Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocukların Annelerinin Evlilik Uyumunun İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 19 - 31, 12.10.2017

Öz

Bu araştırma, özel gereksinimli çocukların annelerinin evlilik

uyumlarının, çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi amacı

ile hazırlanmıştır. Araştırma, özel gereksinimli çocuğa sahip olan 108

anne (n=108) ile yapılmıştır. Araştırmada Çift Uyum Ölçeği (ÇUÖ-DAS)

ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Demografik bilgi formu,

araştırmacı tarafından hazırlanmıştır ve 9 soru içermektedir.

Çalışmada, Çift Uyum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formundan elde edilen

veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan varyans analizi

ile özel gereksinimli çocuk annelerinin yaşının, eğitim durumunun,

evlenme biçiminin, evlilik süresinin, sahip olduğu çocuk sayısının,

çalışma durumunun, mesleğinin, özel gereksinimli çocuğunun tanısının ve

gelir düzeyinin evlilik uyumuna etkisi incelenmiş ve araştırma sonucunda

yalnızca annelerin çalışma durumu ile evlilik uyumları arasında anlamlılık

bulgulanmıştır. Yapılan Scheffe Çoklu Karşılaştırma Testi ile anlamlılık

bulgulanan çalışma grubunun, emekliler grubu olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Sivrikaya T, Çifci Tekinarslan İ. Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Annelerde Stres, Sosyal Destek ve Aile Yükü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2013; 14(2): 17-29. [2] Canarslan H, Ahmetoğlu E. Engelli Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşam Kalitesinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 17(1): 13-31. [3] Şardağ S. Zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin stresle başa çıkma tarzları ve aile sosyal desteğinin evlilik uyumlarını yordaması (Yüksek Lisans Tezi). İzmir, Ege Üniversitesi, 2010. [4] Sarıhan CÖ. (2007). Engelli Çocuğa Sahip Olan ve Olmayan Annelerin Aile İşlevlerini Algılamaları İle Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi, 2007. [5] Küçüker S. Özürlü Çocuk Ailelerine Yönelik Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri. Özel Eğitim Dergisi. 1993; 1(3): 23-29. [6] Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları; 1998. [7] Altunışık R, Coşkun R, Bayraktaroğlu S, Yıldırım E. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık; 2007. [8] Fışıloğlu H, Demir A. Applicability of the dyadic adjustment scale for measurement scale for measurement of marital quality with Turkish couples. European Journal of Psychological Assessment. 2000; 16: 214-218. [9] Ar ÖF. Normal Gelişim Gösteren Çocuğa Sahip Ebeveynler İle Otizmli Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Evlilik Uyumu ve Anksiyete Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Haliç Üniversitesi, 2014. [10] Yılmaz A, Avcı Aİ. 15-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Bazı Toplumsal Cinsiyet Özellikleri İle Evlilik Uyumları Arasındaki İlişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 4(2). [11] Karpat D. Yaygın gelişimsel bozukluk tanısı alan çocukların ebeveynlerinin yaşadığı yas tepkilerinin, evlilik uyumlarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2011. [12] Fışıloğlu H. Lisansüstu Öğrencilerin Evlilik Uyumu. Psikoloji Dergisi, 1992; 7:16-23. [13] Yalçın H. Evlilik Uyumu İle Sosyodemografik Özellikler Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2014; 3(1) [14] Gül G. Evlilik Biçimleri Açısından Evlilik Uyumu, İlişkilerde
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Sözer Çapan Bu kişi benim

Derya Sarıyıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2017
Kabul Tarihi 25 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sözer Çapan, A., & Sarıyıldız, D. (2017). Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocukların Annelerinin Evlilik Uyumunun İncelenmesi. Aydın Sağlık Dergisi, 3(2), 19-31.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png