BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM SOSYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÜRÜNE DAYALI BİLİŞSEL BOYUTUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 14 - 28, 01.07.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programını öğrencilerin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Bu doğrultuda, “Öğrencilerin Sosyoloji dersi öğretim programı kazanımları hakkındaki görüşleri nelerdir?” sorusunun yanıtına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma için betimleme yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Anket formunun ilk bölümünde öğrencilerin bazı kişisel bilgileri: okudukları sınıf, cinsiyetleri, il/ilçeleri, ikinci bölümde ise araştırmacılar tarafından hazırlanan 31 maddeden oluşan Likert tip dört dereceli bir ölçme aracı kullanılmıştır. Çalışmanın evreni, 2011–2012 eğitim-öğretim yılı sonbahar döneminde Gaziantep ve Kahramanmaraş illerinde Normal Lise, Anadolu Lisesi Ve Sosyal Bilimler Liselerinde öğrenim gören 349 öğrenciden oluşmaktadır. Toplanan veriler üzerinde yapılan güvenirlik çalışmasında anketin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı. 929 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre sosyal bilimler lisesindeki öğrencilerin ortaöğretim sosyoloji öğretim programındaki hedefleri, normal liseler ve Anadolu liselerindeki öğrencilere göre daha etkili bir şekilde kazandıkları görülmüştür

Kaynakça

  • Alican, Nalân, Ankara Liselerinde Sosyoloji Dersi Veren Sosyoloji Öğretmenlerinin Sosyoloji Dersleri İle İlgili Yaklaşımları: Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Karşılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2007.
  • Arslanoğlu, İbrahim, Ortaöğretimde Sosyoloji Öğretimi, Sosyal Araştırmalar Dergisi, Ankara, 2001-2.
  • Banoğlu, Köksal, Baş, Yasemin, Sosyoloji Dersi Öğrenci Algılarının Derse Verilen Önem, Sosyal Kazanım ve Öğrenme Ortamı Boyutları Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt:37/164, 2012.
  • Balcı, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, 4. baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • Bay, Erdal, Karakaya, Şerafettin, Program Değerlendirme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:3, Erzurum, 2006.
  • Beydoğan, Ömer, Lise Sosyoloji Müfredat Programlarının Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1988.
  • Büyüköztürk, Şeref, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2003.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı, Tarih Ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretiminin Amaçlarına Yönelik Görüşleri (Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, sayı 31,71-84, 2004.
  • Demirel, Özcan, (2003). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Demirel, Özcan, Eğitimde Program Geliştirme,Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • Demirel, Özcan, Öğretme Sanatı Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2011.
  • Erden, Münire, Eğitimde Program Değerlendirme, Anı Yayıncılık, Ankara, 1998.
  • Erçapan, Cevdet, Erzen, Melih, İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s:1/4 Yaz, 2008.
  • Fidan, Nurettin, Erden, Münire, Eğitime Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Görgen, İzzet, Program Geliştirmede Temel Kavramlar, Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar Yaklaşımlar, (Ed.Şeker, Hasan.) Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Güven, Bülent, İleri, Sibel, Program değerlendirme kavramı ve ilköğretimde program değerlendirme çalışmalarına kuramsal bir bakış, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1-2), 141-163, 2006.
  • Karataş, Hakan, Yıldız Teknik Üniversitesi Modern Diller Bölümü İngilizce II Dersi Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli ile Değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, 2007.
  • Meb, Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara, 2009.
  • Ocak, Gürbüz, Taşçı, Dilek Aslan, 2009 Sosyoloji Öğretim Programı Uygulaması Yönelik Öğretmen Tutumları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16/1 Erzurum, 2012.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi,2. Baskı, Kaan Kitapevi, Eskişehir, 1999.
  • Özdemir, Soner Mehmet, Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Aralık Cilt: VI, Sayı:II,126-149, 2009.
  • Özgür, Yıldız, Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 15, 89-102, 2003/2.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2003.
  • Tan, Mine, Orta Öğretim Kurumlarında Sosyal Bilimler Öğretimi ve Sorunları, Editör: O.Nuri Poyrazoğlu, Ankara Türk Eğitim Derneği, 1987.
  • Taş, Ayşe Mentiş, Öğretmen Eğitiminde Aktif Öğrenme, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 6 Sayı 2, 177-184, 2005.
  • Uşun, Salih, Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler Yaklaşımlar ve Modeller, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Varış, Fatma, Eğitimde Program Geliştirme, Alkım Yayınevi, Ankara, 1996.
  • Yüksel, İsmail, Sağlam, Mustafa, Eğitimde Program Değerlendirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Yıldırım, Ali, Lise Düzeyindeki Sosyal Bilimler Ders Programlarının Öğretim Sürecine Katkısı, Eğitim ve Bilim, 21, 104: 48-64, Nisan, 1997. Yalar, Taha
  • Lise Sosyoloji Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2001.
  • Zabun, Beyhan, Türkiye’de Sosyoloji Dersi Öğretim Programlarının Amaç ve İçeriklerinin Toplumsal Değişmeye Paralel Olarak Değişimi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:32/1, Ankara, 2012.

