Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Selim İleri’nin Edebi Kişiliğine İlişkin Bazı Dikkatler

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 6, 1835 - 1840, 11.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.752868

Öz

Selim İleri, Cumhuriyet dönemi öykü ve romancılığımızın üretken isimlerindendir. Bu türler dışında da, deneme, inceleme, anı, tiyatro, senaryo, şiir türlerinde eserler vermiştir. Makalede, yazarın bütün eserlerinin genel bir değerlendirmesi yapıldıktan sonra, bütün bu eserleri domine eden ana yönelimler üzerinde durulmuştur. İlk öykülerinden itibaren Selim İleri’nin eserlerinin arka planında hüzün duygusu egemendir. Bu duygu, çoğunlukla yazdıklarının motivasyonu olmuştur. Aynı zamanda yazarın değişen dünyaya ve Türk toplumuna karşı eleştirel bir yaklaşım içinde olduğu, Abdülhak Şinasi Hisar’ın eserlerindeki gibi bir “güzel duygularla anımsanan bir mazi” inşa etmeye çalıştığı söylenebilir. Yaşanmakta olan değişime karşı içte beslenen muhalefet duygusunun çeşitlemeleri yazarın pek çok türde verdiği eserlerine bir biçimde yansımıştır. Yaşadığı zamandan memnun olmayan yazarın aradığı mutluluğu olumsuzluklarından arındırılmış bir geçmiş zaman diliminde bulmak istemesi de belki bir anlamda kendini mutlu ve huzurlu kılma yoludur.

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Selim İleri Öyküsünde İnsan Halleri. Hece Dergisi, (95), Kasım 2004. 94-98.
  • Bekiroğlu, N. (1991). Duyarlığın Zaman Romanı/Mavi Kanatlarınla Yalnız Benim Olsaydın. Dergâh Dergisi, (22). 7-8.
  • Bilhan, Rukiye. (1998) Selim İleri Hayatı ve Romanları. Fırat Üniversitesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Enginün, İnci. (2001). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergâh Yay. İst.
  • Fethi Naci. (1999). Yüzyılın 100 Romanı. 2. bs., Adam Yay. İst.
  • Harmancı, Abdullah. Selim İleri’nin Edebi Kişiliği ve Öykücülüğü. Selçuk Üniversitesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya. 2006.
  • Hızlan, Doğan. (2001). Düzyazı Ayracı. YKY, İst.,
  • İleri, Selim. (2003). Annem İçin, 5. Bs., Doğan Kitap, İst.
  • ___________; (2002). Anılar; Issız Ve Yağmurlu. 2. Bs. Doğan Kitap, İst.
  • ___________; (1975). Dostlukların Son Günü, Bilgi Yay., Ank.
  • ___________; (1985). Hatırlıyorum. 2. Bs., Altın Kitaplar. İst.
  • ___________. (1979)“Niçin Küçük Kentsoyluyu Yazıyorum…”, Türk Dili dergisi. (334) 26-30.
  • ___________. (1974) “Öykünün Abece’si”, Yeni Ufuklar, (248). 39-43.
  • ___________. (1974). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”. Türk Dili dergisi. (286). 3-29.
  • Oktay, Ahmet. (2004). Şeytan, Melek, Soytarı, 2. Bs., Doğan Kitap, İst.
  • Savcılıoğlu, Nida Nevra. (2004). “Selim İleri İle Çağdaşlaşma Ve Bireye Yönelik Saptamalar”, Adam Öykü dergisi (55) 24-28.
  • Şişman, Ömer. (2002). “Mavi Kanatlarınla’dan Ayrılığın İlk Yazı’na”, Cumhuriyet Kitap, (623). 1-7.
  • Tosun, Necip. (2004). “Geçmiş Zamanın Peşinde : Selim İleri Öykücülüğü”, Hece dergisi, (87). 99-105.
  • _____________. (1991)“Mavi Kanatlarına Yalnız Benim Olsaydın”, Dergâh dergisi, (19). 3-5.
  • Türk Dili. (1975)“Öykü Nedir? Öykü Anlayışınızı Anlatır Mısınız?”, Türk Dili dergisi, (286). 137.
  • Yıldız, Alpay Doğan. (2004). “Selim İleri Romancılığına Genel Bir Bakış”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (52-53). 4-20.
  • _____________. (1999). Selim İleri’nin Romanları Üzerine ‘Okur Merkezli’ Bir Yaklaşım, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Samsun.

