ayaş, A., Johnson, D. & Turgut, M. F. (1996). Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Diaz, M. (2016). Critical pedagogy and student success: The transformative work of teaching and learning. Doctoral Dissertation. New Mexico State University.
  • Dökme, İ. (2005). Milli Eğ itim Bakanlığı (MEB) İlköğretim 6. sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Değerlendirilmesi. İlköğretim-Online, 4(1), 7-17.
  • Dökme, İ., & Ozansoy, Ü. (2004). Fen öğretiminde bilimsel iletişim kurabilme becerisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 6-9.
  • Ergin, Ö., Şahin, E.Ş.& Öngel, S.E. (2005). Kuramdan Uygulamaya Deney Yoluyla Fen Öğretimi. İzmir: Dinazor kitapevi.
  • Esler, K. (1977). Teaching Elemenlaıy Science. Florida Technological University.
  • Fischman, G.E., & Mclaren, P. (2005). Rethinking Critical Pedagogyandthe Gramscian and Freirean Legacies: FromOrganictoCommittedIntellectualsor CriticalPedagogy, Commitment, andPraxis.CulturalStudies- Critical Methodologies, 5(4), 425-447.
  • Freire, P. (2006). Ezilenlerin Pedagojisi. Çev. Dilek Hattatoğlu, Erol Özbek. (6. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freire, P. (2009). Dönüşümün Riskleri ve Hissettirdiği Korkular. Eleştirel Pedagoji Söyleşileri. Çev. E.Ç. Babaoğlu. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Freire, P. (2010). Ezilenlerin Pedagojisi. (Çev. D. Hattaoğlu ve E. Özbek). İsyanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freire, P., & Macedo, D. (1998). Okuryazarlık: Sözcükleri ve Dünyayı Okuma. Çev. Serap Ayhan. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Germann, J. P., Aram, R. & Burke, G. (1996). İdentifying patterns and relationships among the responses of seventh grade students to the science process skills of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33(1), 79–99.
  • Giroux, H. A. (1979). Paulo Freire’s Approach to Radical Educational Reform. Curriculum Inguiry, 9(3), 257-272.
  • Giroux, H.A. (2009). Dil/Kültürel İncelemeler Alanında Eleştirel Pedagojinin Bir Rolü Varmıdır? Eleştirel Pedagoji Söyleşileri Çev. E.Ç. Babaoğlu. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Harlen, W. (1993). Teaching and Learning primary Science. London: Convin Press.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in education, Vol: 6, No:1, 1999.
  • Hazır, A. ( 2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Edinebilme Düzeyleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. AKÜ SBE. Afyonkarahisar.
  • Hughes, C., & Vade, W. (1993).İnspirations for İnvestigations in Science. Warwickshire: Scholastic Publicalion.
  • Huppert, J., Lomask S.M., & Lazarorcitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: students’ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education. 24(8), 803-821.
  • Hurd, P. D. (1991). Why We Must Transform Science. Education Educational Leadership,October.
  • İllich, I. (2009). Okulsuz Toplum. Çev. M. ÖZAY. İstanbul: Şule Yayınları.
  • İnal, K. (2010). Eğitim ve İktidar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, Z., Atasoy, S., Tertemiz, N., Şeren, M., & Ercan, L. (2001). Konu Alanı Ders Kitabı "İnceleme Kılavuzu Fen Bilgisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lind, K. (1998). Science process skills: Preparing for the future. Monroe< http://www. monroe2boces. org/shared/instruct/sciencek6/process. htm>.(1998, June 15).
  • Martin, D.J. (2003). Elementary science methods: A constructivist aproach (3rd ed.). USA: Thomson Publishing Company.
  • McLaren, P. (1993). Schooling As a RitualPerformance: Towards a PoliticalEconomy of EducationalSymbolsandGestures. New York: Routledge
  • McLaren, P. (2011). Okullarda Yaşam. Eleştirel Pedagojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McLaren, P.L. (2003). Revulationary Pedagogy in Post Revolution Times. Rethinking the PoliticalEconomy of CririticalEducation. New York andLondon: RoutledgeFalmer, 151- 184.
  • Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: Assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.
  • Özoğlu, S.(1994). Bilim ve Eğitim İlişkisi. Bilim ve Eğitim. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri:2, Ankara.
  • Özsoy, S. (2004). Eşitlikçi Bir Eğitim Deneyimi Olarak Köy Enstitüleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, s. 4-25.
  • Padilla, M. J. (1990). The Science Process Skills. Research Matters to the Science Teacher (9004).
  • Paul, R., Binker., A., Jensen, K., & Kreklau, H. (1990). Critical Thinking Handbook: A Guide For Remodeling Lesson Plans İn Language Arts. Social Studies And Science. Rohnert Park, CA: Foundation For Critical Thinking.
  • Pekmez, E.Ş. (2001). Fen Öğretmenlerinin Bilimsel Süreçler Hakkındaki Bilgilerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğ itimi Sempozyumu, İstanbul, [543-549].
  • Pekmez, E.Ş. (2001). Fen Öğretmenlerinin Bilimsel Süreçler Hakkındaki Bilgilerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğ itimi Sempozyumu, İstanbul, [543-549].
  • Ramig, J. E., Bailer, J., & Ramsey, M. J. (1995). Teaching science process skills. Torrance, California: Good Apple.
  • Rao, D. B., & Kumari, U. N. (2008). Science Process Skills of School Sdudents. Darya Gnaj, New Delhi: Discovery Publishing House.
  • Rezba, R. J., Sparague, C. S., Fiel, R. L., Funk, H. J., Okey, J. R., & Jaus, H. H. (1995). Learning and assessing science process skills. Iowa: Kendall.
  • Rillero, P. (1998). Process Skills and Content Knowledge. Science activities. [Online] Available url: EBSCOHost: Academic Search Elite.
  • Roberts, P. (2003). Knowledge, Dialouge and Humanization. Critical Theory and The Human Condition. Peter Lang, New York, s. 169-183.
  • Roberts, R. & Gott, R. (1999). Procedural understanding: its place in the biology curriculum. School Science review, 81(294), 19-25.
  • Saat, R.M. (2004). The acquisition of integrated science process skills in a webbased learning environment. Research in Science ve Technological Education. 22(1). 23-40.
  • Sağıroğlu, N.A. (2013). Özgürleştirici Eğitim Arayışları: Köy Enstitüleri ve Eleştirel Pedagoji Okulu. Amme İdaresi Dergisi. Cilt 46, sayı 1, 81-98.
  • Sittirug, H. (1997). The predictive value of science process skills, attitude toward science, and cognitive development on achievement in a thai teacher institution. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Missouri-Columbia.
  • Taşar, M. F., Temiz, B. K., & Tan, M. (2002). İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 1, 380-385.
  • Temiz, B. K. (2001). Lise 1. Sınıf Fizik Dersi Programının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Uygunluğunun İncelenmesi. Ankara: Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Temiz, B. K., & Tan, M. (2003). İlköğretim Fen Öğretiminde Temel Bilimsel Süreç Becerileri. Eğitim ve Bilim, 28(127).
  • Temizyürek, K. (2003). Fen Öğretimi ve Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R, Piburn, M. & Roger Cunningham (1997). İlkögretim fen ögretimi. Ankara: YÖK/DB Milli Egitimi Gelistirme Projesi Hizmet Öncesi Ögretmen Egitimi Yayınları.
  • Walters, Y.B. & Soyibo, K. (2001) An Analysis of High School Students’ Performence on Five Integrated Science Process Skills. Research in Science and Technological Education, 19 (2).
  • Yıldırım, C. (1985). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Pedagoji İle ilgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 12, Sayı 3, 195-213.
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayhan Aksakallı 0000-0001-6281-5828

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Kabul Tarihi 12 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aksakallı, A. (2020). Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Eleştirel Pedagojik İlkeler Bağlamında Yaklaşım. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 931-944. https://doi.org/10.18506/anemon.614360

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.