An Evaluation of Product Based Cognitive Aspects of Sociology Course Programme in Secondary Education

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 14 - 28, 01.07.2013

Öz

Purpose of this study is to evaluate Secondary Education Sociology Course Programme by the views of the students. In this context the researchers tried to obtain a reply to the question “What are the students’ views on the achievements of Sociology Course Curriculum?” Descriptive research method is used for the study. As a means for the data collection, a questionnaire of four grade-point Likert type consisting of two parts is used. The first part of the questionnaire is prepared to collect personal information about the students such as: the grade of the class, gender, province/district they live whereas the second part consists of 31 items. The study is held in 2011-2012 autumn academic year. The universe of the study consists of 349 students in provinces of Gaziantep and Kahramanmaraş Normal School, Anatolian High School and High School of Social Studies. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the questionnaire is found to be .929. According to the findings, the students of High School of Social Studies are found to obtain the objectives of sociology curriculum much more effectively than the students of Normal and Anatolian High Schools.

Kaynakça

  • Alican, Nalân, Ankara Liselerinde Sosyoloji Dersi Veren Sosyoloji Öğretmenlerinin Sosyoloji Dersleri İle İlgili Yaklaşımları: Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Karşılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2007.
  • Arslanoğlu, İbrahim, Ortaöğretimde Sosyoloji Öğretimi, Sosyal Araştırmalar Dergisi, Ankara, 2001-2.
  • Banoğlu, Köksal, Baş, Yasemin, Sosyoloji Dersi Öğrenci Algılarının Derse Verilen Önem, Sosyal Kazanım ve Öğrenme Ortamı Boyutları Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt:37/164, 2012.
  • Balcı, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, 4. baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • Bay, Erdal, Karakaya, Şerafettin, Program Değerlendirme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:3, Erzurum, 2006.
  • Beydoğan, Ömer, Lise Sosyoloji Müfredat Programlarının Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1988.
  • Büyüköztürk, Şeref, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2003.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı, Tarih Ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretiminin Amaçlarına Yönelik Görüşleri (Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, sayı 31,71-84, 2004.
  • Demirel, Özcan, (2003). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Demirel, Özcan, Eğitimde Program Geliştirme,Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • Demirel, Özcan, Öğretme Sanatı Öğretim İlke ve Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2011.
  • Erden, Münire, Eğitimde Program Değerlendirme, Anı Yayıncılık, Ankara, 1998.
  • Erçapan, Cevdet, Erzen, Melih, İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s:1/4 Yaz, 2008.
  • Fidan, Nurettin, Erden, Münire, Eğitime Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Görgen, İzzet, Program Geliştirmede Temel Kavramlar, Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar Yaklaşımlar, (Ed.Şeker, Hasan.) Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Güven, Bülent, İleri, Sibel, Program değerlendirme kavramı ve ilköğretimde program değerlendirme çalışmalarına kuramsal bir bakış, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1-2), 141-163, 2006.
  • Karataş, Hakan, Yıldız Teknik Üniversitesi Modern Diller Bölümü İngilizce II Dersi Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli ile Değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, 2007.
  • Meb, Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara, 2009.
  • Ocak, Gürbüz, Taşçı, Dilek Aslan, 2009 Sosyoloji Öğretim Programı Uygulaması Yönelik Öğretmen Tutumları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16/1 Erzurum, 2012.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi,2. Baskı, Kaan Kitapevi, Eskişehir, 1999.
  • Özdemir, Soner Mehmet, Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Aralık Cilt: VI, Sayı:II,126-149, 2009.
  • Özgür, Yıldız, Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 15, 89-102, 2003/2.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2003.
  • Tan, Mine, Orta Öğretim Kurumlarında Sosyal Bilimler Öğretimi ve Sorunları, Editör: O.Nuri Poyrazoğlu, Ankara Türk Eğitim Derneği, 1987.
  • Taş, Ayşe Mentiş, Öğretmen Eğitiminde Aktif Öğrenme, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 6 Sayı 2, 177-184, 2005.
  • Uşun, Salih, Eğitimde Program Değerlendirme Süreçler Yaklaşımlar ve Modeller, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Varış, Fatma, Eğitimde Program Geliştirme, Alkım Yayınevi, Ankara, 1996.
  • Yüksel, İsmail, Sağlam, Mustafa, Eğitimde Program Değerlendirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Yıldırım, Ali, Lise Düzeyindeki Sosyal Bilimler Ders Programlarının Öğretim Sürecine Katkısı, Eğitim ve Bilim, 21, 104: 48-64, Nisan, 1997. Yalar, Taha
  • Lise Sosyoloji Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 2001.
  • Zabun, Beyhan, Türkiye’de Sosyoloji Dersi Öğretim Programlarının Amaç ve İçeriklerinin Toplumsal Değişmeye Paralel Olarak Değişimi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:32/1, Ankara, 2012.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Birsen Bağçeci Bu kişi benim

Nafiye Nur Meşe Bu kişi benim

Fahrettin Korkmaz Bu kişi benim

Serkan Ünsal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağçeci, B., Meşe, N. N., Korkmaz, F., Ünsal, S. (2013). ORTAÖĞRETİM SOSYOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÜRÜNE DAYALI BİLİŞSEL BOYUTUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ. Asia Minor Studies, 1(2), 14-28.