Some Distinct Notes about the Literary Personality of Selim İleri

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 6, 1835 - 1840, 11.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.752868

Öz

Kaynakça

  • Alver, K. (2004). Selim İleri Öyküsünde İnsan Halleri. Hece Dergisi, (95), Kasım 2004. 94-98.
  • Bekiroğlu, N. (1991). Duyarlığın Zaman Romanı/Mavi Kanatlarınla Yalnız Benim Olsaydın. Dergâh Dergisi, (22). 7-8.
  • Bilhan, Rukiye. (1998) Selim İleri Hayatı ve Romanları. Fırat Üniversitesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Enginün, İnci. (2001). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergâh Yay. İst.
  • Fethi Naci. (1999). Yüzyılın 100 Romanı. 2. bs., Adam Yay. İst.
  • Harmancı, Abdullah. Selim İleri’nin Edebi Kişiliği ve Öykücülüğü. Selçuk Üniversitesi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya. 2006.
  • Hızlan, Doğan. (2001). Düzyazı Ayracı. YKY, İst.,
  • İleri, Selim. (2003). Annem İçin, 5. Bs., Doğan Kitap, İst.
  • ___________; (2002). Anılar; Issız Ve Yağmurlu. 2. Bs. Doğan Kitap, İst.
  • ___________; (1975). Dostlukların Son Günü, Bilgi Yay., Ank.
  • ___________; (1985). Hatırlıyorum. 2. Bs., Altın Kitaplar. İst.
  • ___________. (1979)“Niçin Küçük Kentsoyluyu Yazıyorum…”, Türk Dili dergisi. (334) 26-30.
  • ___________. (1974) “Öykünün Abece’si”, Yeni Ufuklar, (248). 39-43.
  • ___________. (1974). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”. Türk Dili dergisi. (286). 3-29.
  • Oktay, Ahmet. (2004). Şeytan, Melek, Soytarı, 2. Bs., Doğan Kitap, İst.
  • Savcılıoğlu, Nida Nevra. (2004). “Selim İleri İle Çağdaşlaşma Ve Bireye Yönelik Saptamalar”, Adam Öykü dergisi (55) 24-28.
  • Şişman, Ömer. (2002). “Mavi Kanatlarınla’dan Ayrılığın İlk Yazı’na”, Cumhuriyet Kitap, (623). 1-7.
  • Tosun, Necip. (2004). “Geçmiş Zamanın Peşinde : Selim İleri Öykücülüğü”, Hece dergisi, (87). 99-105.
  • _____________. (1991)“Mavi Kanatlarına Yalnız Benim Olsaydın”, Dergâh dergisi, (19). 3-5.
  • Türk Dili. (1975)“Öykü Nedir? Öykü Anlayışınızı Anlatır Mısınız?”, Türk Dili dergisi, (286). 137.
  • Yıldız, Alpay Doğan. (2004). “Selim İleri Romancılığına Genel Bir Bakış”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (52-53). 4-20.
  • _____________. (1999). Selim İleri’nin Romanları Üzerine ‘Okur Merkezli’ Bir Yaklaşım, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Samsun.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdullah Harmancı 0000-0001-9468-8595

Yayımlanma Tarihi 11 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Harmancı, A. (2020). Selim İleri’nin Edebi Kişiliğine İlişkin Bazı Dikkatler. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(6), 1835-1840. https://doi.org/10.18506/anemon.752868

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.