Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOBİL UYGULAMA DÜNYASINDA RESİMLİ ÇOCUK KİTABI UYGULAMALARI: KETEBE ÇOCUK ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 144 - 164, 30.04.2025

Öz

Son yıllarda çocuklara yönelik farklı kullanım amaçları olan birçok mobil uygulama karşımıza çıkmaktadır. Bunlardan biri olan resimli çocuk kitabı uygulamaları, hakkında farklı disiplinlerden farklı görüşlerin olduğu, özellikleri ve etkilerl hala tartışılan, araştırılan, ilgi çekici ve araştırılmaya değer bir materyal olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada ise Türkiye’de yayınlanan resimli çocuk kitabı uygulamalarından “Ketebe Çocuk” uygulamasının özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik literatür taraması yapılmış, yerli ve yabancı resimli kitap uygulamaları incelenmiş, mobil uygulama yazılımı ve mobil uygulama arayüz tasarımı alanında çalışan kişilerle görüşülmüştür ve bu çerçevede hazırlanan kontrol listesi ile “Ketebe Çocuk” uygulamasının bir resimli çocuk kitabı uygulaması olarak hangi özelliklere sahip olduğu ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Apple Books Preview (t.y.). Apple. Erişim 20 Nisan, 2025, https://books.apple.com/gb/book/pip-and-posy-the-super-scooter/id897459597
  • Atçakarlar, N. (2016). Picture Books Vs. Picture Book Apps: An in-Depth Analysis Of Industry Experts (Tez No. 436960) [Yüksel Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi
  • BelmontisPublishers (2013, 24 Ekim). Rom and the Whale of Dreams - A multilingual storybook App. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Z4I4bo9xesg&t=1s&ab_channel=BelmontisPublishers
  • Bozkurt Yükçü, Ş., İzoğlu Tok, A. ve Bencik Kangal, S. (2019). Çocuk Edebiyatının Geldiği Son Nokta: Okul Öncesi Dönem Resimli E-Kitaplara Gelişimsel Bir Bakış. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(1), 139-164. DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967201931122
  • Children Story (2015, 15 Temmuz). Fairy Tales - Cinderella, The İnteractive Children’s Story. [Video]. DailyMotion. https://www.dailymotion.com/video/x2y1ki1
  • Christ, T., Wang, X. C., Erdemir, E. (2016). Young children’s buddy reading with multimodal app books: reading patterns and characteristics of readers, texts, and contexts. Early Child Development and Care, 188(8), 1012-1030. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1241776
  • Coyne, K. (2019, 23 Ağustos) Winged chariot is first to put picture book on iPhone. The Bookseller. https://www.thebookseller.com/news/winged-chariot-first-put-picture-book-iphone
  • Cresswell, J. W., Cresswell, J. D. (2021). Araştırma Tasarımı. (E. Karadağ, Çev.). Nobel Yayınları.
  • Çilek Dünyası. (t.y.) AppRaven. https://appraven.net/app/21007411
  • Çoruh, L. ve Hidayetoğlu, B. A. (2016). Dijital çağda kitabın dönüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(2), 221-246.
  • https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292717
  • Elasticoapp (2011, 16 Mart). Pinocchio. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch? v=vu01mbgv8mc&ab_channel=elasticoapp
  • Hamer, N. (2017). The Design and Development of the Picture Book for Mobile and Interactive Platforms “You get to BE Harold’s Purple Crayon”. Hamer, N., Nodelman, P. ve Reimer, M. (Ed.), More words about pictures: Current research on Picture Books and Visual/verbal texts for young people içinde (ss. 63). Routledge Publishing
  • Harper Collins Children’s Book (2010, 18 Kasım). Oliver Jeffers - Heart and the Bottle - iPad Picture Book App. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Wc3fghSJvBM&list=PLheVKwiP6XzWOKo6ygkqT6-cRpSNK3nhV&ab_channel=HarperCollinsChildren%27sBooks
  • Hardeson, S. (2013, 12 Eylül). Goodnight Safari app review. The Horn Book inc. https://www.hbook.com/story/goodnight-safari-app-review
  • Kloos, H., Sliemer, S., Cartwrigh, M. (2019). MindPlay virtual reading coach: Does it affect reading fluency in elementary school?. Front. Educ. 4(67). DOI: 10.3389/feduc.2019.00067
  • Koca, F. ve Asutay, H. (2022). Çocukların okuma kültürü ediniminde dijital resimli çocuk kitapları üzerine bir alanyazın değerlendirmesi. M. Seyhan-Yücel, H. Köksal, M. T. Öncü, L. Coşan, H. Asutay (Editörler), Germanistik im Digitalen Wandel-Dijital Evriminde Germanistik içinde (ss. 100-112). Trakya Üniversitesi Yayın No: 276.
  • Kucirkova, N. (2018). How and why to read and create children’s digital books: A guide for primary practitioners. UCL Press Navarro, L. (2011, 3 Aralık). Polk Street Press. Luciana Illustration. https://lucianaillustration.blogspot.com/2011/12/polk-street-press.html
  • Nodelman, Perry. (1988). Words about pictures: The narrative art of children’s picture books. Athens: University of Georgia Press.
  • Ommundsen, A. M. (2015). Who are these Picturebooks for?: Controversial picturebooks and the question of audience. Evans, J. (Ed.), Challenging and Controversial Picturebooks içinde (s. 3). Routlende Publishing.
  • Önder, I. (2010). Elektronik Kitap Olgusu ve Türkiye’de Durum (Tez No. 273319) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Önder, I. ve Atılgan, D. (2015). Elektronik Kitap ve Gelişim Süreci. U. Al ve Z. Taşkın (Ed.), Prof. Dr. İrfan Çakın’a Armağan içinde (ss. 177). Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Yayınları.
  • Özenç, E., ve Akın, E. (2020). Okuduğunu Anlama ve Akılda Tutma Becerileri Bakımından Baskı ve Dijital Kitap Okumanın Karşılaştırılması. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(25), 40-50. https://doi.org/10.33692/avrasyad.836088
  • Pektaş Turgut, Ö. (2018). Çocuklara Yönelik Etkileşimli E-Kitap Uygulamaları: Sanat ve Tasarım Dergisi, (21), 205-221. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435664
  • Salisbury, M. ve Styles, M. (2012). Children’s Picturebooks: The Art of Visual Storytelling. Laurence King Publishing.
  • Sargeant, B. (2015). What Is An Ebook? What Is A Book App? And Why Should We Care? An Analysis of Contemporary Digital Picture Books. Children’s Literature in Education, 46, 454-466. DOI: 10.1007/s10583-015-9243-5
  • Schwebs, T. (2014). Affordances of an App: A reading of The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore. Barnelitterært Forskningstidsskrift, 5(1). DOI: 10.3402/blft.v5.24169
  • Serafini, F., Karchorsky, D. ve Aguilera, E. (2015). Picturebooks 2.0: Transmedial features across narrative platforms. Journal of Children’s Literature, 4(12), 16-24. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/284733488_Picturebooks_20_Transmedial_Features_Across_Narrative_Platforms
  • Serafini, F., Karchorsky, D. ve Aguilera, E. (2016). Picture Books in The Digital Age. The Reading Teacher, 69(5), 2015. DOI: 10.1002/trtr.1452
  • Smeets, D. J. H. ve Bus, A. G. (2015). The Interactive Animated E-Book As A Word Learning Device For Kindergartners. Applied Psycholinguistics, 36(4), 899–920. DOI:10.1017/S0142716413000556
  • Smith, L. (2016). Bu bir kitap. (T. Akyüz, Çev.) Uçanbalık Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 2010)
  • We’ve Made iBook Editions of Our Picturebooks. (2014, 2 Eylül). Nosy Crow. https://nosycrow.com/blog/we-ve-made-ibook-editions-of-our-picture-books/?srsltid=AfmBOooJzO6hpJwXFWUKj_hSuix2Vrl2k6VbWSJivBX5QKotN7Ckiimz
  • Yakota, J. ve Teale, W.H. (2014). Picture Books and The Digital World. The Reading Teacher, 67(8), 577-585. DOI: 10.1002/trtr.1262
  • Yıldız Taşdemir, C., Ata Doğan, S. (2023). Çocuklar İçin Bir E-Kitap Uygulaması: TRT Çocuk Kitaplık. Türk Kütüphaneciliği, 37(1), 29-50. DOI: 10.24146/tk.1132369
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeni Medya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçen Çelik Özbahçe 0009-0008-9414-852X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2025
Kabul Tarihi 26 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik Özbahçe, G. (2025). MOBİL UYGULAMA DÜNYASINDA RESİMLİ ÇOCUK KİTABI UYGULAMALARI: KETEBE ÇOCUK ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(2), 144-164.